PDA

Bekijk Volledige Versie : Brandstichting in asielcentrum in Vottem



Marsipulami
18-09-04, 10:57
Brandstichting in asielcentrum in Vottem


07:12:40

BRUSSEL - Kort na middernacht zaterdag is brand uitgebroken in het gesloten asielcentrum in Vottem, in de provincie Luik. Vijf personen raakten daarbij gewond. Volgens de eerste gegevens van het onderzoek, zou het vuur zijn aangestoken.

De brandweer van Luik werd rond 0.45 uur ter plaatse geroepen voor brand in twee kamers van het gesloten centrum. Het vuur kon snel geblust worden, maar vijf personen raakten bevangen door de rook. Ze moesten in een hospitaal verzorgd worden. Veertig anderen moesten worden ondergebracht in een andere vleugel van het centrum.
18/09/2004 - belga - bvb

Marsipulami
18-09-04, 11:53
Slechts drie clix op dit bericht terwijl het al halfweg de pagina is gezakt. Twintig jaar geleden zou het hele land op z'n kop gestaan hebben als er zoiets gebeurde. Aan rassenhaat geraakt men snel gewoon.

taouanza
18-09-04, 22:34
het zijn geen Joden.

Westerlingen heb het te druk met zich beschaafd voor te doen dat ze geen tijd hebben om echt beschaafd te zijn.

deleted user
18-09-04, 22:37
Geplaatst door Marsipulami
Slechts drie clix op dit bericht terwijl het al halfweg de pagina is gezakt. Twintig jaar geleden zou het hele land op z'n kop gestaan hebben als er zoiets gebeurde. Aan rassenhaat geraakt men snel gewoon.

De reuzen zijn op uitsterven.

mark61
18-09-04, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
Slechts drie clix op dit bericht terwijl het al halfweg de pagina is gezakt. Twintig jaar geleden zou het hele land op z'n kop gestaan hebben als er zoiets gebeurde. Aan rassenhaat geraakt men snel gewoon.

1) Tis in België. Dus dat interesseert geen hond.

2) Dr is hier al eerder massahysterie uitgebroken, waarna later bleek dat de vork iets anders in de steel zat. Wie weet staat morgen in de krant dat die brand door kortsluiting is ontstaan, of aangestoken door asielzoekers. Allemaal niet ondenkbaar. Dus houd je kruit nog even droog. Trouwens, in België was het toch perfect?

Enfin, je staat weer bovenaan.

Marsipulami
18-09-04, 23:50
Geplaatst door mark61
1) Tis in België. Dus dat interesseert geen hond.

Nah, België is voorlopig ook een land. Ik herinner me Rostock in Duitsland waar het in brand steken van een asielcentrum tot een storm van verontwaardiging leidde in Nl. Nederlanders vinden racisme in het buitenland meestal nog erger dan racisme in het binnenland.



2) Dr is hier al eerder massahysterie uitgebroken,

Ja, ik herinner me het Fortuyn tijdperk. In massahysterie zijn Nederlanders wel goed.



waarna later bleek dat de vork iets anders in de steel zat. Wie weet staat morgen in de krant dat die brand door kortsluiting is ontstaan,

Alles kan maar iets is waar tot het tegendeel wordt bewezen. De lauwe reactie op de huidige informatie spreekt boekdelen.



of aangestoken door asielzoekers.

Zou me niks verwonderen dat het een daad van wanhopige asielzoekers is.


Allemaal niet ondenkbaar. Dus houd je kruit nog even droog.

Ik stoor me minder aan het in brand steken van een asielcentrum dan aan de onverschillige reactie erop.


