PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuws van de dag te Marrakech



mark61
30-08-04, 19:54
Goedenavond ik dacht even een live updeetje uit de stad der steden. De eerste avond dat ik hier was kwam ik niet verder dan het eerste kruispunt, toen we werden aangehouden door een enthousiaste agent uit casa (tuig, vinden ze hier) die (vrijdagavond, eind vd maand) nog met zijn vriendinnetje uitmoest maar zn salaris was al op. Da kostte dus 50 Dh (teruggeluld van 400, toch een dure grap voor een eerste dag:hihi: ) wegens het 'verbranden van een rood stoplicht' :confused: gekke taal dat marokkaans. Daarna een tegelijk verkoolde en rauwe pizza met kamerbreed Madonna op de flatscreen aan de muur. Tot de stroom uitviel, maar dat was maar even. De volgende dag zaten we vast in de senzor (lift) (stroom uitgevallen in gebouw), das wel benauwd bij 40 graden in het donker + hysterische dame. Gelukkig werden we snel geholpen en konden we nog net door een kier van 30 cm de lift uit. Wel oppassen dat je niet in de schacht valt.

Nee seriously, Marrakech is geweldig. Prima eten natuurlijk. Wel een beetje heet, maar dat went wel. Uitvinding waar ik nog nooit eerder van gehoord had: mhelsa (gebroken koffie > cortado/macchiato). Alsmede drive-thru geldautomaten. Ik ben mijn burqa vergeten maar ik denk dat hij wel lekker koel zou zijn. Zometeen ga ik dan echt naar de Jma, waar vorige week iemand uit Agadir zou zijn opgepakt die mensenvlees verkocht. Zeker brochette van vettetourist.

Wordt wellicht vervolgd. De groeten.

taouanza
30-08-04, 20:00
Joh geweldig en als je toch langs Azli gaat zeg tegen me ma dat mijn voorraad olijfolie bijna er doorheen is.Thanks a bunch.:duim:

mark61
30-08-04, 20:07
Geplaatst door taouanza
Joh geweldig en als je toch langs Azli gaat zeg tegen me ma dat mijn voorraad olijfolie bijna er doorheen is.Thanks a bunch.:duim:

Je snapt het niet, maar als je met een kleuter reist heb je al je 20 kilo pp nodig.

taouanza
30-08-04, 20:21
Geplaatst door mark61
Je snapt het niet, maar als je met een kleuter reist heb je al je 20 kilo pp nodig.


Neem je een kleuter mee naar die hitte?!:vreemd:

delirious
30-08-04, 20:38
Marrakech !! Absoluut een topstad.
Ben er 3 weken geleden samen met mijn vriendin geweest. Vanuit Casablanca naar toe gereden, gelogeerd in een Riad, Bij Bab Mansour. Een paar meter van Jamaa Lfna. Het was alweer 7 jaar geleden dat ik daar was. Tot mijn verbazing staat er aan het begin van het plein een club Med resort. Het verkeer is een totale chaos. Op een tweebaans weg staan 5 autos in de aanval op het groene licht. Inderdaad de mensen daar zijn geweldig (Fantastisch taaltje). In Casablanca zijn ze wat norser. Volgend jaar boek ik een directe vlucht naar Marrakech, en skip Casa. :wink:

Pytaghoras
30-08-04, 20:42
Geplaatst door mark61
Goedenavond ik dacht even een live updeetje uit de stad der steden. De eerste avond dat ik hier was kwam ik niet verder dan het eerste kruispunt, toen we werden aangehouden door een enthousiaste agent uit casa (tuig, vinden ze hier) die (vrijdagavond, eind vd maand) nog met zijn vriendinnetje uitmoest maar zn salaris was al op. Da kostte dus 50 Dh (teruggeluld van 400, toch een dure grap voor een eerste dag:hihi:) wegens het 'verbranden van een rood stoplicht' :confused: gekke taal dat marokkaans. Daarna een tegelijk verkoolde en rauwe pizza met kamerbreed Madonna op de flatscreen aan de muur. Tot de stroom uitviel, maar dat was maar even. De volgende dag zaten we vast in de senzor (lift) (stroom uitgevallen in gebouw), das wel benauwd bij 40 graden in het donker + hysterische dame. Gelukkig werden we snel geholpen en konden we nog net door een kier van 30 cm de lift uit. Wel oppassen dat je niet in de schacht valt.

Nee seriously, Marrakech is geweldig. Prima eten natuurlijk. Wel een beetje heet, maar dat went wel. Uitvinding waar ik nog nooit eerder van gehoord had: mhelsa (gebroken koffie > cortado/macchiato). Alsmede drive-thru geldautomaten. Ik ben mijn burqa vergeten maar ik denk dat hij wel lekker koel zou zijn. Zometeen ga ik dan echt naar de Jma, waar vorige week iemand uit Agadir zou zijn opgepakt die mensenvlees verkocht. Zeker brochette van vettetourist.

Wordt wellicht vervolgd. De groeten.


Probeer in ieder geval op een positieve manier naar de "negatieve" punten die je genoemd hebt te kijken. Elke punt heeft een betekenis:
40 graden in gesloten lift=Gratis Sauna.
Stroomuitvan=energie besparing.
Mensenvlees=eet thuis.
....

Je kan alles zeggen, maar Marokko is zooooooo bijzonder.

TonH
31-08-04, 01:09
Geplaatst door mark61
Goedenavond ik dacht even een live updeetje uit de stad der steden. De eerste avond dat ik hier was kwam ik niet verder dan het eerste kruispunt, toen we werden aangehouden door een enthousiaste agent uit casa (tuig, vinden ze hier) die (vrijdagavond, eind vd maand) nog met zijn vriendinnetje uitmoest maar zn salaris was al op. Da kostte dus 50 Dh (teruggeluld van 400, toch een dure grap voor een eerste dag:hihi:) wegens het 'verbranden van een rood stoplicht' :confused: gekke taal dat marokkaans. Daarna een tegelijk verkoolde en rauwe pizza met kamerbreed Madonna op de flatscreen aan de muur. Tot de stroom uitviel, maar dat was maar even. De volgende dag zaten we vast in de senzor (lift) (stroom uitgevallen in gebouw), das wel benauwd bij 40 graden in het donker + hysterische dame. Gelukkig werden we snel geholpen en konden we nog net door een kier van 30 cm de lift uit. Wel oppassen dat je niet in de schacht valt.

Nee seriously, Marrakech is geweldig. Prima eten natuurlijk. Wel een beetje heet, maar dat went wel. Uitvinding waar ik nog nooit eerder van gehoord had: mhelsa (gebroken koffie > cortado/macchiato). Alsmede drive-thru geldautomaten. Ik ben mijn burqa vergeten maar ik denk dat hij wel lekker koel zou zijn. Zometeen ga ik dan echt naar de Jma, waar vorige week iemand uit Agadir zou zijn opgepakt die mensenvlees verkocht. Zeker brochette van vettetourist.

Wordt wellicht vervolgd. De groeten.

Ah dáár zit je dus... In don'kre liften met vreemde dames en een kleuter van 20 pond. Ik merk dat het heet is, daar bij je...
Neem een lokaal Fixje op me dan zal ik een ouzootje met ijs op je nuttigen. Maar have fun... :zwaai:

Ourzazate
31-08-04, 01:52
Geplaatst door mark61

Nee seriously, Marrakech is geweldig. Prima eten natuurlijk. Wel een beetje heet, maar dat went wel. Uitvinding waar ik nog nooit eerder van gehoord had: mhelsa (gebroken koffie > cortado/macchiato). Alsmede drive-thru geldautomaten. Ik ben mijn burqa vergeten maar ik denk dat hij wel lekker koel zou zijn. Zometeen ga ik dan echt naar de Jma, waar vorige week iemand uit Agadir zou zijn opgepakt die mensenvlees verkocht. Zeker brochette van vettetourist.

Wordt wellicht vervolgd. De groeten.

Als je op Jam3 Lfna bent dan adviseer ik je bij het rijtje schapenhoofdenkoks langs te gaan. Vraag aan één van hen waar de Soussie is en eet een hapje bij 'm. Er staan meestal mensen te wachten op een plaatsje terwijl de andere koks weinig klanten hebben...:). Want zoals hij een schapenhoofd klaarmaakt kan niemand het. Jammie...:).

Bij het plein heb je ook een aantal dakterasjes waar het tegen de avond vaak vol zit met westerse jonge mensen. Drankje en een prachtig uitzicht op het plein en op de Koutoubia... Wat wil je nog meer?

Breng een bezoekje aan Eukaimeden en aan Eureka net buiten Marrakech en uiteraard aan La Palmeraie om uit je dak te gaan in discotheek New Feeling...:). Een andere leuke tent is Paradise dicht bij het centrum. En wil je de Marokkaanse Berberfolklore proeven dan moet je absoluut naar Chez Ali...:).

ps: De Berbers van het zuiden hebben een grondige hekel aan de in hun ogen verwaande Arabieren van Casa en Rabat, helemaal kantoorpersoneel of ambtenaren...:ergleuk:.

850
31-08-04, 02:32
Geplaatst door mark61
Wel een beetje heet, maar dat went wel.

Some sunny day......



:hardlach: Het Djma-el-dinges plein is mooi heh!

SalmayaSale
31-08-04, 08:26
Geplaatst door mark61
Goedenavond ik dacht even een live updeetje uit de stad der steden. De eerste avond dat ik hier was kwam ik niet verder dan het eerste kruispunt, toen we werden aangehouden door een enthousiaste agent uit casa (tuig, vinden ze hier) die (vrijdagavond, eind vd maand) nog met zijn vriendinnetje uitmoest maar zn salaris was al op. Da kostte dus 50 Dh (teruggeluld van 400, toch een dure grap voor een eerste dag:hihi:) wegens het 'verbranden van een rood stoplicht' :confused: gekke taal dat marokkaans. Daarna een tegelijk verkoolde en rauwe pizza met kamerbreed Madonna op de flatscreen aan de muur. Tot de stroom uitviel, maar dat was maar even. De volgende dag zaten we vast in de senzor (lift) (stroom uitgevallen in gebouw), das wel benauwd bij 40 graden in het donker + hysterische dame. Gelukkig werden we snel geholpen en konden we nog net door een kier van 30 cm de lift uit. Wel oppassen dat je niet in de schacht valt.

Nee seriously, Marrakech is geweldig. Prima eten natuurlijk. Wel een beetje heet, maar dat went wel. Uitvinding waar ik nog nooit eerder van gehoord had: mhelsa (gebroken koffie > cortado/macchiato). Alsmede drive-thru geldautomaten. Ik ben mijn burqa vergeten maar ik denk dat hij wel lekker koel zou zijn. Zometeen ga ik dan echt naar de Jma, waar vorige week iemand uit Agadir zou zijn opgepakt die mensenvlees verkocht. Zeker brochette van vettetourist.

Wordt wellicht vervolgd. De groeten.


Hey Flifla, volhouden tot je in Ourzazete bent. Dat is het doel van je missie, n'oublie pas.

vlegeltje
01-09-04, 11:53
En, is het warm daar?

mark61
01-09-04, 11:59
Baraka llahu fik voor alle op en aanmerkingen!

Vandaag is het zomaar 10 graden afgekoeld, ik krijg het maar zo koud.

Westerse jonge mensen, daar heb ik het niet zo op. Wat zien ze er vaak raar uit en wat hebben ze een weznloze blik in de ogen... Ik moet bekennen dat ik ook graag in Gueliz rondhang, ook al is dat niet echt. Ouarza, ik ga nog in je stad kijken later. Hebben ze daar ook cyber?

TonH: locale fixjes zijn prima, wel een beetje moeilijk te vinden in achterafslijterijtjes. Dame was (helaas) niet vreemd.

Pyth: was ook niet negatief bedoeld hoor, eerder verslag van alternatieve avonturen. Ik hoef de straat niet eens op voor spanning & sensqtie: pff azerty

Tao: kleuter moet ook in dr moederland leren surviven. Ik nam trouwens niemand mee, ben zelf meegenomen.

vlegeltje
01-09-04, 12:04
Geplaatst door mark61
Vandaag is het zomaar 10 graden afgekoeld, ik krijg het maar zo koud.

Malaria heet dat :D

mark61
01-09-04, 12:10
Geplaatst door vlegeltje
Malaria heet dat :D

Kwastralbangvoor. Maar Marrakech is wonderbaarlijk mugvrij. Ik heb er 1 gezien. Op zijn rug met zn pootjes omhoog.

Goodnight
01-09-04, 12:42
He Markje,
als je toch in Ourzazate bent maak dan ff een paar leuke fotootjes wil je.jammer dat ik er niet ben anders had je even een bezoekje mogen brengen aan het paleisje van mijn papa aldaar.

hang niet al te veel rond in Ourzazate city ( kom je die grappige hippies tegen die daar eeuwig en altijd rondhangen) ga gelijk door naar zagora...alhoewel als je 40 graden al te warm vind...raad ik je dat toch af.

Salmadinges ben je ook van Ourzazate?

Goodnight
01-09-04, 12:43
Geplaatst door mark61
Kwastralbangvoor. Maar Marrakech is wonderbaarlijk mugvrij. Ik heb er 1 gezien. Op zijn rug met zn pootjes omhoog.

heb je de befaamde krokante sprinkhanenchips al geproefd? :D

taouanza
01-09-04, 12:46
Geplaatst door vlegeltje
Malaria heet dat :D


:hihi:

vlegeltje
01-09-04, 12:48
Geplaatst door Goodnight
heb je de befaamde krokante sprinkhanenchips al geproefd? :D

Hebben ze die daar ook???

Ik heb die in oost afrika wel eens gegeten, sprinkhanen, heeeeeeeeerlijk zijn die.

Gebakken termieten trouwens ook, jammie jammie :D

Goodnight
01-09-04, 12:56
Geplaatst door vlegeltje
Hebben ze die daar ook???

Ik heb die in oost afrika wel eens gegeten, sprinkhanen, heeeeeeeeerlijk zijn die.

Gebakken termieten trouwens ook, jammie jammie :D

wat dacht je zelf na die sprinhanenplaag van een tijdje terug.je hoort er niets meer over.Ze hebben ze gevangen en lekker gebakken hehehe.


termieten? :maf2:


p.s ik vind het zeer barbaars dat men sprinkhanen eet.Geef mij maar garnalen ofzo.... :fplet:

taouanza
01-09-04, 13:00
Geplaatst door Goodnight
wat dacht je zelf na die sprinhanenplaag van een tijdje terug.je hoort er niets meer over.Ze hebben ze gevangen en lekker gebakken hehehe.


termieten? :maf2:


p.s ik vind het zeer barbaars dat men sprinkhanen eet.Geef mij maar garnalen ofzo.... :fplet:

Zoud zoud, ibgoeyen oeglass.
Ibgoeyen oewakal de ibgoeyen nelb7ar.:hihi:

Goodnight
01-09-04, 13:03
Geplaatst door taouanza
Zoud zoud, ibgoeyen oeglass.
Ibgoeyen oewakal de ibgoeyen nelb7ar.:hihi:

hehehehe...daarom juist.

Bij sprinkhanen moet ik aan garnalen denken.
Don't ask me why....


zijn best lekker hoor sprinkhanen :hihi:

vlegeltje
01-09-04, 13:06
Geplaatst door Goodnight
termieten? :maf2:


Als ze uitvliegen, die termieten, zijn ze lekker vet.
In Tanzania zetten de mensen een grote mand om de termietenheuvel en vangen ze zo.
Vleugeltjes eruit trekken en in de pan. Heerlijk. Is echt een lekkernij.


De smaak is iets tussen garnalen en pinda's in.
Dus jij zult ze ook wel lekker vinden :p

Goodnight
01-09-04, 13:08
Geplaatst door vlegeltje
Als ze uitvliegen, die termieten, zijn ze lekker vet.
In Tanzania zetten de mensen een grote mand om de termietenheuvel en vangen ze zo.
Vleugeltjes eruit trekken en in de pan. Heerlijk. Is echt een lekkernij.


