PDA

Bekijk Volledige Versie : Rechtvaardigheid: aangeboren of aangeleerd?



Orakel
29-08-04, 19:01
De zoete smaak van wraak ligt verborgen in ons brein. Zwitserse psychologen denken de passionele motor achter straffen in beeld te hebben: een klein hersengebiedje dat beloningen aan het lichaam uitdeelt als we iemand de les lezen.

Lachend straffen
Genot van de vergelding blootgelegd

vrijdag 27 augustus 2004

Veel filerijders zijn ermee bekend: een irritante medeweggebruiker die zich niet aan de verkeersregels houdt en door de file heen slingert. Zo iemand maakt zich onder zijn lotgenoten niet populair. Getergde automobilisten transformeren zich in zo’n geval vaak tot een rijdende eigen rechter, door op het eerste het beste moment handenwrijvend de irritante chauffeur de pas af te snijden. Dat zal ‘m leren!

Straffen voelt fijn, ook al schieten we er zelf soms niets mee op. Het plezier achter revanche ontstaat in onze hersenen, denkt de Zwitserse psycholoog Dominique de Quervain van de Universiteit van Zürich. Op hersenscans is te zien dat bepaalde genotscentra in het brein overactief worden als iemand op het punt staat een standje uit te delen, schrijft de Zwitser deze week in het tijdschrift Science.

De Quervain en collega’s ontdekten dit toen ze proefpersonen een spel lieten spelen waarmee geld te verdienen viel. De bedoeling van het spel was geld uit te wisselen met een onbekende tegenspeler. Het loonde om veel te ruilen, want bij iedere uitwisseling werd de geldpot door de onderzoekers verviervoudigd. Soms troffen proefpersonen echter een tegenspeler die liever al het geld voor zichzelf hield, en niet van plan was de lucratieve ruil aan te gaan.

Het speelgedrag van zo’n egoïstische tegenstander kon dus veel geld kosten, maar de proefpersonen kregen de kans zich wreken. Ze werden gevraagd of ze bereid waren een reprimande uit te delen, zelfs als dit henzelf geld zou kosten. De gedupeerde deelnemers kregen een minuut bedenktijd, en op dat moment zetten de onderzoekers de hersenscanners aan.

De Zwitsers ontdekten dat een hersengebiedje, genaamd striatum, veel actiever werd tijdens de bedenktijd. Volgens de onderzoekers betekent dit dat revanche nemen sterk samenhangt met het krijgen van een ‘goed gevoel’, omdat het striatum een beloningscentrum is.

Hogere straffen uitdelen leverde echter geen hogere activiteit van het striatum op, zagen de Zwitsers. Ze denken daarom dat het striatum niet zozeer de daadwerkelijke bevrediging van een wraakactie geeft, maar des te meer bepaalt welk plezier je ervan mag verwáchten.

Hoe zondig dit genot ook te boek mag staan, de mensheid heeft er ook veel aan te danken. Veel onderzoekers denken dat onze complexe manier van samenwerken alleen heeft kunnen ontstaan dankzij een soort voorgeprogrammeerde drang tot gerechtigheid; zeker bij de ontwikkeling van de oermens, die geen onpartijdige politie of rechtssysteem kende. Sociaal onwenselijk gedrag kon op deze instinctieve manier toch worden afgestraft.

In een commentaar op de Quervains werk schrijft de Britse psycholoog Brian Knutson dat in de toekomst nóg nauwkeuriger vastgelegd kan worden waar het plezier van straffen vandaan komt. Naar verwachting worden hersenscanners veel preciezer, speculeert Knutson, waardoor ongetwijfeld boven water komt hoe verschillende geslachten en sociale groepen onbewust genieten van straffen.

Aschwin Tenfelde

D. de Quervain et al.: The neural basis of altruistic punishment. In: Science, vol 305, p. 1254-1258 (27 augustus 2004).

Brian Knutson: Sweet revenge? In: Science, vol 305 (27 augustus 2004).
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+18939515

mrz
29-08-04, 23:03
Great, daar zit ik dan. Met mijn hekel aan zoet.... Doe mij dan liever maar zure wraak ofzo. :cheefbek:

Olive Yao
30-08-04, 19:49
Ik ga ervan uit dat ethiek drie bronnen heeft: natuur, cultuur en verstand. Godsdienstigen zetten natuurlijk de god voorop.

Wat zegt dit bericht daarover?

Orakel
30-08-04, 22:31
Geplaatst door Olive Yao
Ik ga ervan uit dat ethiek drie bronnen heeft: natuur, cultuur en verstand. Godsdienstigen zetten natuurlijk de god voorop.

Wat zegt dit bericht daarover?

Dat God ieder mens (ja, ook jou) een striatum geschonken heeft en dat vlak voor de verstandelijke massa gepositioneerd heeft, iets achter de neusbrug.
Natuurlijk speelt vervolgens cultuur ook een rol.

Heppie?

