PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogelijk toch nog Turkse overspelwet



deleted user
16-09-04, 18:20
gewist

Julien
16-09-04, 18:35
ik denk dat Turkije dit beter niet kan doen, als ze echt lid willen worden van de E.U.

deze wet heeft veel te maken met religieuze (islamitische) bemoeienis in het leven van mensen, en dat past niet in europa.

nl-x
16-09-04, 19:30
Geplaatst door Julien
ik denk dat Turkije dit beter niet kan doen, als ze echt lid willen worden van de E.U.

deze wet heeft veel te maken met religieuze (islamitische) bemoeienis in het leven van mensen, en dat past niet in europa.
Ben ik niet mee eens. Het huwelijk is gewoon een contract dat je aangaat. Dat doe je vrijwillig. De schade die je voor een ander veroorzaakt mij van mij wel wettelijk worden gestraft.

Als je niet bestraft wilt worden:
1) Niet trouwen. Geen wet dwingt je.
2) Niet vreemdgaan.

Karin.N
16-09-04, 20:17
Waarom overspel strafbaar maken? Als de ander vreemd gaat heb je de keus uit doorgaan of scheiden! Lijkt me voldoende.

Karin.N
16-09-04, 23:06
Uitgangspunt van een huwelijk moet toch zijn elkaar gelukkig maken. Met vreemd gaan zul je de meeste partners niet gelukkig maken. Daarom kun je bijvoorbeeld scheiden. Of samen opnieuw beginnen. Overspel zal nooit uitgebannen kunnen worden, ook niet d.m.v. wetgeving. Dus wat de Turkse regering hiermee wil bereiken?

Jar
16-09-04, 23:29
Merkel hofft auf Wende in der Türkei-Politik
Österreich und Luxemburg halten sich Optionen offen
Gerold Büchner und Tom Levine

BERLIN/BRÜSSEL, 16. September. Die CDU-Vorsitzende Angela Merkel wirbt in einem Brief an die konservativen Regierungs- und Parteichefs in der EU dafür, dass in den möglicherweise anstehenden Beitrittsverhandlungen mit der Türkei auch über die Möglichkeit einer so genannten "privilegierten Partnerschaft" diskutiert werden sollte, es also einen dritten Weg zwischen Vollmitgliedschaft und Zurückweisung gibt. In ihrem Brief hatte Merkel ihre Kollegen in der Fraktion der Europäischen Volkspartei (EVP), der auch die CDU angehört, gebeten, "dass auch Ihre Parteien sich erneut mit diesem Konzept (der privilegierten Partnerschaft) beschäftigen und diesen Lösungsansatz zu Eigen machen." Es ginge, heißt es weiter, keineswegs um eine Zurückweisung der Türkei. Diese habe "mit einem bemerkenswerten Reformprogramm einen Weg eingeschlagen, auf dem wir das Land bestärken müssen."

Wachsende Zweifel

Merkel hofft offenbar, mit ihrem Schreiben die wachsenden Zweifel über die Türkei-Politik in der EVP-Parteienfamilie anzuregen. So hatte sich in den vergangenen Monaten die Haltung der französischen Regierungsparteien zur Türkei stark verändert. Die zur bürgerlichen Koalition gehörende UNP etwa lehnt den Beitritt der Türkei inzwischen ab. Einzig Präsident Chirac, so heißt es in der CDU, stände noch vollends hinter den Beitrittsverhandlungen. Möglicherweise hofft die CDU, dass andere Parteien dem Trend folgen.

Die österreichische Regierung bekräftigte am Donnerstag, dass aus ihrer Sicht eine Vollmitgliedschaft Ankaras in der Union keineswegs zwangsläufig sei. Wenn Verhandlungen geführt würden, könne am Ende auch eine privilegierte Partnerschaft stehen, sagte die Sprecherin von Bundeskanzler Wolfgang Schüssel der Berliner Zeitung. Auch der Luxemburger Premier Jean-Claude Juncker wandte sich gegen einen Automatismus bei möglichen Beitrittsgesprächen.

Verhandlungen könnten auch jederzeit im gegenseitigen Einvernehmen abgebrochen werden, sagte Juncker. Die EU werde sich alle Optionen offen halten. In jedem Fall würden die Gespräche "lange dauern". Die Europäische Kommission legt in drei Wochen ihren Bericht dazu vor, ob die Türkei die Kopenhagener Kriterien der Union zur Aufnahme von Beitrittsverhandlungen erfüllt. Entscheiden müssen im Dezember die 25 EU-Regierungschefs, ob die Gespräche mit Ankara 2005 beginnen sollen.

Schüssel wie auch Juncker kritisierten, dass die Debatte über mögliche Folgen eines türkischen EU-Beitritts unzureichend geführt worden sei. Aus Wien hieß es, unter anderem seien die finanziellen Konsequenzen ungewiss. Juncker bemängelte, für eine gründliche Diskussion sei es nun, da das Land seit fünf Jahren Kandidatenstatus habe, zu spät. Er halte es für wahrscheinlich, dass es in einigen EU-Staaten Volksabstimmungen über eine Aufnahme der Türkei geben werde.

http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/politik/377733.html

barneveld
16-09-04, 23:31
Geplaatst door Jar
Merkel hofft auf Wende in der Türkei-Politik
Österreich und Luxemburg halten sich Optionen offen
Gerold Büchner und Tom Levine

BERLIN/BRÜSSEL, 16. September. Die CDU-Vorsitzende Angela Merkel wirbt in einem Brief an die konservativen Regierungs- und Parteichefs in der EU dafür, dass in den möglicherweise anstehenden Beitrittsverhandlungen mit der Türkei auch über die Möglichkeit einer so genannten "privilegierten Partnerschaft" diskutiert werden sollte, es also einen dritten Weg zwischen Vollmitgliedschaft und Zurückweisung gibt. In ihrem Brief hatte Merkel ihre Kollegen in der Fraktion der Europäischen Volkspartei (EVP), der auch die CDU angehört, gebeten, "dass auch Ihre Parteien sich erneut mit diesem Konzept (der privilegierten Partnerschaft) beschäftigen und diesen Lösungsansatz zu Eigen machen." Es ginge, heißt es weiter, keineswegs um eine Zurückweisung der Türkei. Diese habe "mit einem bemerkenswerten Reformprogramm einen Weg eingeschlagen, auf dem wir das Land bestärken müssen."

Wachsende Zweifel

Merkel hofft offenbar, mit ihrem Schreiben die wachsenden Zweifel über die Türkei-Politik in der EVP-Parteienfamilie anzuregen. So hatte sich in den vergangenen Monaten die Haltung der französischen Regierungsparteien zur Türkei stark verändert. Die zur bürgerlichen Koalition gehörende UNP etwa lehnt den Beitritt der Türkei inzwischen ab. Einzig Präsident Chirac, so heißt es in der CDU, stände noch vollends hinter den Beitrittsverhandlungen. Möglicherweise hofft die CDU, dass andere Parteien dem Trend folgen.

Die österreichische Regierung bekräftigte am Donnerstag, dass aus ihrer Sicht eine Vollmitgliedschaft Ankaras in der Union keineswegs zwangsläufig sei. Wenn Verhandlungen geführt würden, könne am Ende auch eine privilegierte Partnerschaft stehen, sagte die Sprecherin von Bundeskanzler Wolfgang Schüssel der Berliner Zeitung. Auch der Luxemburger Premier Jean-Claude Juncker wandte sich gegen einen Automatismus bei möglichen Beitrittsgesprächen.

Verhandlungen könnten auch jederzeit im gegenseitigen Einvernehmen abgebrochen werden, sagte Juncker. Die EU werde sich alle Optionen offen halten. In jedem Fall würden die Gespräche "lange dauern". Die Europäische Kommission legt in drei Wochen ihren Bericht dazu vor, ob die Türkei die Kopenhagener Kriterien der Union zur Aufnahme von Beitrittsverhandlungen erfüllt. Entscheiden müssen im Dezember die 25 EU-Regierungschefs, ob die Gespräche mit Ankara 2005 beginnen sollen.

Schüssel wie auch Juncker kritisierten, dass die Debatte über mögliche Folgen eines türkischen EU-Beitritts unzureichend geführt worden sei. Aus Wien hieß es, unter anderem seien die finanziellen Konsequenzen ungewiss. Juncker bemängelte, für eine gründliche Diskussion sei es nun, da das Land seit fünf Jahren Kandidatenstatus habe, zu spät. Er halte es für wahrscheinlich, dass es in einigen EU-Staaten Volksabstimmungen über eine Aufnahme der Türkei geben werde.

http://www.berlinonline.de/berliner-zeitung/politik/377733.html



we zijn hier in nederland ?????????

Julien
16-09-04, 23:33
Geplaatst door nl-x
Ben ik niet mee eens. Het huwelijk is gewoon een contract dat je aangaat. Dat doe je vrijwillig. De schade die je voor een ander veroorzaakt mij van mij wel wettelijk worden gestraft.

