PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander kiest veiligheid boven privacy



euhh
30-08-04, 10:23
Nederlander kiest veiligheid boven privacy

AMSTERDAM - Nederlanders vinden veiligheid belangrijker dan hun privacy. Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking is bereid DNA af te staan voor een databank om criminelen op te sporen en misdaad te voorkomen, blijkt uit een enquête die Actienieuws (SBS6) liet uitvoeren. Nog meer mensen steunen winkeliers die foto's van winkeldieven in de etalage ophangen.
Minister Donner (Justitie) oordeelde eerder dat het tonen van de foto's in strijd is met de privacywetgeving. De rechtbank in Amsterdam bepaalde donderdag dat winkeliers die foto's van winkeldieven ophangen, de auteurswet overtreden. Het Platform Detailhandel verwacht desondanks dat veel winkeliers nu afbeeldingen gaan ophangen omdat onbekende dieven zich niet zullen beroepen op de auteurswet. Ze zouden dan immers hun identiteit prijsgeven.


www.telegrof.nl (http://www.telegraaf.nl/binnenland/13481041/Nederlander_kiest_veiligheid_boven_privacy.html)

Bofko
30-08-04, 10:34
Geplaatst door euhh
Nederlander kiest veiligheid boven privacy

Het Platform Detailhandel verwacht desondanks dat veel winkeliers nu afbeeldingen gaan ophangen omdat onbekende dieven zich niet zullen beroepen op de auteurswet. Ze zouden dan immers hun identiteit prijsgeven.


Er moet een aanklacht ingediend worden om een zaak aanhangig te kunnen maken. Dan zou dan de overheid moeten doen. Maar kan natuurlijk ook gebeuren door niet-lijkende familie of vrienden.

francis21
30-08-04, 10:39
quote: AMSTERDAM - Nederlanders vinden veiligheid belangrijker dan hun privacy. Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking is bereid DNA af te staan voor een databank om criminelen op te sporen en misdaad te voorkomen, blijkt uit een enquête die Actienieuws (SBS6) liet uitvoeren. Nog meer mensen steunen winkeliers die foto's van winkeldieven in de etalage ophangen. end quote

Nou, dan behoor ik tot de 1/3 minderheid. Het gaat niet alleen om privacy maar om de schandpaal-cultuur die klakkeloos wordt overgenomen. En over eigen rechter spelen. Daarvoor hebben we justitie en de rechterlijke macht. Dat behoort toch tot "onze" normen en waarden?!
Ik wordt nogal beroerd van deze ontwikkeling.
groet,
Francis

euhh
30-08-04, 10:40
Geplaatst door Bofko
Er moet een aanklacht ingediend worden om een zaak aanhangig te kunnen maken. Dan zou dan de overheid moeten doen. Maar kan natuurlijk ook gebeuren door niet-lijkende familie of vrienden.

Volgens mij kan alleen een auteursrecht hebbende een zaak aanspannen.

dicksr
30-08-04, 11:49
Geplaatst door euhh
Volgens mij kan alleen een auteursrecht hebbende een zaak aanspannen.

Een recht dat je kunt verkrijgen door als erfgenaam van de betreffende persoon deze persoon om te brengen. Overigens wel een beetje drastisch om een portret uit een winkel te verwijderen dunkt me.

Gerard074
30-08-04, 12:03
Geplaatst door francis21
quote: AMSTERDAM - Nederlanders vinden veiligheid belangrijker dan hun privacy. Bijna tweederde van de Nederlandse bevolking is bereid DNA af te staan voor een databank om criminelen op te sporen en misdaad te voorkomen, blijkt uit een enquête die Actienieuws (SBS6) liet uitvoeren. Nog meer mensen steunen winkeliers die foto's van winkeldieven in de etalage ophangen. end quote

Nou, dan behoor ik tot de 1/3 minderheid. Het gaat niet alleen om privacy maar om de schandpaal-cultuur die klakkeloos wordt overgenomen. En over eigen rechter spelen. Daarvoor hebben we justitie en de rechterlijke macht. Dat behoort toch tot "onze" normen en waarden?!
Ik wordt nogal beroerd van deze ontwikkeling.
groet,
Francis

Francis,
Ik vind de schandpaalcultuur nog wel meevallen. Voor dat je foto geplaatst wordt heb je al enkele misdrijven, want dat is diefstal nog steeds, gepleegd. Het houd een keer op, op een gegeven moment verlies je je burgerrechten (oa. privacy) Natuurlijk blijft dit een heikel punt. Met name foto's van zedendelinquenten mogen ze wat mij betreft in de kranten plaatsen zodat ouders/vrouwen gewaarschuwd zijn.
Ik stel duidelijk de rechten en de rol van de slachtoffers voorop ( hier vallen mi. ook winkeliers onder).
En rechters en justitie spelen wel degelijk een rol want deze personen zijn vaak al tientallen keren veroordeeld.

francis21
30-08-04, 14:11
gerard,
dat het recht om te vervolgen en te straffen bij justitie en de rechterlijke macht is gelegd is niet zomaar op een namiddag bedacht. Als burgers eigen rechter mogen spelen, dan kan het gebeuren dat een onschuldig iemand 'tentoongesteld' wordt; in het ergste geval kan het gebeuren dat een opgewonden meute tot een lynchpartij overgaat. Neem die dementerende oude vrouw: uitgerekend haar zet die winkelier op zijn etalageruit (er kwamen toch een hoop andere dieven bij hem??!). Ze had inderdaad gestolen, maar kun je een dementerende als dief brandmerken omdat zij er niet aan denkt te betalen?
We hebben als rechtsstaat het principe dat schuld eerst bewezen moet worden en vervolgens dat de rechter de straf bepaalt en dat daarna de staat die straf uitvoert (gevangenis, boete). Als dit goed functioneert voorkom je lynchpartijen of afranselingen en dat alleen bewezen schuldigheid wordt bestraft. Als iemand voor de 2e of 3e of tigste keer een misdrijf pleegt, moet die ook voor de 2e, 3e of tigste keer door de rechter worden gestraft. Ik begrijp winkeliers best dat ze balen en woedend worden, of dat een vrouw haar verkrachter het liefst een kopje kleiner zou willen maken. Maar als het "recht" wordt gebaseerd op woede is het geen recht meer zoals wij dat kennen. Als je dat zou willen, moet je niet raar opkijken als jij plotseling het mikpunt van volkswoede wordt omdat een of andere buurman in jou een zedendelinkwent of dief denkt te herkennen terwijl dat niet zo is. Dan kan je niet de politie bellen om je te beschermen, want die is er dan niet meer.

Wat wel zo is, is dat politie en justitie veel efficienter moeten optreden tegen kleine en grote criminaliteit. De rechtsregels die wij nu hebben bieden ruimte genoeg om dieven enz. op te pakken. Alleen moeten wij als samenleving er geld voor over hebben om voldoende officieren van justitie en rechters aan te stellen. En voldoende middelen om hun werk goed te kunnen doen.
groet, Francis

dicksr
30-08-04, 14:25
Geplaatst door francis21
gerard,
dat het recht om te vervolgen en te straffen bij justitie en de rechterlijke macht is gelegd is niet zomaar op een namiddag bedacht. Als burgers eigen rechter mogen spelen, dan kan het gebeuren dat een onschuldig iemand 'tentoongesteld' wordt; in het ergste geval kan het gebeuren dat een opgewonden meute tot een lynchpartij overgaat. :fpetaf: