PDA

Bekijk Volledige Versie : darfur gaat nieuwe fase in



observer
15-09-04, 08:31
Syrische
speciale eenheden hebben afgelopen
juni chemische wapens gebruikt tegen de Afrikaanse bevolking in de Sudanese
provincie Darfur. Dat meldt het Duitse
dagblad Die Welt woensdag op grond van documenten van westerse
inlichtingendiensten, waarin de
krant inzage heeft gehad.

Volgens Die Welt had de operatie,
die tientallen mensen het leven zou
hebben gekost, plaats met
instemming met de Sudanese regering.
Syrische officieren zouden in mei in
het diepste geheim overleg hebben
gehad met overheidsfunctionarissen
in Khartum.

Daarbij zou gesproken zijn over
nauwere militaire samenwerking
tussen Khartum en Damascus. Syrië zou
hebben voorgesteld gifgas te testen op
rebellen. Omdat de Sudanese regering
op dat moment verwikkeld was in
vredesonderhandelingen met
de opstandelingen, zou Khartum in
plaats daarvan hebben ingestemd met
het testen van de chemische wapens op burgers.

Wanneer de aanvallen hebben
plaatsgevonden is volgens de Duitse
krant niet duidelijk vast te stellen.
Wel hebben Sudanese ooggetuigen in
juni verdachte activiteiten opgemerkt bij het al–Fashr–ziekenhuis in Khartum, waar plotseling enkele tientallen ingevroren lijken werden binnengebracht.

Daarover berichtte een Arabische website begin augustus, aldus Die Welt. als dit waar is dan is er dus gewoon sprake van een ethnisch georienteerde genocide waarbij vrouwen en kinderen als bonus nog als proefkonijn mogen dienen

Max Stirner
15-09-04, 08:46
De Sudanese regering heeft echt het beste met de eigen bevolking voor. We moeten ze alleen de tijd geven om de huidige probleempjes op te lossen....... :slapen:

denhollander11
15-09-04, 10:14
Geplaatst door observer
als dit waar is dan is er dus gewoon sprake van een ethnisch georienteerde genocide waarbij vrouwen en kinderen als bonus nog als proefkonijn mogen dienen

Doet me sterk denken aan Saddam, de Arabische Hitler.

whisper
15-09-04, 10:48
Geplaatst door denhollander11
Doet me sterk denken aan Saddam, de Arabische Hitler. dit is verschrikelijk

taouanza
15-09-04, 11:02
:eek:

magden_david
15-09-04, 11:56
ze hadden daar jaren geleden al gewapend moeten ingrijpen.
Had het hier al voorgesteld maar kreeg toen een waterval aan "da's alleen maar goed voor israel (???) of voor de amerikaanse wapen industrie" over me heen. Hypocritie ten top.
10.000 doden per maand lijkt me voldoende reden om militair in te grijpen. En als dit blijkt waar te zijn dan vraag ik me af wat de consequenties voor syrie dienen te zijn.

DEMOcraat
15-09-04, 14:29
Geplaatst door magden_david
ze hadden daar jaren geleden al gewapend moeten ingrijpen.
Had het hier al voorgesteld maar kreeg toen een waterval aan "da's alleen maar goed voor israel (???) of voor de amerikaanse wapen industrie" over me heen. Hypocritie ten top.
10.000 doden per maand lijkt me voldoende reden om militair in te grijpen. En als dit blijkt waar te zijn dan vraag ik me af wat de consequenties voor syrie dienen te zijn.


door de honger sterfen miljoenen per jaar waarom grijpt niemand in..

magden_david
15-09-04, 16:47
Geplaatst door DEMOcraat
door de honger sterfen miljoenen per jaar waarom grijpt niemand in..
o grijpt er niemand in dan?
geven wij europeanen niet miljoenen zo niet miljarden per jaar aan voedselhulp? Heeft de WTO zojuist ok niet de handelsregels zo vergemakkelijkt dat ook ontwikkelingslanden volwaardig kunnen concurreren? Is het niet het westen dat schulden kwijtscheld?
En de ontwikkelingswerkers waar komen die en masse van daan? pakistan? saoudiarabie?

daarnaast zijn de oorzaken van honger veelal complexer dan die in sudan spelen, daar heb je gewoon tuig met geweren dat mensen neerknalt. Simpeler op te lossen lijkt me.

Rocky
15-09-04, 16:49
Dat van die Syrische chemische wapens in Sudan/Darfur is natuurlijk allemaal gelul. Waarom worden dit soort BullShit-nieuwsberichten in de wereld gezet? Wie is er nou mee gebaat om Syrië in een kwaad daglicht te zetten?

---> Bron (http://www.expatica.com/source/site_article.asp?subchannel_id=52&story_id=11846&name=Berlin+questions+chemical+weapons+report+in+D afur)


De Teleklets had vorig jaar overigens ook al eens zo'n paniekzaaierig proefballonnetje opgelaten. Telegraaf (http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article6946781.ece)

Rocky
15-09-04, 17:02
Geplaatst door magden_david
ze hadden daar jaren geleden al gewapend moeten ingrijpen.
Had het hier al voorgesteld maar kreeg toen een waterval aan "da's alleen maar goed voor israel (???) of voor de amerikaanse wapen industrie" over me heen. Hypocritie ten top.
10.000 doden per maand lijkt me voldoende reden om militair in te grijpen. En als dit blijkt waar te zijn dan vraag ik me af wat de consequenties voor syrie dienen te zijn.


Ze hadden in Israel ook allang moeten ingrijpen door de VN. Al wordt het hier vaak voorgesteld, je krijgt waterval van zionisten aan "da's alleen maar goed voor de Palestijnen" Hypocritie ten top.

Elke dag doden lijkt me voldoende reden om militair in te grijpen.

Spoetnik
15-09-04, 17:57
Geplaatst door magden_david
ze hadden daar jaren geleden al gewapend moeten ingrijpen.
Had het hier al voorgesteld maar kreeg toen een waterval aan "da's alleen maar goed voor israel (???) of voor de amerikaanse wapen industrie" over me heen. Hypocritie ten top.
10.000 doden per maand lijkt me voldoende reden om militair in te grijpen. En als dit blijkt waar te zijn dan vraag ik me af wat de consequenties voor syrie dienen te zijn.

Inderdaad.. toen de VS vorig jaar namens Israel ingrepen in Iraq, hadden ze beter iets goeds kunnen doen en Sudan stabiliseren.

Helaas gezien eerder Amerikaans optreden in Somalie, hoef je er niet op te rekenen dat de Amerikanen van plan zijn om humanitair in te grijpen. Ondanks Powells harde woorden.

Powell lijkt trouwens steeds meer buitenspel te staan als het gaat om Amerikaanse politiek.

taouanza
15-09-04, 18:05
Geplaatst door magden_david
o grijpt er niemand in dan?
geven wij europeanen niet miljoenen zo niet miljarden per jaar aan voedselhulp? Heeft de WTO zojuist ok niet de handelsregels zo vergemakkelijkt dat ook ontwikkelingslanden volwaardig kunnen concurreren? Is het niet het westen dat schulden kwijtscheld?
En de ontwikkelingswerkers waar komen die en masse van daan? pakistan? saoudiarabie?

daarnaast zijn de oorzaken van honger veelal complexer dan die in sudan spelen, daar heb je gewoon tuig met geweren dat mensen neerknalt. Simpeler op te lossen lijkt me.

Plunderen we niet al jaren voor miljarden uit de derde wereld?
Dumpen we niet al jaren onze overschotten in de derde wereld?
Zodat de lokale produkten geen kans maken?
Maken we niet al jaren gebruik van de goedkope arbeid in de derde wereld landen? Waarbij we mens noch milieu sparen?

Ja hoor WTO is het echt een heilige.


Maar wat weten we nou daarvan?
We spreken amper Nederlands dus hoe moeten we het weten?

DEMOcraat
15-09-04, 18:41
Geplaatst door magden_david
o grijpt er niemand in dan?
geven wij europeanen niet miljoenen zo niet miljarden per jaar aan voedselhulp? Heeft de WTO zojuist ok niet de handelsregels zo vergemakkelijkt dat ook ontwikkelingslanden volwaardig kunnen concurreren? Is het niet het westen dat schulden kwijtscheld?
En de ontwikkelingswerkers waar komen die en masse van daan? pakistan? saoudiarabie?

daarnaast zijn de oorzaken van honger veelal complexer dan die in sudan spelen, daar heb je gewoon tuig met geweren dat mensen neerknalt. Simpeler op te lossen lijkt me.

over welke voedselhulp heb je over,die miljarden tonnen voedsel die in europa liggen weg te rotten betaald met onze belasting geld.
waarom schaft het westen de landbouw subsidie niet af...

over welke schuld heb je het over toch niet het geld dat aan die dictators wordt geleend en de volgende dag wordt het door die zelfde dictator op zwitserse banknummers gestort.

hoeveel landen hebben geklaagt over de wereldbank.die bedient immers het westen en zadelt de arme landen met de schulden.

wto is een instrument van die 7 rijke landen bedoelt voor eigen belangen.

pakistan en saoudiarabie mag geen hulp bieden aan een of andere land want volgens het westen zijn die hulporganisaties terroristen.

wat is complex het enigste wat ze nodige hebben is voedsel dat hier in europa ligt weg te rotten.

hoeveel brandharden heb je wel niet over de hele wereld waarom moet men onderscheid maken.

sjaakie
15-09-04, 20:16
soedan (http://http://www.ceesbremmer.nl/impressies/week9.htm)

Winter
15-09-04, 21:17
'Leger VS steunt waarnemers Darfur'

DAKAR - De militaire waarnemers van de Afrikaanse Unie in Darfur krijgen steun van militairen uit de Verenigde Staten. De Amerikaanse ambassade in Sudan heeft dat woensdag bevestigd. De ambassade wil niet zeggen om hoeveel Amerikaanse militairen het gaat en welke rol ze spelen.


Vorige week vrijdag zinspeelde de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken Colin Powell al op de aanwezigheid van Amerikaanse militairen in de door geweld geteisterde Sudanese provincie. Hij zei dat "enkele" militairen assistentie bieden aan de gewapende waarnemersmacht van de Afrikaanse Unie.

In Darfur woedt sinds ruim anderhalf jaar een etnische strijd. Arabische Janjaweed-milities drijven zwarte bevolkingsgroepen uit hun dorpen, in reactie op een gewapende opstand in het gebied. De milities zouden daarbij hulp krijgen van de Sudanese autoriteiten. De strijd zou al tienduizenden levens hebben geëist.

De Afrikaanse Unie heeft tachtig militaire waarnemers in Darfur gestationeerd om toe te zien op een staakt-het-vuren. De waarnemers kunnen terugvallen op driehonderd militairen uit Afrikaanse landen. De Afrikaanse Unie overweegt een drieduizend man sterke vredesmacht in Darfur te stationeren, hoewel de Sudanese regering niets daarvan wil weten.

De Verenigde Naties hebben aan de NAVO gevraagd een ondersteunende rol te spelen bij zo'n grote vredesmissie van de Amerikaanse Unie, verklaarden diplomaten bij de NAVO in Brussel woensdag. NAVO-topman Jaap de Hoop Scheffer zou de 26 lidstaten hebben geadviseerd snel positief te reageren op het verzoek van de VN.

observer
15-09-04, 22:05
Geplaatst door Rocky
Dat van die Syrische chemische wapens in Sudan/Darfur is natuurlijk allemaal gelul. Waarom worden dit soort BullShit-nieuwsberichten in de wereld gezet? Wie is er nou mee gebaat om Syrië in een kwaad daglicht te zetten?

---> Bron (http://www.expatica.com/source/site_article.asp?subchannel_id=52&story_id=11846&name=Berlin+questions+chemical+weapons+report+in+D afur)


De Teleklets had vorig jaar overigens ook al eens zo'n paniekzaaierig proefballonnetje opgelaten. Telegraaf (http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article6946781.ece) die welt maar oke detail

voorlopig moeten we het maar zien

syrie geen lievertjes in de regering die gaan er wel voor

Lawrence
15-09-04, 23:48
Geplaatst door DEMOcraat
over welke voedselhulp heb je over,die miljarden tonnen voedsel die in europa liggen weg te rotten betaald met onze belasting geld.
waarom schaft het westen de landbouw subsidie niet af...


