PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkije moet wetboek aanpassen



EL MOKHTARI
20-09-04, 19:31
Turkije moet wetboek aanpassen

http://www.ozgurpolitika.org/2003/11/07/ERDOGAN%20VE%20ASKER%20%2021.jpg
Turkse premier Erdogan

De onderhandelingen over het EU-lidmaatschap van Turkije kunnen pas beginnen als het land zijn wetboek van strafrecht aanpast. Eurocommissaris Verheugen heeft dat gezegd in Brussel.

Verheugens uitspraak komt na een week van spanningen tussen de EU en Turkije. Europa heeft duidelijk gemaakt dat de herziening van het strafrecht cruciaal is voor de toetreding voor het land, maar de herziening heeft vertraging opgelopen.

Een heikel punt is de strafbaarheid van overspel. De Turkse regering schrapte dit omstreden punt, maar daarop besloot het Turkse parlement de hele hervorming in de ijskast te zetten.

Bezoek
De Europese Commissie komt op 6 oktober met een advies over de toetreding van Turkije. Tot voor kort werd gedacht dat de Commissie positief zou oordelen over de economische en politieke situatie in het land. Maar nu de hervorming van het wetboek van strafrecht niet is goedgekeurd door het parlement, is het nog maar de vraag of Brussel zijn fiat zal geven.

De Turkse premier Erdogan brengt donderdag een bezoek aan Brussel. Mogelijk bespreekt hij de kwestie dan met Eurocommissaris Verheugen

http://adl.hayway.org/default_zone/documents/drap_europe_croissant.gif

Jar
20-09-04, 22:28
Erdohan verpest het voor de mensen in Istanboel en Ankara. De intellectuelen willen maar watr graag een aansluiting, maar dat zal niet gebeuren.

Erdohan als alleenheerser over zijn partij heeft gegokt en verloren.

rja
20-09-04, 22:58
Geplaatst door Jar
Erdohan verpest het voor de mensen in Istanboel en Ankara. De intellectuelen willen maar watr graag een aansluiting, maar dat zal niet gebeuren.

Erdohan als alleenheerser over zijn partij heeft gegokt en verloren.
Als hij echt alleenheerser - wat ik niet geloof - maar zo goed ken ik Turkse politiek niet , dan hij kan de hervormingen door het parlement laten aannemen

Probleem opgelost, maar dan is er nog steeds een deukje in de relatie met de EU.

TonH
21-09-04, 11:26
Geplaatst door rja
Als hij echt alleenheerser - wat ik niet geloof - maar zo goed ken ik Turkse politiek niet , dan hij kan de hervormingen door het parlement laten aannemen

Probleem opgelost, maar dan is er nog steeds een deukje in de relatie met de EU.

:duim: Maar laat dat "deukje" maar rustig weg. Dat is inmiddels wel een deuk en misschien een lek.

Ik raak er steeds meer van overtuigd dat Erdogan een kapitale blunder heeft begaan en niet meer terug kan. Hij wist dat dat overspelartikel niet tot de 'rodelijn'-onderwerpen behoorden. M.a.w. de militairen vinden dit punt geen probleem. Dus hij hoefde niet bang te zijn voor een reactie vanuit de barakken.
Verder heeft hij de inschatting gemaakt dat die onderhandelingsdatum nu wel een zekerheid is.
Dat heeft hem er toe verleid om een wit voetje te halen bij een deel van zijn achterban dat mort omdat hij allerlei beloften op het terrein van de Islam tot nu toe niet heeft waargemaakt.

Hiermee heeft hij de positie van Turkije zwaar overschat. Iets wat wel vaker gebeurd is in de historie. Is hij misschien verblind door het klinkende succes dat hij heeft gehaald rond Cyprus? Wilde hij uitproberen in hoeverre hij zijn agenda de EG in kan bluffen?

Het lijkt er wel op. Want hoe is anders te verklaren dat hij en Gul in eerste instantie glashard ontkenden dat Verheugen en de EG problemen hadden met dit punt. In tegendeel, hij riep zelfs dat de EG zich niet heeft te bemoeien met Turkse aangelegenheden... En dat is een volkomen idiote opmerking wanneer je wilt gaan toetreden tot diezelfde club. Het is een essentieel onderdeel van de EG.

Dus verwondert het me niets dat Verheugen nu opmerkt dat het toch echt Turkije is dat wil toedreden tot de EG en niet andersom.

Het is te hopen dat Erdogan een weg uit deze, door hem zelf gecreëerde, rotzooi kan vinden. Maar hij zal daarbij in de ogen van zijn achterban zwaar gezichtsverlies leiden.