PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee films over genocide in Rwanda, medicijn tegen cynisme



Joesoef
22-09-04, 16:21
Medicijn tegen cynisme


Twee films over genocide in Rwanda vormen aanklacht tegen onverschilligheid

Op het International Film Festival in Toronto bepalen politieke films de toon. De film over de genocide in Rwanda is echter een stuk minder gruwelijk dan de documentaire erover. ‘Wie een avondje naar de bioscoop gaat, zit niet te wachten op verminkte babylijfjes'.
Nick Nolte weet nog goed dat hij twee jaar geleden ietwat plagerig werd gebeld door zijn agent. Er lag een rol op hem te wachten. Een rol met een politieke lading waarvan de agent zeker wist dat Nolte die graag zou spelen. Er zaten alleen wel wat haken en ogen aan: het budget was klein, en de kans was aanwezig dat de film geen hond naar de bioscoop zou lokken. Nolte: ‘Mijn aandacht was meteen getrokken.'

De wereldpremičre van Hotel Rwanda, de film waarop Nolte´s agent doelde, is een van de hoogtepunten op het Toronto International Film Festival. Maar nog steeds is de vraag legitiem of de productie van de Noord-Ierse regisseur Terry George over de genocide in Rwanda, een hit gaat worden. Nolte: ‘Toen de Hutu's tien jaar geleden de messen trokken, keek de hele wereld de andere kant op. Ik zou niet weten waarom er nu wel interesse zou zijn. Afrika is voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show. Die denken bij het buitenland liever aan Temptation Island.'


Lees dit artikel op http://www.cinema.nl/19116329