PDA

Bekijk Volledige Versie : Dit is wat de maatschappij voort heeft gebracht.



deleted user
18-09-04, 21:07
gewist

Mill
18-09-04, 21:27
Dit is wat de maatschappij voort heeft gebracht.

Klassiek geval van overmacht inderdaad. Ontslag van rechtsvervolging is het enige wat er op zit. En een schadevergoeding voor de in hechtenis doorgebrachte tijd.

Mill
18-09-04, 21:32
Geplaatst door deleted user
Blaat er maar omheen. Totdat straks een tienjarige knul de trekker over haalt.

Ik zeg het je alvast bij voorbaat, ik voel me in niets verantwoordelijk.

Waarom zou je? Wie de trekker overhaalt is verantwoordelijk. En dat weet iedereen diep in z'n hart. Ook degene die de trekker overhaalt.

Goodnight
18-09-04, 23:34
Tragisch verhaal B.

Wat me vooral verbaast zijn de tegenstellingen waarmee deze jongen blijkbaar mee te kampen heeft.
Zo jong al getrouwd en vader van een kindje?
Vriendin? gewapende overval?
voorbereiden van een bomaanslag?
Klinkt allemaal zo vreemd en tegenstrijdig...if u know what i mean.

Ik weet het niet.....ik ben bang dat deze jongen idd een product is van onze maatschappij.Verward en vol vragen waar geen antwoord op komt.............

Ik ben benieuwd hoe deze zaak zal aflopen....

Jar
18-09-04, 23:39
Lees beschrijving van "borderliner".

Max Stirner
19-09-04, 00:58
Geplaatst door deleted user
De jihad van 'leuke knul' Samir

Hij wilde vechten in Tsjetsjenië, werd in Nederland tot twee keer toe opgepakt omdat hij een aanslag zou voorbereiden en staat donderdag voor de rechter. Wat bezielt de pas 18-jarige Samir A., alias 'Mo'? Niemand begrijpt het, zo blijkt uit gesprekken met zijn klasgenoten, een leraar en zijn ouders.

AMSTERDAM/ROTTERDAM - De kleine Samir wilde later dokter worden. Zijn moeder, zittend op de bank in haar woonkamer, lacht als ze eraan denkt. ,,Hij tekende altijd ziekenhuizen, met zichzelf in een witte doktersjas met lange rijen patiënten. De arme mensen mochten gratis.''

Niet schaamte maar ongeloof overheerst bij de ouders van Samir A.. Hun zoon een terrorist? ,,Het kan gewoon niet waar zijn'', zegt zijn vader. Toch staat Samir donderdag voor de rechter omdat hij een terroristische aanslag zou hebben voorbereid. Het is al de tweede keer dat hij ervoor is opgepakt. En daarvoor, als 16-jarige, was hij al met een vriend naar Tsjetsjenië vertrokken, om met zijn moslimbroeders tegen de Russen te vechten.

Samir werd op 30 juni in Rotterdam opgepakt bij een gewapende overval. Bij het doorzoeken van zijn huis vond de politie kaarten en plattegronden van gebouwen (onder andere de Tweede Kamer) en spullen om een bom mee te maken. De vondst leidde tot het afkondigen van een terreuralarm, dat nog steeds van kracht is.

Samirs ouders vertellen nooit goed geweten te hebben wat er precies in hun zoon omging. Zijn vader, werkzaam bij een kwekerij in Aalsmeer, zegt: ,,Wij hebben hem niet extreem islamitisch opgevoed.'' Wel vroeg Samir zich op 12-jarige leeftijd af waarom er op zoveel plekken op de wereld tegen moslims werd gevochten. ,,Waarom moeten ze ons altijd hebben?'' Zijn moeder vroeg zich niet af wat hem bezighield: ,,Ik wilde alleen maar weten hoe het op school ging en of hij goede cijfers haalde.'' En dat deed hij. Samir ging naar 3 gymnasium en daarna naar 4 vwo op het Amsterdamse Cartesius Lyceum.

Daar, op het schoolplein, leunen een paar jongens tegen de muur. Het is pauze en ze roken een sigaret. ,,Samir? Dat is een goeie jongen,'' zegt een oud-schoolgenoot. ,,Slim, rustig. Maakte nooit problemen.'' Samir droeg volgens hen meestal een spijkerbroek, Nike-schoenen en af en toe een Palestinasjaal. Zijn haar was opgeschoren met stekeltjes. Een oud-klasgenoot met een klein baardje zegt: ,,Ik heb nooit ook maar iets gemerkt van extreme ideeën. Natuurlijk discussieerden wij over de islam. Maar nooit in de zin van aanslagen of, zoals Samir deed, naar Tsjetsjenië gaan.'' De oud-klasgenoot kan er met zijn hoofd niet bij dat Samir nu vastzit. ,,Hij had net een zoontje gekregen en hij was getrouwd, dat is wat ik niet begrijp.''

