PDA

Bekijk Volledige Versie : Corrigerende tik



Olive Yao
10-09-04, 16:19
Geplaatst door Dawud
En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar . Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. (Soerat 4:34)

Geplaatst door Hamza T
Is duidelijk toch, slaat op negeren van de vrouw en haar instinctieve drang om bij een man te zijn.
Oftewel als tuchtiging alleen laten slapen, om afkeur van bepaalde handelingen te tonen.

Geplaatst door Dawud
ANALYSIS
The Quran lists a progression of steps to be used in dealing with a rebellious wife:

1) The husband is to verbally admonish her
2) If that fails the husband is to sexually desert his wife
3) If both measures above fail the husband is exhorted to physically beat his wife.

Geplaatst door Hamza T
Dit heb ik toch beaamd of niet?
Punt 3 ook, een corrigerende tik, als dat nog geen vruchten afwerpt dan scheiden.
Simpel als wat.
Wat probeer je nou Dawud (David), om mij ayaa's te tonen zodat ik wroeging van mijn bekering krijg?
Als je het nog niet wist, ik heb de Koran en Soennah al geaccepteerd, en hier al vaak over gesproken, en ben het er absoluut voor de volle 100% mee eens.
Kun je nu ook even ingaan op het verband met alcohol gebruik en het mollesteren van vrouwen?

Geplaatst door Ridouan
Kijk dan hier in Nederland naar echtelijk geweld achter gesloten deuren. In meer dan 1/3 van de gezinnen komt het voor......

Het stappenplan is juist een stok achter de deur. Is je vrouw Allah ongehoorzaam en doet ze iets fout wat binnen de shari3ah valt ? Vermaan haar en adviseer haar. Blijft ze doorgaan ? Ontzeg haar het echtelijk bed.

Dat betekent dus al minimaal een dag dat je de woede kunt laten zakken en beiden kunt bezinnen op het conflict.

Zou het echt niet helpen, dan een tikje geven. Niet in het gezicht slaan of stompen of hard slaan, maar een corrigerend tikje.

Er staat zelfs een verbod op het geestelijk en lichamelijk mishandelen:

Ahmad Sahih:

De Profeet a.s heeft gezegd:

"O boodschapper van Allah, welke rechten hebben vrouwen over ons ?" De profeet a.s zei: "Dat jullie hen voeden zoals jullie jezelf voeden, hen kleden zoals jullie jezelf kleden, roept nooit lelijkheid over hen aan, ( dit verwijst naar de gewoonte van de Arabieren voor de Islam die tegen hun vrouwen in boosheid zeiden:"Moge Allah je gezicht lelijk maken ), sla ze nooit in het gezicht en boycot ze niet uit het echtelijk bed, ga niet buitenshuis om te slapen. Hoe ( zou je enige van deze dingen kunnen doen ) nadat je tot elkaar bent ingegaan, dus doe alleen dat wat is toegestaan m.b.t haar ( voor geldige redenen )."

Maar die kant is niet fijn om te noemen omdat veel mensen dubieuze motieven hebben.

De islaam is transparant of mensen het nu willen of niet.

Er zijn zoveel verzen te geven over de liefde,steun en geduld tussen de echtlieden....

Kijk ook hoe de selef ( de 1e 3 beste generaties ) omgingen met hun vrouwen.

Ciao
citaten uit deze topic (http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1257967#post1257967)

Ik wil niet kleinzerig doen als een man een vrouw een klap geeft, kan gebeuren als je ruzie hebt, het omgekeerde komt ook voor, en je kunt het weer goedmaken, als het maar geen mishandeling is natuurlijk.

Maar hier is iets anders aan de hand. Hier staat:
- de moslimse godsdienst is de enige juiste levens- en wereldbeschouwing
- er is één juiste manier om de moslimse godsdienst te belijden en te beoefenen
- moslimse mannen moeten controleren of hun vrouwen zich daaraan houden, en hen zonodig berechten en straffen
- vrouwen zelf mogen geen invulling geven aan hun godsdienst.

Deze moslims ontkennen vrijheid van levensbeschouwing en onderdrukken hun vrouwen.

Het tegenargument dat moslimse mannen ook niet autonoom zijn en ook op de enige juiste manier moeten geloven, en dat goede moslima´s ook geen dwalingen van mannen mogen tolereren, faalt. Want:
- de enige juiste manier om de enige juiste levens- en wereldbeschouwing te belijden is een waanidee (en een teken van onzekerheid)
- je bent als moslima niet autonoom jegens je god, maar wel jegens andere mensen c. q. je man
- vrouwen en mannen hebben niet evenveel macht; dit geldt a fortiori in de arabische / moslimse wereld.

Ayaan Hirsi Ali´s filmpje Submission is ten onrechte als "provocatie" afgedaan. Het is geen provocatie, maar een aanval op zulke opvattingen en handelwijzen – goede zaak! Ik steun die aanval, en mannen als Hamza T en Ridouan krijgen mij tegenover zich.

Rabi´ah, jij bent de kampioene van geen dwang in godsdienst. Wat vindt jij hiervan?

Deze moslims willen hun vrouwen dwingen, en schenden dus dit voorschrift in de koran. Koranvoorschriften tellen alleen als dat goed uitkomt. Vrouwen slaan en dwingen mag.

Moslima´s, jullie roep ik op om niet te trouwen met zulke mannen, of als ze zich zo gedragen, van ze te scheiden. Ook als ze zich zo jegens je kinderen gedragen – want ook die zullen ze dwingen en indoctrineren.

Als een godsdienst dwang en indoctrinatie nodig heeft om zich te handhaven, is dat een bewijs van zwakte.

De huiskamertiran is net zo belachelijk als de pantoffelheld. Hamza T en Ridouan, slapen jullie op de bank vannacht?

sylvester
10-09-04, 16:24
Ik vind het gewoon krom!

Ik vind het gewoon een vorm van zwakte en onmacht als een man zijn vrouw slaat!
En of het nou in de Koran staat of niet dat het mag ik vind het gewoon belachelijk!

Bofko
10-09-04, 16:26
Geplaatst door sylvester
Ik vind het gewoon krom!

Ik vind het gewoon een vorm van zwakte en onmacht als een man zijn vrouw slaat!
En of het nou in de Koran staat of niet dat het mag ik vind het gewoon belachelijk!

* pets *

sylvester
10-09-04, 16:29
Dus jij bent het volkomen eens met de stelling??? :vreemd:

Siah
10-09-04, 16:37
Geplaatst door sylvester
Ik vind het gewoon krom!

Ik vind het gewoon een vorm van zwakte en onmacht als een man zijn vrouw slaat!
En of het nou in de Koran staat of niet dat het mag ik vind het gewoon belachelijk!

:fpetaf:

Bofko
10-09-04, 16:38
Geplaatst door sylvester
Dus jij bent het volkomen eens met de stelling??? :vreemd:

Nee, ik test even je standvastigheid uit.

sylvester
10-09-04, 16:41
Oh oke!

Mannen zijn even gelijk als vrouwen vind ik!
Als we dat nou met zijn allen vinden word de wereld er een stuk leuker op. :boogie:

dicksr
10-09-04, 17:07
Geplaatst door Olive Yao
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1257967#post1257967


http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1260571#post1260571


http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1261068#post1261068


http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1261354#post1261354


http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1261515#post1261515

Ik wil niet kleinzerig doen als een man een vrouw een klap geeft, kan gebeuren als je ruzie hebt, het omgekeerde komt ook voor en je kunt het weer goedmaken, als het maar geen mishandeling is natuurlijk.

Maar hier is iets anders aan de hand. Hier staat:
- er is één juiste levens- en wereldbeschouwing (de moslimse godsdienst, vanzelf)
- er is één juiste manier om de moslimse godsdienst te belijden en te beoefenen
- moslimse mannen moeten controleren of hun vrouwen zo geloven, en hen zonodig berechten en straffen
- zelf mogen vrouwen geen invulling geven aan hun godsdienst.

Het tegenargument dat moslimse mannen ook niet autonoom zijn en ook op de enige juiste manier moeten geloven, en dat goede moslima´s ook geen dwalingen van mannen mogen tolereren, faalt.
Want:
- de enige juiste manier om de enige juiste levens- en wereldbeschouwing te belijden is een waanidee (en een teken van onzekerheid)
- dat je niet autonoom bent jegens je allah, betekent nog niet dat je dus ook niet autonoom bent jegens andere mensen c. q. je man
- vrouwen en mannen hebben niet evenveel macht, dit geldt a fortiori in de arabische / moslimse wereld

(Zie over de positie van vrouwen in de arabische wereld het Arab human developmenr report 2002, hier genoemd:
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1320759#post1320759
Hier wil ik niet overdreven doen over "onderdrukking van de vrouw" en emancipatie).

Ayaan Hirsi Ali´s filmpje Submission is ten onrechte "provocatie" genoemd. Het is geen provocatie, maar een aanval op zulke opvattingen en handelwijzen – goede zaak! Ik steun die aanval. Ik trek de bokshandschoenen van mijn woorden aan, en mannen als Hamza T en Ridouan krijgen mij tegenover zich.

Rabi´ah, jij bent de kampioene van geen dwang in godsdienst. Wat vindt jij hiervan?

Dwang is machtsuitoefening waarmee je het iemand onmogelijk maakt om anders dan op zekere wijze te handelen. Kunnen moslima´s anders handelen?

Moslima´s, jullie roep ik op om niet te trouwen met zulke mannen, of als ze zich zo gedragen, van ze te scheiden. Ook als ze zich zo jegens je kinderen gedragen – want ook die zullen ze dwingen en indoctrineren.

Als een godsdienst dwang en indoctrinatie nodig heeft om zich te handhaven, is dat een bewijs van zwakte.

Je best doen om volgens een ideaal van je levens- en wereldbeschouwing te leven is goed en mooi (mits die levensbeschouwing aan bepaalde voorwaarden voldoet). Maar je moet wel weten waar de grenzen liggen.

De huiskamertiran is net zo belachelijk als de pantoffelheld. Hamza T en Ridouan, slapen jullie op de bank vannacht?

Prima Olive,

Je komt natuurlijk wel aan de kern van de Islam in de ogen van mensen als Bil@l, waar de letter heerst en letterknechten bepalen hoe die letter zal heersen.

Zoals steeds is de vraag: "Mag je de gegeven leefregels naar de geest hanteren of heerst de antieke letter?"

Volgens de losgeweekte en geselecteerde Koranteksten maak je geen kans. Met mondige en gealfabetiseerde mensen die een objectieve vertaling van de Koran tot hun beschikking hebben maak je een kans.

dicksr

dicksr
10-09-04, 17:09
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=109554

Het op deze thread geplaatste artikel sluit meer dan naadloos aan op je topic.

Rabi'ah.
10-09-04, 18:55
Slaan toegestaan?
Door: Edip Yuksel
Vertaald door: Werkgroep IBN
Origineel afkomstig van www.yuksel.org. Indien u voldoende Engels beheerst raden wij u aan het originele artikel te lezen.

"Vers 4:34 van de Koran beveelt gelovigen om hun vrouwen te slaan; dus de Islam is een door mannen gedomineerde religie." Velen van ons hebben dergelijke kritiek van Christenen, atheïsten, agnostici en anderen gehoord. Persoonlijk, iedere keer dat ik 4:34 las, kreeg ik het gevoel dat er iets mis zat. Hoe kan God, de Meest Wijze, ons opdragen onze vrouwen te slaan? Wat voor oplossing is dat? Het is een contrast met de verzen waarin God het huwelijk beschrijft:

30:21: "En tot Zijn tekenen behoort dat Hij voor jullie echtgenotes uit jullie eigen midden geschapen heeft. En Hij heeft liefde en erbarmen tussen jullie gebracht. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken."

Het moge duidelijk zijn dat dit ogenschijnlijke gemengde bericht, veel hedendaagse Koranvertalers heeft gestoord. Om morele en intellectuele problemen te voorkomen, hebben sommige vertalers getracht het woord "slaan" te verzachten bij het vertalen van 4:34. In het Engels taalgebied bijvoorbeeld voegt Yusuf Ali het woord "zacht/lightly" toe tussen haakjes achter het woord "slaan/beat", om vrouwen te redden:

gedeelte van 4:34 van Yusuf Ali: " . . As to those women on whose part you fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly). . ."
(vertaling: "...Wat betreft die vrouwen waarvan u ontrouw en slecht gedrag vreest, herinner hen (eerst), (vervolgens) weiger het bed met hen te delen, (en als laatste) sla ze (lichtjes)...")

Velen hebben getracht om het probleem heen te draaien. Toen ik mijn Turkse vertaling van 1991 afgemaakt had, stond dit vers bovenaan mijn lijst om zorgvuldig te bestuderen. Zodra ik een probleem omtrent mijn begrip van de Koran tegenkom, herinner ik mijzelf aan 20:114 en bid ik volgens dit vers:

20:114: "Hoogverheven is God, de ware koning. En haast je niet met de Koran voordat de openbaring ervan aan jou geheel is geschied en zeg:'Mijn Heer, geef mij meer kennis'"

Vrijwel alle vertalingen hebben vier sleutelwoorden of termen van dit specifieke vers verkeerd vertaald. Deze zijn: "Qawwamune", "Faddallallahu ba'dahum ala ba'd", "Nushuzehunne" en "Fadribuhunne". In mijn boek "Errors in Turkish Translations" (Istanbul 1992) hebben ik de ware betekenis van deze woorden besproken. In dit artikel wil ik focussen op het laatste woord, "Fadribuhunne".

Een beroemd woord van meervoudige betekenissen
Het probleem komt van het woord "Idribuhunne" dat vroeger vertaald werd als "sla ze". De wortel van dit woord is "DaRaBa". Als je kijkt naar een willekeurig Arabisch woordenboek, dan zal je een lange lijst van betekenissen vinden die aan dit woord worden toegekend. Deze lijst is één van de langste lijsten die in Arabische woordenboeken voorkomt. Er kan gesteld worden dat "DaRaBa" dé nummer één is van woorden met meervoudige betekenissen. Het woord heeft zovele betekenissen dat we moeiteloos talloze verschillende betekenissen, die in de Koran hieraan worden toegekend, kunnen vinden:


Reizen, weggaan: 3:156; 4:101; 38:44; 73:20; 2:273
Slaan: 2:60,73; 7:160; 8:12; 20:77; 24:31; 26:63; 37:93; 47:4, 8:50; 47:27
Optrekken: 57:13
Aanhalen: 43:58
Geven (van voorbeelden): 14:24,45; 16:75,76,112; 18:32,45; 24:35; 30:28,58; 36:78; 39:27,29; 43:17; 59:21; 66:10,11
Wegnemen: 43:5
Veroordelen: 2:61
Afsluiten: 18:11
Bedekken: 24:31
Uitleggen: 13:17
Zoals je kan zien heeft het werkwoord "DaRaBa" alleen al minstens 10 verschillende betekenissen. "DaRaBa" heeft ook andere betekenissen die niet in de Koran staan. Bijvoorbeeld: in de Arabische taal druk je geen geld, je "DaRaBa"-t geld, je vermenigvuldigd geen getallen, je "DaRaBa"-t getallen, je houdt niet op met werken, je "DaRaBa"-t je werk. In het Turks hebben we veel soortgelijke werkwoorden als "DaRaBa", zoals "tutmak", "calmak", "vermak", enz. In het Engels zijn er twee werkwoorden bijna gelijk aan "DaRaBa": "to strike" en "to beat".

Webster's Dictionary geeft veertien verschillende betekenissen aan het woord "strike": slaan (tegen), ontsteken, slangenbeet, wortelschieten (van planten), aanvallen, vishaak, geluid van een klokkenbel, beïnvloeden, aankomen, opkomen, in een gedachtenstaat komen, ontdekken (olie, goud, etc.), ontmantelen, verwijderen, munten maken, staken.

Hetzelfde woordenboek geeft acht verschillende betekenissen aan het woord "beat": meerdere keren slaan, overwinnen, overtreffen, kloppen (van b.v. slagroom), fladderen van vleugels, een pad maken, pulseren, tegen de wind inzeilen.

In het Engels als we tegen iemand zeggen "beat it", betekent dit "ga weg". Hetzelfde zien we in het Arabisch: als we iemand in de gebiedende wijs van "DaRaBa" aanspreken, "IDRiB", bedoelen we ook "ga weg".

Hoe kunnen we de juiste betekenis vinden?
Wanneer we een woord met meerdere betekenissen tegenkomen, kiezen we de correcte betekenis afhankelijk van de context, vorm en ons gezond verstand. Als we bijvoorbeeld "DaRaBa" in 13:17 als "slaan" hadden vertaald, zou er een hele vreemde betekenis ontstaan: "...zo slaat God de waarheid en de valsheid.".

Een ander voorbeeld van een verkeerde vertaling van "DaRaBa" kan gevonden in de vertaling van 38:44. Vrijwel alle Engelse vertalingen, behalve die van Rashad Khalifa, gebruiken een door mannen verzonnen verhaal als reden voor hun vreemde vertaling. Hier volgt de vertaling van 38:44 over Job van Yusuf Ali:

38:44: "'And take in thy hand a little grass, and strike therewith: and break not (thy oath).' Truly We found him full of patience and constancy. How excellent in Our service! ever did he turn (to Us)! "
(vertaling: "'En neem in uw hand een klein stuk gras en sla daarmee: en breek niet (de eed).'Waarlijk Wij vonden hem vol van geduld and rechtlijnigheid. Hoe excellent in dienst van Ons! ooit wende hij (naar Ons)!")

In de voetnoten vertelt Yusuf Ali het traditionele verhaal: "Hij (Job) moet in zijn haastigheid tegen de vrouw gezegd hebben dat hij haar zou slaan: nu wordt hem gevraagd om haar alleen te corrigeren met een grasspriet, om te tonen dat hij net zo zacht en nederig was als geduldig en rechtlijnig.".

Echter...zonder dit verhaal bij de vertaling te betrekken, kunnen we het vers vertalen als:

38:44: "Nu zal u het land bereizen om uw eed te vervullen (het bezorgen van de boodschap)." Wij vonden hem standvastig. Wat een goede dienaar! Hij was een moslim."

Laten we terugkeren naar 4:34
Hiernaast is er het woord "Nushuz", dat over het algemeen als "tegenstand" wordt vertaald,een andere betekenis heeft die vertaald kan worden als mate van ontrouw, variërend van flirten tot seksueel avontuur. Als we 4:34 zorgvuldig bestuderen, dan vinden we een aanwijzing dat ons aanleiding geeft het woord als "flirten of overspel plegen" of "buitenechtelijke affaire" te vertalen (ieder woord of iedere set woorden die een mate van ontrouw in een huwelijk kan weergeven). De aanwijzing is de zin voor "Nushuz": "...en houden zich aan God's geboden, zelfs als ze alleen zijn." Deze zin benadrukt belangrijkheid van trouw in het huwelijk.

Verder wordt hetzelfde woord "Nushuz" in 4:128 gebruikt, maar dit wordt gebruikt om de misdragingen van echtgenoten te beschrijven en niet van echtgenotes, zoals in 4:34. Dus de traditionele vertaling van "Nushuz ", "tegenstand" past hier niet. In een verticale relatie kan "tegenstand" geen gedrag van beide partijen zijn. Vertalers proberen deze tegenstrijdigheid op te lossen door "Nushuz" in 4:128 als "onderdrukking" te vertalen, wat geen correcte betekenis van "Nushuz" is. De betekenis van "Nushuz" alszijnde "ontrouw" is wel logisch, voor zowel 4:34 als 4:128.

Een coherente interpretatie
Als we 4:34 lezen, dienen we "idribuhunne" niet als "sla die vrouwen" te interpreteren. We moeten onthouden dat dit woord veel betekenissen heeft. 4:34 vertelt ons dat God ons drie stappen geeft om met (dreigende) ontrouw van een echtgenote om te gaan. Bij het begin van dergelijk wangedrag dient de man haar eerst te adviseren, werkt dit niet dan dient hij te stoppen het bed met haar te delen. Als dit niet werkt en ze gaat verder en pleegt overspel, dan heeft de man het recht haar uit te zetten (zie 4:34 en ook 65:1).

Laat me mijn suggestie voor de vertaling van 4:34 geven
"Mannen zorgen traditioneel gezien voor vrouwen, aangezien God hen ieder van bepaalde kwaliteiten heeft voorzien en mannen van hun financiële bronnen uitgeven. De rechtvaardige vrouwen zijn gehoorzaam (aan God) en tijdens afwezigheid (van hun mannen) eren zij hem volgens God's geboden. Wat betreft die vrouwen waarvan u ontrouw jegens uzelf vreest, u zult hen eerst adviseren, dan (als zij doorgaan) mag u hen verlaten in bed, dan mag u hen uitzetten. Als zij u gehoorzamen, dan zult u geen transgressie jegens hen plegen."

Een vrouw die vreemdgaat slaan, is geen laatste oplossing; maar haar uit huis zetten is de beste oplossing. En nog eerlijk ook.

Copyright © 2002 Werkgroep Islamitische Bewustwording Nederland. Alle rechten voorbehouden.

Rabi'ah.
10-09-04, 19:23
Geplaatst door Olive Yao

Ik wil niet kleinzerig doen als een man een vrouw een klap geeft, kan gebeuren als je ruzie hebt, het omgekeerde komt ook voor en je kunt het weer goedmaken, als het maar geen mishandeling is natuurlijk.

Mee eens.


Geplaatst door Olive Yao

Maar hier is iets anders aan de hand. Hier staat:
- er is één juiste levens- en wereldbeschouwing (de moslimse godsdienst, vanzelf).

Voor mij als moslim wel. Wat niet wil zeggen dat er in andere geloven geen mooie/goede dingen kunnen zitten. Maar voor mij is de islam de waarheid.


Geplaatst door Olive Yao

- er is één juiste manier om de moslimse godsdienst te belijden en te beoefenen.

Dat is onzin, er zijn meerdere interpretaties mogelijk, maar ik geloof desalniettemin dat de mijne (in ieder geval voor mij persoonlijk) de beste is.


Geplaatst door Olive Yao

- moslimse mannen moeten controleren of hun vrouwen zo geloven, en hen zonodig berechten en straffen
- zelf mogen vrouwen geen invulling geven aan hun godsdienst.

Dat is onzin, in de islam is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden en geloof is iets tussen het gelovige individu en Allah (swt).


Geplaatst door Olive Yao

Het tegenargument dat moslimse mannen ook niet autonoom zijn en ook op de enige juiste manier moeten geloven, en dat goede moslima´s ook geen dwalingen van mannen mogen tolereren, faalt.

Zeker in een huwelijk heeft men het recht elkaar aan te spreken op gedrag (niet op persoonlijke overtuiging, dat is nogmaals iets tussen het individu en Allah), maar nogmaals, iemands daden en diens geloof blijven altijd de persoonlijke verantwoordelijkheid.

In de islam geldt de autonomie van het individu; een huwelijk is geen verhouding slaaf-meester en ook geen verhouding ouder-kind.



Geplaatst door Olive Yao

- dat je niet autonoom bent jegens je allah, betekent nog niet dat je dus ook niet autonoom bent jegens andere mensen c. q. je man

Helemaal mee eens. In de nabijheid van hun Schepper zijn alle mensen gelijk.


Geplaatst door Olive Yao

- vrouwen en mannen hebben niet evenveel macht, dit geldt a fortiori in de arabische / moslimse wereld

Mee eens, alleen ben ik het met dat a fortiori niet eens.

Er zijn genoeg voorbeelden van niet-islamitische landen te bedenken, waar de positie van de vrouw even slecht, of slechter is dan die in islamitische landen.

Wat mij nog versterkt in mijn opvatting dat onderdrukking van vrouwen niks met welk geloof dan ook te maken heeft. Het heeft ermee te maken dat de mannen het geloof misbruiken als een middel om hun macht over vrouwen te verstevigen.


Geplaatst door Olive Yao

Ayaan Hirsi Ali´s filmpje Submission is ten onrechte "provocatie" genoemd. Het is geen provocatie, maar een aanval op zulke opvattingen en handelwijzen – goede zaak! Ik steun die aanval. Ik trek de bokshandschoenen van mijn woorden aan, en mannen als Hamza T en Ridouan krijgen mij tegenover zich.

Die film van Ayaan is de zoveelste provocatie.

Een vrouw als Ayaan maakt misbruik van de levende vooroordelen tegen moslims -die gedeeltelijk gebaseerd zijn op reëele problematiek- om zelf carriere te maken.

Ik vind de manier waarop zij stemming maakt tegen moslims, onjuiste beweringen over de islam ventileert en soms gewoon liegt, stuitend en op het weerzinwekkende af.

Desalniettemin kan ik haar persoonlijk niet haten en heb ik soms zelfs medelijden met haar. Zij is namelijk het slachtoffer geweest van een van de meest gruwelijke vormen van onderdrukking en dat in naam van de islam.

Ik kan me voorstellen dat ze daardoor geen islam-fan meer is, maar dat geeft haar nog niet het recht om het ene onrecht (onderdrukking van de vrouw) te "bestrijden" met het andere onrecht (islamofobie).




Geplaatst door Olive Yao

Moslima´s, jullie roep ik op om niet te trouwen met zulke mannen, of als ze zich zo gedragen, van ze te scheiden. Ook als ze zich zo jegens je kinderen gedragen – want ook die zullen ze dwingen en indoctrineren.


Mee eens. Helaas is het probleem dat zulke mannen zich vóór het huwelijk niet zo gedragen - of, om een Turks gezegde te gebruiken: Trouwen is als het kopen van druiven zonder te weten of ze zuur zijn of zoet.

Bovendien bevinden vrouwen zich met hun hun mishandelende echtgenoot vaak in een vicieuze cirkel van mishandeling-goedmaken/"gelukkige" periode-dreiging van geweld-mishandeling

Waarvan de tweede uiteraard de gevaarlijkste is, omdat die de vrouw weerhoudt om weg te vluchten.

Vergeet niet dat mishandelde vrouwen ook vaak bedreigd worden en ook geestelijk mishandeld worden, totdat ze bijna gaan geloven dat ze zo'n behandeling verdienen, omdat ze vrouw zijn, of niet goed kunnen koken, of geen kinderen kunnen krijgen, of............

En mannen met een dergelijke mentaliteit zijn zo ziek dat ze zelfs de band van hun vrouw met Allah -haar geloof, dat juist een enorme bron van kracht en eigenwaarde kan zijn- als chantagemiddel gebruiken om haar eronder te houden. :mad:


Groetjes,

Rabiah.

Olive Yao
11-09-04, 01:44
Rabi´ah, wat een goeie reactie!

Sterke taalanalyse hier. Ik zal morgen meteen nagaan hoe DaRaBa wordt vertaald in mijn koran.


Geplaatst door Rabi´ah
Voor mij als moslim wel. Wat niet wil zeggen dat er in andere geloven geen mooie/goede dingen kunnen zitten. Maar voor mij is de islam de waarheid.
Zo te zien laat je andere mensen ruimte voor hun waarheid.


Geplaatst door Rabi´ah
Dat is onzin, er zijn meerdere interpretaties mogelijk, maar ik geloof desalniettemin dat de mijne (in ieder geval voor mij persoonlijk) de beste is.
Dit zullen orthodoxen heel gevaarlijk vinden.


Dat is onzin, in de islam is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen daden en geloof is iets tussen het gelovige individu en Allah (swt).
En dit ook.


Geplaatst door Rabi´ah
Zeker in een huwelijk heeft men het recht elkaar aan te spreken op gedrag (niet op persoonlijke overtuiging, dat is nogmaals iets tussen het individu en Allah), maar nogmaals, iemands daden en diens geloof blijven altijd de persoonlijke verantwoordelijkheid.

In de islam geldt de autonomie van het individu; (…)
Ik wil er bij zeggen dat godsdienst volgens mij niet alleen een privé-zaak is, iets dat thuishoort in de privé-sfeer. (Veel niet-godsdienstigen zeggen dat wel, maar ik ben het er niet mee eens).
Godsdienst is om allerlei redenen terecht ook een gemeenschappelijke zaak.

Dan rijzen kwesties als dwang en vrijheid, de plaats van godsdienst in een gemeenschap en in de politiek, en ruimte voor ontplooiing van een persoonlijke relatie van de gelovige tot de god.

Godsdienst tot de privésfeer beperken is een gemakzuchtige manier om die kwesties op te lossen, maar die gemakkelijke weg is niet de juiste.


Geplaatst door Rabi´ah
Mee eens, alleen ben ik het met dat a fortiori niet eens.

Er zijn genoeg voorbeelden van niet-islamitische landen te bedenken, waar de positie van de vrouw even slecht, of slechter is dan die in islamitische landen.

Wat mij nog versterkt in mijn opvatting dat onderdrukking van vrouwen niks met welk geloof dan ook te maken heeft. Het heeft ermee te maken dat de mannen het geloof misbruiken als een middel om hun macht over vrouwen te verstevigen.
Je hebt een godsdienst in ideale vorm, zoals hij in practijk bestaat, en zoals hij door een belangengroep misbruikt wordt. Ik wil wel aannemen dat een godsdienst in ideale vorm geen misstanden hoeft te bevatten. Het probleem is dat orthodoxen in allerlei godsdiensten ontkennen dat misstanden misstanden zijn, omdat die volgens hen juist deel van de godsdienst zijn. En zoals Dicksr schrijft, dan valt er moeilijk met ze te praten.


Geplaatst door Rabi´ah
Mee eens. Helaas is het probleem dat zulke mannen zich vóór het huwelijk niet zo gedragen - of, om een Turks gezegde te gebruiken: Trouwen is als het kopen van druiven zonder te weten of ze zuur zijn of zoet.
No guarantees, just a promise to try (Soul II Soul)


Geplaatst door Rabi´ah
Bovendien bevinden vrouwen zich met hun hun mishandelende echtgenoot vaak in een vicieuze cirkel van mishandeling-goedmaken/"gelukkige" periode-dreiging van geweld-mishandeling

Waarvan de tweede uiteraard de gevaarlijkste is, omdat die de vrouw weerhoudt om weg te vluchten.

Vergeet niet dat mishandelde vrouwen ook vaak bedreigd worden en ook geestelijk mishandeld worden, totdat ze bijna gaan geloven dat ze zo'n behandeling verdienen, omdat ze vrouw zijn, of niet goed kunnen koken, of geen kinderen kunnen krijgen, of............

En mannen met een dergelijke mentaliteit zijn zo ziek dat ze zelfs de band van hun vrouw met Allah - haar geloof, dat juist een enorme bron van kracht en eigenwaarde kan zijn - als chantagemiddel gebruiken om haar eronder te houden.
Niemand heeft zich hier ooit zo sterk over uitgesproken.

Ron Haleber
11-09-04, 08:46
Geplaatst door dicksr
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=109554

Het op deze thread geplaatste artikel sluit meer dan naadloos aan op je topic.

Bedank dicksr... Maar ik denk eerder dat je dit topic van mij bedoelde:

Milli Görüs verbiedt slaan vrouwen - Wanneer volgt AEL...?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1515202#post1515202

Dat moet Olive maar ff lezen...! Ben benieuwd of Olive het met jouw intieme standpunt en dat van Haci Karacaer daar eens is? De Turken geven m.i. het goede voorbeeld!

Met Marokkaan Akram is Olive het in elk geval oneens...



Vindt Olive ook net als Rabiah over "slaan van vrouwen": dat de AEL daar helemaal geen duidelijke uitspraak over hoeft te doen...?

Ron Haleber
11-09-04, 09:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Waarom zou je zaken gaan verbieden waarvan het vanzelfspreekt dat het verboden is?

Waarom zouden moslims per sé het slaan van vrouwen moeten verbieden?

Veel nuttiger lijkt het me overigens dat er echt iets aan zulke problemen gedaan wordt, i.p.v. een soort "symbolische" politieke veroordeling die ook nog eens suggereert dat het bij moslims iets bijzonders is om slaan te veroordelen. :moe:

Groetjes, Rabiah.

Is die uitspraak voor de - oh zo vrouwvriendelijke - Marokkanen dus overbodig? Dat zou ik erg graag van Olive weten??? :ninja2:


Ik denk dat Olive haar onderstaande lof wel weer snel zal inslikken!


Geplaatst door Olive Yao

Rabi´ah, wat een goeie reactie!

Ik wil wel aannemen dat een godsdienst in ideale vorm geen misstanden hoeft te bevatten. Het probleem is dat orthodoxen in allerlei godsdiensten ontkennen dat misstanden misstanden zijn, omdat die volgens hen juist deel van de godsdienst zijn.

Niemand heeft zich hier ooit zo sterk over uitgesproken [als Rabiah].

Rabi'ah.
11-09-04, 09:39
Geplaatst door Ron Haleber
Is die uitspraak voor de - oh zo vrouwvriendelijke - Marokkanen dus overbodig? Dat zou ik erg graag van Olive weten??? :ninja2:


Ik denk dat Olive haar onderstaande lof wel weer snel zal inslikken!

Calm down, will you?

Ik vind niet dat de AEL van de doaken hoeft te schreeuwen dat het slaan van vrouwen slecht is, want dat kan iedereen wel zelf bedenken. :rolleyes:

Veel beter zou het zijn als er echt concreet acties zouden worden opgezet, bijvoorbeeld om vrouwen die moeten vluchten voor hun man op te vangen,.

Daar bereik je veel meer mee.

En bijvoorbeeld lezingen en voorlichtingsbijeenkomsten voor vrouwen én mannen.

Prima als er initiatieven worden genomen tegen huiselijk geweld, maar dan moeten het wel zinnige initiatieven zijn en geen symbolische afstandnames waarbij de bestaande problemen gewoon in stand gehouden worden. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
11-09-04, 10:16
Geplaatst door Olive Yao
Rabi´ah, wat een goeie reactie!

Thnx. :)



Geplaatst door Olive Yao

Zo te zien laat je andere mensen ruimte voor hun waarheid.

Van mij mag iedereen geloven wat hij/zij wil. Dat is wat ik o.a.bedoel met geen dwang in de godsdienst. Maar voor mij persoonlijk (en de rest van de 1 miljard moslims met mij :D ) is de islam de waarheid.


Geplaatst door Olive Yao

Godsdienst is om allerlei redenen terecht ook een gemeenschappelijke zaak.

Mee eens.


Geplaatst door Olive Yao

. Het probleem is dat orthodoxen in allerlei godsdiensten ontkennen dat misstanden misstanden zijn, omdat die volgens hen juist deel van de godsdienst zijn..

Dat klopt. Dat is nou juist de kern van het probleem, waar ik zelf niet eens zo heel lang geleden ook mee worstelde.......



Geplaatst door Olive Yao

Niemand heeft zich hier ooit zo sterk over uitgesproken.

Maar ik weet zeker dat de meerderheid van de moslims op NVDD het met me eens is., misschien niet in detail, maar wel wat betreft dat slaan niet deugt.


Groetjes,

Rabiah.

Olive Yao
10-07-06, 19:57
Sommige moslims zijn net zo achterlijk ten aanzien van vrouwen als van homo’s.
Zij bezorgen de moslimse godsdienst in de hele wereld een kwade naam.

tr_imparator
10-07-06, 20:08
Geplaatst door Olive Yao
Sommige moslims zijn net zo achterlijk ten aanzien van vrouwen als van homo’s.
Zij bezorgen de moslimse godsdienst in de hele wereld een kwade naam.

Ik wist niet dat jij een moslim was.



:lekpuh:

Invidia
10-07-06, 20:12
Geplaatst door tr_imparator
Ik wist niet dat jij een moslim was.



:lekpuh:

:haha: Jouw Sig.

Divine_70
10-07-06, 20:15
Geplaatst door Olive Yao


Ik wil niet kleinzerig doen als een man een vrouw een klap geeft, kan gebeuren als je ruzie hebt, het omgekeerde komt ook voor, en je kunt het weer goedmaken, als het maar geen mishandeling is natuurlijk.



Ben jij nou helemaal gek geworden? http://www.cosgan.de/images/midi/boese/r010.gif Een man slaat mij 1x, een tweede keer zal er niet zijn.

tr_imparator
10-07-06, 20:19
Geplaatst door Divine_70
Ben jij nou helemaal gek geworden? http://www.cosgan.de/images/midi/boese/r010.gif Een man slaat mij 1x, een tweede keer zal er niet zijn.



een vlieg sla je ook in een klap dood.

Divine_70
10-07-06, 20:26
Ik bedoelde nou ook weer niet dat ik me dood laat slaan hoor. :vreemd: :hihi:
Wat ik wil zeggen is dat dan zijn koffer gepakt voor de deur zal staan.

tr_imparator
10-07-06, 20:31
Geplaatst door Divine_70
Ik bedoelde nou ook weer niet dat ik me dood laat slaan hoor. :vreemd: :hihi:
Wat ik wil zeggen is dat dan zijn koffer gepakt voor de deur zal staan.


staat er mooi een koffer voor de deur. Samsonite?

Karin.N
10-07-06, 22:12
Geplaatst door Divine_70
Ik bedoelde nou ook weer niet dat ik me dood laat slaan hoor. :vreemd: :hihi:
Wat ik wil zeggen is dat dan zijn koffer gepakt voor de deur zal staan.


K'vind het nog aardig van je, dat je z'n koffer pakt. Gewoon z'n hele handeltje uit het raam en hij zoekt het verder maar uit!

Maurice
10-07-06, 23:20
Geplaatst door sylvester

Mannen zijn even gelijk als vrouwen vind ik!



Precies, daarom moeten vrouwen die hun man/vriend of kind(eren) mishandelen net zo hard aangepakt worden als mannen die hun vrouw/vriendin of kind(eren) mishandelen!

Juliette
10-07-06, 23:32
Geplaatst door Olive Yao
Sommige moslims zijn net zo achterlijk ten aanzien van vrouwen als van homo’s.
Zij bezorgen de moslimse godsdienst in de hele wereld een kwade naam.

Sommige niet-moslims zijn zo achterlijk dat ze achterlijk gedrag van een moslim automatisch aan de islam koppelen.

Red Sonja
10-07-06, 23:44
Geplaatst door Juliette
Sommige niet-moslims zijn zo achterlijk dat ze achterlijk gedrag van een moslim automatisch aan de islam koppelen.

Overeenkomst is hun achterlijkheid.

Dus zijn ze feitelijk precies hetzelfde.

Ze zijn daarom ook tot elkaar veroordeeld.

Het leven is vurukkuluk!

:tik:

Juliette
10-07-06, 23:53
Geplaatst door Red Sonja
Overeenkomst is hun achterlijkheid.

Dus zijn ze feitelijk precies hetzelfde.

Ze zijn daarom ook tot elkaar veroordeeld.


:tik:

Misschien.

Net zoals jij dikwijls net iets te graag achterlijkheid bij vrouwen (in het algemeen) op de korrel neemt.

Ook n puntje van overeenkomst?

:tik:

Olive Yao
11-07-06, 00:00
Geplaatst door Juliette
Sommige niet-moslims zijn zo achterlijk dat ze achterlijk gedrag van een moslim automatisch aan de islam koppelen.
Nee, dat doen die achterlijke moslims zelf, zie boven en lees Qaiys over homo's.

Juliette
11-07-06, 00:05
Geplaatst door Olive Yao
Nee, dat doen die achterlijke moslims zelf, zie boven en lees Qaiys over homo's.

Ik heb Qaiys niet nodig om te weten hoe de gemiddelde blanke autochtoon over moslims denkt.

Geregeld de krant openslaan volstaat.

Olive Yao
11-07-06, 00:20
Geplaatst door Juliette
Ik heb Qaiys niet nodig om te weten hoe de gemiddelde blanke autochtoon over moslims denkt.

Geregeld de krant openslaan volstaat.
En van mensen als Hamza T, Ridouan en Qaiys leer je waarom mensen in de hele wereld zo over ze denken.

Red Sonja
11-07-06, 00:43
Geplaatst door Juliette
Misschien.

Net zoals jij dikwijls net iets te graag achterlijkheid bij vrouwen (in het algemeen) op de korrel neemt.

Ook n puntje van overeenkomst?

:tik:

Over achterlijkheid gesproken:

Voorzie ik je daarnet van bijval en dan ga je sneren. :cheefbek:

:haha:

Red Sonja
11-07-06, 00:47
Geplaatst door Juliette

Geregeld de krant openslaan volstaat.

Van de krant openslaan is nog nooit iemand wijzer geworden. :tik:

Juliette
11-07-06, 01:10
Geplaatst door Olive Yao
En van mensen als Hamza T, Ridouan en Qaiys leer je waarom mensen in de hele wereld zo over ze denken.

Oorzaak en gevolg Olive. Alles in perspectief blijven bekijken.

Voorbeeld.

Kan je de intifada los zien van de stichting van de staat Israël?

Juliette
11-07-06, 01:12
Geplaatst door Red Sonja
Van de krant openslaan is nog nooit iemand wijzer geworden. :tik:

Op je vorige opmerking ga ik niet eens in. Je moet maar lezen.

In de krant lees je hoe de 'gemiddelde autochtoon' (mocht die al bestaan) over moslims denkt.

Dat was mijn punt.

Red Sonja
11-07-06, 01:45
Geplaatst door Juliette
Op je vorige opmerking ga ik niet eens in.



Nee, gelijk heb je!
Zet jezelf vooral niet méér te kijk dan strikt noodzakelijk.


Geplaatst door Juliette

In de krant lees je hoe de 'gemiddelde autochtoon' (mocht die al bestaan) over moslims denkt.

Dat was mijn punt.

Je méént het... :vreemd:

Sjonge, kun je het nog een keertje uitleggen? :tik: