PDA

Bekijk Volledige Versie : Anil Ramdas seikt Ayaan af (NRC vandaag)



Ron Haleber
30-08-04, 15:56
De kroning van Hirsi Ali


Anil Ramdas


• Anil Ramdas



Als ik niet beter wist, zou ik spreken van een volmaakte regie. Een briljante stunt, perfect voorbereid en even perfect uitgevoerd. Ga maar na: deze week vindt het langverwachte integratiedebat plaats in de Tweede Kamer. De zondagavond ervoor is de woordvoerster integratiebeleid van de VVD, Ayaan Hirsi Ali, bij de VPRO te gast in het programma 'Zomergasten'. Daar zit een primeur in, een in het geheim opgenomen filmpje, geschreven door Hirsi Ali en geregisseerd door Theo van Gogh, met onherkenbaar gemaakte acteurs, over het geweld tegen moslimvrouwen, het centrale thema van Hirsi Ali.

NRC Handelsblad heeft zaterdag op de voorpagina een grote foto die gemaakt is tijdens de geheime opnamen. We zien Hirsi Ali het islamitische bidritueel uitleggen aan de hoofdrolspeelster, die gekleed is in islamitisch gewaad, maar dan doorzichtig. Daaronder is ze vrijwel naakt. De tekst naast de foto luidt: 'Nieuwe provocatie Hirsi Ali'.

In het Zaterdags Bijvoegsel staat een twee pagina's groot artikel over Ayaan Hirsi Ali, geschreven door Jutta Chorus, die haar zes maanden heeft gevolgd. Op de achterpagina van NRC Handelsblad van dezelfde zaterdag zien we nog eens een foto van Hirsi Ali, bij een artikel dat gaat over de tien invloedrijkste vrouwen in Nederland. De titel is: 'Ongekroonde koninginnen' en Ayaan Hirsi Ali staat op nummer zes.

Allemaal toeval natuurlijk, maar zoveel geluk heeft bijna niemand. Wat ontbreekt is de bekendmaking dat Hirsi Ali op zondag ook de staatsloterij heeft gewonnen en de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen.

Maar wat komen we uit al deze publiciteit eigenlijk te weten over Ayaan Hirsi Ali? Vooral het verhaal van Jutta Chorus is wat dit betreft pijnlijk; van 'Zomergasten', dat gepresenteerd werd door Joost Zwagerman, verwachtte ik toch al niks. Maar Chorus heeft Hirsi Ali een half jaar gevolgd, in tijden van financiële malaise in de journalistiek een werkelijk ongekende luxe.

Maar wat komen we te weten, na dat half jaar? Dat ze 30.758 stemmen behaalde bij de laatste Kamerverkiezingen, maar dat lezen we ook op de website van Ayaan Hirsi Ali. Dat ze onervaren, maar krijgshaftig is. Dat laatste wordt in verband gebracht met haar Somalische afkomst. Hoe romantisch! Ik krijg weer het beeld van de vroegere ontdekkingstochten op mijn netvlies, blanke mensen die Somalië binnendringen en daar die prachtige, inheemse krijgers bezig zien, dravend op hun kamelen door de woestijn, wat een primitieve schoonheid moet dat niet zijn geweest.

Haar krijgshaftigheid is haar komen te staan op levensbedreigingen, daarom wordt ze nu beveiligd door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging. Ze lijkt dat overigens niet erg vervelend te vinden, bedreigd worden door fanatieke moslims en beveiligd worden door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging komen over als een verdienste.

Dan is er een commissievergadering over huiselijk geweld, zoals gezegd, Ayaan Hirsi Ali's lievelingsthema. Tijdens de vergadering, noteert Jutta Chorus, kijkt ze de minister van Justitie aan als een tijger. Geen tijgerin, maar tijger, want dit is hogere beeldspraak waar Jutta Chorus een half jaar over heeft gedaan. Maar ook beeldspraak moet een beetje precies zijn, in de streken waar Hirsi Ali vandaan komt zijn geen tijgers. Leeuwen, hyena's, misschien, maar geen tijgers. Maar een wild beest is een wild beest, schijnen sommigen te denken. Het rare is dat Ayaan Hirsi Ali tijdens de vergadering over huiselijk geweld niets anders eist ,,dan een plan van aanpak''. Ze is op haar 22ste naar Nederland gekomen en nu al zo geďntegreerd jaarlijks worden 800.000 vrouwen geslagen, wat we nodig hebben is een plan van aanpak.