De smaak is iets tussen garnalen en pinda's in.
Dus jij zult ze ook wel lekker vinden :p

gatsie...zijn ze sappig?
dan ga ik helemaal over mijn nek.Die sprinkhanen zijn tenminste krokant.....ennuh ik hou niet van pinda's ........
daarentegen wel van pindakaas :rolleyes:

vlegeltje
01-09-04, 13:17
Geplaatst door Goodnight
gatsie...zijn ze sappig?

:hihi: nee hoor, ze zijn heerlijk krokant.

Net als King Kotes.
(ik heb gisteren een paar zakjes gekregen, echte Marokkaanse knabbels, made in Espana :P )

Goodnight
01-09-04, 13:31
Geplaatst door vlegeltje
:echte Marokkaanse knabbels, made in Espana :P )

:confused:

vlegeltje
01-09-04, 14:53
Geplaatst door Goodnight
:confused:

Oh, die ken je niet?

Dan ken je ook geen Pipa Baby?

Een marokkaanse vriend van me is net terug uit maroc en heeft allerlei cadeautjes voor me meegenomen.

Angel Peppermint Gum?
kennu die wel?

mark61
04-09-04, 13:18
Geplaatst door Goodnight
heb je de befaamde krokante sprinkhanenchips al geproefd? :D

Neuh nog niet. Wordt door tante al volgepropt. Maar kzal ze gaan zoeken.

barfly
04-09-04, 13:30
Geplaatst door Goodnight
hehehehe...daarom juist.

Bij sprinkhanen moet ik aan garnalen denken.
Don't ask me why....


zijn best lekker hoor sprinkhanen :hihi:

Ik heb begrepen dat sprinkhanen en garnalen van dezelfde familie zijn, dat zou 't wel verklaren :)

TonH
04-09-04, 15:02
Geplaatst door mark61
Neuh nog niet. Wordt door tante al volgepropt. Maar kzal ze gaan zoeken.

Yahoo! Weather
Marrakech Today
Today
Sunny
High: 32°
Low: 18°

Tomorrow
Mostly Sunny
High: 35°
Low: 18°

Mon
Mostly Sunny
High: 36°
Low: 19°

Tue
Mostly Sunny
High: 35°
Low: 21°

Wed
Partly Cloudy
High: 36°
Low: 21°

Da's een lekker weertje. :jaloers:

Beter dan wat hier over vorige week stond: :schok:

http://dutch.wunderground.com/global/stations/60230.html
Geactualiseerd: 12:00 AM WET op 31 augustus, 2004
Zaterdag
Licht Bewolkt. Max.: 87° F / 31° C Wind WNW 8 mph / 14 km/h
Zaterdagnacht
Licht Bewolkt. Min.: 55° F / 13° C Wind ONO 8 mph / 14 km/h
Zondag
Helder. Max.: 118° F / 48° C Wind Oost 8 mph / 14 km/h
Zondagnacht
Licht Bewolkt. Min.: 81° F / 27° C Wind ONO 6 mph / 10 km/h
Maandag
Helder. Max.: 150° F / 66° C Wind NW 8 mph / 14 km/h
Maandagnacht
Licht Bewolkt. Min.: 107° F / 42° C Wind ONO 6 mph / 10 km/h
Dinsdag
Licht Bewolkt. Max.: 95° F / 35° C Wind WNW 6 mph / 10 km/h
Dinsdagnacht
Licht Bewolkt. Min.: 66° F / 19° C Wind ONO 4 mph / 7 km/h
Woensdag
Licht Bewolkt. Max.: 95° F / 35° C Wind West 4 mph / 7 km/h
Woensdagnacht
Helder. Min.: 68° F / 20° C Wind Oost 6 mph / 10 km/h
Donderdag
Helder. Max.: 98° F / 37° C Wind West 6 mph / 10 km/h
Donderdagnacht
Helder. Min.: 69° F / 21° C Wind ONO 8 mph / 14 km/h
Vrijdag
Helder. Max.: 98° F / 37° C Wind Oost 2 mph / 3 km/h
Vrijdagnacht
Helder. Min.: 73° F / 23° C Wind NNO 6 mph / 10 km/h

:vlammen:

Ourzazate
04-09-04, 19:01
Geplaatst door mark61

Westerse jonge mensen, daar heb ik het niet zo op. Wat zien ze er vaak raar uit en wat hebben ze een weznloze blik in de ogen... Ik moet bekennen dat ik ook graag in Gueliz rondhang, ook al is dat niet echt. Ouarza, ik ga nog in je stad kijken later. Hebben ze daar ook cyber?



Ik sprak juist over de Westerse jonge mensen die in Marrakech wonen en werken. Die hebben geen rare blik in de ogen...:).

Dus je gaat nog naar Ouarzazate...:). Natuurlijk hebben ze daar cyber. Elke stad in Marokko heeft tegenwoordig cyber...:). Bill Gates vierde er enige tijd terug zijn verjaardagsfeestje en ik heb begrepen dat ie versteld stond van de creativiteit van de Berbers; houten toetsenborden...:).

Als het kan moet je een bezoekje brengen aan Studio Atlas waar ze Hollywood filmpjes maken, volgens mij loopt Orlando Bloom daar nog rond...:).

SalmayaSale
06-09-04, 09:42
Geplaatst door Goodnight
He Markje,
als je toch in Ourzazate bent maak dan ff een paar leuke fotootjes wil je.jammer dat ik er niet ben anders had je even een bezoekje mogen brengen aan het paleisje van mijn papa aldaar.

hang niet al te veel rond in Ourzazate city ( kom je die grappige hippies tegen die daar eeuwig en altijd rondhangen) ga gelijk door naar zagora...alhoewel als je 40 graden al te warm vind...raad ik je dat toch af.

Salmadinges ben je ook van Ourzazate?



Salamadinges is niet van Ourzazate.
Heb de naam altijd exotisch gevonden.
Ik wist ook dat Mark graag daar wou gaan.

mark61
07-09-04, 13:03
Geplaatst door Goodnight
He Markje,
als je toch in Ourzazate bent maak dan ff een paar leuke fotootjes wil je.jammer dat ik er niet ben anders had je even een bezoekje mogen brengen aan het paleisje van mijn papa aldaar.

hang niet al te veel rond in Ourzazate city ( kom je die grappige hippies tegen die daar eeuwig en altijd rondhangen) ga gelijk door naar zagora...alhoewel als je 40 graden al te warm vind...raad ik je dat toch af.

Sorry dat ik zolang off the line was, zat gevangen tussen tantes, nichtjes en neven. Ik zit hier in Esfi / Safi (provincie'stadje' van 700.000 inwoners) bij familie die me compleet gestoord maakt. Wil ik attej, moet ik koffie drinken. Wil ik koffie, moet ik attej. En o wee als ik de lunch oversla.Kortom, ze zijn heel lief, beetje te. :p Ben dus ontsnapt ahw. Het ligt aan de kust maar nauwelijks strand, veel rotsen, fosfaatmijn en krottenwijk waar je in Noordwijk de boulevard hebt. Maar heel mooi, lekker weer en gemoedelijk. Geheime Parel aan de Atlantische kust, prachtige mdina. Ben de eerste buitenlander hier geloof ik. Het cybercafe waar ik zit is eigenlijk een poolhal met een compuhoek, het eerste waar je kan roken en drinken onder het surfen. Wel weer dat verdomde (en smerige) Franse toetsenbord. Dus even de verkeerde kant op wat Ourzazate betreft. Komt nog. Schijnt inderdaad bloedheet te zijn.

40 graden ben ik al aan gewend. Hoop dat mn fototoestel niet smelt daar.

