PDA

Bekijk Volledige Versie : Noordpool had ooit subtropisch klimaat



Jar
15-09-04, 22:18
Noordpool had ooit subtropisch klimaat 15-09-'04


Het is nauwelijks voor te stellen, maar de Noordelijke IJszee was lang geleden, ongeveer 45 miljoen jaar, een groot meer met zoet water. Er leefden dieren in en er groeiden allerlei soorten kroos.

Dat is de belangrijkste conclusie van een internationaal team wetenschappers dat voor het eerst diepzeeboringen deed in de Noordelijke IJszee. Het onderzoeksteam, dat zes weken lang in de Noordelijke IJszee verbleef, werd namens Nederland vertegenwoordigd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). In totaal deden 17 landen mee. De NWO noemt de expeditie een groot succes.

Onder barre omstandigheden hebben de wetenschappers monsters uit de bodem van de Noordelijke IJszee gehaald met een boor. Sommige boorkernen waren 400 meter lang. Die gingen op ongeveer 1200 meter onder de zeespiegel de grond in. Daarmee was het de eerste keer dat er in de bodem onder de noordpool werd geboord.

De onderzoekers haalden sedimenten naar boven van zo'n 55 miljoen jaar oud. In die tijd maakte de aarde een warme periode door en heerste er een subtropisch klimaat in de Noordelijke IJszee.

Algen
De Nederlandse onderzoeker Henk Brinkhuis maakte deel uit van het onderzoeksteam. Hij onderzocht recente en fossiele mariene (in of bij de zee voorkomend) algen. Deze kleine plantjes kunnen informatie geven over ouderdom, temperatuur en zoutgehalte van het water.

Uit het massaal voorkomen van eendekroos in de monsters blijkt dat rond 45 miljoen jaar geleden de Noordelijke IJszee een groot zoetwatermeer was. Zo'n 33 miljoen geleden vormde zich het eerste zeeijs, tegelijkertijd met de eerste ijsvorming op Antarctica.

De expeditie was een initiatief van het European Consortium for Ocean Research Drilling. Deze organisatie bestaat uit 13 Europese landen, waaronder Nederland.

Jar
15-09-04, 22:20
Misschien lag "het paradijs/de hof van Eden" wel op de noordpool!

Dat hele "scheppingsverhaal" komt steeds weer en meer onder druk.

Maarten
15-09-04, 23:05
De man die uitleg voor TV gaf gebruikte een speciale techniek, om zijn stotteren aan te kunnen.. Het moet misschien wel een hele overwinning voor hem geweest zijn, om dit nu zo te kunnen brengen.

Spoetnik
16-09-04, 14:18
Dit zet ook meteen die hele "broeikas" discussie onder druk. Klimaatveranderingen zijn natuurlijk en worden beinvloed door heel wat meer dan de mens.

Tomas
16-09-04, 14:27
Geplaatst door Spoetnik
Dit zet ook meteen die hele "broeikas" discussie onder druk. Klimaatveranderingen zijn natuurlijk en worden beinvloed door heel wat meer dan de mens.

Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat wij door het terugbrengen van de vele miljarden tonnen verloren gewaand koolstof, in de biosfeer, geen invloed op het klimaat zouden hebben.

De vraag die echter altijd snel wordt beantwoord met "rampzalig" is wat de gevolgen van deze verandering zullen zijn. het is mij wel duidelijk dat het een taboe is om over de eventuele positieve gevolgen te praten.

Spoetnik
16-09-04, 14:40
Geplaatst door Tomas
Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat wij door het terugbrengen van de vele miljarden tonnen verloren gewaand koolstof, in de biosfeer, geen invloed op het klimaat zouden hebben.

Ik zeg ook niet dat wij er geen invloed op hebben, maar ik geloof dat er nog een hele hoop andere invloeden spelen. Zonnevlekken zijn op dit moment bijzonder hevig, en ook is het magnetisch veld van de aarde enorm verschoven ten opzichte van honderden jaren geleden.



De vraag die echter altijd snel wordt beantwoord met "rampzalig" is wat de gevolgen van deze verandering zullen zijn. het is mij wel duidelijk dat het een taboe is om over de eventuele positieve gevolgen te praten.

We moeten er in elk geval rekening mee houden dat de klimaatverandering waar wij nu mee te maken hebben, zowiezo zouden gebeuren, en dat onze invloed de verandering hoogstens een tiental jaar heeft vervroegd. Ik denk trouwens dat klimaatveranderingen wel eens sneller plaats vinden dan conventieel wordt gedacht. Dit omdat het klimaat een systeem betreft, en zodra er entropie (chaos dus) ontstaat in een systeem, dan blijft het nog wel een tijdje draaien, maar als de entropie groot genoeg wordt, klapt het systeem als een kaartenhuis in een.

Tomas
16-09-04, 14:49
Geplaatst door Spoetnik
Ik zeg ook niet dat wij er geen invloed op hebben, maar ik geloof dat er nog een hele hoop andere invloeden spelen. Zonnevlekken zijn op dit moment bijzonder hevig, en ook is het magnetisch veld van de aarde enorm verschoven ten opzichte van honderden jaren geleden.



