PDA

Bekijk Volledige Versie : Diplomatieke rel om uitspraken minister Bot over gijzeling



Simon
04-09-04, 15:49
Diplomatieke rel om uitspraken minister Bot over gijzeling

Uitgegeven: 4 september 2004 15:19
Laatst gewijzigd: 4 september 2004 15:23

MOSKOU - De Russische regering heeft zaterdag scherp uitgehaald naar minister Bot van Buitenlandse Zaken. Die had Moskou vrijdag namens de Europese Unie om uitleg gevraagd over de manier waarop de Russen het gijzelingsdrama in Beslan hebben opgelost. Moskou noemde zijn uitspraken 'lasterlijk'.

Bot zei vrijdag tegen journalisten dat de EU van de Russen meer informatie wil over de gebeurtenissen in Noord-Ossetië, om tot een afgewogen oordeel te kunnen komen. Die uitspraak is de Russen in het verkeerde keelgat geschoten. "De uitlatingen van de Nederlandse minister zijn op zijn zachtst gezegd ergerlijk, en diep kwetsend", aldus het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring.


"De feiten en de relatie tussen oorzaak en gevolg achter wat in Beslan gebeurd is, zijn voor iedereen duidelijk, behalve dan misschien voor de Nederlandse minister", verklaarde onderminister Valery Losjchinin tegen het persbureau Interfax.

Ambassadeur

De Russische minister Lavrov van Buitenlandse Zaken heeft zaterdag de Nederlandse ambassadeur in Moskou ontboden voor een gesprek. Een woordvoerder van minister Bot bevestigt dat ambassadeur Hofstee op bezoek is geweest op het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken. Hij heeft daar uitgelegd wat Bot heeft gezegd en wat dat betekende, aldus de woordvoerder van Bot.

Context

Volgens de zegsman is er sprake van een 'misverstand' of van het 'uit de context rukken van uitspraken'. "Er zat geen enkel kwaad in wat de minister zei." Volgens Bot zijn de details over het gijzelingsdrama en de aanpak van de Russen van belang voor de strijd tegen het terrorisme. "We moeten leren van elkaars fouten en ook zo eerlijk zijn om een slechte aanpak te bespreken."

Oordeel

Zaterdag kon Bot nog steeds geen definitief oordeel geven. De Russische autoriteiten geven volgens hem geen enkele informatie over de opeenvolging van gebeurtenissen bij het drama. "Ze zeggen alleen maar dat alles goed is gegaan." Wel zei de minister dat hij vond dat 'de Russische autoriteiten het niet heel erg mooi hebben opgelost'.

bron: nu.nl

Spoetnik
04-09-04, 15:54
Ik vraag me af hoe Bot die situatie had opgelost, als er een Nederlandse school wordt opgeblazen door Terroristen.

Hier is trouwens het bericht op Interfax

Russian foreign minister criticizes Netherlands' response to N. Ossetian hostage crisis (Part 2)

CAIRO. Sept 4 (Interfax) - Russian Foreign Minister Sergei Lavrov has dismissed as blasphemous a statement made by Dutch Foreign Minister Bernard Bot asking Russia to explain the circumstances surrounding the hostage crisis in the North Ossetian town of Beslan.

"In the situation, in which the whole world knew that the main priority was saving the children, and there would be no storm, we consider the minister's remarks as blasphemous," Lavrov said.

Speaking to journalists during his visit to Cairo, the Russian foreign minister said he does not want "to suspect that he has offered any assistance to persons like Akhmed Zakayev, who openly stated in London that this is all Russia's fault."

[b]Some people close to odious Chechen leaders have frequently found refuge in other countries, including European nations, and have not been extradited to Russia, he said.

"Yesterday's media reports did not allow anyone to doubt that the bloody drama was provoked by the terrorists, who started to panic and decided to follow their instincts. And you understand what kind of instincts they have," the minister said.

Netherlands' Foreign Minister Bot said in an earlier interview that Russia has to explain the reasons standing behind this bloody climax of the hostage crisis in Beslan. The Dutch minister made this statement on behalf of the European Union, since the Netherlands currently holds the presidency of the EU.
http://www.interfax.ru/e/B/0/28.html?id_issue=10699741

De verwijzing naar het opvangen van Tjetsjeense terroristen in Denemarken, Uk en Nederland wordt weggelaten door de Nederlandse media blijkbaar.

Spoetnik
04-09-04, 15:55
'de Russische autoriteiten het niet heel erg mooi hebben opgelost' stel je voor dat Nederland dit had gezegd tegen de Amerikanen na 11 September.

Spoetnik
04-09-04, 15:57
"But we also would like to know from the Russian authorities how this tragedy could have happened," stel je voor dat Nederland dit had gezegd tegen de Amerikanen na 11 September.

Max Stirner
04-09-04, 16:01
Geplaatst door Spoetnik
'de Russische autoriteiten het niet heel erg mooi hebben opgelost' stel je voor dat Nederland dit had gezegd tegen de Amerikanen na 11 September.


Heel makkelijk gezegd inderdaad. Alsof die terroristen een stelletje krakers waren die je met een paar ME`ertjes en een waterkanonnetje had kunnen verjagen.....

Spoetnik
04-09-04, 16:04
Geplaatst door Max Stirner
Heel makkelijk gezegd inderdaad. Alsof die terroristen een stelletje krakers waren die je met een paar ME`ertjes en een waterkanonnetje had kunnen verjagen.....

Ik volg je niet?

vrijheid
04-09-04, 16:10
Geplaatst door Max Stirner
Heel makkelijk gezegd inderdaad. Alsof die terroristen een stelletje krakers waren die je met een paar ME`ertjes en een waterkanonnetje had kunnen verjagen.....

Nederland meet alles af aan de Molukse treinkapers uit de jaren 70.

Max Stirner
04-09-04, 16:14
Geplaatst door Spoetnik
Ik volg je niet?

Ik bedoel gewoon: `alsof het uberhaupt op een mooie manier op te lossen zou zijn geweest` :)

Spoetnik
04-09-04, 16:14
Geplaatst door vrijheid
Nederland meet alles af aan de Molukse treinkapers uit de jaren 70.

Die Molukkers hebben destijds trouwens ook een school 3 maanden in gijzeling gehouden.

Oma
04-09-04, 17:01
Nooit gedacht dat ik enige sympathie kon voelen voor een CDAer.
Maar ik vind Bot echt een topper.

Joesoef
04-09-04, 17:08
Er is hier al een topic over. Wel schattig hoor, een demente oma in ons midden. We zullen lief voor je zijn.

850
04-09-04, 17:25
Geplaatst door Spoetnik
'de Russische autoriteiten het niet heel erg mooi hebben opgelost' stel je voor dat Nederland dit had gezegd tegen de Amerikanen na 11 September.

Ik geloof dat de Amerikanen het een stuk beter hebben aangepakt.....

Spoetnik
04-09-04, 18:48
Geplaatst door 850
Ik geloof dat de Amerikanen het een stuk beter hebben aangepakt.....

3000+ doden en een compleet falen van de luchtdefensie, Bush die een target was op die dag zat een kwartier in een onbeschermde school naast een stel kindertjes, ja uitstekend :duim:

vrijheid
04-09-04, 19:58
Geplaatst door Spoetnik
3000+ doden en een compleet falen van de luchtdefensie, Bush die een target was op die dag zat een kwartier in een onbeschermde school naast een stel kindertjes, ja uitstekend :duim:

De Israelis hebben nogal wat ervaring met het levend uit vliegtuigen en gebouwen halen van gijzelaars. Het beste voorbeeld blijft voor mij operatie Entebbe.

De Duitsers hebben in Mogadisjoe ook een mooi staaltje laten zien. München 1972 was daarentegen een komplete afgang. Wel heeft de mossad er toen voorgezorgd dat geen van deze killers z'n pensioen heeft gehaald.

En vergeet de Molukse treinkaping niet, naast de 6 kapers vielen er toen 'slechts' 2 doden onder de geijzelaars.

Spoetnik
04-09-04, 20:02
Geplaatst door CATO


Maar je kindervriend in het CDA vindt het blijkbaar nodig om Rusland te bekritiseren en onderdak te bieden aan Tjetsjeense terroristen in Europa. Bla.. ik gok dat dit bericht meteen je laatste zal.

Spoetnik
04-09-04, 20:05
Geplaatst door vrijheid
En vergeet de Molukse treinkaping niet, naast de 6 kapers vielen er toen 'slechts' 2 doden onder de geijzelaars.

Die molukse kapers hadden niet de trein geboobytrapped en waren bovendien niet zwaar bewapend.

Deze groep gijzelaars was van een volledig andere orde, zwaar bewapend en bovendien op een confrontatie met de veiligheidsdienst uit. Ik heb niet echt het idee gehad dat ze ooit van plan waren het drama anders af te laten lopen dan zoals het nu is verlopen.

850
04-09-04, 20:13
Geplaatst door Spoetnik
3000+ doden en een compleet falen van de luchtdefensie, Bush die een target was op die dag zat een kwartier in een onbeschermde school naast een stel kindertjes, ja uitstekend :duim:

die 3000 doden was niet dankzij falen van reddingteams.

Spoetnik
04-09-04, 20:15
Geplaatst door 850
die 3000 doden was niet dankzij falen van reddingteams.

Waar lees jij reddingsteams? Gewoon reageren op wat ik zeg, niet op wat ik niet zeg. Ok mister insult?

850
04-09-04, 20:39
Geplaatst door Spoetnik
Waar lees jij reddingsteams? Gewoon reageren op wat ik zeg, niet op wat ik niet zeg. Ok mister insult?

:zozo: Noem me maar Mister 850.....

.....................

Spoetie zegt:
'de Russische autoriteiten het niet heel erg mooi hebben opgelost' stel je voor dat Nederland dit had gezegd tegen de Amerikanen na 11 September.

Waarop 850 reageert:
Ik geloof dat de Amerikanen het een stuk beter hebben aangepakt.....

Spoetie reageert daarop:
3000+ doden en een compleet falen van de luchtdefensie, Bush die een target was op die dag zat een kwartier in een onbeschermde school naast een stel kindertjes, ja uitstekend

Waarop 850 weer terug regeageert:
die 3000 doden was niet dankzij falen van reddingteams.

------


Ik reageerde op jouw 1e reaktie door te zeggen dat de Amerikanen het toen beter hebben aangepakt dan de Russen dat de afgelopen dagen hebben gedaan waarop jij weer aankwam met +3000 doden en een compleet falen vn defensie. Terwijl de Amerikanen er geen enkele schuld in hadden dat het dodental van +3000 zo hoog was. Iets dat bij de Russen wel het geval is geweest. Een plan van aanpak was er niet en de chaos regeert.
Komt nog bij dat defensie niet gefaald heeft op 9/11. Er is immers een gekaapt vliegtuig onderschept.
De Russen hebben een paar dagen de tijd gehad om het probleem zo goed mogelijk proberen op te lossen. Dat hadden de Amerikanen helemaal niet met 9/11.

Marsipulami
04-09-04, 23:20
Ja, die Hollanders zijn er weer met hun wijsvingertje. Niet gehinderd door enige kennis van zaken menen ze anderen alweer de les te moeten spellen, dat gaat van gijzelingsdrama's, over drugs tot en met abortusboten.

Wanneer vraagt Bot eens namens de Europese Unie aan Nederland zelf enige opheldering van zaken. Meer bepaald omtrent hun kritiekloze en actieve steun aan de oorlog tegen Irak. Een illegale oorlog, die alle internationale rechtsbeginselen negeert, gevoerd omwille van denkbeeldige massavernietigingswapens, een oorlog met tienduizenden doden, waaronder meer schoolkinderen dan in het Russische gijzelingsdrama. Een oorlog die er voor gezorgd heeft dat de Iraakse bevolking meer te lijden heeft dan ooit, Irak voor decennia heeft ontwricht, en in een uitzichtloze burgeroorlog gestort.

barfly
04-09-04, 23:45
Geplaatst door Marsipulami
Ja, die Hollanders zijn er weer met hun wijsvingertje. Niet gehinderd door enige kennis van zaken menen ze anderen alweer de les te moeten spellen, dat gaat van gijzelingsdrama's, over drugs tot en met abortusboten.

