PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik heb het Walhalla gevonden!



Orakel
04-09-04, 00:59
Ambulances onderwerp van gesprek
van een onzer verslaggevers

3 SEPTEMBER 2004 - VELUWE - Zorgverzekeraars zijn toch bereid te praten met de provincie Gelderland over verbetering van het ambulancevervoer.

Op dit moment wordt de wettelijke aanrijtijd van vijftien minuten bij spoedmeldingen nog regelmatig overschreden door ambulances. De meeste problemen op de Veluwe doen zich voor in de gemeenten Nunspeet, Epe en Putten.
***************************
Veluwse baby heet Jan, Gerrit of Wilhelmina
van een onzer verslaggevers

3 SEPTEMBER 2004 - VELUWE/UTRECHT - Veluwenaren geven hun pasgeborenen nog graag een traditionele voornaam als Jan, Gerrit, Evert en Wilhelmina. De trotse ouders zijn met die naamkeuzen een uitzondering in het land. Alleen in Noord - West - Overijssel zijn de wat ouderwets aandoende namenook populair
************************************

Puttenaar ontzet over optreden politie
door Roel Kleine

3 SEPTEMBER 2004 - PUTTEN - Puttenaar Jan Roos (65) is behoorlijk in zijn wiek geschoten over hoe ‘laks‘ de politie met serieuze tips van burgers omgaat. Hij heeft zich inmiddels bij de Puttense hermandad beklaagd over het feit dat ze geen actie ondernam nadat hij en andere Puttenaren winkeldieven op het spoor waren gekomen.
*************************************************

Hangjongeren bekeurd
3 SEPTEMBER 2004 - HARDERWIJK - Elf jongens uit Harderwijk en Zeewolde (in de leeftijd van zeventien tot en met twintig jaar) hebben een bekeuring gekregen voor het veroorzaken van overlast op de Van Speyklaan in Harderwijk.

Bij de politie kwamen meerdere meldingen binnen over overlast die de rondhangende jongeren veroorzaakten. De groep stond in de buurt van woningen en was erg luidruchtig. Enkele auto‘s stonden bovendien zo geparkeerd dat het verkeer daarvan overlast had.

****************************************

Oranjefeest brengt Oene in Wild-Westsfeer
door Koert Rip

3 SEPTEMBER 2004 - OENE - Het Oranjefeest van OZO, dat van 9 tot en met 11 september in Oene wordt gehouden, is een bonte mengeling van Veluwse humor, spektakel uit het Wilde Westen, Tiroler après - ski en Brabants entertainment.

Daarnaast heeft het bestuur van de oranjevereniging hoge verwachtingen van het educatieve programma voor de beide basisscholen (op vrijdagmiddag) en de optocht van versierde wagens en de spelletjes op zaterdagmiddag.

*****************

En dat is alleen nog maar de voorpagina!

ZwYgStErr
04-09-04, 01:01
Wats een Walhalla? Een verkeerd gespelde Wallah?

Waow! Ik ben op dreef, zeg!

:moe:

Orakel
04-09-04, 01:03
Geplaatst door ZwYgStErr
Wats een Walhalla? Een verkeerd gespelde Wallah?

Waow! Ik ben op dreef, zeg!

:moe:

Somebody stop her, she's killing me!

Wat is een dreef, a boterlander?

Rabi'ah.
04-09-04, 01:04
Geplaatst door ZwYgStErr
Wats een Walhalla? Een verkeerd gespelde Wallah?


Nee, het Walhalla is het hiernamaals van de Vikingen en ik geloof ook de oude Noren.

ZwYgStErr
04-09-04, 01:09
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, het Walhalla is het hiernamaals van de Vikingen en ik geloof ook de oude Noren.

Nouhou! Je verpest mijn hele act. Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. En bedankt!

Orakel?

Wats een Walhalla? Een verkeerd gespelde Wallah?

Waow! Ik ben op dreef, zeg!

:moe:

ZwYgStErr
04-09-04, 01:10
Geplaatst door Orakel
Somebody stop her, she's killing me!

Wat is een dreef, a boterlander?

Ik ben net te allochtoons, omdat te weten.

Marsipulami
04-09-04, 01:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, het Walhalla is het hiernamaals van de Vikingen en ik geloof ook de oude Noren.

Arme Freya, moet zo'n aardige meid in het hiernamaals nou tussen al die geweldadige bruten terecht komen ? :(

Rabi'ah.
04-09-04, 01:18
Geplaatst door Marsipulami
Arme Freya, moet zo'n aardige meid in het hiernamaals nou tussen al die geweldadige bruten terecht komen ? :(

:moe:

Geen flauw idee, ik persoonlijk houd niet van Vikingstrijders, maar ook niet van blonde engeltjes en harpgejengel. :moe:

Ik zou zeggen, vraag het haar zelf. :rolleyes:

Orakel
04-09-04, 01:19
Geplaatst door ZwYgStErr
Nouhou! Je verpest mijn hele act. Kan ik weer helemaal opnieuw beginnen. En bedankt!

Orakel?

Wats een Walhalla? Een verkeerd gespelde Wallah?

Waow! Ik ben op dreef, zeg!

:moe:

Krijg in ene een deezjafoe, heel vreemd.

Maar een walhalla is een plekje op aard, gelijk aan de pot met goud onder aan de regenboog.
Die trut heeft veel te opzichte sieraden.

ZwYgStErr
04-09-04, 01:28
Geplaatst door Orakel
Krijg in ene een deezjafoe, heel vreemd.

Maar een walhalla is een plekje op aard, gelijk aan de pot met goud onder aan de regenboog.
Die trut heeft veel te opzichte sieraden.

Ok, dom-blondje-mode ff uit. Kweet wel wat het Walhalla is. Wallah! Na jah, zo ong... Tis een soort van paleis, toch? Maar tbestaat niet echt, want tis een Griekse mythe...

Toch?

:vreemd:

Rocky
04-09-04, 01:34
Geplaatst door ZwYgStErr
Ok, dom-blondje-mode ff uit. Kweet wel wat het Walhalla is. Wallah! Na jah, zo ong... Tis een soort van paleis, toch? Maar tbestaat niet echt, want tis een Griekse mythe...

Toch?

:vreemd:


Zet die mode ff aan, dan lijk je ietsje slimmer :maf2:

Orakel
04-09-04, 01:35
Geplaatst door ZwYgStErr
Ok, dom-blondje-mode ff uit. Kweet wel wat het Walhalla is. Wallah! Na jah, zo ong... Tis een soort van paleis, toch? Maar tbestaat niet echt, want tis een Griekse mythe...

Toch?

:vreemd:

Moest zelf ook ff zoeken, maar tis inderdaad een soort paleis:

Paleis van de heldhaftige doden / paradijs.

Het Walhalla of Valhalla was het paleis van de Einherjar ('heldhaftige doden'). Het door Odin in Asgard gebouwde Walhalla was immens groot. Het had meer dan 500 deuren, door elk waarvan 800 man naast elkaar naar binnen konden. Via deze deuren konden de krijgrs op Ragnarok snel ten strijde trekken om voor de tweede maal te sneuvelen in de verschrikkelijke slag op de vlakte van Vigrid. Nieuwkomers in het Walhalla gingen naar binnen via de deur Valgrind ('heilige, vergendelde poort der gesneuvelden'). Voordien moesten ze een aantal hindernissen nemen, waaronder een snelstromende luchtrivier.

