PDA

Bekijk Volledige Versie : Philipstopman Ron Pieper speelde dubbelrol.



Zwarte Schaap
06-09-04, 23:09
Pieper speelde dubbelrol bij Philips

MICHIEL COUZY

AMSTERDAM - Roel Pieper heeft als topman van Philips een dubbelrol gespeeld. Hij wilde als privé-persoon investeren in een belangrijke technologie, die voor Philips was bedoeld. Dit blijkt uit het boek De Broncode, dat morgen in de winkel ligt.

Roel Pieper wil de politiek in. De investeerder en internetprofessor heeft in interviews laten weten zelfs het premierschap niet te willen uitsluiten.

De plannen van Pieper komen op een ongelukkig moment. Uitgeverij Podium brengt vandaag De Broncode uit. Het beeld dat hierin van Pieper wordt geschetst, zal het niet goed doen bij kiezers.

Quote-journalist Eric Smit beschrijft het wonderbaarlijke verhaal van uitvinder Jan Sloot. De televisiereparateur uit Nieuwegein ontwikkelde in 1995 een apparaat waarmee hij digitale tekstbestanden en beelden kon verkleinen tot een fractie van de oorspronkelijke omvang.

De vinding van Jan Sloot zou een revolutie veroorzaken in de it-industrie. Deze technologie was miljarden waard.

Roel Pieper doorzag de betekenis van de vinding. Hij kreeg die als topman van Philips onder ogen. Pieper trad in 1998 toe tot de raad van bestuur van de multinational. Jan Sloot hoopte dat Philips in de nieuwe technologie zou willen investeren en klopte aan bij Pieper.

Smit maakt duidelijk dat Pieper een dubbelrol speelde. Hij was weliswaar bestuurslid van Philips, maar hij had eigenlijk veel meer zin om zelf te investeren en dus ook zelf van de opbrengsten te genieten.

Terwijl de onderzoekers van Philips nog aan de uitvinding snuffelden, liet Pieper weten bestuursvoorzitter te willen worden van het bedrijf dat de technologie op de markt zou brengen. Ook wilde hij een belang in die onderneming hebben. Hij investeerde zelf mee. In mei 1999 vertrok hij bij Philips, zonder nadere toelichting.

Lege handen
Twee maanden later overleed Jan Sloot plotseling. Zijn vinding nam hij mee in zijn graf. Pieper stond met lege handen.

De vraag is of de technologie echt heeft bestaan of dat Jan Sloot Pieper in de maling heeft genomen. ''Zeer waarschijnlijk was het een truc,'' oordeelt Smit. ''Wetenschappers zeggen dat dit gewoon niet kon. Maar niemand heeft dat ooit aangetoond.''

De auteur acht de rol die Pieper heeft gespeeld, laakbaar: ''Pieper kreeg de technologie onder ogen als werknemer van Philips. Dan kun je er niet zelf mee vandoor gaan.''

Pieper wil geen commentaar geven op het boek. Wel zegt hij het vreemd te vinden dat de auteur hem niet om medewerking heeft gevraagd.

''Dat is niet waar,'' zegt Smit. ''Ik heb een paar gesprekken met hem gevoerd over zijn medewerking. Daar heeft hij van afgezien.''


Bron: Het Parool 06/09/04

~Panthera~
06-09-04, 23:38
Agossie, nu is zijn melkkoetje naar de Filisteinen. :blowen: :fuckit2:

mrz
07-09-04, 03:31
''Dat is niet waar,'' zegt Smit. ''Ik heb een paar gesprekken met hem gevoerd over zijn medewerking. Daar heeft hij van afgezien.''

Lol man, klopt iets niet aan die zin man... Heb ik ook weleens gehad, gesprekje met iemand, maar als iemand niet wil praten, vat ik dat niet meteen op als instemmen, gek genoeg. :)

barfly
07-09-04, 07:32
Als ik dit zo lees dan heeft die meneer winzip ofzo opnieuw ontdekt :)

Simon
07-09-04, 07:59
Geplaatst door mrz
Lol man, klopt iets niet aan die zin man... Heb ik ook weleens gehad, gesprekje met iemand, maar als iemand niet wil praten, vat ik dat niet meteen op als instemmen, gek genoeg. :)

Inderdaad er klopt niks van die zin ! Zal er ook wel weinig van die vinding kloppen ?

Mark
07-09-04, 08:11
WINRAR is toch inmiddels op de markt dus wat zeuren we?