PDA

Bekijk Volledige Versie : Internet abbo in prijs omhoog voor vergoeding artiest



Joesoef
04-09-04, 20:45
'Heffing op gebruik muziekuitwisseldiensten'
AMSTERDAM - Het gebruik van muziekuitwisseldiensten moet worden belast met een speciale heffing. Zo kunnen consumenten legaal en ongehinderd muziekbestanden uitwisselen en krijgen artiesten en producenten toch betaald. Dat betoogt internetjurist C. Alberdingk Thijm in een boek dat maandag verschijnt.

Alberdingk Thijm werd wereldwijd bekend als advocaat van de gratis muziekuitwisseldienst Kazaa die hij met succes tegen een verbod verdedigde. Het vervolgen van aanbieders van illegale muziekbestanden op internet is volgens de Amsterdamse advocaat heilloos en kent praktische en principiële bezwaren. "Het auteursrecht moet worden aangepast aan het internet."

De heffing kan worden verrekend in de prijs van de computer, cd-brander, het breedbandabonnement of abonnement op de uitwisseldienst. Het is volgens de schrijver een tijdelijke oplossing, tot de muziekindustrie het gebruik van uitwisseldiensten tegen marktprijzen toelaat.

Donderdag opende softwaregigant Microsoft de deuren van zijn eerste eigen muziekwinkel op internet. Het concern gaat concurreren met de succesvolle downloaddienst iTunes van Apple.

Aan dit bestaande aanbod kleeft een aantal bezwaren, meent Alberdingk Thijm. Apple's iTunes is niet erg klantvriendelijk omdat muziek alleen kan worden afgespeeld op de iPod. Consumenten kunnen geen kopie maken voor privé-gebruik op bijvoorbeeld een cd-spelers. Bovendien is het huidige aanbod te beperkt en te duur, verklaarde de advocaat zaterdag in een toelichting. "Ik verwacht niet dat de bestaande downloaddiensten het gebruik van gratis uitwisseldiensten zullen verminderen."

De muziekindustrie moet het gebruik van uitwisseldiensten in de toekomst toestaan, aldus Alberdingk Thijm. "Het verbod moet veranderen in een gecontroleerde vergoeding voor de artiest, gebaseerd op het aantal downloads. "

observer
04-09-04, 22:19
ik heb dat altijd al raar gevonden

op tapes (gebruikt iemand die nog) blanko cd's etc zit een heffing want ze worden gebruikt (soms) om te kopieeren

dan niemand er over gedacht heeft deze methode uit te breiden

zo doen we 30% op de aanschaf van elke auto (voor de overtredingen)
gaat elk kind van 18 jaar een jaar de bak in (ivm met criminaliteit behalve als ze van voetbal houden dan 2 jaar houligans he)
elke politicus krijgt een miljoen(ivm latere commissariaten)

zo los je alle problemen op

nl-x
05-09-04, 10:24
Maar wel gek is dat naast al die blanco cd-heffingen en extra dure dvd heffingen (waarbij de ene type dvd zelfs dubbel zo duur is dan de andere type, terwijl ze de zelfde hoeveelheid kunnen opnemen), het nog steeds illegaal is als je er copyrighted muziek op zet...

Dus wat hebben we zo aan een internet abo met heffing? Gewoon extra geld naar stichting Brein & co zodat ze ons kunnen pakken?

Waterval
05-09-04, 10:29
Arme artiesten..... Msaken hebben het zo zwaar..


:jammer:

Jar
05-09-04, 10:49
Arme artiesten..... Msaken hebben het zo zwaar

Ze hebben recht op dat geld. Er liggen auteursrechten op de muziek en liedtekst, dat mag je niet zomaar gebruiken. Ik vindt het goed dat artiesten betaald worden voor hun creatieve culturele aktiviteiten.

Waterval
05-09-04, 10:51
Geplaatst door Jar
Ze hebben recht op dat geld. Er liggen auteursrechten op de muziek en liedtekst, dat mag je niet zomaar gebruiken. Ik vindt het goed dat artiesten betaald worden voor hun creatieve culturele aktiviteiten.

Waarom zeggen ze dan nooit dat ze artiest zijn voor het geld? Trouwens, wat is een artiest zonder fan? Moet die dan ook niet zijn deel krijgen?

plexus
05-09-04, 10:52
als ze meer $$$ willen verdienen gaan ze maar lekker touren (zoals het hoort)..stelletje luie lamzakken allemaal!

deleted user
05-09-04, 10:53
En wat als je nou geen muziek download? :confused:

Jar
05-09-04, 10:55
Waarom zeggen ze dan nooit dat ze artiest zijn voor het geld?

Artiest zijn in welke vorm dan ook, is gewoon een vak hebben. Dat dit toevalligerwijs door veel anderen leuk gevonden wordt is meegenomen.

Veel mensen blijven maar denken dat 'muziek' en andere kunstuitingen voor niets te consumeren zijn. Dat het de normaalste zaak van de wereld is dat kunst 'er is'.

deleted user
05-09-04, 10:57
Geplaatst door Jar
Veel mensen blijven maar denken dat 'muziek' en andere kunstuitingen voor niets te consumeren zijn. Dat het de normaalste zaak van de wereld is dat kunst 'er is'.

Ik denk dat het beeld van wat nou wel en wat nou geen kunst is heel erg kan verschillen.

Ik vind de natuur kunst.

Waterval
05-09-04, 10:59
Geplaatst door Jar
Artiest zijn in welke vorm dan ook, is gewoon een vak hebben. Dat dit toevalligerwijs door veel anderen leuk gevonden wordt is meegenomen.



Dan stel ik voor dat alle 'kunstenaars' hun inkomsten in een potje doen en dat gelijk verdelen. Dus zowel de muzikanten die miljoenen verdienen en de beeldhouwer/ schilder/ straatmuzikant die willen teren op kunstsubsidies.

Jar
05-09-04, 11:04
Echte subsidies in de kunst, zoals vroeger de BKR bestaan al lang niet meer. Als een gemeente of het rijk nu kunst wil tentoonstellen, of plaatsen wordt het normaal gekocht, daar zijn fondsen voor.

Dat delen van muzikanten met beeldhouwers is eigenlijk een oud communistisch idee, en daar zijn we net 15 jaar van verlost.

nl-x
05-09-04, 11:05
Geplaatst door deleted user
En wat als je nou geen muziek download? :confused:

Dat is juist de grap. Als je geen muziek downloadt, betaal je die heffingen alsnog. En krijgt Buma/Stemra alsnog jouw geld.

Dit past eigenlijk alleen in dictatoriale landen. Ze zouden die lobbyisten eigenlijk allemaal moeten @)(*$%@$(*&^@

Waterval
05-09-04, 11:08
Geplaatst door Jar

Dat delen van muzikanten met beeldhouwers is eigenlijk een oud communistisch idee, en daar zijn we net 15 jaar van verlost.


Juist... Geef ons maar die lekkere vrijwillige heffingen! Lang leve het kapitalisme..

deleted user
05-09-04, 11:10
Geplaatst door nl-x
Dat is juist de grap. Als je geen muziek downloadt, betaal je die heffingen alsnog. En krijgt Buma/Stemra alsnog jouw geld.

Dit past eigenlijk alleen in dictatoriale landen. Ze zouden die lobbyisten eigenlijk allemaal moeten @)(*$%@$(*&^@

Wajow! I want my money back! :mad:

Rocky
05-09-04, 11:20
Geplaatst door nl-x
Dat is juist de grap. Als je geen muziek downloadt, betaal je die heffingen alsnog. En krijgt Buma/Stemra alsnog jouw geld.

Dit past eigenlijk alleen in dictatoriale landen. Ze zouden die lobbyisten eigenlijk allemaal moeten @)(*$%@$(*&^@



Gelezen bij: Webwereld (http://www.webwereld.nl/nieuws/reactie_compleet.phtml?id=19206)

"Helaas is het ook niet zomaar toegestaan om je eigen muziek over internet te verspreiden, zelfs niet via je eigen website. Conamus.nl zegt hierover:

"Voor het plaatsen van eigen muziek op je website, zul je óók aan Buma/Stemra moeten betalen. Ben je lid van Buma/Stemra, dan vertegenwoordigt deze je muziek zonder aanzien des persoons. Als je zowel muziekgebruiker als muziekrechthebbende bent, zul je dus zowel betalen als ontvangen."

Je zult dus eerst aan Buma moeten betalen, waarna je lid moet worden (tegen betaling) om je eigen geld weer terug te krijgen. Tja, de nederlandse wet blijkt steeds weer gekker in elkaar te steken. Dit maakt het voor BREIN wel een stuk makkelijker, aanbieden van muziek via internet is altijd strafbaar, tenzij bij Buma aangemeld. Zelfs als de artiest helemaal niet door Buma vertegenwoordigd wil worden." (Het staat er echt!) (http://www.conamus.nl/main.php?content=15&item=redactioneel?=nl)

Ze zijn gewoon tegen internet. Want als je je "rechtenbescherming" niet via hun regelt mag je het niet op internet zetten, maar als je wel bij de Buma aangesloten bent, zegt de Buma ook dat het niet mag. Je kunt wel een regeling met ze treffen, maar dan moet je 40 eurocent aan ze betalen per download. Let wel: Betalen AAN DE BUMA voor je EIGEN MUZIEK die een ONBEKENDE LIEFHEBBER heeft gedownload voor zijn plezier.

Buma eigent zich zeggenschap over alle exploitatierechten van alle muziek toe! Dat is diefstal!!!

Zie ook: XS4ALL ©-free (http://www.xs4all.nl/overxs4all/sites/c-free/download.html) Dat was een feest waarbij ondermeer de Osdorp Posse speelden. De muzikanten, hun platenmaatschappijen, hun publishers, xs4all, paradiso, allen gingen akkoord de opnames online te zetten. Op het feest werden cdr's uitgedeeld (waar copieerheffing=muziekbelasting over was betaald) om je downloads op te zetten. De BUMA stak er een stokje voor.

Jar
05-09-04, 11:21
Juist... Geef ons maar die lekkere vrijwillige heffingen! Lang leve het kapitalisme..

Ziet Waterval meer in het communistische leninistische systeem?

Al3arbi
05-09-04, 11:24
Ik heb al zoveel ille shit binnengehaald van `t net. Geen enkele heffing gaat ngo werken. Media als ISO binnen halen. Busten et voila. :D

Waterval
05-09-04, 11:26
Geplaatst door Jar
Ziet Waterval meer in het communistische leninistische systeem?

Is Haraam...

:jammer:

Simon
05-09-04, 11:37
Ik ga echt geen heffing op een computer betalen omdat iemand anders illegaal download. Dat lijkt mij juridisch ook niet te verdedigen.

nl-x
05-09-04, 11:38
Geplaatst door Rocky


Rocky, volgens mij was het niet zo hoor. Maar kan me vergissen.

Volgens mij mag je niet je eigenlijk muziek op het net zetten ALS je lid bent van Buma... Omdat zij dan je rechten (ahum) behartigen.

Maar als je niet lid bent, mag het gewoon. En wordt je niet ineens verplicht om lid te worden van hen.

Alleen de grap is. Als je niet lid bent. Heb je vrijwel 0,0 kans om bekend te worden en zo. En ik denk dat alle platenmaatschappijen je verplichten om lid van hun te worden. Daar zij ook een beetje de enigen zijn die er voor zorgen dat in het legale circuit alles doorberekend wordt en zo. Het is eigenlijk schaamteloos belachelijk.

nl-x
05-09-04, 11:41
Geplaatst door Simon
Ik ga echt geen heffing op een computer betalen omdat iemand anders illegaal download. Dat lijkt mij juridisch ook niet te verdedigen.
Koop jij wel eens lege cdr's en/of dvd's in Nederlandse winkels?

Guess what...

deleted user
05-09-04, 11:59
Geplaatst door Al3arbi
Ik heb al zoveel ille shit binnengehaald van `t net. Geen enkele heffing gaat ngo werken. Media als ISO binnen halen. Busten et voila. :D

Ach die films zijn het geld toch niet waard. Je kunt het nog beter in iets als een pleegkind over de grens investeren. En wat die dure programma's betreft, die verdienen ook al meer dan genoeg aan grote bedrijven... :jeweetog:

Al3arbi
05-09-04, 12:01
Geplaatst door deleted user
Ach die films zijn het geld toch niet waard. Je kunt het nog beter in iets als een pleegkind over de grens investeren. En wat die dure programma's betreft, die verdienen ook al meer dan genoeg aan grote bedrijven... :jeweetog: `

Films. Software en muziek. Nieuwe harde schijven zijn duur zat.