PDA

Bekijk Volledige Versie : Het hoofddoekje.



Siah
10-09-04, 18:12
Het hoofddoekje.

Op de laatste dag van de 'Griekse' Olympische Spelen 2004 mochten enkele atleten de officiële sprekers ruggesteun (of moeten we zeggen: rugdekking?) geven. Onder hen een islamitische deelneemster uit Marokko. Mét hoofddoekje. Ik genoot. Want alle stompzinnige vooroordelen (je hebt ook intelligente vooroordelen, geloof me) over hoofddoekjes zijn hiermee in rook opgegaan. Vrouwen worden verplicht tot het dragen van een hoofddoekje? Dat gebeurt, zeker. Maar déze vrouw droeg het fier en uit vrije wil!

Ik moest gelijk denken aan het Franse verbod om 'islamitische' hoofddoekjes (en andere vormen van 'religieuze hoofdbedekking', zoals het Joodse keppeltje, of andere religieuze uitingen als een kruis) te dragen. Ik ben benieuwd hoe een flic reageert als een (door hem gearresteerde?) vrouw zegt dat haar hoofddoekje 'humanistisch' is (‘De Islam kent ook een 'humanistische' stroming’) of 'feministisch' ('Mijn hoofddoekje is uiting van pure vrouwelijkheid'). Dat islamitische vrouwen zich gekwetst voelen door dit bizarre verbod laat zich raden. Dat extremistische groepen ditzelfde verbod zouden aangrijpen om terreuracties tegen Frankrijk te beginnen, liet zich ook raden. Dat dit nóch de Islam, nóch de betrokken vrouwen, nóch de Franse bevolking, nóch de verdraagzaamheid in het algemeen laat staan het onderlinge begrip tussen islamieten en niet-islamieten, ten goede komt, laat zich ook makkelijk raden. In tegenstelling tot de Olympische Spelen kent het speelveld van de terreur alleen maar verliezers...

Opmerkelijk genoeg is er geen terreurdaad gepleegd tijdens (lees: tegen) de Spelen. Toch had dit, ondanks alle beveiliging, tamelijk makkelijk gekund. Kennelijk is er bij elke terreurdaad toch iets meer nodig dan alleen maar een menigte mensen of een aansprekend gebouw. Hoezeer ons ook wordt voorgehouden dat 'terroristen' allen maar 'terreur pour le terreur' zaaien, is ook deze leugen onhoudbaar. Terreur heeft altijd een voedingsbodem, of het nu afgrijselijke armoede is of wrede onderdrukking, een misdadige aanvalsoorlog of onwettige en barbaarse bezetting. Daarmee is terreur niet zondermeer goedgepraat, maar minstens wel verklaard. Overigens werden de verzetsdaden in Nederland door de nazi's ook terrorisme genoemd! De werkelijke bestrijding van terreur en 'terrorisme' is het afschaffen van armoede en onderdrukking, het ophouden met aanvalsoorlogen te voeren om grondstoffen en het teruggeven van het land aan wie het toebehoort. Pas dan zijn Israël's kinderen veilig, zowel op de Spelen als bij het spelen. Pas dan zijn Spaanse steden veilig voor bommen en granaten. Eerst dan zal de opvolger van de 'Twin Towers' ook door volgende generaties kunnen worden bewonderd. Pas dan kunnen we de Olympische Spelen in Beijing tegemoet zien zonder ons af te vragen hoeveel soldaten en politiemensen er nodig zijn om onschuldige sportmensen te beschermen tegen de woede van onderdrukte mensen die geen andere weg zien dan die van het geweld. Ik vond het trouwens een heel charmant hoofddoekje… en realiseer mij dat het aloude verdeel en heers nog steeds opgeld doet bij de heersende klasse. Verdeeldheid zaaien tussen arbeiders van Nederlandse en buitenlandse herkomst dient alleen het belang van de heersende grootbourgeosie.

© Jan Bontje 2004