PDA

Bekijk Volledige Versie : Schokkende cijfers



assassijn
08-09-04, 22:28
Je hoeft de krant maar open te slaan of de TV aan te zetten om te zien dat men zich het leed van de allochtone vrouw ten zeerste aantrekt.
Moslim-vrouwen worden onderdrukt,ze worden in het land van herkomst gedumpt,ze worden besneden en uitgehuwelijkt en tenslotte zitten de blijf van mijn lijf huizen tjokvol met voorgenoemde vrouwen.

Maar wie trekt zich het lot van de autochtone vrouw aan?
Ook de autochtone vrouwen hebben te kampen met een groot probleem,40% van de autochtone vrouwen is namelijk seksueel misbruikt in haar jeugd......zal Nova hier wat zendtijd aan besteden of is het niet belangrijk genoeg?

van de website seksueelmisbruik.nl


Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen of er was sprake van verschillende daders.

In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomen de gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Een procent van de (mede-)plegers was vrouw.

Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen voor het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar.

Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

Het aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten. Het aantal zaken waarbij moord en doodslag plaatsvindt is gemiddeld, hoe ernstig ook, nog geen drie per jaar (gerekend tussen 1992 en 2000).

taouanza
08-09-04, 22:31
Troost je ze geven niks om allebei.
Dit is gewoon een krantenvulfase niemand denkt aan oplossingen.
Ik zou me ook vreselijk voelen als ik een autochtone vrouw was die mishandelt wordt en geen kant op kan. Maar ja dat verkoopt geen kranten.

Jar
08-09-04, 22:31
Wordt al decennia aandacht aan besteed, maar vanwege jouw leeftijd zal je dat nog niet opgevallen zijn.

taouanza
08-09-04, 22:39
Geplaatst door Jar
Wordt al decennia aandacht aan besteed, maar vanwege jouw leeftijd zal je dat nog niet opgevallen zijn.

Slaap maar lekker door.:slapen:

Zo nu en dan komt het in het nieuws en wordt er weer een postbus 51 campagne gehouden.
Maar wat verandert er in de praktijk? niks.

NIS
08-09-04, 22:43
Geplaatst door taouanza
Slaap maar lekker door.:slapen:

Zo nu en dan komt het in het nieuws en wordt er weer een postbus 51 campagne gehouden.
Maar wat verandert er in de praktijk? niks.

Er verandert wel wat: Reklamebureaus worden alleen maar rijker :student:

Joesoef
08-09-04, 22:49
Geplaatst door Jar
Wordt al decennia aandacht aan besteed, maar vanwege jouw leeftijd zal je dat nog niet opgevallen zijn.

Uit ervaring kan ik vertellen dat dat onzin is.

taouanza
08-09-04, 22:50
Geplaatst door NIS
Er verandert wel wat: Reklamebureaus worden alleen maar rijker :student:

Ja die mogen dan afiches maken voor een telefoonnummer waar je informatie kan krijgen als je slachtoffer bent van mishandeling. Dan kunnen ze je vertellen dat je naar de politie moet om aangifte te doen.
Daar was je natuurlijk zelf nooit opgekomen.
Maar de politie heeft het te druk met bonnen schrijven dus die heeft daar helemaal geen tijd voor.

En er zijn curcussen voor gewelddadige manne. Vrijwillig natuurlijk.

Zwarte Schaap
08-09-04, 22:56
Geplaatst door Jar
Wordt al decennia aandacht aan besteed, maar vanwege jouw leeftijd zal je dat nog niet opgevallen zijn.

Alleen zal men nooit de Nederlandse cultuur de schuld geven.

NIS
08-09-04, 22:56
Geplaatst door taouanza
Ja die mogen dan afiches maken voor een telefoonnummer waar je informatie kan krijgen als je slachtoffer bent van mishandeling. Dan kunnen ze je vertellen dat je naar de politie moet om aangifte te doen.
Daar was je natuurlijk zelf nooit opgekomen.
Maar de politie heeft het te druk met bonnen schrijven dus die heeft daar helemaal geen tijd voor.

En er zijn curcussen voor gewelddadige manne. Vrijwillig natuurlijk.