Tsjetsjenië

In vier vwo blijft Samir zitten. Vanaf dat schooljaar begint hij te spijbelen, vertelt Cor Meijer, leraar geschiedenis op het Cartesius. ,,In de winter van dat jaar was hij een tijdje weg door die reis naar Tsjetsjenië.'' De school wil Samir een tweede kans geven. Maar hij blijft spijbelen en haalt zijn toetsen niet in. ,,Hij had het druk, want hij had een meisje. Dachten we,'' zegt Meijer.

Aan het einde van het jaar adviseert de school hem naar vier-havo te gaan. ,,Dan zou hij tenminste snel een diploma hebben.'' Maar Samir wil naar een andere school en schrijft zich in op de islamitische scholengemeenschap Ghaldoun in Rotterdam. Docenten hebben nooit iets aan hem gemerkt, zegt Meijer. ,,Wij hebben ons vaak afgevraagd: hebben we zitten slapen? Maar zo'n gedrevenheid hadden wij nooit achter Samir gezocht. Bij ons was hij een rustige, beetje teruggetrokken, slimme jongen met een open gezicht, die sociaal handig was. Een leuke Amsterdamse knul.''

In soortgelijke bewoordingen praat ook H. Boufarid, directeur van Ghaldoun in Rotterdam, over hem. Wel probeerde Samir te spijbelen en had hij weinig aanspraak. ,,Dat kwam misschien door zijn klas. Daar zaten overwegend meisjes in.'' Samir had ook geldproblemen, zegt Boufarid. ,,Ik gaf hem soms iets om een broodje van te kopen.''

In 2003, aan het begin van dat schooljaar, woont Samir nog in Den Haag. Bij zijn vriendin Abida, ex-woordvoerster van de omstreden liefdadigheidsinstelling Al Aqsa. Met haar trouwt hij en verhuist hij later naar Rotterdam.

Volgens zijn vader staat Samir aan het eind van die zomer een paar maanden op een markt in Den Haag, waar hij islamitische boeken verkoopt. Zijn moeder was al lang blij dat hij tenminste iets deed waarmee hij geld verdiende. Maar na een paar maanden houdt hij het voor gezien. Hij verkoopt te weinig en het is koud en nat. Onbegrijpelijk vinden zijn ouders het dat Samir in diezelfde periode in Den Haag met vier medeverdachten wordt opgepakt wegens het voorbereiden van een bomaanslag. Twee weken later wordt hij wegens gebrek aan bewijs weer vrijgelaten. Als de politie Samir in juni voor de tweede keer oppakt, is zijn zoontje net een maand oud, hijzelf nog zeventien en heeft hij zijn schooljaar succesvol afgerond. ,,Hij zou volgend jaar naar vijf havo gaan,'' zegt zijn moeder.

ND, 18-09


Tsja, `de maatschappij`..........lekker makkelijk.

Die jongen heeft gewoon zijn eigen leven verknald (en gelukkig niet dat van onschuldige burgers). Volgens mij had ie alle kansen, een goede opleiding, een (zo te zien) goede familie.......
De linkse terrorsiten van de jaren 70 (RAF, Rode Brigades etc) waren ook vaak bovengemiddeld intelligent en afkomstig uit hechte gezinnen.......toch waren/werden ze gek.

Als er geen duidelijke verklaring is voor zulke zaken, wordt er gewezen naar `de maatschappij`. Ik kan daar niet zoveel mee,vind het vooral een ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid.

Lawrence
19-09-04, 01:02
Ik snap niet helemaal wat "de maatschappij" er aan kan doen, dan bedoel ik de NL maatschappij. Hij heeft immers kansen genoeg aangeboden gekregen (VWO), leraren bekommerden zich om hem. Men wilden hem helpen etc etc.

Ik denk niet dat je de schuld aan onze maatschappij moet geven. ik vindt dat veel te makkelijk. Ik denk eerder dat de schuld ligt bij fundamentalistische groeperingen die hem probeerden op te zetten tegen NL en het westen, notabene het land dat hem probeerden te helpen.

Trouwens, het moet nog maar blijken of hij echt een terrorist is.