PDA

Bekijk Volledige Versie : Slaat haar en geselt haar! En werp haar voor de kinderen!



deleted user
01-09-04, 13:11
gewist

freya
01-09-04, 13:23
Je bedoelt dat een vrouw alleen gerespecteerd wordt als broedmachine?

Ghiezzoe
01-09-04, 15:14
Narrated Khansa' bint Khidam Al-Ansariya

That her father gave her in marriage when she was a matron and she disliked that marriage. So she came and (complained) to the Prophets and he declared that marriage invalid. (See Hadith No. 69, Vol. 7)


Salaam a'laikoem

David
01-09-04, 15:22
Geplaatst door Ghiezzoe
Narrated Khansa' bint Khidam Al-Ansariya

That her father gave her in marriage when she was a matron and she disliked that marriage. So she came and (complained) to the Prophets and he declared that marriage invalid. (See Hadith No. 69, Vol. 7)


Salaam a'laikoem


Doe even het postbusnummer en emailadres van die Prophets. Veel vrouwen wereldwijd zullen je dankbaar zijn. Die meiden hebben geen weet daarvan, en hun vaders en broers al helemaal niet.

Ghiezzoe
01-09-04, 15:57
Die S is uiteraard een foutje.

Ik ben het helemaal met je eens dat ik dit moet verkondigen.(het gekwezel gaat dus nog wel een tijdje door).. Vandaar dat ik dankbaar gebruik maak van mijn recht "vrijheid van meningsuiting" in dit land. In mijn omgeving kom ik gedwongen huwelijken niet tegen... Maar ik zal niet schromen om onwetenden man of vrouw hiermee (maar ook met andere texten) om de oren te slaan.



Geplaatst door David
Doe even het postbusnummer en emailadres van die ProphetS Veel vrouwen wereldwijd zullen je dankbaar zijn. Die meiden hebben geen weet daarvan, en hun vaders en broers al helemaal niet.

opmerker
01-09-04, 16:22
Geplaatst door Ghiezzoe
Die S is uiteraard een foutje.

Ik ben het helemaal met je eens dat ik dit moet verkondigen.(het gekwezel gaat dus nog wel een tijdje door).. Vandaar dat ik dankbaar gebruik maak van mijn recht "vrijheid van meningsuiting" in dit land. In mijn omgeving kom ik gedwongen huwelijken niet tegen... Maar ik zal niet schromen om onwetenden man of vrouw hiermee (maar ook met andere texten) om de oren te slaan.

Er was eens een jongedame uit Marokko die niet wilde huwen met iemand die haar vader voor haar uitgezocht had. Gedurende een tiental jaren hebben vader en broers achter het meiske aangezeten, zijn veroordeelds wegens ontvoering en poging tot doodslag, maar niets kon ze weerhouden om de familie eer te redden. Uiteindelijk heeft de NL regering in de VS een nieuwe nationaliteit voor haar geregeld.

opmerker
01-09-04, 16:30
Geplaatst door opmerker
Er was eens een jongedame uit Marokko die niet wilde huwen met iemand die haar vader voor haar uitgezocht had. Gedurende een tiental jaren hebben vader en broers achter het meiske aangezeten, zijn veroordeelds wegens ontvoering en poging tot doodslag, maar niets kon ze weerhouden om de familie eer te redden. Uiteindelijk heeft de NL regering in de VS een nieuwe nationaliteit voor haar geregeld.

Dit verhaal komt van Maroc.nl

Ik blijk uitgehuwelijkt! Wat moet ik doen? (#)
Ik ben in Nederland geboren, heb Marokkaanse ouders (gescheiden) en ben mijn hele leven maar twee keer enkele weken in Marokko geweest, ik heb een Nederlands paspoort en woon in de buurt van Den Haag.

Enkele maanden geleden meldde ik mijn familie dat ik wilde trouwen met een Marokkaanse jongen die in Nederland verblijft (illegaal). Ik hou van hem. Toen vertelde mijn moeder me dat ik door haar enkele jaren geleden uitgehuwelijkt ben met iemand die ik helemaal niet ken en die in Marokko woont. Mijn moeder heeft mij beloofd dat ze dat huwelijk ongedaan zal maken, daartoe zou o.a. worden betaald en goud worden teruggegeven, maar vorige week bleek dat er wel terugbetaald zou zijn maar ik formeel nog steeds ben getrouwd.

Maar ik wil nu in Nederland trouwen met een Marokkaanse jongen die ongeveer even oud is als ik (24). Ik heb dus een groot probleem.

Over één week ga ik met vrienden op vakantie naar Marokko. Als ik er toch ben is er misschien iets wat ik daar zelf kan regelen of navragen.

Ik heb gehoord dat ik niet naar de persoon zou moeten gaan waar ik aan ben uitgehuwelijkt, hij zou mij kunnen opeisen en verhinderen dat ik uberhaupt terugkeer naar Nederland.

Bij het oplossen van mijn probleem kan ik helaas niet rekenen op mijn familie, die kan ik niet geheel vertrouwen.

Wie kan mij helpen ???

Wat ik graag wil weten:
- Bij welke instantie of vrouwenhulpinstantie kan ik in Marokko terecht voor advies?
- Is er hier een organisatie die mij kan adviseren?
- Loop ik gevaar in Marokko door douane het land niet te worden uitgelaten?
- Is er iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en hoe heeft zij het op kunnen lossen?

Bijzonder dank !!!!!!!!!!!!!!!

opmerker
01-09-04, 16:33
Geplaatst door Ghiezzoe
Narrated Khansa' bint Khidam Al-Ansariya

That her father gave her in marriage when she was a matron and she disliked that marriage. So she came and (complained) to the Prophets and he declared that marriage invalid. (See Hadith No. 69, Vol. 7)


Salaam a'laikoem

Beste Ghiezzoe

Er is zoals gewoonlijk een hemelsbreed verschil tussen de theorie en de geleefde praktijk.in NL zijn er gelukkig wetten die vrouwen enigszins beschermen tegen misbruik cq. mishandeling, elders ontbreken die vaak helemaal.

met vr.gr.
Opmerker

Ghiezzoe
01-09-04, 16:46
Beste Opmerker,

Er is zoals gewoonlijk een hemelsbreed verschil tussen de theorie en de geleefde praktijk. In Koran en hadieth zijn gelukkig wetten die vrouwen enigszins beschermen tegen misbruik cq. mishandeling, elders ontbreken die vaak helemaal.