En weet je wat erger is: De offertes, die uitgebracht worden door zo'n bureau zijn zo hoog!! En de domme ambtenaren (lees: commissie van blah blah) keuren alles goed.. :student:

NIS
08-09-04, 22:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Alleen zal men nooit de Nederlandse cultuur de schuld geven.

Komt allemaal door ons! Dat de Nederlandse man (lees: krat bier) zijn vrouw mishandeld legt aan ons. We praten te hard enzo. En dat heeft hem zo psychisch aangetast, dat ie tot mishandeling is overgegaan. Kon geen andere reden verzinnen! Jij wel? :D

Jar
08-09-04, 23:04
Zo nu en dan komt het in het nieuws en wordt er weer een postbus 51 campagne gehouden.

Dit soort akties helpt ook niet, mannen blijven mannen, hufters dus :huil:

En ja hoor Zwart Schaap, de Nederlandse, Duitse, Franse, Deense, Zweedse, Noorse, Finse, Zwitserse, Spaanse, Italiaanse, Belgische, Luzemburgse cultuur is hiervan de schuld.

Mannen moeten gewoon eens ophouden hun pik achterna te lopen, waar dan ook op deze wereld. Kijken, een vrouw, een kind, een mens mooi vinden harstikke goed, daarbij fantaseren ook goed, maar houd je handen en pik in toom en respecteer de lichamelijke integriteit van ieder mens.

Joesoef
08-09-04, 23:07
Geplaatst door Jar
Dit soort akties helpt ook niet, mannen blijven mannen, hufters dus :huil:


Decennia lang geld over de balk smijten. Die ridderzaal zou als het goed is de komende decennia helemaal vol gepland moeten zijn.

Jez
08-09-04, 23:15
De idee schijnt te bestaan dat wanneer iets bespreekbaar is, het ook meteen is opgelost.

Dat is een illusie. Maar degenen die getroffen worden, worden niet ook nog eens bestraft door uitstoting, de schuldvraag of gebrek aan hulpverlening.

Jar
08-09-04, 23:18
Decennia lang geld over de balk smijten. Die ridderzaal zou als het goed is de komende decennia helemaal vol gepland moeten zijn.

Ja veel was weggegooid geld. De veranderingen zullen vanuit goede opvoeding waarbij openlijk over seksualiteit, romantiek en sensualiteit gesproken kan worden, en nooit zal het perfect worden, maar als de helft van alle mannen zich een andere houding aan zal meten, waarbij de lichamelijke kracht niet meer centraal zal staan in de man/vrouw relatie, dan zal respect voor de vrouw toenemen. Ga de echte strijd met de vrouw aan, de verbale strijd, leer elkaar daarbinnen kennen, en vooral leer elkaar daarin hanteren

Joesoef
08-09-04, 23:20
Geplaatst door Jar
Ja veel was weggegooid geld. De veranderingen zullen vanuit goede opvoeding waarbij openlijk over seksualiteit, romantiek en sensualiteit gesproken kan worden, en nooit zal het perfect worden, maar als de helft van alle mannen zich een andere houding aan zal meten, waarbij de lichamelijke kracht niet meer centraal zal staan in de man/vrouw relatie, dan zal respect voor de vrouw toenemen. Ga de echte strijd met de vrouw aan, de verbale strijd, leer elkaar daarbinnen kennen, en vooral leer elkaar daarin hanteren

Schone taak voor vrouwen bij het opvoeden van de mannen in wording. De vrouw zal de barricades opmoeten.

Siah
08-09-04, 23:22
Geplaatst door NIS
Er verandert wel wat: Reklamebureaus worden alleen maar rijker :student:

:fpotver:








mooie fotos heb jij!

Siah
08-09-04, 23:24
Geplaatst door assassijn
Je hoeft de krant maar open te slaan of de TV aan te zetten om te zien dat men zich het leed van de allochtone vrouw ten zeerste aantrekt.
Moslim-vrouwen worden onderdrukt,ze worden in het land van herkomst gedumpt,ze worden besneden en uitgehuwelijkt en tenslotte zitten de blijf van mijn lijf huizen tjokvol met voorgenoemde vrouwen.

Maar wie trekt zich het lot van de autochtone vrouw aan?
Ook de autochtone vrouwen hebben te kampen met een groot probleem,40% van de autochtone vrouwen is namelijk seksueel misbruikt in haar jeugd......zal Nova hier wat zendtijd aan besteden of is het niet belangrijk genoeg?

van de website seksueelmisbruik.nl


Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen of er was sprake van verschillende daders.

In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomen de gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Een procent van de (mede-)plegers was vrouw.

Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen voor het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar.

Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

Het aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten. Het aantal zaken waarbij moord en doodslag plaatsvindt is gemiddeld, hoe ernstig ook, nog geen drie per jaar (gerekend tussen 1992 en 2000).

:blowen:

assassijn
09-09-04, 00:09
Dit is een probleem wat bij de wortel moet worden aangepakt.
40% van de atochtone hollandse vrouwen is in haar jeugd(zie pedofielen)seksueel misbruikt.
Dit gaat niet om mishandeling van vrouwen,maar om seksuele mishandeling van minderjarige meisjes...uiteraard dragen zij de pijn e het trauma hun hele leven mee.

Joepie
09-09-04, 00:19
Geplaatst door assassijn
Dit is een probleem wat bij de wortel moet worden aangepakt.
40% van de atochtone hollandse vrouwen is in haar jeugd(zie pedofielen)seksueel misbruikt.


praktisch 1 op de 2, .... dat denk je misschien

Dat het moet worden aangepakt dat zeker, maar je overdrijft toch wel enorm.

Joesoef
09-09-04, 01:00
Geplaatst door Joepie
praktisch 1 op de 2, .... dat denk je misschien

Dat het moet worden aangepakt dat zeker, maar je overdrijft toch wel enorm.


Al jaren is bekend dat 35% van de vrouwen ooit eens is aangerand, 75% van de gevallen was dat door familie en of bekenden.

nard
09-09-04, 07:29
Geplaatst door Joepie
praktisch 1 op de 2, .... dat denk je misschien

Dat het moet worden aangepakt dat zeker, maar je overdrijft toch wel enorm.

Ik denk dat het niet zoveel zin heeft je pijlen te richten op de feitelijk cijfers. Misschien dat je de percentages mogelijk iets naar beneden bijgesteld krijgt, bepaalden publiceren wat te graag over dit onderwerp op 't forum. Dus niet helemaal onwaarschijnlijk hebben we te maken met een bepaalde flattering van cijfermateriaal.
Maar de algemene omvang en ernst van het verschijnsel op zich zelf moet je niet te negeren. Dat is in Nederland werkelijkheid.

Dit sexueel abusement is onder andere een gevolg van doorgeslagen vrijheid, visueel gerichte maatschappij, afwezigheid van taboes (taboe is een vies woord tegenwoordig...), doorbreken van klassieke waarden en het volslagen doorgevoerde humanisme (waardoor bijv in (straf-)wetgeving tot voor kort nauwelijks werd voorzien in dit soort problemen, zoals ook in vele andere vormen van crimineel gedrag).
Al met al een enorm probleem voor Nederland. Dat poets je echt niet weg, Joep. Dat kan en mag trouwens ook niet. Totale en vaak ongerichte vrijheid op het vlak van sexualiteit is een van de duistere kanten van het Westen.
Daarom denk ik persoonlijk dat Balkenende de discussie goed insteekt op fundamentele waarden en normen; wat je wil dat jou wordt gedaan, doe dat een ander desgelijks.

Misschien moet je je pijlen op een ander verschijnsel richten; het hyena-achtige enthousiasme, waarmee een aantal zich met hongerige graagte op dit onderwerp stort. Net warm vlees.
Maar boter op 't hoofd voldoende natuurlijk, dat weten jij en ik ook wel.
We hebben onze handen vol aan het erkennen (laat staan aanpakken) van onze eigen problemen. We kunnen die van een ander er ook nog niet eens bijhebben.

Goodnight
09-09-04, 08:09
Geplaatst door Jar
Wordt al decennia aandacht aan besteed, maar vanwege jouw leeftijd zal je dat nog niet opgevallen zijn.

Die aandacht heeft blijkbaar weinig opgeleverd dan.Ik neem aan dat dit recente cijfers zijn.........dan vraag ik me af wat men bereikt heeft in al die decennia van aandacht.....

Jar
09-09-04, 08:13
Goodnight, dat schreef ik al, lees ook mijn priksels erna.

Joesoef
09-09-04, 08:17
Geplaatst door Jar
Goodnight, dat schreef ik al, lees ook mijn priksels erna.

Het vreemde is dat er een stijgende lijn in zit. En dat komt niet alleen doordat er meer aangifte wordt gedaan ivm het verminderen van het taboe om er over te praten.

Goodnight
09-09-04, 08:18
Geplaatst door Jar
Goodnight, dat schreef ik al, lees ook mijn priksels erna.

ik zag ut.....maar toen was het al geplaatst :D

Mark
09-09-04, 08:23
Het blijft een bizar hoog getal, kan me het zo moeilijk voorstellen... alhoewel ik me kan voorstellen dat je niet even tussen neus en lippen verteld dat je als kind aangerand bent.

Goodnight
09-09-04, 08:33
Geplaatst door Mark
Het blijft een bizar hoog getal, kan me het zo moeilijk voorstellen... alhoewel ik me kan voorstellen dat je niet even tussen neus en lippen verteld dat je als kind aangerand bent.

Ik kreeg laatst van een vriendin van mij een vreselijk verhaal te horen:

jarenlang misbruikt door drie mannelijke familieleden.
Niemand die haar geloofde.
Ze is er bijna onderdoor aan gegaan :(

dicksr
09-09-04, 08:34
Geplaatst door assassijn
Je hoeft de krant maar open te slaan of de TV aan te zetten om te zien dat men zich het leed van de allochtone vrouw ten zeerste aantrekt.
Moslim-vrouwen worden onderdrukt,ze worden in het land van herkomst gedumpt,ze worden besneden en uitgehuwelijkt en tenslotte zitten de blijf van mijn lijf huizen tjokvol met voorgenoemde vrouwen.

Maar wie trekt zich het lot van de autochtone vrouw aan?
Ook de autochtone vrouwen hebben te kampen met een groot probleem,40% van de autochtone vrouwen is namelijk seksueel misbruikt in haar jeugd......zal Nova hier wat zendtijd aan besteden of is het niet belangrijk genoeg?

van de website seksueelmisbruik.nl


Uit landelijk Nederlands onderzoek blijkt dat ruim vijftien procent van de vrouwen voor het zestiende levensjaar een negatieve seksuele ervaring heeft meegemaakt met een familielid. Iets meer dan de helft van deze slachtoffers is ernstig misbruikt: er waren herhaalde (pogingen tot) verkrachting, er werden andere ingrijpende seksuele handelingen afgedwongen of er was sprake van verschillende daders.

In eenderde van de gevallen betrof het een eenmalige gebeurtenis, bij eenderde deel ging het om meer dan vijf keer en bij het resterende deel om veel voorkomen de gebeurtenissen over een lange periode. De daders waren voornamelijk vaders, oudere broers en ooms. Een procent van de (mede-)plegers was vrouw.

Daarnaast is 24 procent van de vrouwen in hun jeugd geconfronteerd met (meestal eenmalig) seksueel misbruik door iemand die niet tot de familiekring behoorde: een oudere jongen, een onderwijzer, een buurman, de vader van een vriendinnetje, een volwassen vriend van het gezin of een onbekende man. In bijna de helft van deze gevallen deed de dader een poging tot verkrachting of dwong het slachtoffer tot masturbatie.

Als we de gebeurtenissen binnen en buiten de kring van verwanten combineren, blijkt dat bijna 40% van de vrouwen voor het zestiende jaar een of meer ervaringen met seksueel misbruik heeft gehad. De meest voorkomende leeftijd waarop misbruik vaak voorkomt ligt tussen de acht en twaalf jaar.

Naar seksueel misbruik van jongens is in ons land nog geen landelijk onderzoek verricht. Buitenlandse studies tonen aan dat drie tot negen procent van de jongens misbruikervaringen kent, meestal gepleegd door mannen buiten de kring van familieleden. Het aantal misbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel. Het gaat om ongeveer 2050 tot 2350 zaken per jaar.

Het aantal zaken waarin de rechter uiteindelijk een beslissing neemt schommelt van 1997 tot en met 1999 tussen de 500 en 550 per jaar voor meerderjarige verdachten en bedraagt circa 135 per jaar voor minderjarige verdachten. Het aantal zaken waarbij moord en doodslag plaatsvindt is gemiddeld, hoe ernstig ook, nog geen drie per jaar (gerekend tussen 1992 en 2000).


1) Als ik lees: Uit landelijk Nederlands ondezoek, dan lees ik niet: Uit onderzoek onder autochtone nederlandse vrouwen. Misschien is dat wel zo, maar in een andere thread heeft Joesoef al eens iets laten zien over deze cijfers bij autochtoon vs allochtoon. In deze post lees ik dit onderscheid niet.

2) Wanneer 40% van de vrouwen voor het 16e jaar een of meer ervaringen heeft met sexueel misbruik, realiseer je je dan hoeveel DADERS en SLACHTOFFERS er statistisch gezien hier mee moeten zitten prikken?

Goodnight
09-09-04, 08:36
Geplaatst door Joesoef
Het vreemde is dat er een stijgende lijn in zit. En dat komt niet alleen doordat er meer aangifte wordt gedaan ivm het verminderen van het taboe om er over te praten.

ik denk wel dat de vrije sexuele moraal die er heerst dit soort dingen stimuleert.
Mensen stellen voor zichzelf geen grenzen meer.
Is misschien heel kort door de bocht,maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat de vrije sexuele moraal en het misbruik met elkaar samenhangen.

deleted user
09-09-04, 08:39
Geplaatst door Goodnight
ik denk wel dat de vrije sexuele moraal die er heerst dit soort dingen stimuleert.
Mensen stellen voor zichzelf geen grenzen meer.
Is misschien heel kort door de bocht,maar ik ben er vrijwel van overtuigd dat de vrije sexuele moraal en het misbruik met elkaar samenhangen.

Nee, absoluut niet kort door de bocht.

Mark
09-09-04, 08:41
Geplaatst door Goodnight
Ik kreeg laatst van een vriendin van mij een vreselijk verhaal te horen:

jarenlang misbruikt door drie mannelijke familieleden.
Niemand die haar geloofde.
Ze is er bijna onderdoor aan gegaan :(

Toevalligerwijs vertelde een vriendin van me onlangs dat ze verkracht was, maar later bleek dat weer een schreeuw om aandacht te zijn.

En een lange tijd geleden is er in mijn familie een geval van incest egweest, tenminste we weten het niet zeker omdat de dader dood is en de slachtoffers niks willen zeggen.

dicksr
09-09-04, 08:52
Geplaatst door assassijn
Dit is een probleem wat bij de wortel moet worden aangepakt.
40% van de atochtone hollandse vrouwen is in haar jeugd(zie pedofielen)seksueel misbruikt.
Dit gaat niet om mishandeling van vrouwen,maar om seksuele mishandeling van minderjarige meisjes...uiteraard dragen zij de pijn e het trauma hun hele leven mee.

Zonder het probleem te wille bagatelliseren, ben ik wel benieuwd naar de in het onderzoek gehanteerde definities. Kun je een link naar het onderzoek verschaffen?

Jar
09-09-04, 08:59
ik denk wel dat de vrije sexuele moraal die er heerst dit soort dingen stimuleert.

Kan in sommige gevallen opgaan, maar verder vind ik het te kort door de bocht.
Volgens mij zijn cijfers van incest en verkrachtingen in landen waar de seksuele moraal veel strakker is, waar het nog een taboe is, even hoog zijn alleen het komt niet zo in de openbaarheid.

dicksr
09-09-04, 09:04
Geplaatst door deleted user
Nee, absoluut niet kort door de bocht.

Naar ik me meen te herinneren, ik kan het echter niet snel weer reproduceren, is al eens eerder gekeken naar het verband tussen de vrije sexuele moraal en sexueel misbruik.

De uitkomsten daarvan waren, dacht ik, dat dit verband niet bestaat. Wel werd aangetoond dat de 'meldingsbereidheid' groter is geworden in de laatste decennia.

Statistisch lijkt me ook dat bij een incidentie van 40% voor het 16e jaar, onderzocht bij vrouwen in nederland, het onvermijdelijk is dat hierbij een fors aantal vrouwen van redelijke leeftijd in de steekproef zitten. Hun periode voor het 16e jaar ligt alweer een aantal decennia achter hen.

Dit zou erop kunnen wijzen dat het geen probleem is van vrije sexuele moraal, maar een probleem van mannen in het algemeen die vrouwen niet als gelijkwaardigen met hun eigen integriteit accepteren.

Mill
09-09-04, 09:06
Geplaatst door dicksr
2) Wanneer 40% van de vrouwen voor het 16e jaar een of meer ervaringen heeft met sexueel misbruik, realiseer je je dan hoeveel DADERS en SLACHTOFFERS er statistisch gezien hier mee moeten zitten prikken? [/B]

Mja, maar dat onderzoek telt zo te lezen alles mee, dus ook een beetje grijpen en betasten waarbij de vrouw zich moet verweren en een paar keer nee moet zeggen voordat die eikel ophoudt, dus zonder dat het tot seks komt. Dat valt onder aanranding. Terecht natuurlijk, en het hoort gewoon bestraft te worden, maar het is niet echt wat je associeert met de enorm beladen term 'seksueel misbruik'. Ik ken inderdaad weinig meisjes die niet ooit zijn aangerand in deze zin, maar da's geen traumamateriaal.

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers van echte verkrachting. Hoop niet dat dat ook zo hoog is.

assassijn
09-09-04, 09:06
Geplaatst door dicksr
Zonder het probleem te wille bagatelliseren, ben ik wel benieuwd naar de in het onderzoek gehanteerde definities. Kun je een link naar het onderzoek verschaffen?

Als je op de site seksueelmisbruik.nl kijkt kom je vast en zeker wel een link naar dit ondersoek tegen

deleted user
09-09-04, 09:13
Geplaatst door dicksr
Naar ik me meen te herinneren, ik kan het echter niet snel weer reproduceren, is al eens eerder gekeken naar het verband tussen de vrije sexuele moraal en sexueel misbruik.

De uitkomsten daarvan waren, dacht ik, dat dit verband niet bestaat. Wel werd aangetoond dat de 'meldingsbereidheid' groter is geworden in de laatste decennia.

Statistisch lijkt me ook dat bij een incidentie van 40% voor het 16e jaar, onderzocht bij vrouwen in nederland, het onvermijdelijk is dat hierbij een fors aantal vrouwen van redelijke leeftijd in de steekproef zitten. Hun periode voor het 16e jaar ligt alweer een aantal decennia achter hen.

Dit zou erop kunnen wijzen dat het geen probleem is van vrije sexuele moraal, maar een probleem van mannen in het algemeen die vrouwen niet als gelijkwaardigen met hun eigen integriteit accepteren.

Het een sluit het ander niet uit.

dicksr
09-09-04, 09:19
Geplaatst door deleted user
Het een sluit het ander niet uit.

Als waar is wat ik mij herinner, sluit het een het ander dus wel uit.

Joepie
09-09-04, 10:46
Geplaatst door nard
Ik denk dat het niet zoveel zin heeft je pijlen te richten op de feitelijk cijfers. Misschien dat je de percentages mogelijk iets naar beneden bijgesteld krijgt, bepaalden publiceren wat te graag over dit onderwerp op 't forum. Dus niet helemaal onwaarschijnlijk hebben we te maken met een bepaalde flattering van cijfermateriaal.
Maar de algemene omvang en ernst van het verschijnsel op zich zelf moet je niet te negeren. Dat is in Nederland werkelijkheid.

