PDA

Bekijk Volledige Versie : Theo van Gogh regisseert Najib Amhali in <Blue Baby>



Ron Haleber
04-09-04, 23:31
Theo van Gogh regisseert Najib Amhali in <Blue Baby> - vanavond 23.00-1.45 uur

Na zijn onovertroffen filmwerk over Marokkanen uit het leven gegrepen "Najib en Julia" regisseert Theo nu Najib Amhali als de racistisch onderdrukte - voor Hezbollah uitgemaakte - Marokkaan op de werkvloer.

Wie anders dan Theo kan onderdrukte Marokkanen, onderdrukte moslima's en onderdrukte ex-moslima's zo levensecht neerzetten? Daar kun je toch niet bij zo'n high-society bobo als Fons Rademakers voor terecht - die heeft nog nooit van zn leven een Marokkaan of moslima gezien - laat staan aangevoeld!


VPRO-gids: (wel boven de 16 jaar!)

Ook in zijn duurste film (zes miljoen gulden), geschreven door thrillerauteur Tomas Ross, berijdt regisseur Van Gogh zijn stokpaardje, de machtsstrijd tussen man en vrouw. ‘Vrouwen zijn veel gemener dan mannen,’ zei hij in een interview over Baby Blue. Hoe dat in mekaar steekt ontdekt de kijker slechts beetje bij beetje, zoals in de Hitchcockfilm die hoofdpersonen Peter (Fernhout) en Marjan (Römer) net hebben gezien. De intriges in het overwegend Engels gesproken Baby Blue vangen aan bij de komst van de nieuwe buren van Peter en Marjan, Laura (Vidler) en Ron (Cotton). Het gaat ernstig broeien als Peter verliefd wordt op buurvrouw Laura - en het is maar beter verder niks over de plot los te laten. De acteurs spelen prima, ook de semi-bekende Engelse, en er is een leuke rol weggelegd voor stand-up komiek Najib Amhali . De beelden zijn functioneel, maar niet ambitieus, krachtig of dubbelzinnig; Van Gogh maakt er dan ook geen geheim van dat het hem nooit te doen is om camerawerk. Wel om het verhaal, dat volgens Van Gogh spannend moet zijn. Dat is Baby Blue ook wel, maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Simon
05-09-04, 07:49
Geplaatst door Ron Haleber
[B]maar de verwikkelingen zijn soms wat te kunstmatig ingenieus voor soepele inleving.

Daarom heb ik de film ook maar niet uitgekeken .

Siah
05-09-04, 09:25
Geplaatst door Ron Haleber
Theo van Gogh regisseert Najib Amhali in <Blue Baby> vanavond 23.00-1.45 uur
Na zijn onovertroffen filmwerk over Marokkanen uit het leven gegrepen "Najib en Julia" regisseert Theo nu Najib Amhali als de racistisch onderdrukte - voor Hezbollah uitgemaakte - Marokkaan op de werkvloer.
Wie anders dan Theo kan onderdrukte Marokkanen, onderdrukte moslima's en onderdrukte ex-moslima's zo levensecht neerzetten? Daar kun je toch niet bij zo'n high-society bobo als Fons Rademakers voor terecht - die heeft nog nooit van zn leven een Marokkaan of moslima gezien - laat staan aangevoeld!

ik denk toch dat je door de tv-speciaal-effecten gegrepen bent.
wat jij als "levensecht" ziet,
zie ik als fictie met een sprankje waarheid.(die waarheid is erg discutabel).
submission is gebaceerd op stereotypes,(een mengelmoes van clichés).
submission is gebaceerd op "culture talks", (zoals Mahmood Mamdani in zijn boek 'Good Muslim, Bad Muslim'', mooi neerzet).
het is lineair en "conventioneel",
en is een soort ma/cdo/nald en vooraal voor deze systeem(incl. de politicie) bedoeld.
het is niet eens een pamflet, (zoals van gogh zelf zo naif beweerde).

de mullas in MiddelEest liggen er niet wakker van!
"submission" zou een begin van een mission zijn, als dat:
_technisch goed in elkaar zat en niet gebaceerd op "culture talk",
_en in bv Egypte of Iran geproduceerd en getoond werd.

een wereld die het verhaal van Rushdi gekend heeft,
een wereld die gescheurde Koraan gezien heeft,
een wereld die getuige is van steeds groeiende ellende in MO,(vooraal veroorzaakt door de bemoeienisen van buitenaf),

ziet submission als een soort 'Wopper met jonge-kaas' uit macdonalds-keuken!



PS: Slechts een onderdrukte mens zelf, kan haar-zijn eigene positie of die van een andere onderdrukte goed beschrijven(als hij-zij tenmiste de middelen en kennis voor zou hebben).
een filmmaker zou in deze tijd, in diaspora moten "leven" om een progressief werk te kunnen produceren.(vooraal als het om beweegende beelden gaat).

Joesoef
05-09-04, 09:47
Het is ook niet zo zeer de inhoud van de films zelf als wel het opstandige karrakter van Theo-tje zelf dat er voor zorgt dat hij subsidies krijgt om zijn baggerideen te verfilmen.

Simon
05-09-04, 10:41
Geplaatst door Joesoef
Het is ook niet zo zeer de inhoud van de films zelf als wel het opstandige karrakter van Theo-tje zelf dat er voor zorgt dat hij subsidies krijgt om zijn baggerideen te verfilmen.

Hij heeft heel veel werk op eigen kosten en risico gemaakt en er zelfs een hypotheek op zijn huis voor genomen. Verder heeft hij ook wel mooi werk gemaakt. Najib en Julia vond ik bijvoorbeeld zeker geslaagd.

Ron Haleber
05-09-04, 12:34
Geplaatst door Siah


In elk geval moet hij als acteur mee in zo'n project zitten... Dat was duidelijk het geval bij Najib en Julia... Ik ben het 100% met Simon eens!

Daarom is die serie ook zo levensecht... Marokkanen met alles erop en eraan - het goede en het slechte...

En geen enkel overbodig gesijk over Islam! Viel je dat niet op? Ik hoop dat Theo meer van die films maakt...! Dat kan blijkbaar niemand beter dan hij?


Shouf habibi was ook leuk maar meer een kastrekker - niet erg serieus - dat hoeft ook niet altijd!


Over Submission heb ik het ff niet. Daar kwam die Ayaan mee aanzeulen en dat kon Theo als filmmaker natuurlijk niet weigeren...

Siah
05-09-04, 23:55
Geplaatst door Ron Haleber
In elk geval moet hij als acteur mee in zo'n project zitten... Dat was duidelijk het geval bij Najib en Julia... Ik ben het 100% met Simon eens!

Daarom is die serie ook zo levensecht... Marokkanen met alles erop en eraan - het goede en het slechte...

zoals ik al zei,
wat er vaak als (levens)echt beschouwd wordt, zie ik meer als fictie!
ik denk toch dat we hier verschillende definities hebben over ''fictie', 'real' en 'reality'.

Vriend
06-09-04, 00:48
theo van gogh is een zwijn...ok, meer komt er niet uit ik heb het echt geprobeerd mensen...

Ravian
06-09-04, 00:57
Geplaatst door Vriend
theo van gogh is een zwijn...ok, meer komt er niet uit ik heb het echt geprobeerd mensen...

Je beperkingen zijn geaccepteerd.

Ron Haleber
06-09-04, 07:33
Geplaatst door Vriend
theo van gogh is een zwijn...ok, meer komt er niet uit ik heb het echt geprobeerd mensen...

Leuk je weer terug te zien! Hoop dat je je humor niet verloren hebt! :hihi:


Bedankt voor de poging vriend... :engel:

Je moet dit topic zien als een poging om de haat van jouw vrome broeders weer tot door jou beschrijfbare matematische proporties te zien reduceren...! :boer:

Siah
06-09-04, 11:54
Geplaatst door Vriend
theo van gogh is een zwijn...ok, meer komt er niet uit ik heb het echt geprobeerd mensen...

:p


Geplaatst door Vriend
Er zijn twee soorten politici: die hun taal gebruiken om hun gedachten te verbergen en die hun taal gebruiken om te verbergen dat zij geen gedachten bezitten.


er zijn nog meer varianten!!

deleted user
06-09-04, 11:58
Geplaatst door Ron Haleber
Leuk je weer terug te zien! Hoop dat je je humor niet verloren hebt! :hihi:


Bedankt voor de poging vriend... :engel:

Je moet dit topic zien als een poging om de haat van jouw vrome broeders weer tot door jou beschrijfbare matematische proporties te zien reduceren...! :boer:

Jij denkt ook echt dat alles onder woorden te brengen is he... :vreemd: