PDA

Bekijk Volledige Versie : Bram Vermeulen overleden



Marsipulami
04-09-04, 21:32
Bram Vermeulen overleden


17:08:26


Bram Vermeulen
belga
De Nederlandse zanger en cabaretier Bram Vermeulen is zaterdagochtend onverwacht overleden. Vermeulen (57), onder meer bekend als lid van het duo Neerlands Hoop, was op reis in Italië.

Vermeulen studeerde in de jaren '60 psychologie. Samen met Freek de Jonge richtte hij het cabaretgezelschap Neerlands Hoop op. Hun eerste avondvullend programma kreeg de titel 'Neerlands Hoop in Bange Dagen'. Ze oogstten in de jaren '70 veel succes.

In 1979 zette De Jonge een punt achter hun samenwerking en Vermeulen ging solo. Die carrière stond vooral in het teken van het luisterlied. Hij had vooral in Vlaanderen veel succes, onder meer met het lied 'Rode Wijn'.
04/09/2004

Dutchguy
04-09-04, 21:53
Ik vond het een uniek veelzijdig mens.

~Panthera~
04-09-04, 22:07
Heel jammer, vond hem de sympatiekste van de 2.
Hij had geen dominee's mentaliteit.

Marsipulami
04-09-04, 22:08
Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde


Ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
het water gaat er anders dan voorheen
de stroom van een rivier hou je niet tegen
het water vindt er altijd een weg omheen
misschien eens gevuld door sneeuw en regen
neemt de rivier mijn kiezel met zich mee
om hem dan glad en rond gesleten
te laten rusten in de luwte van de zee

ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten
ik leverde bewijs van mijn bestaan
omdat door het verleggen van die ene steen
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan

ik heb een steen verlegd in een rivier op aarde
nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten
ik leverde bewijs van mijn bestaan
omdat door het verleggen van die ene steen
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan


Bram Vermeulen

Dutchguy
04-09-04, 22:27
Geplaatst door ~Panthera~
Heel jammer, vond hem de sympatiekste van de 2.
Hij had geen dominee's mentaliteit.

Klopt, ik vond hem ook veel sympathieker dan Freek.
Maar Bram geloofde in reincarnatie dus we zullen hem waarschijnlijk niet al te lang hoeven te missen. :wink:

~Panthera~
04-09-04, 22:28
Geplaatst door Dutchguy
Klopt, ik vond hem ook veel sympathieker dan Freek.
Maar Bram geloofde in reincarnatie dus we zullen hem waarschijnlijk niet al te lang hoeven te missen. :wink:
----------------------------

:blij:

TonH
06-09-04, 01:24
Neerlands Hoop: Oud en eenzaam

Oud en eenzaam wil ik worden
Bevrijd van verantwoordelijkheid
Verlost van het gezeik
Op een schommelstoel voor het raam
Wil ik naar buiten kijken
Zelfbewust en overtuigd van mijn gelijk

Pas als vriend en vijand dood zijn en begraven
Zeg ik doodgemoedereerd
Haal mij maar op
Oud en eenzaam wil ik worden
Met een bord van hier tot ginder
Voor mijn kop

Oud en eenzaam wil ik worden
Klaar zijn met het leven
Met nog een allerlaatste wens
Oud en eenzaam wil ik sterven
Niemand erbij
En ook op mijn begrafenis
Geen mens


Bram Vermeulen: Alles is voor niets geweest

Ik weet het nu nog te verbergen
Maar mijn lijf doet voortdurend pijn
Daar neem ik nu dus al genoegen mee
Ik verlies terrein

Lang geleden heb ik afgesproken
Gaat het achteruit, dan maak ik mij van kant
Blijkbaar wil ik dat niet meer weten
Ik sta al aan de rand

Naarmate de tijd verstrijkt
Onderneem ik steeds minder
Alles wat we hebben bereikt
Overbodig, niet nodig

Naarmate de tijd verstrijkt
Vecht ik steeds minder
Wat we hebben bereikt
Overbodig, niet nodig

Alles is voor niets geweest
Tevergeefs
Vertel me niets
Alles is voor niets

Denk niet dat ik ben uitgevochten
De strijd is niet voorbij
Ik merk alleen, hoe langer het duurt
Dat ik steeds meer vecht tegen mij