Als je niet bestraft wilt worden:
1) Niet trouwen. Geen wet dwingt je.
2) Niet vreemdgaan.

daar zit wel wat in, maar alleen de gedachte al dat de Staat zich gaat bemoeien met mijn liefdesleven geeft me al kriebels!! ik bepaal zelf wel (met mijn toekomstige vrouw) hoe onze relatie verloopt, de Staat heeft daar niets mee te maken.

Pixelshade
16-09-04, 23:38
waarom die wet invoeren nu? ik snap die turken niet, ze doen alles om westers te lijken, en nu dit. Hebben ze een klap op hun achterhoofd gehad?

whisper
17-09-04, 09:14
Geplaatst door Pixelshade
waarom die wet invoeren nu? ik snap die turken niet, ze doen alles om westers te lijken, en nu dit. Hebben ze een klap op hun achterhoofd gehad? ze horen niet in europa...en als turkijen erin komt dan ook marokko .en nog meer landen.

Julien
17-09-04, 12:26
Geplaatst door whisper
ze horen niet in europa...en als turkijen erin komt dan ook marokko .en nog meer landen.

Turkije heeft voor een groot gedeelte een gemeenschappelijke geschiedenis met Europa. Ze staan zelfs aan de bron van de grootse Europese beschaving.

Rusland ligt ook voor 3/4 in Azie, toch vind ik Rusland bij Europa horen. Nou, dat geldt ook voor Turkije.

Dat het islamitisch is, is geen probleem..want het is nog seculierder dan Nederland (als deze belachelijke overspel er tenminste maar niet komt).

En verder staan we met Turkije sterker in de strijd tegen terrorisme van Al Qaida.

Julien
18-09-04, 12:53
Geplaatst door deleted user
Nou dat betwijfel ik eerlijk gezegt. Waarom denk jij dat?

omdat Turkije een groot islamitisch land is.

mark61
18-09-04, 15:01
Geplaatst door Pixelshade
waarom die wet invoeren nu? ik snap die turken niet, ze doen alles om westers te lijken, en nu dit. Hebben ze een klap op hun achterhoofd gehad?

Gewoon even goed lezen:

Vermoedelijk om zijn conservatieve aanhangers te vriend te houden, had premier Erdogan aan het wijzigingenpakket toegevoegd dat ook overspel strafbaar wordt.

Het grootste deel van de wet gaat over aanpassingen aan Europese normen. Verkrachting binnen het huwelijk is bijvoorbeeld een wildvreemd concept in Turkije. En niet alleen daar.

De gemiddelde Turk is maatschappelijk gezien net zo veel of weinig conservatief als de gemiddelde Arabier. Met islam heeft eea al helemaal niets te maken.

mark61
18-09-04, 15:02
Geplaatst door nl-x
1) Niet trouwen. Geen wet dwingt je.


De maatschappij en je ouders daarentegen wel.

mark61
18-09-04, 15:04
Geplaatst door Karin.N
Waarom overspel strafbaar maken? Als de ander vreemd gaat heb je de keus uit doorgaan of scheiden! Lijkt me voldoende.

Voor een man daar betekent scheiden dat hij aan een vers blaadje kan gaan knabbelen. Voor een vrouw dat ze op straat staat en geen middelen van bestaan meer heeft. Met of zonder kinderen. Het is dan ook zinloos dat een vrouw haar man zou aanklagen wegens overspel; als hij de gevangenis ingaat heeft zij niet te eten. Andersom gooien mannen hun vrouw zo wel de deur uit, of maken ze dood. Daar hebben ze die wet ook niet voor nodig. Het is dus een onzinwetvoorstel om de conservatieven te plezieren. Het betekent NIETS.

mark61
18-09-04, 15:07
Geplaatst door Julien
daar zit wel wat in, maar alleen de gedachte al dat de Staat zich gaat bemoeien met mijn liefdesleven geeft me al kriebels!! ik bepaal zelf wel (met mijn toekomstige vrouw) hoe onze relatie verloopt, de Staat heeft daar niets mee te maken.

De staat doet niet zoveel, want een van beide echtelieden moet eerst zelf een klacht indienen; het OM gaat niet zelfstandig tot vervolging over. Dat stond in het vorige topic hierover. De staat regelt ook het scheidingsrecht; beslissen of je wil scheiden doe je zelf.

mark61
18-09-04, 15:10
Geplaatst door whisper
ze horen niet in europa...

Jij hoort niet in Europa.


en als turkijen erin komt dan ook marokko .en nog meer landen.

Zo ist maar net.

