PDA

Bekijk Volledige Versie : Gijzeling verenigt Franse Moslims en niet-Moslims



bogosse
31-08-04, 18:22
Gijzeling in Irak verenigt Fransen
Van onze correspondent Fokke Obbema

PARIJS - De gijzeling van twee Franse journalisten werkt in het tot voor kort verdeelde Frankrijk als bindmiddel. Moslims en niet-moslims vragen respect voor de rechtsstaat.

Moslimgemeenschap benut kans om Franse identiteit te benadrukken
De gijzeling van twee Franse journalisten in Irak bevat voor Frankrijk slecht en goed nieuws. Slecht nieuws is dat radicale moslims in Irak geen onderscheid wensen te maken tussen westerlingen: Amerikanen of Fransen, voor of tegen de oorlog in Irak, het maakt niet meer uit. Iedereen met een westers paspoort, journalisten voorop, is vogelvrij.

De Fransen, die zich de afgelopen twee jaar buiten het wespennest Irak hebben willen houden, kunnen om die onaangename waarheid niet heen. De hoop dat het bij deze gijzeling zal blijven, is niet reëel. De Iraakse premier Allawi stelde maandag in een interview dat de Fransen nog meer met het terrorisme te maken krijgen en dus zijn land moeten helpen bij de bestrijding ervan. 'Frankrijk zal niet worden gespaard. Er komen aanslagen in Parijs, in Nice, in Cannes', zei hij in Le Monde.

Het goede nieuws komt van het thuisfront, waar de Franse moslimgemeenschap onmiddellijk heeft gereageerd. Binnen 24 uur stonden de belangrijkste vertegenwoordigers schouder aan schouder met minister van Binnenlandse Zaken De Villepin en vroegen zij 'uit naam van de islam' om de vrijlating van 'onze landgenoten'. Zij riepen op tot respect voor de 'wet op het hoofddoekje', waar de eis van de kidnappers juist luidt dat die moet worden ingetrokken.

Naar voren trad de gesluierde Fatiha Ajbli, behorend tot een organisatie die zich zeer fel tegen de wet heeft verzet. 'Ik wil niet dat mijn hoofddoek met bloed wordt besmeurd', zei ze. Waarna ze aanbood naar Irak te gaan om de plaats van de gegijzelde journalisten in te nemen. Ook riepen de moslimleiders hun volgelingen op 'collectief te bidden in de moskeeen' voor de vrijlating van beide journalisten. 'Alle moslims van Frankrijk zijn op dit moment gegijzeld', zei een van hen.

In zekere zin bewijzen de kidnappers Frankrijk een dienst, want er is geen beter bindmiddel dan een gemeenschappelijke vijand. Die komt als een godsgeschenk in een land waar het debat over gebrek aan gemeenschapszin even vaak oplaait als in Nederland.

De klachten van moslims over stigmatisering van hun gemeenschap door de media weerhouden hen er nu niet van voor het lot van de journalisten te bidden. En hun afkeer van de 'hoofddoekjeswet', die in de ogen van moslims stigmatiserend is voor hun gemeenschap, blijkt minder gewichtig dan hun wens om de spelregels van de rechtsstaat te respecteren. Wanneer komende donderdag de scholieren aan hun nieuwe jaar beginnen, zal de omstreden wet zich laten gelden. Het eventuele verzet ertegen zal mogelijk nog kleiner zijn als gevolg van de gijzelingsactie.

Mochten de kidnappers gedacht hebben verdeeldheid te kunnen zaaien in het land met de grootste moslimgemeenschap van Europa, dan is die hoop razendsnel de kop ingedrukt. Zij kregen van de Franse moslims te horen dat zij 'vijanden van de islam' zijn en dat hun optreden schadelijk is voor 'de zaak van moslims in Frankrijk, die leven in een rechtsstaat, een land van vrijheid en broederschap', aldus de radicale moslimleider Lhaj Thami Breze.

De snelheid waarmee in Frankrijk een gesloten front tegen de ontvoerders ontstond, mag als hoopgevend worden beschouwd. Het gehele land, in al zijn diversiteit, hoopt op het succes van de missie die minister van Buitenlandse Zaken Michel Barnier onderneemt om het leven van de twee gegijzelde journalisten te redden.

Die kwestie domineert op de korte termijn. Op de wat langere termijn is de les dat de strijd tegen het islamitische terrorisme álle westerse democratieën aangaat. Of Frankrijk veel of weinig afstand tot de Verenigde Staten bewaart, maakt geen verschil.

http://www.volkskrant.nl/buitenland/1093929961597.html

bogosse
31-08-04, 18:23
:) met dit nieuws ben ik nou blij

zoals deze passage:


Mochten de kidnappers gedacht hebben verdeeldheid te kunnen zaaien in het land met de grootste moslimgemeenschap van Europa, dan is die hoop razendsnel de kop ingedrukt. Zij kregen van de Franse moslims te horen dat zij 'vijanden van de islam' zijn en dat hun optreden schadelijk is voor 'de zaak van moslims in Frankrijk, die leven in een rechtsstaat, een land van vrijheid en broederschap', aldus de radicale moslimleider Lhaj Thami Breze.

Orakel
31-08-04, 20:59
Naar voren trad de gesluierde Fatiha Ajbli, behorend tot een organisatie die zich zeer fel tegen de wet heeft verzet. 'Ik wil niet dat mijn hoofddoek met bloed wordt besmeurd', zei ze. Waarna ze aanbood naar Irak te gaan om de plaats van de gegijzelde journalisten in te nemen.

Dit zag ik gister op het nieuws en ik was onder de indruk. Kranig wijffie!
En als je het hele artikel zo leest, dan vraag je je toch af waar al die doemdenkers nu blijven met hun vette bek dat het toenemend aantal Moslims voor een maatschappij-ontwrichtend effect zorgt.

taouanza
31-08-04, 21:05
Geplaatst door bogosse
:) met dit nieuws ben ik nou blij

zoals deze passage:


Maar je vind het wel geweldig dat die gesluiderde moslima haar hoofddoek af moet doen. Nu het om Fransen autochtonen gaat zijn de moslims opeens wel Fransen en horen ze erbij. Echt geweldig hoor dat er iemand eerst gekidnapt moet worden voordat er burgers die geboren en opgegroeid zijn in Frankrijk als Fransen worden gezien.
En hoelang blijven ze dat? Totdat de gijzelaars terug zijn?
En als de ze worden vermoord worden dezelfde mensen die nu willen ruilen met de gijzelaars erop aangekeken?

taouanza
31-08-04, 21:08
De klachten van moslims over stigmatisering van hun gemeenschap door de media weerhouden hen er nu niet van voor het lot van de journalisten te bidden. En hun afkeer van de 'hoofddoekjeswet', die in de ogen van moslims stigmatiserend is voor hun gemeenschap, blijkt minder gewichtig dan hun wens om de spelregels van de rechtsstaat te respecteren. Wanneer komende donderdag de scholieren aan hun nieuwe jaar beginnen, zal de omstreden wet zich laten gelden. Het eventuele verzet ertegen zal mogelijk nog kleiner zijn als gevolg van de gijzelingsactie.


:kotsen:

Siah
31-08-04, 23:39
Geplaatst door taouanza
Maar je vind het wel geweldig dat die gesluiderde moslima haar hoofddoek af moet doen. Nu het om Fransen autochtonen gaat zijn de moslims opeens wel Fransen en horen ze erbij. Echt geweldig hoor dat er iemand eerst gekidnapt moet worden voordat er burgers die geboren en opgegroeid zijn in Frankrijk als Fransen worden gezien.
En hoelang blijven ze dat? Totdat de gijzelaars terug zijn?
En als de ze worden vermoord worden dezelfde mensen die nu willen ruilen met de gijzelaars erop aangekeken?

cool,
en attent!
:duim:

Siah
31-08-04, 23:43
Geplaatst door bogosse
En hun afkeer van de 'hoofddoekjeswet', die in de ogen van moslims stigmatiserend is voor hun gemeenschap, blijkt minder gewichtig dan hun wens om de spelregels van de rechtsstaat te respecteren. Wanneer komende donderdag de scholieren aan hun nieuwe jaar beginnen, zal de omstreden wet zich laten gelden. Het eventuele verzet ertegen zal mogelijk nog kleiner zijn als gevolg van de gijzelingsactie.

:kotsen:

bogosse
02-09-04, 08:58
Geplaatst door taouanza
Maar je vind het wel geweldig dat die gesluiderde moslima haar hoofddoek af moet doen. Nu het om Fransen autochtonen gaat zijn de moslims opeens wel Fransen en horen ze erbij. Echt geweldig hoor dat er iemand eerst gekidnapt moet worden voordat er burgers die geboren en opgegroeid zijn in Frankrijk als Fransen worden gezien.
En hoelang blijven ze dat? Totdat de gijzelaars terug zijn?
En als de ze worden vermoord worden dezelfde mensen die nu willen ruilen met de gijzelaars erop aangekeken?

:rolleyes: je weet best dat ik Franse moslims als volwaardige Fransen zie, en zo denken ook bijna alle Fransen..hallo meer dan 10% is al moslim in Frankrijk..ik weet niet hoe jij er bij komt dat deze mensen niet als Frans worden gezien..als je dat d8 dan had je een verkeerde gedachte.

en het gaat hier alleen maar om het feit dat het de Fransen verbroedert..mooi toch?

bogosse
02-09-04, 08:59
Geplaatst door Siah
:kotsen:

en wat valt er hier dan te kotsen, is het geen goed nieuws dan?

of heb je liever dat er een tweedeling is tussen christelijke en islamitische fransen?

taouanza
02-09-04, 09:02
Geplaatst door bogosse
:rolleyes: je weet best dat ik Franse moslims als volwaardige Fransen zie, en zo denken ook bijna alle Fransen..hallo meer dan 10% is al moslim in Frankrijk..ik weet niet hoe jij er bij komt dat deze mensen niet als Frans worden gezien..als je dat d8 dan had je een verkeerde gedachte.

en het gaat hier alleen maar om het feit dat het de Fransen verbroedert..mooi toch?

Verbroedert? Opeens vinden ze hoofddoek niet belangrijk?
Wishfullthinking noemen ze dat. Met verbroedering hou je rekening met elkaar. Als je mensen verbiedt hun principes te volgen is er geen sprake van broederschap.

bogosse
02-09-04, 09:05
Geplaatst door taouanza
Verbroedert? Opeens vinden ze hoofddoek niet belangrijk?
Wishfullthinking noemen ze dat. Met verbroedering hou je rekening met elkaar. Als je mensen verbiedt hun principes te volgen is er geen sprake van broederschap.

ik heb al zo vaak op maroc.nl gezegd dat Franse moslims heel anders denken over dit onderwerp dan Nederlandse moslims, dat bewijst dit bericht bijvoorbeeld weer.

Er was sowieso al een groot deel van de Franse moslims voorstander van deze wet. Het zijn maar enkelen die fel protesteren (onder druk van buitenlandse moslims!)

Simon
02-09-04, 09:40
Ik vind de houding van de franse moslimorganisaties zeer te prijzen. Het gaat uiteraard om het principe van de rechtstaat en democratie waarin je meerderheidsbesluiten dient te respecteren (zonder dat je het er mee eens hoeft te zijn). Die bandieten uit Irak denken dat je alles met geweld kan regelen. Dat is gezien de geschiedenis van Irak niet eens zo verbazingwekkend. Maar wel een tragische vergissing.


(die smilies worden nu wel erg dominant. Ik kan niet eens meer het woord b.a.n.d.i.e.t.e.n. schrijven hier !!!)

taouanza
02-09-04, 10:06
Geplaatst door Simon
Ik vind de houding van de franse moslimorganisaties zeer te prijzen. Het gaat uiteraard om het principe van de rechtstaat en democratie waarin je meerderheidsbesluiten dient te respecteren (zonder dat je het er mee eens hoeft te zijn). Die bandieten uit Irak denken dat je alles met geweld kan regelen. Dat is gezien de geschiedenis van Irak niet eens zo verbazingwekkend. Maar wel een tragische vergissing.


(die smilies worden nu wel erg dominant. Ik kan niet eens meer het woord b.a.n.d.i.e.t.e.n. schrijven hier !!!)

Maak niet uiten na de gijzeling is het allemaal weer vergeten. Zijn moslims terroristische antisemieten.

taouanza
02-09-04, 10:07
Geplaatst door bogosse


Er was sowieso al een groot deel van de Franse moslims voorstander van deze wet. Het zijn maar enkelen die fel protesteren (onder druk van buitenlandse moslims!)

Nuff said.:moe:

Japio
02-09-04, 10:34
Geplaatst door taouanza
Verbroedert? Opeens vinden ze hoofddoek niet belangrijk?
Wishfullthinking noemen ze dat. Met verbroedering hou je rekening met elkaar. Als je mensen verbiedt hun principes te volgen is er geen sprake van broederschap.

Je schijnt er meer mee te zitten dan de Franse Moslims :giechel:

bogosse
02-09-04, 10:37
Geplaatst door taouanza
Maak niet uiten na de gijzeling is het allemaal weer vergeten. Zijn moslims terroristische antisemieten.

oh ja?

bogosse
02-09-04, 10:40
Geplaatst door Japio
Je schijnt er meer mee te zitten dan de Franse Moslims :giechel:

precies..en dat neem ik ook mensen als ZS kwalijk.. ze hebben een grote mond over Frankrijk en denken te spreken voor de Franse Moslims, maar in het echt weten ze er weinig over, en ze spreken zekerrr niet voor de Franse moslims.

taouanza
02-09-04, 10:43
Geplaatst door bogosse
precies..en dat neem ik ook mensen als ZS kwalijk.. ze hebben een grote mond over Frankrijk en denken te spreken voor de Franse Moslims, maar in het echt weten ze er weinig over, en ze spreken zekerrr niet voor de Franse moslims.

jij weet ook alleen wat je wilt weten. tuurlijk zijn er moslims die geen hoofddoek dragen en zijn er moslims die dat willen verbieden maar dat geeft hun geen recht om hun regels aan anderen op te leggen.

taouanza
02-09-04, 10:45
Geplaatst door bogosse
oh ja?

Ja

Kijk naar de ophef over die vrouw in de trein.
En de gebrek aan ophef toen bleek dat ze het verzonnen heeft.
De spoorwegen kregen een symbolisch bedrag van een euro wat kreeg de islamitische gemeenschap?

bogosse
02-09-04, 10:48
Geplaatst door taouanza
jij weet ook alleen wat je wilt weten. tuurlijk zijn er moslims die geen hoofddoek dragen en zijn er moslims die dat willen verbieden maar dat geeft hun geen recht om hun regels aan anderen op te leggen.

maar andersom willen de mensen die het dragen van hoofddoekjes eisen, ook hun regels aan anderen opleggen, WANT de Franse politiek verbiedt al sinds het ointstaan van de Seculiere Staat het dragen van religieuze symbolen op scholen. Als Frankrijk toegeeft aan deze Moslims, dan hebben zij de Franse staat juist veranderd.

Er is nauwelijks iets veranderd, geloof heeft NOOIT een rol gespeeld op Franse scholen, het staat nu alleen maar explicieter in de Wet.

taouanza
02-09-04, 10:52
Geplaatst door bogosse
maar andersom willen de mensen die het dragen van hoofddoekjes eisen, ook hun regels aan anderen opleggen, WANT de Franse politiek verbiedt al sinds het ointstaan van de Seculiere Staat het dragen van religieuze symbolen op scholen. Als Frankrijk toegeeft aan deze Moslims, dan hebben zij de Franse staat juist veranderd.

Er is nauwelijks iets veranderd, geloof heeft NOOIT een rol gespeeld op Franse scholen, het staat nu alleen maar explicieter in de Wet.


Mensen mogen ook niet anderen verplichten hoofddoek te dragen dat is voor mij hetzelfde als verplichten hoofddoek af te doen. En dat weet je donders goed!

Als het geen rol heeft gespeeld waarom moest er dan opeens een wet voor komen. Als men prima zonder wet met elkaar kon omgaan?

En het is zwak gesteld met de Franse 'broederschap' als je daar een ontvoering voor nodig heb.

En jij bent trouwens zelf iemand die steeds 11/9 als reden aangeeft voor islamfobie en moslimhaat.

bogosse
02-09-04, 10:54
Geplaatst door taouanza
Ja

Kijk naar de ophef over die vrouw in de trein.
En de gebrek aan ophef toen bleek dat ze het verzonnen heeft.
De spoorwegen kregen een symbolisch bedrag van een euro wat kreeg de islamitische gemeenschap?

en hierop baseer je dat alle moslims als terroristen worden gezien in Frankrijk? :alien: ik geloof dat Chirac juist laatst nog een toespraak gegeven heeft om de Moslims te beschermen tegen moslimhaat, en dat een klein gedeelte van de Fransen alle moslims zien als terroristen slaat toch niet gelijk op alle Fransen? Het zijn de domme boeren die zo denken (en die de Nederlandse media maar al te graag laat horen op TV)

in andere landen is het toch hetzelfde? Of het nou Nederlanders zijn die over moslims praten, Iranezen die over Joden praten of Chinezen die over Amerikanen praten. Toch niet alle Marokkanen zijn Jodenhaters, terwijl er best wat Marokkanen zijn die zeggen Joden te haten.

taouanza
02-09-04, 10:57
Geplaatst door bogosse
en hierop baseer je dat alle moslims als terroristen worden gezien in Frankrijk? :alien: ik geloof dat Chirac juist laatst nog een toespraak gegeven heeft om de Moslims te beschermen tegen moslimhaat, en dat een klein gedeelte van de Fransen alle moslims zien als terroristen slaat toch niet gelijk op alle Fransen? Het zijn de domme boeren die zo denken (en die de Nederlandse media maar al te graag laat horen op TV)

in andere landen is het toch hetzelfde? Of het nou Nederlanders zijn die over moslims praten, Iranezen die over Joden praten of Chinezen die over Amerikanen praten. Toch niet alle Marokkanen zijn Jodenhaters, terwijl er best wat Marokkanen zijn die zeggen Joden te haten.

Fransen zijn bang voor moslims net als alle andere westerlingen. Dat is hetzelfde ja.De een meer dan de ander.


En dat tweede daar reageer ik maar niet ik zou zeggen lees maar eerst wat je schrijft.

bogosse
02-09-04, 11:02
Geplaatst door taouanza
Mensen mogen ook niet anderen verplichten hoofddoek te dragen dat is voor mij hetzelfde als verplichten hoofddoek af te doen. En dat weet je donders goed!

Als het geen rol heeft gespeeld waarom moest er dan opeens een wet voor komen. Als men prima zonder wet met elkaar kon omgaan?

En het is zwak gesteld met de Franse 'broederschap' als je daar een ontvoering voor nodig heb.

En jij bent trouwens zelf iemand die steeds 11/9 als reden aangeeft voor islamfobie en moslimhaat.

die wet was nodig omdat er steeds meer onduidelijkheid was over het verboeden van religieuze symbolen. sommige scholen verboden het dragen van hoofddoekjes met beroep op de seculiere staat, terwijl andere scholen dat niet durfden door druk van islamitische ouders.

toen heeft de Franse staat besloten dat er meer duidelijkheid moest komen in de Franse Wet, en heeft d.m.v. een Commissie van Wijzen (met een Moslima!) besloten deze wet toe te voegen bij de bestaande regels van het seculiere karakter van de Openbare School.

Keppeltjes en kruizen zijn altijd verboden geweest op Franse scholen; maar aangezien er steeds meer meisjes met hoofddoekjes kwamen moest er duidelijkheid komen.

Daarnaast blijf ik er bij dat 11/9 een belangrijke reden is geweest voor de islamfobie, voor die datum speelde de Islam een veel minder belangrijke rol in de media en in gespreksonderwerpen bij mensen. Nu gaat 7 van de 10 journaalberichten over Moslims.

bogosse
02-09-04, 11:05
Geplaatst door taouanza
Fransen zijn bang voor moslims net als alle andere westerlingen. Dat is hetzelfde ja.De een meer dan de ander.


En dat tweede daar reageer ik maar niet ik zou zeggen lees maar eerst wat je schrijft.

ik wil het wel over dat tweede hebben, want de opmerking "Fransen zijn bang voor moslims" vind ik nergens op slaan. Fransen zijn niet banger voor Moslims, dan Marokkanen bang zijn voor Joden. Denk daar maar over na.

taouanza
02-09-04, 11:07
Geplaatst door bogosse
die wet was nodig omdat er steeds meer onduidelijkheid was over het verboeden van religieuze symbolen. sommige scholen verboden het dragen van hoofddoekjes met beroep op de seculiere staat, terwijl andere scholen dat niet durfden door druk van islamitische ouders.

toen heeft de Franse staat besloten dat er meer duidelijkheid moest komen in de Franse Wet, en heeft d.m.v. een Commissie van Wijzen (met een Moslima!) besloten deze wet toe te voegen bij de bestaande regels van het seculiere karakter van de Openbare School.

