PDA

Bekijk Volledige Versie : Donner koning als jullie boe roepen...



..zapper
03-09-04, 19:07
Donner mag bij terrorismedreiging acuut ingrijpen (telegraaf-i)
DEN HAAG - Minister Donner van Justitie krijgt in situaties waarin acute dreiging van aanslagen gelden, het recht direct alle noodzakelijke maatregelen te nemen. Het kabinet heeft vrijdag besloten deze doorzettingsmacht bij Donner neer te leggen. Hij is al coördinerend bewindspersoon op het gebied van terrorismebestrijding.

Zo kan de bewindsman bij acute dreiging bijvoorbeeld autowegen laten blokkeren, het treinverkeer stopzetten, gebouwen laten ontruimen of het telefoonverkeer in een bepaalde regio staken. Zijn bevoegdheid gaat op dat moment over de grenzen van andere departementen heen.

In het geval er een aanslag heeft plaatsgevonden, ontstaat er een nieuwe situatie, zei premier Balkenende na afloop van de ministerraad. "Dan gaat een andere fase in." Afhankelijk van de omstandigheden kunnen de bevoegdheden dan anders liggen. Minister Remkes van Binnenlandse Zaken gaat in de regel over de crisisbeheersing bij rampen en ongevallen.

Het kabinet heeft verder besloten opnieuw extra maatregelen te treffen in verband met de voortdurende dreiging van terrorisme. Er komt één organisatie die de spin in het web wordt van de terrorismebestrijding. Deze organisatie zal worden geleid door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) en komt te vallen onder de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken.

Verder wordt wetgeving voorbereid om politie en justitie al in het stadium van de voorbereiding van terroristische activiteiten meer bevoegdheden te geven. Doel is verdachten eerder op het spoor te komen, eerder in te grijpen en hen langer in voorarrest te nemen.

Donner en zijn ambtgenoot Remkes van Binnenlandse Zaken komen binnenkort met een brief over een en ander aan de Tweede Kamer. Op hoofdlijnen is het kabinet vrijdag akkoord gegaan met hun voorstellen.

================
En zo zijn we weer een stapje dichter bij de dictatuur der Nederlanden. Reist nu de vraag, wat is de definitie van acute dreiging van aanslagen? Inzake Hirsi Ali? Of is daar geen acute dreiging? Inzake bommeldingen? Boe roepen?

Joesoef
03-09-04, 19:15
Niet echt opmerkelijk. Ik bedoel, je kan moeilijk wachten totdat Trix uit is gespeeld met PimPamPet.

Het is nu allen wat duidelijker omdat dreiging steeds meer aanwezig is. Of het nu meer reel is dan vroeger doet er even niet toe.

..zapper
03-09-04, 19:19
Geplaatst door Joesoef
Niet echt opmerkelijk. Ik bedoel, je kan moeilijk wachten totdat Trix uit is gespeeld met PimPamPet.

Het is nu allen wat duidelijker omdat dreiging steeds meer aanwezig is. Of het nu meer reel is dan vroeger doet er even niet toe.
Ja maar dan is het toch nog steeds reeeler om de besluitvorming bij bv. drie gemachtigde personen te beleggen, waarbij er twee stemmen voor moeten zijn? Daarbij kan snel actie worden ondernomen mits twee gemachtigden bereikbaar zijn (dat hoeft dus niet altijd donner te zijn) en kan er geen actie ondernomen worden als het nergens op slaat, want eerlijk gezegd vind ik deze verantwoordelijkheid niet koppelbaar aan donners iq en eq.

Joesoef
03-09-04, 19:35
Geplaatst door zapper
Ja maar dan is het toch nog steeds reeeler om de besluitvorming bij bv. drie gemachtigde personen te beleggen, waarbij er twee stemmen voor moeten zijn? Daarbij kan snel actie worden ondernomen mits twee gemachtigden bereikbaar zijn (dat hoeft dus niet altijd donner te zijn) en kan er geen actie ondernomen worden als het nergens op slaat, want eerlijk gezegd vind ik deze verantwoordelijkheid niet koppelbaar aan donners iq en eq.

In crisis situaties is het heel logisch om een persoon aan te stellen en de besluitvorming in de handen te leggen van een persoon. En dan zeker bij een rechtlijnig hard persoon.

Ik denk dat er internationaal het een en ander over is afgesproken. Leve bigbrother usa.

nl-x
03-09-04, 20:43
Geplaatst door zapper
Ja maar dan is het toch nog steeds reeeler om de besluitvorming bij bv. drie gemachtigde personen te beleggen, waarbij er twee stemmen voor moeten zijn? Daarbij kan snel actie worden ondernomen mits twee gemachtigden bereikbaar zijn (dat hoeft dus niet altijd donner te zijn) en kan er geen actie ondernomen worden als het nergens op slaat, want eerlijk gezegd vind ik deze verantwoordelijkheid niet koppelbaar aan donners iq en eq.
Precies, zeg nou maar dat je Donner niet mag :hihi:

Trouwens dit is veel Amerikaanser dan de macht leggen in handen van 3 personen. Dus dit willen we allemaal :aftel: