PDA

Bekijk Volledige Versie : Sissen tegen juf Eefje



Seif
16-09-04, 12:49
16-09-2004

Door Reinoud den Haan

De ramen van haar leslokaal werden ingegooid. Ze werd uitgescholden voor 'vuile hoer'. Allochtone jongens maakten sissende geluiden, telkens als ze in de buurt was. Lerares Eefje Pleij weet maar al te goed met hoeveel minachting zulke jongens zich kunnen opstellen tegenover vrouwen.

Eefje Pleij (31) begon ruim zes jaar geleden op een zwarte basisschool in Amsterdam-West. Begin dit jaar verscheen haar boek over haar ervaringen: 'Juf met staarten - Op een zwarte school'. Vooral 11- en 12-jarige jongens in de bovenbouw hadden de grootste moeite haar te accepteren. ,,Dat waren ze niet gewend. Ik rook, ben niet getrouwd, draag korte rokjes en make-up.'' Marokkaanse en Turkse jongens keken haar gewoonweg niet aan.
Het gaat slechts om een 'aantal jongens', benadrukt Pleij. ,,Ik heb zo'n hekel aan dat generaliseren. We kunnen in dit land soms ook vreselijk overdrijven'', zegt ze in reactie op de uitspraken van staatssecretaris Ross (Welzijn). ,,Ik zou zeggen: laat Ross eens bij ons op school kijken. We doen niet anders dan praten met zulke jongens, heel veel praten.''
Alleen dát helpt, zegt Pleij: elke keer als zo'n jongen vervelend doet, duidelijk de grens trekken. ,,Ik accepteer dat absoluut niet, niet binnen én niet buiten de klas. Je moet ter plaatse corrigeren, dan krijgen ze vanzelf respect voor je.''
Het gedrag heeft volgens Pleij alles te maken met de cultuur die allochtone jongens van huis uit meekrijgen. ,,En ze nemen het ook van elkaar over. Sommige jongens begrijpen niet eens wat ze zeggen als ze me voor hoer uitschelden.''
Het boek van Pleij leidde tot veel beroering in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Vijftig moeders kwamen boos naar school, ook al hadden ze het boek niet gelezen. De school werd beklad met leuzen als 'Eefje dood' en 'Fuck de joden'. Wie daarvoor verantwoordelijk waren, is nog steeds onbekend. Maar die incidenten hebben volgens Pleij niets te maken met de hatelijke opmerkingen in haar eigen klas. ,,Alle leerlingen krijgen uiteindelijk respect voor me.''

babbelaar22
16-09-04, 12:53
Geplaatst door Seif
16-09-2004

Door Reinoud den Haan

De ramen van haar leslokaal werden ingegooid. Ze werd uitgescholden voor 'vuile hoer'. Allochtone jongens maakten sissende geluiden, telkens als ze in de buurt was. Lerares Eefje Pleij weet maar al te goed met hoeveel minachting zulke jongens zich kunnen opstellen tegenover vrouwen.

Eefje Pleij (31) begon ruim zes jaar geleden op een zwarte basisschool in Amsterdam-West. Begin dit jaar verscheen haar boek over haar ervaringen: 'Juf met staarten - Op een zwarte school'. Vooral 11- en 12-jarige jongens in de bovenbouw hadden de grootste moeite haar te accepteren. ,,Dat waren ze niet gewend. Ik rook, ben niet getrouwd, draag korte rokjes en make-up.'' Marokkaanse en Turkse jongens keken haar gewoonweg niet aan.
Het gaat slechts om een 'aantal jongens', benadrukt Pleij. ,,Ik heb zo'n hekel aan dat generaliseren. We kunnen in dit land soms ook vreselijk overdrijven'', zegt ze in reactie op de uitspraken van staatssecretaris Ross (Welzijn). ,,Ik zou zeggen: laat Ross eens bij ons op school kijken. We doen niet anders dan praten met zulke jongens, heel veel praten.''
Alleen dát helpt, zegt Pleij: elke keer als zo'n jongen vervelend doet, duidelijk de grens trekken. ,,Ik accepteer dat absoluut niet, niet binnen én niet buiten de klas. Je moet ter plaatse corrigeren, dan krijgen ze vanzelf respect voor je.''
Het gedrag heeft volgens Pleij alles te maken met de cultuur die allochtone jongens van huis uit meekrijgen. ,,En ze nemen het ook van elkaar over. Sommige jongens begrijpen niet eens wat ze zeggen als ze me voor hoer uitschelden.''
Het boek van Pleij leidde tot veel beroering in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer. Vijftig moeders kwamen boos naar school, ook al hadden ze het boek niet gelezen. De school werd beklad met leuzen als 'Eefje dood' en 'Fuck de joden'. Wie daarvoor verantwoordelijk waren, is nog steeds onbekend. Maar die incidenten hebben volgens Pleij niets te maken met de hatelijke opmerkingen in haar eigen klas. ,,Alle leerlingen krijgen uiteindelijk respect voor me.''

Een vrouw met lef. :fpetaf: Ze zou er wel slimmer aan doen om haar kleedgewoonten wat aan te passen.

Seif
16-09-04, 13:02
Geplaatst door babbelaar22
Een vrouw met lef. :fpetaf: Ze zou er wel slimmer aan doen om haar kleedgewoonten wat aan te passen.

Ja, mischien moet ze ook maar een hoofddoek gaan dragen. :moe:

Joesoef
16-09-04, 13:08
:moe:

Couscousje
16-09-04, 13:12
Geplaatst door Seif
Ja, mischien moet ze ook maar een hoofddoek gaan dragen. :moe:

Mijn idee. :moe:

Cc

Zwarte Schaap
16-09-04, 13:54
Deze leraares spreekt zich zelf tegen. Ik vermoed dat ze gewoon aandacht wil trekken voor zaak om te laten zien hoe geweldig en flink zij is.


Het gaat slechts om een 'aantal jongens', benadrukt Pleij. ,,Ik heb zo'n hekel aan dat generaliseren. We kunnen in dit land soms ook vreselijk overdrijven''


Het gedrag heeft volgens Pleij alles te maken met de cultuur die allochtone jongens van huis uit meekrijgen.

Als je al met vooroordelen binnenkomt dan kun je vaak gewone problemen niet meer loszien van je vooroordelen en dan is het makkelijk om de cultuur de schuld te geven en al helemaal als de media en politici er al gretig gebruik van maken.

Nu kan ze er ook nog een slaatje uit slaan met haar boekje.

Tomas
16-09-04, 13:58
Geplaatst door Zwarte Schaap

Deze leraares spreekt zich zelf tegen.

Dat deze liegende muts zich hier tegenspreekt moet je toch even uitleggen. Want zo duidelijk is dat niet, hoor.

DEMOcraat
16-09-04, 13:58
Geplaatst door babbelaar22
Een vrouw met lef. :fpetaf: Ze zou er wel slimmer aan doen om haar kleedgewoonten wat aan te passen.

kennelijk heeft ze een druke leven na schooltijd is een bezoekje naar een cafe voor een pilsje de moiete waard.

babbelaar22
16-09-04, 14:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Deze leraares spreekt zich zelf tegen. Ik vermoed dat ze gewoon aandacht wil trekken voor zaak om te laten zien hoe geweldig en flink zij is.





Als je al met vooroordelen binnenkomt dan kun je vaak gewone problemen niet meer loszien van je vooroordelen en dan is het makkelijk om de cultuur de schuld te geven en al helemaal als de media en politici er al gretig gebruik van maken.

Nu kan ze er ook nog een slaatje uit slaan met haar boekje.

Het complotdenken in optima forma. We hebben genoeg voorbeelden gezien van jongelui die weinig respect hebben voor vrouwen en meisjes:
* Parijse banlieues
* Bovenstaand voorbeeld
* Loverboys

Het onsmakelijke gedrag van deze pubertjes is een direct gevolg van een vrouwonvriendelijke opvoeding. Er zijn genoeg voorbeelden dat een allochtoons jochie geen vrouw voor de klas wil accepteren

Karin.N
16-09-04, 14:01
Als je al met vooroordelen binnenkomt dan kun je vaak gewone problemen niet meer loszien van je vooroordelen en dan is het makkelijk om de cultuur de schuld te geven en al helemaal als de media en politici er al gretig gebruik van maken. [/B][/QUOTE]

Knap dat je uit het stukje haar vooroordelen haalt. Maarre, hoe zit het eigenlijk met jouw vooroordelen.

babbelaar22
16-09-04, 14:07
Geplaatst door babbelaar22
Het complotdenken in optima forma. We hebben genoeg voorbeelden gezien van jongelui die weinig respect hebben voor vrouwen en meisjes:
* Parijse banlieues
* Bovenstaand voorbeeld
* Loverboys

Het onsmakelijke gedrag van deze pubertjes is een direct gevolg van een vrouwonvriendelijke opvoeding. Er zijn genoeg voorbeelden dat een allochtoons jochie geen vrouw voor de klas wil accepteren

Het treurige is dat deze kids en hun ouders zelf zoveel antireclame maken voor hun eigen groep. Over slechte PR gesproken.

babbelaar22
16-09-04, 14:10
[QUOTE]Geplaatst door babbelaar22
[B]Het complotdenken in optima forma. We hebben genoeg voorbeelden gezien van jongelui die weinig respect hebben voor vrouwen en meisjes:
* Parijse banlieues
* Bovenstaand voorbeeld
* Loverboys

Het onsmakelijke gedrag van deze pubertjes is een direct gevolg van een vrouwonvriendelijke opvoeding. Er zijn genoeg voorbeelden dat een allochtoons jochie geen vrouw voor de klas wil accepteren

Het treurige is dat deze kids en hun ouders zelf zoveel antireclame maken voor hun eigen groep. Over slechte PR gesproken.

Ze krijgen dit soort gedrag en het antisemitisme thuis met de couscous(lepel) naar binnen

magden_david
16-09-04, 15:37
nee joh is allemaal de schuld van die vervelende nederlandse samenleving.

Meineed
16-09-04, 17:18
Hmm vage vrouw, moet nog eens overdenken waar ze het over heeft, dan pas mondje open trekken, het lef heeft ze al in ieder geval..

babbelaar22
16-09-04, 17:31
Geplaatst door Seif
16-09-2004

Door Reinoud den Haan

Begin dit jaar verscheen haar boek over haar ervaringen: 'Juf met staarten - Op een zwarte school'. Vooral 11- en 12-jarige jongens in de bovenbouw hadden de grootste moeite haar te accepteren. ,,Dat waren ze niet gewend.


Ik zet het boek vast om mijn lijstje voor Sinterklaas. Een boek dat zoveel boosheid oproept moet wel interessant zijn. Zet ik er ook meteen dat boek van die Algerijnse dame bij.

Wij kaaskoppen hebben respect voor vrouwen met karakter, of ze nu Eefje, Samira, Taouanza of Hirsi heten.

:fpetaf: