PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedachtenwisseling over Soedan en Groot merengebied.



Al Sawt
19-09-04, 17:24
Waarom krijgt Soedan wel veel Internationale aandacht, wegens Darfoer? Terwijl Groot Merenconflict (Congo, Ruanda en Oeganda), in vergetelheid zijn.

In Darfoer zijn er 50 000 doden gevallen in 10 jr.(!), terwijl in Congo meer dan 2.miljoen doden(!) zijn gevallen sinds 1998.


Heeft iemand een verklaring voor?

mark61
19-09-04, 19:12
Hadden we dat niet al gehad? Iets met bloeddorstige moslims doet het beter dan iets met (gewone) negers van onduidelijke godsdienst. Bovendien is Darfoer lekker overzichtelijk terwijl de Grote Meren zo'n verwarrende chaos is, dat gaat er niet als hapklare McDonaldsbrokken in bij de oververmoeide tv-kijker.

Julien
19-09-04, 19:26
de genodide in Rouanda is anders uitvoerig in het Nieuws geweest, nog steeds praat men er soms over.

maar ik ben het eens dat er te weinig gedaan is door de int. gemeenschap om de genocide in Rouanda te stoppen, daarom moet er van Rouanda geleerd worden..en Soudan hard aangepakt worden.

mark61
19-09-04, 19:29
Geplaatst door Julien
de genodide in Rouanda is anders uitvoerig in het Nieuws geweest, nog steeds praat men er soms over.... daarom moet er van Rouanda geleerd worden..en Soudan hard aangepakt worden.

De vraag is alleen wat er precies van Rwanda geleerd kan of moet worden. Beats me.

Julien
19-09-04, 19:42
Geplaatst door mark61
De vraag is alleen wat er precies van Rwanda geleerd kan of moet worden. Beats me.

een paar meter voorbij een internationale troepenmacht werd er een heel dorp afgeslacht in Rouanda...dit soort dingen mogen dus nooit meer voorkomen. men moet niet bang zijn voor harde maatregelen tegen dit soort regimes.

Siah
19-09-04, 19:53
,

barneveld
19-09-04, 20:17
Geplaatst door Al Sawt
Waarom krijgt Soedan wel veel Internationale aandacht, wegens Darfoer? Terwijl Groot Merenconflict (Congo, Ruanda en Oeganda), in vergetelheid zijn.

In Darfoer zijn er 50 000 doden gevallen in 10 jr.(!), terwijl in Congo meer dan 2.miljoen doden(!) zijn gevallen sinds 1998.


Heeft iemand een verklaring voor?

dat vraag ik mee ook af. 60 jaar moorden in palistina heeft niemand over.

DEMOcraat
19-09-04, 20:22
Geplaatst door Al Sawt
Waarom krijgt Soedan wel veel Internationale aandacht, wegens Darfoer? Terwijl Groot Merenconflict (Congo, Ruanda en Oeganda), in vergetelheid zijn.

In Darfoer zijn er 50 000 doden gevallen in 10 jr.(!), terwijl in Congo meer dan 2.miljoen doden(!) zijn gevallen sinds 1998.


Heeft iemand een verklaring voor?
ik denk dat america alle voetsporen van obl wil verwijderen...

Siah
19-09-04, 20:30
,

Spoetnik
19-09-04, 20:34
Geplaatst door Julien
een paar meter voorbij een internationale troepenmacht werd er een heel dorp afgeslacht in Rouanda...dit soort dingen mogen dus nooit meer voorkomen. men moet niet bang zijn voor harde maatregelen tegen dit soort regimes.

Dus voortaan daar geen internationale troepenmacht meer stationeren, zodat ze er nooit meer dichtbij zullen zijn?

barneveld
19-09-04, 20:41
Geplaatst door Spoetnik
Dus voortaan daar geen internationale troepenmacht meer stationeren, zodat ze er nooit meer dichtbij zullen zijn?


neem nederland als voorbeeld

mark61
19-09-04, 21:52
Geplaatst door Julien
een paar meter voorbij een internationale troepenmacht werd er een heel dorp afgeslacht in Rouanda...dit soort dingen mogen dus nooit meer voorkomen. men moet niet bang zijn voor harde maatregelen tegen dit soort regimes.

Ik denk dat het niet alleen het regime was. Afrikaanse regimes zijn niet zo georganiseerd en efficiënt dat ze grote groepen mensen dingen kunnen laten doen die ze niet willen doen. Ook in Joegoslavië was het niet direct de overheid die de slachtingen organiseerde.

Julien
19-09-04, 22:47
Geplaatst door Spoetnik
Dus voortaan daar geen internationale troepenmacht meer stationeren, zodat ze er nooit meer dichtbij zullen zijn?

nee, de troepenmacht de toestemming geven om met geweld een genocide te voorkomen.

of nog beter, eerder grote druk uitoefenen op de regering door bijv. sancties.

hoewel het idd zo is, zoals mark61 zegt, dat in sommige conflicten moeilijk te zien is in hoeverre het regime de schuldige is. maar als het regime weinig doet, vind ik ze sowieso medeschuldig en moeten er sancties komen.

Al Sawt
20-09-04, 02:14
Geplaatst door Julien
de genodide in Rouanda is anders uitvoerig in het Nieuws geweest, nog steeds praat men er soms over.

maar ik ben het eens dat er te weinig gedaan is door de int. gemeenschap om de genocide in Rouanda te stoppen, daarom moet er van Rouanda geleerd worden..en Soudan hard aangepakt worden. Julien,

Moordpartijen in Ruanda, vinden nog steeds plaats.

En die zijn nog bloediger dan in Soedan.

Al Sawt
20-09-04, 02:23
Geplaatst door mark61
Hadden we dat niet al gehad? Iets met bloeddorstige moslims doet het beter dan iets met (gewone) negers van onduidelijke godsdienst. Bovendien is Darfoer lekker overzichtelijk terwijl de Grote Meren zo'n verwarrende chaos is, dat gaat er niet als hapklare McDonaldsbrokken in bij de oververmoeide tv-kijker. Mark,

Ik had laatst een interessante discussie met mijn docent, over Soedan.

Mijn docent was niet met me eens, dat Amerika niet geinteresseerd was in de welzijn van de bewoners van Darfoer.

Haar resoluties waren eerder bedoeld, om Soedan economisch te straffen zodat China de olievoorraden van het land niet kon exploiteren.

Volgens hem was dat te ver gezocht. Hij wijt de Amerikaanse interesse, aan de dadendrang van Bush.

Daarom was ik benieuwd naar andere visie`s.

Ourzazate
20-09-04, 02:23
Geplaatst door Al Sawt
Julien,

Moordpartijen in Ruanda, vinden nog steeds plaats.

En die zijn nog bloediger dan in Soedan.

Niet alleen moordpartijen. Verkrachtingen zijn ook ruim aan bod...

mark61
20-09-04, 09:58
Geplaatst door Al Sawt
Mark,

Ik had laatst een interessante discussie met mijn docent, over Soedan.
...

Wat doceert die docent van jou? Borduren?

observer
20-09-04, 10:33
Geplaatst door Al Sawt
Mark,

Ik had laatst een interessante discussie met mijn docent, over Soedan.

Mijn docent was niet met me eens, dat Amerika niet geinteresseerd was in de welzijn van de bewoners van Darfoer.

Haar resoluties waren eerder bedoeld, om Soedan economisch te straffen zodat China de olievoorraden van het land niet kon exploiteren.

Volgens hem was dat te ver gezocht. Hij wijt de Amerikaanse interesse, aan de dadendrang van Bush.

Daarom was ik benieuwd naar andere visie`s. bush is op zoek naar de zwarte kiezer zo simpel is het je kon op de conventies van beide partijen goed zien hoe er achter de schermen meer dan ervoor druk werdt gezet om een standpunt in te nemen

en die olievoorraden zijn voorlopig toch niet veel waard zolang er minimaal 3 verschillende opstanden daar aan de gang zijn

de olieboycot of zich is onzin

hoe stop je bedoeinen op paarden daarmee
?

dan is een paar squadrons apaches een beter idee

overigens is voor ruanda een vn tribunaal opgericht dat al veel meer en beter werk heeft verricht dan het veel bekendere joego tribunaal

Tomas
20-09-04, 10:43
Geplaatst door Al Sawt
Waarom krijgt Soedan wel veel Internationale aandacht, wegens Darfoer? Terwijl Groot Merenconflict (Congo, Ruanda en Oeganda), in vergetelheid zijn.

In Darfoer zijn er 50 000 doden gevallen in 10 jr.(!), terwijl in Congo meer dan 2.miljoen doden(!) zijn gevallen sinds 1998.


Heeft iemand een verklaring voor?

Misschien dat de journalisten samenspannen voor de illumiantie. Anders is het gewoon de waan van de dag.

Het valt mij eigenlijk nooit zo op dat de journalistieke wereld mijn aandacht perse ergens op wil richten danwel afleiden. En al is dat hun lust en hun leven, wat maakt het uit? Ik loop er toch niet achteraan, zoals de rest van het domme klootjesvolk.

Ik vraag mij wel vaak af waarom mensen de intenties achter de aandacht voor bepaalde brandhaarden in de wereld proberen te achterhalen of te diskwalificeren. Je ziet dat bij ieder conflict en iedere brandhaard. Zodra dat ergens in de media aandacht krijgt worden de intenties van "ze" in twijfel getrokken.

Dat er in nl erg gefocust wordt op bepaalde locaties of etniciteiten in buitenlandse conflicten valt mij dus ook niet op. Voor mij is een arabische dafourees of een neger dafourees net zo exotisch als een grote-meren-neger. Allemaal barabaars, zielig en gevaarlijk tegelijkertijd. En gelukkig ver weg.

Natuurlijk valt mij de totale fixatie en centralisatie van het palestina-israel als oorzaak van alles onder veel moslims wel op. Ondanks de balk ben ik nog niet blind.

Julien
20-09-04, 11:05
ik heb eigenlijk het gevoel dat maroc.nl er meer aandacht aan geeft (aan Soudan) dan de Nederlandse media...de laatste dagen heb ik maar wenig over Soudan gelezen in de krant.

waarom is dat?

mark61
20-09-04, 17:00
Geplaatst door Julien
ik heb eigenlijk het gevoel dat maroc.nl er meer aandacht aan geeft (aan Soudan) dan de Nederlandse media...de laatste dagen heb ik maar wenig over Soudan gelezen in de krant.

waarom is dat?

Na ca. een maand vindt de pers het maar saai worden. Of denkt dat de lezer dat vindt.