Wanneer vraagt Bot eens namens de Europese Unie aan Nederland zelf enige opheldering van zaken. Meer bepaald omtrent hun kritiekloze en actieve steun aan de oorlog tegen Irak. Een illegale oorlog, die alle internationale rechtsbeginselen negeert, gevoerd omwille van denkbeeldige massavernietigingswapens, een oorlog die tienduizenden doden, waaronder meer schoolkinderen dan in Rusland. Een oorlog die er voor gezorgd heeft dat de Iraakse bevolking meer te lijden heeft dan ooit. Het land Irak voor decennia heeft ontwricht, en in een uitzichtloze burgeroorlog heeft gestort.

Ik denk dat Bot het anders bedoelde. Hij vraagt zich terecht af waarom de berichtgeving rond dit en in het verleden andere, vergelijkbare situaties altijd nogal vaag verloopt. Nu ook weer was eerst pas sprake van 150 gijzelaars en wat later 350 en uiteindelijk zo'n 1500. Dat zijn niet zomaar missers meer. Zo vertelde men tijdens de ontknoping dat bijna alle kinderen veilig eruit waren. Tot die Britse verslaggever 100 lijken vond. En toen ging ineens de teller lopen. Ik krijg bij Rusland sterk het vermoeden dat men opzettelijk probeert de schade minder voor te stellen dat die in werkelijkheid is.

Marsipulami
05-09-04, 00:04
Geplaatst door barfly
Ik denk dat Bot het anders bedoelde. Hij vraagt zich terecht af waarom de berichtgeving rond dit en in het verleden andere, vergelijkbare situaties altijd nogal vaag verloopt. Nu ook weer was eerst pas sprake van 150 gijzelaars en wat later 350 en uiteindelijk zo'n 1500. Dat zijn niet zomaar missers meer. Zo vertelde men tijdens de ontknoping dat bijna alle kinderen veilig eruit waren. Tot die Britse verslaggever 100 lijken vond. En toen ging ineens de teller lopen. Ik krijg bij Rusland sterk het vermoeden dat men opzettelijk probeert de schade minder voor te stellen dat die in werkelijkheid is.

Nou, en ? De Hollanders waren tijdens en na de Sebrenica affaire ook niet zo happig om hun blunders aan de grote klok te hangen.

barfly
05-09-04, 00:51
Geplaatst door Marsipulami
Nou, en ? De Hollanders waren tijdens en na de Sebrenica affaire ook niet zo happig om hun blunders aan de grote klok te hangen.

Je begint een beetje op een kapotte LP te lijken. Dementie? Dat zou wel verklaren waarom je als een oud wijf overkomt. ;)

nl-x
05-09-04, 09:41
Wat een gezeik zeg... Ik sluit me aan bij de pro-Bot cq anti-Rusland kant...

Ze hebben het echt gewoon verprutst. Ze hadden moeten verder onderhandelen ipv alweer direct in confrontatie gaan. Bij de vorige grote gijzeling in Ruslang hebben ze blijkbaar helemaal niets geleerd. (Alhoewel volgens mij die vorige keer zelfs beter afliep dan deze keer.)

Als ze zoveel mensen (en al dacht je maar de kwart van hoeveel er uiteindelijk er werkelijk inzaten) in een geboobytrapt gebouw zaten, dan ga je gewoon niet hard-tegen-hard spelen. Dan is het je taak als overheid om de hoofd koel te houden en desnoods extern hulp (buitenlands) in te schakelen. Maar nee... Hoe langer de gijzeling duurde, hoe erger Poeting in zn imago was geschaad. En externen erbij halen was helemaal slecht voor Poetins imago. Dus: Zo snel mogelijk de gijzeling beëindigen; en niet kijken naar de aantal doden, want da's toch de schuld van de Tsjetjenen. Bah.

Meer dan de kwart is dood. Meer dan de kwart is gewond. En dan mag Bot zeker geen kritiek leveren...

TonH
06-09-04, 11:25
Deze Botte muis kon nog wel eens een heel lang staartje krijgen:


National hostility in Russia roots abroad
PRAVDA, 09/06/2004 12:43
Russia is deprived of the imperial ambition that the USSR used to have

The Foreign Minister of Netherlands, Bernard Bot, attempted to justify his own statement about the tragedy in Beslan, when the Russian foreign ministry condemned that statement as "blasphemous." Soon after the hostage crisis, Bernard Bot called on Russia to provide a full account of the events that resulted in such a horrific drama. Bot stated afterwards that the European Union did not know much about how Russia intended to extricate from the crisis.

No other country, but the Netherlands, has taken such a position after the tragedy in North Ossetia. Even the countries of the European Union expressed their pity and presented sincere condolences to Russian families, the Russian government and the Russian people on the whole.

We remember, who defended the Caucasian terrorists and how. We know, which countries nurture the guerrillas, who kill children and civilians in Chechnya, North Ossetia, Volgodonsk, Moscow. In Russia, people are concerned with neo-Nazi sentiments, which can be currently seen in the Baltic countries. Yet, Russia is being very accurate with its comments about it. We realize that it goes about foreign countries' internal matters.

The Russian soul is not a myth, as they believe in the West. It is a real logic of thought and action. Russian people know how to remember and appreciate kindness. When sympathies come from Egypt, Kuwait, Indonesia, from dozens, if not hundreds, of other countries, Russians bow and give their regards to those nations and their leaders.

However, Russian people understand that terrorist-bound double standards in foreign states will come out again, after the hostage crisis in North Ossetia. Maybe, it will take a week or two; but the issue will definitely surface as soon as the Western society forgets about hundreds of killed children. It is not ruled out that certain Western officials will start talking about Russia's imperial ambition again, and how it hurts the villains. Such viewpoints are very hurtful to Russians, who still have to face horrible tragedies in their lives.

Russia is deprived of the imperial ambition that the USSR used to have. We wish Western people understood it. This is probably the reason, which causes very unpleasant problems with respectable countries, which could become Russia's staunch allies in the struggle with terrorism. According to the BBC, US President Bush harshly condemned the ones responsible for the hostage crisis in Beslan. Bush stated that America is at one with Russia. It was an action in response to Putin's immediate reaction to 9/11 terror attacks in the USA. Putin was the first official to offer help and present condolences to the people of America. It became a crucial point in the national foreign policy, when Russia joined the States in the anti-terrorist struggle. Putin proved his words with action: Russia rendered practical and diplomatic assistance during the US-led war in Afghanistan.

It seems strange, but the USA and several European countries still believe that Chechen guerrillas' actions are not to be categorized as terrorist activities. At least, they do not bear direct relation to the struggle that the US is leading against al Qaida. It is obvious, however, that Islamite gunmen play the main role in the Chechen conflict. The start of peaceful life in the Chechen republic is being undermined from abroad.

Chechnya has recently elected its president. This time the Kremlin's pressure was even less than on Putin's election. The tragedies in Russia in August and September represent a hostile response to the election of the Chechen president. Chechen leaders - Alu Alkhanov and Ramzan Kadyrov - talked about it in interviews with PRAVDA.Ru correspondents. It goes about a large and long-standing terrorist act against the entire Russian population.

Special services and governments have probably made serious mistakes during the North Ossetian hostage crisis. Terrorism in Russia's Caucasus is an international issue, as the international anti-terrorist struggle. The actions of Russian special services are an internal matter of Russia.

We would like to hope that Russia's position after Vladimir Putin's speech to the nation will be more understandable for everyone, including the Netherlands foreign minister.

Aleksey Perfilyev

Tomas
06-09-04, 11:33
Dat er vraagtekens gezet mogen worden bij de wijze waarop rusland dit heeft aangepakt moge duidelijk zijn. Alleen de timing van bot is... ronduit bot.