Mark
31-08-04, 10:35
Voordat de grote godsdiensten ontstonden bestond er geen enkele moraal. Dit onderzoek beweert dat moraliteit al physiek in je hersenen zit.

Het moet wel een leugen zijn.

Laten we deze mensen maar snel op de brandstapel gooien. :cool:

Muslimaah
31-08-04, 12:22
Geplaatst door Mark
Voordat de grote godsdiensten ontstonden bestond er geen enkele moraal. Dit onderzoek beweert dat moraliteit al physiek in je hersenen zit.

Het moet wel een leugen zijn.

Laten we deze mensen maar snel op de brandstapel gooien. :cool:

God heeft altijd al bestaan. Hij is de Schepper van alles en iedereen..:D

David
31-08-04, 12:24
Geplaatst door Muslimaah
God heeft altijd al bestaan. Hij is de Schepper van alles en iedereen..:D


Tegelijkertijd was het vóórdat Mozes, Jezus en Mohammed hun zegje deden een losgeslagen, immorele bende op aarde. Kreeg god het toen niet rond?

Mark
31-08-04, 12:28
Geplaatst door David
Tegelijkertijd was het vóórdat Mozes, Jezus en Mohammed hun zegje deden een losgeslagen, immorele bende op aarde. Kreeg god het toen niet rond?

Alleen voordat Mohammed zijn zegje deed he.....

Toen was dat deel van de hersenen zeker nog niet ingeschakeld...

850
31-08-04, 12:28
Geplaatst door David
Tegelijkertijd was het vóórdat Mozes, Jezus en Mohammed hun zegje deden een losgeslagen, immorele bende op aarde. Kreeg god het toen niet rond?

:student: God kreeg het toen wel rond maar de mensen nog niet.
Alles op zn tijd.
Je kan niet zomaar out of the blue een religie loslaten op de mensheid. Zoiets moet in babystapjes gaan.........

Muslimaah
31-08-04, 12:32
Geplaatst door David
Tegelijkertijd was het vóórdat Mozes, Jezus en Mohammed hun zegje deden een losgeslagen, immorele bende op aarde. Kreeg god het toen niet rond?

Adam was de eerste profeet.

De mens heeft altijd keus gehad zich wel of niet te gedragen.

Mark
31-08-04, 12:36
Geplaatst door Muslimaah
Adam was de eerste profeet.

De mens heeft altijd keus gehad zich wel of niet te gedragen.

Hoe moet je nou weten wat goed of slecht is zonder de koran en hadiths om je te leiden?

dat kan nooit goed gaan.

David
31-08-04, 12:52
Geplaatst door Muslimaah
Adam was de eerste profeet.

De mens heeft altijd keus gehad zich wel of niet te gedragen.


Weinig overtuigend type, die Adam. Z'n zoons mepten elkaar meteen dood, als ik me niet vergis. At wel gezond, meen ik me te herinneren. Snoep verstandig, eet een appel.

Scipio
31-08-04, 14:26
Geplaatst door Muslimaah
Adam was de eerste profeet.

De mens heeft altijd keus gehad zich wel of niet te gedragen. Adam heeft nooit bestaan. Hij is een sprookjesfiguur. De mens is namelijk ontwikkeld uit oermensen op de Afrikaanse savanne.

taouanza
31-08-04, 21:57
Geplaatst door Scipio
Adam heeft nooit bestaan. Hij is een sprookjesfiguur. De mens is namelijk ontwikkeld uit oermensen op de Afrikaanse savanne.

The Axe affect.

Orakel
31-08-04, 22:23
Geplaatst door Mark
Voordat de grote godsdiensten ontstonden bestond er geen enkele moraal. Dit onderzoek beweert dat moraliteit al physiek in je hersenen zit.

Het moet wel een leugen zijn.

Laten we deze mensen maar snel op de brandstapel gooien. :cool:

Onderzoek is volgens mij ook geleuter, want moraal en ethiek vertalen zich in gedrag en handelingen en gedrag is altijd aangeleerd.
Bezijdens het instictieve gedrag als gevolg van fysiologische reacties, maar ook dat is na de erste keer aangeleerd.
Vergelijk een baby die met de vingertjes aan iets heet zit. De eerste keer de hand terugtrekken is instinct, de daaropvolgende keren zijn aangeleerd.

Olive Yao
01-09-04, 00:03
Geplaatst door Mark
Voordat de grote godsdiensten ontstonden bestond er geen enkele moraal. Dit onderzoek beweert dat moraliteit al physiek in je hersenen zit.

Het moet wel een leugen zijn.

Laten we deze mensen maar snel op de brandstapel gooien. :cool:
Wat noem jij de grote godsdiensten?

Daarvoor was er al moraal. Anders hadden groepen mensen zich niet kunnen ontwikkelen tot culturen die grote godsdiensten kunnen voortbrengen.

Scipio
01-09-04, 17:10
Geplaatst door Muslimaah
God heeft altijd al bestaan. Hij is de Schepper van alles en iedereen..:D God is een sprookjesfiguur. Hij bestaat volgens mij niet echt.