Dit sexueel abusement is onder andere een gevolg van doorgeslagen vrijheid, visueel gerichte maatschappij, afwezigheid van taboes (taboe is een vies woord tegenwoordig...), doorbreken van klassieke waarden en het volslagen doorgevoerde humanisme (waardoor bijv in (straf-)wetgeving tot voor kort nauwelijks werd voorzien in dit soort problemen, zoals ook in vele andere vormen van crimineel gedrag).
Al met al een enorm probleem voor Nederland. Dat poets je echt niet weg, Joep. Dat kan en mag trouwens ook niet. Totale en vaak ongerichte vrijheid op het vlak van sexualiteit is een van de duistere kanten van het Westen.
Daarom denk ik persoonlijk dat Balkenende de discussie goed insteekt op fundamentele waarden en normen; wat je wil dat jou wordt gedaan, doe dat een ander desgelijks.

Misschien moet je je pijlen op een ander verschijnsel richten; het hyena-achtige enthousiasme, waarmee een aantal zich met hongerige graagte op dit onderwerp stort. Net warm vlees.
Maar boter op 't hoofd voldoende natuurlijk, dat weten jij en ik ook wel.
We hebben onze handen vol aan het erkennen (laat staan aanpakken) van onze eigen problemen. We kunnen die van een ander er ook nog niet eens bijhebben.

heb je gelijk in.

dicksr
09-09-04, 10:58
Geplaatst door Joepie
heb je gelijk in.

Dus niet!

Cijfers omhoog of omlaag bijstellen daar gaat het niet om. De omvang van de ellende blijft groot.

Wanneer je echter vanuit je eigen hang-ups, ongefundeerd, moralistisch gaat lopen leuteren over de oorzaak van het probleem, dan gaat het nooit lukken om aan oplossingen toe te komen omdat de ware oorzaak verborgen blijft.

Daar gaat het dus om!

nard
09-09-04, 11:01
Geplaatst door dicksr
[B]Dus niet!

Cijfers omhoog of omlaag bijstellen daar gaat het niet om. De omvang van de ellende blijft groot.


Dat's precies wat ik zeg ......



Wanneer je echter vanuit je eigen hang-ups, ongefundeerd, moralistisch gaat lopen leuteren over de oorzaak van het probleem, dan gaat het nooit lukken om aan oplossingen toe te komen omdat de ware oorzaak verborgen blijft.

Daar gaat het dus om!

Ik geef de oorzaken aan ....

dicksr
09-09-04, 11:15
Geplaatst door nard
Dat's precies wat ik zeg ......

Ik geef de oorzaken aan ....

Neen, jij geeft vanuit jouw morele principes een door jou veronderstelde oorzaak aan die bij die principes past, maar niet ondersteund wordt door de werkelijkheid.

Joepie
09-09-04, 11:32
Geplaatst door dicksr
Neen, jij geeft vanuit jouw morele principes een door jou veronderstelde oorzaak aan die bij die principes past, maar niet ondersteund wordt door de werkelijkheid.

In een discussieforum mag je toch veronderstellen? Anders was dit wel een "feitendatabase" he. Dat de oorzaken die hij aangeeft misschien (nog) niet getoetst zijn aan de werkelijkheid ondermijnt toch niet dat er een causaal verband is? Dus de oorzaak wegnemen ongeacht welke oorzaak?

dicksr
09-09-04, 11:39
Geplaatst door Joepie
In een discussieforum mag je toch veronderstellen? Anders was dit wel een "feitendatabase" he. Dat de oorzaken die hij aangeeft misschien (nog) niet getoetst zijn aan de werkelijkheid ondermijnt toch niet dat er een causaal verband is? Dus de oorzaak wegnemen ongeacht welke oorzaak?

Veronderstellen is prima en levensbloed voor discussie.

Er is pas sprake van een 'causaal' verband als dat is aangetoond.

Anders zou het zijn wanneer gezegd werd: Vanuit mijn overtuiging/beleving/geloof/etc. ...... vind ik ......... etc.

Wanneer je een veronderstelde oorzaak wegneemt en het fenomeen zet zich gewoon voort, wat ben je dan opgeschoten??

Joepie
09-09-04, 11:47
Geplaatst door dicksr

Wanneer je een veronderstelde oorzaak wegneemt en het fenomeen zet zich gewoon voort, wat ben je dan opgeschoten??

heb je ook zeker gelijk in.... Idd de oorzaak die je stelt, zal dan wel de onderbouwde dus aangetoonde oorzaak moeten zijn m.b.t. het gevolg.... dus het causaal verband zal inderdaad moeten worden vastgesteld, dan pas kunnen er ook gerichte oplossingen gezocht worden om de oorzaak weg te nemen/in te perken.

nard
09-09-04, 12:05
Geplaatst door dicksr
Neen, jij geeft vanuit jouw morele principes een door jou veronderstelde oorzaak aan die bij die principes past, maar niet ondersteund wordt door de werkelijkheid.