We moeten er in elk geval rekening mee houden dat de klimaatverandering waar wij nu mee te maken hebben, zowiezo zouden gebeuren, en dat onze invloed de verandering hoogstens een tiental jaar heeft vervroegd. Ik denk trouwens dat klimaatveranderingen wel eens sneller plaats vinden dan conventieel wordt gedacht. Dit omdat het klimaat een systeem betreft, en zodra er entropie (chaos dus) ontstaat in een systeem, dan blijft het nog wel een tijdje draaien, maar als de entropie groot genoeg wordt, klapt het systeem als een kaartenhuis in een.

Je hebt gelijk dat het klimaat sowieso altijd al onderhevig is aan verandering, maar onze invloed kan m.i best wel zo groot zijn dat we een opwarming ipv een nieuwe ijstijd krijgen of onverwachts andersom. Onzee koolstofregeneratie is gewoon simpelweg een enorme factor van betekenis.

Misschien heb je gelijk wat de snelheid van verandering betreft. Maar ik geloof het eigenlijk niet. Hoe onvoorspelbaar het klimaat ook is, ik geloof niet dat het in elkaar zal storten. Het zal gewoon blijven bestaan en alleen de statistieken zullen over 100-en of 1000-en jaren aantonen dat het beduidend veranderd is. Waarbij een verandering in een tijdspanne van pak-m-beet 100 jaar klimatologisch gezien een extreem snelle verandering is. Uit de statistieken van de afgelopen 100 jaar kan je in ieder geval nog niks halen, alleen maar korte fluctuaties van enkele tientallen jaren. Waarbij die van de laatste 10 jaar niet zoveel anders is dan die van vlak na de 2e wereldoorlog.

freya
16-09-04, 14:51
Geplaatst door Spoetnik
Dit zet ook meteen die hele "broeikas" discussie onder druk. Klimaatveranderingen zijn natuurlijk en worden beinvloed door heel wat meer dan de mens.

Er is ook geen enkel bewijs dat de temperatuurstijging van nu niet gewoon elke 1500 ofzo jaar plaatsvindt. Hoe lang zijn we nu bezig met het meten van vanallesennogwat?

De gletsjers zijn ook al lang voor de industriele revolutie begonnen met smelten.

We worden gek gemaakt met doemscenario's om ons geld uit de zak te kloppen voor de div millieuorganisaties biraat

Persoonlijk heb ik het volste vertrouwen in de natuurkrachten en Moeder Aarde kan wel voor zichzelf zorgen. (hoewel dat wel zou kunnen betekenen dat ze die lastige mensen er ooit weer eens afknikkert )

:tover:

Tomas
16-09-04, 14:56
Geplaatst door freya

(hoewel dat wel zou kunnen betekenen dat ze die lastige mensen er ooit weer eens afknikkert )


Ik vraag mij wel eens af wat ons nut nog is als we al het verloren gewaande koolstof hebben teruggewonnen voor gaia.

observer
16-09-04, 15:45
gemiddelde temperatuurstijging 1900-2000 wat 1 graad celcius

Meineed
16-09-04, 17:13
Misschien lag Atlantis er stiekem onder :blij:

Dutchess
16-09-04, 20:53
Geplaatst door Tomas
het is mij wel duidelijk dat het een taboe is om over de eventuele positieve gevolgen te praten.

Eindelijk een bondgenoot.

Het klimaat van zuid frankrijk lijkt me heerlijk. Dat we daarvoor een flink deel van nederland zullen moeten opgeven neem ik graag op de koop toe. En dat Frankrijk dan verandert in een woestijn lijkt me alleen maar een bijkomend voordeel.

Misschien moeten we een partij oprichten ofzo, want dit taboe moet doorbroken worden. Je mag over het klimaat gewoon niet zeggen wat je denkt. :fplet:

Spoetnik
16-09-04, 22:37
Geplaatst door Dutchess
Eindelijk een bondgenoot.

Het klimaat van zuid frankrijk lijkt me heerlijk. Dat we daarvoor een flink deel van nederland zullen moeten opgeven neem ik graag op de koop toe. En dat Frankrijk dan verandert in een woestijn lijkt me alleen maar een bijkomend voordeel.

Misschien moeten we een partij oprichten ofzo, want dit taboe moet doorbroken worden. Je mag over het klimaat gewoon niet zeggen wat je denkt. :fplet:

Als we nog meer geluk hebben, dan krijgen we een nieuwe ijstijd. Kan je nagaan 12 elfstedentochten per jaar, in plaats van 1 per 12 jaar :D

Spoetnik
16-09-04, 23:53
Een door de mens gecreeerd regenwoud verbaast de wetenschap, ontwikkeling veel sneller dan evolutietheoristen voor mogelijk hielden:
http://news.independent.co.uk/world/science_technology/story.jsp?story=562208