PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe spiritueel ben jij?



Orakel
29-08-04, 19:20
De Spiritualiteitstest

20 vragen (http://www.kro.nl/spiritualiteitstest/detest.asp)


Score: 53

Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

:fparty:

barneveld
29-08-04, 19:26
Geplaatst door Orakel
De Spiritualiteitstest

20 vragen (http://www.kro.nl/spiritualiteitstest/detest.asp)


Score: 53

Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

:fparty:


staan er ook vragen over kippen er in

Joesoef
29-08-04, 19:30
63, ik heb wel ff die heidense katholieke setting vertaald naar de correcte manier van geloven :D


Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

Joesoef
29-08-04, 19:31
Geplaatst door barneveld
staan er ook vragen over kippen er in

Ja meerdere zelfs, doe de test maar, ik begreep die kippenvragen niet.

Marsipulami
29-08-04, 19:40
Oerstomme en onzinnige vragen. Maar om dat te kunnen achterhalen heb ik ze wel moeten antwoorden :p

De Spiritualiteitstest

Score: 69

Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren.

barfly
29-08-04, 19:41
Score: 21


Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.

Getsie ik zit hier tussen allemaal fundamentalisten :schok:

Mark
29-08-04, 20:30
De Spiritualiteitstest

Score: 15

Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.



verassend.

Rabi'ah.
29-08-04, 20:47
Score: 74

Jij verkeert in wel erg hoge sferen! Voor jou is het zeker dat er meer is tussen hemel en aarde en je staat dagelijks in contact met dit hogere. Soms vergeet je de realiteit van alle dag. Neem niet alles klakkeloos aan, het is best goed om wat vaker met beide benen op de grond te staan.

Vage test: vage vragen, vage antwoorden....... :loens:

Mark
29-08-04, 20:51
lompe vragen, al;sof iemand een beeldje van hun favoriete oma die net overleden is bij een rommelmarkt dumpen.

Rabi'ah.
29-08-04, 20:58
Geplaatst door Mark
lompe vragen, al;sof iemand een beeldje van hun favoriete oma die net overleden is bij een rommelmarkt dumpen.

Domme vragen inderdaad. Een aandenken van je oma staat los van het feit of je al dan niet religieus bent. :moe:

freya
29-08-04, 21:02
Score: 89

Jij verkeert in wel erg hoge sferen! Voor jou is het zeker dat er meer is tussen hemel en aarde en je staat dagelijks in contact met dit hogere. Soms vergeet je de realiteit van alle dag. Neem niet alles klakkeloos aan, het is best goed om wat vaker met beide benen op de grond te staan.

:engel:

Mark
29-08-04, 21:04
freya en rabiah: stelletje hippies :hihi:

Rabi'ah.
29-08-04, 21:10
Geplaatst door Mark
freya en rabiah: stelletje hippies :hihi:

:ego: :fpuh:

freya
29-08-04, 21:11
Geplaatst door Mark
freya en rabiah: stelletje hippies :hihi:

:tover:

Iglo
30-08-04, 02:04
Score: 19


Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.

Verrek er zit iemand lager, dat vind ik nu jammer. Waarschijnlijk krijg je minder punten als je domweg geen respect toont.

850
30-08-04, 02:43
:roker:
Score: 850
Je staat met beide benen op de grond, en bent ideaal van kartakter. Jouw medemensen kunnen een hoop leren van de manier waarop jij in het leven staat.

Bofko
30-08-04, 09:09
Geplaatst door 850
:roker:
Score: 850
Je staat met beide benen op de grond, en bent ideaal van kartakter. Jouw medemensen kunnen een hoop leren van de manier waarop jij in het leven staat.

't Is moeilijk bescheiden te blijven
Wanneer je zo goed bent als ik
Zo stoer, zo charmant en zo aardig
Dat zie je in een ogenblik

Ik denk als ik kijk in de spiegel
Daar staat een geweldige vent
't Is moeilijk bescheiden te blijven
Voor een kerel met zoveel talent

De allermooiste meiden
Die mij eenmaal hebben gezien
Die vallen meteen aan m'n voeten
Aan iedere teen minstens tien
Ik lig zelfs ook goed bij de mannen
Maar dat geeft me ook al geen kick
Want er is er niet een op de wereld
Die zo goed en volmaakt is als ik

En dat is voor hun dan weer mazzel
Zo hou ik ze uit de WW
Als ik mijn talent zou benutten
Dan was ik de top of the bill
Hoewel het gewoon is
Dan krijg je kapsones
En da's nou net wat ik niet wil
:roker:

Mark
30-08-04, 09:46
Geplaatst door Iglo

Verrek er zit iemand lager, dat vind ik nu jammer. Waarschijnlijk krijg je minder punten als je domweg geen respect toont.

Tja, als je nuchter bent dan ben je zeker gelijk respectloos? :rolleyes:

Bofko
30-08-04, 09:47
.

Tomas
30-08-04, 09:51
Score: 99

Jij verkeert in wel erg hoge sferen! Voor jou is het zeker dat er meer is tussen hemel en aarde en je staat dagelijks in contact met dit hogere. Soms vergeet je de realiteit van alle dag. Neem niet alles klakkeloos aan, het is best goed om wat vaker met beide benen op de grond te staan.

Was te verwachten.

taouanza
30-08-04, 10:10
Score: 44

Je staat met beide benen op de grond, maar kijkt af en toe toch omhoog. Je bent je bewust dat er zaken zijn waarvoor geen verklaring is, maar je schrijft ze ook weer niet zomaar toe aan het hogere. Cijfer jouw gevoel voor spiritualiteit niet te snel weg. Het is helemaal niet erg om zo nu en dan je vraagtekens te hebben.

Ik ben wel tevreden mijn resultaat. Ik geloof wel degelijk in Allah maar neem niet alles klakkeloos over.

Olive Yao
30-08-04, 19:10
Geplaatst door Mark
freya en rabiah: stelletje hippies :hihi:
Hippies zijn hip op maroc.

Score: 34

"Je staat met beide benen op de grond, maar kijkt af en toe toch omhoog. Je bent je bewust dat er zaken zijn waarvoor geen verklaring is, maar je schrijft ze ook weer niet zomaar toe aan het hogere. Cijfer jouw gevoel voor spiritualiteit niet te snel weg. Het is helemaal niet erg om zo nu en dan je vraagtekens te hebben".

Ik krijg ook vaak zulke leuke reacties als ik mijn vragen aan anderen voorleg.


1. Sommige mensen voelen al op jonge leeftijd welk beroep zij later uit gaan oefenen. Hoe denk jij hierover?
Ik voel al sinds jonge leeftijd hoe ik wil leven (zonder het onder woorden te brengen).
En dat heeft natuurlijk invloed op hoe mijn leven gaat.
Aan een beroep dacht ik nooit echt.


2. Je denkt aan iemand en op dat moment gaat de telefoon. De persoon aan wie je denkt belt je. Hoe verklaar je dit?
Er was net een liedje op de radio dat we ook hoorden toen we elkaar voor het eerst kusten.


3. Je blijft voor het eerst eten bij je schoonouders. Het eten wordt opgediend en jij bent klaar om aan te vallen. Dan vraagt je schoonvader een ogenblik stilte en hij vouwt de handen ineen. Hoe reageer je?
Ik leef me op mijn manier in in de situatie en toon daarbij respect voor de gemoedstoestand van de bidders.


4. Wat betekent de Bijbel (of een ander heilig boek) voor jou?
Er staat een levens- en wereldbeschouwing in beschreven. Hou ik me wel mee bezig, maar is voor mij geen hoofdzaak.


5. Op aarde sterven miljoenen mensen door aardbevingen en andere natuurrampen. Hoe verklaar je dit?
Komt door die natuurrampen.
Misschien gaan overbevolking en overproductie en - consumptie natuurrampen veroorzaken?


6. Het geslacht van een ongeboren kind bepalen aan de hand van het pendelen met een medaillon boven de buik van een zwangere vrouw. Geloof je daar in?
Alleen als de H. Maagd het medaillon pendelt. Die laat ik ook altijd mijn loten uit de loterij kopen.


7. Steeds meer mensen zoeken contact met de natuur. Praten met bomen is een goed voorbeeld hiervan. Prinses Irene doet dit al jaren. Je kunt hier lacherig over doen. Maar als je even serieus nadenkt, zou het dan mogelijk kunnen zijn dat er via bomen contact met het hogere mogelijk is?
Wat is "het hogere"? Als het iets is dat buiten het kenbare ligt, kun je er geen kenbare eigenschap als "hoger" aan toekennen.

Dit punt lijkt een travestie van indiase filosofie over de "eenheid van de kosmos".

Contact met de natuur kan je natuurlijk energie geven.


8. Van je ouders krijg je een geluksmedaillon om in de auto te hangen. Dit medaillon zou je moeten beschermen in het verkeer. Wat doe je daarmee?
Ik zal het afwijzen, en vertellen dat ik niet van zulke ideeen houd en geen overbodige voorwerpen wil hebben.

Dit soort ideeen zijn negatief omdat ze ontkennen dat je in de eerste plaats zelf verantwoordelijk bent voor verkeersveiligheid.


9. In je horoscoop staat het volgende: Invloeden van buitenaf kunnen negatieve gevolgen voor u hebben. Past u extra op in het verkeer?
Misschien een tijdje, uitsluitend omdat ik daaraan herinnerd word. Als een automobilist naar me zou schreeuwen dat ik moet uitkijken waar ik rijd zou het hetzelfde effect hebben.


10. Je oma, met wie je een goede band had, is gestorven. Uit haar bezittingen krijg jij een gipsen Mariabeeld. Wat doe je hiermee?
Als het voor haar van betekenis was zou ik het wel neerzetten.


11. Moeder Teresa deed veel voor haar medemens. Ook prinses Diana probeerde vanuit haar functie iets te doen aan het leed in de wereld. Laat jij je inspireren door deze mensen?
Moeder Teresa gebruik ik soms als voorbeeld om de universaliteit (in zekere betekenis) van ethische oordelen te illustreren:

Stel, je oordeelt: moeder Teresa was een goed mens. Vervolgens constateer je dat broeder Zwarte Schaap zich net zo gedraagt als moeder Theresa, met gelijke motieven, onder gelijke omstandigheden e. d. Dan geldt je oordeel ook voor broeder Zwarte Schaap.

(Op maroc gebruik ik eerder Ghandi als voorbeeld).

Verder heb ik me nooit door T & D laten inspireren.


12. Het is kerstavond en goede vrienden nodigen je uit de avond bij hen door te brengen. Ze willen wel eerst naar de nachtmis. Ga je mee?
(Vervang kerstavond en nachtmis zonodig door een andere religieuze manifestatie).

Daar sta ik wel voor open. Hangt van de omstandigheden af.

Mijn familie is deels godsdienstig, deels niet. De ongodsdienstigen wonen incidenteel een religieuze manifestatie bij, en hebben in hun jeugd ook over godsdiensten geleerd.

(Ik vind het woord atheisme niet goed, door de structuur: a-theisme impliceert dat godsdienstigheid uitgangspunt is en a-theisme afwijking daarvan. Die verhouding is onjuist. Liever zet ik levens- en wereldbeschouwingen naast elkaar).


13. Sommige mensen zeggen te kunnen communiceren met overledenen. Zo heeft bijvoorbeeld een aantal mensen nog contact met Pim Fortuyn. Vraag: waar is Pim Fortuyn nu?
Dood.


