PDA

Bekijk Volledige Versie : (on) islamitische naam?



Goodnight
18-09-04, 09:32
Gisteren was ik op bezoek geweest bij een vriendin.Die was gezegend met de geboorte van een dochtertje.
Een erg mooi dochtertje.
Maar mama was verdrietig want het wurmpje is nauwelijks 6 weken oud en heeft nu al met een advocaat te maken.
Reden?
Mama had ruim voor de geboorte een naam in gedachten.Maandenlang hebben we gesmst en gebeld en internet en namenboekjes doorgespitst.
mama wist al dat het een meisje zou worden, maar je weet het nooit dus....als we een mooie meisjesnaam hadden begon ze alweer te twijfelen.En als het nou wel een jongen wordt?
Dus snel een reservenaam gekozen, nog een aantal unisex namen gevonden en mama had een compleet lijstje waar ze uit mocht gaan kiezen.

Uiteindelijk viel de keuze op Saffana.Voor de zekerheid verschillende Islamitische namen boekjes gelezen en diverse Islamitiche sites bezocht zodat er geen misverstand over kon ontstaan.
Het werd dus Saffana..........dachten we.
De troste vader meldde zijn beeldschone dochter aan bij het bevolkingsregister en wilde vervolgens hetzelfde doen bij het Marokkaanse consulaat.
Maar dat feestje ging niet door.De naam was niet Islamitisch!!!!!!

Volgens de bierzuipende kettingrokende bureaucratische snorremans achter de balie.
De net-mama schoot uiteraard in de stress, want wat nu?
Wat te doen?
Waarom is die naam islamitisch?
Het staat toch in dit boekje?
Nee volgens snorremans wordt dat boekje ook gebruikt door joden en christenen.
P-E-R-P-L-E-X stonden we!!!

Maar er zat niets anders op dan de naam te veranderen in Saffae en een naamswijziging aan te vragen bij het bevolkingsregister wat de jonge ouders weer op kosten jaagt!

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat er in Marokko mensen met de vreemdse namen rondlopen die ABSOLUUT niets islamitisch hebben en dat een naam die duidelijk op verschillende sites en in verschillende islamitische boeken staat afgwezen wordt omdat het niet islamitisch zou zijn.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet?

Joesoef
18-09-04, 09:44
Wat als jullie een dag hadden gewacht totdat er een andere ambtenaar achter het loket stond en/ of een man had de geboorte aangegeven?

Goodnight
18-09-04, 09:51
Geplaatst door Joesoef
Wat als jullie een dag hadden gewacht totdat er een andere ambtenaar achter het loket stond en/ of een man had de geboorte aangegeven?

had niets uitegmaakt.Ze hebben daar blijkbaar lijsten waarop de namen staan die WEL toegestaan zijn.
Dit is trouwens niet het eerste geval.
Ik kende iemand die wilde zijn Adam noemen.....dat mocht niet :confused:

Nu blijkt het wel weer te kunnen :vreemd:

euhh
18-09-04, 09:57
Dan geef je dat kind toch gewoon niet aan bij het consulaat, hoeft trouwens ook helemaal niet.

Goodnight
18-09-04, 10:13
Geplaatst door euhh
Dan geef je dat kind toch gewoon niet aan bij het consulaat, hoeft trouwens ook helemaal niet.

nou is volgens mij niet waar.
Je kan er voor kiezen om het niet aan te geven.
Maar wat gebeurt er volgens jou als je een kind hier niet aan geeft bij het bevolkingsregister?
Juist, dan bestaat het dus niet.Het wordt niet geregistreerd.

Als je naar marokko gaat, staat je kind dus niet in je paspoort, als je een marokkaanse paspoort hebt.
Het staat niet in je familieboekje, kortom het bestaat dus niet.

Pixelshade
18-09-04, 10:14
damn das vaag, ik heb moslim vrienden die sabrina, charles en sandy heten :cheefbek:

KarimaO
18-09-04, 10:21
Geplaatst door Goodnight
Gisteren was ik op bezoek geweest bij een vriendin.Die was gezegend met de geboorte van een dochtertje.
Een erg mooi dochtertje.
Maar mama was verdrietig want het wurmpje is nauwelijks 6 weken oud en heeft nu al met een advocaat te maken.
Reden?
Mama had ruim voor de geboorte een naam in gedachten.Maandenlang hebben we gesmst en gebeld en internet en namenboekjes doorgespitst.
mama wist al dat het een meisje zou worden, maar je weet het nooit dus....als we een mooie meisjesnaam hadden begon ze alweer te twijfelen.En als het nou wel een jongen wordt?
Dus snel een reservenaam gekozen, nog een aantal unisex namen gevonden en mama had een compleet lijstje waar ze uit mocht gaan kiezen.

Uiteindelijk viel de keuze op Saffana.Voor de zekerheid verschillende Islamitische namen boekjes gelezen en diverse Islamitiche sites bezocht zodat er geen misverstand over kon ontstaan.
Het werd dus Saffana..........dachten we.
De troste vader meldde zijn beeldschone dochter aan bij het bevolkingsregister en wilde vervolgens hetzelfde doen bij het Marokkaanse consulaat.
Maar dat feestje ging niet door.De naam was niet Islamitisch!!!!!!

Volgens de bierzuipende kettingrokende bureaucratische snorremans achter de balie.
De net-mama schoot uiteraard in de stress, want wat nu?
Wat te doen?
Waarom is die naam islamitisch?
Het staat toch in dit boekje?
Nee volgens snorremans wordt dat boekje ook gebruikt door joden en christenen.
P-E-R-P-L-E-X stonden we!!!

Maar er zat niets anders op dan de naam te veranderen in Saffae en een naamswijziging aan te vragen bij het bevolkingsregister wat de jonge ouders weer op kosten jaagt!

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat er in Marokko mensen met de vreemdse namen rondlopen die ABSOLUUT niets islamitisch hebben en dat een naam die duidelijk op verschillende sites en in verschillende islamitische boeken staat afgwezen wordt omdat het niet islamitisch zou zijn.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet?


Moge Allah swt de onrechtvaardigen vervloeken... Je moet het kind een goede naam vinden, verder is nergens in Koran of Hadieth iets te vinden over dat het een Arabische naam moet zijn of zo

zie ook

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=107173&perpage=5&display=&highlight=Islamitische%20naam&pagenumber=2

Salaam

Goodnight
18-09-04, 10:41
Geplaatst door KarimaO
Moge Allah swt de onrechtvaardigen vervloeken... Je moet het kind een goede naam vinden, verder is nergens in Koran of Hadieth iets te vinden over dat het een Arabische naam moet zijn of zo

zie ook

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=107173&perpage=5&display=&highlight=Islamitische%20naam&pagenumber=2

Salaam

ow volgens hen ( oops wel zwaar om hen te vervloeken) staat het nergens in de Koran, die naam dus :wink:

LiaCarina
18-09-04, 10:47
Belachelijk, het is idd wel een Islamitische naam. Die Bureacratische honden, willen alleen Samira's en Rachida's horen. Als zij het weigeren aan te nemen, zelfs nadat ze alle "bewijzen" gezien hebben, dan kan je nog maar 1 ding doen.....

KarimaO
18-09-04, 10:55
Geplaatst door Goodnight
ow volgens hen (oops wel zwaar om hen te vervloeken) staat het nergens in de Koran, die naam dus :wink:

Sinds wanneer had iedereen in de tijd van de Profeet alleen maar namen die in de Koran worden genoemd??!!. Ga de ahdieth lezen, je komt heel veel andere namen tegen. Het is een grote zonde om iets te verbieden wat noch in de Koran wordt verboden, noch door de Profeet is verboden.. Vandaar Vervloekt zij diegene die Bida' doen. OF KOMT MET JE BEWIJZEN ALS GIJ OPRECHT ZIJT!!!!.

Narrated Said bin Al-Musaiyab
That when his grandfather, Hazn visited the Prophet the Prophet said (to him), "What is your name?" He said, "My name is Hazn." The Prophetsaid, " But you are Sahl." He said, "I will not change my name with which my father named me." Ibn Al-Musaiyab added: So we have had roughness (in character) ever since.

RinC
18-09-04, 11:03
Geplaatst door KarimaO
Sinds wanneer had iedereen in de tijd van de Profeet alleen maar namen die in de Koran worden genoemd??!!. Ga de ahdieth lezen, je komt heel veel andere namen tegen. Het is een grote zonde om iets te verbieden wat noch in de Koran wordt verboden, noch door de Profeet is verboden.. Vandaar Vervloekt zij diegene die Bida' doen. OF KOMT MET JE BEWIJZEN ALS GIJ OPRECHT ZIJT!!!!.

Narrated Said bin Al-Musaiyab
That when his grandfather, Hazn visited the Prophet the Prophet said (to him), "What is your name?" He said, "My name is Hazn." The Prophetsaid, " But you are Sahl." He said, "I will not change my name with which my father named me." Ibn Al-Musaiyab added: So we have had roughness (in character) ever since.

Jij weer?

Okey...staat genoteerd! :duivels:

Saffana staat hier niet gemeld :vreemd:
http://www.muslim-names.co.uk/index.php?section=2&page=4&letter=S

Seif
18-09-04, 11:08
Probeer het anders eens met Klaar, Greet of Sien. :D

Goodnight
18-09-04, 11:24
Geplaatst door Pixelshade
damn das vaag, ik heb moslim vrienden die sabrina, charles en sandy heten :cheefbek:

das niet vaag, dat is denken dat je wat te zeggen hebt en die zogenaamde 'macht'gebruiken.

Ik ken iemand die haar dochter Linda heeft genoemd, mooie naam.Maar geen haan die er naar kraaide dat het geen Islamitische naam zou zijn.....

Goodnight
18-09-04, 11:26
Geplaatst door EYe_OnNadYa
Belachelijk, het is idd wel een Islamitische naam. Die Bureacratische honden, willen alleen Samira's en Rachida's horen. Als zij het weigeren aan te nemen, zelfs nadat ze alle "bewijzen" gezien hebben, dan kan je nog maar 1 ding doen.....

En Nadya's :lachu:

Maar ff serieus, wat is het laatste wat je dan kan doen?

Goodnight
18-09-04, 11:27
Geplaatst door RinCoonie
Jij weer?

Okey...staat genoteerd! :duivels:

Saffana staat hier niet gemeld :vreemd:
http://www.muslim-names.co.uk/index.php?section=2&page=4&letter=S

op andere moslim sites weer wel.
Bovendien kan de een meer namen hebben dan een andere site.

Suavemente
18-09-04, 11:32
Ontzettend ridicuul. Ik spitte vorige week nog zo een boekje van het consulaat met toegestane namen. Het is niet bepaalde de slogan van Beter Bed; "De keuze is er reuze".

Goodnight
18-09-04, 11:35
Geplaatst door Suavemente
Ontzettend ridicuul. Ik spitte vorige week nog zo een boekje van het consulaat met toegestane namen. Het is niet bepaalde de slogan van Beter Bed; "De keuze is er reuze".

Je kwam niet verder dan Aicha en Achmed? :lachuh:

RinC
18-09-04, 11:47
Geplaatst door Goodnight
das niet vaag, dat is denken dat je wat te zeggen hebt en die zogenaamde 'macht'gebruiken.

Ik ken iemand die haar dochter Linda heeft genoemd, mooie naam.Maar geen haan die er naar kraaide dat het geen Islamitische naam zou zijn.....


Ze zijn wel beetje zot daar bij de Consulaat. Zo moest mn broer de naam van zn dochter anders spellen. Ines moest toen Inass worden :verdriet:

Waterval
18-09-04, 11:52
Geplaatst door RinCoonie
Ze zijn wel beetje zot daar bij de Consulaat. Zo moest mn broer de naam van zn dochter anders spellen. Ines moest toen Inass worden :verdriet:

Inass ieuwmash ajbedder issem njedjiess.

Goodnight
18-09-04, 11:53
Geplaatst door RinCoonie
Ze zijn wel beetje zot daar bij de Consulaat. Zo moest mn broer de naam van zn dochter anders spellen. Ines moest toen Inass worden :verdriet:

Ik vind het wel raar dat hier verder niets tegen wordt gedaan.Er zijn zoveel mensen die hier over klagen...maar blijkbaar heb je je maar te schikken naar de willekeur van deze gasten.

Ik begrijp de bedoeling erachter eerlijk gezegd niet.

Het is toch verdorrie je eigen kind?
Al noem je die Pietje.

Goodnight
18-09-04, 11:53
Geplaatst door Waterval
Inass ieuwmash ajbedder issem njedjiess.

waarom zou die dat moeten doen?

Joesoef
18-09-04, 12:14
Ik heb indertijd ook zo een soortgelijk iets meegemaakt op de Iraanse ambassade. Het officiele Nl document moest dus worden omgezet. Wat blijkt, ze hanteren daar een soort omzet tabel van latijnse letters richting farsi. De naam die volgens dat tabelletje werd omgezet bestond niet in het farsi, pas toen de j een y werd en de ie een i toen kwam er wel een in het farsi bestaande naam uitrollen.
Abtenaren.... Degene die ik de 2e keer trof was wat flexibeler dan de andere en nam de Nl naam niet al te letterlijk over.

Batin
18-09-04, 15:23
Geplaatst door RinCoonie
Ze zijn wel beetje zot daar bij de Consulaat. Zo moest mn broer de naam van zn dochter anders spellen. Ines moest toen Inass worden :verdriet:

:D

Told you so that die naam echt problematisch is.

p.s: Hoe is het met kleine?

observer
18-09-04, 18:10
Als je naar marokko gaat, staat je kind dus niet in je paspoort, als je een marokkaanse paspoort hebt. nederlands paspoort gebruiken ?

amadeus
18-09-04, 18:17
Geplaatst door observer
nederlands paspoort gebruiken ?

Wou ik ook net zeggen. Waarom hoeft een Nederlander met Marokkaanse roots generatie na generatie marokkaans te blijven? Elke Nederlander of Belg kan toch ook gerust op verlof naar Marokko?

Orakel
18-09-04, 21:06
Geplaatst door Goodnight
Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet?

Woest ik helemaal niet. Maar kun je bij het consulaat dan alleen Islamitische namen laten registreren? Want hoe doen ze dat dan met Marokkanen die geen Moslim zijn.

mark61
18-09-04, 22:07
Geplaatst door Goodnight
Gisteren was ik op bezoek geweest bij een vriendin.Die was gezegend met de geboorte van een dochtertje....Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet?

Vrienden van mij hadden hetzelfde probleem. Dat werd naam wijzigen, anders geen erkenning.

Troost je, elk land heeft zo zijn hebies. Zo was er eens een Franse familie Renault, die wilde hun dochter Mégane noemen. Dat vond de ambtenaar niet kies. Bij de rechter kregen ze gelijk. Hollandse ouders mogen hun kind ook niet zo maar noemen hoe ze willen. In Turkije krijg je tegenwoordig, vroeger niet, ook gelazer met on-islamitische dan wel on-Turkse namen. Tis een hobby van ambtenaren die je met hun beperkte macht lekker kunnen zieken.

mark61
18-09-04, 22:13
Geplaatst door amadeus
Wou ik ook net zeggen. Waarom hoeft een Nederlander met Marokkaanse roots generatie na generatie marokkaans te blijven? Elke Nederlander of Belg kan toch ook gerust op verlof naar Marokko?

