PDA

Bekijk Volledige Versie : Eén Duitser op vijf wil Berlijnse Muur terug



Oma
09-09-04, 11:03
BERLIJN (dpa, afp) - Ongeveer één Duitser op de vijf (21 procent) is voorstander van de heropbouw van de Berlijnse Muur, die bijna 15 jaar geleden werd gesloopt. Dat blijkt uit een peiling van het Forsa-instituut. Zo'n 24 procent van de inwoners van voormalig West-Duitsland en 12 procent van de inwoners van voormalig Oost-Duitsland wil dat de Muur terugkeert.

Een derde van de Oost-Duitsers (31 procent) meent dat de financiële hulp die de overheid de voormalige DDR biedt, ,,te gering'' is, terwijl 37 procent van de West-Duitsers die steun net te hoog vinden. De peiling werd tussen 31 augustus en 2 september uitgevoerd bij 1.002 Oost-Duitsers en 1.005 West-Duitsers. In beide landsdelen besloot een meerderheid (46 procent in het oosten en 44 procent in het westen) dat de steunfondsen ,,correct'' zijn. Sinds de Duitse hereniging in 1990 kreeg de voormalige DDR 1.250 miljard euro.

Een meerderheid van de Oost-Duitsers (57 procent) erkent ook dat hun persoonlijke leefomstandigheden ,,verbeterd zijn'' in vergelijking met de jaren voor de val van de Muur op 9 november 1989.

De peiling komt midden in een periode van ongenoegen rond de hervormingen van de arbeidsmarkt die de regering-Schröder doorvoert. De deelstaten uit het voormalige Oost-Duitsland worden erg getroffen door werkloosheid en de hervormingen komen daar dan ook het hardst aan.

09/09/2004

©Copyright De Standaar

Bofko
09-09-04, 13:58
Geplaatst door Oma
BERLIJN ( Zo'n 24 procent van de inwoners van voormalig West-Duitsland en 12 procent van de inwoners van voormalig Oost-Duitsland wil dat de Muur terugkeert.


Je vraagt je af wat het begrip 'Duitser' voor die mensen betekent.
Stel je voor dat hier in Nederland een enquete wordt gedaan met de vraag of er een muur gebouwd moet worden tussen de grote rivieren.

~Panthera~
09-09-04, 16:57
Geplaatst door Bofko
Je vraagt je af wat het begrip 'Duitser' voor die mensen betekent.
Stel je voor dat hier in Nederland een enquete wordt gedaan met de vraag of er een muur gebouwd moet worden tussen de grote rivieren.
----------------


Vet plan. :duim:
We weten immers allemaal dat intelligentie ophoudt beneden de grote rivieren. :hihi:

rja
09-09-04, 22:18
Geplaatst door Oma
De deelstaten uit het voormalige Oost-Duitsland worden erg getroffen door werkloosheid en de hervormingen komen daar dan ook het hardst aan.

Kapalisme is hard, bedrijven die niet mee kunnen komen, gaan gewoon failliet.

Ze hadden in Oost duitsland een industrie, die niet werden geregeerd door het vraag en de aanbod, de Oost Duitser betalen nu de prijs, nu ze deel uitmaken van kaptalische systeem.

Maar het sociale systeem van West Duitsland, helpt de klap te verzachten.

Bofko
09-09-04, 22:23
Geplaatst door rja
Kapalisme is hard, bedrijven die niet mee kunnen komen, gaan gewoon failliet.

Ze hadden in Oost duitsland een industrie, die niet werden geregeerd door het vraag en de aanbod, de Oost Duitser betalen nu de prijs, nu ze deel uitmaken van kaptalische systeem.

Maar het sociale systeem van West Duitsland, helpt de klap te verzachten.

Ja maar ik vind wel opzienbarend dat 15 jaar na de val van de muur de combinatie van kapitalisme en sociaal ´paradijs´ de Duitsers niet echt heeft herenigd.

barneveld
09-09-04, 22:24
Geplaatst door Bofko
Je vraagt je af wat het begrip 'Duitser' voor die mensen betekent.
Stel je voor dat hier in Nederland een enquete wordt gedaan met de vraag of er een muur gebouwd moet worden tussen de grote rivieren.


geen gedonder over de tussen de rivieren. mijn roots ligen daar

Bofko
09-09-04, 22:35
Geplaatst door barneveld
geen gedonder over de tussen de rivieren. mijn roots ligen daar

Dus jij bent een echte Marokkaanse polderjongen.

barneveld
09-09-04, 22:40
Geplaatst door Bofko
Dus jij bent een echte Marokkaanse polderjongen.



Ik ben er trots op

Bofko
09-09-04, 22:43
Geplaatst door barneveld
Ik ben er trots op

:duim: Trots zijn is goed.

barneveld
09-09-04, 23:00
Geplaatst door Bofko
:duim: Trots zijn is goed.


Arkel reuls

Joepie
09-09-04, 23:19
Geplaatst door ~Panthera~
----------------


Vet plan. :duim:
We weten immers allemaal dat intelligentie ophoudt beneden de grote rivieren. :hihi:

als wij de dijken niet hadden gebouwd was jij nu een visje geweest. :corcky:

:)

~Panthera~
10-09-04, 03:52
En als mijn tante een lul had gehad, was het mijn oom geweest. :D

Logisch, biologisch he?