14. Je hoort vaak dat mensen tijdens een operatie of ongeluk een bijna-dood-ervaring hebben, waarbij ze een tunnel en een fel wit licht zien. Wat denk jij als je zo'n verhaal hoort?
Het zal iets te maken hebben met het verband tussen je hersens en je geest.
Je hersens zijn een orgaan waarin het proces geest zich afspeelt, maar geest is (nog) een mysterie.

tip: John Searle, Minds, brains and science


15. Welk van de volgende teksten spreekt jou het meest aan?
"Dolfijnen zijn zeer intelligente dieren en bijzonder sociaal. Wist je dat er dolfijnen zijn geweest die mensen hebben gered van de verdrinkingsdood? Blijkbaar voelen ze wanneer er iemand in gevaar is".

Behalve de generalisatie aan het eind.


16. Een aurafoto wordt gemaakt met een speciaal fototoestel dat warmte meet. Hierdoor worden trillingen om het lichaam in drie kleuren zichtbaar. Deze kleuren zouden iets vertellen over je gemoedstoestand. Geloof jij in een aurafoto?
Moet je eerst aura definieren, anders weet ik niet wat je ermee bedoelt en kan ik dus niet zeggen of ik denk dat het bestaat.

(Een tijdje geleden schreef Marsupilami dat neutraliteit niet bestaat, maar hij schreef niet wat hij met neutraliteit bedoelt).


17. De doktoren constateren een ongeneeslijke ziekte bij je. Een goede vriend raadt je aan eens een spiritueel medium in te schakelen. Wat doe je?
Spiritueel medium om het ongeneselijke te genezen? Of alleen om me te begeleiden tot mijn dood?

Voor dat laatste in ieder geval niet. Voor het eerste - een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Ik zou me een passage in Aldous Huxley's Island herinneren.


18. Vannacht droomde je dat je kon vliegen. Hoe verklaar je deze droom?
Eerst droomde ik weleens dat ik in de diepte viel, en dan schrok ik in mijn droom.
Na enkele van zulke dromen leerde ik dat er niets gebeurt. Sindsdien ben ik niet bang meer als ik in de diepte val, en zweef ik verder en dan gaat de droom weer over iets anders.

Ik heb dus dromend iets geleerd. Wijst dat erop dat ik slapend mijn verstand kan gebruiken?


19. Op 11 september kwamen veel mensen om. Er waren ook een aantal werknemers die dag niet op kantoor. Zij hadden zich verslapen of een dagje vrij genomen. Doordat ze niet op kantoor waren, overleefden zij de ramp. Er zijn mensen die vinden dat deze voorvallen niet op toeval berusten. Hoe kijk jij hier tegenaan?
Natuurlijk hoeft het niet op toeval te berusten. Maar het alternatief voor toeval is niet per se wat ze hier "spititueel" noemen.


20. Samen met een aantal vrienden ben je aan het glaasje draaien. Plotseling begint het glas hevig heen en weer te schuiven en geeft het antwoord op de gestelde vraag. Wat denk je?
Die geexalteerde types om me heen kunnen beter lekker gaan dansen. Leuker om je uit te leven.


21. Wat doet Gregoriaanse muziek met je?
Wel mooi en apart. Ademt de sfeer van de toenmalige godsdienstigheid, die nu nog kan leven.

taouanza
30-08-04, 19:34
Geplaatst door Olive Yao
Hippies zijn hip op maroc.

Score: 34

"Je staat met beide benen op de grond, maar kijkt af en toe toch omhoog. Je bent je bewust dat er zaken zijn waarvoor geen verklaring is, maar je schrijft ze ook weer niet zomaar toe aan het hogere. Cijfer jouw gevoel voor spiritualiteit niet te snel weg. Het is helemaal niet erg om zo nu en dan je vraagtekens te hebben".

Ik krijg ook vaak zulke leuke reacties als ik mijn vragen aan anderen voorleg.


Ik voel al sinds jonge leeftijd hoe ik wil leven (zonder het onder woorden te brengen).
En dat heeft natuurlijk invloed op hoe mijn leven gaat.
Aan een beroep dacht ik nooit echt.


Er was net een liedje op de radio dat we ook hoorden toen we elkaar voor het eerst kusten.


Ik leef me op mijn manier in in de situatie en toon daarbij respect voor de gemoedstoestand van de bidders.


Er staat een levens- en wereldbeschouwing in beschreven. Hou ik me wel mee bezig, maar is voor mij geen hoofdzaak.


Komt door die natuurrampen.
Misschien gaan overbevolking en overproductie en - consumptie natuurrampen veroorzaken?


Alleen als de H. Maagd het medaillon pendelt. Die laat ik ook altijd mijn loten uit de loterij kopen.


Wat is "het hogere"? Als het iets is dat buiten het kenbare ligt, kun je er geen kenbare eigenschap als "hoger" aan toekennen.

Dit punt lijkt een travestie van indiase filosofie over de "eenheid van de kosmos".

Contact met de natuur kan je natuurlijk energie geven.


Onder normale omstandigheden zal ik het afwijzen, en vertellen dat ik niet van zulke ideeen houd en geen overbodige voorwerpen wil hebben.

Dit soort ideeen zijn negatief omdat ze ontkennen dat je in de eerste plaats zelf verantwoordelijk bent voor verkeersveiligheid.


Misschien een tijdje, uitsluitend omdat ik daaraan herinnerd word. Als een automobilist naar me zou schreeuwen dat ik moet uitkijken waar ik rijd zou het hetzelfde effect hebben.


Als het voor haar van betekenis was zou ik het wel neerzetten.


Moeder Teresa gebruik ik soms als voorbeeld om de universaliteit (in zekere betekenis) van ethische oordelen te illustreren:

Stel, je oordeelt: moeder Teresa was een goed mens. Vervolgens constateer je dat broeder Zwarte Schaap zich net zo gedraagt als moeder Theresa, met gelijke motieven, onder gelijke omstandigheden e. d. Dan geldt je oordeel ook voor broeder Zwarte Schaap.

(Op maroc gebruik ik eerder Ghandi als voorbeeld).

Verder heb ik me nooit door T & D laten inspireren.


(Vervang kerstavond en nachtmis zonodig door een andere religieuze manifestatie).

Daar sta ik wel voor open. Hangt van de omstandigheden af.

Mijn familie is deels godsdienstig, deels niet. De ongodsdienstigen wonen incidenteel een religieuze manifestatie bij, en hebben in hun jeugd ook over godsdiensten geleerd.

(Ik vind het woord atheisme niet goed, door de structuur: a-theisme impliceert dat godsdienstigheid uitgangspunt is en a-theisme afwijking daarvan. Die verhouding is onjuist. Liever zet ik levens- en wereldbeschouwingen naast elkaar).


Dood.


Het zal iets te maken hebben met het verband tussen je hersens en je geest.
Je hersens zijn een orgaan waarin het proces geest zich afspeelt, maar geest is (nog) een mysterie.

tip: John Searle, Minds, brains and science


"Dolfijnen zijn zeer intelligente dieren en bijzonder sociaal. Wist je dat er dolfijnen zijn geweest die mensen hebben gered van de verdrinkingsdood? Blijkbaar voelen ze wanneer er iemand in gevaar is".

Behalve de generalisatie aan het eind.


Moet je eerst aura definieren, anders weet ik niet wat je ermee bedoelt en kan ik dus niet zeggen of ik denk dat het bestaat.

(Een tijdje geleden schreef Marsupilami dat neutraliteit niet bestaat, maar hij schreef niet wat hij met neutraliteit bedoelt).


Spiritueel medium om het ongeneselijke te genezen? Of alleen om me te begeleiden tot mijn dood?

Voor dat laatste in ieder geval niet. Voor het eerste - een kat in het nauw maakt rare sprongen.
Ik zou me een passage in Aldous Huxley's Island herinneren.


Eerst droomde ik weleens dat ik in de diepte viel, en dan schrok ik in mijn droom.
Na enkele van zulke dromen leerde ik dat er niets gebeurt. Sindsdien ben ik niet bang meer als ik in de diepte val, en zweef ik verder en dan gaat de droom weer over iets anders.

Ik heb dus dromend iets geleerd. Wijst dat erop dat ik slapend mijn verstand kan gebruiken?


Natuurlijk hoeft het niet op toeval te berusten. Maar het alternatief voor toeval is niet per se wat ze hier "spititueel" noemen.


Die geexalteerde types om me heen kunnen beter lekker gaan dansen. Leuker om je uit te leven.


Wel mooi en apart. Ademt de sfeer van de toenmalige godsdienstigheid, die nu nog kan leven.

Het moet en zal een lange post worden he?:wijs:

Orakel
30-08-04, 22:39
Geplaatst door taouanza
Het moet en zal een lange post worden he?:wijs:

Nou, dat ligt er maar net an. Definieer b.v. het begrip lang, anders kan ik er niet zo goed mee uit de voeten. En als je toch bezig bent, definieer dan gelijk het begrip voeten ff.
Grote voeten kan ik wel wat mee, maar lange?

Maarten
01-09-04, 06:13
65. Maar daar heb ik voor tegen bomen moeten lullen, en op m'n sterfbed tijd moeten verpesten aan een kwakzalver.

Lijkt me trouwens wel wat, tegen een boom lullen.

De KRO is toch niet zo erg, maar dit was het wel..

Snapt iemand hoe Mark nog 15 punten gescoord heeft? Hij is toch niet mée gaan bidden he?

Freya schrijven we verder af. Dit kan niet. Of heeft die een beschermengel, waardoor ze altíjd in bed ligt??..

Tomas (99) als ik nog eens door Nederland rij, zal ik eens in de lúcht kijken of je daar bent.

Al3arbi
01-09-04, 06:56
Score: 55

Je bent in balans. Je talent voor spiritualiteit is goed ontwikkeld. Je staat open voor een relatie met het hogere en weet daar soms op een verrassende manier verbinding mee te leggen. Je laat mensen in hun waarde, ook als je hun mening niet deelt. Daar kunnen anderen nog wat van leren

freya
01-09-04, 08:42
Geplaatst door Maarten

Freya schrijven we verder af. Dit kan niet. Of heeft die een beschermengel, waardoor ze altíjd in bed ligt??..


:auw:


















:engel:

liesel
01-09-04, 18:28
Score: 9

Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.

Siah
01-09-04, 19:15
Geplaatst door Orakel
:blowen:



:fparty:

Maarten
02-09-04, 00:26
Geplaatst door taouanza
Het moet en zal een lange post worden he?:wijs:

En dan nog Ghandi noemen, maar intusen wel Israel-aanhanger zijn..
Weet jij wat er in die Olvarit gaat tegenwoordig?

Ron Haleber
02-09-04, 08:25
Geplaatst door Maarten
65. Maar daar heb ik voor tegen bomen moeten lullen,....

Lijkt me trouwens wel wat, tegen een boom lullen.



Lijkt mij helemaal niks voor jou, Maarten... Dan kun je net zo goed tegen een klaagmuur lullen!


Daar zijn jouw vrienden in Jeruzalem namelijk heel erg goed in.

Het gaf ze een goed excuus om maar meteen die hele stad te annexeren...! :fuckit:


En om er ook nog ff een muur bij te bouwen :droef:





http://www.transfloor.nl/uploads/img3fd715eca628a.gif

Scipio
02-09-04, 11:57
Score: 17

Je hebt niets met spiritualiteit. Overal heb je een logische verklaring voor en mensen die denken dat er meer is tussen hemel en aarde verklaar je voor gek. Het liefst overtuig je ze van hun ongelijk. Stel je wat meer open voor andersdenkenden. Misschien steek je er nog iets van op.

Ja, ik constateer dagelijks op tv hoe heilzaam religie is. Een verlicht mens gelooft niet in sprookjes.