Ja, helemaal mee eens. Die landbouwsubsidie verstoord eerlijke handel, en destabiliseert de marktwerking. Beter gisteren afschaffen dan vandaag.


Geplaatst door DEMOcraat
over welke schuld heb je het over toch niet het geld dat aan die dictators wordt geleend en de volgende dag wordt het door die zelfde dictator op zwitserse banknummers gestort.
[/B]

Heb je een voorbeeld, bron, lijkt me sterk....


Geplaatst door DEMOcraat
hoeveel landen hebben geklaagt over de wereldbank.die bedient immers het westen en zadelt de arme landen met de schulden.
[/B]


Geplaatst door DEMOcraat
wto is een instrument van die 7 rijke landen bedoelt voor eigen belangen.
[/B]

Subsidies en handelsbelemmeringen, zoals import tarieven e.d. moeten meteen afgeschaft worden. Niet alleen verstoord het de marktwerking, ook de locale boeren in de 3e wereld worden benadeeld. Beter deze belemmeringen afschaffen en dan de zinloze "ontwikkelingshulp" afschaffen.


Geplaatst door DEMOcraat
pakistan en saoudiarabie mag geen hulp bieden aan een of andere land want volgens het westen zijn die hulporganisaties terroristen.
[/B]

heb je voorbeelden. Ik wist dit niet.



Geplaatst door DEMOcraat
wat is complex het enigste wat ze nodige hebben is voedsel dat hier in europa ligt weg te rotten.
[/B]

Beter kweken ze hun eigen voedsel, en zorgen wij in Europe dat de vraag en aanbod van voedsel in evenwicht is. Dit kan je bereiken door de markt vrij te maken van subsidies en belemmeringen.


Geplaatst door DEMOcraat
hoeveel brandharden heb je wel niet over de hele wereld waarom moet men onderscheid maken. [/B]

Sudan moet gewoon worden aangepakt. De genocide moet stoppen. En inderdaad, er zijn meer brandhaarden, maar Sudan is volgens mij de ergste. Wat ze trouwens ook moeten aanpakken is Noord-Korea. Maar dat is een andere discussie/

deleted user
16-09-04, 00:53
VS twijfelen aan gebruik chemische wapens in Darfur

WASHINGTON (ANP/AFP) – Washington heeft woensdag met scepsis gereageerd op berichten dat Syrië chemische wapens zou hebben getest in de regio Darfur in het westen van het Afrikaanse land Sudan. Volgens de Duitse krant Die Welt van woensdag zouden daarbij tientallen mensen de dood hebben gevonden.

„Ik denk dat als het waar is, we het vermoedelijk zouden hebben gezien", aldus woordvoerder Richard Boucher van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. „Het vervoeren en gebruiken van chemische wapens zou alarmbellen hebben doen rinkelen als we er van afwisten", voegde hij daar aan toe. Wel verklaarde Boucher dat de zaak nog eens zal worden bekeken.
.
Volgens Die Welt zouden Syrische speciale eenheden in juni chemische wapens hebben gebruikt tegen burgers in de provincie Darfur. De krant baseert zich naar eigen zeggen op documenten van westerse inlichtingendiensten, waarin zij inzage heeft gehad. De operatie in Darfur zou plaats hebben gehad met instemming met de Sudanese regering.
.
Syrische officieren zouden in mei in het diepste geheim overleg hebben gehad met overheidsfunctionarissen in Khartum. Daarbij zou gesproken zijn over nauwere militaire samenwerking tussen Khartum en Damascus. Syrië zou hebben voorgesteld gifgas te testen op rebellen. Omdat de Sudanese regering op dat moment verwikkeld was in vredesonderhandelingen met de opstandelingen, zou Khartum in plaats daarvan hebben voorgesteld de chemische wapens op burgers in Darfur te testen.

http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=114504

sjaakie
16-09-04, 22:59
Annan eist van Veiligheidsraad actie in Darfur

Uitgegeven: 16 september 2004 22:05
Laatst gewijzigd: 16 september 2004 22:06

NEW YORK - Secretaris-generaal Kofi Annan van de Verenigde Naties heeft de VN-veiligheidsraad opgeroepen onmiddellijk actie te ondernemen om iets te doen aan de situatie in Darfur. Er moet snel een resolutie worden aangenomen en "nu gehandeld worden", aldus de VN-baas donderdag in New York.

"Ik heb er bij de Veiligheidsraad op aangedrongen zonder tijdverlies te handelen ten aanzien van de ontwerpresolutie en zo verenigd mogelijk te zijn", zei de VN-baas. "Het lijkt mij ondenkbaar dat hij niet zal reageren", voegde hij daar aan toe.


De Verenigde Staten dienden eerder deze week een ontwerpresolutie in waarmee ze Sudan onder druk willen zetten om te handelen in Darfur. Het is de tweede resolutie van Amerikaanse hand over Darfur. De eerste versie stuitte echter op te veel weerstand van verscheidene leden van de raad om ook daadwerkelijk ter stemming te worden ingebracht.

In de westelijke regio Darfur hebben al tienduizenden mensen de dood gevonden door het wrede optreden van Arabische Janjaweed-milities. De milities, die worden gesteund door het regime in Khartum, strijden tegen opstandelingen maar lijken het vooral gemunt te hebben op de burgerbevolking. Meer dan een miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen.

Jar
16-09-04, 23:19
Ruikt dit niet naar een zionistisch complot? Is Annan een mossad agent?

DEMOcraat
17-09-04, 08:37
Geplaatst door Lawrence



Heb je een voorbeeld, bron, lijkt me sterk....

ik vind dat in landen waar geen democratie is geen geld wordt uitgeleend want het wordt niet geinversteerd.



[i]Subsidies en handelsbelemmeringen, zoals import tarieven e.d. moeten meteen afgeschaft worden. Niet alleen verstoord het de marktwerking, ook de locale boeren in de 3e wereld worden benadeeld. Beter deze belemmeringen afschaffen en dan de zinloze "ontwikkelingshulp" afschaffen.[/B]

mee eens..


[i]heb je voorbeelden. Ik wist dit niet..[/B]
hoeveel rekeningen van islamitische organisatie zijn wel niet geblokeerd en het geld in beslag genomen onder het mom van terrorisme.


[i]Beter kweken ze hun eigen voedsel, en zorgen wij in Europe dat de vraag en aanbod van voedsel in evenwicht is. Dit kan je bereiken door de markt vrij te maken van subsidies en belemmeringen.[/B]
en denk je dat europa dat zou doen..


[i]Sudan moet gewoon worden aangepakt. De genocide moet stoppen. En inderdaad, er zijn meer brandhaarden, maar Sudan is volgens mij de ergste. Wat ze trouwens ook moeten aanpakken is Noord-Korea. Maar dat is een andere discussie/ [/B]
het is erg wat er daar gebeurt maar wanneer en land die zelf genocide pleegt en een andere land van genocide beschuldigt dan zeg ik los de eerste conflikten op en zo'n land is geen gespreks partner meer voor soudan.

whisper
17-09-04, 10:28
Geplaatst door DEMOcraat
door de honger sterfen miljoenen per jaar waarom grijpt niemand in.. moeten we weer tegen moslims gaan strijden...ik heb mijn buik al vol van irak....ze zoeken het zelf maar uit

DEMOcraat
17-09-04, 11:53
Geplaatst door whisper
moeten we weer tegen moslims gaan strijden...ik heb mijn buik al vol van irak....ze zoeken het zelf maar uit

nee iedereen weet onerhand wel dat het westen ten strijde trekt als er genoeg belangen zijn olie en grondstoffen.

waarom betrek je moslims weer bij..raadpleeg volgende keer de geschiedenis boeken of google voordat je iets beweert..