Julien
18-09-04, 15:23
Geplaatst door mark61
Zo ist maar net.

hm..ik vind Turkije nog wel Europa, maar ik kan geen argument verzinnen in welk opzicht Marokko bij Europa hoort, jij?

mark61
18-09-04, 15:31
Geplaatst door Julien
hm..ik vind Turkije nog wel Europa, maar ik kan geen argument verzinnen in welk opzicht Marokko bij Europa hoort, jij?

Ben je dr wel s geweest, ouwe fransoos? Ik kom er net vandaan, en ik kan je verzekeren, Marokko is hard op weg erbij te gaan horen. Of vind je dat landen 'genetisch' al of niet tot het westen behoren, en als culturen statisch zijn en onveranderlijk 'westers' of 'niet-westers' zijn? De Franse aanwezigheid in Marokko is zo diepgaand dat Marokko niet eens meer zonder zijn frans-heid kan, al zou het het willen.

Julien
19-09-04, 18:53
Geplaatst door mark61
Ben je dr wel s geweest, ouwe fransoos? Ik kom er net vandaan, en ik kan je verzekeren, Marokko is hard op weg erbij te gaan horen. Of vind je dat landen 'genetisch' al of niet tot het westen behoren, en als culturen statisch zijn en onveranderlijk 'westers' of 'niet-westers' zijn? De Franse aanwezigheid in Marokko is zo diepgaand dat Marokko niet eens meer zonder zijn frans-heid kan, al zou het het willen.

Mark61, ik ben het helemaal met je eens..Marokko heeft veel Franse (Europese) invloed, maar we hebben het over een Europese Unie.. Turkije ligt nog voor een deel in Europa en de Turkse Westkust is (samen met Griekenland) de oorsprong van de Europese cultuur.

Het enige wat Marokko historisch en geografisch gemeen heeft zijn de paar honderd jaar Moorse bezetting in Zuid-Spanje en de Canarische eilanden. Nou, dat noem ik erg weinig om het Europa te noemen.

Wat mij betreft is Marokko een bevriende Europese natie waar we veel mee moeten samenwerken, maar moeten we dan ook Australie en Nieuw-Zeeland tot de E.U. toelaten omdat ze toevallig ook Europese invloeden hebben?? :fpotver:

barneveld
19-09-04, 19:13
Geplaatst door deleted user
ANKARA - De Turkse regeringspartij is van plan toch een wetsvoorstel in te dienen om overspel te verbieden, heeft een hooggeplaatst lid van die partij donderdag bevestigd. De partij zag daar twee dagen geleden juist van af na een golf van protest uit binnen- en buitenland. Turkse vrouwen zeiden te vrezen dat de wet tot meer eremoorden leidt. De Europese Unie liet weten dat de op islamitische leest geschoeide wet de Turkse toetreding tot de EU zal bemoeilijken.

De zegsman verklaarde dat de partij heeft besloten het woord overspel uit het voorstel te schrappen en te vervangen door seksuele ontrouw. Hardliners binnen de Partij voor Gerechtigheid en Ontwikkeling (AK) hadden daar volgens Turkse media op aangedrongen. De televisiezender CNN-Turk meldde dat premier Recep Tayyip Erdogan de parlementsleden van zijn partij heeft geïnstrueerd met een voorstel te komen dat overeenkomt met de wensen van het volk. Erdogan zegt dat het volk voor de maatregel is.

Een woordvoerder van de belangrijkste oppositiepartij, Ali Topuz, zei dat zijn partij uit de vergaderzaal zal weglopen en de besluitvorming in het parlement zal lamleggen als het voorstel wordt ingediend.

Het voorstel is onderdeel van de herziening van het Turkse Wetboek van Strafrecht, dat wordt aangepast met het oog op de Turkse kandidatuur voor de EU.

Verscheidene parlementsleden verzetten zich tegen enkele andere voorstellen die het wereldlijke karakter van de Turkse staat moeten versterken, zoals een verbod voor islamitische geestelijken om kritiek te leveren op de regering, het strafbaar stellen van het zonder officiële goedkeuring dragen van islamitische gewaden door niet-geestelijken en sluiting van ongeautoriseerde korancursussen.

De parlementsleden vergaderden met Erdogan en minister van justitie Cemil Cicek om de voorstellen te bespreken. Parlementslid Haluk Ipek zei tegen het persbureau Anatolia dat ook het voorgestelde verbod op overspel aan de orde zou komen, dat in tegenstelling tot wat andere partijleden beweerden volgens hem nooit van tafel is gehaald.

De oorspronkelijk door de regering beoogde wetswijzigingen zouden hebben geresulteerd in zwaardere straffen voor verkrachting, pedofilie, marteling, mensensmokkel en het vermoorden van buitenechtelijke kinderen. Ook zouden verkrachting binnen het huwelijk en seksueel misbruik voor het eerst strafbaar worden gesteld. Vermoedelijk om zijn conservatieve aanhangers te vriend te houden, had premier Erdogan aan het wijzigingenpakket toegevoegd dat ook overspel strafbaar wordt.

Volgens Erdogan is de maatregel erop gericht vrouwen te beschermen, maar vrouwengroepen stellen dat de wet waarschijnlijk juist tegen vrouwen gebruikt gaat worden. Zij waarschuwen dat het plan zogenoemde 'eerwraak', het vermoorden van vrouwen of meisjes die hun familie te schande hebben gezet, in de hand werkt.

"Uiteraard hechten wij belang aan de bescherming van het gezin", zei minister van buitenlandse zaken Abdullah Gül. "Uiteraard is dit ook voor Europa van belang."


© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V., Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.


ze zijn gewoon bezig turkije buiten de eu te houden

mark61
19-09-04, 21:00
Geplaatst door Julien
Mark61, ik ben het helemaal met je eens..Marokko heeft veel Franse (Europese) invloed, maar we hebben het over een Europese Unie.. Turkije ligt nog voor een deel in Europa en de Turkse Westkust is (samen met Griekenland) de oorsprong van de Europese cultuur.

Het enige wat Marokko historisch en geografisch gemeen heeft zijn de paar honderd jaar Moorse bezetting in Zuid-Spanje en de Canarische eilanden. Nou, dat noem ik erg weinig om het Europa te noemen.

Wat mij betreft is Marokko een bevriende Europese natie waar we veel mee moeten samenwerken, maar moeten we dan ook Australie en Nieuw-Zeeland tot de E.U. toelaten omdat ze toevallig ook Europese invloeden hebben?? :fpotver:

Veel Fransen vonden Algerije zozeer Frans, dat ze zich niet konden voorstellen dat het zich wilde 'afscheiden'.

Maar nou doe je het weer. Omdat de historie van een land weinig Europees zou zijn, kan het heden of de toekomst ook niet Europees zijn? Er kan en mag niets veranderen in de scheiding westers <> niet-westers? Dat is voor eeuwig gegeven?

De Turken hebben ook niets te maken met het feit dat hun grondgebied ooit, 2000 jaar geleden, gekoloniseerd is geweest door Grieken. Oude Grieken, die cultureel bijzonder weinig te maken hebben met moderne Grieken. Toch ben je wel voor Turkse toetreding, omdat ze toevallig 80 jaar 'meedoen' met het westen. Marokko doet ook al 100 jaar mee met het westen. Misschien met tegenzin en gedwongen door Frankrijk en Spanje, maar het is nu niet meer terug te draaien.

Geografisch vind ik al helemaal geen argument. Wat hebben oeroude en willekeurige benamingen van continenten nou te maken met de hedendaagse realiteit? De NAVO, OTAN voor jou, was ook Noord-Atlantisch. Wat heeft Turkije of Oost-Europa daar dan mee te maken? Tis zelfs niet ondenkbaar dat op termijn Rusland lid van de NAVO, of zelfs de EU wordt. Beetje flexibel mon gars. Dingen veranderen gewoon, en als uiteindelijk een groot deel van de wereld wil meedoen met de EU, omdat ze zich verwant voelen in mentaliteit, so what? Australië en N-Z horen cultureel ook grotendeels bij Europa. Het enige wat je tegen die tijd hoeft te doen is de naam aan te passen. Unie van Democratische Welvarende landen of zo. Whatever.

Orakel
19-09-04, 21:03
Geplaatst door Julien
hm..ik vind Turkije nog wel Europa, maar ik kan geen argument verzinnen in welk opzicht Marokko bij Europa hoort, jij?

In het opzicht dat als Turkije toetreedt tot de EU dat de eerste stap is naar de wording van een nieuw Ottomaans Rijk. Ressurection of the Khaliefs.

mark61
19-09-04, 21:11
Geplaatst door Orakel
In het opzicht dat als Turkije toetreedt tot de EU dat de eerste stap is naar de wording van een nieuw Ottomaans Rijk. Ressurection of the Khaliefs.

Eind goed al goed :hihi:

Julien
19-09-04, 21:40
Geplaatst door mark61
Veel Fransen vonden Algerije zozeer Frans, dat ze zich niet konden voorstellen dat het zich wilde 'afscheiden'.

Maar nou doe je het weer. Omdat de historie van een land weinig Europees zou zijn, kan het heden of de toekomst ook niet Europees zijn? Er kan en mag niets veranderen in de scheiding westers <> niet-westers? Dat is voor eeuwig gegeven?

De Turken hebben ook niets te maken met het feit dat hun grondgebied ooit, 2000 jaar geleden, gekoloniseerd is geweest door Grieken. Oude Grieken, die cultureel bijzonder weinig te maken hebben met moderne Grieken. Toch ben je wel voor Turkse toetreding, omdat ze toevallig 80 jaar 'meedoen' met het westen. Marokko doet ook al 100 jaar mee met het westen. Misschien met tegenzin en gedwongen door Frankrijk en Spanje, maar het is nu niet meer terug te draaien.

Geografisch vind ik al helemaal geen argument. Wat hebben oeroude en willekeurige benamingen van continenten nou te maken met de hedendaagse realiteit? De NAVO, OTAN voor jou, was ook Noord-Atlantisch. Wat heeft Turkije of Oost-Europa daar dan mee te maken? Tis zelfs niet ondenkbaar dat op termijn Rusland lid van de NAVO, of zelfs de EU wordt. Beetje flexibel mon gars. Dingen veranderen gewoon, en als uiteindelijk een groot deel van de wereld wil meedoen met de EU, omdat ze zich verwant voelen in mentaliteit, so what? Australië en N-Z horen cultureel ook grotendeels bij Europa. Het enige wat je tegen die tijd hoeft te doen is de naam aan te passen. Unie van Democratische Welvarende landen of zo. Whatever.

maar dat is niet de bedoeling van de EU, Mark.. De EU moet uitgroeien tot een Verenigd Europa..dat een concurrent moet zijn van de USA.. zo'n natie kan natuurlijk geen eilandjes in andere werelddelen hebben. De EU is geen Navo! De EU zal ooit een Verenigde Staten van Europa worden, tenminste dat verwacht ik en dat hoop ik.

mark61
20-09-04, 08:56
Geplaatst door Julien
maar dat is niet de bedoeling van de EU, Mark.. De EU moet uitgroeien tot een Verenigd Europa..dat een concurrent moet zijn van de USA.. zo'n natie kan natuurlijk geen eilandjes in andere werelddelen hebben. De EU is geen Navo! De EU zal ooit een Verenigde Staten van Europa worden, tenminste dat verwacht ik en dat hoop ik.

Een contingent grondgebied heeft wel wat. Maar Griekenland ligt ook los van de rest. En in het kader van de Amerikabestrijding: hoe meer zielen hoe meer vreugd.

TonH
20-09-04, 13:06
Geplaatst door barneveld
ze zijn gewoon bezig turkije buiten de eu te houden

Wanneer je daarmee een groep binnen de partij van Erdogan bedoelt, zou je best gelijk kunnen hebben.

TonH
20-09-04, 16:14
Geplaatst door TonH
Wanneer je daarmee een groep binnen de partij van Erdogan bedoelt, zou je best gelijk kunnen hebben.

Alleen verklaart dit nog niet het volgende:


When asked if Mr Verheugen discussed with him his plans to outlaw adultery — a move that certainly displeases the EU — Mr Erdogan publicly said the issue was not discussed, apparently in an attempt to play down the imprudence of the plan. When asked the same question, Foreign Minister Abdullah Gul categorically denied Mr Verheugen ever had any queries on the bill during discussions in Ankara. But when the same questionwas directed athim, Mr Verheugen clearly said he told both men of the possible negative repercussions should the government go ahead with the plan. That has raised fresh questions as to the character of Turkey’s leaders. If Mr Erdogan and Mr Gul can avoid telling the truth to the public on a simple matter of whether a particular issue was discussed with an important man from Brussels, what confidence should the public have in their words on far more contentious issues?
But there is more. The package of proposed amendments to Turkey’s penal code (outlawing adultery is one) also includes a silly article: Those who are under 18 will face prosecution of up to two years in jail for having sex. Putting under-18s in jail for having sex can hardly be legal practice in the bloc Mr Erdogan wishes to push his country into.