In het Walhalla genazen ze op wonderbaarlijke wijze van hun verwondingen en konden ze zich overgeven aan aanhoudende drinkgelagen en maaltijden. In een onuitputelijke ketel werd het vlees bereid van een toverzwijn, dat telkens weer herrees en opnieuw werd klaargemaakt. Een geit leverde mede. Elke ochtend bevochten ze de Einherjar, bij wijze van training elkaar. Wie werd gedood, herrees onmiddellijk weer. 's Middags werd er gedronken. De belofte van het paradijs verklaart waarom Odin zo een geliefd god was in Denemarken, Zuid-Noorwegen en Zweden, vanwaar de meeste Vikingtochten werden ondernomen. Odin, de vader der gesneuvelden, trad in het Walhalla als gastheer op. Dagelijks stuurde hij de Walkuren of Valkyrja's op nieuwe gesneuvelden uit. In het Walhalla bedienen de Walkuren de Einherjar.



http://www.histoportal.net/germaans/walhalla.html

Rocky
04-09-04, 01:37
Geplaatst door Orakel
Moest zelf ook ff zoeken, maar tis inderdaad een soort paleis:

Paleis van de heldhaftige doden / paradijs.

Het Walhalla of Valhalla was het paleis van de Einherjar ('heldhaftige doden'). Het door Odin in Asgard gebouwde Walhalla was immens groot. Het had meer dan 500 deuren, door elk waarvan 800 man naast elkaar naar binnen konden. Via deze deuren konden de krijgrs op Ragnarok snel ten strijde trekken om voor de tweede maal te sneuvelen in de verschrikkelijke slag op de vlakte van Vigrid. Nieuwkomers in het Walhalla gingen naar binnen via de deur Valgrind ('heilige, vergendelde poort der gesneuvelden'). Voordien moesten ze een aantal hindernissen nemen, waaronder een snelstromende luchtrivier.

In het Walhalla genazen ze op wonderbaarlijke wijze van hun verwondingen en konden ze zich overgeven aan aanhoudende drinkgelagen en maaltijden. In een onuitputelijke ketel werd het vlees bereid van een toverzwijn, dat telkens weer herrees en opnieuw werd klaargemaakt. Een geit leverde mede. Elke ochtend bevochten ze de Einherjar, bij wijze van training elkaar. Wie werd gedood, herrees onmiddellijk weer. 's Middags werd er gedronken. De belofte van het paradijs verklaart waarom Odin zo een geliefd god was in Denemarken, Zuid-Noorwegen en Zweden, vanwaar de meeste Vikingtochten werden ondernomen. Odin, de vader der gesneuvelden, trad in het Walhalla als gastheer op. Dagelijks stuurde hij de Walkuren of Valkyrja's op nieuwe gesneuvelden uit. In het Walhalla bedienen de Walkuren de Einherjar.



http://www.histoportal.net/germaans/walhalla.html

The 13th Warrior was ook een leuke film :cool:

ZwYgStErr
04-09-04, 01:41
Geplaatst door Rocky
Zet die mode ff aan, dan lijk je ietsje slimmer :maf2:

En jij je mond dicht, kom je ook ietsje slimmer over.

:p

ZwYgStErr
04-09-04, 01:42
Geplaatst door Orakel
Moest zelf ook ff zoeken, maar tis inderdaad een soort paleis:

Paleis van de heldhaftige doden / paradijs.

Het Walhalla of Valhalla was het paleis van de Einherjar ('heldhaftige doden'). Het door Odin in Asgard gebouwde Walhalla was immens groot. Het had meer dan 500 deuren, door elk waarvan 800 man naast elkaar naar binnen konden. Via deze deuren konden de krijgrs op Ragnarok snel ten strijde trekken om voor de tweede maal te sneuvelen in de verschrikkelijke slag op de vlakte van Vigrid. Nieuwkomers in het Walhalla gingen naar binnen via de deur Valgrind ('heilige, vergendelde poort der gesneuvelden'). Voordien moesten ze een aantal hindernissen nemen, waaronder een snelstromende luchtrivier.

In het Walhalla genazen ze op wonderbaarlijke wijze van hun verwondingen en konden ze zich overgeven aan aanhoudende drinkgelagen en maaltijden. In een onuitputelijke ketel werd het vlees bereid van een toverzwijn, dat telkens weer herrees en opnieuw werd klaargemaakt. Een geit leverde mede. Elke ochtend bevochten ze de Einherjar, bij wijze van training elkaar. Wie werd gedood, herrees onmiddellijk weer. 's Middags werd er gedronken. De belofte van het paradijs verklaart waarom Odin zo een geliefd god was in Denemarken, Zuid-Noorwegen en Zweden, vanwaar de meeste Vikingtochten werden ondernomen. Odin, de vader der gesneuvelden, trad in het Walhalla als gastheer op. Dagelijks stuurde hij de Walkuren of Valkyrja's op nieuwe gesneuvelden uit. In het Walhalla bedienen de Walkuren de Einherjar.



http://www.histoportal.net/germaans/walhalla.html

Google? Ik kwam daar ook terecht.

freya
04-09-04, 10:45
Geplaatst door Marsipulami
Arme Freya, moet zo'n aardige meid in het hiernamaals nou tussen al die geweldadige bruten terecht komen ? :(

Het Walhalla is alleen voor mensen die tijdens een gevecht sterven, die worden door de walkuren opgehaald en naar het walhalla gebracht.


Andere doden gaan volgens de Noordse mythologie naar de onderwereld of naar een van de andere hallen die door de Goden gebouwd zijn als ze daarvoor door de Goden werden uitverkoren.

Er is bijna niets meer bekend over deze mythologie, de mondelingen traditie is door het gristendom effectief vernietigd. Wat is overgebleven zijn wat fragmenten van verhalen naverteld en opgeschreven door christelijke monniken, die er hoogstwaarschijnlijk ook nog eens hun eigen draai aan gegeven hebben.

Het modern heidendom moet het dus stellen zonder boek :)
En daar ben ik helemaal niet rauwig om :strik:



@ Rabia: waren vikingen geen oude Noren dan?

Rabi'ah.
04-09-04, 11:01
Geplaatst door freya

Het modern heidendom moet het dus stellen zonder boek :)
En daar ben ik helemaal niet rauwig om :strik:

Oja? Ik dacht dat jullie boek de Edda was? :duivels: :p



Geplaatst door freya

@ Rabia: waren vikingen geen oude Noren dan?

Voorzover ik weet, waren Vikingen Denen. :vreemd:

freya
04-09-04, 12:03
Geplaatst door Rabi'ah.
Oja? Ik dacht dat jullie boek de Edda was? :duivels: :p


De Edda bestaat uit fragmenten, waar je bepaald geen richtlijnen voor het dagelijks leven uit kunt halen.

Gelukkig :)

Ik kan zelf bepalen hoe ik mijn kont wil afvegen :D

Rabi'ah.
06-09-04, 15:13
Geplaatst door freya


Ik kan zelf bepalen hoe ik mijn kont wil afvegen :D

Ik niet dan? :duivels:

By the way, je spreekt jezelf tegen. :p

Eerst neem je het de christenen kwalijk dat ze volgens jou de teksten van het Noorse heidendom hebben vernietigd en daarna zeg je dat je blij bent dat dat gebeurd is.........:confused:




Groetjes,

Rabiah.

freya
06-09-04, 16:13
Geplaatst door Rabi'ah.

By the way, je spreekt jezelf tegen. :p

Eerst neem je het de christenen kwalijk dat ze volgens jou de teksten van het Noorse heidendom hebben vernietigd en daarna zeg je dat je blij bent dat dat gebeurd is.........:confused:


:fpuh:


Ik ben toch een tegenstrijdige must! :ego:

Rabi'ah.
07-09-04, 18:22
Geplaatst door freya
:fpuh:


Ik ben toch een tegenstrijdige must! :ego:

:haha:

Muts . :p




:engel: