PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarom mogen vrouwen niet roken?



mark61
22-09-04, 17:26
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

Tomas
22-09-04, 17:31
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

Ik heb geen flauw idee.

Of..? Weetje dat je soms sexsites tegenkomt op 't net... En dan bedoel ik natuurlijk perongeluk, omdat je op zoek bent naar b.v. het adres van een goeddoel of een of andere kerkelijke instelling of de waarheid achter het amerikaanse satanisme... Sites waarop je je dus kunt verlekkeren aan halfnaakte rokende vrouwen. Echt waar. Rokende vrouwen. Dat schijnt enorm geil te zijn.

nl-x
22-09-04, 17:37
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

Waarom vrouwen niet mogen roken?

Omdat het kanker veroorzaakt. Omdat je er hart- en longklachten van krijgt. Omdat het dodelijk is. Omdat het slecht voor de vruchtbaarheid is.

Kortom... Om ongeveer dezelfde redenen waarom mannen niet mogen roken :moe:

(Van alle punten waar je over kan praten waarom vrouwen dat niet mogen, vind ik roken toch wel de nuttelooste.)

mark61
22-09-04, 17:38
Geplaatst door Tomas
Ik heb geen flauw idee.

Of..? Weetje dat je soms sexsites tegenkomt op 't net... En dan bedoel ik natuurlijk perongeluk, omdat je op zoek bent naar b.v. het adres van een goeddoel of een of andere kerkelijke instelling of de waarheid achter het amerikaanse satanisme... Sites waarop je je dus kunt verlekkeren aan halfnaakte rokende vrouwen. Echt waar. Rokende vrouwen. Dat schijnt enorm geil te zijn.

Dat weer wel inderdaad. Misschien juist omdat het verboden is. Of andersom, omdat roken zo sexy is. Denk nog s verder na. Ik vraag het me echt af. En vindt het een interessant, en misschien wel belangrijk onderwerp.

Bofko
22-09-04, 17:39
Een sigaret is -diep in het onderbewuste- een fallus-symbool ? En dus exclusief voorbehouden aan mannen ?

Joesoef
22-09-04, 17:43
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?


Omdat alle vrouwen in alle culturen allemaal hele andere ideen hebben van genieten?

mark61
22-09-04, 17:44
Geplaatst door nl-x
Waarom vrouwen niet mogen roken?
(Van alle punten waar je over kan praten waarom vrouwen dat niet mogen, vind ik roken toch wel de nuttelooste.)

Ik vind dit een verschrikkelijk flauw en schijnheilig antwoord. Jij weet best dat 'ongezondheid' pas sinds de vorige eeuw bedacht is. Jij weet ook heel best dat nog nooit iemand vrouwen verboden heeft te roken op die gronden, terwijl (met name niet-westerse, hoewel dit snel verandert) mannen dat zelf heel hard blijven doen. Jij weet best dat er aan niet-roken voor vrouwen een connotatie zit van 'respect voor mannen', wat ik trouwens ook al een onbegrijpelijke connotatie vind. Zo kwam ik er in Marokko achter dat de badkamer de traditionele rookplaats is voor vrouwen.

En hoe zit het dan met vrouwen die koffie drinken op een terrasje? Wacht even, die geven aanstoot.

Van alle punten waar je over kan praten over waarom vrouwen dat niet mogen, vind ik roken nu juist het allerbelangrijkst, omdat er -tot de gezondheidshype- geen enkel sociaal of technisch argument voor is te vinden. In de zin van vrouwen moeten mannen verzorgen, babies baren en het huis aan kant hebben.

Als niet mogen roken al een vorm is van vrouwenonderdrukking, wat ik nog niet weet, maar wel denk, is het des te interessanter om het mechanisme / de redenering te ontsluieren.

Ik vind het flauw van je dat je je er niet in wilt verdiepen. Bang voor het antwoord?

Ik roep je dus op s eerlijk erover na te denken.

DEMOcraat
22-09-04, 17:50
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

mannen willen eenmaal stoer zijn daarom roken ze denk ik..

Orakel
22-09-04, 17:54
Omdat ze het toestaan dat het ze verboden of ontzegd wordt?

Als ze van de sigaren afblijven ken 't verders geen kwaad geloof ik.

mark61
22-09-04, 18:05
Geplaatst door DEMOcraat
mannen willen eenmaal stoer zijn daarom roken ze denk ik..

Dr zijn zat vrouwen die het lekker vinden. Dus vanwaar dat verbod? Of ligt er volgens jou geen druk op vrouwen om niet te roken? In-ter-na-ti-o-naal bedoel ik?

mark61
22-09-04, 18:06
Geplaatst door Orakel
Omdat ze het toestaan dat het ze verboden of ontzegd wordt?

Als ze van de sigaren afblijven ken 't verders geen kwaad geloof ik.

Maar waarom wordt het ze dan verboden in the first place?

Ik vraag het jou niet, dat geloof ik wel, ik vraag naar 'men' in den wereld.

Gaat er nou nog iemand serieus antwoord geven?

Ik vraag niet aan jullie persoonlijk waarom de vrouwen in je omgeving niet roken, ben op zoek naar de grote picture.

mark61
22-09-04, 18:14
Geplaatst door Bofko
Een sigaret is -diep in het onderbewuste- een fallus-symbool ? En dus exclusief voorbehouden aan mannen ?

Als dat zo is, zit die sigaret dus goed tussen vrouwenlippen, en niet tussen mannenlippen. Zie Tomas' associatie. Dan is het dus onwelvoeglijk. Maw. omdat mannen geile associaties krijgen moeten vrouwen zich weer inhouden. Waar heb ik dat eerder gehoord? Ik zat er wel aan te denken, maar het is volgens mij een deelverklaring.

Blijft over het drinken ener koffie op een terrasje.

TonH
22-09-04, 18:15
Geplaatst door mark61
Maar waarom wordt het ze dan verboden in the first place?

Ik vraag het jou niet, dat geloof ik wel, ik vraag naar 'men' in den wereld.

Gaat er nou nog iemand serieus antwoord geven?

Ik vraag niet aan jullie persoonlijk waarom de vrouwen in je omgeving niet roken, ben op zoek naar de grote picture.

In je Marakesh topic stipte je al even het Griekse Kafenion aan. Dat je daar als vrouw niet naar binnen gaat is nog je dat, maar ook bij de modernere ga je als vrouw niet buiten koffie zitten drinken en/of roken.
Dat zou je nog kunnen vergelijken met een mannenclub. Maar het is ook echt not-done onder oudere Grieksen om op straat te roken en velen zitten ook liever aan een frisdrank dan dat ze koffie op een terras nemen. Melina Merkouri rookte als een ketter en ook in het openbaar, maar zij gold dan ook als uiters progressief en losgeslagen.

Verklaring? Tot nu toe geen enkele. Dus ik hoop ook of serieuse reacties want de vraag intrigeert mij ook.

DEMOcraat
22-09-04, 18:17
Geplaatst door mark61
Dr zijn zat vrouwen die het lekker vinden. Dus vanwaar dat verbod? Of ligt er volgens jou geen druk op vrouwen om niet te roken? In-ter-na-ti-o-naal bedoel ik?

ik geloof niet dat het verboden wordt.
ik denk dat mannen de eerste zijn die rookten. doordat sommige vrouwen de gelijksheid op allen onderdelen willen toepassen ginge ze ook roken.(denk ik)
in marokko vind je rokende vrouwen alleen in clubs.

deleted user
22-09-04, 18:18
Omdat de combinatie tussen het slikken van de pil en roken de kans op een bloedprop aanzienlijk vergroot. :tranen:

mark61
22-09-04, 18:29
Geplaatst door DEMOcraat
ik geloof niet dat het verboden wordt.
ik denk dat mannen de eerste zijn die rookten. doordat sommige vrouwen de gelijksheid op allen onderdelen willen toepassen ginge ze ook roken.(denk ik)

Maar waarom vinden mannen dat niet goed? Want dat is toch zo? Is nu misschien aan het veranderen, maar waarom was dat dan zo?


in marokko vind je rokende vrouwen alleen in clubs.

Ik ben erop gaan letten en was in het gezelschap van een rokende vrouw. Die alleen ging roken als andere vrouwen het ook deden. Dat was dus op bepaalde, high-end, terrassen die wat minder in beeld kwamen. Dat 'clubs' insinueert voor mij al weer een link met prostitutie, gevallen vrouwen etc. Ook in NL een vroeger bekende associatie. Maar waarom, was de vraag.