Waarom zou één van de partijen nou liegen? Tot nu toe had ik het idee dat Erdogan of genaaid werd door facties binnen zijn club of weer eens een spelletje aan het spelen was, waarbij hij op tijd bij zou draaien en van twee walletjes zou kunnen eten. Maar dit slaat zo nergens op... :confused:

rja
20-09-04, 17:29
[
Geplaatst door TonH
Alleen verklaart dit nog niet het volgende:



Waarom zou één van de partijen nou liegen? Tot nu toe had ik het idee dat Erdogan of genaaid werd door facties binnen zijn club of weer eens een spelletje aan het spelen was, waarbij hij op tijd bij zou draaien en van twee walletjes zou kunnen eten. Maar dit slaat zo nergens op... :confused:
Ik denk wel dat Turkije bijdraait over hun standpunt over bijvoorbeeld overspel, dat de hervormingen alsnog worden doorgevoerd, ze willen graag bij EU horen volgens mij. Op een negatieve beoordeling door deze commissie die deze hervormingen in de gaten houdt zit Turkije niet te wachten, misschien is wel een stok, waar tegenstanders van toetreding van Turkije mee kunnen slaan.

Dat de EU als babysitter moet waken over het democratisch proces in Turkije bevalt me niks. Turkije is nog niet echt een democratische land, met de positie van de militairen die de scheiding van staat en godsdienst met ferme hand afdwingen en de invloed van fundamentalische moslims die een veel radicaler koers willen

Over een ding zijn we allemaal eens in de EU, alleen democratieën kunnen lid worden van de EU, op een lid, waar de kans aanwezig is, dat ze terugvallen op een totalitair regime zit niemand te wachten.

mark61
22-09-04, 17:13
Afijn, de enige verklaring is ws. dat zijn eigen vrouw ooit is vreemdgegaan.

mark61
22-09-04, 17:21
Geplaatst door deleted user
Soms moet iemand inderdaad het kwade ondervonden hebben, alvorens men de waarde van het goede gaat waarderen.

Daarom denk ik dat die zogenaamde 'verlichting' (appels met peren vergelijking) die men graag zou willen zien in de Islamitische wereld, nooit blijvend zal zijn als deze zou komen.

Zou het helpen als je overspeligen straft? Je denkt dat in islamitische landen minder overspeligen zijn dan in andere landen? Je dacht dat toen overspel nog verboden was in Europa er minder werd overgespeeld? Je denkt dat denken aan overspel, maar het niet doen minder zondig is? Je denkt dat de veranderingen in Marokko omkeerbaar zijn?

Neem rustig de tijd.

TonH
22-09-04, 17:38
Geplaatst door deleted user
Verder weet ik vrij weinig over de Turkije van vandaag de dag...

Misschien is het genoeg te weten dat millioenen aanhangers van Erdogan én deze overspelwet, momenteel 2e, 3e of zelfs 4e 'andere' echtgenotes hebben die niet door de Turkse wet erkent worden omdat het religieuze huwlijken betreft.
Deze mannen leven dus eigenlijk in voortdurend overspel. Maar het religieus huwlijk wordt niet gelegaliseerd. Daarom snap ik er ook geen sikkepit van...

mark61
22-09-04, 17:57
Geplaatst door deleted user
De verleiding tot overspel zit in de menselijke natuur....Verder weet ik vrij weinig over de Turkije van vandaag de dag...

Ja dat verhaal had ik al eens gelezen. Je beantwoordt alleen geen enkele van mijn vragen. Behalve misschien de eerste en, impliciet, de derde. Probeer het nog eens. Naar kennis van Turkije had ik nu net niet gevraagd.


Het zou goed zijn als mensen een onderscheid kunnen maken in kracht door economische welvaart en kracht in moreel besef;

Dit doet me angstig veel denken aan de denktrant in het Osmaanse rijk in de 18e en latere eeuwen: we zijn misschien achterlijk op elk front, maar laat maar, want we zijn moreel superieur. Zoiets als Sjaen die zich moreel superieur laat afslachten door Pol Pot, want de enige vorm van fatsoenlijk verzet is geweldloos verzet. Ff een dwarsverbandje.


De rechtvaardigheid van een maatschappij zou je kunnen meten aan het welzijn van de zwakkeren/minderheden.

Precies. Dus de zwakkere vrouw die ook nog overspel pleegt, wil jij dan natrappen door haar ook nog s in de gevangenis te smijten. Ik had je al eerder geschreven: man geeft vrouw aan, vrouw in cel. Vrouw geeft man aan, man in cel, vrouw heeft niet te eten. Leg nog s uit?

Vertrouwen wek je nu juist niet met dwangmaatregelen, die hypocrisie bevorderen. Dat begrijp je toch wel. Je zegt het zelf eigenlijk ook al: waar geen moreel besef is, kan je het ook niet met straffen afdwingen.

Het welzijn van ouders is niet automatisch te definiëren als getrouwd en monogaam blijven, ook al is de relatie volkomen verrot bijvoorbeeld.

TonH
22-09-04, 18:07
Geplaatst door deleted user
Dat gebeurt over de hele wereld, alleen dan zullen de aantallen die zich verantwoordelijk voelen voor de minaressen en de daaruit voortgekomen kinderen, aanzienlijk lager uitvallen dan zij die zich daar wel verantwoordelijk voor voelen.

Er is echter maar 1 monotheistische godsdienst waarin de man onder strenge voorwaarden het huwen van maximaal 4 vrouwen wordt toegestaan.

Als het hebben van 1 of meerdere minaressen in een land als Nederland alleen maar strafbaar is wanneer er nog een huwelijk wordt gesloten. Dan zou men zich eens moeten afvragen of dat recht doet aan de werkelijkheid, en of dat in het belang is van de samenleving. Kijk voor de grap maar weer eens naar het welzijn van zo'n vaderloze kind.

Ik ben het wel eens met Mark61:


Geplaatst door mark61
Ik had je al eerder geschreven: man geeft vrouw aan, vrouw in cel. Vrouw geeft man aan, man in cel, vrouw heeft niet te eten.

Daar wringt de schoen. In het huidige Turkije mag je als vrouw maar hopen dat manlief zich houd aan zijn religieuze plichten en heb je zelf geen poot om op te staan als manlief wat anders wil. Dorp X of imam Y zal heus de man niet in de ban doen wanneer hij wat anders wil en de wet staat ook al niet aan haar en haar kinderens kant.

Deze scheve verhoudingen worden alleen nog maar versterkt door die overspelwet, omdat het recht zich nog specifieker zal keren tegen die bijvrouwen...

TonH
22-09-04, 18:07
Geplaatst door deleted user
Dat gebeurt over de hele wereld, alleen dan zullen de aantallen die zich verantwoordelijk voelen voor de minaressen en de daaruit voortgekomen kinderen, aanzienlijk lager uitvallen dan zij die zich daar wel verantwoordelijk voor voelen.

Er is echter maar 1 monotheistische godsdienst waarin de man onder strenge voorwaarden het huwen van maximaal 4 vrouwen wordt toegestaan.

Als het hebben van 1 of meerdere minaressen in een land als Nederland alleen maar strafbaar is wanneer er nog een huwelijk wordt gesloten. Dan zou men zich eens moeten afvragen of dat recht doet aan de werkelijkheid, en of dat in het belang is van de samenleving. Kijk voor de grap maar weer eens naar het welzijn van zo'n vaderloze kind.

Ik ben het wel eens met Mark61:


Geplaatst door mark61
Ik had je al eerder geschreven: man geeft vrouw aan, vrouw in cel. Vrouw geeft man aan, man in cel, vrouw heeft niet te eten.

Daar wringt de schoen. In het huidige Turkije mag je als vrouw maar hopen dat manlief zich houd aan zijn religieuze plichten en heb je zelf geen poot om op te staan als manlief wat anders wil. Dorp X of imam Y zal heus de man niet in de ban doen wanneer hij wat anders wil en de wet staat ook al niet aan haar en haar kinderens kant.

Deze scheve verhoudingen worden alleen nog maar versterkt door die overspelwet, omdat het recht zich nog specifieker zal keren tegen die bijvrouwen...

mark61
22-09-04, 18:47
We wachten rustig op el-Khattabi's uiteenzetting over moreel besef versus strafwetbepalingen, en de heilzame invloed van monogamie op de mensenrechten in het algemeen en de welvaart en het welzijn van de natie.

TonH
23-09-04, 00:44
http://www.mainzelahr.de/smile/essen/kaffeepc.gif

mark61
23-09-04, 00:54
Geplaatst door TonH
http://www.mainzelahr.de/smile/essen/kaffeepc.gif

Doe mij ook een bakkie. Ik krijg een stijve nek en lasogen van het wachten.

TonH
23-09-04, 01:07
Geplaatst door mark61
Doe mij ook een bakkie. Ik krijg een stijve nek en lasogen van het wachten.

Oríeste, http://www.mainzelahr.de/smile/essen/kaf.gif

neem de mijne maar want ik ga slapen, morgen vroeg weer op. XP opnieuw installeren :rotpc:

mark61
23-09-04, 01:12
Geplaatst door TonH
Oríeste, http://www.mainzelahr.de/smile/essen/kaf.gif

neem de mijne maar want ik ga slapen, morgen vroeg weer op. XP opnieuw installeren :rotpc:

Tzal een keer niet zo wezen. Slaap lekker en geen nachtmerries over oom Bill, endaxi?