Ayaan Hirsi Ali is een pittig meisje, leren we uit de reportage van Jutta Chorus, ze loopt voortdurend rond met een 'boos' gezicht. En ze heeft stellige meningen. De mensen in Kenia zijn laf, punt uit. Haar parlementaire coach, Frank de Grave, begrijpt dat wel: technisch beheerst ze het Nederlands wel, maar de nuances kent ze nog niet. Kijk, zo'n coach moet je hebben, die je zo schaamteloos beledigt.

Even is er een serieus moment in de reportage van Jutta Chorus, als Ayaan Hirsi Ali's collega in de Tweede Kamer, de Marokkaanse Khadija Arib van de PvdA, zegt dat Hirsi Ali strijd voert tegen meisjesbesnijdenis, maar zwijgt wanneer VVD-partijgenoot Rita Verdonk 26.000 illegalen het land wil uitzetten, waar meisjes tussen zitten die bij terugkeer besneden zullen worden. ,,Het is een dilemma'', verzucht Hirsi Ali. Plannen van aanpak, dilemma's, mij klinkt dat niet razend krijgshaftig in de oren.

Tijdens een belangrijke spreekbeurt kan Hirsi Ali de laatste pagina van haar tekst niet vinden. Ze is doodmoe, zegt ze, ze heeft geen suiker in haar hoofd. Geen suiker in je hoofd? Zou Frank de Grave dan toch gelijk hebben? Ook lezen we dat er wel eens vervelende opmerkingen tegen haar worden gemaakt, persoonlijke opmerkingen, maar welke die zijn houdt Jutta Chorus geheim. Bovendien zegt Hirsi Ali te beschikken over een 'nomadeneigenschap': alles achter je kunnen laten, alleen de lessen onthouden, niet de pijn.

Bij zo'n houding kan ik me niets voorstellen. Ayaan Hirsi Ali is mishandeld door haar moeder en haar koranleraar bezorgde haar een schedelbasisfractuur, en ze onthoudt alleen de les en niet de pijn? Van nomaden ga ik nooit iets begrijpen.

De rest van het artikel van Jutta Chorus gaat over de primeur, het filmpje van Theo van Gogh over geweld tegen moslimvrouwen. Niemand hoeft te twijfelen aan Ayaan Hirsi Ali's oprechtheid als het om geweld tegen vrouwen gaat, maar Theo van Gogh? Hij kan heel mooi schelden en tieren, dat is zo'n beetje zijn vak, maar op betrokkenheid bij het lot van moslimvrouwen is hij niet te betrappen. En van deze man zegt Ayaan Hirsi Ali plompverloren: ,,Van Gogh is de graadmeter voor de tolerantie in Nederland. Als moslims niet zo heftig op hem reageren, zou Nederland pas tolerant zijn.''

Het staat er echt, bij Jutta Chorus, en bijna onbedoeld krijgen we tenslotte toch een beeld van Ayaan Hirsi Ali: een vrouw die zich uit pure ijdelheid laat misbruiken voor tamelijk ordinaire moslimhaat. Die haat vind ik niet eens zo erg, het is die ijdelheid die mij nerveus maakt.

[email protected]




3

dicksr
30-08-04, 16:09
Geplaatst door Ron Haleber
De kroning van Hirsi Ali[B]




Wat een ontzettend 'dun' stukje. De titel van de topic dekt de lading al helemaal niet.

Een fantastische mediaregie wordt besproken, VPRO en NRC samen op kruistocht?

Ik lees eigenlijk veel over journalisten en kwaliteiten van omroepen en redacties, een korte zin over het veronderstelde misbruik van AHA door anderen en verder weinig over het onderwerp. Weinig afzijken (Groene boekje).

Goede bladvulling neem ik aan.

dicksr

taouanza
30-08-04, 16:13
Geplaatst door dicksr
Wat een ontzettend 'dun' stukje. De titel van de topic dekt de lading al helemaal niet.

Een fantastische mediaregie wordt besproken, VPRO en NRC samen op kruistocht?

Ik lees eigenlijk veel over journalisten en kwaliteiten van omroepen en redacties, een korte zin over het veronderstelde misbruik van AHA door anderen en verder weinig over het onderwerp. Weinig afzijken (Groene boekje).

Goede bladvulling neem ik aan.

dicksr


Nou dan heb je niet goed gelezen denk ik.
Of lees je alleen lof over Ayaan?
Aan de andere kant valt er niks te lezen over iemand die geen moer doet.

dicksr
30-08-04, 16:27
Geplaatst door taouanza
Nou dan heb je niet goed gelezen denk ik.
Of lees je alleen lof over Ayaan?
Aan de andere kant valt er niks te lezen over iemand die geen moer doet.

Misschien niet, maar ik ben bang dat je me dat niet zult willen uitleggen.

Alleen lof lees ik niet, ik geloof ook niet dat ik dat gezegd heb. Ik heb gereageerd op wat er staat, niet op wat er niet staat.

Aan de andere kant heb ik gekeken naar de hoeveelheid tekst die de schrijver gebruikt (uitgaande van de titel van de topic) om AHA af te zijken. In de praktijk blijkt dan dat hij dat nauwelijks doet.

En als er niks te lezen valt over AHA, dan gebruikt de schrijver er wel veel woorden voor.

taouanza
30-08-04, 16:28
Geplaatst door dicksr
Misschien niet, maar ik ben bang dat je me dat niet zult willen uitleggen.

Alleen lof lees ik niet, ik geloof ook niet dat ik dat gezegd heb. Ik heb gereageerd op wat er staat, niet op wat er niet staat.

Aan de andere kant heb ik gekeken naar de hoeveelheid tekst die de schrijver gebruikt (uitgaande van de titel van de topic) om AHA af te zijken. In de praktijk blijkt dan dat hij dat nauwelijks doet.

En als er niks te lezen valt over AHA, dan gebruikt de schrijver er wel veel woorden voor.

Wat wil je eigenlijk zeggen?

dicksr
30-08-04, 16:48
Geplaatst door taouanza
Wat wil je eigenlijk zeggen?

Ik ben geen verrader. (Ik heb inmiddels mijn les wat dat betreft van jou geleerd)
Lees maar wat ik als eerste heb geplaatst, lees je eigen opmerking, lees mijn antwoord daarop en je weet weer alles.

taouanza
30-08-04, 16:52
Geplaatst door dicksr
Ik ben geen verrader. (Ik heb inmiddels mijn les wat dat betreft van jou geleerd)
Lees maar wat ik als eerste heb geplaatst, lees je eigen opmerking, lees mijn antwoord daarop en je weet weer alles.

What ever je vindt dat de schrijven veel tekst gebruikt om weinig te zeggen. Maar je zegt niks over Ayaan zelf. Of je het eens ben met die kritiek of niet?
Heeft ze in jouw ogen dan wel bergen verzet en meer gedaan dan zo nu en dan bedreigd worden?

Rocky
30-08-04, 16:58
Geplaatst door taouanza
Wat wil je eigenlijk zeggen?


Dat het erg cheap is om mensen af te zeiken in een column. AHA zou dat nooooooooit doen.

dicksr
30-08-04, 16:59
Geplaatst door taouanza
What ever je vindt dat de schrijven veel tekst gebruikt om weinig te zeggen. Maar je zegt niks over Ayaan zelf. Of je het eens ben met die kritiek of niet?
Heeft ze in jouw ogen dan wel bergen verzet en meer gedaan dan zo nu en dan bedreigd worden?

Leg dan ook even de link naar de topic-titel.
Mijn reactie was dat de schrijver niet waarmaakt wat onder die titel wordt aangekondigd, niets meer en niets minder.

Net zo min als dat artikel eignlijk over AHA gaat, heb ik me over pro of con AHA uitgelaten, het artikel ging er eenvoudig weg niet over.

taouanza
30-08-04, 17:00
Geplaatst door dicksr
Leg dan ook even de link naar de topic-titel.
Mijn reactie was dat de schrijver niet waarmaakt wat onder die titel wordt aangekondigd, niets meer en niets minder.

Net zo min als dat artikel eignlijk over AHA gaat, heb ik me over pro of con AHA uitgelaten, het artikel ging er eenvoudig weg niet over.


Mischien is die titel wel door Ron verzonnen?

Rocky
30-08-04, 17:08
Even is er een serieus moment in de reportage van Jutta Chorus, als Ayaan Hirsi Ali's collega in de Tweede Kamer, de Marokkaanse Khadija Arib van de PvdA, zegt dat Hirsi Ali strijd voert tegen meisjesbesnijdenis, maar zwijgt wanneer VVD-partijgenoot Rita Verdonk 26.000 illegalen het land wil uitzetten, waar meisjes tussen zitten die bij terugkeer besneden zullen worden. ,,Het is een dilemma'', verzucht Hirsi Ali. Plannen van aanpak, dilemma's, mij klinkt dat niet razend krijgshaftig in de oren.


Meest schizofrene partij is toch wel de VVD blijkt maar weer eens uit het bovenstaande stukje.

dicksr
30-08-04, 17:13
Geplaatst door taouanza
Mischien is die titel wel door Ron verzonnen?

Ik vertrouwde erop dat je het kon.

Mijn reactie was dan ook gericht naar Ron, zowel in de zin van: "gut gut wat een dun stukje heb je geplaatst", als: "dat je nou niet eens afzijken behoorlijk kunt spellen" (reactie op andere thread waar het over de spelling ging van 'alter ego').

Ron Haleber
30-08-04, 17:32
Geplaatst door dicksr
Ik vertrouwde erop dat je het kon.

Mijn reactie was dan ook gericht naar Ron, zowel in de zin van: "gut gut wat een dun stukje heb je geplaatst", als: "dat je nou niet eens afzijken behoorlijk kunt spellen" (reactie op andere thread waar het over de spelling ging van 'alter ego').

dicksr toen ik dit stukje las - na mijn hoog intellectualistische gedachtewisseling met HBO-er Al3arbi, dacht ik: kijk, daar is nu behoefte aan - denkend aan onze eenvoudige moslima's die hun mening ook wel eens in de landelijke pers in een kwaliteitsblad als de nRC bevestigd willen zien...! :rolleyes:

Dat kon ik ze dus niet onthouden! dicksr vandaar je teleurstelling... :hihi:


Voor wat de spelling betreft voer ik als excuus aan dat in mijn Groene Boekje noch afsijken, noch in de sijk zetten, noch sijk te vinden is...! Vanuit mijn intuďtief taalgevoel gebruik ik net als bovenstaande prikkers dus seik en afseiken. Sijk klinkt mij te sjiek - chique.

Maar net als jij de hoogopgeleide mod Al3arbi op zijn nummer zette, heb jij natuurlijk gelijk. :verward:

Laten we het er dus maar op houden dat ik net als Al3arbi dat zo treffend van zichzelf met grote zelfkennis zegt, lijdt aan aan "zijn narcisme en verwrongen zelfbeeld"...!

Je weet toch dicksr dat komt volgens Harchaoui van Forum - net als schizofrenie - wel meer voor bij naffers en met name bij hun overspannen mods...! :knife_hea

Ron Haleber
30-08-04, 17:38
Geplaatst door taouanza
Mischien is die titel wel door Ron verzonnen?

Denk je nu echt dat ik de NRC durf te vervalsen. Dat staat voor mij gelijk als met koranteksten gaan knoeien. Dat laat ik aan Ayaan over!

taouanza
30-08-04, 17:41
Geplaatst door dicksr
Ik vertrouwde erop dat je het kon.

Mijn reactie was dan ook gericht naar Ron, zowel in de zin van: "gut gut wat een dun stukje heb je geplaatst", als: "dat je nou niet eens afzijken behoorlijk kunt spellen" (reactie op andere thread waar het over de spelling ging van 'alter ego').

Dus al die gedoe over inhoud van de tekst ging eigenlijk over de spellingskunsten van Ron?

Jar
30-08-04, 18:08
Dit stukje van Ramdas is meer het 'afsijken' van die journaliste, dan het afsijken van Ayaan.

Wat ik precies vind van dat filmpje doet niet ter zake, maar uit het intervieuw met Ayaan kreeg ik de indruk dat ze steeds sterker in haar rol komt.
Het goedkoop afsijken van haar persoon met name t.a.v. haar zgn. traumatische jeugd is onzinnig, daar vele mensen die veel btekent d hebben voor de mensheid, ook een slechte jeugd hebben gekend.

