PDA

Bekijk Volledige Versie : Gistermiddag klonk voor het eerst de oproep tot gebed van de moskee in Zeist.



Marsipulami
05-09-04, 15:10
Gebedsoproep van moskee wekt weinig beroering in Zeister winkelcentrum
Van onze verslaggever

ZEIST - Sylvia Dissel is er speciaal voor gekomen. Om 13.41 uur begint de oproep van de moskee voor het vrijdagmiddaggebed.

Een mannenstem zingt in het Arabisch zachtjes door winkelcentrum De Clomp. Onder de zon kijken mensen elkaar verwonderd aan. Drie minuten later is het alweer voorbij. ,,Ik vind het geweldig, glundert Dissel. ,,Ik heb er twintig minuten op zitten wachten. Wel jammer dat het maar zo kort was.’’

Gistermiddag klonk voor het eerst de oproep tot gebed van de moskee in Zeist. Dit verliep volkomen rustig. De afgelopen weken was er veel commotie over het voornemen van het gebedshuis. Buurtbewoners en SGP dienden protesten in. De moskee staat er al jaren, maar is nu begonnen met een wekelijkse oproep.

Ook het echtpaar Mentenaar zorgde ervoor in de buurt te zijn. Hij: ,,Ik vind het prima. Mensen die hierover vallen, zijn niet goed bij hun hoofd.’’ Zijn vrouw vult aan: ,,In Turkije is het geluid veel harder, dat mag hier ook wel.’’

Toch is lang niet iedereen blij met de oproep. Een voorbijganger die niet met zijn naam in de krant wil, vindt het onnodig. ,,Ze moeten er niet iedereen mee lastigvallen.’’ Maar hij zegt dat hij er zelf geen last van heeft. Een vrouw windt er geen doekjes om: ,,Het gaat steeds verder. Als wij in het buitenland zijn, moeten wij ons ook aanpassen.’’ En even later: ,,Ik had met dit weer wel even de indruk dat ik op vakantie was.’’ De meningen van directomwonenden zijn wisselend. ,,Ik was er voor thuisgekomen, maar ik heb niets gehoord’’, vertelt een bewoner die tijdens de oproep binnen was. Zijn buurvrouw heeft het ook niet gehoord. ,,Ik wist ook niet dat het zou gebeuren.’’

Dragana Vesic woont ook vlakbij en heeft geen enkel bezwaar. ,,De kerk is op zondagmorgen om half tien ook te horen.’’

Een andere buurtbewoonster heeft vooral moeite met de tekst van de oproep. ,,De tekst (Allah is de grootste; ik getuig dat er geen andere God is dan Allah; haast je naar het gebed, red.) is verkeerd, dit gaat te ver. Ik had de vertaling niet in de krant willen lezen. Verder heb ik er geen problemen mee.’’

Even na 14.00 uur is het gebed afgelopen en komen de moslims weer naar buiten. Jallal Gaddari is blij met de oproep. ,,Eigenlijk hoort het vijf keer per dag, zeven dagen in de week. Deze ene keer is dus heel weinig, maar beter dan niets.’’ZinEen man, die anoniem wil blijven, vindt het heel goed. ,,Ik krijg zo meer zin om te bidden.’’ ’Driss’ zegt het prima te vinden. ,,We hebben niets te verliezen. Ik heb gelezen dat de SGP het niet wil. Dat vind ik slecht. Het is maar één keer per week.’’

Hakim Akharouid vindt het ,,hartstikke mooi’’. ,,Wij hebben het gevoel dat vandaag de moskee is gebouwd. Dit had al vanaf het begin gemoeten.’’ Zijn broer Amar: ,,De Marokkaanse samenleving heeft veel te lang moeten wachten. Waarom moet je zes keer om de kerk lopen, als het ook rechtstreeks kan? Er zijn tweeduizend Marokkanen in Zeist. Ook zij zijn onderdeel van de maatschappij.’’

deleted user
05-09-04, 15:16
Geplaatst door Marsipulami
Ook het echtpaar Mentenaar zorgde ervoor in de buurt te zijn. Hij: ,,Ik vind het prima. Mensen die hierover vallen, zijn niet goed bij hun hoofd.’’ Zijn vrouw vult aan: ,,In Turkije is het geluid veel harder, dat mag hier ook wel.’’

:vreemd:

Marsipulami
05-09-04, 15:27
Geplaatst door deleted user
:vreemd:

Hé die smiley is veranderd. De eerste was beter gekozen.

deleted user
05-09-04, 15:33
Geplaatst door Marsipulami
Hé die smiley is veranderd. De eerste was beter gekozen.

Die was ook alleen voor jou bedoelt.

:zweep:

Marsipulami
05-09-04, 15:42
Geplaatst door deleted user
:zweep:


Auw :tranen:

Ik vind dat dit echtpaar groot gelijk heeft. Behoorlijk egoïstisch van die moslims daar in Zeist, dat ze de plaatselijke koeffaar niet laten meegenieten van de adhaan.

Oma
05-09-04, 15:55
Waarom niet wat meer bescheidenheid? Waarom hebben moslims altijd zoveel behoefte aan uiterlijk vertoon zoals bijvoorbeeld hoofddoekjes, en nu dit weer? Een oproep tot gebed via SMS is toch ook voldoende? Waarom weer onnodig mensen provoceren?

Al3arbi
05-09-04, 16:03
Geplaatst door Oma
Waarom niet wat meer bescheidenheid? Waarom hebben moslims altijd zoveel behoefte aan uiterlijk vertoon zoals bijvoorbeeld hoofddoekjes, en nu dit weer? Een oproep tot gebed via SMS is toch ook voldoende? Waarom weer onnodig mensen provoceren?


Wat `n onzin. Sinds wanneer is de kerk op zondagochtend provocatie. Ik vind het heerlijk wakker worden.

Oma
05-09-04, 16:09
Geplaatst door Al3arbi
Wat `n onzin. Sinds wanneer is de kerk op zondagochtend provocatie. Ik vind het heerlijk wakker worden.

Ik vind het anders behoorlijk irritant. En dat als ex-katholiek.

Spoetnik
05-09-04, 16:13
Geplaatst door Oma
Ik vind het anders behoorlijk irritant. En dat als ex-katholiek.

Weet je wat ik irritant vind.. Die geluidjes van mobiele telefoons wanneer ze een SMS krijgen.

deleted user
05-09-04, 16:14
Geplaatst door Marsipulami
Auw :tranen:

Ik vind dat dit echtpaar groot gelijk heeft. Behoorlijk egoïstisch van die moslims daar in Zeist, dat ze de plaatselijke koeffaar niet laten meegenieten van de adhaan.

:zegniets: :p

Oma
05-09-04, 16:15
Geplaatst door Spoetnik
Weet je wat ik irritant vind.. Die geluidjes van mobiele telefoons wanneer ze een SMS krijgen.

Daar hebben ze iets op bedacht...de trilfunctie :D

Al3arbi
05-09-04, 16:32
Geplaatst door Oma
Ik vind het anders behoorlijk irritant. En dat als ex-katholiek.

Heb je al bij ze aan de bel getrokken. Je zal vast `n luisterend oor vinden. Je kan ook gewoon je apparaatje uit je oren schroeven.

Marsipulami
05-09-04, 16:51
Geplaatst door Oma
Ik vind het anders behoorlijk irritant. En dat als ex-katholiek.

Als je in de knoop ligt met je katholieke opvoeding, dan moet je dat niet afreageren op kerkklokken, maar gewoon naar een goeie psychiater gaan. :p