Orakel
22-09-04, 20:11
Geplaatst door mark61
Maar waarom wordt het ze dan verboden in the first place?

Kweenie. Daar waar het zich voordoet is er volgens mijn overwegend sprake van patriarchale culturen en de vrouwen in sociaal-maatschappelijk opzicht een plek op de achtergrond toegedicht wordt.

Het roken in het openbaar (of uberhaupt roken) en op een terras zitten roept dan al gauw de associatie met een vrijgevochten vrouw op die kennelijk haar plaats niet weet, en inderdaad weggezet wordt als 'gevallen vrouw', als onzedig en misschien zelfs wel promisque?

Kortom, een rokende vrouw strookt niet met of past niet in het beeld dat men die in die samenleving van een vrouw heeft of voor haar bedacht heeft.

Tomas
22-09-04, 20:14
Geplaatst door mark61

...en was in het gezelschap van een rokende vrouw.


Geil... Foto's?

answering
22-09-04, 20:18
Geplaatst door mark61
Dat weer wel inderdaad. Misschien juist omdat het verboden is. Of andersom, omdat roken zo sexy is. Denk nog s verder na. Ik vraag het me echt af. En vindt het een interessant, en misschien wel belangrijk onderwerp.

In bepaalde orthodox protestantse groepen is roken voor mannen toegestaan maar wordt het als onvrouwelijk beschouwd. Men ziet het daar als streven naar emancipatie.

nl-x
22-09-04, 22:10
Geplaatst door mark61
Ik vind dit een verschrikkelijk flauw en schijnheilig antwoord. Jij weet best dat 'ongezondheid' pas sinds de vorige eeuw bedacht is. Jij weet ook heel best dat nog nooit iemand vrouwen verboden heeft te roken op die gronden, terwijl (met name niet-westerse, hoewel dit snel verandert) mannen dat zelf heel hard blijven doen. Jij weet best dat er aan niet-roken voor vrouwen een connotatie zit van 'respect voor mannen', wat ik trouwens ook al een onbegrijpelijke connotatie vind. Zo kwam ik er in Marokko achter dat de badkamer de traditionele rookplaats is voor vrouwen.

En hoe zit het dan met vrouwen die koffie drinken op een terrasje? Wacht even, die geven aanstoot.

Van alle punten waar je over kan praten over waarom vrouwen dat niet mogen, vind ik roken nu juist het allerbelangrijkst, omdat er -tot de gezondheidshype- geen enkel sociaal of technisch argument voor is te vinden. In de zin van vrouwen moeten mannen verzorgen, babies baren en het huis aan kant hebben.

Als niet mogen roken al een vorm is van vrouwenonderdrukking, wat ik nog niet weet, maar wel denk, is het des te interessanter om het mechanisme / de redenering te ontsluieren.

Ik vind het flauw van je dat je je er niet in wilt verdiepen. Bang voor het antwoord?

Ik roep je dus op s eerlijk erover na te denken.
Tsja, dan geloof je me maar niet. Maar ik ben/was gewoon eerlijk. Dacht eerlijk dat het met gezondheid te maken had. En volgens mij zal dat in voorgaande eeuwen ook wel bekend zijn geweest. Dat je toen als kettingroker na het continue geroggel iedere avond/ochtend binnen de korste keren wel eens dood zou kunnen gaan.

En over dat van dat koffie dan... Ik weet niet waar in Marokko jij was(/bent) maar bij ons in Fés vind je aan de terassen genoeg meiden die r koffie zitten te drinken. Dat fenomeen hoor ik van jou eigenlijk pas voor het eerst. (Maar het kan zijn dat ik daar nooit eerder op lette.)

nl-x
22-09-04, 22:16
Trouwens Mark,

Mannelijke ijdeltuiten die zich graag met make-up opmaken, en lippenstift en zo opdoen. Waarom is het toch dat we daar zo graag niet mee in aanraking komen? Waarom zouden vrouwen toch wel erg snel overwegen hun relatie op te geven indien een man zn uiterlijk tot die lengtes laat leiden? Waarom worden mannen toch zo onderdrukt? Hoe komt dat toch eigenlijk zo internationaal?

:blowen:

mark61
22-09-04, 22:59
Geplaatst door Tomas
Geil... Foto's?

Gecensureerd. Sorry.

mark61
22-09-04, 23:02
Geplaatst door Orakel
Kweenie. Daar waar het zich voordoet is er volgens mijn overwegend sprake van patriarchale culturen en de vrouwen in sociaal-maatschappelijk opzicht een plek op de achtergrond toegedicht wordt.

Het roken in het openbaar (of uberhaupt roken) en op een terras zitten roept dan al gauw de associatie met een vrijgevochten vrouw op die kennelijk haar plaats niet weet, en inderdaad weggezet wordt als 'gevallen vrouw', als onzedig en misschien zelfs wel promiscue?

Kortom, een rokende vrouw strookt niet met of past niet in het beeld dat men die in die samenleving van een vrouw heeft of voor haar bedacht heeft.

Ah. We're getting closer. Blijft de vraag waarom roken voor een vrouw 'haar plaats niet kennen' is dan wel niet past in 's mans beeld van de vrouw. Is roken geclaimd als mannenactiviteit? Zoals autorijden of knokken?

Een promiscue rookster, rookt die veel of elke dag een ander merk?

Tomas
22-09-04, 23:03
Geplaatst door mark61
Gecensureerd. Sorry.

Een zwart balkje over de cigaret? Jammer.

mark61
22-09-04, 23:06
Geplaatst door nl-x
Tsja, dan geloof je me maar niet. Maar ik ben/was gewoon eerlijk. Dacht eerlijk dat het met gezondheid te maken had. En volgens mij zal dat in voorgaande eeuwen ook wel bekend zijn geweest. Dat je toen als kettingroker na het continue geroggel iedere avond/ochtend binnen de korste keren wel eens dood zou kunnen gaan.

En over dat van dat koffie dan... Ik weet niet waar in Marokko jij was(/bent) maar bij ons in Fés vind je aan de terassen genoeg meiden die r koffie zitten te drinken. Dat fenomeen hoor ik van jou eigenlijk pas voor het eerst. (Maar het kan zijn dat ik daar nooit eerder op lette.)

In voorgaande eeuwen kwam het niet ter sprake. Jij ontkent dus dat er 'sexe-specifieke' voorschriften zijn over roken?

In Marraaksj werd dus hier en daar door vrouwen gerookt; in Esfi alleen in de duurste tent en dan achter in de slechtverlichte hoek, in Ssaouira nergens zichtbaar. Ja, 1 keer, een jongedame van wie ik denk dat ze in Europa woont, zo aan haar outfit te zien. Ga er maar eens op letten. Misschien dat je in je omgeving ook iets kan waarnemen over vrouwen en roken. Misschien ook niet. Maar dat het vroeger wijdverbreid was, dat 'verbod', is een feit.

mark61
22-09-04, 23:08
Geplaatst door nl-x
Trouwens Mark,

Mannelijke ijdeltuiten die zich graag met make-up opmaken, en lippenstift en zo opdoen. Waarom is het toch dat we daar zo graag niet mee in aanraking komen? Waarom zouden vrouwen toch wel erg snel overwegen hun relatie op te geven indien een man zn uiterlijk tot die lengtes laat leiden? Waarom worden mannen toch zo onderdrukt? Hoe komt dat toch eigenlijk zo internationaal?

:blowen:

U bedoelt roken is voor mannen? Als mannen zich gaan gedragen als vrouwen, en vrouwen zich als mannen? Dedjdjal mel`un? The End is Nigh? Alle rooksters zijn potten?

Tomas
22-09-04, 23:08
Geplaatst door nl-x
Trouwens Mark,

Mannelijke ijdeltuiten die zich graag met make-up opmaken, en lippenstift en zo opdoen. Waarom is het toch dat we daar zo graag niet mee in aanraking komen? Waarom zouden vrouwen toch wel erg snel overwegen hun relatie op te geven indien een man zn uiterlijk tot die lengtes laat leiden? Waarom worden mannen toch zo onderdrukt? Hoe komt dat toch eigenlijk zo internationaal?

