PDA

Bekijk Volledige Versie : Rotterdam begint debat over de islam



Orakel
15-09-04, 20:58
Rotterdam begint debat over de islam

Van onze verslaggevers



ROTTERDAM - Rotterdam lanceert morgen plannen voor een stadsdebat over de islam. Het college wil onder meer spreken over de positie van vrouwen, de scheiding van kerk en staat, de rol van het gezin en opvoeding.

Wethouder Marco Pastors (Leefbaar Rotterdam): ''Misschien komt er iets uit in de trant van: laten we die zwarte school en die witte school mengen tot een 50/50 verdeling. Of laat moslims een keer in de kerk bidden en katholieken in de moskee. We zien wel.''
:verward:

Burgemeester Ivo Opstelten spreekt van 'een grondige voorbereiding'. ''Dit is nogal wat. Het gaat erom dat een nieuwe godsdienst nadrukkelijk aanwezig is in de stad. Ik ga niet zeggen: uw geloof is onjuist. Maar wel het gedrag dat eruit voortvloeit.''

Verder in de krant: Rotterdam zet toon

Rotterdam heeft het oor van Den Haag. Wensenlijstjes met op het eerste gezicht buitensporige eisen worden gretig overgenomen door het kabinet. Hoe Rotterdam de Haagse agenda bepaalt.


© Het Parool, 15-09-2004

Wortel
15-09-04, 22:20
We houden onze ogen en oren wijd open, Orakel. :wijs:

Marsipulami
15-09-04, 22:23
Geplaatst door Orakel
Rotterdam begint debat over de islam

Van onze verslaggevers



ROTTERDAM - Rotterdam lanceert morgen plannen voor een stadsdebat over de islam. Het college wil onder meer spreken over de positie van vrouwen, de scheiding van kerk en staat, de rol van het gezin en opvoeding.

Wethouder Marco Pastors (Leefbaar Rotterdam): ''Misschien komt er iets uit in de trant van: laten we die zwarte school en die witte school mengen tot een 50/50 verdeling. Of laat moslims een keer in de kerk bidden en katholieken in de moskee. We zien wel.''
:verward:

Burgemeester Ivo Opstelten spreekt van 'een grondige voorbereiding'. ''Dit is nogal wat. Het gaat erom dat een nieuwe godsdienst nadrukkelijk aanwezig is in de stad. Ik ga niet zeggen: uw geloof is onjuist. Maar wel het gedrag dat eruit voortvloeit.''

Verder in de krant: Rotterdam zet toon

Rotterdam heeft het oor van Den Haag. Wensenlijstjes met op het eerste gezicht buitensporige eisen worden gretig overgenomen door het kabinet. Hoe Rotterdam de Haagse agenda bepaalt.


© Het Parool, 15-09-2004

bizar artikeltje

Joepie
15-09-04, 22:28
Geplaatst door Orakel
Rotterdam begint debat over de islam


Rotterdam heeft het oor van Den Haag. Wensenlijstjes met op het eerste gezicht buitensporige eisen worden gretig overgenomen door het kabinet. Hoe Rotterdam de Haagse agenda bepaalt.




Gelukkig snapt men dat eisen eerst als wensen dienen worden geclassificeerd.



Ik ga niet zeggen: uw geloof is onjuist. Maar wel het gedrag dat eruit voortvloeit.''

En vervolgens het willen hebben over gedragsregels van de islam? Hoezo veroordelend?

Maarten
15-09-04, 22:49
Geplaatst door Orakel
Rotterdam begint debat over de islam

Zou er nog iets tegen ondernomen kunnen worden? Is dit nog op de een of andere manier te stoppen?
De Heere die een tweede baylonische spraakverwarring organiseert? Iets met vloed van zee? Michael Jackson met 6 miljoen watt aan spul in de Kuip, die alles overstemt?
Ik bedoel, zo'n zwaar onheil, daar moet toch iets tegen te ondernemen zijn he?

