PDA

Bekijk Volledige Versie : een Iraanse film



Siah
16-09-04, 09:40
Om te beginnen is er geen voorafgaande inleiding en gelul aan deze film zoals bij de (beetje)saaie FILM” van Fanon.

Zoals de meesten op deze forum dat weten, komt het gesprek over de Islam en met name de muslimas steeds maar terug. Vaak zijn dat stereotypes die eindeloos herhaald worden.
De muslimas worden geassocieerd met onderdruking(als huisdier zei hirsi ali..), ..onder Shariá leven”, slachtoffers(-rol)..

Terwijl deze onverbloemde film(en ook andere films van T. Milani) een constructieve bijdrage is aan het besef van de werkelijkheid van de wereld waarin we leven. Je ziet hoe bv in Iran de muslimas zo varierend en divers hun omgeving benaderen. En hoe ze keihard strijd voeren om een bijdrage te leveren aan een betere wereld. En hoe ze inderdaad soms onderdrukt worden.

The Hidden Half (De Verborgen Helft)(Nime-ye Penhan),
Tahmineh Milani _Iran_2001_35mm_108’_kleur_ Farsi gespr., Eng. ond.


Over de film staat op de web site van debalie:

“Iran is een van die landen waar de filmindustrie tegen de verdrukking in bloeit. Niet in de laatste plaats door regisseur Tahmineh Milani. In de internationale filmwereld maakte ze indruk met producties als THE LEGEND OF AH en TWO WOMEN en met haar onverbloemde feministische standpunten, die ze zowel in haar films als bij haar publieke optredens onverschrokken ventileert. Een even prijzenswaardige als gevaarlijke opstelling, zo bleek na het uitkomen van haar nieuwste film THE HIDDEN HALF : Milani werd gevangen genomen op verdenking van anti-revolutionaire sympathieën, een vergrijp waarop in Iran nog altijd de doodstraf staat.”

De laatste stuk vind ik overdreven.
Ik was zelf al in diaspora toen Tahmineh Milani in Iran films begon te maken. En kon ik dus niet zien en voelen hoe de reacties daar waren.
Haar films zijn spannend. En je aandacht wordt tot aan het einde bezig gehouden. Er zit humor in waardoor je soms keihard gaat lachen maar over het algemeen ontroerend. (+ mooie en warme oosterse ogen naturlijk :ego: )

Het verhaal van de film:

“De film gaat over Fereshteh, een intelligente en bescheiden vrouw, toegewijd aan haar kinderen en echtgenoot, de onderzoeksrechter Khosro. Het gezin leidt een harmonieus en rustig bestaan, totdat Khosro op reis gaat om de zaak van een vrouwelijke politiek gevangene te onderzoeken.
Voor Fereshteh is dat aanleiding haar eigen verleden als politiek aktiviste vlak na de revolutie te onthullen. Met haar ontboezemingen wil ze begrip wekken voor de positie van de vrouwelijke gevangene.
Milani's filmtaal is helder en meeslepend, de dialogen origineel en universeel, het acteren ingetogen en ontroerend.”



De film wordt getoond,
Op donderdag 16 sep. Om 20:15 u
& op vrijdag 17 sep. Om 21:30 u

adres;
De Balie, Kleine-Gartmanplantsoen 10 1017 RR Amsterdam (op een steenworp afstand van het Leidseplein)

telefonisch reserveren: 020 55 35 100
tijdens openingstijden tot drie kwartier voor aanvang.

openingstijden kassa
op werkdagen van 13.00-18.00 uur of tot aanvang programma. In het weekend 1˝ uur voor aanvang.
Tel.: 020 55 35 100

Toegangsprijs: Cinema 6,25 (zonder korting)
OV: tram 1, 2, 5, 6, 7 en 10 (halte Leidseplein).

_zelf ga ik er vanavond naartoe,
maar je kan dat bv ook morgenavond gaan zien.

_ Farsi gespr., Eng. ond. (meestaal eenvoudig engels),
als je geen van beide talen kent, zou je er beter niet moeten gaan. Anders is het moeilijk om 108 minuten vol te houden.

Joesoef
16-09-04, 10:07
Goede tip voor de liefhebbers van de Iraanse film en wonende te Amsterdam, de openbare bibliotheek aan de prinsengracht heeft een hele aardige collectie. Kost je maar een paar euro en je kan zelf uitmaken wanneer je de film bekijkt.

Siah
16-09-04, 10:36
Geplaatst door Joesoef
Goede tip voor de liefhebbers van de Iraanse film en wonende te Amsterdam, de openbare bibliotheek aan de prinsengracht heeft een hele aardige collectie. Kost je maar een paar euro en je kan zelf uitmaken wanneer je de film bekijkt.

ja, maar soms hebben die geen ondertiteling en kan men daarom dat niet volgen.
die zijn bv ook by Iraanse supermarkets te verkrijgen.
..
vooraal na de revolutie van 25 jaar geleden hebben die films een fenomenale bloei meegemaakt en zijn internationaal erg bekend.

Joesoef
16-09-04, 10:58
9 van de 10 bij de OBA hebben ondertiteling, en de bande van de Roos/ Perzisch huis stop ik zo wie zo niet in mn videorecorder.

Trouwens, heb jij een idee waar de perzische-californie kanalen op de hotbird zijn gebleven (over oude films gesproken).

Siah
16-09-04, 11:31
Geplaatst door Joesoef
9 van de 10 bij de OBA hebben ondertiteling, en de bande van de Roos/ Perzisch huis stop ik zo wie zo niet in mn videorecorder.

Trouwens, heb jij een idee waar de perzische-californie kanalen op de hotbird zijn gebleven (over oude films gesproken).




naast oba leen ik zelf soms een film by een winkel op javastraat en heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad. die films van hem zijn allemaal vrijwel nieuw,(en niet altijd ondertiteld!).

oude films krijg ik viavia van mijn vrienden en kennisen, maar daar ben ik niet altijd in geinteresseerd. soms om die alleen met de hedendaagse films te vergelijken. of te zien hoe de producers en film makers zich ontplooid hebben. En uiteraard nu en dan als nostalgie kijk ik ernaar.

voor mij is het zien van sommige films in de cinema belangrijk en meestaal lekkerder.


de Iraanse-Californie kanalen (waar ik zelf weinig naar kijk), zijn operationeel; zei een van mijn vrienden.

Siah
16-09-04, 17:25
:staart:

Joesoef
17-09-04, 17:52
Geplaatst door Siah
naast oba leen ik zelf soms een film by een winkel op javastraat en heb ik tot nu toe geen problemen mee gehad. die films van hem zijn allemaal vrijwel nieuw,(en niet altijd ondertiteld!).

oude films krijg ik viavia van mijn vrienden en kennisen, maar daar ben ik niet altijd in geinteresseerd. soms om die alleen met de hedendaagse films te vergelijken. of te zien hoe de producers en film makers zich ontplooid hebben. En uiteraard nu en dan als nostalgie kijk ik ernaar.

voor mij is het zien van sommige films in de cinema belangrijk en meestaal lekkerder.


de Iraanse-Californie kanalen (waar ik zelf weinig naar kijk), zijn operationeel; zei een van mijn vrienden.

Zit er dan een Iraanse super in de javastraat? Ik zoek The white baloon, Badkonake sefid. No Ruz..... :traan1:

Siah
17-09-04, 20:33
Geplaatst door Joesoef
Zit er dan een Iraanse super in de javastraat? Ik zoek The white baloon, Badkonake sefid. No Ruz..... :traan1:




ja,
ik denk dat een Irakeze en een Iraanse man met elkaar die winkel draaien.
geen super, maar een sort 'noten- en zoetatenwinkel' bij de bakkerij Tad waar ik graag turkse piza met zo een turkse dunne yoghurt eet.

ze hebben heel wat verschillende Iraanse films daar.
alleen ik weet niet of ze 'Badkonake Sefid' ook hebben.

coole film.
keb hem hier in de cinema gezien.

Joesoef
17-09-04, 20:38
Geplaatst door Siah


coole film.
keb hem hier in de cinema gezien.


Kben altijd te laat voor die dingen..... :droef:

Siah
17-09-04, 21:15
Geplaatst door Joesoef
Kben altijd te laat voor die dingen..... :droef:


eén van mijn vrienden heeft dat film thuis.
ik kan het van hem lenen voor je.

alleen hij is EEN Beetje lui en ook EEN Beetje chaotisch,
daarom is het zoeken naar een film tussen alle anderen, een echte karwei for hem.
je krijgt hem ooit wel...., maar wanneer weet ik niet.

Joesoef
17-09-04, 21:32
Geplaatst door Siah
eén van mijn vrienden heeft dat film thuis.
ik kan het van hem lenen voor je.

alleen hij is EEN Beetje lui en ook EEN Beetje chaotisch,
daarom is het zoeken naar een film tussen alle anderen, een echte karwei for hem.
je krijgt hem ooit wel...., maar wanneer weet ik niet.


Maakt niet uit, ik ben namelijk heel er goed in dingen als maar tot in eeuwigheid uit te stellen :hihi: vandaar dat ik die film ook heb gemist ;) En je zult zien, morgen loop ik in de videotheek (moviecenter, redelijk alternatief assortiment) en kom ik hem tegen...........