PDA

Bekijk Volledige Versie : Hijab Barbie & Fundi Ken



Orakel
29-08-04, 19:33
http://www2.rnw.nl/images/assets/6921301

Clichés op de hak genomen

Moslims in Nederland
Door Saskia van Reenen, 6 augustus 2004


Ze wilde weleens een moslim aaien en de Marokkaanse jongetjes in haar buurt op een ijsje trakteren. Maar moslimvrienden had ze niet. De 26-jarige Elena Simons trok de stoute schoenen aan en ging op onderzoek uit. Ze schreef er een boek over, ‘Pret met Moslims’. Klopt het enge beeld dat veel Nederlanders van moslims hebben, vroeg ze zich af? Waar komt die angst voor moslims vandaan?

'Ik ben de most wanted terrorist van Nederland', zegt Mohammed Cheppih terwijl we op koopavond door de winkelstraten van Rotterdam struinen. Net heb ik, sensatiebelust als ik ben, hem gezegd dat ik het des te leuker zou vinden als hij banden zou hebben met al-Qaeda. 'Heb ik toch ook? Ik ben de rechterhand geweest van de zogenaamde logistiek manager van al-Qaeda. Maar banden mèt is wat anders dan lidmaatschap van.' Heel goed. Ik ben aan het winkelen met iemand die bevestigt dat hij banden met al-Qaeda heeft. Zo beschrijft Elena Simons haar ontmoeting met de directeur van de Nederlandse afdeling van de Moslim Wereld Liga, ooit beoogd voorman van de Arabisch-Europese Liga in Nederland.

Ludieke aanpak

Het verharde debat over de integratie van moslims in Nederland zette Elena Simons aan het denken. "Ik had niet zoveel met moslims en ben in een nette blanke Amsterdamse buurt opgegroeid. Ook zaten er niet zoveel allochtonen op mijn school. Toen vlogen er twee vliegtuigen in twee torens in Amerika. Vanaf dat moment vond iedereen moslims interessant. Het schijnen enge nare mensen te zijn. Toen dacht ik: Waarom ken ik geen moslims en heeft er niemand pret met ze?", zegt zij.

De 26-jarige ideeënmaakster besloot op een ludieke manier alle clichés over moslims op de hak te nemen. In de bajes speelt ze een partijtje badminton met een moslimgevangene en samen met de hoofddoekdragende Layla brengt ze een bezoek aan een seksshop om de reactie van het winkelpersoneel te peilen. Haar boek staat boordevol grappige tips om de omgang met moslims te vergemakkelijken.

Humor

Abdulwahid van Bommel, een autochtone moslim, waardeert de ludieke benadering van Elena Simons wel. Humor is volgens hem de manier om het ijs te breken. "Je kunt aan een moslima vragen: 'Vind jij het nou ook zo warm, Mien of Aisha? En die zwarte jurk die je aanhebt, is dat nou de laatste mode in Iran?'. Je kunt er grappen over maken, want moslims hebben de neiging zichzelf erg serieus te nemen, omdat ze altijd maar die bijzondere groep blijven. Niet-moslims zijn bang iets verkeerds te zeggen over de islam en lopen op eieren. Dat weerhoudt moslims er ook van om ontspannen met de ander om te gaan."

Moslimvrienden

Van Bommel, die lange tijd als imam heeft gewerkt, voorlichting geeft aan hulpverleners en jonge moslims, probeert ook een brug te slaan tussen moslims en niet-moslims. Die toenadering is volgens hem hard nodig. Uit een recent NIPO-onderzoek blijkt dat 67 procent van de Nederlanders geen contact heeft met allochtone moslims. Van Bommel betreurt dit: "Mensen kennen weinig moslims, als collega of als buren. Ze denken er vrij ongenuanceerd over, als De Turken, De Marokkanen. Andersom is dit ook het geval; allochtone moslims kennen de Nederlanders nauwelijks. Ze baseren hun beeld op karakters in Nederlandse televisieseries."

Moslimfundamentalisme

De dreiging van aanslagen door moslimfundamentalisten heeft de beeldvorming over moslims en de islam in Nederland niet bevordert, zegt imam Van Bommel. Aan de ene kant bestaat grote behoefte aan informatie over de islam, aan de andere kant wil men er eigenlijk niets van weten, wordt de islam als iets engs gezien. Volgens Van Bommel vragen veel mensen zich vertwijfeld af of het geloof geweld aanmoedigt.

Wat is islam?

“Ik dacht dat als iemand heel vroom was, hij toch in een ander soort wereld zat dan ik”, geeft Simons toe. Totdat ze Abdel, een gelovige leeftijdsgenoot, ontmoette. Hij bleek zich aan allerlei regels te willen houden, te vasten, te bidden, maar hij was heel open over zijn geloof. Abdel wil een goede moslim zijn. Als moslims terreurdaden plegen, doen ze dat niet vanuit hun geloof, maar omdat ze een slecht karakter hebben. "Het heeft niets met de islam te maken", benadrukt Abdel.

Niet alleen de angst voor het moslimfundamentalisme staat het contact tussen moslims en niet-moslims in de weg. Veel Nederlanders hebben na de Tweede Wereldoorlog het geloof afgezworen, terwijl dit voor de groeiende moslimbevolking nog wel een belangrijke leidraad is. "Bovendien houden de moslims die vanuit Marokko en Turkije hierheen migreerden er vaak conservatieve zedelijke opvattingen op na, zaken die voor de meeste Nederlanders uit de tijd van Ot en Sien komen", zegt Van Bommel.

Moslims aaien

Elena Simons hoopt dat haar boek mensen aanspoort om contact te leggen. Al zal niet iedereen zich in haar aanpak kunnen vinden. In het boek staan plaatjes hoe moslims reageren als Elena hen aait: Mehmet houdt gegeneerd zijn hoofd in zijn hand als ik hem aanraak. Hij voelt wel lekker zacht.

Voor sommige lezers gaat zo'n fragment te ver. Elena verweert zich: "Je kunt het een verschrikkelijk boek vinden. Gaat moslims aaien te ver, nou dat vind ik prima. Ik hoop alleen dat het mensen prikkelt."
"Ik zag bijvoorbeeld laatst een Turkse man van in de zestig, hij droeg een fez op zijn hoofd. Hij moest heel hard niezen, 'Hatsjie'. Ik riep toen keihard terug: Gezondheid! Hij moest erg lachen en bedankte me. Vroeger zou ik hem voorbij gefietst zijn en hem waarschijnlijk als iemand van een andere planeet hebben beschouwd. Maar nu hadden we gewoon lol.”

http://www2.rnw.nl/rnw/nl/themes/samenleving/moslims040806