Bram Vermeulen: Gebed

God, is het zo weinig
Zo heel even

Een keer niet ademen
Een stap te veel naar voren doen

Een idioot met een wapen
Een zatte zak in een auto, God

Is het zo mager
Zo terloops

Een keer toegeven aan verdriet
Een keer niet remmen

Een bloedvat dat het opgeeft
Een klein virus van liefde, God

Is het zo vliezig
Zo dun
Ik geloof je niet

De heuvels, de velden, de zon
De bergen, de bossen, de zee
De bomen, een boom, de rivier
Een bloem, een veld vol bloemen
De wolken, de wind, het licht
Het is er altijd
En met mijn ogen dicht

Je ogen, je handen, je blik
Je glimlach, je tranen, je mond
Je vingers, je handen, je huid
Een houding, elke beweging
Je vreugde, verdriet, je gezucht
Het is er altijd
En met mijn ogen dicht


Bram Vermeulen: Wat blijft?

Het is van mensen
En van de tijd
Het is van over en voorbij
Het is van mij

Het is van dromen
En van de hoop
Het is van jong en overmoed
Het is van bloed

Het is van afscheid
En van de strijd
Het is van nooit verloren gaan
Het is gedaan

Wat blijft
Wat blijft
En wat houdt stand op den duur
De man kijkt in het vuur
En zwijgt

Te vroeg...

Marsipulami
06-09-04, 01:38
Geplaatst door TonH
Te vroeg...

En als ik doodga huil maar niet

ik ben niet echt dood, moet je weten
het is het heimwee die ik achter liet
dood ben ik pas, als jij me bent vergeten ?


Als ik doodga treur maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is het verlangen dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij dat bent vergeten ?


En als ik doodga huil maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is maar een lichaam dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij mij bent vergeten ?

Bram Vermeulen

TonH
06-09-04, 01:56
Geplaatst door Marsipulami
En als ik doodga huil maar niet

Bram Vermeulen

Gelijk heb je, laten we er dan maar één op drinken http://www.mainzelahr.de/smile/essen/bier.gif

Bofko
06-09-04, 02:00
Geplaatst door TonH
Gelijk heb je, laten we er dan maar één op drinken http://www.mainzelahr.de/smile/essen/bier.gif

Indeed.Ik zag zojuist nog een recent interview met hem. Heerlijk gedreven en inspirende artiest. Mooie filosofieen over vrijheid.

850
06-09-04, 02:03
Geplaatst door Marsipulami
En als ik doodga huil maar niet

ik ben niet echt dood, moet je weten
het is het heimwee die ik achter liet
dood ben ik pas, als jij me bent vergeten ?


Als ik doodga treur maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is het verlangen dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij dat bent vergeten ?


En als ik doodga huil maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is maar een lichaam dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij mij bent vergeten ?

Bram Vermeulen

:huil:

Bofko
06-09-04, 02:05
Geplaatst door Marsipulami
En als ik doodga huil maar niet

ik ben niet echt dood, moet je weten
het is het heimwee die ik achter liet
dood ben ik pas, als jij me bent vergeten ?


Als ik doodga treur maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is het verlangen dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij dat bent vergeten ?


En als ik doodga huil maar niet
ik ben niet echt weg, moet je weten
't is maar een lichaam dat ik achterliet
dood ben ik pas, als jij mij bent vergeten ?

Bram Vermeulen

Die vraagtekens in dit gedicht deugen niet Mars.

Marsipulami
06-09-04, 02:07
Bram Vermeulen (1947 - 2004). Een tikje gek, een tikje geniaal

Bram Vermeulen: populairder in Vlaanderen dan in Nederland.


Van onze redacteur © Herman Ricour


BRUSSEL - Hij noemde de dood een ,,pure overgang naar een moleculair andere situatie'', dus over Bram Vermeulen hoeven we ons geen grote zorgen te maken. Maar we zullen de eigenzinnige Hollander met de hese stem en de diepzinnige liederen missen, want niemand was zo gedreven op zoek als hij.

STERVEN op je 57ste, op een warme zaterdagochtend in Italië. Ik probeer me voor te stellen hoe Bram Vermeulen dat vond, en hoe hij nu verder gaat. Ik denk aan ons laatste gesprek, enkele maanden geleden. Hij was er absoluut van overtuigd: ,,Mijn wezen bestaat na de dood voort. Het heeft slechts even gekozen om deze ik te zijn, en daar leert het van. Maar straks gaat het terug naar het veld van alle mogelijkheden. Het 'zero point field'. Wat Aristoteles de ether noemde.''

Hij was er hard mee bezig en wie zijn laatste, zestiende album De Mannen alsnog koopt, zal er niet naast kunnen luisteren. ,,Verlos mij van mij'', zong hij in ,,Vergeef me'', een lied dat hij omschreef als een ,,metafysisch lied over een kosmische verbondenheid tussen ik en het alles''. En in ,,Moeder'' begroef hij zijn vorig jaar overleden moeder, wat tegelijk een eerbetoon werd aan de sterke vrouwen die hij zo bewonderde.

Daarover praatte hij graag. Nu ja, praten. Vermeulen was een spraakwaterval. Stelde je hem een vraag, dan liet hij een boek op je los. Vaak werd dat een lange uiteenzetting over de eindeloze verschillen tussen de seksen, de kwantumtheorie en nieuwe wiskundige inzichten, de menselijke conditie, dat alles passioneel samengebald in een soort Metatheorie. Het was alle hens aan dek, maar je kwam steeds stomverwonderd buiten.

Het leven zag hij als een moeizaam-je-weg-zoeken. ,,Ik wil wel ergens heen, maar op weg daar naartoe bots je op zoveel anderen, dat je niet echt geraakt waar je wezen wil.'' Daarom past de mens zich de hele tijd aan, vond Vermeulen. De jongste jaren had hij het er vaak over dat hij eindelijk met zijn vader en moeder ,,afgerekend had'' en dus eindelijk volwassen was. Of zou moeten zijn, want eigenlijk was hij nooit verder gekomen dan 17, vond hij.

Op zijn zeventiende was Bram Vermeulen bezig topsporter te worden. Volleybal op internationaal niveau. Daarna, in 1968, ging hij de theaters in. Samen met Freek De Jonge werd hij Nederlands Hoop in Bange Dagen. Een heel eigen stijl die voor- en tegenstand opwekte. Samen hielden ze het dertien jaar uit. Later zou hij kritisch uithalen over die periode, waarin de contestataire impuls het vaak haalde op de diepgang. In 1979 ging Bram Vermeulen zijn eigen weg, met groepjes als De Toekomst en De Neefjes, en vanaf 1988 solo.

VERMEULEN was vooral bekend als zanger van liederen als ,,Rode wijn'' en ,,De wedstrijd'', maar hij deed ook veel andere dingen. Hij was acteur, televisiemaker, decorontwerper. In 1992 verscheen zijn eerste boek, Drie stenen op elkaar. Hij schilderde en exposeerde, en bleef intussen zingen. Met de regelmaat van de klok verscheen een plaat, en Vermeulen werd in Vlaanderen en Nederland bekroond voor zijn liederen. Terecht, want songs als ,,Een doodgewone jongen'' schopten het Nederlandstalige lied flink vooruit.

Hij was populairder in Vlaanderen dan in Nederland. Dat kon hij mooi uitleggen: Nederlanders, zei hij, zagen hem als een relikwie uit het verleden, terwijl Vlamingen hem koesterden om wat hij nu deed. Ook dat verschil tussen Noord en Zuid was een geliefd onderwerp, en hij legde er de nadruk op dat Vlamingen zijn liederen warmer onthaalden, met meer aandacht voor de eenheid tussen muziek en tekst. De meeste van zijn tournees waren uitverkocht. Hij had een trouw publiek.

De jongste jaren kwam hij vooral op de Vlaamse podia met een programma over de Eerste Wereldoorlog, waarin hij het standpunt verdedigde dat de heropbouw van Ieper een leugen is. Zo was Bram Vermeulen: hij wist voor hij het programma maakte (op vraag van de directeur van het Vredesmuseum, Piet Chielens) niets over die oorlog. Maar beet hij zich in een onderwerp vast, dan daalde de menselijke aard er helemaal in neer. ,,We moeten de oorlog als menselijk aanvaarden, anders kunnen we er niet eens over praten'', vond hij.

Ook op zijn jongste plaat daagde hij uit met een onverwacht perspectief dat nogal wat mensen ergerde. Hij noemde de emancipatie onzinnig, omdat de verschillen tussen mannen en vrouwen veel groter zijn dan we kunnen ervaren.

Hij is plots overleden in San Giminiano, op vakantie. Ook daarover had hij het wel eens gehad. Hij omschreef zichzelf als de man die op de camping aan de rand staat en de halve dag naar de anderen kijkt. Zo herinner ik me hem het liefst: die woeste baard, die te luide toon, dat geweldige enthousiasme plaatsten hem apart. Een tikje kluizenaar, een tikje workaholic, een tikje gek en een tikje geniaal. Een mens die als bezeten leefde, overtuigd dat hij de weinige tijd die hij kreeg volop moest gebruiken. Leven is leren, en leren is doorgronden, zei hij.

Zijn laatste album, dat vol warme, bluesverwante muziek staat, eindigt haast profetisch met het liedje ,,Vrij''. Hij speelt op zijn akoestische gitaar. Het is geen echte melodie, en hij mijmert over onthechting. ,,Het is niet de dood/ waar ik bang voor ben/ dat staat voor mij wel vast./ Het is het doodgaan zelf/ dat ik niet ken/ dat niet in dit leven past.'' En hij besluit rustig, alsof hij wist dat het zou komen, alsof hij een poort naar elders opent: ,,Voorzichtig weet ik beter/ wie ik eigenlijk ben/ Ik hou mijzelf hier niet meer vast''. Goeie reis.


06/09/2004 Peter Vantyghem

©Copyright De Standaard

Ravian
06-09-04, 02:09
Mooie lyrics. Lyrics van een mens die de sterfelijkheid van echte mensen begreep. En die geen angst had om een echt mens te zijn.

Marsipulami
06-09-04, 02:13
Geplaatst door Bofko
Die vraagtekens in dit gedicht deugen niet Mars.

Ja bij die vraagtekens had ik zelf ook wel vraagtekens. Maar ja wie ben ik om de genialiteit van de kunstenaar in twijfel te trekken.

TonH
06-09-04, 02:14
Geplaatst door Ravian
Mooie lyrics. Lyrics van een mens die de sterfelijkheid van echte mensen begreep. En die geen angst had om een echt mens te zijn.

Exact...


En vaak zijn zijn en blijven zijn teksten strijdbaar en actueel:


Bram Vermeulen: Burgerman

Vertel hem de waarheid niet
Die wil-ie niet weten
Vertel niet wat gebeurd is
Dat wil-ie juist vergeten
Kom niet aan zijn eigendom
Dan raakt-ie buiten zinnen
Zeg dat je zijn beschermer bent
En hij laat je binnen

refr.:
Hij is burgerman, burgerman
Wil nergens aan, weet nergens van
Weet niet, denkt niet
Daar wordt hij ongelukkig van

Hij wil geen eigen mening
Er wordt voor hem gedacht
Vertel hem dat het slecht gaat
En je hebt hem in je macht
Stel regels op, leg wetten vast
Daar is-ie mee tevreden
Noem de veranderingen fout
Hij leeft in het verleden

refr.

Vertel hem wat-ie hebben moet
En hij gaat het kopen
Predik wat-ie geloven moet
En hij laat zich dopen
Zeg dat-ie bij de goeden hoort
De anderen zijn slechten
Wijs hem dan de waarheid aan
Hij gaat met ze vechten

refr.

Maak hem bang, maak hem bang
En hij doet wat je wil
Laat hem houden wat-ie heeft
En hij houdt zich stil

Ravian
06-09-04, 02:17
Jasses.

Zo vind ik Bram weer een pretentieuze kwal die het beter weet.

Was dit jaren 70? Dan kan het nog plaatsen.
Maar heeft ie altijd die betweterige toon bewaard?
Dan issie een soort Mark61.

TonH
06-09-04, 02:18
Geplaatst door Ravian
Jasses.

Zo vind ik Bram weer een pretentieuze kwal die het beter weet.

Was dit jaren 70? Dan kan het nog plaatsen.
Maar heeft ie altijd die betweterige toon bewaard?
Dan issie een soort Mark61.