Misschien willen die ouders wel dat hun kind wat kan erven in Marokko. Zou zo maar kunnen zijn. Zo zijn er nog tig situaties te bedenken waarbij het erg lastig wordt als NLMarokkaan in Marokko. Je komt bijv. het land niet in zonder identiteitskaart. Ook als je je als 100% Nederlander wenst te afficheren. Bij de grens maken ze uit dat je Marokkaan bent. In dit geval dan een niet-bestaande Marokkaan, maar toch. Denk even na.

Rabi'ah.
18-09-04, 22:14
Geplaatst door mark61
Vrienden van mij hadden hetzelfde probleem. Dat werd naam wijzigen, anders geen erkenning.

Troost je, elk land heeft zo zijn hebies. Zo was er eens een Franse familie Renault, die wilde hun dochter Mégane noemen. Dat vond de ambtenaar niet kies. Bij de rechter kregen ze gelijk. Hollandse ouders mogen hun kind ook niet zo maar noemen hoe ze willen. In Turkije krijg je tegenwoordig, vroeger niet, ook gelazer met on-islamitische dan wel on-Turkse namen. Tis een hobby van ambtenaren die je met hun beperkte macht lekker kunnen zieken.

Inderdaad. :moe:

Ambtenaren......breek me de bek niet open. :moe:

Vooral ambtenaren in Derde Wereldlanden.

In Suriname naar een ambtelijke instantie gaan, my God. :rolleyes:

En van kennissen hoor ik dat het in bijvoorbeeld Egypte al niet anders is. :moe:

mark61
18-09-04, 22:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad. :moe:...En van kennissen hoor ik dat het in bijvoorbeeld Egypte al niet anders is. :moe:

Hoewel, Maroc Telecom: de telefoon deed het niet. Wij naar het kantoor. Dame belt technische dienst. Checkt lijn, moet nu werken. Weer naar huis, en verdomd, hij doet het. Volgende ochtend belt MT op: doet uw lijn het nog? Geen problemen verder?

Waren ze bij de KPN maar zo snel.

Rabi'ah.
18-09-04, 22:37
Geplaatst door mark61
Hoewel, Maroc Telecom: de telefoon deed het niet. Wij naar het kantoor. Dame belt technische dienst. Checkt lijn, moet nu werken. Weer naar huis, en verdomd, hij doet het. Volgende ochtend belt MT op: doet uw lijn het nog? Geen problemen verder?

Waren ze bij de KPN maar zo snel.

Hmz, er bestaan dus toch uitzonderingen die de regel bevestigen. :vreemd:

Goodnight
18-09-04, 23:24
Geplaatst door Orakel
Woest ik helemaal niet. Maar kun je bij het consulaat dan alleen Islamitische namen laten registreren? Want hoe doen ze dat dan met Marokkanen die geen Moslim zijn.

ja je moet wel wat weten hoor, als je je toekomstige kroost een naam gaat geven..
heeft ook niets met islamtisch of niet te maken.Ze kijken even het lijstje na en als daar toevallig Fatima niet op voorkomt of Mohammed dan kan je wel hoog en laag springen, die naam kennen ze niet en willen ze ook niet kennen.

Zoals ik al zei: Adam werd tot voor kort ook niet geaccepteerd. :verward:
Als je Amir een mooie naam vind mag je die ook gaan schrappen...die mag ook niet .

Amadeus en observer mark61 heeft al min of meer antwoord gegeven.

Lawrence
19-09-04, 01:22
Geplaatst door Goodnight
ja je moet wel wat weten hoor, als je je toekomstige kroost een naam gaat geven..
heeft ook niets met islamtisch of niet te maken.Ze kijken even het lijstje na en als daar toevallig Fatima niet op voorkomt of Mohammed dan kan je wel hoog en laag springen, die naam kennen ze niet en willen ze ook niet kennen.

Zoals ik al zei: Adam werd tot voor kort ook niet geaccepteerd. :verward:
Als je Amir een mooie naam vind mag je die ook gaan schrappen...die mag ook niet .

Amadeus en observer mark61 heeft al min of meer antwoord gegeven.

Dus in Marokko mag je alleen maar Islamitische namen registreren? Wat valt mij dat tegen, dat anno 2004. Discriminatie gewoon, pure discriminatie op basis van godsdienst. De poort naar de EU zal de komende honderd jaar voor Marokko wel dicht blijven.

tribia
19-09-04, 08:17
Ik vind de Berberse meisjesnaam 'Numidia' een prachtige naam. Deze wordt mooi niet door de Marokkaanse consulaat geaccepteerd. Dit is toch van de zotte!!. Maar goed....het zij zo

Rabi'ah.
19-09-04, 09:54
Geplaatst door Lawrence
Dus in Marokko mag je alleen maar Islamitische namen registreren? Wat valt mij dat tegen, dat anno 2004. Discriminatie gewoon, pure discriminatie op basis van godsdienst. De poort naar de EU zal de komende honderd jaar voor Marokko wel dicht blijven.

Ja ja, het is verschrikkelijk hoor. :moe:

Marsipulami
19-09-04, 11:28
Zijn moslims verplicht om hun kind een 'islamitische' naam te geven ?

Wanneer is een naam islamitisch en wanneer niet ?

+ argumentatie graag

Lawrence
19-09-04, 12:10
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja ja, het is verschrikkelijk hoor. :moe:

Als jij dat niet zo erg vindt, dan stel ik voor dat alleen christelijke namen in het bevolkingsregister van Nederland miogen worden ingeschreven. Ben jij dan nog steeds :slaap: ?

Face it, pure discriminatie van Marokko. Ik had dit in iedergeval niet verwacht.

Dutchguy
19-09-04, 12:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja ja, het is verschrikkelijk hoor. :moe:

Er wonen in Marokko ook joden en christenen en no doubt ook atheisten. Zijn deze ook verplicht een islamitische naam op te geven?

Zwarte Schaap
19-09-04, 13:35
'Foute naam? Doet u die dan maar'

Door Stephan Jongerius

Dinsdag 22 juli 2003 - Marokkanen zijn, ook in Nederland, bepaald niet vrij een naam te kiezen voor hun kinderen. "Die lijsten horen niet bij gemeenten te liggen."

Je moet in Nederland wel een hele rare naam voor je kind verzinnen, wil de ambtenaar van de burgerlijke stand weigeren die in te schrijven. Ooit, in 1977, werd in Arnhem de naam Rolls Roys geweigerd en twintig jaar later kon in Amsterdam Miracle of Love niet door de beugel. Maar na een gerechtelijke procedure kwam die naam, maar dan met tussenstreepjes, alsnog in de boeken.
Allochtonen lopen wél tegen forse beperkingen aan, willen zij althans hun kind ook de oorspronkelijke nationaliteit geven. In dat geval moet dat bij een van de consulaten worden ingeschreven. Vooral de Marokkaanse overheid probeert de naamgeving te sturen. Onderdanen kunnen in principe kiezen uit een lijst met ongeveer 865 jongens- en 720 meisjesnamen.

Veel Nederlandse gemeenten hanteren die lijsten bij de geboorte-aangifte om latere problemen te voorkomen. Want een naam later terugdraaien, kan lastig en kostbaar zijn. De gemeente Den Bosch heeft ook een lijst met zo'n 350 geweigerde namen, zegt G.-Velders, senior medewerker burgerzaken. Wat er mis is met namen als Adam, Yassime, Alamine en Marchail? Velders heeft geen flauw idee. Maar als mensen met een 'verkeerde' naam komen, passen ze die volgens hem meestal aan. "Dat komt geregeld voor. Ik heb meegemaakt dat een vader even zocht en zei 'doet u die dan maar'."

Berbers

De naamkwestie leeft zeer onder Marokkanen in Nederland, zegt S.-Boudouft, voorzitter SSMT, het officiële inspraakorgaan voor Marokkanen in Nederland. "Veel mensen zijn de bevoogding beu. Ze moeten vrij kunnen kiezen, ook voor een Nederlandse naam, nu die door gemengde huwelijken steeds vaker voorkomen." De 'staatsnamen-lijst' bevat volgens hem vooral arabisch/islamitische namen. "Voor de joodse en de christelijke minderheid in Marokko zijn eigen namen wel toegestaan, maar voor Berbers (het bergvolk in het noorden waaruit de meeste Nederlandse Marokkanen afkomstig zijn, SJ) niet. We hebben de ambassade hierop aangesproken, maar die verwijst naar de Marokkaanse overheid."

Volgens de ambassade beoogt de overheid 'de Marokkaanse traditie in ere houden'. Ontkend wordt dat de beperking tegen Berbers is gericht. "Bedoeling is vooral om invloed van radicale moslimgroepen uit onder meer Afghanistan en Pakistan te weren", verklaart een medewerker. Hijzelf vindt wel dat de lijsten moeten worden geactualiseerd. Hij wil niet met zijn naam in de krant, maar verwacht dat een publicatie een welkome bijdrage vormt aan het actuele debat in Marokko.

Willekeur

Ondertussen kunnen de Marokkanen volgens de medewerker maar beter een naam uit de officiële lijst kiezen: "Er is ruime keus." S. Essanoussi van het Amazigh-netwerk (Berbers) adviseert daarentegen de consulaten in Amsterdam, Rotterdam en Den Bosch zelfbewust, met eigen namen tegemoet te treden. "Dan gaan ze wel door de knieën", is zijn ervaring. Gerechtelijke procedures zijn op grond van door Marokko ondertekende internationale verdragen, steeds door ouders gewonnen. Een pittige brief of dreigen met een demonstratie heeft in individuele gevallen in Nederland ook succes opgeleverd.

In de praktijk heerst kortom willekeur. "En niet iedereen durft lawaai te maken", zegt Boudouft. Hij stelt dat bij gemeenten in ieder geval geen namenlijsten horen te liggen. "Die moeten zich niet als voorpost van de Marokkaanse overheid laten gebruiken". De gemeente Tilburg ziet dat echter louter als service. "We wijzen mensen er wel op dat het hún beslissing is", zegt een woordvoerster.

Velders, van de gemeente Den Bosch: "We hebben al een paar keer flinke ruzie gehad met het consulaat, ze zijn daar zo star. We proberen de mensen voor problemen te behoeden."
In de Turkse gemeenschap speelt de kwestie niet of nauwelijks, zegt een woordvoerder van het Inspraak Orgaan Turken.

NAAMWET

De Nederlandse Naamwet kent twee beperkingen. Een voornaam mag niet 'ongepast' zijn. Verder mag het geen bestaande achternaam zijn als die niet ook als voornaam gebruikelijk is.
Marokko hanteert een naamlijst. Alleen met een geaccepteerde naam kan iemand de Marokkaanse nationaliteit plus paspoort krijgen. Veel Marokkaanse Nederlanders willen om emotionele redenen en in verband met erfkwesties voor zichzelf en hun kinderen ook de Marokkaanse nationaliteit.

Ook de Turken hebben een Naamwet. Net als in Nederland mag een naam het kind niet belasten (geen lachwekkende namen), maar de naam moet ook 'passen binnen de Turkse cultuur' en buitenlandse namen zijn niet toegestaan, evenmin als de naam Atatürk.


Bron: Brabants Dagblad 22/07/03


Ik heb denk ik ooit eens gelezen dat er een Marokkaanse Amazigh (ik dacht uit belgie) naar de Europese rechter is gestapt. De uitkomst weet ik niet.

Hninanl
19-09-04, 15:40
Dit is echt onzin. Het is gewoon willekeur, niks berberse boycot.

Mijn vriendin heeft haar dochter Wahiba genoemd. Afgeleid van El wahab (de gulle gever), een van de 99 namen van Allah SWT. Als dat niet Islamitisch/arabisch is, weet ik het ook niet meer.

Deze werd door de amsterdamse bevolkingsregister geweigert omdat dez niet op de "namenlijst" voorkwam. Ze vragen dan ook niet of je het kind wel/geen marokkaanse nationaliteit wilt geven, niets (beide ouders hebben ook de nederlandse nationaliteit).

Vader naar het consulaat, stennis maken, stempeltje met accoord gekregen, lijstje is aangepast bij gemeente, hatsikidee voor mekaar.

Het is toch te zot voor woorden??? Nederland doet gewoon mee aan die bureaucratie! Burgers behoeden bla bla...

Al Sawt
19-09-04, 15:48
Geplaatst door Goodnight
Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet? Klopt. In Marokko zijn namen als Sofia en claudia heel populair onderbepaalde kringen.

Al Sawt
19-09-04, 15:58
Geplaatst door Lawrence
Dus in Marokko mag je alleen maar Islamitische namen registreren? Wat valt mij dat tegen, dat anno 2004. Discriminatie gewoon, pure discriminatie op basis van godsdienst. De poort naar de EU zal de komende honderd jaar voor Marokko wel dicht blijven. Het geldt alleen voor Moslims. Joden en andere niet Moslims, mogen een Latijnse naam nemen.

Hopelijk blijft de poort van EU voor Marokko, altijd hermetisch dicht.

Al Sawt
19-09-04, 16:02
Geplaatst door Marsipulami
Zijn moslims verplicht om hun kind een 'islamitische' naam te geven ?

Wanneer is een naam islamitisch en wanneer niet ?

+ argumentatie graag Meeste Arabische namen, zijn niet Islamitisch.

Ze zijn uit de Arabische literatuur en cultuur voortgekomen en hebben een sterke symbolische uitstraling.

Marsipulami
19-09-04, 16:03
Geplaatst door Marsipulami
Zijn moslims verplicht om hun kind een 'islamitische' naam te geven ?

Wanneer is een naam islamitisch en wanneer niet ?

+ argumentatie graag

Ik zal mijn vraagje nog maar een keer uppen. Ik hoor hier spreken over Berbernamen en Turkse namen. Dat doet vermoeden dat niet-arabische namen in de loop van de geschiedenis en samen met de uitbreiding van de islam, ook als moslimnamen werden gezien. Ooit moet de islam een heel tolerant en ruimdenkend karakter gehad hebben. Nu mijn vraag: 'Mag een moslim Jan of Piet of Josefien heten' ? Of zijn er fundamentele theologische bezwaren tegen zulke namen ?

Marsipulami
19-09-04, 16:05
Geplaatst door Al Sawt
Meeste Arabische namen, zijn niet Islamitisch.


Oeps nu had ik over deze reactie gelezen. Maar wat is dan het criterium om een naam als moslimnaam te beschouwen ?

Al Sawt
19-09-04, 16:11
Geplaatst door Marsipulami
Oeps nu had ik over deze reactie gelezen. Maar wat is dan het criterium om een naam als moslimnaam te beschouwen ? Als de naam of defenitie ervan, met Islam te maken heeft.

Namen als Mohammed, Omar of Abdelnaim (dienaar van God) zijn puur Islamitisch.

Namen als Abdellah (dienaar van god), Moussa(Mozes) Maryam(Maria) worden ook door Arabische Christenen gebruikt.

Marsipulami
19-09-04, 16:16
Geplaatst door Al Sawt
Als de naam of defenitie ervan, met Islam te maken heeft.


Zijn er moslimnamen die niks met de islam te maken hebben (sorry voor paradox)



Namen als Mohammed, Omar of Abdelnaim (dienaar van God) zijn puur Islamitisch.

Ja, maar Mohammed is toch ook pre-islamitisch, hoe zouden de ouders van de profeet anders die naam bedacht hebben toen hij nog een kleine spruit was.


Namen als Abdellah (dienaar van god), Moussa(Mozes) Maryam(Maria) worden ook door Arabische Christenen gebruikt.

Ja, dus de islam heeft christelijke namen overgenomen.

Zwarte Schaap
19-09-04, 16:34
Geplaatst door Marsipulami
Ja, dus de islam heeft christelijke namen overgenomen.

Namen zijn niet speciaal aan een godsdienst gebonden. De namen die in de bijbel staan zijn veel ouder dan de bijbel zelf, het zijn gewoon namen die al eeuwen in die regio voorkomen.

amadeus
19-09-04, 17:19
Geplaatst door mark61
Misschien willen die ouders wel dat hun kind wat kan erven in Marokko. Zou zo maar kunnen zijn. Zo zijn er nog tig situaties te bedenken waarbij het erg lastig wordt als NLMarokkaan in Marokko. Je komt bijv. het land niet in zonder identiteitskaart. Ook als je je als 100% Nederlander wenst te afficheren. Bij de grens maken ze uit dat je Marokkaan bent. In dit geval dan een niet-bestaande Marokkaan, maar toch. Denk even na.

Nou als belg moet ik ook mijn identiteitskaart tonen in geval ik naar het buitenland ga. Ik vermoed dat Nederlanders ook gewoon een geldig paspoort moeten hebben. Wat is daar mis mee?

Indien de marokkaanse authoriteiten iemand aanspreken omwille van zijn "marokkaans" uiterlijk terwijl hij nederlander is, is dat dan geen overtreding van de anti-racismewet?

In verband met erfenissen: kunnen in Marokko woonachtige marokkaanse erfgenamen ook niet erven van Nederlandse familieleden met marokkaanse roots? Anders lijkt het me evenzeer een zeer racistische houding. Of kunnen Nederlanders of Belgen gewoon in Marokko geen eigendommen hebben? Waarom kunnen marokkanen dan in Nederland wèl eigendommen hebben?

mark61
19-09-04, 17:30
Geplaatst door Lawrence
Dus in Marokko mag je alleen maar Islamitische namen registreren? Wat valt mij dat tegen, dat anno 2004. Discriminatie gewoon, pure discriminatie op basis van godsdienst. De poort naar de EU zal de komende honderd jaar voor Marokko wel dicht blijven.

André Azoulay.

mark61
19-09-04, 17:37
Geplaatst door Zwarte Schaap
In de Turkse gemeenschap speelt de kwestie niet of nauwelijks, zegt een woordvoerder van het Inspraak Orgaan Turken.

...

Ook de Turken hebben een Naamwet. Net als in Nederland mag een naam het kind niet belasten (geen lachwekkende namen), maar de naam moet ook 'passen binnen de Turkse cultuur' en buitenlandse namen zijn niet toegestaan, evenmin als de naam Atatürk.


Dat is niet helemaal waar. Regelmatig worden Koerdische namen geweigerd. Daarentegen heten Turken regelmatig (vrouwen eerder dan mannen) Rolan, Buket of Prenses. Ik neem aan dat jullie Frans goed genoeg is om deze namen te begrijpen.

Lawrence
19-09-04, 18:19
Geplaatst door Al Sawt
Het geldt alleen voor Moslims. Joden en andere niet Moslims, mogen een Latijnse naam nemen.

Hopelijk blijft de poort van EU voor Marokko, altijd hermetisch dicht.

Hoe zo hoop jij dat de poort van de EU voor Marokko hermetisch dicht blijft?

Lawrence
19-09-04, 18:19
Geplaatst door Al Sawt
Het geldt alleen voor Moslims. Joden en andere niet Moslims, mogen een Latijnse naam nemen.

Hopelijk blijft de poort van EU voor Marokko, altijd hermetisch dicht.

Hoe zo hoop jij dat de poort van de EU voor Marokko hermetisch dicht blijft?

mark61
19-09-04, 18:28
Geplaatst door Lawrence
Hoe zo hoop jij dat de poort van de EU voor Marokko hermetisch dicht blijft?

Dat zou uitgerekend Lawrence of Arabia toch moeten begrijpen.

Marsipulami
19-09-04, 21:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Namen zijn niet speciaal aan een godsdienst gebonden. De namen die in de bijbel staan zijn veel ouder dan de bijbel zelf, het zijn gewoon namen die al eeuwen in die regio voorkomen.

Ja, ik dacht ook zoiets. Maar mogen moslims nou hun kindje Jan of Josefien noemen, of zijn het dan slechte moslims ?

Orakel
19-09-04, 21:40
Geplaatst door amadeus
Nou als belg moet ik ook mijn identiteitskaart tonen in geval ik naar het buitenland ga. Ik vermoed dat Nederlanders ook gewoon een geldig paspoort moeten hebben. Wat is daar mis mee?

Neuh, tis iets anders. Ondanks de NL-pas, moet je een Marokkaanse ID (carte nationale) hebben als je als Marokkaan het land in en uit wilt.



In verband met erfenissen: kunnen in Marokko woonachtige marokkaanse erfgenamen ook niet erven van Nederlandse familieleden met marokkaanse roots? Anders lijkt het me evenzeer een zeer racistische houding.

Weeknie. Misschien dat Vgeld of Alsawt dat weten.


Of kunnen Nederlanders of Belgen gewoon in Marokko geen eigendommen hebben? Waarom kunnen marokkanen dan in Nederland wèl eigendommen hebben? [/quote]

Jawel, kunnen ze wel. D'r schijnen in de kuststeden zelf 'complete' Europese wijken te zijn.
Een gids vertelde me deze zomer dat in Essaouira veel panden in de binnenstad door Europeanen zijn gekocht, om opgeknapt te worden tot vakantiehuis.

deleted user
19-09-04, 21:51
Geplaatst door Marsipulami
Ja, ik dacht ook zoiets. Maar mogen moslims nou hun kindje Jan of Josefien noemen, of zijn het dan slechte moslims ?

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (Uit Saoedie Arabie) (may Allaah have mercy on him) was asked: Does a person who becomes Muslim have to change his name like George or Joseph etc?

He replied:

He does not have to change his name unless it is a name that reflects servitude to someone or something other than Allaah, but it is good to change his name to something better. So if he changes his name from a foreign name to an Islamic name, that is good, but as to whether it is obligatory, no it is not.

But if his name was ‘Abd al-Maseeh [= “slave of the Messiah”, a name common among Arab Christians; a similar name in English cultures would be “Christopher” -- Translator] or something of that nature, then he should change it, but if the name does not imply servitude to anything or anyone other than Allaah, such as George and Paul, etc., then he does not have to change it, because these names are shared by Christians and others. And Allaah is the Source of strength.

Fataawa Islamiyyah, 4/404


Ibn al-Qayyim (1 van de vele leerlingen van Taimiah, rahimahoemoellaah) said:

Because names have meanings, it is wise that there should be a proper connection between the meaning of the names and the object that is carrying the name. It should not be the case that the meaning is not suited to the object and there is no connection between the meaning and the object, because this is what is decreed by the Most Wise, and reality testifies to that. Indeed names have a great impact on the objects to which they are applied, and the objects that carry these names will definitely be influenced by these names, whether these names are good or ugly, whether they refer to meanings of lightness or heaviness, kindness or cruelty.”

Zaad al-Ma’aad, 2/336


Hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to change bad names to good ones.

It was narrated from Ibn ‘Umar that a daughter of ‘Umar was called ‘Aasiyah (disobedient), but the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) renamed her Jameelah (beautiful). Narrated by Muslim, 2139.

The ruling – changing names to good names – has to do with what is mustahabb and preferable; it is not obligatory or binding.

The evidence for that is the report narrated by al-Bukhaari (6190) from Ibn al-Musayyab that his father came to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and he said, “What is your name?” He said, “Hazn (meaning rough).” He said, “You are Sahl (meaning easy).” He said, “I will not change the name that my father gave to me.” Ibn al-Musayyab said, “And we have had roughness (in character) ever since.”

Roughness means being harsh and difficult to deal with.

Ibn Battaal said:

This shows that improving names and changing names to something better is not something that is obligatory.

Fath al-Baari

Marsipulami
19-09-04, 22:17
Geplaatst door deleted user
Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (Uit Saoedie Arabie) (may Allaah have mercy on him) was asked: Does a person who becomes Muslim have to change his name like George or Joseph etc?

He replied:

He does not have to change his name unless it is a name that reflects servitude to someone or something other than Allaah, but it is good to change his name to something better. So if he changes his name from a foreign name to an Islamic name, that is good, but as to whether it is obligatory, no it is not.

But if his name was ‘Abd al-Maseeh [= “slave of the Messiah”, a name common among Arab Christians; a similar name in English cultures would be “Christopher” -- Translator] or something of that nature, then he should change it, but if the name does not imply servitude to anything or anyone other than Allaah, such as George and Paul, etc., then he does not have to change it, because these names are shared by Christians and others. And Allaah is the Source of strength.

Fataawa Islamiyyah, 4/404


Ibn al-Qayyim (1 van de vele leerlingen van Taimiah, rahimahoemoellaah) said:

Because names have meanings, it is wise that there should be a proper connection between the meaning of the names and the object that is carrying the name. It should not be the case that the meaning is not suited to the object and there is no connection between the meaning and the object, because this is what is decreed by the Most Wise, and reality testifies to that. Indeed names have a great impact on the objects to which they are applied, and the objects that carry these names will definitely be influenced by these names, whether these names are good or ugly, whether they refer to meanings of lightness or heaviness, kindness or cruelty.”

Zaad al-Ma’aad, 2/336


Hence the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) used to change bad names to good ones.

It was narrated from Ibn ‘Umar that a daughter of ‘Umar was called ‘Aasiyah (disobedient), but the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) renamed her Jameelah (beautiful). Narrated by Muslim, 2139.

The ruling – changing names to good names – has to do with what is mustahabb and preferable; it is not obligatory or binding.

The evidence for that is the report narrated by al-Bukhaari (6190) from Ibn al-Musayyab that his father came to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) and he said, “What is your name?” He said, “Hazn (meaning rough).” He said, “You are Sahl (meaning easy).” He said, “I will not change the name that my father gave to me.” Ibn al-Musayyab said, “And we have had roughness (in character) ever since.”

Roughness means being harsh and difficult to deal with.

Ibn Battaal said:

This shows that improving names and changing names to something better is not something that is obligatory.

Fath al-Baari


Ok volgens deze uitleg van onverdachte geleerden is er dus in islamitisch opzicht niks mis mee als Marokkanen voortaan hun kindje Jan of Josefien willen heten. Zelfs muslim en boekhari zien en geen graten in.

Afrux
19-09-04, 23:10
Geplaatst door Goodnight
Gisteren was ik op bezoek geweest bij een vriendin.Die was gezegend met de geboorte van een dochtertje.
Een erg mooi dochtertje.
Maar mama was verdrietig want het wurmpje is nauwelijks 6 weken oud en heeft nu al met een advocaat te maken.
Reden?
Mama had ruim voor de geboorte een naam in gedachten.Maandenlang hebben we gesmst en gebeld en internet en namenboekjes doorgespitst.
mama wist al dat het een meisje zou worden, maar je weet het nooit dus....als we een mooie meisjesnaam hadden begon ze alweer te twijfelen.En als het nou wel een jongen wordt?
Dus snel een reservenaam gekozen, nog een aantal unisex namen gevonden en mama had een compleet lijstje waar ze uit mocht gaan kiezen.

Uiteindelijk viel de keuze op Saffana.Voor de zekerheid verschillende Islamitische namen boekjes gelezen en diverse Islamitiche sites bezocht zodat er geen misverstand over kon ontstaan.
Het werd dus Saffana..........dachten we.
De troste vader meldde zijn beeldschone dochter aan bij het bevolkingsregister en wilde vervolgens hetzelfde doen bij het Marokkaanse consulaat.
Maar dat feestje ging niet door.De naam was niet Islamitisch!!!!!!

Volgens de bierzuipende kettingrokende bureaucratische snorremans achter de balie.
De net-mama schoot uiteraard in de stress, want wat nu?
Wat te doen?
Waarom is die naam islamitisch?
Het staat toch in dit boekje?
Nee volgens snorremans wordt dat boekje ook gebruikt door joden en christenen.
P-E-R-P-L-E-X stonden we!!!

Maar er zat niets anders op dan de naam te veranderen in Saffae en een naamswijziging aan te vragen bij het bevolkingsregister wat de jonge ouders weer op kosten jaagt!

Ik vind het echt ronduit belachelijk dat er in Marokko mensen met de vreemdse namen rondlopen die ABSOLUUT niets islamitisch hebben en dat een naam die duidelijk op verschillende sites en in verschillende islamitische boeken staat afgwezen wordt omdat het niet islamitisch zou zijn.

Wie heeft hier meer ervaring mee?
En wat vinden jullie van het argument?
Misschien is er iets wat ik nog niet weet?

Naar mijn weten bestaan islamitische niet. In de islam staat enkel dat een naam een goede betekenis moet hebben. Bovendien wordt de voorkeur gegeven aan namen die met ABD beginnen (abd allah = letterlijk vertaald: slaaf van God, abd allatif, abl arrahman, etc... De tweede gedeelte van het woord vertegenwoordigt een van de 99 namen van God in de islam.


De Arabieren voor de islam gaven aan hun kinderen slechte namen om ze op deze manier te behoeden voor de duivels. Terwijl ze juist hun slaven goede namen gaven om de toorn op te vangen en zo het gezin te behoeden. Zelfs de moeder van Mohammed had een dergelijke familie naam. Namelijk Beni Kilaab (zonen van Honden).

Naar mijn weten staat nergens in de islam dat er islamitische namen zijn. Zelfs de bekende namen zoals Mohammed, of van zijn vader abd allah, etc... waren er voor de komst van de islam. Bovendien zijn 99,9999% van de namen van Profete en boodschappers (100124 "corrigeer me als ik ernaast zit)" zijn namen van joden. Want ongeacht MOhammed zijn alle deze boodschappers en profeten van Joodse Origine.

De Christelijk en joodse vrouw van Mohammed hebben ook hun namen behouden! Moesten ze dan niet deze Islamiseren???

De lijst die door sommige landen zoals Marokko gefabriceerd is met zogenaamde islamitische namen.. Die inmiddels vrijwel bij alle gemeentes is verwijderd onder druk van Amazigh bewging, is in wijze niets anders dan een lijst met Arabische namen. Dit is natuurlijk een onderdeel van de Arabesiringpolitiek.

Op deze lijst staan zelfs namen die anti islamitisch zijn, zoals:
Nihad : zij met grote borsten
Abla: zij met grote kont, etc..

Maar wat heeft ook weer een naam zoals fahd = panter, Jawad = kleine ezel, Qamar = maan, Jamal = Kameel, etc met islam te maken?

Waarom mocht Qamar (in het Arabisch wel) en Taziri in het berbers niet terwijl beide namen Maan betekenen? Een vriend van mij moest drie jaar bij 5 verschillende rechters om zijn dochter Taziri te kunnen noemen!!!

Waarom mochten wereld vreemde namen zoals Sabrina, Sofia, Catarina, die niet op de lijst stonden wel ingeschreven worden en Berbers namen niet. Als deze lijst een islamitische lijst was??


Het handvest van het kind dat door marokko is ondertekend staat dat ieder ouder het recht heeft om zelf een naam aan zijn kind te geven. Laat je niet gek maken. Kies zelf een naam voor je kind en laat ze het niet zelf voor je doen.

Het enige wat je moet beseffen als ouder in het belang van het kind dat het een naam moet zijn met een goede betekenis.

Al Sawt
20-09-04, 01:11
Geplaatst door mark61
Dat zou uitgerekend Lawrence of Arabia toch moeten begrijpen. :D

Goodnight
20-09-04, 11:54
Geplaatst door Lawrence
Als jij dat niet zo erg vindt, dan stel ik voor dat alleen christelijke namen in het bevolkingsregister van Nederland miogen worden ingeschreven. Ben jij dan nog steeds :slaap: ?

Face it, pure discriminatie van Marokko. Ik had dit in iedergeval niet verwacht.

wat bazel jij nou weer.

Dit heeft niets met islamitische namen te maken.Dit IS een islamitische naam die niet geaccepteerd wordt door het consulaat.Gewoon omdat ze lekker dwars willen zitten, bureaucratisch willen doen.
heeft verder niets met de Islam te maken.

Joden gebruiken gewoon hun Hebreeuwse namen in Marokko hoor.Dus bind maar ff snel in wil je met je domme insinuaties!

amadeus
20-09-04, 11:59
Geplaatst door Goodnight
wat bazel jij nou weer.
Dit heeft niets met islamitische namen te maken.Dit IS een islamitische naam die niet geaccepteerd wordt door het consulaat.Gewoon omdat ze lekker dwars willen zitten, bureaucratisch willen doen.
heeft verder niets met de Islam te maken.

Joden gebruiken gewoon hun Hebreeuwse namen in Marokko hoor.Dus bind maar ff snel in wil je met je domme insinuaties!

Dit stond in de openingspost:


Uiteindelijk viel de keuze op Saffana.Voor de zekerheid verschillende Islamitische namen boekjes gelezen en diverse Islamitiche sites bezocht zodat er geen misverstand over kon ontstaan.
Het werd dus Saffana..........dachten we.
De troste vader meldde zijn beeldschone dochter aan bij het bevolkingsregister en wilde vervolgens hetzelfde doen bij het Marokkaanse consulaat.
Maar dat feestje ging niet door.De naam was niet Islamitisch!!!!!!

Goodnight
20-09-04, 12:12
Geplaatst door amadeus
Dit stond in de openingspost:

Nog een keer voor jou dan:

Die imbeciel bij het consulaat gaf als reden op dat het geen islamitische naam zou zijn.

Er zijn geloof ik de afgelopen 5 pagina's allerlei argumenetn genoemd waaruit blijkt dat het consulaat onzin uitkraamt want:

a. het stond in een islamitisch namen boekje...dus eigenlijk hadden ze geen poot om op te staan.
b.de islam vraagt niet van je dat je een islamitische naam moet geven, er wordt alleen gewezen op dat je voor je kinderen mooie namen met een mooie betekenis moet kiezen.

Tomas
20-09-04, 12:16
Geplaatst door Goodnight
Nog een keer voor jou dan:

Die imbeciel bij het consulaat gaf als reden op dat het geen islamitische naam zou zijn.

Er zijn geloof ik de afgelopen 5 pagina's allerlei argumenetn genoemd waaruit blijkt dat het consulaat onzin uitkraamt want:

a. het stond in een islamitisch namen boekje...dus eigenlijk hadden ze geen poot om op te staan.
b.de islam vraagt niet van je dat je een islamitische naam moet geven, er wordt alleen gewezen op dat je voor je kinderen mooie namen met een mooie betekenis moet kiezen.

Dus de verontwaardiging gaat niet over het principe dat de overheid niks te maken heeft met jouw leven op dit punt, maar meer over de kwaliteit waarmee ze dat doen?

Goodnight
20-09-04, 12:22
Geplaatst door Tomas
Dus de verontwaardiging gaat niet over het principe dat de overheid niks te maken heeft met jouw leven op dit punt, maar meer over de kwaliteit waarmee ze dat doen?

Over beiden:
het is bullshit wat ze lopen te verkondigen want hier beperken ze mensen die hun kind een naam willen geven.
In Marokko kan je je kind ieder denkbare naam geven.Daar wrodt ineens geen rekening met de Islam gehouden.

Bovendien is het superdom van het consulaat, als je wil beweren alleen moslim namen te accepteren zouden ze zich toch een in moeten verdiepen wat dat precies inhoudt.

ik vond de opmerking van Lawrence kul, hij insinueerde dat men in Marokko als niet moslim dus verplicht was een islamitische naam te kiezen.

En dat is nou de hele issue....

Tomas
20-09-04, 12:25
Geplaatst door Goodnight
Over beiden:


Ah, ok.



ik vond de opmerking van Lawrence kul, hij insinueerde dat men in Marokko als niet moslim dus verplicht was een islamitische naam te kiezen.

En dat is nou de hele issue....

Waarom is er dan mis met de optie om tegen de ambtenaar te zeggen: "Man zeik, niet ik ben geen moslim." Daar zal allah je toch niet voro straffen? 't is maar een corrupt ambtenaartje.

Lawrence
20-09-04, 12:39
Geplaatst door Goodnight
Over beiden:
het is bullshit wat ze lopen te verkondigen want hier beperken ze mensen die hun kind een naam willen geven.
In Marokko kan je je kind ieder denkbare naam geven.Daar wrodt ineens geen rekening met de Islam gehouden.

Bovendien is het superdom van het consulaat, als je wil beweren alleen moslim namen te accepteren zouden ze zich toch een in moeten verdiepen wat dat precies inhoudt.

ik vond de opmerking van Lawrence kul, hij insinueerde dat men in Marokko als niet moslim dus verplicht was een islamitische naam te kiezen.

En dat is nou de hele issue....

Als je ook geen islamitische naam mag geven aan je kind dan neem ik mijn woorden terug. Ik meende gelezen te hebben in je openingspost dat de naam werd geweigerd omdat deze "niet Islamitisch" zou zijn.

Als je ook niet-Islamitische namen mag geven aan je kinderen is er dus niets aan de hand (i.e. geen discriminatie).

Maar waarom schrijf je je kind nog in een bevolkingsregister van Marokko? Heeft dat te maken met trots op je afkomst of heeft het ook materieële voordelen? Ik heb in bovenstaande nog geen duidelijke materiële redenen gezien.

Goodnight
20-09-04, 14:30
Geplaatst door Tomas
Ah, ok.



Waarom is er dan mis met de optie om tegen de ambtenaar te zeggen: "Man zeik, niet ik ben geen moslim." Daar zal allah je toch niet voro straffen? 't is maar een corrupt ambtenaartje.

waarom zou die vriendin dat moeten zeggen?
Dit is iemand die wel islamitisch is, een mooie naam voor haar kindje had.Maar die werd niet geaccepteerd omdat het ZOGENAAMD niet islamitisch genoeg zou zijn.

Het gaat dus niet om iemand die niet-islamitisch is.
Vreemd genoeg worden juist namen geaccepteerd die een Europeese achtergrond hebben.Daarmee wordt dat argument van die stomme ambtenaartjes teniet gedaan.

Goodnight
20-09-04, 14:39
Geplaatst door Lawrence
Als je ook geen islamitische naam mag geven aan je kind dan neem ik mijn woorden terug. Ik meende gelezen te hebben in je openingspost dat de naam werd geweigerd omdat deze "niet Islamitisch" zou zijn.

Als je ook niet-Islamitische namen mag geven aan je kinderen is er dus niets aan de hand (i.e. geen discriminatie).

Maar waarom schrijf je je kind nog in een bevolkingsregister van Marokko? Heeft dat te maken met trots op je afkomst of heeft het ook materieële voordelen? Ik heb in bovenstaande nog geen duidelijke materiële redenen gezien.

ok,de redenen waarom wij Marokkanen onze kinderen inschrijven is om diverse redenen.
De meesten doen het uit trots op hun afkomst.
Maar het heeft ook een praktische reden: stel dat echtpaar gaan naar Marokko met hun twee kindjes.De een staat ingeschreven en de ander niet.Dan kunnen ze daar behoorlijk problemen mee krijgen.Zie maar te bewijzen dat het je kind is.En aan een eventuele NL paspoort hebben ze op dat moment maling.
Je kind is dan ook geen Marokkaan(se) en kan dus ook nooit aanspraak doen op erfenissen en volgens mij heeft het verder ook nog andere consequenties...maar daar weet ik het fijne niet van.

Tomas
20-09-04, 14:44
Geplaatst door Goodnight
waarom zou die vriendin dat moeten zeggen?
Dit is iemand die wel islamitisch is, een mooie naam voor haar kindje had.Maar die werd niet geaccepteerd omdat het ZOGENAAMD niet islamitisch genoeg zou zijn.

Het gaat dus niet om iemand die niet-islamitisch is.
Vreemd genoeg worden juist namen geaccepteerd die een Europeese achtergrond hebben.Daarmee wordt dat argument van die stomme ambtenaartjes teniet gedaan.

Ja, ja, ik had al wel door hoe dom en onnozel die ambtenaar is. Daarom vroeg ik mij ook af waarom je in zo'n geval niet tegen de mallot zegt dat ie niet moet zeiken, omdat je geen moslim bent. Dat wil niet zeggen dat je het niet bent. Dat heet een leugentje om bestwil op z'n dutch. Want dan mag je toch wel een naam nemen die je goeddunkt?

Goodnight
20-09-04, 14:52
Geplaatst door Tomas
Ja, ja, ik had al wel door hoe dom en onnozel die ambtenaar is. Daarom vroeg ik mij ook af waarom je in zo'n geval niet tegen de mallot zegt dat ie niet moet zeiken, omdat je geen moslim bent. Dat wil niet zeggen dat je het niet bent. Dat heet een leugentje om bestwil op z'n dutch. Want dan mag je toch wel een naam nemen die je goeddunkt?

ok, wilde even duidelijk maken dat het dus aan die so called ambtenaar ligt.
Ja ik snap je punt wel, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Je hebt namelijk niet erg veel joodse of christelijke Marokkanen hier in NL.Dus als je dat zegt neemt ie je niet eens serieus.Dat zal hem alleen nog maar sterken in zijn dictatoraal gedrag.

Tomas
20-09-04, 15:02
Geplaatst door Goodnight
ok, wilde even duidelijk maken dat het dus aan die so called ambtenaar ligt.
Ja ik snap je punt wel, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Je hebt namelijk niet erg veel joodse of christelijke Marokkanen hier in NL.Dus als je dat zegt neemt ie je niet eens serieus.Dat zal hem alleen nog maar sterken in zijn dictatoraal gedrag.

Waarom doet je geloof of wat dan ook er nog toe als je geen Moslim bent? Ik bedoel zijn er dan ook joodse, christelijke, agnostische, atheistische, budistische etc namen voor die resp. bevolkingsgroepen? Dat wordt knap ingewikkeld?

Goodnight
20-09-04, 15:10
Geplaatst door Tomas
Waarom doet je geloof of wat dan ook er nog toe als je geen Moslim bent? Ik bedoel zijn er dan ook joodse, christelijke, agnostische, atheistische, budistische etc namen voor die resp. bevolkingsgroepen? Dat wordt knap ingewikkeld?

net alsof dat iets nieuws voor je is.
Tuurlijk heb je aparte namen voor al die geloofsgroepen die je net noemde.
Bovendien, met alle respect, ik wil mijn kind een niet Europeese naam geven, er zijn Europeese mooie namen, maar ik blijf de oosterse/arabische namen toch het mooist vinden.
Mijn kindje zal dus niet 1 2 3 Peter of Annemiek heten.
Net zo min als dat er veel Europeanen zijn die hun kind Arabische namen geven.
Maar wil wel dat de naam die ik kies geaccepteerd wordt door dat stomme consulaat.

Tomas
20-09-04, 15:18
Geplaatst door Goodnight
net alsof dat iets nieuws voor je is.


Nou, hoe had ik moeten weten dat er in Marokko lijstjes voor iedere religie circuleren? Ik wist alleen dat men arabische namen probeert te pushen. EN het was nieuw voor mij dat dit alleen voor Moslims geldt. Dus dan denk ik: dan zeg je toch dat je geen moslim bent?

Maar nu komt jij dus met het nieuws dat iedere bevolingsgroep beperkt is tot de door de overheid bepaalde namen die daarbij horen. Ik zou dus moeten kiezen voor een atheistische naam what-ever-that-may-be.


Tuurlijk heb je aparte namen voor al die geloofsgroepen die je net noemde.

Nou, zo natuurlijk is dat niet voro mij. Ik moet wel ff wennen aan het idee, dat een overheid er zo over denkt.


Bovendien, met alle respect, ik wil mijn kind een niet Europeese naam geven, er zijn Europeese mooie namen, maar ik blijf de oosterse/arabische namen toch het mooist vinden.
Mijn kindje zal dus niet 1 2 3 Peter of Annemiek heten.

Dat moet je zelf weten. Volgens mij lees je maar weer half ofzo.


Net zo min als dat er veel Europeanen zijn die hun kind Arabische namen geven.

Ik vind het prima. Ze doet maar. Zelf hebben we namen gekozen die we zelf mooi vonden zonder te overwegen of er mensen bestaan die daar min-of-meer bewust niet voor zouden kiezen.


Maar wil wel dat de naam die ik kies geaccepteerd wordt door dat stomme consulaat.

Dan zeg je toch even dat je gelooft in datgene waar die specifieke naam die jij wilt toe behoort?

mark61
20-09-04, 15:56
Geplaatst door Lawrence
Ik heb in bovenstaande nog geen duidelijke materiële redenen gezien.

Dan moet je beter lezen.

RinC
20-09-04, 23:41
Geplaatst door Goodnight
wat bazel jij nou weer.

Dit heeft niets met islamitische namen te maken.Dit IS een islamitische naam die niet geaccepteerd wordt door het consulaat.Gewoon omdat ze lekker dwars willen zitten, bureaucratisch willen doen.
heeft verder niets met de Islam te maken.

Joden gebruiken gewoon hun Hebreeuwse namen in Marokko hoor.Dus bind maar ff snel in wil je met je domme insinuaties!


Over joden gesproken. Op deze site staat een lijst met de betekenissen van namen die Marokkaanse joden hadden/hebben: http://dafina.net/meaningofthenames.htm

Al Sawt
21-09-04, 00:12
Geplaatst door amadeus


In verband met erfenissen: kunnen in Marokko woonachtige marokkaanse erfgenamen ook niet erven van Nederlandse familieleden met marokkaanse roots? Als ze in aanmerking komen voor de erfenis, dan hebben ze recht op een deel van de erfenis.





Anders lijkt het me evenzeer een zeer racistische houding. Of kunnen Nederlanders of Belgen gewoon in Marokko geen eigendommen hebben? Waarom kunnen marokkanen dan in Nederland wèl eigendommen hebben? Er zijn zat buitenlanders, die eigendommen bezitten in Marokko.