PDA

Bekijk Volledige Versie : Salvadoriaanse officier veroordeeld voor moord op Romero



Marsipulami
06-09-04, 17:48
Salvadoriaanse officier veroordeeld voor moord op Romero


"Mij kunnen ze doden, maar niet de stem van de gerechtigheid"

Geplaatst op 6/9 '04 om 13:25u
Door Theo Borgermans


NEW YORK (RKnieuws.net) - In de Verenigde Staten is vrijdag een voormalig Salvadoriaanse officier veroordeeld voor de moord op aartsbisschop Oscar Romero. Romero werd in 1980 vermoord vlak nadat hij militairen had opgeroepen niet langer bevelen te volgen om landgenoten te doden.

Volgens de Amerikaanse federale rechter in California was de gepensioneerde luchtmachtofficier een van de mede-opdrachtgevers voor de moord. Hij werd vrijdag veroordeeld tot het betalen van 10 miljoen dollar schadevergoeding aan de familie van de vermoorde aartsbisschop.

Moord

Algemeen werd aangenomen dat die moord in opdracht van de junta gepleegd werd en in kringen rond D’Abuisson beraamd werd. De rechtszaak in de VS werd aangespannen door één van de familieleden van Oscar Romero.

Aartsbisschop Saenz Lacaye van San Salvador gaf zondag in de kathedraal van de stad een persconferentie over de zaak (zie foto). In de kathedraal bevindt zich het graf van Oscar Romero, waar nog steeds veel mensen komen bidden voor de toekomst van hun land.

Verdediger van de armen

De als conservatief beschouwde Romero werd in 1977 benoemd tot aartsbisschop van San Salvador. In deze functie wierp hij zich op tot verdediger van de arme bevolking en hekelde hij de onderdrukking en schendingen van de mensenrechten.

Op 24 maart 1980 werd hij door een lid van de rechtse doodseskaders doodgeschoten, terwijl hij de mis las in een ziekenhuiskapel.

Leuven

Mgr. Romero kreeg onder meer een eredoctoraat van de Katholieke Universiteit Leuven. Romero was nuchter over de risico´s van zijn optreden. "Ik ben geregeld met de dood bedreigd," zei hij. "Als christen moet ik U zeggen dat ik niet geloof in de dood zonder opstanding: als ze mij doden al ik opstaan in het Salvadoriaanse volk. Ik zeg dit zonder opschepperij, in de grootste eenvoud ... Mij kunnen ze doden maar niet de stem van de gerechtigheid". (tb)