:engel:

Marsipulami
06-09-04, 02:21
,,Hij heeft me wakker gekust''


Of het nu collega's-artiesten zijn, programmatoren van het eerste uur of sterren van de jongste lichting, over één ding zijn ze het eens: Bram Vermeulen was een man met uitstraling. De gewezen spelverdeler van het Nederlandse volleybalteam was een knoest van een man, die energie aan een trefzekere formulering wist te koppelen.



Vermeulens kompaan van het eerste uur, Freek de Jonge, had al in de gaten dat zijn wederhelft van Neerlands Hoop bakens kon verzetten. In 1978 nam dat de vorm van strijdvaardige actie aan, toen de twee opriepen tot een boycot van het wereldkampioenschap voetbal in Argentinië. Een actie die niet opgevolgd werd, getuige de finaleplaats van Nederland dat jaar. In het NOS-journaal zei De Jonge: ,,Bram is de man die mij wakker heeft gekust. Ik bewonderde hem om zijn onwaarschijnlijke energie en doelgerichtheid. Ik wist wel wat ik wilde, maar niet hoe ik dat kon bereiken. Hij heeft mij in één keer op dat spoor gezet.''



Het vermogen om emoties te beschrijven die bij elk leven horen, vindt Jean Tant een van de grote verdiensten van Vermeulen. Als oprichter van het impresariaat Kras Artists werkte hij meer dan twintig jaar met de zanger samen. Tant: ,,Ik ben hem na zijn eerste soloplaat begin jaren '80 gaan opzoeken in Nederland. In het begin verliep zijn carrière zeer moeizaam in Vlaanderen. Vanaf de hit 'Rode wijn' zat hij in de lift. Op zijn hoogtepunt had hij hier tournees van 75 optredens. Dat haalt nu niemand meer.''

,,Bram Vermeulen was een graaggeziene gast in Vlaanderen. Dat heeft met de inhoud van zijn liedjes te maken. Als geen ander bezingt hij de emoties die bij ieder leven horen. Veel mensen vonden bij een afscheid troost in zijn teksten. Ik vond hem een grootmeester in de overdracht. Er zijn wel meer liedjesschrijvers die een gevoelige tekst kunnen schrijven, maar hij bracht die emotie tot bij het publiek. Bram vond het niet vies in een veredeld dorpszaaltje te gaan spelen. Dan stelde hij geen eisen over het aantal kilowatt geluid. Als hij 's morgens telefoneerde, was mijn dag goed.''



,,Er is een moreel leiderschap verdwenen'', zegt Jari Demeulemeester. Hij was één van de eersten die in de Ancienne Belgique een podium gaf aan Bram Vermeulen. ,,Na de breuk met Freek de Jonge deed ik speciaal een persconferentie aan de Reyerslaan, om toch maar belangstellenden te trekken. 'Wat ga jij toch doen?' was de meest gehoorde vraag. Men vond dat kleinkunst alleen maar uit Vlaanderen kon komen. En Bram was het kleine broertje van Freek. Zijn eerste show heette 'De Toekomst gaat het helemaal maken'. Die belofte heeft hij waargemaakt. Liedjes uit die tijd houden naar tekst en melodie nog altijd vaste baan. Hij voelde in Vlaanderen de gloed van de mensen. Daar koppelde hij zijn vakmanschap aan. Dat deed de mensen iets, dat hij in hun eigen taal de gevoelens zo fijn kon verpakken. Nu zal dat weer ontdekt worden. Dat is het mooie van een artiest: na de dood komen ze volop in de belangstelling.''



Zelfs de jongste generatie, zoals Tom Van Laere van Admiral Freebee, heeft een band met Vermeulen. Na een workshop bij Vermeulen kwam hij als een ander mens weer buiten. ,,Ik schreef me in voor een cursus songwriting in Dworp. Dat was nog voor de Rock Rally van 2000. Ik droeg zwarte kleren en was niet al te zelfzeker over mijn songs. In kleurige kleren en vol zelfvertrouwen kwam ik er buiten. Dat had Bram in een week klaargespeeld. Vergezeld van een wetenschappelijk exposé tekende hij op een bord het menselijk brein, en vertelde dat sommige mensen aanleg hebben om songs te schrijven. Hij wist zeer veel. Hij had ook over alles een standpunt.''