Zwarte Schaap
15-09-04, 22:52
Rotterdam passeert moskeeën bij opzet voor islamdebatten

Door Abdel Ilah Rubio

Rotterdam - Tussen het Rotterdams college en een groot deel van de islamitische gemeenschap in deze stad komt het waarschijnlijk nooit meer goed. Begin dit jaar leken de gemeentebestuurders nog toenadering te zoeken met vertegenwoordigers van deze bevolkingsgroep. Maar ruim een half jaar verder lijken de verhoudingen slechter dan ooit, valt in moslimkringen te beluisteren. Zo leidde de nieuwe moskeenota, die wethouder Pastors gisteren introk, tot grote woede bij de moslims. En nu blijkt het college ook de belangrijkste koepelorganisatie van moskeeën, Spior, te hebben gepasseerd bij de organisatie van een serie debatten over de rol van de islam in deze stad.

Kritiek
Formeel wil niemand het zeggen, maar in de wandelgangen van Spior is te horen dat de instelling wordt geboycot vanwege haar felle kritiek op het collegebeleid. Directeur Ibrahim Spalburg wil alleen maar kwijt dat hij te horen heeft gekregen dat Spior niet 'objectief genoeg is' om deze bijeenkomsten te organiseren. Dit verbaast hem, want een debat over de islam voeren zonder moskeeën hierbij te betrekken, lijkt hem niet erg effectief.

De organisatie is nu in handen gegeven van het Platform Buitenlanders Rijnmond (PBR), waar veel minder islamitische clubs bij zijn aangesloten. Deze belangenbehartiger van migrantenclubs gaat tien of meer bijeenkomsten houden voor Turkse, Marokkaanse en Somalische Rotterdammers. De eerste, op 23 september, is bedoeld voor islamitische jongeren in het algemeen, vertelt woordvoerder Mohamed Bibi.

De keus voor zijn organisatie vindt hij niet zo gek. ,,Het Platform is een brede organisatie waarin mensen van verschillende geloven zijn verenigd. Je hebt bovendien ook veel Rotterdamse moslims die geen moskee bezoeken, en niet vertegenwoordigd worden door Spior. En de bedoeling is juist zoveel mogelijk mensen binnen die islamitische gemeenschap te bereiken.''

Opschudding
Aanleiding voor de islamdebatten, zijn de felle discussies die de afgelopen twee jaar in Rotterdam zijn gevoerd over deze godsdienst, haar aanhangers en hun moskeeën. Met hun (verloren) strijd tegen de vormgeving en de hoogte van de minaretten van de Essalam-moskee op Zuid joegen b en w menig Rotterdamse moslim tegen zich in het harnas. Ook negatieve uitspraken van Leefbaar- wethouder Pastors in de media over de islam veroorzaakten het afgelopen jaar opschudding.

Verschillende fracties in de gemeenteraad, waaronder die van coalitiepartij CDA, hebben het college hierover bekritiseerd. Voor de zomer leek het er even op dat b en w zich deze kritiek aantrokken. Er werden besloten bijeenkomsten georganiseerd met vertegenwoordigers van de moslimgemeenschap, onder wie imams, waarin deze mochten aangeven wat hen dwars zat. Ook konden de 'experts' met voorstellen komen voor de thema's van de later te organiseren openbare debatten. Wethouder Van der Tak zou zelfs een gesprek hebben met de imams.

Maar dat gesprek is er nooit gekomen. Tot woede van de moskeebestuurders kwam zijn collega Pastors wel met een moskeenota, met daarin allerlei beperkingen voor en eisen aan de bouw van nieuwe islamitische gebedshuizen. Dat Spior wordt gepasseerd, heeft ook voor kwaad bloed gezorgd bij de moskeeën.


Verbaasd
Ook sommige politici zijn verbaasd. ,,Kennelijk weten sommige leden van het college het verschil niet tussen moslims en allochtonen. Voor hen zijn ze allemaal een pot nat,'' zegt het onafhankelijk raadslid Brahim Bourzik cynisch. ,,Ik ben niet tegen het Platform, maar dit is niet de rol van het PBR,'' vindt hij. ,,Het Platform vertegenwoordigt migranten en Spior de moslims. Dus lijkt het me logischer om Spior te betrekken bij debatten over de islam.''

Volgens een woordvoerder van wethouder Geluk (integratie) is Spior in het begin betrokken geweest bij de expertmeetings, waarin de agenda voor de debatten werd vastgesteld. ,,Daar kwam uit naar voren dat er wat kritiek was op sommige moskeeën en imams. Spior schoot toen in de verdediging. En dat is nou net wat de gemeente niet wil. Die wil dat er discussie ontstaat. Daarom is besloten om te kiezen voor een neutrale organisatie. Het is dus niet zo dat ze voor straf zijn uitgesloten van de interne debatten. Spior blijft ook wel bij alle andere activiteiten betrokken.'' Voor de openbare debatten, die in november plaats gaan vinden, is nog geen organisatie aangewezen.


Bron: Rotterdams Dagblad 08/09/04

Wortel
15-09-04, 22:56
Sommige mensen zouden eerst hun huiswerk eens goed moeten doen en eerst eens moeten luisteren in plaats van te wijzen.
Er is nog HEEEEEEEL veel werk te doen. :aanwal:

observer
16-09-04, 09:04
als je werkelijk wil weten wat er gaande is moet je met mensen praten niet met koepel organisaties zeker aangezien het hier dubbelop is ene moskee is op zich zelf al een koepel


Of laat moslims een keer in de kerk bidden en katholieken in de moskee ik zag net een parkeer wachter en dacht daar kan ik wel tegenaan urineren is weer eens wat anders dan een toilet :strik:

Joepie
16-09-04, 09:35
Geplaatst door observer

quote:
Of laat moslims een keer in de kerk bidden en katholieken in de moskee


ik zag net een parkeer wachter en dacht daar kan ik wel tegenaan urineren is weer eens wat anders dan een toilet :strik:

Knap zeg, een urinoir met een geloofshuis vergelijken.
Knappe vergelijking beste kerel, petje af! :maf2:

Tomas
16-09-04, 09:45
Geplaatst door Joepie
Knap zeg, een urinoir met een geloofshuis vergelijken.
Knappe vergelijking beste kerel, petje af! :maf2:

Ach, waarom niet? Het is niet iets wat men overdreven vaak doet. maar als je iedere keer geconfronteerd wordt met mensen die hun "heilige huisjes" heiliger vinden dan alles wat jij mag kan of wilt, dan moet je ze af en toe op hun plaats zetten. Het is nu eenmaal zo dat voor mij een kerk, synagoge niet meer waarde heeft dan een bibliotheek, restaurant, kroeg of een museum. Of nog duidelijker: voor mij persoonlijk zijn de laatste vier vele malen belangrijker dan de eerste twee.

En ik begrijp heus wel dat mijn heilige huisjes niet opvallend lelijk of aanstootgevend of op ongewenste plekken gebouwd mogen worden. En ik wil ook graag dat ze geen geluidsoverlast of verkeersoverlast geven in een willekeurige buurt. En ik zal niet janken over de heiligheid van mijn huisjes als mensen (in mijn ogen onterechte) bezwaren menen te hebben. Of dat deze nergens mee vergeleken mogen worden omdat ze zo uniek zijn.

Goodnight
16-09-04, 10:03
Geplaatst door observer

ik zag net een parkeer wachter en dacht daar kan ik wel tegenaan urineren is weer eens wat anders dan een toilet :strik:

:D

Wortel
16-09-04, 11:41
ik zag net een parkeer wachter en dacht daar kan ik wel tegenaan urineren is weer eens wat anders dan een toilet

Dit precedent schept weer mogelijkheden voor de vele parkeermeters en parkeerkaartdistributiepalen in de stad. Ga ik toch weer heel wat meer op mijn gemak de stad in. :D

Maarten
16-09-04, 12:14
Geplaatst door Wortel
Sommige mensen zouden eerst hun huiswerk eens goed moeten doen en eerst eens moeten luisteren in plaats van te wijzen.
Er is nog HEEEEEEEL veel werk te doen. :aanwal:

Ik denk vooral aan al die normale moslims, met wie heel goed te leven valt, en wat die allemaal weer moeten aanhoren over islam.
Het maakt niet uit wat de initiatiefnemers willen of bedoelen, maar wat het netto resultaat van een debat is.
Er raken standaard hopen moslims gefrustreerd en miskend en dus geisoleerd.

Sinds Fortyun of 911 staan de media dagelijks bol van alles wat met moslims te maken heeft. Maar is er nou iets verbeterd in de relatie tussen autochtonen en moslims? Ik betwijfel het eigenlijk.

Jar
16-09-04, 12:22
Maarten
Ik denk vooral aan al die normale moslims, met wie heel goed te leven valt, en wat die allemaal weer moeten aanhoren over islam.

Even in alle openheid, wat zijn normale moslims?

Wortel
16-09-04, 12:30
Er raken standaard hopen moslims gefrustreerd en miskend en dus geisoleerd.

Misschien ten overvloede: hartgrondig mee eens, Maarten.

Ik denk dat Maarten met normale moslims, die moslims bedoelt die hun geloofsovertuiging en de bijbehorende ethiek en omgangsvormen serieus nemen en daarom in vrede en harmonie willen leven met hun medelanders. Maar als ik me vergis dan hoor ik het uiteraard graag.

Karin.N
16-09-04, 14:15
Ben het helemaal met je eens, Wortel. Maar de pest is, dat de groep die zich niet als moslim gedraagt, maar zich helaas wel vaak zo noemt de grote groep weet te overschreeuwen en alle aandacht naar zich toetrekt. En de media berichten daar maar wat graag over. Gevolg een slecht imago van de moslim in het algemeen.

Maarten
16-09-04, 15:40
Geplaatst door Jar
Maarten

Even in alle openheid, wat zijn normale moslims?

Dat zijn de moslims zoals je die overal tegenkomt. Dat zijn de mensen die werken of het huishouden doen, hier hun bestaanstrijd voeren, hun zaakjes proberen te klaren, hun kinderen een toekomst proberen te geven, proberen zichzelf een plaats in deze samenleving te geven, enz..

Die mensen zijn niet in de eerste plaats getrouwd met Islam, maar met hun eigen leven. Maar daarnaast is Islam voor hen van huis uit de bron van moraal, en zit die ook dik verweven in de cultuur, die deel van hun bestaan is. Ze weten helemaal niet veel van Islam, maar kennen natuurlijk wel dingen als geloof in God, en moraal. Het lijkt me heel goed vergelijkbaar met de christelijke wereld.

Zoals ik een Limburger een keer voor de radio hoorde zeggen: Ja, ik ben zeker Katholiek, en nee, ik geloof eigenlijk niet zo in God.. (hihi..) Dat kan natuurlijk helemaal niet, maar zo werkt dat.
Bij moslims heb je net zo goed allerlei gradaties van geloof. Tegen een moslim moet je eigenlijk meteen zeggen: O ben jij moslim? Dat is mooi, dan geloof je tenminste in het goede. En dan zijn ze blij dat ze begrepen worden. Want zo ligt dat. Maakt niet uit wat ze ervan weten, of dat ze zichzelf een goede moslim vinden, of welke stroming ze precies aanhangen: Islam blijft een ijkpunt voor moraal, en ze doen allemaal op hun eigen manier hun best om naar eigen geweten te leven (sommigen meer dan anderen).
En voor al die mensen is dat gelul over Islam hier een kwelling.

Verder heb je gelijk, en is er ook allerlei rotzooi, maar als de gewone nietsvermoedende moslim ziet wat hier allemaal gezegd wordt, dan wordt ie niet goed. Je kunt ze ook bijna allemaal horen protesteren.
En ik verwacht dat het erger wordt van een openlijk debat in Rotterdam.
Maar wie weet.. Klaarblijkelijk krijgen moslims ook een kans, en kunnen ze hun zegje doen. Die vent in Arnhem was in elk geval overtuigend.