PDA

Bekijk Volledige Versie : Buurtvaders op retour



Seif
18-09-04, 12:18
HANNELOES PEN en ROB ROMBOUTS

AMSTERDAM - De buurtvaders in Amsterdam-West hebben nauwelijks nog invloed op de criminele jongeren in de wijk. Hun aanpak werkt niet bij jongeren die hier zijn opgegroeid.

Dat zeggen criminologen, jongerenwerkers en een buurtvader van het eerste uur die een ander jongerenproject is begonnen.

Aanleiding tot het buurtvaderproject waren de rellen rond het August Allebéplein in 1998 tussen politie en Marokkaanse jongeren. Marokkaanse vaders besloten daarna hun gezag te laten gelden door overlast veroorzakende jongeren aan te spreken op hun gedrag. Het initiatief werd overladen met lof.

Maar na vijf jaar is het succes voorbij. De jongeren van nu zijn niet gevoelig meer voor de autoritaire aanpak van de vaak oudere buurtvaders; enkelen van hen zagen vorige week hun eigen zoons voor de rechter staan. Daarbij hebben de vaders minder te doen omdat de criminaliteit in de buurt volgens de politie is verminderd. De invloed van de buurtvaders op deze daling is moeilijk te meten. Na de rellen in 1998 werden ook allerlei andere projecten gestart.

''De formule van de buurtvaders is een stap achteruit, niet vooruit,'' zegt antropoloog Frank van Gemert van de Vrije Universiteit, die onderzoek deed naar de buurtvaders. ''Het gezag van de ouders en de hiërarchische verhoudingen zoals die golden in Marokko, moeten in de ogen van de buurtvaders worden hersteld. Maar zo kom je er niet.''

Gerard074
18-09-04, 12:54
Dit project van de buurtvaders heeft volgens mij nooit gewerkt. Je hebt jongeren nodig met respect, de grootste groep jongeren hebben dit nog, die hadden daar geen buurtvaders voor nodig, de groep criminelen die overbleven zijn nooit gevoelig geweest voor dit soort ideeele projecten, deze groep is ontdaan van elk normbesef hier helpt alleen een flinke repressieve straf.

Marsipulami
18-09-04, 12:56
:boer:


Die Amsterdammers moeten niet zoveel zeuren. Die kleine criminaliteit is onderdeel van de charmes van een grote stad. Het zou maar een saaie boel geworden zijn daar in Amsterdam zonder Marokkanen.

Goodnight
18-09-04, 14:46
De buurtvaders waren op eigen initiatief begonnen met dit project.
Toendertijd oogste het onzettend veel bijval.Het werd zelfs overgenomen door andere gemeenten.
Ik woonde in 2001 een bijeenkomst bij waarbij politie, buurtagenten media aanwezig waren.Het werd toen als DE oplossing gezien.
Belgie toonde zelf interesse in het project.

Om nu te roepen dat het niet gewerkt heeft is grote onzin.
Dan kunnen we hete hele politieapparaat wel mislukt noemen als je ziet dat ook zij deze jongeren blijkbaar niet de bass kunnen.

is altijd lekker makkelijk als iets succes heeft om het te roemen en proberen met de eer vandoor te gaan en als het door wat voor oorzaak dan ook minder goed loopt de grond in te trappen!
De gemeente had niet voor niets toen zoveel interesse in dit project!

Toevallig woon ik in die buurt en ondanks hetgeen de buurtvaders geprobeerd hebben te doen zie je dat de buurt steeds meer achteruit gaat.Men zou beter aandoen om deze achetruitgang tegen te gaan dan te gaan zeuern over een project waar ze toen maar al te blij mee waren!

mark61
18-09-04, 14:52
Geplaatst door Goodnight
Toevallig woon ik in die buurt en ondanks hetgeen de buurtvaders geprobeerd hebben te doen zie je dat de buurt steeds meer achteruit gaat.Men zou beter aandoen om deze achetruitgang tegen te gaan dan te gaan zeuern over een project waar ze toen maar al te blij mee waren!

Wat is achteruitgang?

Gerard074
18-09-04, 15:13
Geplaatst door Goodnight
De buurtvaders waren op eigen initiatief begonnen met dit project.
Toendertijd oogste het onzettend veel bijval.Het werd zelfs overgenomen door andere gemeenten.
Ik woonde in 2001 een bijeenkomst bij waarbij politie, buurtagenten media aanwezig waren.Het werd toen als DE oplossing gezien.
Belgie toonde zelf interesse in het project.

Om nu te roepen dat het niet gewerkt heeft is grote onzin.
Dan kunnen we hete hele politieapparaat wel mislukt noemen als je ziet dat ook zij deze jongeren blijkbaar niet de bass kunnen.

is altijd lekker makkelijk als iets succes heeft om het te roemen en proberen met de eer vandoor te gaan en als het door wat voor oorzaak dan ook minder goed loopt de grond in te trappen!
De gemeente had niet voor niets toen zoveel interesse in dit project!

Toevallig woon ik in die buurt en ondanks hetgeen de buurtvaders geprobeerd hebben te doen zie je dat de buurt steeds meer achteruit gaat.Men zou beter aandoen om deze achetruitgang tegen te gaan dan te gaan zeuern over een project waar ze toen maar al te blij mee waren!

Nee maar begrijp me niet verkeerd, alles respect voor de buurtvaders, e hadden de juiste bedoelingen, maar resultaat is nihil geweest, natuurlijk is iedereen in het begin enthousiast, alle iniatieven waar mogelijk de achteruitgang meer gestopt kan worden worden met beide handen aangegrepen. En je zegt zelf ook "ondanks hetgeen de buurtvaders geprobeerd hebben te doen zie je dat de buurt steeds meer achteruit gaat........"

En inderdaad hoe de politie de laatste 20 jaar tewerk gaat kan je voor een groot gedeelte ook als een mislukking noemen.

Jar
18-09-04, 17:21
Goodnight:

Toevallig woon ik in die buurt en ondanks hetgeen de buurtvaders geprobeerd hebben te doen zie je dat de buurt steeds meer achteruit gaat.Men zou beter aandoen om deze achetruitgang tegen te gaan dan te gaan zeuern over een project waar ze toen maar al te blij mee waren!

Nadat je antwoord hebt gegeven wat die achteruitgang inhoud, wil je dan ook eens even zeggen hoe die achteruitgang tot stand komt?

mrz
18-09-04, 17:43
??? De niet criminele buurtvaders zijn op hun retour??? Huh??? Of wat staat er precies?