PDA

Bekijk Volledige Versie : Startavond van intercultureel en interreligieus platform op Rotterdam-Zuid



Wortel
15-09-04, 12:41
Temidden van de soms heftige en verhitte bloedserieuze discussies en de hier en daar verrukkelijke nonsens die we hier op het forum aan ons voorbij mogen zien trekken, leek het me aardig om ook hier het volgende te melden.

Op 10 november a.s. zal ergens in Rotterdam-Zuid (details via PM) de startavond gehouden worden voor een intercultureel en interreligieus platform. Het "Platform voor Geloof en Samenleving"

In de vaste kern hebben vertegenwoordigers van verschillende levensbeschouwelijke organisaties (o.a. moskeeen en kerken) samen zitting, alsmede vertegenwoordigers van plaatselijke overheden. Met elkaar beogen we hiermee het welzijn in de wijken te bevorderen en de betrokkenheid van de diverse geloofsgemeenschappen daarbij te stimuleren om zo te proberen een bijdrage te leveren aan een gezonde samenleving.

Ook de vaste prikkers en meelezers van Maroc.nl zijn bij deze van harte uitgenodigd. Al jullie bijdragen zijn voor mij tot op heden van grote waarde gebleken bij het proberen te begrijpen wat er her en der leeft en wellicht dat die ervaringen ook binnen het Platform een plek zouden kunnen krijgen.

Wie die avond gelegenheid heeft kan mij ook eens ontmoeten, maar dat laatste is natuurlijk maar een heel klein extraatje :wink:

Ourzazate
15-09-04, 16:06
Leuk initiatief Wortel...:).

Dat is weer eens wat anders dan het gekakel van de SGP te Zeist bij monde van dhr. Oskam. Deze was het namelijk niet eens met de oproep tot vrijdaggebed vanuit de minaret. Dat was enkele dagen terug te zien op Premtime. Volgens de imam en enkele tot moslim bekeerde Nederlanders in Zeist heeft hij in diverse gesprekken met hen de profeet Mohammed en de Islam beledigd. Dit werd ook duidelijk gemaakt in de uitzending: 'Van zo'n persoon (Mohammed) kan je toch geen heil verwachten...'

En het vrouwtje van die sloeber gaf aan dat moslims te gast zijn in Nederland en zich dienen aan te passen aan de calvinistische inslag van Nederland, maar zij weet niet dat het overgrote gedeelte van de moslims in Nederland Nederlanders zijn die hier geboren zijn. Nee, het zijn geen gasten net zo min als Balkenende een gast is in Nederland...:).

In principe ben ik het niet eens met het vanuit de minaret oproepen tot gebed in landen als Nederland, maar als er op zo'n manier tegenstand komt dan ben ik juist voor. Ik hoop dat de toekomst in Zeist tot meer dan 1 x per week een oproep tot gebed zal leiden...:).

Wortel
15-09-04, 17:21
Dank, Ourzazate. :)

Tja, die man van de SGP. Zijn christendom is niet mijn christendom en zijn ideeen over wat "identiteit" zou zijn lijken meer op angst dan op innerlijke beleefde overtuiging gestoeld. En wat die 'calvinistische' inslag betreft: dat lijkt me vaak meer een containerbegrip voor een verholen superioriteitsgevoel in het bedriegelijke gewaad van schijnbescheidenheid en schijntolerantie, dan dat iets met de leer van Calvijn te maken heeft. Ik kom deze houding namelijk ook bij erg veel liberalen tegen, met Wilders in zijn Audi voorop. Die maskers vallen echter steeds meer, en dat blijkt dus ook in dat gesprek met het Zeister moskeebestuur. Van zo'n houding ga je als moslim inderdaad verlangen naar vijf keer de stem van de Muezzin. Ik denk dat ik je daarin wel begrijp, Ourzazate.
En dat gepraat over allochtoon en autochtoon vind ik inderdaad ook erg achterhaald. We zijn gewoon allemaal Nederlanders, ieder met zijn eigen achtergrond.

Dat de de diverse gebedsoproepen -hetzij met stem, hetzij met kerkklok of anderszins- maar steeds meer in harmonie met elkaar zullen mogen klinken.

dicksr
15-09-04, 17:27
Goed initiatief Wortel,

Wil je me tzt de details zenden. Als het ff kan wil ik daar bij zijn.

dicksr

Wortel
15-09-04, 17:32
Help me tegen die tijd herinneren, dan stuur ik je zeker de info. :blij:

dicksr
15-09-04, 17:38
Geplaatst door Wortel
Help me tegen die tijd herinneren, dan stuur ik je zeker de info. :blij:

Top

observer
15-09-04, 22:02
ergens in Rotterdam-Zuid (details via PM)vanwaar die geheimzinnigheid?

Wortel
15-09-04, 22:09
Dat is om de spanning op te bouwen. :D :knipoog:

Ourzazate
15-09-04, 22:34
Geplaatst door Wortel
Dank, Ourzazate. :)

Tja, die man van de SGP. Zijn christendom is niet mijn christendom en zijn ideeen over wat "identiteit" zou zijn lijken meer op angst dan op innerlijke beleefde overtuiging gestoeld. En wat die 'calvinistische' inslag betreft: dat lijkt me vaak meer een containerbegrip voor een verholen superioriteitsgevoel in het bedriegelijke gewaad van schijnbescheidenheid en schijntolerantie, dan dat iets met de leer van Calvijn te maken heeft. Ik kom deze houding namelijk ook bij erg veel liberalen tegen, met Wilders in zijn Audi voorop. Die maskers vallen echter steeds meer, en dat blijkt dus ook in dat gesprek met het Zeister moskeebestuur. Van zo'n houding ga je als moslim inderdaad verlangen naar vijf keer de stem van de Muezzin. Ik denk dat ik je daarin wel begrijp, Ourzazate.
En dat gepraat over allochtoon en autochtoon vind ik inderdaad ook erg achterhaald. We zijn gewoon allemaal Nederlanders, ieder met zijn eigen achtergrond.

Dat de de diverse gebedsoproepen -hetzij met stem, hetzij met kerkklok of anderszins- maar steeds meer in harmonie met elkaar zullen mogen klinken.


Geen dank...:).

Ik ben het helemaal met je eens dat mensen zoals Oskam vanachter een masker opereren. In plaats van naastenliefde voor de medemens te betrachten zoals het een volgeling van Jezus Christus betaamt zet hij aan tot polarisatie... Eng.

Zoals ik al zei hoeft de oproep tot gebed hier in Nederland niet door te straten te klinken zoals het geval is in islamitische landen. De oproep heeft immers een praktisch doel; moslims bewust maken dat de gebedstijd is aangebroken. Maar dat is hier in Nederland vrij overbodig...:).

ps: Van wie is dit initiatief als ik vragen mag...?

Wortel
15-09-04, 22:48
Ik ben zelf begonnen met gesprekken met enkele leden van de deelraad van de Rotterdamse wijk waarin ik woon, omdat ik hand over hand de sfeer zag verslechteren. Gaandeweg heb ik daar andere collega's van andere christelijke geloofsgemeenschappen bij betrokken. En toen was ook de tijd rijp om vertegenwoordigers van de verschillende moslimgemeenschappen bij het overleg te betrekken.

Het is dus in zijn huidige vorm een gemengd initiatief van vertegenwoordigers van plaatseljke geloofsgemeenschappen en de afdeling welzijn van de deelraad. Ik maak me geen illusies dat nu de wereld wel zo gered zal zijn, maar we proberen met elkaar samen in ieder geval een vuist te maken tegen het "wij" tegen "zij" denken, en de stigmatiserende tendenzen die vandaag de dag met name moslims treffen. Die waanzin dat Hillesluis en Feyenoord "no go area's" zouden zijn moet maar eens ophouden.

Zwarte Schaap
15-09-04, 22:55
Geplaatst door Wortel
Ik ben zelf begonnen met gesprekken met enkele leden van de deelraad van de Rotterdamse wijk waarin ik woon, omdat ik hand over hand de sfeer zag verslechteren. Gaandeweg heb ik daar andere collega's van andere christelijke geloofsgemeenschappen bij betrokken. En toen was ook de tijd rijp om vertegenwoordigers van de verschillende moslimgemeenschappen bij het overleg te betrekken.

Het is dus in zijn huidige vorm een gemengd initiatief van vertegenwoordigers van plaatseljke geloofsgemeenschappen en de afdeling welzijn van de deelraad. Ik maak me geen illusies dat nu de wereld wel zo gered zal zijn, maar we proberen met elkaar samen in ieder geval een vuist te maken tegen het "wij" tegen "zij" denken, en de stigmatiserende tendenzen die vandaag de dag met name moslims treffen. Die waanzin dat Hillesluis en Feyenoord "no go area's" zouden zijn moet maar eens ophouden.

Heb je wat mensen van spior gevraagd? De gemeente Rotterdam boycot hen in de Islam debatten.

Wortel
15-09-04, 22:59
Dank voor de tip, ZS. We zullen ons licht eens bij hen opsteken.

Ricardo
02-11-04, 21:13
Staat in mijn agenda! :boogjes:

Wortel
07-11-04, 18:42
Heb je wat mensen van spior gevraagd? De gemeente Rotterdam boycot hen in de Islam debatten.

Hai Zwart Schaap.
Naar het zich laat aanzien zullen er woensdagavond zeker leden van Spior bij zijn.