PDA

Bekijk Volledige Versie : info lot graag

nisrien19
16-09-04, 12:42
salaam als iemand mij graag willen helpen ik heb informatie nodig over het lot, ik heb heel veel alhadith gelezen maar ik vind niet genoeg informatie, het is alsof het word genegeerd, filosofie boeken zijn er vol mee maar wat zegt de koran hierover. en jullie nooit met die vraag gezeten;

alvast bedankt :student:

meknessia86
16-09-04, 18:19
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar...........

imaam
20-09-04, 10:23
ahoedoe billahi mina seytan u raziem

bismillahir rahmenir rahiem

Imam Ahmad (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd:“Al-qadar is de kracht van Allah. Het is een van de geheimen die niemand behalve Allah de Verhevene weet en het is opgenomen in een goed bewaakt boek. We weten niet wat Allah voor ons voorbeschikt heeft, noch voor ons noch tegen ons met betrekking tot al Zijn scheppingen, behalve datgene dat reeds gebeurd is of datgene dat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ons heeft vertelt.”

1. De dingen die Allah de Verhevene bepaald heeft en waarin niemand enige macht van tussenkomst heeft zoals het vallen van regen, het groeien van vegetatie, leven en dood, ziekte gezondheid, etc.

2. De daden die door alle scheppingen verricht worden die de kracht van eigen wil hebben.

Deze daden zijn een consequentie van hun pogingen en hun keus, een kracht die aan hen gegeven is door Allah. Hij de Verhevene zegt in de Qor-aan: “Voor degenen onder jullie die wensen het rechte pad te volgen..” (Soerat At-Takwir aya 28). En “Onder jullie zijn sommigen die deze wereld begeren en sommigen die het Hiernamaals begeren.” (Soerat Al-Imraan aya 152).

25-09-04, 04:27
Geplaatst door imaam
ahoedoe billahi mina seytan u raziem

bismillahir rahmenir rahiem

Imam Ahmad (moge Allah hem genadig zijn) heeft gezegd:“Al-qadar is de kracht van Allah. Het is een van de geheimen die niemand behalve Allah de Verhevene weet en het is opgenomen in een goed bewaakt boek. We weten niet wat Allah voor ons voorbeschikt heeft, noch voor ons noch tegen ons met betrekking tot al Zijn scheppingen, behalve datgene dat reeds gebeurd is of datgene dat de Profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) ons heeft vertelt.”

1. De dingen die Allah de Verhevene bepaald heeft en waarin niemand enige macht van tussenkomst heeft zoals het vallen van regen, het groeien van vegetatie, leven en dood, ziekte gezondheid, etc.

2. De daden die door alle scheppingen verricht worden die de kracht van eigen wil hebben.

Deze daden zijn een consequentie van hun pogingen en hun keus, een kracht die aan hen gegeven is door Allah. Hij de Verhevene zegt in de Qor-aan: “Voor degenen onder jullie die wensen het rechte pad te volgen..” (Soerat At-Takwir aya 28). En “Onder jullie zijn sommigen die deze wereld begeren en sommigen die het Hiernamaals begeren.” (Soerat Al-Imraan aya 152).

Sallaak alaykom wa rahmatoe llaah,

Wa djazzaaka llaahoe gairan.

Ik wil hier nog iets aan toevoegen wat misschien ook relevant is.

Iemand krijgt bepaalde capaciteiten, en is daarmee tot bepaalde zaken in staat. Of dat een persoon ook volledig gebruik maakt van deze capaciteiten en ook nog eens voor het goede, dat is aan de persoon zelf. Dus dat betekent dat het verstand een functie heeft, welke met de toestemming van Allaah mag bestaan.

Wie zijn de Qaderiyah en el-Djebriyah? [PDF] (http://www.selefiepublikaties.com/Artikelen/Al-QaderiyahenDjebriyah.pdf)

The Virtues of the Night of Al-Qadr (the Decree) (http://www.tafsir.com/default.asp?sid=97&tid=58796)

Are the verses containing the sayings of previous people considered Quran? (http://www.calgaryislam.com/imembers/Sections+index-req-viewarticle-artid-270-page-1.html)

Ma'a sallama

nari
01-10-04, 07:09
Geplaatst door nisrien19
salaam als iemand mij graag willen helpen ik heb informatie nodig over het lot, ik heb heel veel alhadith gelezen maar ik vind niet genoeg informatie, het is alsof het word genegeerd, filosofie boeken zijn er vol mee maar wat zegt de koran hierover. en jullie nooit met die vraag gezeten;

alvast bedankt :student:

Wa 3alajkum assalam
wat is lot of alqadar, dat moet je eerst weten.
iedreen heeft een begrip voor alqadar,wat is je begrip?