,,Als de les gedaan was, ging ik vaak naar het café waar hij zat. Dan ging ik luisteren naar wat hij zegde. Je kon er altijd wat van opsteken. Hij leerde me eigenlijk dat alles mogelijk is. En hij heeft me nog iets geleerd. Na een optreden op de Gentse Feesten vertelde ik hem dat het een fantastische set geweest was. 'Mooi zo', zei hij, 'nu moet je nog gelukkig proberen te leven zonder muziek'. Hij had nog zoveel plannen. Hij zat te broeden op een Leonard Cohen-achtige plaat. We hadden het er wel eens over dat ik bij hem backings zou doen. Vroeg of laat zouden we wel eens iets samen gedaan hebben.''



Vier maanden toerde Wigbert Van Lierde dit voorjaar met Bram Vermeulen langs culturele centra in Vlaanderen. Ze brachten het programma Mannen maken oorlog. ,,Die tournee was een van de meest intense en leukste dingen die ik heb gedaan'', zegt Van Lierde. ,,Bram was heel hongerig naar kennis, heel positief ingesteld en ook bijzonder spiritueel. Hij straalde zoveel energie uit, hij was echt een beer van een mens. Zijn plotse dood heeft me enorm verrast. Bram was bezig met reïncarnatie. Hij was ervan overtuigd dat het niet ophield. 'Ik kom wel terug', zei hij als het over de dood ging. Ik denk dat hij uren met je over zijn eigen dood had willen praten.''

(gse/mac)


06/09/2004 (gse/mac)

©Copyright De Standaard

Ravian
06-09-04, 02:23
Ik begrijp 't, Mars.

Als Belg moet het zwaar zijn om een Nederlandse artiest te verliezen.

Bofko
06-09-04, 02:24
Geplaatst door Ravian
Jasses.

Zo vind ik Bram weer een pretentieuze kwal die het beter weet.

Was dit jaren 70? Dan kan het nog plaatsen.
Maar heeft ie altijd die betweterige toon bewaard?
Dan issie een soort Mark61.

Dit is zijn begintijd. Als je ook Freek de Jonge hoort over die tijd (jaren 70) zie je ook een lichtelijk schaamrood opkomen. Die gigantische pretentie en betweterij.Freek is er wel eerlijk over. Typische linkse produkten van die tijd .
Bram is daarna pas zichzelf geworden; de anti-betweter. Iets wat de Vlamingen veel beter gezien hebben als de Nederlanders.

Ravian
06-09-04, 02:26
Geplaatst door Marsipulami
Bram was bezig met reïncarnatie. Hij was ervan overtuigd dat het niet ophield. 'Ik kom wel terug', zei hij als het over de dood ging.


Too bad, Bram. RIP.

850
06-09-04, 02:27
Hoe is ie eigenlijk gestorven? Hartaanval? Ziekte? Vredig in zn slaap?

Marsipulami
06-09-04, 02:28
Geplaatst door Ravian
Ik begrijp 't, Mars.

Als Belg moet het zwaar zijn om een Nederlandse artiest te verliezen.

:D :engel:

Nah, de Belgen houwe wel van Neerlanders, zolang ze hun mond maar dicht houden en hun frigobox thuislaten.

TonH
06-09-04, 02:28
Geplaatst door 850
Hoe is ie eigenlijk gestorven? Hartaanval? Ziekte? Vredig in zn slaap?

Hartaanval in zijn slaap in Toscane.

Bofko
06-09-04, 02:28
Geplaatst door 850
Hoe is ie eigenlijk gestorven? Hartaanval? Ziekte? Vredig in zn slaap?

Hartstilstand. :D


Vredig in zijn slaap.

Ravian
06-09-04, 02:35
Geplaatst door Bofko
Dit is zijn begintijd. Als je ook Freek de Jonge hoort over die tijd (jaren 70) zie je ook een lichtelijk schaamrood opkomen. Die gigantische pretentie en betweterij.Freek is er wel eerlijk over. Typische linkse produkten van die tijd .
Bram is daarna pas zichzelf geworden; de anti-betweter. Iets wat de Vlamingen veel beter gezien hebben als de Nederlanders.

Het was dan ook wel prijsschieten in de 70-ies he?
Establishment, welvaart, opbouw, en om een zondebok te hebben was er altijd wel iemand om ondersteboven te trappen. De trappers trapten dan ook vanuit een warm badje, en met geen flauw benul dat het warme badje was volgegoten door ouders die niet wilden dat ze ooit zoiets kloterigs zouden meemaken als een oorlog met honger, angst, verlies, dood. Ik was toen nog heel klein en las geschiedenisboeken en vond ze maar stom.