Simon
30-08-04, 18:13
Geplaatst door dicksr
Goede bladvulling neem ik aan.

dicksr

Dat ben ik met je eens. Een mager stukje dat niet over Ayaan Hirshi Ali maar over Jutta Chorus gaat.

taouanza
30-08-04, 18:17
Geplaatst door Simon
Dat ben ik met je eens. Een mager stukje dat niet over Ayaan Hirshi Ali maar over Jutta Chorus gaat.

Das sneu als je 6 maanden gevolgd wordt en er valt niks over je te vertellen.:loens:

Als moslims kritiek hebben op Ayaan wordt het afgedaan als ze kunnen niet tegen kritiek.
Nu krijgt Ayaan kritiek van een niet islamitische allochtoon en opeens kan men niks lezen.
Nou ik lees genoeg. Ik lees wat ik al twee jaar zeg: Dat mens voert geen moer uit en loopt mensen die dat willen doen alleen in de weg.
Jij vindt het dus niks zeggend dat Ayaan zogenaamd strijdt voert tegen vrouwenbesnijdenis maar niet verder komt dan: Het is een dillema?

Jar
30-08-04, 18:20
Waar maak jij je dan zo druk om Taouanza, het is toch een nietszeggende vrouw?

Simon
30-08-04, 18:25
Geplaatst door taouanza
Jij vindt het dus niks zeggend dat Ayaan zogenaamd strijdt voert tegen vrouwenbesnijdenis maar niet verder komt dan: Het is een dillema?

Ze voert natuurlijk niet alleen strijd tegen vrouwenbesnijdenis maar in het algemeen tegen de onderdrukking van moslim vrouwen (in haar visie). Ik vind haar daar helemaal niet geschikt voor. Ze is geen politica maar columnist of schrijver. Eigenlijk een soort Theo van Gogh die nog in ieder geval zo wijs is om niet in de Kamer te gaan zitten. Veel aandacht zal ik in ieder geval niet aan haar schenken omdat ze naar mijn mening als politica niet zo veel zinnigs te melden heeft.

taouanza
30-08-04, 18:26
Geplaatst door Jar
Waar maak jij je dan zo druk om Taouanza, het is toch een nietszeggende vrouw?

Dat Nederlanders geilen op nietszeggendheid en ook nog verwachten dat wij als moslims daar voorbeeld aan nemen.
Van kijk eens waarom doen jullie niet zoals Ayaan. Die is dapper en die heeft een 'eigen mening'.
Kijk daar zie ik nou niks in.:moe:

Jar
30-08-04, 18:30
Dat Nederlanders geilen op nietszeggendheid en ook nog verwachten dat wij als moslims daar voorbeeld aan nemen.

En daar maak jij je druk om :gniffel:

taouanza
30-08-04, 18:31
Geplaatst door Simon
Ze voert natuurlijk niet alleen strijd tegen vrouwenbesnijdenis maar in het algemeen tegen de onderdrukking van moslim vrouwen (in haar visie). Ik vind haar daar helemaal niet geschikt voor. Ze is geen politica maar columnist of schrijver. Eigenlijk een soort Theo van Gogh die nog in ieder geval zo wijs is om niet in de Kamer te gaan zitten. Veel aandacht zal ik in ieder geval niet aan haar schenken omdat ze naar mijn mening als politica niet zo veel zinnigs te melden heeft.

Nou dat stoort mij enorm ik vind dat wij als vrouwen wel beter verdienen.
We hebben echt iemand nodig die ons vertegenwoordigd en voor onze rechten op komt ongeacht afkomst of geloof.
Wij moeten met minder veel minder tevreden zijn.
Ik vind dat een belediging voor alle vrouwen en zeker voor vrouwen die zich wel inzetten en hard werken voor verbetering van hun positie.

Maar ja dat laat maar wel zien hoe belangrijk vrouwen in werkelijkheid zijn.:moe:

Simon
30-08-04, 18:39
Geplaatst door taouanza
Nou dat stoort mij enorm ik vind dat wij als vrouwen wel beter verdienen.
We hebben echt iemand nodig die ons vertegenwoordigd en voor onze rechten op komt ongeacht afkomst of geloof.

Nu ja er zijn toch ook veel andere politici! Khadija Arib, Hebahat Albayrak of Fatima Elatik veroorzaken niet iedere week een rel maar zullen echt wel opkomen voor vrouwenrechten. Of Karin Adelmund. Enfin, zo belangrijk is Hirshi Ali echt niet.

Jar
30-08-04, 18:51
Juist moslims maken AHA in Nederland zo belangrijk. Hoe meer deze mensen ingaan tegen haar visie, en haar voor alles en nog wat uitmaken, des te meer zal zij te zeggen krijgen (letterlijk en figuurlijk).

taouanza
30-08-04, 18:55
Geplaatst door Simon
Nu ja er zijn toch ook veel andere politici! Khadija Arib, Hebahat Albayrak of Fatima Elatik veroorzaken niet iedere week een rel maar zullen echt wel opkomen voor vrouwenrechten. Of Karin Adelmund. Enfin, zo belangrijk is Hirshi Ali echt niet.

En Naima Azough maar hoeveel aandacht krijgen deze vrouwen die wel belangrijke zaken aan stippen en mee bezig zijn?
De subsidiekraan voor de MVVN en tal andere organisaties die zich inzetten voor vrouwenrechten wordt dicht gedraaid en we moeten maar klappen voor Ayaan.
Wie maakt zich daar druk om?

taouanza
30-08-04, 18:56
Geplaatst door Jar
Juist moslims maken AHA in Nederland zo belangrijk. Hoe meer deze mensen ingaan tegen haar visie, en haar voor alles en nog wat uitmaken, des te meer zal zij te zeggen krijgen (letterlijk en figuurlijk).

Ja hoor de moslims hebben de media in de hand. De moslims bepalen wat nieuwswaardig is.:moe:

Ron Haleber
30-08-04, 19:33
Er komt nu op Netwerk een discussie over Ayaan: aanklacht of belediging?

taouanza
30-08-04, 19:36
Geplaatst door Ron Haleber
Er komt nu op Netwerk een discussie over Ayaan: aanklacht of belediging?

Ik gaat niet kijken heb ik gister ook nie gedaan.

Simon
30-08-04, 19:37
Geplaatst door taouanza
En Naima Azough maar hoeveel aandacht krijgen deze vrouwen die wel belangrijke zaken aan stippen en mee bezig zijn?
De subsidiekraan voor de MVVN en tal andere organisaties die zich inzetten voor vrouwenrechten wordt dicht gedraaid en we moeten maar klappen voor Ayaan.
Wie maakt zich daar druk om?

Wie zegt dat je moet klappen voor Ayaan? En verder wordt er van alles kapot bezuinigd, niet alleen betreffende vrouwenrechten.

Simon
30-08-04, 19:38
Geplaatst door taouanza
Ik gaat niet kijken heb ik gister ook nie gedaan.

Dus ook niet geklapt ...

taouanza
30-08-04, 19:39
Geplaatst door Simon
Dus ook niet geklapt ...

Nee.

I do what i like.
I dont get told what to do. :handbang:

Joesoef
30-08-04, 19:46
Geplaatst door Ron Haleber
Er komt nu op Netwerk een discussie over Ayaan: aanklacht of belediging?


Belediging.

Buiten het uit hun verband halen van Koranteksten en suggestieve montage om, alleen al vanwege het cinematografische jatwerk van Greenaway's The Pillow book en de opzet van de vaginamonologen.

Zwarte Schaap
30-08-04, 20:00
Het staat er echt, bij Jutta Chorus, en bijna onbedoeld krijgen we tenslotte toch een beeld van Ayaan Hirsi Ali: een vrouw die zich uit pure ijdelheid laat misbruiken voor tamelijk ordinaire moslimhaat . Die haat vind ik niet eens zo erg , het is die ijdelheid die mij nerveus maakt.

[email protected]
]

Lees ik hier dat Anil Ramdas de moslimhaat minder erg vindt als de ijdelheid van Hirsi Ali? Of mis ik de clou?

taouanza
30-08-04, 20:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lees ik hier dat Anil Ramdas de moslimhaat minder erg vindt als de ijdelheid van Hirsi Ali? Of mis ik de clou?

:haha:

Jar
30-08-04, 22:01
Zo las ik het ook Zwarte Schaap! Ijdelheid is toch ook de kern van alle zonde?

Zwarte Schaap
30-08-04, 22:53
Geplaatst door Jar
Zo las ik het ook Zwarte Schaap! Ijdelheid is toch ook de kern van alle zonde?