Jij vind dat dat niet gesteund wordt door de werkelijkheid. Ik vind van wel.

dicksr
09-09-04, 12:53
Geplaatst door nard
Jij vind dat dat niet gesteund wordt door de werkelijkheid. Ik vind van wel.

Neen, niet ik vind, maar onderbouwd.
Wanneer jij gewoon zegt ik vind ......... prima, niks mis mee.

vlegeltje
09-09-04, 15:28
Incest is een van de ergste gevallen van sexueel misbruik.

Er zijn meer gevallen van incest op de Veluwe, dan het landelijke gemiddelde.

Hoe komt dat?

Zou er een causaal verband kunnen zijn tussen de zwaar gereformeerde protestantse cultuur van Nard op de veluwe, en het bestaan van zoveel gevallen van incest daar?


Aan de andere kant, er zou ook een omgekeerd evenredig verband kunnen zijn tussen een vrije sexuele moraal en sexueel misbruik.

Openheid over sexualiteit, goede voorlichting en het bespreekbaar maken van sexuele problemen, maw een vrije sexuele moraal, kan juist bijdragen aan het verminderen van sexueel misbruik.

Openheid over sexualiteit is eerder een oplossing dan een oorzaak van het probleem.

dicksr
09-09-04, 15:41
Geplaatst door vlegeltje
Incest is een van de ergste gevallen van sexueel misbruik.

Er zijn meer gevallen van incest op de Veluwe, dan het landelijke gemiddelde.



In een eerdere thread is deze stelling (ik dacht nl ook dat dat zo was) al eens o.b.v. feitelijke statistische data onjuist gebleken.

dicksr

taouanza
09-09-04, 16:32
Geplaatst door vlegeltje
Incest is een van de ergste gevallen van sexueel misbruik.

Er zijn meer gevallen van incest op de Veluwe, dan het landelijke gemiddelde.

Hoe komt dat?

Zou er een causaal verband kunnen zijn tussen de zwaar gereformeerde protestantse cultuur van Nard op de veluwe, en het bestaan van zoveel gevallen van incest daar?


Aan de andere kant, er zou ook een omgekeerd evenredig verband kunnen zijn tussen een vrije sexuele moraal en sexueel misbruik.

Openheid over sexualiteit, goede voorlichting en het bespreekbaar maken van sexuele problemen, maw een vrije sexuele moraal, kan juist bijdragen aan het verminderen van sexueel misbruik.

Openheid over sexualiteit is eerder een oplossing dan een oorzaak van het probleem.


Ik denk dat het ook niks met elkaar te maken heeft.
Als er een taboe op sex is gaat de dader er vanuit dat het slachtoffer er toch niet over durft te praten.
Als er openlijk over sex wordt gepraat geeft de dader het slachtoffer het gevoel dat het normaal is en erbij hoort.: doe niet zo preuts we leven in 2004 hoor. ''En in beide gevallen 'wilde' de slachtoffer het zelf.''

In beide gevallen gaat men voorbij aan de wens van het slachtoffer. Je moet van goede huizen komen en eigenwaarde hebben om hier tegen te kunnen.
Om nee te zeggen.

Oma
09-09-04, 16:43
Geplaatst door nard

Dit sexueel abusement is onder andere een gevolg van doorgeslagen vrijheid, visueel gerichte maatschappij, afwezigheid van taboes (taboe is een vies woord tegenwoordig...), doorbreken van klassieke waarden en het volslagen doorgevoerde humanisme (waardoor bijv in (straf-)wetgeving tot voor kort nauwelijks werd voorzien in dit soort problemen, zoals ook in vele andere vormen van crimineel gedrag).


Deze woorden impliceren dat het vroeger minder erg was.

Ik geloof dat niet. Hoe weet jij dat zo zeker?