PDA

Bekijk Volledige Versie : Zware gevechten in Afghanistan



Winter
13-09-04, 15:46
Zware gevechten in Afghanistan

KABUL - Bij de zwaarste gevechten sinds maanden in Afghanistan zijn in het zuiden van het land zeker 43 Taliban-strijders gedood. Dat meldden Amerikaanse en Afghaanse militaire woordvoerders.

In de provincie Sabul doodden Amerikaanse militairen 22 moslimrebellen, onder wie drie 'Arabieren', meldde de woordvoerder van de Amerikaanse strijdkrachten maandag in Kabul. Hij zei dat de gevechten van zaterdag tot en met maandag hebben geduurd. Onder de Amerikanen zouden geen doden zijn gevallen.

In de provincie Kandahar kwamen volgens de politie 21 Taliban-strijders om het leven bij gevechten met overheidstroepen en Amerikaanse militairen.

In de provincie Uruzgan hebben Taliban-strijders in de nacht van zondag op maandag vier regeringssoldaten ontvoerd. Of zij nog in leven zijn, is niet bekend, meldde een woordvoerder van de veiligheidsdiensten. De Taliban hadden vorige week aangekondigd dat zij hun terreuracties zouden intensiveren in de aanloop naar de presidentsverkiezingen op 9 oktober.

In de stad Herat, waar het in het weekeinde tot hevige rellen kwam na het ontslag van de provinciale gouverneur Ismail Khan, was het maandag weer rustig. Bij de ongeregeldheden zijn zeker vier doden gevallen. Khan heeft zijn aanhangers opgeroepen zich niet aan geweld over te geven.

De Verenigde Naties en zeker tien andere non-gouvernementele organisaties hebben maandag hun staf teruggetrokken uit Herat. Volgens een VN-functionaris zijn de medewerkers teruggeroepen naar de hoofdstad Kabul. Gebouwen van de VN waren zondag doelwit van betogers en plunderaars.

De Telegraaf

basayev
13-09-04, 16:26
de mujahideen winnen steeds meer terrein in Afghanistan....en de Amerikanen zijn vastgepind in hun schuilkelders..


Allah zij geprezen.



Taliban Say They Can Strike at Will in Afghanistan
Source: Reuters

By David Fox
KABUL (Reuters) - A rocket attack aimed at Kabul's international airport shows the Taliban have the ability to target anywhere in Afghanistan, the group says, warning the Americans the country will become their "burial ground".

Although the four rockets fell well short or wide of their target, Mullah Dadullah Akhund -- the Taliban's military commander and a member of its 10-member ruling council -- said U.S.-led forces in the country were pinned down in their bases.

He was speaking a day after the Arabic satellite TV channel al Jazeera broadcast a video of Osama bin Laden's Egyptian-born deputy, Ayman al-Zawahri, claiming that mujahideen fighters had U.S. forces pinned down in Afghanistan and Iraq.

"The enemy are limited to their capitals," al-Zawahri said in the tape, broadcast two days before the third anniversary of the September 11 attacks on the United States. Washington quickly blamed al Qaeda and sent troops to Afghanistan to overthrow the Taliban.

"The Americans are hiding in their trenches and refuse to come out to face the mujahideen, as the mujahideen shell and fire on them, and cut roads off around them. Their defence is only to bomb by air, wasting U.S. money as they kick up dust."

Mullah Dadullah told Reuters by satellite phone early on Friday that four rockets which struck a crowded residential area in the Afghan capital late on Thursday night had been aimed at the nearby airport, where U.S. forces and the NATO-led International Security Assistance Force have a strong presence.

Two adults and a child were slightly wounded in the attack, which Kabul's police chief said was an attempt to disrupt Afghanistan's first direct presidential elections on October 9.

The Taliban also claimed on Friday that they had killed five soldiers and captured three in an attack near Tarin Kot, southwest of the capital in Uruzgan province.

Governor Jan Mohammed Khan confirmed an attack on an army vehicle, but said government forces had suffered two casualties with two soldiers captured.

AMERICANS "SCARED AND AFRAID"

"Ayman al-Zawahri's statement is based on reality that allied forces in Afghanistan were confined to their military camps because they were scared and afraid and they do not have the courage to fight with the Taliban and other mujahideen," Dadullah said.

"Inshallah (God willing) we will make Afghanistan the burial ground for the Americans," he said.

U.S.-led forces overthrew the Taliban in late 2001 after it refused to give up bin Laden and other al Qaeda figures.

A U.S.-led force of about 18,000 troops is still hunting Taliban and al Qaeda guerrillas in Afghanistan but has yet to capture bin Laden or Taliban leader Mullah Mohammad Omar.

The U.S. military had no immediate comment on the Taliban remarks, but has dismissed such statements in the past.

In the al Jazeera broadcast, Zawahri said Iraq and Afghanistan were becoming quagmires for the United States.

"In both countries, if they continue they will bleed to death and if they withdraw they lose everything," said Zawahri.

U.S. combat casualties in Afghanistan in the past three years have been less than a tenth of the 1,000 troops they have lost in Iraq since last year.

Wearing a white turban with a machine gun at his side, Zawahri spoke to camera for several minutes in the tape.

"In Kabul, the Americans and peacekeeping forces are hiding from the shells of the Mujahideen and expect martyrdom (suicide) attacks at every moment," Zawahri said.

The Taliban, who frequently exaggerate the effect of their attacks on U.S. troops, said they had also fired "many rockets" at a U.S. position in Uruzgan on Thursday night causing "a lot of damage to the Americans".

Governor Khan said no one was hurt in that incident. U.S. forces were, again, not immediately available for comment.

srt
13-09-04, 16:36
Geplaatst door basayev
de mujahideen winnen steeds meer terrein in Afghanistan....en de Amerikanen zijn vastgepind in hun schuilkelders..


Allah zij geprezen.

*knip*

Ik ben er zelf niet echt blij mee. Van de constante aanwezigheid van Amerikanen wordt je ook niet vrolijk maar van die Taliban mannen zijn verschrikkelijk.

:auw:

basayev
13-09-04, 16:39
Vrees Allah...

Talibanmannen ( zoals jij ze noemt ) zijn moslim..en je dient mee te voelen met je moslimboeder en niet hem te bedriegen.

Max Stirner
13-09-04, 16:41
[QUOTE]Geplaatst door basayev
[B]de mujahideen winnen steeds meer terrein in Afghanistan....en de Amerikanen zijn vastgepind in hun schuilkelders..

Dat zijn de woorden van die lelijke Egyptische kwakzalver ja......

Gelukkig heeft ie ongelijk. Er komen vrije verkiezingen in Afghanistan en Kaboel wordt weer de stad die in het was in de jaren 60, een rielekste, tolerante hangout voor hasjrokende hippies uit alle windstreken..... :)

basayev
13-09-04, 16:46
dat is wat de ongelovigen wensen...


Maar de feiten op de grond spreken voor zich..de mujahideen controleren grote delen van het land..en zelfs karzai kan niet zonder Amerikaanse lijfwachten.. :D

srt
13-09-04, 17:31
Geplaatst door basayev
Vrees Allah...

Talibanmannen ( zoals jij ze noemt ) zijn moslim..en je dient mee te voelen met je moslimboeder en niet hem te bedriegen.

Taliban vind ik geen echte moslims. Ik weet dat ze, toen ze nog maar met 50 man in Kandahar waren jaren geleden, wel goede dingen deden tegen verkrachting en diefstal streden maar het is volledig omgeslagen.
Ik heb liever dat Afghanistan een tolerant land wordt waar iedereen zich thuis kan voelen.

Siah
13-09-04, 17:35
Geplaatst door Max Stirner
Dat zijn de woorden van die lelijke Egyptische kwakzalver ja......

Gelukkig heeft ie ongelijk. Er komen vrije verkiezingen in Afghanistan en Kaboel wordt weer de stad die in het was in de jaren 60, een rielekste, tolerante hangout voor hasjrokende hippies uit alle windstreken..... :)

dit zijn naturlijk nonsens hé! :roken:
maar de politieke schouwspel hier wordt aardig getoond.

Max Stirner
13-09-04, 17:39
Geplaatst door Siah
dit zijn naturlijk nonsens hé! :roken:
maar de politieke schouwspel hier wordt aardig getoond.


Ik heb me laten vertellen dat je als reiziger vroeger bij binnenkomst in Afghanistan een brok hasj kreeg als welkomsgeschenk..... :blowen:

DEMOcraat
13-09-04, 19:53
Geplaatst door Max Stirner
Ik heb me laten vertellen dat je als reiziger vroeger bij binnenkomst in Afghanistan een brok hasj kreeg als welkomsgeschenk..... :blowen:
de tijden veranderen ik denk dat je in deze tijd een bazooka of een geweer krijgt,voor hash moet je zelf voor zorgen.

Winter
13-09-04, 21:40
Geplaatst door DEMOcraat
de tijden veranderen ik denk dat je in deze tijd een bazooka of een geweer krijgt,voor hash moet je zelf voor zorgen.

:blowen: In buurland Pakistan groeien en bloeien de planten langs de kant van de weg. Klaar om opgerookt te worden.

Winter
13-09-04, 21:46
Geplaatst door srt
Taliban vind ik geen echte moslims. Ik weet dat ze, toen ze nog maar met 50 man in Kandahar waren jaren geleden, wel goede dingen deden tegen verkrachting en diefstal streden maar het is volledig omgeslagen.
Ik heb liever dat Afghanistan een tolerant land wordt waar iedereen zich thuis kan voelen.

Het is met de Taliban volslagen uit de hand gelopen. Ze begonnen op goede voet om voor rust in de tent te zorgen. Waar het mis is gegaan weet ik niet maar op een gegeven moment zijn ze flink ontspoort.

DEMOcraat
13-09-04, 21:52
Geplaatst door Winter
:blowen: In buurland Pakistan groeien en bloeien de planten langs de kant van de weg. Klaar om opgerookt te worden.

ik vraag me af of de amerikanen nog terug willen na het vinden van een hash veldje.

Winter
13-09-04, 21:57
Geplaatst door DEMOcraat
ik vraag me af of de amerikanen nog terug willen na het vinden van een hash veldje.

Hehe. Die soldaten schreeuwen om verlenging van hun dienstplicht.