Voor de Nederlandse wet niet. Ik redeneer simpel. IJdelheid is meer op de eigen persoon gericht, haat is op een ander gericht, in dit geval negatief gericht op een moslims.

Dat is rascisme, in Nederland is dat strafbaar. IJdelheid is dat niet

Jar
30-08-04, 23:05
Maar Ramdas verdenken van racisme is toch ook wel erg extreem toch?

Zwarte Schaap
30-08-04, 23:21
Geplaatst door Jar
Maar Ramdas verdenken van racisme is toch ook wel erg extreem toch?

Het lijkt me verstandigerr dat je beter leest wat ik schrijf en de discussie beter naleest.

TonH
31-08-04, 00:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Lees ik hier dat Anil Ramdas de moslimhaat minder erg vindt als de ijdelheid van Hirsi Ali? Of mis ik de clou?

Je mist de clou. ;) Gedeeltelijk dan. Niet wanneer je, zoals je zegt, simpel redeneert in termen van strafbaarheid e.d. Maar die opmerking van Ramdas over de ijdelheid van AHA kwam op mij als dodelijk over.

Ik word niet echt warm of koud van haar oprispingen, maar haar houding maakt mij ook heel erg zenuwachtig. Er lijkt soms iets levensgevaarlijks in te zitten. Of dat nu precies ijdelheid is weet ik niet, maar uiterst onaangenaam vind ik het wel. En ik denk dat Ramdas zoiets weergeeft.

~Panthera~
31-08-04, 00:19
Heeft ze ook meteen een "plan van aanpak" voor de 100.000'en autochtone vrouwen die jaarlijks hier in elkaar gemept worden, of gaat het weer alleen om allochtoontje zwart maken ?? :aftel:
Ben reuze benieuwd. :maf:
Zal wel weer een dilemma zijn. :moe:

Zwarte Schaap
31-08-04, 00:27
Geplaatst door TonH
Je mist de clou. ;) Gedeeltelijk dan. Niet wanneer je, zoals je zegt, simpel redeneert in termen van strafbaarheid e.d. Maar die opmerking van Ramdas over de ijdelheid van AHA kwam op mij als dodelijk over.

Ik word niet echt warm of koud van haar oprispingen, maar haar houding maakt mij ook heel erg zenuwachtig. Er lijkt soms iets levensgevaarlijks in te zitten. Of dat nu precies ijdelheid is weet ik niet, maar uiterst onaangenaam vind ik het wel. En ik denk dat Ramdas zoiets weergeeft.

Maar nou vertel je me nog niet de clou.

TonH
31-08-04, 00:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Maar nou vertel je me nog niet de clou.

Misschien wat te veel close-reading, maar ik zie de clou als volgt:

"tamelijk ordinaire moslimhaat. Die haat vind ik niet eens zo erg"

"Die" verwijst hier, m.i., naar "tamelijk ordinaire" Dat type moslimhaat vindt Ramdas niet eens zo erg. En met dat "niet eens zo" geeft hij aan het wel érg te vinden, maar vele malen minder dan "moslimhaat" zonder "Die" of "tamelijk ordinaire".

De clou zit hem daarmee in de dodelijke opmerking dat haar ijdelheid eigenlijk veel angstaanjagender is.

Zo las ik 'm dus...

Siah
01-09-04, 00:17
Geplaatst door Ron Haleber
De kroning van Hirsi Ali

:duits:

Siah
01-09-04, 00:19
Geplaatst door ~Panthera~
Heeft ze ook meteen een "plan van aanpak" voor de 100.000'en autochtone vrouwen die jaarlijks hier in elkaar gemept worden, of gaat het weer alleen om allochtoontje zwart maken ?? :aftel:
Ben reuze benieuwd. :maf:
Zal wel weer een dilemma zijn. :moe:



:hihi:

Simon
01-09-04, 08:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat is rascisme, in Nederland is dat strafbaar. IJdelheid is dat niet

Haat is wat anders dan racisme. Zeker in haar geval is het eerder een vorm van zelf-haat dan van racisme.

taouanza
01-09-04, 09:23
Geplaatst door Simon
Haat is wat anders dan racisme. Zeker in haar geval is het eerder een vorm van zelf-haat dan van racisme.

Maar ze preekt voor een racistisch publiek.