Leuke Veilig Verkeer Marokko spotjes hebben ze op 2M. Paps, mams en de kinderen zonder gordel in noodstop: gezellig collectief door de voorruit, hun hoofden spatten als rijpe meloenen uiteen, bloed druipt van het scherm. 2e versie met gordel: Pa slalomt met verwilderde blik in de ogen langs denkbeeldige obstakels. De filmpjes laten alleen de echte oorzaak van het ongerief onbedoeld ook zien: pa legt woest gebarend wat uit aan zn familie en let geen moment op de weg. Fel realistisch kortom. Want dat verkeer... het verbaast me dat ik al 400 km zonder ongelukken heb gereden. In de stad zijn veel 4baanswegen, en het is erg populair om in het midden over 2 banen te rijden, of van de linker- naar de rechterbaan te zwalken en terug. Het is bovendien stoppen achter stoplichten ipv voor. Waarna de bestuurder in slaap valt en iedereen begint te toeteren als het groen wordt. En dan die mobylettes die van alle kanten voorbij schichten. Het enige wat er op zit is heel hard optrekken en rotondes op 2 wielen nemen. Lukt al heel aardig :hihi:

Zagora ziet er alleen al op de kaart heeel ver weg uit. Hmmm, en ik moet nog zwemmen...

mark61
07-09-04, 13:08
Geplaatst door TonH
Yahoo! Weather
Marrakech Today
:vlammen:

Kdaggal, waarom kan ik toch niet slapen? Waarom drijf ik telkens zachtjes mn bed uit? Waarom sta ik snachts op om koud te douchen en daarna nat & poedelnaakt op het balkon af te koelen? En wat moeten de buren wel niet denken?

mark61
07-09-04, 13:12
Geplaatst door Ourzazate
Ik sprak juist over de Westerse jonge mensen die in Marrakech wonen en werken. Die hebben geen rare blik in de ogen...:).

Na ik bedoelde die no budget Lonely P toeristen.


Dus je gaat nog naar Ouarzazate...:). Natuurlijk hebben ze daar cyber. toetsenborden...:).

Toetsenborden, hou op over die verdo,de azertydingen, met af en toe Arabisch om het wat te verlevendigen. En dan die laag vet erop...


Als het kan moet je een bezoekje brengen aan Studio Atlas waar ze Hollywood filmpjes maken, volgens mij loopt Orlando Bloom daar nog rond...:).

Zal het proberen.

mark61
07-09-04, 13:19
Geplaatst door vlegeltje
:hihi: nee hoor, ze zijn heerlijk krokant.

Net als King Kotes.
(ik heb gisteren een paar zakjes gekregen, echte Marokkaanse knabbels, made in Espana :P )

Hou op over die gebitbrekers. Volgens tante moet ik niet zeuren en gewoon een modern gebit aanschaffen, heel voordelig in ElMaghreb.

Verder ontdekt: raib, heerlijke ambachtelijke yoghurt, moeilijk te vinden, nog moeilijker mee te nemen. Laatst wouden ze me een liter in zo'n plastic tasje (vloek van het Mar landschap) meegeven. La shukran.

Gisteren voor het eerst van mijn leven kakelverse sardines, moddervet, zo van de barbeque gegeten, voorgepekeld met zeezout, en met citroen en rauwe zoete rode uien. Mjammie... zucht

Goodnight
07-09-04, 13:21
Geplaatst door mark61
Sorry dat ik zolang off the line was, zat gevangen tussen tantes, nichtjes en neven. Ik zit hier in Esfi / Safi (provincie'stadje' van 700.000 inwoners) bij familie die me compleet gestoord maakt. Wil ik attej, moet ik koffie drinken. Wil ik koffie, moet ik attej. En o wee als ik de lunch oversla.Kortom, ze zijn heel lief, beetje te. :p Ben dus ontsnapt ahw. Het ligt aan de kust maar nauwelijks strand, veel rotsen, fosfaatmijn en krottenwijk waar je in Noordwijk de boulevard hebt. Maar heel mooi, lekker weer en gemoedelijk. Geheime Parel aan de Atlantische kust, prachtige mdina. Ben de eerste buitenlander hier geloof ik. Het cybercafe waar ik zit is eigenlijk een poolhal met een compuhoek, het eerste waar je kan roken en drinken onder het surfen. Wel weer dat verdomde (en smerige) Franse toetsenbord. Dus even de verkeerde kant op wat Ourzazate betreft. Komt nog. Schijnt inderdaad bloedheet te zijn. ja je moet en zal eten.Owee als je een keer weigert dan gaan ze zweren en als ze zweren dan mag en kan je niet weigeren anders beledig je hen.Dus ook al ben je misselijk van het vele eten dan nog moet je doorgaan.
TIP: zweren voor zij beginnen met zweren hahahaha.
Dus Wallah ik heb genoeg gegeten, wallah ik eet niet!!Werkt altijd :duim:

Leuk he zijn die franse toetsenborden.

[/quote]40 graden ben ik al aan gewend. Hoop dat mn fototoestel niet smelt daar.[/quote] nu langzaam de temperatuur opvoeren....je moet tensltte straks naar de 55 graden.

[/quote]Leuke Veilig Verkeer Marokko spotjes hebben ze op 2M. Paps, mams en de kinderen zonder gordel in noodstop: gezellig collectief door de voorruit, hun hoofden spatten als rijpe meloenen uiteen, bloed druipt van het scherm. 2e versie met gordel: Pa slalomt met verwilderde blik in de ogen langs denkbeeldige obstakels. De filmpjes laten alleen de echte oorzaak van het ongerief onbedoeld ook zien: pa legt woest gebarend wat uit aan zn familie en let geen moment op de weg. Fel realistisch kortom. Want dat verkeer... het verbaast me dat ik al 400 km zonder ongelukken heb gereden. In de stad zijn veel 4baanswegen, en het is erg populair om in het midden over 2 banen te rijden, of van de linker- naar de rechterbaan te zwalken en terug. Het is bovendien stoppen achter stoplichten ipv voor. Waarna de bestuurder in slaap valt en iedereen begint te toeteren als het groen wordt. En dan die mobylettes die van alle kanten voorbij schichten. Het enige wat er op zit is heel hard optrekken en rotondes op 2 wielen nemen. Lukt al heel aardig :hihi:[/quote] zou me niets verbazen als het allemaal echt is en niks nagespeeld hehehe.

Stoppen ze nu tegenwoordig wel als de stoplichten op rood staan?
de laatste keer dat ik er was was het: rood=rijden groen=stoppen :hihi:

[/quote]Zagora ziet er alleen al op de kaart heeel ver weg uit. Hmmm, en ik moet nog zwemmen... [/QUOTE] ach welnee....zo lijkt het alleen maar en je hebt plenty tijd toch?

mark61
07-09-04, 13:40
Geplaatst door Goodnight
ja je moet en zal eten.Owee als je een keer weigert dan gaan ze zweren TIP: zweren voor zij beginnen met zweren hahahaha.
Dus Wallah ik heb genoeg gegeten, wallah ik eet niet!!Werkt altijd :duim:


Ik roep 'wollahgzweerhetlalalabarakallahufiek' en ren dan snel naar mn kamer. Daar durven ze me niet te achtervolgen. Vanochtend gevlucht onder het mom ff een pakje sigaretten halen. Nu begrijp ik pas waar dat verhaal vandaan komt...


nu langzaam de temperatuur opvoeren....je moet tensltte straks naar de 55 graden.

Ja mama ik ben al aan het trainen, ik sta om 12 uur in de zon en voel mijn schedel zachtjes sjouia sjouia kraken...


zou me niets verbazen als het allemaal echt is en niks nagespeeld hehehe

Nou die mensen van scene twee waarin ze het overleven lijken wel verdacht veel op die uit scene 1. Misschien zijn het broertjes en zusters. Oh nee ze hebben natuurlijk scene 2 eerst opgenomen...


Stoppen ze nu tegenwoordig wel als de stoplichten op rood staan?
de laatste keer dat ik er was was het: rood=rijden groen=stoppen :hihi:

Dat hangt ervanaf of er een verkeersagent staat te regelen. Dan is het vaak zoals jij zegt. Met als gevolg dat er twee opelkaar klappen: de een stopte voor tante agent, de ander dacht dat ie door groen reed.