Keppeltjes en kruizen zijn altijd verboden geweest op Franse scholen; maar aangezien er steeds meer meisjes met hoofddoekjes kwamen moest er duidelijkheid komen.

Daarnaast blijf ik er bij dat 11/9 een belangrijke reden is geweest voor de islamfobie, voor die datum speelde de Islam een veel minder belangrijke rol in de media en in gespreksonderwerpen bij mensen. Nu gaat 7 van de 10 journaalberichten over Moslims.

goh geweldig dat een moslima kan bepalen voor alle moslims.Prachtig zoals ik Iran, SA en al die geweldige voorbeeldlanden.


Dus je bent het met me eens dat de islamfobie heeft gezorgd voor het hoofddoekverbod.

taouanza
02-09-04, 11:08
En wat is er mis met keppeltjes en kruizen?

bogosse
02-09-04, 11:51
Geplaatst door taouanza
En wat is er mis met keppeltjes en kruizen?

religie heeft geen plaats en nooit plaats gehad op Franse openbare scholen. Dat is geen islamfobie, maar leren van de Franse geschiedenis (jarenlange godsdienstoorlogen).. daar kun je het dan oneens mee zijn, maar je kan Frankrijk nooit beschuldigen van islamfobie; kijk maar naar een land als Turkije..die kiezen toch ook niet voor dit model uit islamfobie?

taouanza
02-09-04, 12:02
Geplaatst door bogosse
ik wil het wel over dat tweede hebben, want de opmerking "Fransen zijn bang voor moslims" vind ik nergens op slaan. Fransen zijn niet banger voor Moslims, dan Marokkanen bang zijn voor Joden. Denk daar maar over na.

Ik vind het altijd zo leuk hoe jij je eigen vragen beantwoordt.:fpetaf:

taouanza
02-09-04, 12:03
Geplaatst door bogosse
religie heeft geen plaats en nooit plaats gehad op Franse openbare scholen. Dat is geen islamfobie, maar leren van de Franse geschiedenis (jarenlange godsdienstoorlogen).. daar kun je het dan oneens mee zijn, maar je kan Frankrijk nooit beschuldigen van islamfobie; kijk maar naar een land als Turkije..die kiezen toch ook niet voor dit model uit islamfobie?

Zullen we nog meer voorbeelden uit Turkije nemen aangezien Turkije opeens een rolmodel is?
Zoals eerwraak, facistische nationalisme en schending van mensenrechten?
Het is toch al zo'n briljant voorbeeld van hoe het moet.

bogosse
02-09-04, 12:27
Geplaatst door taouanza
Zullen we nog meer voorbeelden uit Turkije nemen aangezien Turkije opeens een rolmodel is?
Zoals eerwraak, facistische nationalisme en schending van mensenrechten?
Het is toch al zo'n briljant voorbeeld van hoe het moet.

wat heeft het een met het ander te maken? een land mag toch zelf bepalen welk politiek model het kiest, en het gebeurt democratisch, dat weet je als je naar dat land gaat emigreren..het klinkt hard, maar als je kotsmisselijk wordt van de Franse politieke modellen moet je maar naar een ander land dan Frankrijk gaan.

taouanza
02-09-04, 12:35
Geplaatst door bogosse
wat heeft het een met het ander te maken? een land mag toch zelf bepalen welk politiek model het kiest, en het gebeurt democratisch, dat weet je als je naar dat land gaat emigreren..het klinkt hard, maar als je kotsmisselijk wordt van de Franse politieke modellen moet je maar naar een ander land dan Frankrijk gaan.

Goh zo ver het Franse broederschap opeens zijn het geen Fransen meer maar emigranten die ook naar elders kunnen.

Je moet jezelf niet zo tegen spreken.:rolleyes:

bogosse
02-09-04, 13:29
Geplaatst door taouanza
Goh zo ver het Franse broederschap opeens zijn het geen Fransen meer maar emigranten die ook naar elders kunnen.

Je moet jezelf niet zo tegen spreken.:rolleyes:

zucht........... ik heb het toch niet over alle emigranten, ik heb het over die mensen die niet wensen te leven onder een Seculier Frankrijk, en dat geldt ook voor de autochtone Christelijke of Joodse Fransen.

Waarom zou het land moeten veranderen vanwege een minderheid?