Verder waren ook eens meerdere vrouwen in Utrecht die zijn verkracht (door een nog steeds onbekende man). Er is niemand die ze kon beschermen voor een volgend incident en uitlokking van de dader door een vrouwelijke politie agente in burger kon ook niet aangezien het bij wet verboden is. Als de dader opgepakt zou worden zou hij binnen maximaal 3 jaar weer op straat komen te staan. Zijn identiteit mag niet bekend worden gemaakt doordat hij door de wet wordt beschermd. Daardoor worden volgende slachtoffers niet beschermd enz enz...


Geplaatst door opmerker
Beste Ghiezzoe

Er is zoals gewoonlijk een hemelsbreed verschil tussen de theorie en de geleefde praktijk.in NL zijn er gelukkig wetten die vrouwen enigszins beschermen tegen misbruik cq. mishandeling, elders ontbreken die vaak helemaal.

met vr.gr.
Opmerker

opmerker
01-09-04, 17:46
Geplaatst door Ghiezzoe
Beste Opmerker,

Er is zoals gewoonlijk een hemelsbreed verschil tussen de theorie en de geleefde praktijk. In Koran en hadieth zijn gelukkig wetten die vrouwen enigszins beschermen tegen misbruik cq. mishandeling, elders ontbreken die vaak helemaal.

Verder waren ook eens meerdere vrouwen in Utrecht die zijn verkracht (door een nog steeds onbekende man). Er is niemand die ze kon beschermen voor een volgend incident en uitlokking van de dader door een vrouwelijke politie agente in burger kon ook niet aangezien het bij wet verboden is. Als de dader opgepakt zou worden zou hij binnen maximaal 3 jaar weer op straat komen te staan. Zijn identiteit mag niet bekend worden gemaakt doordat hij door de wet wordt beschermd. Daardoor worden volgende slachtoffers niet beschermd enz enz...

Niet alle onrecht kan op deze aarde vergolden worden. Wat mij persoonnlijk betreftt mag er best wat zwaarder gestraft worden. Dus ipv van 3 jaar, levenslang.

Maar het wordt hier zeker geen volmaakte wereld als je de sharia invoert, dat zie je wel in landen als SA, Nigeria etc. Ook dan zijn het meestal vrouwen, armen en niet moslims die gestraft worden en de hoge heren blijven buiten schot.

Ik zou zeggen wees zuinig op devrijheid, we kunnen hem maar een keer kwijt raken.

Vraag welke straffen staan er volgens de oran op:
* gedwongen uithuwelijking
* vrouwenbesnijdenis
*vrouwenmishandeling

Ghiezzoe
01-09-04, 18:21
Ik leef niet in SA, heb de wetten niet bestudeerd.. kan er dus geen oordeel over vormen. Dit meen ik echt! als je me voorbeelden kunt geven over wat daar verkeerd gaat volgens jouw dan kan ik je insjaAlaah zeggen of het op de KORAn danwel Hadieth is gebaseerd. Deze twee bronnen zijn de enige die ik accepteer voor het vormen van wetten en straffen.

Vraag welke straffen staan er volgens de Koran op:
* gedwongen uithuwelijking
Nou ja, in ieder geval het huwelijk nietig verklaren zodra men (de recterlijke uitvoerende macht eracter komt). Dit concludeer ik op basis van de door mij genoemde hadieth.
* vrouwenbesnijdenis
Oog om oog tand om tand?, ik kan hier geen hadieths over vinden dat dit zou moeten/mogen wat dan ook in de Islam (en in Koran ook niet). Maar ook niets over de straf erop. Meestal is het bij dat soort zaken dat het oog om oog is tand om tand of een finaciele vergoeding.

even nog wat bewijs:
Narrated Anas

The daughter of An-Nadr slapped a girl and broke her incisor tooth. They (the relatives of that girl), came to the Prophet and he gave theorder of Qisas (equality in punishment).

Narrated Yali

I participated in the Ghazwa of Tabuk along with Allah's Apostle and Igave a young camel to be ridden in Jihad and that was, to me, one of my best deeds. Then I employed a laborer who quarrelled with another person. One of them bit the hand of the other and the latter drew his hand from the mouth of the former pulling out his front tooth. Then the former instituted a suit against the latter before the Prophet whorejected that suit saying, "Do you expect him to put out his hand for you to snap as a male camel snaps (vegetation)?"

Narrated Anas (bin Malik)

Ar-Rubai (the paternal aunt of Anas bin Malik) broke the incisor toothof young Ansari girl. Her family demanded the Qisas and they came to the Prophet who passed the judgment of Qisas. Anas bin An-Nadr (the paternal uncle of Anas bin Malik) said, "O Allah's Apostle! By Allah, her tooth will not be broken." The Prophet said, "O Anas! (The law prescribed in) Allah's Book is Qisas." But the people (i.e. the relatives of the girl) gave up their claim and accepted a compensation. On that Allah's Apostle said, "Some of Allah's worshippers are such that if they take an oath, Allah will fulfill it for them."


*vrouwenmishandeling
Oog om oog tand om tand? Idem.


Geplaatst door opmerker
Niet alle onrecht kan op deze aarde vergolden worden. Wat mij persoonnlijk betreftt mag er best wat zwaarder gestraft worden. Dus ipv van 3 jaar, levenslang.

Maar het wordt hier zeker geen volmaakte wereld als je de sharia invoert, dat zie je wel in landen als SA, Nigeria etc. Ook dan zijn het meestal vrouwen, armen en niet moslims die gestraft worden en de hoge heren blijven buiten schot.

Ik zou zeggen wees zuinig op devrijheid, we kunnen hem maar een keer kwijt raken.

Vraag welke straffen staan er volgens de oran op:
* gedwongen uithuwelijking
* vrouwenbesnijdenis
*vrouwenmishandeling

Tomas
01-09-04, 18:28
Geplaatst door deleted user
Bron?

http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_saoe.shtml

Tomas
01-09-04, 18:42
Geplaatst door deleted user
Ja, en waar staat dat vrouwen meer onterecht worden veroordeeld dan mannen?


VROUWEN KEREN ZICH TEGEN DISCRIMINATIE

Vrouwenrechten waren een steeds terugkerend thema in het debat over politieke en wettelijke hervormingen, waarbij vrouwen een ongekend grote rol vervulden. In de praktijk bleven vrouwen blootstaan aan ernstige vormen van discriminatie zonder dat er zicht was op wezenlijke verandering.
Door het jaar heen brachten regeringsfunctionarissen, hervormers en de media vrijwel alle vormen van tegen vrouwen gerichte discriminatie ter sprake, zoals het verbod om deel te nemen aan het openbare leven, de ondergeschiktheid van vrouwen aan mannen, en huiselijk geweld, met name gericht tegen werksters. Vrouwen grepen het hervormingsdebat aan om hun zaak over het voetlicht te brengen. Sommigen tekenden de tweede hervormingspetitie, anderen namen deel aan demonstraties. Sommigen lieten hun eigen verhalen of die van andere vrouwen publiceren om aandacht te vragen voor het leed dat vrouwen wordt berokkend door de ernstige vormen van discriminatie en de rationele grondslag van deze discriminatie aan te vechten.

(c) http://www.amnesty.nl/landeninfo/llp_saoe.shtml

Het ligt er maar aan hoe je veroordeeld interpreteert. Ik vind persoonlijk dat vrouwendiscriminatie een vorm van veroordelen is. Ik wil niet beweren dat het in NL allemaal perfect geregeld is, maar je vroeg een bron. En ik nam aan dat je dan op de situatie van de vrouw in S-A doelt.

Tomas
01-09-04, 18:54
Geplaatst door deleted user

Op het voeren van demonstraties na. Want dat is niet iets van de Islaam, niet voor de man en ook niet voor de vrouw.

Zo zie je maar weer, er zijn heus wel zaken in de Islam die mij aanspreken.

Siah
01-09-04, 19:05
Geplaatst door deleted user

Door Shaych ‘Abdoel ‘Aziez Ibn Baaz (d.1420H) [1](rahimahoellaah) (Saoedië Arabië)

De Islamitische vrouw heeft een nobele en hoge status en haar invloed is erg groot in het leven van iedere moslim. De islaamitische vrouw is zeker de eerste leraar bij het opbouwen van een rechtvaardige maatschappij mits zij de leiding volgt van het boek van Allaah en de Soennah van onze boodschapper (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam). Immers, het vastklampen aan de Qor`aan en de Soennah weerhoudt iedere moslim – vrouw of man- verre van misleidingen in welke vorm dan ook. De misleiding waaronder de verschillende volken lijden en hun verdeeldheid komen niet voor, tenzij er ver wordt afgedwaald van het pad van Allaah – de Meest Perfecte- de Allerhoogste en waarmee Zijn profeten en boodschappers (Vrede zij met hen) kwamen.

De profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:


"Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, Als jullie je daar aan vast houden, kunnen jullie na mij nooit (af) dwalen, het boek van Allaah en mijn Soennah."[2]
Het grote belang van de rol van de Moslim vrouw – of dat nu als vrouw, zus of dochter is – en de rechten die haar toekomen, zijn uitgelegd in de nobele Qor’aan, een uitvoerige uitleg hiervan is te vinden in de zuivere Soennah. De reden waarom een vrouw zo belangrijk is, is omdat ze grote verantwoordelijkheden en lasten heeft en vele moeilijkheden moet doorstaan. Verantwoordelijkheden en moeilijkheden die een man niet eens aan kan.

Daarom is het een verplichting voor een ieder om dankbaarheid, vriendelijkheid en begaanheid te tonen aan de moeder. En daarom verdient de moeder voorrang boven de vader in deze kwestie. Allaah de Verhevene zegt:


“En wij hebben de mens met betrekking tot zijn ouders opgedragen goed en plicht getrouw te zijn - zijn moeder heeft hem immers in grote zwakheid gedragen en totdat hij gespeend werd waren het nog twee jaar. Jij moet Mij en jouw ouders dank betuigen. Bij Mij is de bestemming” [31:14]
Allaah de Verhevene zegt:


“En wij hebben de mens opgedragen zijn ouders goed te behandelen - zijn moeder heeft hem immers moeizaam gedragen en moeizaam gebaard. De zwangerschap en (de tijd erna) totdat hij gespeend werd is dertig maanden” [46:15]

Een man kwam naar de boodschapper van Allaah (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) en zei:


"O Boodschapper van Allaah! Welke persoon op deze aarde verdient het meest mijn goede behandeling?"
Hij antwoordde: "je moeder"
De man vroeg, "En wie dan?"
en hij antwoordde: "Je moeder"
De man vroeg toen, "En wie dan?" En de profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) antwoordde weer: "Je moeder"
Toen vroeg de man weer, "En wie dan?"
En de profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) antwoordde: "Je vader."[3]
Het is noodzaak dat aan de moeder drie keer meer de vriendelijkheid en goede behandeling gegeven wordt dan aan de vader.

Wat betreft de status van de echtgenote en haar invloed op het kalmeren van de ziel is duidelijk te zien in deze nobele Ayaah (openbaring van Allaah), – De Verhevene zegt:


“En tot zijn tekenen behoort dat hij voor jullie echtgenotes uit jullie eigen midden geschapen heeft om bij haar rust te vinden. En Hij heeft liefde en barmhartigheid tussen jullie gebracht. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken” [30:21]
Al-Haafidh ibn Kathir (http://www.tafsir.com) (d.774H) – rahimahullaah – zegt bij het uitleggen van de termen muwaddah en rahmah die in bovengenoemde aayah voorkomen:


"Al-muwaddah betekent liefde en genegenheid en ar-rahmah betekent barmhartigheid en medelijden – daar de man een vrouw neemt of omdat hij van haar houdt of omdat hij barmhartigheid en medelijden met haar heeft; door haar een kind van zichzelf te geven…"[4]
En de unieke houding die de vrouw van de profeet Chadiedjah – radiyallaahu ‘anhaa – aannam, had een grote invloed op het rustig maken en kalmeren van de boodschapper van Allaah (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam), toen de engel Djibreel (‘alayhis salaam) de eerste keer naar de grot van Hiraa kwam. De profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) keerde met kloppend hart en hevig bevend terug naar Chadiejah (radiyallaahu ‘anhaa) met de eerste openbaring, en zei tegen haar: "Bedek me, bedek me!

En zij bedekte hem totdat zijn angst weg was, en zei daarna alles wat er gebeurd was tegen Chadiejah (radiyallaahu ‘anhaa). Toen zei hij: "Ik ben ben bang dat mij iets gaat overkomen" Waarop zij tegen hem zei: "Nooit! Bij Allaah! Allaah zal je nooit ten schande brengen. Jij onderhoudt goede banden met je relaties, je helpt de armen en de behoeftigen, je behandelt je gasten vriendelijk en staat mensen in nood bij."[5]

En vergeet ‘Aa`ishah (radiyallaahu ‘anhaa) en haar grote invloed niet. Want zelfs de grote metgezellen namen de kennis van hadeeth van haar en vele Sahaabiyaat (vrouwelijke metgezellen) leerden de vele regels inzake vrouwenzaken van haar.

En zonder twijfel heeft mijn moeder (van Shaych ibn Baaz) – Moge Allaah genadig met haar zijn - een grote invloed op mij gehad, mij gestimuleerd en gesteund om te studeren. Moge Allaah haar nog meer belonen en haar belonen met het beste voor wat ze voor mij gedaan heeft.

En er is ook geen enkele twijfel dat in het huis waarin vriendelijkheid, tederheid, liefde en zorg met de Islaamitische tarbiyah (opvoeding en cultivering) zijn, een grote invloed zullen hebben op de man. Hij zal – als Allaah het wil – succesvol zijn in zijn zaken en in alle andere dingen – of het nu het zoeken naar kennis is, handel drijven, de kost verdienen of iets anders dan dit. Het is aan Allaah alleen aan wie ik succes vraag en vraag om ons te leiden naar datgene waar Hij van houdt en mee tevreden is. En moge Allaah’s zegeningen en vrede zijn op onze profeet Mohammed (salla Allaahoe ‘alayhi wa sallam), zijn familie, metgezellen en volgelingen.

Voetnoten:

[1] Hij is een voorbeeld geleerde: Abu ‘Abdullaah, ‘Abdul ‘Azeez Ibn ‘Abdullaah Ibn Baaz. Hij werd geboren in de stad Riyaadh (Saudië Arabië) op de 12e van Dhul-Hijjah in het jaar 1330H. Hij begon met het verwerven van kennis door eerst de Qor‘aan uit het hoofd te leren voordat hij de puberteit bereikte. Hierna begon hij met de bestudering van nobele wetenschappen zoals ‘Aqeedah (geloofsleer), Fiqh (Islamitische rechtsgeleerdheid), Hadeeth (profetische overleveringen), Usoolul-Fiqh (de beginselen van rechtsgeleerheid), Faraa`id (erfrecht), Nahw (grammatica) en Sarf (morfologie) – zelfs toen de Shaykh volledig blind werd op zijn negentiende. Hij studeerde bovengenoemde wetenschappen bij de meest prominente geleerden van Riyaadh en Makkah in zijn tijd, inclusief Shaykh Muhammad Ibn ‘Abdul Lateef Ibn ‘Abdur Rahmaan Ibn Hasan en ook de voormalige Grote Muftee en nobele student, Shaykh Muhammad Ibn Ibraaheem – bij wie hij tien jaar heeft gestudeerd. Hij bereikte de leeftijd van 89 jaar, was mild, genereus en geduldig van aard. Hij was standvastig en wijs bij het praten over de waarheid. Hij was een zaahid (iemand die zich onthoudt) met respect voor deze wereld en hij was een van de belangrijkste geleerden van Ahlus-Sunnah wal-Jamaa’ah in zijn tijd. De nobele Shaykh – bij Allaah’s gratie - wijdde zijn hele leven toe aan de Islaam en de moslims door het schrijven van veel boeken en mensen te onderwijzen en de mensen van dienst te zijn. Tevens was hij erg actief in de Da’wah. Moge Allaah onze nobele vader en Shaykh vergeven. Dit artikel was een antwoord op een vraag inzake de positie en status van vrouwen in de Islaam en is gehaald uit zijn Majmoo’ul Fataawaa wa Maqaalaatil Mutanawwi`ah (3/348-350).

[2] Hasan: overgeleverd door Maalik in al-Muwattaa (2/899) en al-Haakim (1/93), van Ibn ‘Abbaas (radiyallaahu ‘anhu). Hij is authentiek verklaard door Shaykh al-Albaanee in as-Saheehah (no. 1871).

[3] Overgeleverd door al-Boekhaarie (no. 5971) en Moesliem (7/2), van Aboe Hurayrah (radiyallaahu ‘anhu).

[4] Tafseer Qur`aanil A’dheem (3/439) van al-Haafidh Ibn Katheer.

[5] Overgeleverd door al-Boekhaarie (1/22) en Moesliem (1/139), van de lange overlevering van ‘Aa`ishah (radiyallaahu ‘anhaa).



:blowen:

Tomas
01-09-04, 19:07
Geplaatst door deleted user
Jammer (voor jou) dat het belangrijkste jou niet aanspreekt. Namelijk het recht van God op de aanbidding door jou, zonder daar deelgenoten aan toe te kennen, in welke vorm dan ook.

Ik zoek geen god die nog kinderachtiger is dan mij.

Mark
01-09-04, 19:13
Geplaatst door Tomas
dan mij.

:stout:

Tomas
01-09-04, 19:13
Geplaatst door Mark
:stout:

Als ik?

Mark
01-09-04, 19:15
Geplaatst door Tomas
Als ik?

fout: u wint een enkele reis terug naar gelderland

Tomas
01-09-04, 19:17
Geplaatst door Mark
fout: u wint een enkele reis terug naar gelderland

:wohaa:

Ghiezzoe
01-09-04, 19:21
Narrated 'Aisha
The Prophet used to embrace me during my menses. He also used to put his head out of the mosque while he was in Itikaf, and I would wash itduring my menses.
Narrated Maimuna:
The Prophet used to pray while I used to sleep beside him during my periods (menses) and in prostrations his garment used to touch me.
Narrated 'Aisha
The Prophet used to recite the Quran with his head in my lap while I used to be in my periods (having menses).

Narrated 'Aisha:
While in menses, I used to comb the hair of Allah's Apostle .

Narrated Um Salama:
While I was lying with the Prophet under a woolen sheet, I got my menses. I slipped away and put on the clothes for menses. The Prophet said, "Have you got your menses?" I replied, "Yes." He called me and I slept with him under the woolen sheet.

Narrated Hisham's father
Aisha said, "Allah's Apostle used to kiss some of his wives while he was fasting," and then she smiled.

Narrated 'Aisha
The Prophet used to kiss and embrace (his wives) while he was fasting,and he had more power to control his desires than any of you. Said Jabir, "The person who gets discharge after casting a look (on his wife) should complete his fast." :o

Salamoen a'laikoem

Ghiezzoe
01-09-04, 20:35
Wa djazaak, wa djazaak ja Aghie...

P.S. je weet dat ik een vrouw ben? want dan zou het moeten zijn Djazaki Allahoe gairan (het is maar een detail. en mijn frustratie omdat velen tot nu toe dachten dat ik een man was... jij ook?)


Wa a'laika assalamoe wa rahmatoe Allahi wa barakatoeh.


Geplaatst door deleted user
Djazzaakoe llaahoe gairan,

'Alaykom sallaam... :)

barneveld
01-09-04, 21:31
Geplaatst door Ghiezzoe
Wa djazaak, wa djazaak ja Aghie...

P.S. je weet dat ik een vrouw ben? want dan zou het moeten zijn Djazaki Allahoe gairan (het is maar een detail. en mijn frustratie omdat velen tot nu toe dachten dat ik een man was... jij ook?)


Wa a'laika assalamoe wa rahmatoe Allahi wa barakatoeh.


is ghiezzoe een vrouw je zou het niet zeggen.

vraag
waarom heb je dan een snor.

Barneveld

salam aleikom ourahmatolilah

Ghiezzoe
02-09-04, 10:51
Ik heb geen snor maar dat even terzijde... Is dat namelijk het enige waar je je mannelijkheid aan ontleent (immers als ik jouw reactie lees is een vrouw een man als ze een snor heeft)???!!!

@ deleted user, die PM links van je doen het niet!! chek je PM eens, je hebt hem nog steeds niet gelezen!!!


Geplaatst door barneveld
is ghiezzoe een vrouw je zou het niet zeggen.

vraag
waarom heb je dan een snor.

Barneveld

salam aleikom ourahmatolilah

Rabi'ah.
02-09-04, 11:07
Aangezien ik zie dat dit een echt met-lange-artikelen-smijten-topic is en ik geen zin heb om steeds dezelfde discussies te voeren, heb ik besloten ook maar het een en ander te plaatsen wat uitstekend overeenkomt met mijn visie op de zaken. :strik:

Vrouwen en islam. (http://www.duivels.nl)

Olive Yao
03-09-04, 01:52
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik leef niet in SA, heb de wetten niet bestudeerd.. kan er dus geen oordeel over vormen. Dit meen ik echt! als je me voorbeelden kunt geven over wat daar verkeerd gaat volgens jouw dan kan ik je insjaAlaah zeggen of het op de KORAn danwel Hadieth is gebaseerd. Deze twee bronnen zijn de enige die ik accepteer voor het vormen van wetten en straffen.

Ha Ghiezzoe,

Je bent intelligent, en daarom heb ik er plezier van om je dingen te leren.

Er bestaan twee soorten van "accepteren", nl. de iure en de facto.

De facto gelden jouw bronnen niet in Europa, en moet je de Europese bronnen aanvaarden. Of je dat nou leuk vind of niet. Als je het niet wilt, kun je weggaan uit Europa.

De iure moeten er redenen zijn om een bron te aanvaarden. Wat zijn de redenen om het bestaan van een god of goden te aanvaarden? Daar is natuurlijk veel over te zeggen ...

Maarten
03-09-04, 06:16
Geplaatst door deleted user

De profeet (sallallaahoe ‘alayhi wa sallam) heeft gezegd:

"Ik heb voor jullie twee dingen (achter) gelaten, Als jullie je daar aan vast houden, kunnen jullie na mij nooit (af) dwalen, het boek van Allaah en mijn Soennah."

De Profeet sprak dus tot zijn EIGEN volk.
Hij deed dat als mens voor zijn eigen mensen, dus net als iedereen binnen de cultuur van die tijd, de opvattingen van die tijd, alle beperkingen van die tijd, de verhoudingen van die tijd, de gewoonten van de tijd, het ontwikkelingspeil van die tijd enz enz enz..
Net zo als jij en ik dat hier doen, en de Maori’s in Nieuw Zeeland dat 2 eeuwen geleden op een heel andere manier deden…

Zou de profeet met zijn woorden (Hadith) bedoeld hebben, deze voor mensen van alle tijden en alle culturen, waar dan ook ter aarde te doen gelden? Dat is hóogst onwaarschijnlijk! De Profeet zou waarschijnlijk plat ter aarde gevallen zijn, als hij een dergelijke opdracht kreeg.
De man heeft gewoon de beste oplossingen bedacht in de situatie waarin hij zat. En meer werd er ook niet van hem gevraagd. En dat deed hij niet slecht, zo te zien..

Het is vooral leuk en leerzaam om te zien hoe hij dat deed. Er zitten hele intelligente dingen bij, maar ook zwakke. Soms is niet eens erg duidelijk om wat voor situatie het ging, enz.. Of het is duidelijk dat het antwoord helemaal hoorde bij de gewoonten van toen, en vooral de gebreken van toen.

Maar wie zijn in gódsnaam de jongens, die zitten te beweren, dat je ál dat materiaal van toen 14 eeuwen later- en op toaal andere plaatsen en culturen, precies zo moet toepassen als toen???? En zelfs dat het helemaal geen Islam meer is, als je dat niet doet??!
Die jongens hebben helemaal niets in handen voor die opvatting! Oh, als ze dat zelf willen, dan is daar niets op tegen. Maar wat is dat voor flauwe kul, dat anderen dat óok zouden moeten?? Er staat helemaal niets in de Koran, dat daar toe dwingt!
Zelfs alle verwijzingen om de Profeet te volgen, hebben duidelijk betrekking op de mensen van toen. Noem het misleiding om te stellen, dat dat nou nog zo moet. Dit is propaganda van een groep van imitatoren, die meestal zeer intolerant zijn naar groepen, die met overtuiging andere manieren vinden om de leer gestalte te geven.

En dan zwijgen we nog over de betrouwbaarheid van de hadith, waar minstens 15 pittige opmerkingen bij te maken zijn, die laten zien dat het nog maar zeer de vraag is wat de Profeet destijds gezegd heeft. Wie daar geen veiligheidskleppen voor inbouwt, die is geen volgeling van de leer, maar een slaaf van de teksten.


Het lijkt me al een hele verbetering als er aan vrouwen tijdens een huwelijk expliciet gevraagd wordt of ze willen, want de druk van de familie of de omstandigheden vooraf kon wel eens heel groot geweest zijn.

De toestanden met vaders, dar moeten we vanaf. Dat was iets van de oude culturen. Meisjes moeten vooral zélf rúim de gelegenheid hebben mensen te leren kennen, en een keuze te maken.

Nou geloof ik niet dat er veel mis is in Nederland of veel andere landen, en dat er met verstand mee omgegaan wordt.
Maar als ik zie, dat nou de oude Hadith weer uit de kast gehaald moeten worden om te laten zien hoe het móet, dat vind ik larie.

En het gebeurt nog slecht ook.
Ik las er een keer een Hadith over, en daarbij werd gevráagd van: wat, als het meisje zwijgt?? En toen kwam het antwoord: het is schroom, en je moet het als instemming zien. (op zich verstandig, misschien)
Maar wat ik hierboven zie staan, dat is dat dat zwijgen de régel is! En dan hóeft er dus niets meer gevraagd te worden! Kortom ik wet niet of dat allemaal wel klopt hier.

Geef mij de normale moderne opvattingen maar, die zijn tenminste duidelijk, en beschermen de vrouw goed. Die hadith methode - leuk voor die tijd - bevat teveel gaten, waar onwenselijke huwelijke uit voort kunnen komen, zeker in conservatieve streken.

Ghiezzoe
03-09-04, 07:17
Geplaatst door Olive Yao
Ha Ghiezzoe,

Je bent intelligent, en daarom heb ik er plezier van om je dingen te leren.


Dank je


Geplaatst door Olive Yao
Er bestaan twee soorten van "accepteren", nl. de iure en de facto.


Ik zal over deze twee eens na gaan denken. Wat ik gelijk al denk is wat betekent "de facto" alle waarnemingen in dit heelal zijn immers subjectief. Dus dan komen we waarschijnlijk weer uit op wat de meerderheid vindt (en da was bv dat de aarde plat was en niet rond in de tijd van Galileo).

De facto gelden jouw bronnen niet in Europa, en moet je de Europese bronnen aanvaarden. Of je dat nou leuk vind of niet. Als je het niet wilt, kun je weggaan uit Europa.
[/QUOTE]

Dat hoeft niet per definitie de enige oplossing te zijn bovendien is dit mijn land net zoals dit de jouwe is. Ik kan ook proberen om via democratische weg te veranderen echter politiek zint mij niet om vele redenen. Ook kan ik proberen het bespreekbaar te maken en toe te lichten waarom ik iets vind in de hoop dat het gaat leven bij mensen (en ooit bij de meerderheid, dit is vaak praten tegen dovenmans oren, maar jah dat is met religie altijd al het geval geweest en daar leg ik me gewoon bij neer).


Geplaatst door Olive Yao
De iure moeten er redenen zijn om een bron te aanvaarden. Wat zijn de redenen om het bestaan van een god of goden te aanvaarden? Daar is natuurlijk veel over te zeggen ...

Dit onderwerp is te breed dus daar zwijg ik liever over. In dit kader is ook wel weer de vraag wat betekent het "de facto" van de "iure".

Salaam

freya
14-10-04, 12:07
Geplaatst door deleted user
Up! :regie:

Geweldig hoor :moe:

Een vrouw is waardevol als moeder en om haar man te kalmeren.

Verder heeft zij geen functie?

:kotsen:

Tomas
14-10-04, 12:15
Geplaatst door freya
Geweldig hoor :moe:

Een vrouw is waardevol als moeder en om haar man te kalmeren.

Verder heeft zij geen functie?

:kotsen:

Dat ben ik niet met je eens, ik krijg juist steeds meer de indruk dat de Islam heel veel betekent voor vrouwen, over hoe ze zich moeten kleden, gedragen, kijken, aanraken, hoe om te gaan met mannen, je taken en plichten, soms rechten etc.. En voor mannen is het niet veel meer dan en beetje praten, schrijven en nadenken over dit feit. Vrij leeg dus.

Mark
14-10-04, 12:19
De Islamitische vrouw heeft een nobele en hoge status en haar invloed is erg groot in het leven van iedere moslim

De reden waarom een vrouw zo belangrijk is, is omdat ze grote verantwoordelijkheden en lasten heeft en vele moeilijkheden moet doorstaan. Verantwoordelijkheden en moeilijkheden die een man niet eens aan kan.



hehehehe zodra je als vrouw dit soort dingen leest dan weet je dat je daarna slecht nieuws kan verwachten :giechel:

freya
14-10-04, 12:20
Geplaatst door deleted user
Als jij moslima zou zijn, kennelijk niet.

Dat is wat ik uit dat stuk haal, dat jij zo fantastisch vind dat je het nog maar eens g- upt hebt.

Als ik moslima was, dan zou ik het niet pikken dat er zulke discriminerende teksten als zijnde islamitisch verspreid zouden worden.



Wij moslims weten beter.

WOMEN’S MEDICAL COLLEGE PLANNED IN JEDDAH

Dr. Hamad Al-Mane , Minister of Health, said that the ministry will continue to suffer from shortage in national doctors , nurses and pharmacists for the next 100 years due to the steady increase in the number of inhabitants.

Mane made his remarks when he inaugurated the first medical college run by the ministry in the Kingdom at King Fahad Medical City in Riyadh. He said the ministry needs national doctors to work in remote areas.

He also pointed out that the ministry is planning to open another medical college next year in Jeddah exclusively for women in addition to other colleges all over the Kingdom.

Details were not immediately available.

This made the ministry open this (Riyadh) college which will provide it with 500 general practitioners in five year s time, he said. The setting up of the college came as a result of a through study concluded that it is illogical that the ministry operates more than 200 public hospitals and 2000 health centers without having a single medical college. The ministry selected King Fahad City as a headquarters for the college because it includes four hospitals covering all specializations. Manae expressed his surprise at the voices that had been critical of the ministry for opening a medical college.

http://www.saudigazette.com.sa/sgazette/Data/2004/9/17/Art_145778.XML

Zie ook: Saudië-Arabië bouwt stad voor vrouwen (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1386741)

Geweldig 1 vrouwen opleiding naast de rest :lole:

Wat is dat SA toch een fantastisch land met enorme mogelijkheden voor vrouwen! :moe:

Bart
14-10-04, 12:24
Geplaatst door deleted user
2. Vraag: Ik heb een zus en mijn vader heeft haar aan iemand gehuwt zonder naar haar mening te vragen en zonder haar goedkeuring ermee. Zij is 21 jaar oud en hij heeft een valse getuigenis afgelegt voor het huwelijkscontract, (zeggende) dat het meisje met het huwelijk heeft ingestemd... Wat is het oordeel over deze huwelijksvoltrekking?

Antwoord: ...Echter de juiste uitspraak in dit geval is dat het niet toegestaan is voor de vader of voor wie dan ook, om het meisje met iemand te huwen die zij niet verlangt, zelfs wanneer hij geschikt is. Omdat de boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Huw niet de maagd totdat haar goedkeuring is verzocht." En dit is algemeen - niemand is hiervan gevrijwaard, zelfs haar voogdij niet. Het is overgeleverd in Saheeh Moesliem: "De maagd, haar vader moet haar goedkeuring verzoeken..."


Shaikh Ibn Uthaimeen in Fataawal-Mar'ah Vol. 1. p.47


Saoedië Arabië

Ben ik nou de enige die hier geen hol van begrijpt? Dit is toch geen antwoord op de vraag???

Wil je koffie of thee?
Antwoord: ja, graag

Dr Seuss
14-10-04, 12:29
Geplaatst door Bart
Ben ik nou de enige die hier geen hol van begrijpt? Dit is toch geen antwoord op de vraag???

Wil je koffie of thee?
Antwoord: ja, graag
Antwoord -in deze tekst- is duidelijk: vrouw trouwt met wie ze zelf wil en ze mag niet uitgehuwelijkt worden tegen haar zin.

Nou mooi. Maar nogmaals: wie ziet erop toe dat dit gebeurt? En ten tweede: is dit de enige ingeburgerde interpretatie over uithuwelijking? Zo nee, zijn er interpretaties die het tegendeel beweren, en wie doet daar dan wat aan? En waar zijn je rechten als vrouw, bij wie kun je verhaal halen?

Tomas
14-10-04, 12:33
Geplaatst door deleted user
Je liegt.

Mannen behoren hun best te doen te leven naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem. In alles.

Baard,

geen broeken die over de grond slenteren.

Wijde kleding,

niet van die strake waardoor je alles kunt zien.

Schoon zijn.

Nagels kort,

okselhaar eruit,

schaamhaar eruit.

Voor iedere gebed tanden reinigen.

Alle lichaamsstukjes, zoals haar, nagels, vel etc. begraven :)

Beetje opscheren van het bakkebaard zodat we niet lijken op de Joden.

Neerslaan van de ogen, dus de vrouwen niet aanstaren...

enz enz enz... :jeweetog:

Dit alles gelezen te hebben, en mijn eigen dagelijkse praktische ervaring naga, kan ik toch echt niet anders concluderen dat jij nu gigantisch liegt.

Mark
14-10-04, 12:37
Geplaatst door deleted user
Je liegt.

Mannen behoren hun best te doen te leven naar het voorbeeld van de profeet, vrede en zegeningen zij met hem. In alles.

Baard,

geen broeken die over de grond slenteren.

Wijde kleding,

niet van die strake waardoor je alles kunt zien.

Schoon zijn.

Nagels kort,

okselhaar eruit,

schaamhaar eruit.

Voor iedere gebed tanden reinigen.

Alle lichaamsstukjes, zoals haar, nagels, vel etc. begraven :)

Beetje opscheren van het bakkebaard zodat we niet lijken op de Joden.

Neerslaan van de ogen, dus de vrouwen niet aanstaren...

enz enz enz... :jeweetog:

Ruimte zat in het paradijs denk ik :)

Mark
14-10-04, 12:42
Geplaatst door deleted user
"(Op de Dag des Oordeels) wanneer een groep van de ongelovigen de Hel in worden geworpen, vraagt de Hel om meer totdat Allah Zijn 'Voet' erin doet. Dan vouwt het zich op zeggende: Genoeg, Genoeg!" Boekhaarie & Moesliem

In dat geval zorg ik dat ik redelijk achter in de rij ga staan :)

freya
14-10-04, 12:45
Geplaatst door deleted user
The Muslim woman first takes care of her family and her husband.



En daar gaat ie weer!

En wat als een vrouw geen kinderen kan krijgen, of gewoon geen zin heeft om voor een man te zorgen?

Wat als een vrouw gewoon haar eigen zaken wil regelen en niet afhankelijk wil zijn van een mannelijk familielid?

freya
14-10-04, 12:46
Geplaatst door deleted user
"(Op de Dag des Oordeels) wanneer een groep van de ongelovigen de Hel in worden geworpen, vraagt de Hel om meer totdat Allah Zijn 'Voet' erin doet. Dan vouwt het zich op zeggende: Genoeg, Genoeg!" Boekhaarie & Moesliem

Nu kan de hel ook al praten?

Dr Seuss
14-10-04, 12:50
Geplaatst door freya
En daar gaat ie weer!

En wat als een vrouw geen kinderen kan krijgen, of gewoon geen zin heeft om voor een man te zorgen?

Wat als een vrouw gewoon haar eigen zaken wil regelen en niet afhankelijk wil zijn van een mannelijk familielid?

Dan is ze aan de beulen overgeleverd (als ze pech heeft) want ze kan nergens verhaal halen of haar rechten verdedigen.

Dr Seuss
14-10-04, 12:53
Als alle rechten pas worden toegepast na de dood, regeert tijdens het aardse leven het recht van de sterkste.

Mark
14-10-04, 12:54
Geplaatst door deleted user
Zelfs jouw eigen ledenmaten kunnen op de Dag des Oordeels tegen jou getuigen. :)

Mijn arm valt wel eens in slaap, maar ik heb hem nog nooit iets horen zeggen!

Ik ben bang dat mijn rechterhand me gaat verlullen op de dag des oordeels :(

Dr Seuss
14-10-04, 12:54
Geplaatst door deleted user
Zelfs jouw eigen ledenmaten kunnen op de Dag des Oordeels tegen jou getuigen. :)

Hopelijk heb je niks te vrezen van je rechterhand.

freya
14-10-04, 14:19
Geplaatst door deleted user
http://www.fatwa-online.com :duim:

Je bedoelt dat je daar zelf niet over hebt nagedacht?

jij hebt alleen maar een mening als je er een op internet kan vinden? :confused:

freya
14-10-04, 14:20
Geplaatst door deleted user
Zelfs jouw eigen ledenmaten kunnen op de Dag des Oordeels tegen jou getuigen. :)

Pf, dan zal ik over hen ook eens een boekje opendoen :duivels:

freya
14-10-04, 14:23
Geplaatst door deleted user
En uit de Soennah de overlevering die door Aboe Hoerayra رضي الله عنهم overgeleverd is; hij zei dat de boodschapper صلي الله عليه و سلم heeft gezegd: "Ik getuig dat er geen god is naast Allah en dat ik Allah's boodschapper ben. Elke dienaar die Allah ontmoet met deze getuigenis, zonder er enige twijfel in te hebben, zal zeker het Paradijs betreden." Boekhaarie

Nou dan hoef je je als gelovige dus nergens druk over te maken en kan de rest van de soena in de prullenbak.

Weg met de baarden! weg met de broeken tot op de enkels! weg met de sluiers!

Doe maar gewoon, dan komt alles vanzelf goed :duim:

Fillastiene
03-11-04, 10:13
Geplaatst door freya
Als ik moslima was, dan zou ik het niet pikken dat er zulke discriminerende teksten als zijnde islamitisch verspreid zouden worden.


Wordt dan Moslima. Dan zal je het niet-pikken in praktijk kunnen brengen. Tot die tijd, zal er niet naar je worden geluisterd.

