PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Hoge prijs van huizen mogelijk zeepbel'



Bofko
10-09-04, 10:44
AMSTERDAM - Forse stijging van de huizenprijzen is niet alleen een Nederlands probleem. In vijftien andere landen stijgen de prijzen nog sneller. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het Britse opinieblad The Economist. Het blad sluit aanzienlijke prijsdalingen op korte termijn niet uit.
In tien landen zijn de huizen het afgelopen kwartaal zelfs meer dan 10 procent duurder geworden. De onbetwiste nummer één is Hong Kong, waar de huizen bijna 30 procent in waarde stegen. Zuid-Afrika staat op de tweede plaats - plus 25,5 procent - en Nederland is zestiende met een verhoudingsgewijs bescheiden groei van 3,9 procent. Opvallend is de hoge notering van China. In de Chinese steden werden de huizen gemiddeld 10,4 procent duurder.
De Economist signaleert ook een tegenovergestelde trend: in Duitsland, Japan en Singapore daalden de huizenprijzen het afgelopen kwartaal licht.
Volgens het opinieblad zijn dit de eerste tekenen dat de wereldwijde prijsstijging van huizen mogelijk een zeepbel is. Nog nooit waren de prijzen zo hoog in verhouding tot het gemiddelde inkomen in Amerika, Australië, Groot-Brittanië, Frankrijk, Nederland, Nieuw-Zeeland en Spanje. Eerdere pieken in de huizenmarkt waren minder hoog, waarna de prijzen flink daalden.
De Amerikaanse huizenmarkt is van deze landen het minst oververhit. Toch voorspelt de Economist een waardedaling. Het huren van een huis in de Verenigde Staten is namelijk goedkoper dan kopen.
Net als in Nederland zou daling - of zelfs een langzamere groei - van de huizenprijzen slecht kunnen uitpakken voor de Amerikaanse economie. Vorig jaar bleven de huizenprijzen in Nederland vrijwel gelijk, nadat ze in 2000 nog met 20 procent waren gestegen. Het financieren van consumptiegoederen uit de overwaarde van het huis was dus voorbij. De consumentenbestedingen namen met 1,2 procent af, de grootste daling van alle Westerse landen.
Ook in de Verenigde Staten, Australië en Groot Brittannië betalen consumenten hun aankopen deels uit de overwaarde van hun huis. Als deze zeepbel uit elkaar spat, is een nieuwe recessie een stap dichterbij.

www.volkskrant.nl

Goodnight
10-09-04, 10:57
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM - Forse stijging van de huizenprijzen is niet alleen een Nederlands probleem. In vijftien andere landen stijgen de prijzen nog sneller. Dat is de uitkomst van een onderzoek van het Britse opinieblad The Economist. Het blad sluit aanzienlijke prijsdalingen op korte termijn niet uit.
In tien landen zijn de huizen het afgelopen kwartaal zelfs meer dan 10 procent duurder geworden. De onbetwiste nummer één is Hong Kong, waar de huizen bijna 30 procent in waarde stegen. Zuid-Afrika staat op de tweede plaats - plus 25,5 procent - en Nederland is zestiende met een verhoudingsgewijs bescheiden groei van 3,9 procent. Opvallend is de hoge notering van China. In de Chinese steden werden de huizen gemiddeld 10,4 procent duurder.
De Economist signaleert ook een tegenovergestelde trend: in Duitsland, Japan en Singapore daalden de huizenprijzen het afgelopen kwartaal licht.
Volgens het opinieblad zijn dit de eerste tekenen dat de wereldwijde prijsstijging van huizen mogelijk een zeepbel is. Nog nooit waren de prijzen zo hoog in verhouding tot het gemiddelde inkomen in Amerika, Australië, Groot-Brittanië, Frankrijk, Nederland, Nieuw-Zeeland en Spanje. Eerdere pieken in de huizenmarkt waren minder hoog, waarna de prijzen flink daalden.
De Amerikaanse huizenmarkt is van deze landen het minst oververhit. Toch voorspelt de Economist een waardedaling. Het huren van een huis in de Verenigde Staten is namelijk goedkoper dan kopen.
Net als in Nederland zou daling - of zelfs een langzamere groei - van de huizenprijzen slecht kunnen uitpakken voor de Amerikaanse economie. Vorig jaar bleven de huizenprijzen in Nederland vrijwel gelijk, nadat ze in 2000 nog met 20 procent waren gestegen. Het financieren van consumptiegoederen uit de overwaarde van het huis was dus voorbij. De consumentenbestedingen namen met 1,2 procent af, de grootste daling van alle Westerse landen.
Ook in de Verenigde Staten, Australië en Groot Brittannië betalen consumenten hun aankopen deels uit de overwaarde van hun huis. Als deze zeepbel uit elkaar spat, is een nieuwe recessie een stap dichterbij.

www.volkskrant.nl

is dit een voordeel voor mensen die nu nog een huis huren?
Ik bedoel betekent dit dat straks de huizenprijzen giga gaan dalen waardoor ik eindelijk een huis kan kopen? :lachu:

Joesoef
10-09-04, 11:08
Geplaatst door Goodnight
is dit een voordeel voor mensen die nu nog een huis huren?
Ik bedoel betekent dit dat straks de huizenprijzen giga gaan dalen waardoor ik eindelijk een huis kan kopen? :lachu:

Ik ben bang dat als ze gaan dalen dat dan ook de hypotheek aftrek afgeschaft gaat worden. Per saldo zal het dus niet uitmaken ben ik bang.

Enige hoop is dat de coperaties wat makkelijker gaan worden met het verkopen van hun huurwoningen, en dan ook de wat ' nieuwere' huizen.

Bofko
10-09-04, 11:15
Geplaatst door Goodnight
is dit een voordeel voor mensen die nu nog een huis huren?
Ik bedoel betekent dit dat straks de huizenprijzen giga gaan dalen waardoor ik eindelijk een huis kan kopen? :lachu:

:student: Als de huizenprijzen gigantisch gaan dalen kunnen meer mensen met een kleiner budget ook een huis kopen , waardoor de vraag naar huizen groter wordt, waardoor de prijs weer gaat stijgen. Treurig hé , die economie.

Er staan nu al heel veel huizen langer te koop. Het zou best kunnen dat datgene wat we in 2001 en 2002 gezien hebben, nl. gigantisch dalende beurs-koersen ook op de huizenmarkt gaat gebeuren.
Maar dat betekent ook een verslechtering van de economie. De regering zal alles doen om dat te voorkomen.

Simon
10-09-04, 12:52
Ik zie de huizenprijzen voorlopig niet gigantisch dalen. Het vreemde is juist dat ze dat niet zo erg doen. Wellicht ook omdat een huis in economisch onzekere tijden een goede investering is. Beter dan aandelen.

Spoetnik
10-09-04, 13:32
Geplaatst door Simon
Ik zie de huizenprijzen voorlopig niet gigantisch dalen. Het vreemde is juist dat ze dat niet zo erg doen. Wellicht ook omdat een huis in economisch onzekere tijden een goede investering is. Beter dan aandelen.

Als een huis zwaar overgewaardeerd is, is het geen goede investering.

Wellicht als je zelf de eigenaar bent van dit huis (volledig dus) wel, als je niet bang bent voor tijdelijke verliezen. Zoals je zelf zegt een huis is iets tastbaar, en behoud daarmee zijn intrinsieke waarde beter dan geld of aandelen. Echter in ons land is de bank meestal eigenaar van het huis via een hypotheek constructie. Een overgewaard huis is moeilijker aan te houden als de rente gaat stijgen, en verkopen kan je dan alleen nog maar met groot verlies waardoor je met een restschuld opgezadeld kan worden. Het niet meer kunnen verkopen van je huis vanwege restschuld leidt uiteraard als het economische slechte weer aanhoudt tot faillisement.

The Economist laat trouwens al meer dan een jaar van dit soort geluiden horen.

Wat een overheid zou kunnen doen in dit geval is de rente verlagen, maar vanwege de europese unie is dit in Nederland niet meer mogelijk, bovendien staat de rente al op een historische dieptepunt.

Het zakken van de huizenprijzen brengt met zich mee dat de overheid minder belastinginkomsten krijgt, vandaar ook de maatregel om de hypotheek aftrek te verminderen, om deze belastinginkomsten op peil te houden. Hierdoor echter zal het relatieve inkomen dat de burger kwijt is aan belasting wel weer omhoog gaan, dat kan dan niet in de fysieke economie kan worden gestoken, waardoor ons land weer een stuk armer wordt.

De lage rente is op dit moment echt een tikkende tijdbom. We zitten in een situatie die vergelijkbaar is met eind jaren zeventig, toen de rentes naar 10% en meer stegen. De gevolgen van dergelijke hoge rentes kunnen echter nog veel meer impact hebben dan destijds.

Destijds namelijk waren de absolute schulden van overheden, bedrijven en het publiek veel kleiner dan nu. Een renteverhoging nu zou kunnen leiden tot een instorting van de economie, omdat iedereen (overheden, bedrijven, publiek) te druk zal zijn met het af betalen van zijn schulden. Kortom, hetzelfde wat er gebeurde in de jaren dertig. Het is de hopen dat ze nu sneller, betere maatregelen nemen dan toen.

Ik ben overigens van mening dat de bovenstaande crash bewust wordt veroorzaakt om zo de weg vrij te maken voor een nieuwe fascistische wereld orde. De zonen en dochters van mensen die ons de 'great depression' brachten zijn nu ook weer bezig. De Amerikanen en de Europeanen strijden ondertussen wie in dit plaatje de hoofdrol krijgt, een Amerikaanse wereldorde of een VN wereldorde.