Elie Wiesel, overlevende van Auschwitz, schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, zei: "Antisemitisme is slecht, niet alleen voor het slachtoffer, maar ook voor de toeschouwer. Er waren drie rollen in de tragedie van de Tweede Wereldoorlog: die van de moordenaar, het slachtoffer en de toeschouwer. En zonder de toeschouwer zou de moordenaar nooit zoveel slachtoffers hebben gemaakt. Heel mijn leven heb ik geprobeerd de onverschilligheid van de toeschouwer te bestrijden. Ik heb altijd geloofd dat het tegengestelde van liefde niet haat is, maar onverschilligheid. En dat betekent dat het tegengestelde van kennis niet onwetendheid is, maar onverschilligheid. Het tegengestelde van hoop is niet zonder hoop leven, maar onverschillig in het leven staan. Het tegengestelde van leven is niet dood, maar onverschilligheid voor leven en dood. En daarom geloof ik dat literatuur of kunst of schrijven of onderwijzen of werken voor de menslievendheid maar één doel heeft: de strijd aangaan tegen onverschilligheid. (...) Onverschilligheid tast alles aan, het sust in slaap en doodt nog voordat het doodt. De onverschilligheid is het meest verraderlijke van alle gevaren."




Enfin, je staat weer bovenaan.

Dank u

mark61
19-09-04, 18:08
Geplaatst door Marsipulami
Nah, België is voorlopig ook een land. Ik herinner me Rostock in Duitsland waar het in brand steken van een asielcentrum tot een storm van verontwaardiging leidde in Nl. Nederlanders vinden racisme in het buitenland meestal nog erger dan racisme in het binnenland.

Dat waren neonazi's. Da vinden we eng. Hier weten we nog niks. Dat Nederlanders erg goed zijn in naar anderen wijzen terwijl ze tot de nek in de stront staan weet ik heel goed.


Ja, ik herinner me het Fortuyn tijdperk. In massahysterie zijn Nederlanders wel goed.

Daar zijn we niet de enigen in. In België spreken we geloof ik van gelatenheid. Kortom, tis nooit goed.


Alles kan maar iets is waar tot het tegendeel wordt bewezen. De lauwe reactie op de huidige informatie spreekt boekdelen.

Dr is zeker gewenning. Maar dit is vooralsnog een verhaal met veel vraagtekens.


Zou me niks verwonderen dat het een daad van wanhopige asielzoekers is.

Nou dan, zeg ik toch. Jij wist net nog zeker dat het rassenhaat (groot woord trouwens) was. Nu trek je toch een beetje terug.


Ik stoor me minder aan het in brand steken van een asielcentrum dan aan de onverschillige reactie erop.

Ik stoor me aan jumping to conclusions. Ik was hier ook de eerste die het verhaal van de RERfrançaise in twijfel trok. En het Iranexecutiegeval.


Elie Wiesel, overlevende van Auschwitz, schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede, zei: ...De onverschilligheid is het meest verraderlijke van alle gevaren."

Elie Wiesel vergist zich. Wat hij onverschilligheid noemt is in feite angst voor je eigen hachje. Zo kan je van de joden in die tijd ook wel zeggen dat ze onverschillig waren, omdat alleen de Warschause joden in opstand kwamen. Ik zou ook liever strijdend ten onder gaan, maar ik geloof dat 'men', joden en niet-joden, dachten en hoopten dat het allemaal wel niet zo'n vaart zou lopen. Als ik goed geïnformeerd ben.


Dank u

:hihi: Graag gedaan. Kijk, daar ben je al weer bovenaan. Efkes dan toch.

amadeus
20-09-04, 08:44
VOTTEM - Een asielzoeker heeft vrijdagnacht geprobeerd om uit het gesloten centrum van Vottem, bij Luik, te ontsnappen door brand te stichten.


De brandweer van Luik kreeg kort voor 1 uur een oproep binnen voor brand in twee kamers van het centrum. Omdat het vuur de gemoederen van de 140 personen die in het centrum zijn opgesloten danig had opgehitst, moest de politie versterking roepen om de asielzoekers van de getroffen vleugel te overtuigen tijdelijk in de tweede vleugel hun intrek te nemen. Pas daarna konden de pompiers beginnen blussen.

Het vuur bleek aangestoken en de brandstichter had van de onrust tijdens de interventie van politie en brandweer geprofiteerd om samen met een paar metgezellen de biezen te pakken. Zij konden echter snel weer in de kraag worden gevat. De brandstichter had een uur voor de feiten al geprobeerd om te ontsnappen, maar die poging werd verijdeld.

Door het vuur raakten vijf personen in ademnood. Zij moesten in het ziekenhuis verzorgd worden.


-----------------------------

Waar blijft de verontwaardiging?