Wat betreft het stuk van Sjeich ibn Baz, Rahimahoe Allaah. Prachtig. :)

Up dus.

freya
03-11-04, 10:23
Geplaatst door Fillastiene
Wordt dan Moslima. Dan zal je het niet-pikken in praktijk kunnen brengen. Tot die tijd, zal er niet naar je worden geluisterd.


Nee moet je vooral niet doen hoor! Alleen naar moslims van de juiste stroming luisteren :student: Vooral geen andere meningen tot je door laten dringen! En al helemaal niet zelf nadenken! :student:

Stel je voor zeg, dat je zou gaan twijfelen aan de wijze woorden van de geleerde heren die jou voorschrijven hoe te denken :hihi:


Wat betreft het stuk van Sjeich ibn Baz, Rahimahoe Allaah. Prachtig. :)

Up dus.

hopeloos dom geval :jammer:

Fillastiene
03-11-04, 11:08
Geplaatst door freya
Nee moet je vooral niet doen hoor! Alleen naar moslims van de juiste stroming luisteren :student: Vooral geen andere meningen tot je door laten dringen! En al helemaal niet zelf nadenken! :student:

Stel je voor zeg, dat je zou gaan twijfelen aan de wijze woorden van de geleerde heren die jou voorschrijven hoe te denken :hihi:

hopeloos dom geval :jammer:

Misschien ben ik wel door mij open te stellen tot dit standpunt gekomen. Kwestie van je ego loslaten. Probeer het eens. Lucht echt op.

“Ask the people of knowledge if you do not know.” [an-Nahl (16):43]

Maar mevrouw, maak je niet druk om mij. Ik zit waarschijnlijk nog in Plato's grot en weiger in te zien wat voor een geweldige wereld er achter me leeft. In de tussentijd ben ik nog wel even gelukkig. Het voelt best lekker; indoctrinatie.

Aangezien jij zo een vrije geest bezit, wil ik je wel even laten zien wie de geleerde heren zijn en wat de voorwaarden zijn om zo een geleerde heer te zijn. Zo een geleerde heer wordt overigens een Mujtahid genoemd.


Ijtihaad and Taqleed

Imaam Muhammad Ibn Saalih al-’Uthaymeen (d.1421H)[1]

Definition of Ijtihaad:

Linguistically ijtihaad means: to expend efforts in order to reach some difficult matter. Technically it means: expending efforts to arrive at a Sharee’ah ruling. And the mujtahid is the one who expends efforts for this purpose.

Conditions for Ijtihaad:

Being a mujtahid has conditions, from them:

[1] That he knows the Sharee’ah proofs which he needs in his ijtihaad - such as the aayaat (verses) and ahaadeeth pertaining to rulings.

[2] That he knows what relates to the authenticity or weakness of a hadeeth, such as having knowledge of the isnaad (chain of narration) and it’s narrators, and other than this.

[3] That he knows an-naasikh (the abrogating) and al-mansookh (the abrogated), and the places where there is ijmaa’ (consensus) - such that he does not give a ruling according to something that has been abrogated, nor give a ruling that opposes the (authentically related) ijmaa’.

[4] That he knows from the proofs that which causes the rulings to vary, such as takhsees (particularisation), or taqyeed (restriction), or it’s like. So he does not give a judgement which is contrary to this.

[5] That he knows the Arabic language and usoolul-fiqh (fundamentals and principles of jurisprudence), and what relates to the meanings and indications of particular wordings - such as al-’aam (the general), al-khaass (the particular), al-mutlaq (the absolute and unrestricted), al-muqayyid (the restricted), al-mujmal (the unclarified), and al-mubayyin (the clarified), and it’s like - in order that he gives rulings in accordance with what this demands.

[6] That he has the ability to extract rulings from the evidences.

And ijtihâd may be split up, such that it may be undertaken in one particular branch of knowledge, or in one particular issue.

What is Essential for the Mujtahid:

It is essential that the Mujtahid strives in expending his efforts to arrive at knowledge of the truth, and to give rulings in accordance to what is apparent to him. If he is correct, then he has two rewards: one for his ijtihaad, and the other for arriving at the truth - since arriving at the truth means that it is manifested and acted upon. If, however, he is mistaken, then he has a single reward, and his error is forgiven for him - as he (sallallaahu ’alayhi wa sallam) said, “When a judge judges and strives and is correct, then he has two rewards. If he judges and strives and errs, then he has a single reward.” [2] If the ruling is not clear to him, then he must withhold - and in such a case, taqlîd is permissible for him, due to necessity.

Footnotes:

[1] He is: Aboo ’Abdullaah, Muhammad Ibn Saalih Ibn Muhammad Ibnul-’Uthaymeen al-Wuhaybee at-Tameemee. He was born in the town of ’Unayzah (Saudi Arabia) on the 27th of the blessed month of Ramadaan in the year 1347H. He memorised the Qur‘aan during his early life and then continued seeking knowledge under two students of Shaykh ’Abdur-Rahmaan as-Sa’dee. He then continued to study under Shaykh ’Abdur-Rahmaan Ibn Sa’dee who is considered to be his first Shaykh, since he remained with him for some time - where he studied Tawheed, Tafseer, Hadeeth, Fiqh, Usoolul-Fiqh, al-Faraa‘id (Laws of Inheritance), Nahw (Grammar) and Sarf (Morphology). Ibnul-’Uthaymeen also studied under the eminent and noble Scholar, Shaykh ’Abdul-’Azeez Ibn Baaz, who is considered to be his second teacher. Under him, he began studying Saheehul-Bukhaaree, some of the works of Shaykhul-Islaam Ibn Taymiyyah, and some of the books of Fiqh. Ibnul-’Uthaymeen says, “I was influenced by Shaykh ’Abdul-’Azeez Ibn Baaz - hafidhahullaah with regard to the great attention he gave to hadeeth, and I was also influenced by his manners and the way in which he makes himself available to, and puts himself at the service of the people.” One of the foremost Scholars of Ahlus-Sunnah in this present age, the Shaykh is - by Allaah’s grace very active in calling the people to Allaah. Indeed, he has greatly exerted himself with this regard. The Shaykh - hafidhahullaah has written around forty different works, some larger books and some treatises. This particular discussion on ijtihaad and taqleed has been taken from his book: al-Usool min ’Ilmil-Usool (p. 97-104).

[2] Related by al-Bukhaaree (13/318) and Muslim (no. 1716)

Lees verder... (http://www.troid.org/articles/ibaadah/knowledge/taqleedandmadhaahib/ijtihaadandtaqleed.htm)

Ik wil er alleen mee zeggen dat die geleerde heren niet gek zijn, ofzo.

Fijne dag, mevrouw! :)