[/quote]ach welnee....zo lijkt het alleen maar en je hebt plenty tijd toch? [/B][/QUOTE]

Tijd is een beetje een onwezenlijk begrip hier. Je hebt er heel veel van, maar tis weg voor je het weet

Goodnight
07-09-04, 13:46
Ik kan je verzekeren dat we lichtelijk groen van jaloezie zien hierzo.
Ik kan haast niet wachten tot mei, dan mag ik naar Marokko :jumping:

Maar ga je nog landinwaart trekken?

TonH
07-09-04, 13:49
Ha die Mark61! 't Is hier ook lekker weer hoor. Heb wat voor dat sooitje hier meegenomen uit beautiful Elada!

En zeur niet over dat Franse toetsenbord. Grieks is ook leuk en wat dacht je van Taiwanees!!! Wees een vent en doorbijten.

Smeltse. En zorg dat je heel terugkomt. En koop wat nieuwe broeken daar nu je vetgemest wordt. :zwaai:

mark61
07-09-04, 14:00
Geplaatst door Goodnight
Ik kan je verzekeren dat we lichtelijk groen van jaloezie zien hierzo.
Ik kan haast niet wachten tot mei, dan mag ik naar Marokko :jumping:

Maar ga je nog landinwaart trekken?

Morgen denk terug naar Marraaksj en dan volgende week 'vrij' (kmoet ook nog werken en babysitten) om de CTM (sitiyem) of taksi kebir naar Ouarza te pakken. Mei lijkt me idd een betere maand voor de sahra.

mark61
07-09-04, 14:04
Geplaatst door TonH
Ha die Mark61! 't Is hier ook lekker weer hoor. Heb wat voor dat sooitje hier meegenomen uit beautiful Elada!

En zeur niet over dat Franse toetsenbord. Grieks is ook leuk en wat dacht je van Taiwanees!!! Wees een vent en doorbijten.

Smeltse. En zorg dat je heel terugkomt. En koop wat nieuwe broeken daar nu je vetgemest wordt. :zwaai:

Andoni filou mou! Kzal hier maar geen Grieks gaan proberen te typen...

Dat vet smelt er in de zon zo weer van af ook. Ik geloof dat ik eerder afval. Ben ook zo'n type dat alles wil lopen ipv taksi... en die thee mergelt je uit wollah...vierkruidenthee, na3na3, salie en nog wat.

TonH
07-09-04, 14:11
Geplaatst door mark61
Andoni filou mou! Kzal hier maar geen Grieks gaan proberen te typen...

Dat vet smelt er in de zon zo weer van af ook. Ik geloof dat ik eerder afval. Ben ook zo'n type dat alles wil lopen ipv taksi... en die thee mergelt je uit wollah...vierkruidenthee, na3na3, salie en nog wat.

Gia sou, filou mou! Zolang alles wat er in gaat er ook maar weer met mate uitkomt zit je goed. :student:

Fijn te horen dat jij ook zo leip bent om alles te lopen. Worden de lokalen vaak helemaal moe van wanneer je dat doet. "Wááát, lóóp je dat héle eind?" "Ja tante, wel die hele 10 minuten". :D
Maar zo te horen is dat lopen ook wel zo safe... http://www.mainzelahr.de/smile/krank/liege.gif

mark61
07-09-04, 14:21
Geplaatst door TonH
Gia sou, filou mou! Zolang alles wat er in gaat er ook maar weer met mate uitkomt zit je goed. :student:

...
Maar zo te horen is dat lopen ook wel zo safe... http://www.mainzelahr.de/smile/krank/liege.gif

Lopen wel. Oversteken minder. Volgens een ander spotje van Veilig Verkeer Marokko is dat je eigen schuld. Volgens mij ligt het toch meer aan de automobilisten.

Ik ga eten. Anders krijg ik last met Tante. Dat mn oren ervan gaan suizen. Beslemma/Adio.

PS de plumbing doet het nog prima, dank u. Ik begin altijd met kraanwater drinken, dan komt het verder wel goed.

TonH
07-09-04, 14:33
Geplaatst door mark61
Lopen wel. Oversteken minder. Volgens een ander spotje van Veilig Verkeer Marokko is dat je eigen schuld. Volgens mij ligt het toch meer aan de automobilisten.

Ik ga eten. Anders krijg ik last met Tante. Dat mn oren ervan gaan suizen. Beslemma/Adio.

PS de plumbing doet het nog prima, dank u. Ik begin altijd met kraanwater drinken, dan komt het verder wel goed.

Eet ze! En fijne siësta.

TFOE
07-09-04, 14:45
Geplaatst door mark61
Dus even de verkeerde kant op wat Ourzazate betreft. Komt nog. Schijnt inderdaad bloedheet te zijn.



:regie: Vergeet toch Warzazat. Tis er geen bal aan. Ik weet niet wat die prikkers hier bezielen want tis gewoon een saai slaapstadje.
Ten zuiden van Warzazat, richting Zagora, is het erg mooi maar dat lijkt me nou geen pretje met dit weer.
:D Beter jij de bergen in gaan.....

mark61
11-09-04, 14:06
Geplaatst door TFOE
:regie: Vergeet toch Warzazat. Tis er geen bal aan. Ik weet niet wat die prikkers hier bezielen want tis gewoon een saai slaapstadje.
Ten zuiden van Warzazat, richting Zagora, is het erg mooi maar dat lijkt me nou geen pretje met dit weer.
:D Beter jij de bergen in gaan.....

Jaha, twas juist om de bergen onderweg (Tizi n Tichka) dat ik hier ben gekomen. Bovendien klinkt Ouarza voor mij als Timboektoe voor anderen. Je hebt gelijk, tis net Almelo, maar dan zo heet dat mn kaaskop eraf smelt. Dat wilde ik ook eens meegemaakt hebben. Dus gauw terug naar de bewoonde wereld. Zagora en de rest moeten maar even wachten tot een ander seizoen. Twas ook maar een verkenningstrip. NOg een weekje aan het strand liggen in Essaouira en dat was het weer voor de eerste keer Maroc.

Orakel
11-09-04, 14:17
Geplaatst door mark61
Jaha, twas juist om de bergen onderweg (Tizi n Tichka) dat ik hier ben gekomen. Bovendien klinkt Ouarza voor mij als Timboektoe voor anderen. Je hebt gelijk, tis net Almelo, maar dan zo heet dat mn kaaskop eraf smelt. Dat wilde ik ook eens meegemaakt hebben. Dus gauw terug naar de bewoonde wereld. Zagora en de rest moeten maar even wachten tot een ander seizoen. Twas ook maar een verkenningstrip. NOg een weekje aan het strand liggen in Essaouira en dat was het weer voor de eerste keer Maroc.

Ewa a vakantiegangert! Koelsie lebbés?

Essaouira is leuk en de tempratuur is er aangenamer. Hoop echter dat je het er een week vol houdt, want zo groot ist nie en het strand is ook niet je van het.
En laat je d'r niet lichten, want ze weten echt van prijzen.
Vuistregel is een derde eraf pingelen, maar daar zou ik niet meer dan 1/3 betalen.
Have fun.

TFOE
11-09-04, 14:23
Geplaatst door mark61
Jaha, twas juist om de bergen onderweg (Tizi n Tichka) dat ik hier ben gekomen. Bovendien klinkt Ouarza voor mij als Timboektoe voor anderen. Je hebt gelijk, tis net Almelo, maar dan zo heet dat mn kaaskop eraf smelt. Dat wilde ik ook eens meegemaakt hebben. Dus gauw terug naar de bewoonde wereld. Zagora en de rest moeten maar even wachten tot een ander seizoen. Twas ook maar een verkenningstrip. NOg een weekje aan het strand liggen in Essaouira en dat was het weer voor de eerste keer Maroc.

:duim: Tizi-n-Tichka -- top!
das nog eens wat anders dan de snelweg van Almelo naar Leiden

Wauw! Naar Essaouira............ :lole:
Ben er nooit geweest maar heb gehoord.
dat het er relaxt en mooi moet wezen.
Lucky you....

mark61
11-09-04, 14:28
Geplaatst door Orakel
Ewa a vakantiegangert! Koelsie lebbés?

Essaouira is leuk en de tempratuur is er aangenamer. Hoop echter dat je het er een week vol houdt, want zo groot ist nie en het strand is ook niet je van het.
En laat je d'r niet lichten, want ze weten echt van prijzen.
Vuistregel is een derde eraf pingelen, maar daar zou ik niet meer dan 1/3 betalen.
Have fun.

Lebes elhamdulillah. Behalve die pan fondue dan die vanochtend nog mijn hoofd was. Deze cyber heeft geen airco maar tis hier stukken minder heet dan buiten op het heetst van de dag.

Dank voor je goede zorgen maar maak je niet druk, ik ben in deskundige handen, behalve vandaag nu ik alleen op stap ben. Vanochtend nog een taxi aan de kant gezet toen ie me 20 Dh wou laten betalen voor een ritje van 5. Als toerist wil ik dan best 10 betalen maar ze moeten niet overdrijven. Dus tot grote verbazing van de chauffeur beende ik met Grote Verontwaardigde Stappen weg. Waarna een ander me wel voor een normaal bedrag meenam.

Nee, het appartement is al gereserveerd. Als het goed is gaat Marokko komende week weer naar school en is het hoogseiwoen afgelopen. Ik houd u op de hoogte van de sardinesprijzen te Ssaouira. Esfi: 1 kilo 2 Dh.

mark61
18-09-04, 12:49
Zo, ben weer terug. Vermoeiend hier op het forum zeg als je net vrolijk uit Marokko komt. Nederland komt op je af.

Wat foto's, van RHkwaliteit. Ik kan niet fotograferen, interesseert me ook niet veel, en heb de goedkoopste camera gekocht die ik kon vinden.

Dit is het eerste en enige logo dat ik ooit in het Arabisch heb gezien. Fiedieks, oftewel FedEx. De pijl staat gelukkig de goede kant op.

mark61
18-09-04, 12:59
Foto ziet er gek uit, moest voor belichting. Tis de minaret van de moskee op Jma el Fna to. Café de France. Aangezien het Executieplein betekent (dat schrijven de reisgidsen liever niet) moest ik meteen aan een galg denken. Je ziet het op veel minaretten, maar niet alle. Er zit een katrol aan, voor het ophijsen van materiaal voor onderhoud? Dikke muadhdhins? En waarom hing er (op vrijdag) een blauwe vlag uit?

Iemand een antwoord?

mark61
18-09-04, 13:06
Ze hebben Respect voor bomen in Marraaksj. Rue Khalid ben el Walid, bij Place de la Liberté. Op de achtergrond strijkijzer waar ik in rondreed. Bodemvrijheid nul, dus her en der vastlopen.

mark61
18-09-04, 13:09
.

mark61
18-09-04, 13:10
Ooievaarsnest op poort bij paleis El Bahia. Zeven uur 's ochtends, tegenlicht. Maar t gaat om het idee.

mark61
18-09-04, 13:12
Batterij ooievaarsnesten op muur paleis El Bahia.

mark61
18-09-04, 13:17
Strand en boulevard Essaouira. Gigantisch zandstrand, ondiepe zee, bloedhete zon, koude wind. Volgens locaal gezegde is de zon vooral in september verraderlijk. Locals lopen dik ingepakt in truien en windjacks, toeristen zien eruit als radijsjes. Met factor 30 gaat het net. Mei/juni lijkt me beter. Windsurfparadijs. Ondanks toeristen rustige en heel prettige plaats. Gezellige, ietwat ranzige wit-blauwe mdina.

mark61
18-09-04, 13:19
Strand Ess met in de verte duinen, voor wie heimwee krijgt. Nadat ik eerst veel minaretten voor vuurtorens had aangezien stond hier nu een echte. Identiek aan minaret maar met zwaailicht erop.

mark61
18-09-04, 13:22
Portugees fort Ess met op de achtergrond vissershaven en eiland Mogador. Vrijwel onbewoond zo te zien.

mark61
18-09-04, 13:34
In het kader van de Arabisering?

"Wafa Kesj (Cash), Wistern Joenioen, Kesj Ieksbries (Express)." Alleen onderaan 'as-sarf' (= wissel) is echt Arabisch. Op de bussen van de CTM staat ook 'Sitijem' in het Arabisch, dus niet de afkorting van de Arabische naam maar de Franse afkorting in het Arabische schrift. Veel reclame, voor de duurdere dingen, is in het Frans. De Arabische versie lijkt er voor de vorm bij te hangen, want zit vaak vol met getranscribeerde Franse woorden.

En dan te bedenken dat niemand dat spreekt, behalve op de tv en radio. Zo vroeg ik wie die Arabisch ingesproken Amerikaanse kleutertekenfilm (over sneeuwval en kerstbomen nota bene) ging begrijpen; antwoord: niemand. Kinderen krijgen pas op school Standaardarabisch, dus de tekst van zo'n tekenfilm gaat aan alle kinderen en veel volwassenen voorbij.

Een land met vier talen, ik zou er zelf van in de war raken. De helft van je schoolboeken gaan naar links open, de andere helft naar rechts. De helft van de dag schrijf je van rechts naar links in een taal die je niet spreekt, de andere helft van de dag van links naar rechts in een nog vreemdere taal. En als je niet minstens 3 van die talen beheerst, kom je niet ver in het leven. Hoe je fatsoenlijk Marokkaans Arabisch leert is mij een raadsel. Van je ouders blijkbaar. Als je moedertaal dan ook nog Tamazight is schiet het natuurlijk helemaal niet op.

mark61
18-09-04, 14:00
Even mijn reisindrukken, voor wie het interesseert:

Marokko is een prachtig land. Niets viel mij vreselijk op. Het bestaat uit een unieke mix van elementen die ik al ken: het is Afrikaanser dan ik verwacht had (mentaliteit, geuren, kleuren), ook Franser dan ik verwacht had (zonder Frans kom je als Marokkaan nergens), en minder Arabisch dan ik verwacht had. Generaliseren kan ik niet, behalve dan de generalisatie dat het erg divers is. Aan de hand van vrouwen en hun bedekkingen: die zijn er van extreem westers (de navel is net wel/net niet zichtbaar, tot volledig ingepakt. En vaak nog in elkaars gezelschap ook. Nieuwe trend is sluier met daarop een honkbalpetje. Ik vind het geen gezicht, maar goed. Ik denk dat vrouwen over het algemeen minder hoofdbedekkingen dragen dan de NLMarokkaansen. In de stad dan. Erg mooi is de klassieke 'hoekige' sluier. De Nederlandse dubbele-hoofddoek-met-knotje zie je zelden. 'Fundamentalisme' is dacht ik erg beperkt. De overheid organiseert muziekfestivals net als fundi's ook wat voor de jeugd organiseert.

Het is ook een Franse kolonie. Frankrijk heeft gewoon de (economische) macht en de staat is pro-Amerikaanser dan Frankrijk, dat viel me wel op. Op het nieuws begonnen ze zich deze week af te vragen of Irak wel zo'n goed idee was geweest. Marokkaans mopje: Bush vraagt Sa Majesté le Roi Mohammed VI een paar luchtfoto's te maken van Sidi Mimoun, de krottenwijk in Casa waar (enkele?) aanslagplegers vandaan komen. Zogezegd, zo gedaan. Bush hangt meteen aan de lijn: 'Wat maak je me nou Mo, ik zei alleen fotograferen, niet gelijk bombarderen.' Op straat die Fransen (er wonen verschrikkelijk veel buitenlanders) die doodgemoedereerd 's ochtends hun croissantje en baguette komen halen. Hoorde het verhaal van een tweede generatie Française van 83, dus in Marokko geboren, die geen woord Arabisch spreekt. Geen enkele buitenlandse résident, als ik het zo zie. Schandalig.

Verbazingwekkend was ook het bedevaartswezen. Was in Moulay Ibrahim, een graftombe en heiligdom ten zuiden van Marraaksj, waar tante voor mij (zielig, zo zonder vrouw en kinderen) wilde bidden en kaarsjes branden, notabene. Net Lourdes. Ik mocht er niet in wegens kafir. Tante was geschokt, verontwaardigd en schaamde zich dood to. mij. Probeerde het nog met 'hij is moslim', maar daar trapten ze niet in. 'Dan moet hij zijn papieren laten zien'. Las in de Tel Quel ('Le Maroc tel qu'il est - Marokko zoals het is) dat de meeste heiligen buitenlanders zijn, aan wie blijkbaar bijzondere vermogens worden toegeschreven. Zo is Sidi Bernoussi, de beschermheilige van Casa, eigenlijk Albert Nucci.

Ik dacht dat Turkije in de war was, maar de Marokkaanse identiteit is denk ik nog moeilijker te definiëren. Ben ik Berber, Marokkaan, Arabier, toch wel heel Frans?

Zag Med VI op het nieuws, elke dag, honderden handjes schudden. Bij de opening van een blindeninstituut in Fes zag je hoe hij, pafferig, bleek, duidelijk geen zin, probeerde zijn hand weg te trekken bij elke man die hem een hand gaf, die kuste en naar zijn voorhoofd bracht, bekend gebaar van respect. Terwijl de TelQuel al vertelde dat de eerste Marokkaan is gesignaleerd die de koning niet alleen gewoon een hand gaf (wat hij graag wil), maar Hem ook nog in de Ogen aankeek. Toen de laatste in de rij, een gesluierde dame, eigenlijk niet van zins was hem een hand te geven, greep hij met zijn linkerhand haar rechter onderarm en dwong haar hem een hand te geven. Veelzeggend, ook als versta je nauwelijks iets van het commentaar. Verder veel cavalcades, rennende veiligheidsagenten en agenten op treeplanken van auto's. Komt die arme man nog aan regeren toe zo? Letterlijk elke dag op pad.

TV en radio zijn bloedeloos en waardeloos, gemengd Frans en Arabisch. Schijnen ook Tamazight uitzendingen te zijn. Het gaat in ieder geval nergens over en het binnenlandse nieuws is altijd Goed. Hoewel, er mochten geloof ik een paar mensen klagen over hoe duur het is je kind naar school te sturen, vooral als het ministerie de boeken verandert, en je dus nieuwe moet kopen ipv tweedehands. Hoewel, ik heb er een paar gekocht, van 15 Dh of zo. En in Sidi Kacem (?) mochten ze klagen over de riolering, die er niet was.

Ik begrijp dat de economie wordt gecontroleerd door de koning en de Fransen, er is welgeteld 1 industrieel met mot met de baas. En 1 oppositioneel parlementslid, volgens de TelQuel.

Valt me wel op dat de mensen vriendelijker met elkaar omgaan dan in Turkije. Mannen stralen ook niet die onderhuidse agressie uit. Eerder ietwat lullige macho's. Waarom, dat kende ik al van Griekenland, duizenden mannen de hele dag met een kopje mhelsa de straat, en vooral de vrouwen aanstaren, die zelf blijkbaar geen kopje koffie mogen drinken, en roken (- wat is dat universele, van alle culturen toch dat vrouwen niet mogen roken? Wie weet dat? Ik niet namelijk.) is mij een raadsel. Veel mensen, ook de niet-armen, klagen over de mentaliteit en willen het land uit. Maar de mentaliteit, dat ben je toch zelf?

Nou ja, zo maar wat eerste verwarde indrukken.

mark61
18-09-04, 14:10
Geplaatst door Orakel
Ewa a vakantiegangert! Koelsie lebbés?

Essaouira is leuk en de tempratuur is er aangenamer. Hoop echter dat je het er een week vol houdt, want zo groot ist nie en het strand is ook niet je van het.


Strand is prima, maar heet en ijskoud tegelijk. Uiteindelijk werden het vier dagen wegens omstandigheden. Ben alleen vergeten argane-olie te kopen. Niet in NL te krijgen?

Bedankt anyway!

mark61
18-09-04, 14:13
Geplaatst door mark61
Ik houd u op de hoogte van de sardinesprijzen te Ssaouira. Esfi: 1 kilo 2 Dh.

In Ssaouira weigeren ze sardines te serveren zonder dat je er langoustines of een andere dure vis bijneemt. Dan niet. Heren, dit is niet commerciëel denken. Als die toerist sardines wil, dan geef je m sardines. voor de prijs van langoustines, het gaat er tenslotte niet om wat je als verkoper van je waar vindt, maar wat de koper er voor wil geven.

Goodnight
18-09-04, 15:10
Geplaatst door mark61
[B]Even mijn reisindrukken, voor wie het interesseert:


Verbazingwekkend was ook het bedevaartswezen. Was in Moulay Ibrahim, een graftombe en heiligdom ten zuiden van Marraaksj, waar tante voor mij (zielig, zo zonder vrouw en kinderen) wilde bidden en kaarsjes branden, notabene. Net Lourdes. Ik mocht er niet in wegens kafir. Tante was geschokt, verontwaardigd en schaamde zich dood to. mij. Probeerde het nog met 'hij is moslim', maar daar trapten ze niet in. 'Dan moet hij zijn papieren laten zien'. Las in de Tel Quel ('Le Maroc tel qu'il est - Marokko zoals het is) dat de meeste heiligen buitenlanders zijn, aan wie blijkbaar bijzondere vermogens worden toegeschreven. Zo is Sidi Bernoussi, de beschermheilige van Casa, eigenlijk Albert Nucci.

En is haar gebed uitgekomen?
Jammer dat het niet wat koeler was zodat je richting Zagora had kunnen gaan.Wat je daar tegen gekomen zou zijn zou je versteld doen staan.Daar heb je in iedere gehucht wel een heillige.Ik heb idd ook gehoord dat sommige van die heilligen buitelanders zijn.Zo is er een die bleek een omgekomen piloot te zijn...volgens mij Italiaans.Zijn overblijfselen werden decennia later opgeeist door zijn nakomelingen.Maar daar is volgens mij niets van terecht gekomen.Ik weet de Marokkaanse naam niet meer, maar zijn Europeesche naam was waarschijnlijk George.
verder heb je in een dorpje verder op vanwaar ik kom het graf van zeven meisjes...dat is een plek die jaarlijks wordt bezocht door nog niet getrouwde meisjes.
In zagora heb je een hele bekende, daar gaan allemaal zieken en psychiatrische mensen heen.....die worden dan vastegbonden...heel gruwelijk allemaal.
Ik moest een keer mee met mijn oma, had last van mijn hand.Ik geloofde niet in die onzin...maar dat was zoiets als zeggen dat je niet in Allah geloofde.Moest dus mee, en mijn hand genas wel binnen een paar dagen.Heel bizar.


Ik dacht dat Turkije in de war was, maar de Marokkaanse identiteit is denk ik nog moeilijker te definiëren. Ben ik Berber, Marokkaan, Arabier, toch wel heel Frans? dat is het mooie van Marokko...dat is waarom ik van Marokko hou.Heel divers zowel Europees als Afrikaans.

Maar ik ben in december aan de buurt.ga ik mijn eigen land aan een onderzoek onderwerpen.:wink:

Bofko
18-09-04, 15:13
Mooie beschreven persoonlijke reisindrukken Mark !
Je schrijftalenten zijn wel wat groter dan je fotografische talenten.

mark61
18-09-04, 15:22
Geplaatst door Goodnight
En is haar gebed uitgekomen?
Jammer dat het niet wat koeler was zodat je richting Zagora had kunnen gaan.(...)Maar ik ben in december aan de buurt.ga ik mijn eigen land aan een onderzoek onderwerpen.:wink:

Dank je wel voor je verhalen. Ik denk dat die gebeden niet zo snel uitkomen, denk jij wel? Dat duurt vast nog even.

Ik hoop dat je Frans leest, want de TelQuel is denk ik het interessantste blad. Al weet ik niet of er interessante(re) bladen in het Arabisch zijn. Als je dat leest. Als je naar Zagora gaat post tegen die tijd wat foto's! Of ook niet, dan blijft het spannend...

Waar ik me trouwens wild aan ergerde is de Marokkaanse omgang met afval. In Moulay Ibrahim zijn allemaal restaurants voor de bedevaartgangers, tegen de berghelling aangeplakt. Goedkope tajines met volgens mijn gezelschap Berbers-gierige twee minuscule stukjes vlees. De ramen staan wijd open en alles wat je niet meer nodig hebt pleur je naar buiten. De berghellingen zijn bezaaid met afval. Iedereen besteedt zijn geld aan waardeloze westerse troep met veel verpakking en laat dat gewoon uit zijn handen vallen. Flessen gooi je uit het raam van rijdende bussen en grand taxi's. Ook in Marokko is de plasticzakkenpest uitgebroken, de bomen hangen er vol mee. Vindt dan niemand dat erg? Of ben ik gek?

TonH
20-09-04, 01:14
Welkom terug in Nederland. Sorry, maar ze hebben in je afwezigheid niks aan dat land kunnen verbeteren.

Goed te horen dat je het naar je zin had. Leuke beschrijvingen wel van het Marokse, alleen mis ik de coleur locale wat.

BTW, wat had je hier gerookt?

Geplaatst door mark61
Batterij ooievaarsnesten op muur paleis El Bahia. :maf3:

En dat van die " ietwat lullige macho's" en een link met Griekenland laten we dan maar even zitten, endaxi?! :D

Al Sawt
20-09-04, 01:27
Geplaatst door mark61
Alsmede drive-thru geldautomaten. Mark,

Waren die geldautomaten niet langs de weg naar Menara, waar dure hotels van het stad gelegen zijn ?

Al Sawt
20-09-04, 01:47
Geplaatst door mark61
Strand is prima, maar heet en ijskoud tegelijk. Uiteindelijk werden het vier dagen wegens omstandigheden. S`avonds is het ijskoud. We waren van plan, om een week in Essoeaura door te brengen. Maar door de kou gingen we direct door naar Marakech.


P.S. Toen je van Ess. naar Safi, nam je de weg langs de kust of door het platteland?

mark61
20-09-04, 09:08
Geplaatst door Bofko
Mooie beschreven persoonlijke reisindrukken Mark !
Je schrijftalenten zijn wel wat groter dan je fotografische talenten.

Nou dank u. Ik zei ook al, de foto's zijn van RH-kwaliteit. Ik schaam me niet eens.

mark61
20-09-04, 09:10
Geplaatst door TonH
Welkom terug in Nederland. Sorry, maar ze hebben in je afwezigheid niks aan dat land kunnen verbeteren.

Goed te horen dat je het naar je zin had. Leuke beschrijvingen wel van het Marokse, alleen mis ik de coleur locale wat.

BTW, wat had je hier gerookt?
:maf3:

En dat van die " ietwat lullige macho's" en een link met Griekenland laten we dan maar even zitten, endaxi?! :D

De couleur locale, die moet je beleven. Met geen pen te beschrijven. Ik rookte Marquise. Die ooievaars zijn er echt, maar mijn camera heeft geen echte zoom.

Endaxi filou mou.:hihi:

mark61
20-09-04, 09:14
Geplaatst door Al Sawt
Mark,

Waren die geldautomaten niet langs de weg naar Menara, waar dure hotels van het stad gelegen zijn ?

Ja, aan de v/h Avenue de France, nu Avenue Mohammed VI in Guéliz. Maar dat weet nog niemand.


P.S. Toen je van Ess. naar Safi, nam je de weg langs de kust of door het platteland?

Nee, ik heb twee aparte uitstapjes vanuit Marraaksj gemaakt. Maar de Route Cotière moet erg mooi zijn inderdaad, heb ik gehoord.

Wat ik niet begrijp is hoe er tussen de groene kuststrook en Marraaksj in die steenwoestijn nog zoveel mensen kunnen (over)leven. Weet jij dat? Ik zag wel stukken die in het voorjaar ws. akkers zijn.

Tomas
20-09-04, 09:58
Het is dus te overleven?

mark61
20-09-04, 11:49
Geplaatst door Tomas
Het is dus te overleven?

Beslist.

Babyface
20-09-04, 12:52
Geplaatst door mark61
Ook in Marokko is de plasticzakkenpest uitgebroken, de bomen hangen er vol mee. Vindt dan niemand dat erg? Of ben ik gek?



Nee, je bent niet gek.

Al Sawt
20-09-04, 23:16
Geplaatst door mark61
Ja, aan de v/h Avenue de France, nu Avenue Mohammed VI in Guéliz. Maar dat weet nog niemand

Nee, ik heb twee aparte uitstapjes vanuit Marraaksj gemaakt. Maar de Route Cotière moet erg mooi zijn inderdaad, heb ik gehoord. .Heb ik ook gehoord.


Wat ik niet begrijp is hoe er tussen de groene kuststrook en Marraaksj in die steenwoestijn nog zoveel mensen kunnen (over)leven. Weet jij dat? Ik zag wel stukken die in het voorjaar ws. akkers zijn. Het lijkt op een maan landschap. Alleen maar stenen en zand. Ik heb gehoord dat er toch sprake is van grondwater en dat de bewoners zwaar afhankelijk van zijn.

Hninanl
21-09-04, 12:26
Het is een ontzettend mooi en divers landschap. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is de grote overgang wanneer je van Essaouira naar Safi rijd.

Eerst heel mooi landschap en dan ineens een walgelijke fosfaatfabriek die de gehele omgeving vervuild.

Ditzelfde is het geval in Jadida.

mark61
21-09-04, 15:19
Geplaatst door Hninanl
Het is een ontzettend mooi en divers landschap. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is de grote overgang wanneer je van Essaouira naar Safi rijd.

Eerst heel mooi landschap en dan ineens een walgelijke fosfaatfabriek die de gehele omgeving vervuild.

Ditzelfde is het geval in Jadida.

Ik heb begrepen dat de overheid nog zo'n 15 jaar aan die fabriek vastzit wegens contract met Italiaans bedrijf. Anderszins is de (sardines-)visserij in Esfi volledig tenonder gegaan en zijn er niet veel andere middelen van bestaan.

Jane Doe
21-09-04, 20:29
Aaaaaaah ik heb nou al jaren geen mog gegeten, sinds het hier verboden is. Mn vader maakte het altijd klaar met knoflook in een pannetje, en hij zei altijd dat je er slim van werd. Niemand durfde t eten, alleen hij en ik..echte bikkels :D

taouanza
22-09-04, 09:12
Geplaatst door mark61
Dank je wel voor je verhalen. Ik denk dat die gebeden niet zo snel uitkomen, denk jij wel? Dat duurt vast nog even.

Ik hoop dat je Frans leest, want de TelQuel is denk ik het interessantste blad. Al weet ik niet of er interessante(re) bladen in het Arabisch zijn. Als je dat leest. Als je naar Zagora gaat post tegen die tijd wat foto's! Of ook niet, dan blijft het spannend...

Waar ik me trouwens wild aan ergerde is de Marokkaanse omgang met afval. In Moulay Ibrahim zijn allemaal restaurants voor de bedevaartgangers, tegen de berghelling aangeplakt. Goedkope tajines met volgens mijn gezelschap Berbers-gierige twee minuscule stukjes vlees. De ramen staan wijd open en alles wat je niet meer nodig hebt pleur je naar buiten. De berghellingen zijn bezaaid met afval. Iedereen besteedt zijn geld aan waardeloze westerse troep met veel verpakking en laat dat gewoon uit zijn handen vallen. Flessen gooi je uit het raam van rijdende bussen en grand taxi's. Ook in Marokko is de plasticzakkenpest uitgebroken, de bomen hangen er vol mee. Vindt dan niemand dat erg? Of ben ik gek?


Ik vind dat heel erg. Ik erger me ook hier aan mensen die gewoon alles uit het raam gooien.

taouanza
22-09-04, 09:13
Geplaatst door Jane Doe
Aaaaaaah ik heb nou al jaren geen mog gegeten, sinds het hier verboden is. Mn vader maakte het altijd klaar met knoflook in een pannetje, en hij zei altijd dat je er slim van werd. Niemand durfde t eten, alleen hij en ik..echte bikkels :D


Op die manier vind ik het naar ei smaken.
Mijn moeder stoomde het net als de rest van het hoofd.
En dan met vers gemalen zwarte peper en vers gemalen komein.
Jam jam.