PDA

Bekijk Volledige Versie : SP Marijnissen: "Schaf artikel 23 grondwet af."



deleted user
01-09-04, 17:27
gewist

Jar
01-09-04, 19:21
Het volledig "nationaliseren" van het onderwijs heeft mijn warme steun.

Zoals het in Frankrijk geregeld is, zo hoort het. Onderwijs hoort niet vermengd te worden met religie, het onderwijzen daarin ligt bij hun verantwoordelijkheid.

Orakel
01-09-04, 21:03
Zou ht voor beroering zorgen als iemand de wens zou uiten om de zondag als Christelijke rustdag af te schaffen?
En dan gelijk maar alle feestdagen die een religieuze grondslag hebben?
Religie verbannen uit het publieke domein en dan in 1 keer goed.

Lawrence
01-09-04, 21:34
Geplaatst door Orakel
Zou ht voor beroering zorgen als iemand de wens zou uiten om de zondag als Christelijke rustdag af te schaffen?
En dan gelijk maar alle feestdagen die een religieuze grondslag hebben?
Religie verbannen uit het publieke domein en dan in 1 keer goed.

Formeel heb je wel gelijk, maar ik ben erg op het weekend gesteld!
En al die feestdagen vindt ik prima.

barfly
01-09-04, 21:38
Geplaatst door Orakel
Zou ht voor beroering zorgen als iemand de wens zou uiten om de zondag als Christelijke rustdag af te schaffen?
En dan gelijk maar alle feestdagen die een religieuze grondslag hebben?
Religie verbannen uit het publieke domein en dan in 1 keer goed.

Van mij mag oa de zondag onmiddelijk worden afgeschaft als compleet verloren dag! Maar be careful what you wish for als je alles afschaft... :)

barneveld
01-09-04, 21:41
van mij mogen de zondag afschaffen dan kan ik lekker in de tuinwerken als het mooi weer is

Orakel
01-09-04, 21:46
:p

Van mij mogen er meer feestdagen bij. Islamitische, Joodse, Hindoestaanse, Chinese, Srilankese.

Degene die een weekend van 2 dagen heeft bedacht, mogen ze van mij van een hoog gebouw afwerpen.

Het gaat mij niet eens zozeer om het nut en/of de noodzaak vn openbaar of bijzonder onderwijs, maar ik mis in de discussie de principialiteit.

barneveld
01-09-04, 21:49
Geplaatst door Orakel
:p

Van mij mogen er meer feestdagen bij. Islamitische, Joodse, Hindoestaanse, Chinese, Srilankese.

Degene die een weekend van 2 dagen heeft bedacht, mogen ze van mij van een hoog gebouw afwerpen.

Het gaat mij niet eens zozeer om het nut en/of de noodzaak vn openbaar of bijzonder onderwijs, maar ik mis in de discussie de principialiteit.


waarom haal je sirilanka er bij?
heb je iets met de land
ken je iemand uit srilanka
kom je zelf uit srilanka

Simon
01-09-04, 23:20
Ik ben voor interreligieuze scholen. Dat scheelt weer een paar oorlogen. Laat religieuzen maar met elkaar op één school gaan en dan verplicht eindexamen doen in het vak religie waarbij men de basisbeginselen van elkaars religie dient te kennen. Aparte scholen voor moslim onderwijs en katholiek onderwijs (etc.) vind ik onzin.

Marsipulami
01-09-04, 23:34
Ik ben eigenlijk voorstander van het afschaffen van openbaar onderwijs. Alleen bijzondere scholen zouden nog moeten worden toegelaten. Openbare scholen waar beleden wordt dat alle godsdiensten even waardevol zijn (en dus allemaal waardeloos zijn) voeden kinderen en jongeren alleen op tot nihilisme.

Wortel
02-09-04, 06:56
Prikkelende stelling, Mars. Alleen niet erg salonfahig.

Mill
02-09-04, 07:12
Geplaatst door Orakel
Zou ht voor beroering zorgen als iemand de wens zou uiten om de zondag als Christelijke rustdag af te schaffen?
En dan gelijk maar alle feestdagen die een religieuze grondslag hebben?
Religie verbannen uit het publieke domein en dan in 1 keer goed.

Uitstekend voorstel. Weg ermee.

barfly
02-09-04, 07:44
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben eigenlijk voorstander van het afschaffen van openbaar onderwijs. Alleen bijzondere scholen zouden nog moeten worden toegelaten. Openbare scholen waar beleden wordt dat alle godsdiensten even waardevol zijn (en dus allemaal waardeloos zijn) voeden kinderen en jongeren alleen op tot nihilisme.

Ik hoop dat België voor jou snel tot zo'n besluit komt.

Ik zelf zie liever al het religieus onderwijs afgeschaft naar Frans model en alleen nog maar openbaar onderwijs. Een school is om iets te leren niet om kinderhoofdjes vol te stoppen met religie.

dicksr
02-09-04, 08:58
Geplaatst door Simon
Ik ben voor interreligieuze scholen. Dat scheelt weer een paar oorlogen. Laat religieuzen maar met elkaar op één school gaan en dan verplicht eindexamen doen in het vak religie waarbij men de basisbeginselen van elkaars religie dient te kennen. Aparte scholen voor moslim onderwijs en katholiek onderwijs (etc.) vind ik onzin.

Volgens mij zijn dat dan openbare scholen waar serieus aandacht besteed wordt aan religie en de belangrijkste stromen daarbinnen. Verplicht examenvak, helemaal goed. In een keer het hele bijzonder onderwijs o.b.v. religie eruit, allemaal samen op 1 school, met hoofddoekjes (ja, ZS, in deze constructie zeker, maar wel met zichtbaar gezicht) keppeltjes, kruizen, tulbanden en wat dies meer zij. De verschijningsvormen van religie dragen in deze constructie bij aan wederzijds begrip en respect.

dicksr

Simon
02-09-04, 09:48
Geplaatst door dicksr
Volgens mij zijn dat dan openbare scholen waar serieus aandacht besteed wordt aan religie en de belangrijkste stromen daarbinnen. Verplicht examenvak, helemaal goed. In een keer het hele bijzonder onderwijs o.b.v. religie eruit, allemaal samen op 1 school, met hoofddoekjes (ja, ZS, in deze constructie zeker, maar wel met zichtbaar gezicht) keppeltjes, kruizen, tulbanden en wat dies meer zij. De verschijningsvormen van religie dragen in deze constructie bij aan wederzijds begrip en respect.

dicksr

Ja maar van mij mag best het onderscheid blijven bestaan tussen religieuze en niet-religieuze scholen. Ik vind echter dat opsluiten in die eigen zuilen zeer ongewenst voor de ontwikkeling van kinderen.

dicksr
02-09-04, 10:27
Geplaatst door Simon
Ja maar van mij mag best het onderscheid blijven bestaan tussen religieuze en niet-religieuze scholen. Ik vind echter dat opsluiten in die eigen zuilen zeer ongewenst voor de ontwikkeling van kinderen.

Hoe zou je een religieuze school in jouw voorbeeld dan willen onderscheiden van een niet religieuze waar religie/levensbeschouwing wel een verplicht onderdeel van het curriculum en de eindtermen is, zonder dat deze religieuze school tot een zuil behoort?

dicksr

TonH
02-09-04, 11:16
Geplaatst door dicksr
Volgens mij zijn dat dan openbare scholen waar serieus aandacht besteed wordt aan religie en de belangrijkste stromen daarbinnen. Verplicht examenvak, helemaal goed. In een keer het hele bijzonder onderwijs o.b.v. religie eruit, allemaal samen op 1 school, met hoofddoekjes (ja, ZS, in deze constructie zeker, maar wel met zichtbaar gezicht) keppeltjes, kruizen, tulbanden en wat dies meer zij. De verschijningsvormen van religie dragen in deze constructie bij aan wederzijds begrip en respect.

dicksr

Prima idee en dat een nieuw hoofdvak 'Mythologie' invoeren. Dan kunnen álle mooie verhalen behandeld worden. :ego:



Zeus rules :handbang:

Siah
02-09-04, 11:23
Geplaatst door deleted user
En dan alle hoofddoekjes op openbare scholen verbieden. Dit i.c.m. het voorstel van het CDA om kinderen te verbieden onderwijs in Marokko of Turkije te volgen.

Anton Mussert : "Ik heb niets tegen joden, zolang zij zich maar als Nederlanders gedragen."






:kotsen2:

taouanza
02-09-04, 11:43
Geplaatst door TonH
Prima idee en dat een nieuw hoofdvak 'Mythologie' invoeren. Dan kunnen álle mooie verhalen behandeld worden. :ego:



Zeus rules :handbang:

Vrije School

Siah
02-09-04, 11:56
Geplaatst door Jar
Het volledig "nationaliseren" van het onderwijs heeft mijn warme steun.

Zoals het in Frankrijk geregeld is, zo hoort het. Onderwijs hoort niet vermengd te worden met religie, het onderwijzen daarin ligt bij hun verantwoordelijkheid.

There are many forms of multinationalism in the world: Switzerland, Belgium, Spain, etc

Spoetnik
02-09-04, 12:11
Geplaatst door deleted user
En dan alle hoofddoekjes op openbare scholen verbieden. Dit i.c.m. het voorstel van het CDA om kinderen te verbieden onderwijs in Marokko of Turkije te volgen.


Dan ook de CDA, SGP, CU verbieden, lijkt mij.

Siah
02-09-04, 21:50
Geplaatst door Spoetnik
Dan ook de CDA, SGP, CU verbieden, lijkt mij.

:blowen: