PDA

Bekijk Volledige Versie : Turken meest ondernemend



Bofko
14-09-04, 13:25
UTRECHT - Turken zijn van de 'buitenlanders' in Nederland het meest ondernemend. Van de in totaal 100.000 ondernemers komen er ongeveer 28.000 uit migrantengroepen. Onder hen zijn Turken met 12.500 het best vertegenwoordigd.
Dat heeft de Kamer van Koophandel dinsdag geconstateerd op basis van gegevens in het handelsregister. Bij de cijfers zijn ondernemers van de tweede en derde generatie die in Nederland zijn geboren niet meegerekend. De Kamer heeft alleen gesignaleerd op geboorteland.
De Surinamers behoren tot de een na grootste groep met 8200 ondernemers. Marokkanen tellen er 5000.

www.nu.nl

Zwarte Schaap
14-09-04, 13:36
In een paar weken geleden verschenen artikeltje stond er dat als het in dit tempo doorgaat dan hebben de Turken gemiddeld de meeste ondernemers van Nederland per 1000 inwoners.

Overigens als van de 100.000 ondernemingen 28.000 van allochtonen zijn dan is dat een teken dat ze niet op hun luie kont zitten.

In het artikeltje staat dat de tweede en derde generatie niet meegenomen is. Verleden jaar heb ik een artikel gelezen dat Marokkanen en Turken gemiddeld het jongst zijn wanneer ze een onderneming beginnen en de autochtone ondernemer steeds ouder wordt.

Ook doet het mij twijfelen over de werkelijke groote van de allochtone ondernemers. Als de tweede en derde generatie niet meegenomen zijn dan wil dat zeggen dat er nog veel meer ondernemingen van de 100.000 door allochtonen worden gedreven.

Dat is wel dan, verbazingwekkend veel. Mischien dat allochtone ondernemers sneller over de kop gaan, wat dat betreft heb ik daar verschillende geluiden over gehoord.

Bofko
14-09-04, 14:47
De grote migrantengroepen zijn relatief sterk vertegenwoordigd in de horeca (cafés, snackbars, restaurants, etc.) en in de detailhandel. Turkse ondernemers zijn zeer actief in de uitzendbranche. Een derde van alle uitzendbureaus is eigendom van een Turk. Ook zijn ze sterk vertegenwoordigd in diensten voor akker- en tuinbouw. Surinamers zijn goed vertegenwoordigd in organisatieadviesbureaus en uitzendbureaus, zoals Marokkaanse ondernemers dat zijn in de categorieën taxivervoer, schoonmaak gebouwen en koffiehuizen.
De gemiddelde leeftijd van Turkse en Marokkaanse ondernemers ligt met 34 jaar beduidend lager dan de gemiddelde leeftijd van alle ondernemers (44,5 jaar). Het aandeel vrouwen onder de ondernemers blijft bij Turken (15%) en Marokkanen (11%) achter op het landelijke gemiddelde (28%).
Veel buitenlandse ondernemers zijn afkomstig uit andere Noord-Europese landen (21.000). Dit zijn veelal buurlanden, zoals het Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland. Ruim 20.000 ondernemers zijn afkomstig uit Azië, waarvan 7.000 uit Indonesië en 6.500 uit China (inclusief Hong Kong).

www.kvk.nl

Rabi'ah.
14-09-04, 16:21
Geplaatst door Bofko
UTRECHT - Turken zijn van de 'buitenlanders' in Nederland het meest ondernemend. Van de in totaal 100.000 ondernemers komen er ongeveer 28.000 uit migrantengroepen. Onder hen zijn Turken met 12.500 het best vertegenwoordigd.
Dat heeft de Kamer van Koophandel dinsdag geconstateerd op basis van gegevens in het handelsregister. Bij de cijfers zijn ondernemers van de tweede en derde generatie die in Nederland zijn geboren niet meegerekend. De Kamer heeft alleen gesignaleerd op geboorteland.
De Surinamers behoren tot de een na grootste groep met 8200 ondernemers. Marokkanen tellen er 5000.

www.nu.nl

Respect voor de Turken! :duim:

Maar wat betreft allochtone vrouwelijke ondernemers zijn creools-Surinaamse vrouwen weer het best vertegenwoordigd. :ego:

vlegeltje
14-09-04, 16:24
Geplaatst door Zwarte Schaap

Overigens als van de 100.000 ondernemingen 28.000 van allochtonen zijn dan is dat een teken dat ze niet op hun luie kont zitten.


Die 100.000 ondernemingen zijn dus allemaal van allochtonen :)

Er zijn in totaal zo'n 875.000 ondernemers in NL.

waarvan 100.000 allochtoon, wat bij de KvK wil zeggen: niet in NL geboren.

Van die 100.000 zijn er 5000 Marokkaans.

Hier nog meer cijfertjes:

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=46707&sectieID=200

Julien
14-09-04, 17:21
:duim: ik vind dat de media meer van dit positieve nieuws moet brengen over allochtonen.

Turkish_boy
14-09-04, 21:27
Ik mag denk ik wel trots zijn, nu hopen dat de andere allactonen volgen(marokkanen ect ect)

Rocky
14-09-04, 21:31
Geplaatst door Turkish_boy
Ik mag denk ik wel trots zijn, nu hopen dat de andere allactonen volgen(marokkanen ect ect)


Turkshe groenteboer abi?

nl-x
14-09-04, 21:34
Belachelijke titel eigenlijk, als 2de en 3de generatie niet zijn meegerekend.