850
06-09-04, 02:36
Geplaatst door Bofko


Vredig in zijn slaap.


Dat is een mooie manier om te sterven..........

Ravian
06-09-04, 02:44
Geplaatst door Marsipulami


Nah, de Belgen houwe wel van Neerlanders, zolang ze hun mond maar dicht houden en hun frigobox thuislaten.

Fijn dat onze uitgerangeerde artiesten gretig aftrek vinden bij de Belgen. Ik begrijp dat over 5 jaar "Heb je even voor mij" de superhit wordt in de (3) Belgische clubs.

TonH
06-09-04, 02:47
Geplaatst door Ravian
Het was dan ook wel prijsschieten in de 70-ies he?
Establishment, welvaart, opbouw, en om een zondebok te hebben was er altijd wel iemand om ondersteboven te trappen. De trappers trapten dan ook vanuit een warm badje, en met geen flauw benul dat het warme badje was volgegoten door ouders die niet wilden dat ze ooit zoiets kloterigs zouden meemaken als een oorlog met honger, angst, verlies, dood. Ik was toen nog heel klein en las geschiedenisboeken en vond ze maar stom.

70s waren rare tijd. Ik kwam in 76 terug in Nederland en snapte er geen moer van. In de 60s voelde ik als kind zelfs de beweging om me heen. Maar een paar jaar later leek het wel of er alleen stilstand was.
Een deken die jeukte. Die ouders van jou hadden het nog volop voor het zeggen, maar werden ook opzij getrapt door lui die in mijn ogen geen haar beter waren. Een soort Middeleeuwen zonder uitzicht op een renaisance.

Ik herinner me de kapingen erg goed. En de, zoals men het nu zou noemen, demonisering van het kabinet Den Uyl. De broekriem aanhalen van Van Agt en het vierkante van Wiegel. En toch stond alles stil...

Bofko
06-09-04, 02:49
Geplaatst door Ravian
Het was dan ook wel prijsschieten in de 70-ies he?
Establishment, welvaart, opbouw, en om een zondebok te hebben was er altijd wel iemand om ondersteboven te trappen. De trappers trapten dan ook vanuit een warm badje, en met geen flauw benul dat het warme badje was volgegoten door ouders die niet wilden dat ze ooit zoiets kloterigs zouden meemaken als een oorlog met honger, angst, verlies, dood. Ik was toen nog heel klein en las geschiedenisboeken en vond ze maar stom.

Ik heb er net ietsje meer van meegekregen.
Maar wel genoeg om achteraf te beseffen dat het een zeer vreemde tijd was. Gespeend van ieder realisme. De maakbare samenleving. Les krijgen van communistische leraren en een onvoldoende krijgen omdat je de communistische redenering ff niet zag. Verschrikkelijk roepen dat je zo tolerant was maar uit je daden bleek het tegendeel. Klein brilletje op je neus zetten en roepen dat je filosofie wou gaan studeren. Kunstenaars die precies wisten wat goed, fout, mooi en lelijk was. Urenlange discussies over het verschil tussen de PPR en de PSP.

Marsipulami
06-09-04, 02:54
Geplaatst door Bofko
Ik heb er net ietsje meer van meegekregen.
Maar wel genoeg om achteraf te beseffen dat het een zeer vreemde tijd was. Gespeend van ieder realisme. De maakbare samenleving. Les krijgen van communistische leraren en een onvoldoende krijgen omdat je het communistische redenering ff niet zag. Verschrikkelijk roepen dat je zo tolerant was maar uit je daden bleek het tegendeel. Klein brilletje op je neus zetten en roepen dat je filosofie wou gaan studeren. Kunstenaars die precies wisten wat goed, fout, mooi en lelijk was. Urenlange discussies over het verschil tussen de PPR en de PSP.

Ow wat een super-betweterige analyse van een bepaald tijdsgewricht. ;)

Bofko
06-09-04, 02:57
Geplaatst door Marsipulami
Ow wat een super-betweterige analyse van een bepaald tijdsgewricht. ;)

:) . Da´s geen analyse, Mars. Dat zijn flarden die me bijgebleven zijn.