:blowen:

Zie, je weet het wel. Je vind het iets buitengewoons onvrouwelijks. Maar de vraag blijft: waarom?

freya
22-09-04, 23:09
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

Roken is kenelijk iets dat wordt geasocieerd met zelfstandigheid en onafhankelijkheid. In Turkije en Marokko is het ook voor jongens verboden om te roken in het bijzijn van hun vader of oudere broer, dat is een kwestie van respect. Verbazingwekkend dat er niet veel meer brandjes ontstaan door al die haastig weggestopte sigaretten :hihi:

Dus in zo'n patriarchale maatschappij kunnen vrouwen al helemaal niet in het openbaar roken.

Dat ze niet buiten op een terrasje zitten heeft denk ik alles te maken met het gescheiden houden van de sexen. Ik heb vrouwen gekend die liever dood vielen dan in het openbaar (lees in het bijzijn van mannen) iets te eten of drinken. Die deed je geen plezier met ze mee naar een restaurant nemen.

deleted user
22-09-04, 23:17
In Marokko wordt dit stukje gedroogde gras dat in rook op gaat zelfs per stuk verkocht. :)


De sluipende moordenaar: de sigaret.

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle.
Lof zij Allah, Degene Die voor ons het goede toegestaan heeft verklaard en al het slechts verboden heeft verklaard. Allah's vrede en zegen zij met onze profeet Mohammed en met zijn familieleden en metgezellen. Voorts;

Allah de Verhevene heeft Zijn gelovige dienaren al datgene dat schadelijk is voor hun lichamen, hun religieuze standvastigheid beinvloed en hun goede daden nutteloos maakt, uit bedwelmende en verslavingswekkende middelen, verboden verklaard. Dit om hun lichamen gezondheid te besparen. Allah de Verhevene heeft gezegd:

...Hij staat hun de goede dingen toe en Hij verbiedt hun de slechte dingen... [7:157]

De slechte dingen zijn alle zaken die door het natuurlijke instinct als onrein bevonden worden en waar de ziel niet van houdt. Het innemen van het slechte zorgt voor schade aan het lichaam of ziekte. De regel met betrekking tot schadelijke zaken in de islamtische wetgeving is dat het verboden is.

Wat tot de slechte dingen behoort, is de sigaret die uit tabak en nicotine bestaat, waar vele moslims, kinderen en ouderen aan verslaafd zijn geworden. Waarbij er velen van hen openlijk deze zonde begaan in het zicht van goede en slechte mensen. Zij voelen zich belangrijk en stoer door het te roken zonder schaamte, zowel voor de schepselen als voor de Schepper. Zij houden ook geen rekening met anderen die niet roken en respecteren hen niet en verwaarlozen hun rechten, uitzonderingen daargelaten.

Het roken van sigaretten is bij velen een algemeen toegestane zaak geworden, dit omdat zij ontwetend zijn over hun religie en onwetend zijn over zaken die hen voordeel brengen en hen niet schaden. Er zijn zelfs mensen die denken, vooral de jongeren, dat roken een eigenschap van volwassenheid, ontwikkeling en ontplooiing is. De sigaret vergezelt hen dag en nacht, waar zij ook maar naartoe gaan en waar zij zich ook maar bevinden. Zij ondervinden geen genot en plezier, zoals zij beweren, behalve bij het nemen van een sigaret. Moge Allah ons beschermen tegen deze toestand, we vragen Allah voor ons en hen leiding.

Ziektes die veroorzaakt worden door het roken.

Beste verslaafde aan de sigaret, mensen vrezen ziektes zoals kanker, hun lichaamsdelen beven wanneer deze ziekte genoemd wordt. En jij, beste broeder en zuster, stelt jezelf bloot aan deze dodelijke ziekte en haast je om ziek te worden. Kan dit door iemand met een gezond verstand geaccepteerd worden? Allah de Verhevene heeft gezegd:

En stort jullie niet door eigen toedoen in de ondergang. [2:195]

Roken is een oorzaak voor het lijden aan verschillende gevaarlijke ziektes, het veroorzaakt tand- en mondziektes, astma, moeilijkheden met het ademen, verstopping van de bloedvaten, hartaanvallen, beroertes, zware hoestaanvallen, longziektes en longkanker, het verandert de kleur van de huid en veroudert de huid, veroorzaakt hoofdpijn, plotselinge dood, het vernietigt de longen en veroorzaakt maagaandoeningen. Roken kan de bloedsomloop verminderen en veroorzaakt impotentie. Het brengt aandoeningen aan de urinewegen, nieren, keelholte en geslachtsdelen, het schaadt sperma en vermindert de vruchtbaarheid. Het veroorzaakt ook aandoeningen aan de neus en andere ziektes die niet te tellen zijn. Dit hebben geneeskundigen vastgesteld in een aantal onderzoeken. (http://www.stivoro.nl/waarschuw.html) En als dit allemaal nog niet genoeg is, kan roken dodelijk zijn!

Verspilling van geld.

Het aanschaffen van sigaretten behoort tot verspilling van het geld zonder enig nut. Het wordt dan zelfs besteed om dodelijk gif aan te schaffen. Allah de Verhevene heeft het verboden verklaard en zei:

Voorwaar, de verkwisters zijn broeders van de satans en de satan is ondankbaar jegens zijn Heer. [17:27]

Als alle voorgaande ziektes niet veroorzaakt werden door de sigaret, dan nog zou je de Shaytaan imiteren en dit is een verschrikking op zich.

De boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Er zijn een aantal mannen die spelen met het geld van Allah, terwijl zij daar geen recht op hebben. Aan hen behoort het Hellevuur op de Dag der Opstanding." Het aanschaffen van sigaretten is een verspilling van geld en een uitgave aan iets waar het niet aan uitgegeven zou moeten worden.

Als men gewoon is om dagelijks een biljet van € 5,00 te verbranden en beweert daardoor genot te hebben, dan zouden mensen hem als een gestoorde die genezen moet worden bestempelen, laat staan anderen die meer dan dat betalen om sigaretten te kopen. Deze roker heeft twee zondes begaan: het verspillen van geld en het schaden van de gezondheid.

Een aantal mensen minachten de waarde waarmee sigaretten gekocht worden en vinden dat het niet behoord tot verspilling, omdat het een klein bedrag is wat gebruikt wordt. Laten we kijken naar het volgende onderzoek om te weten te komen hoeveel duizenden euro's besteed worden om dit dodelijke gif aan te schaffen?

De roker die 20 jaar lang sigaretten rookt, 20 sigaretten per dag, zou in 20 jaar tijd € 23.360 betalen aan het vernietigen van zijn lichaam en degene die 30 sigaretten per dag zou roken, verbrandt in 20 jaar tijd € 35.040. Laat staan de tijd die men besteedt aan het innemen van een sigaret. Als het roken van een sigaret 4,5 minuut in beslag zou nemen, dan zou het roken van 20 sigaretten, 90 minuten per dag duren. De roker is dan anderhalf uur per dag bezig met het zondigen en het ongehoorzaam zijn aan Allah. Welke misdaad is groter dan deze misdaad, waarbij men zijn lichaam, religie, portemonnee en gezondheid schaadt?!

Bewijzen voor het verbieden van roken.

Een aantal rokers zijn onwetend met betrekking tot het oordeel over roken, of de Shaytaan misleidt hen en zaait in hen twijfel waardoor zij denken dat roken niet haraam (verboden) is.

Aan iedere roker die naar de waarheid zoekt over ht roken van sigaretten, doen wij deze bewijzen toekomen. Allah de Verhevene heeft gezegd: En hij staat hen de goede dingen toe en hij verbiedt hen de slechte dingen. [7:157] Het roken van sigaretten zal iedereen met een gezond verstand als slecht inzien.

Allah de Verhevene heeft ook gezegd: En stort jullie niet door eigen toedoen in de ondergang. [2:195] Het roken veroorzaakt zonder twijfel fatale ziektes.

En Allah de Verhevene heeft ook gezegd: En doodt elkaar niet. Voorwaar, Allah is voor jullie Meest Barmhartig. [4:29] Roken is een sluipende moordenaar. En Allah de Verhevene heeft ook gezegd: En wees niet verkwistend. [17:26]

De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Er dient geen schade aangebracht te worden en er dient geen schade veroorzaakt te worden." [Overgeleverd door Ah'mad en Ibn Maadjah, is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie] Roken is schadelijk voor de roker, zijn familieleden, kinderen en degenen die met hem zitten. En hij, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Degene die een moslim lastig valt, heeft mij lastig gevallen, en degene die mij lastig valt, heeft Allah lastig gevallen." [Overgeleverd door Ah'mad en At-Tabaraanie] Roken veroorzaakt overlast voor buren, degenen die met de roker zitten en de engelen die hem vergezellen. Al deze bewijzen duiden op het verbod om sigaretten te roken of handel daarmee te drijven. En niemand zal dit ontkennen, behalve een vastberaden onwetende persoon.

Beste broeder en zuster, o degene die verslaafd is geraakt aan de sigaret, wil je meer bewijzen lezen dan wat wij hier genoemd hebben over het verbod om sigaretten te roken? Hoe zou je het nog durven, beste broeder en zuster, na het horen van het islamitisch oordeel uit de Qor-aan en Soennah en uit het gezonde verstand, om nog een smerige sigaret in je mond te stoppen?

Is het geen onderdanigheid om jezelf, beste broeder en zuster, geketend te houden aan deze slechte gewoonte die jou als slaaf houdt, zoals het miljoenen mensen verslaafd heeft laten worden? Zij die denken dat roken een symbool is van vooruitgang, ontplooiing en stoerheid. Het is in werkelijkheid het ongehoorzaam zijn aan Allah en Zijn boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, en een aanduiding op een zwakke wilskracht en het lief hebben van iets wat zeker schadelijk is.

Mededelingen.

Beste roker: het behoort tot de aanbidding van Allah dat je Hem (Verheven en Glorieus is Hij) eerbiedigt, gehoortzaamt en tegen Zijn bevelen niet rebelleert, dat je Hem dankt voor datgenen wat Hij jou geeft en dat je Hem niet ondankbaar bent. Dat je Hem gedenkt en Hem niet vergeet. Weet, beste broeder en zuster, dat Hij (de Verhevene) jou alleen datgene beveelt, wat jou voordeel en succes brengt en Hij verbied jou alleen datgene dat nadeel en een bitter einde voor je zal brengen in dit leven en in het andere. Roken heeft Allah zonder enkele twijfel verboden gesteld en Hij heeft jou bevolen om daar afstand van te nemen. Gehoorzaam en aanbidt Allah door afstand te nemen van de sigaret.

Wees voorzichtig beste roker.

Je zult verantwoording afleggen bij Allah over jouw inkomsten, waaruit je deze verdient hebt en waaraan je deze besteed hebt. En je zult verantwoording afleggen over jouw leven, hoe je dat besteed hebt. En jouw jeugd, hoe je deze hebt doorbracht. Bereid je alvast voor op deze vragen om daar een juist antwoord op te geven. Profiteer van je gezondheid vóór je ziekte en van je welvarende tijd vóór dat je arm wordt en van je leven vóór je dood.

De boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "De voeten van de dienaar zullen op de Dag des Oordeels niet bewegen, totdat hij gevraagd wordt over vijf (zaken): over hoe men het leven besteed heeft, hoe men de jeugd heeft doorbracht, hoe men zijn inkomen verdient heeft en waar deze aan besteed is en wat men gedaan heeft met de kennis die hij had." [Overgeleverd door Tiermiedie en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie]

Er is voergelverd door Ibn 'Abbaas (moge Allah tevreden met hem zijn) dat de boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, gezegd heeft: "Profiteer van vijf (zaken) voor dat andere vijf (zaken je zullen bereiken): jouw jeugd voor de ouderdom, jouw gezondheid voor de ziekte, jouw rijkdom voor de armoede, jouw vrije tijd voor de bezigheid en jouw leven voor het sterven." [Overgelverd door Al-H'aakiem, Al-Bayhaqie en is authentiek gekwalificeerd door Al-Albaanie]

Beste broeder en zuster: mensen geven een groot gedeelte van hun inkomen aan het aanschaffen van goede geuren, zodat zij zichzelf opfrissen en vreugde aan hun harten doen toekomen. En jij (moge Allah je leiden) geeft je geld uit aan roken, dat alleen slechte geuren veroorzaakt, waardoor mensen afstand van je zullen nemen en niet naast je willen zitten. Mensen met gezond verstand streven naar verhevenheid en goede manieren, zodat mensen hen als voorbeelden nemen. En jij beste broeder en zuster verlaagt je door je manieren. Je wordt daardoor een voorbeeld naar het slechte, voor degenen die nog niet roken, misschien dat de jongeren beinvloed zullen worden door jouw slechte manieren. Roken is een slechte eigenschap. Wanneer men deze niet bestrijdt zal dit verspreid worden. En ik denk, o beste broeder en zuster, dat je niet tevreden bent over het feit dat je vlakbij je ondergang zit.

Beste roker, let op!

De persoon met een goed verstand is degene die weet welke positie hij moet innemen in dit leven. Het leven heeft een korte tijdsduur, ook al lijkt het lang te zijn. En de dood is zonder twijfel in aankomst. Je lichaam, geld en leven zijn een lening van jou bij Allah, die je niet mag verwaarlozen.

Ga daarmee voorzichtig om en toon berouw en vraag Allah Zijn steun. De boodschapper van Allah, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "Allah heeft een poort voor berouw in het westen geplaatst, die de breedte heeft van 40 jaar. Deze gaat niet dicht todat de zon vanuit het westen zal opkomen." [Ah'mad en Tiermiedie die gezegd heeft dat deze h'adieth goed en authentiek is]

Als je oprecht bent om de sigaret los te laten, laat twijfel achterwege en heb een sterk en snel standpunt, omdat het direct beeindigen de beste manier is om te stoppen met roken, zoals velen die de sigaret hebben nagelaten ervaren hebben.

De twijfel is een weg die de Shaytaan verspreidt voor degene die berouw willen tonen. De wil, o beste broeder en zuster, is het geheim van het succes in dit leven en is het symbool van grote personages. Wanneer zij een zaak willen bereiken, kan niemand hen een halt toe roepen. Zij nemen alle middelen en ondergaan alle moeilijkheden om hun doelen te bereiken.

Wees daarom een persoon met hoge ambities en sterke wil en neem afstand van dit verslavingwekkende middel en van datgene wat jou aan deze verslaving laat herinneren, zodat jouw ziel niet zwak wordt en je terug keert naar de zonde.

Moge Allah ons allen behoeden voor al datgene wat onze lichamen schaadt en dat wat onze Heer ontevreden stelt. Moge Allah ieder persoon die last heeft van deze verslaving steunen en bijstaan om direct afstand te nemen van deze zonde.

Wassalam alaikom warahamtoellaah.

mark61
22-09-04, 23:33
Geplaatst door deleted user
In Marokko wordt dit stukje gedroogde gras dat in rook op gaat zelfs per stuk verkocht. :)

Ik heb zo'n vent gek gemaakt door zijn gehele handelsvoorraad in 1 keer op te kopen. Hij raakte in de war van het rekenen (8 x 1), moest worden bijgestaan door te hulp gesnelde omstanders, en had de rest van de dag niets meer te doen. Ik doe het nooit meer.

Overigens wordt in Marokko ook vaak een heel ander soort gedroogd gras gerookt.

mark61
22-09-04, 23:35
Geplaatst door freya
Roken is kenelijk iets dat wordt geasocieerd met zelfstandigheid en onafhankelijkheid. ... Die deed je geen plezier met ze mee naar een restaurant nemen.

Ja, leg mij nog even de link met respect uit. Die snap ik ook al niet.

freya
22-09-04, 23:41
Geplaatst door mark61
Ja, leg mij nog even de link met respect uit. Die snap ik ook al niet.

Uh............in het openbaar genieten is niet weggelegd voor mensen die zich dienstbaar dienen op te stellen :maf:

mark61
22-09-04, 23:49
Geplaatst door freya
Uh............in het openbaar genieten is niet weggelegd voor mensen die zich dienstbaar dienen op te stellen :maf:

Kijk, jij komt ook op genotverbod uit. Dat leek mij nou ook.

Dan blijft over: waarom in het openbaar niet en privé eventueel wel?

Ja je dacht dat ik gauw tevreden was.

Zwarte Schaap
22-09-04, 23:51
Geplaatst door mark61
Mijmerend op een door mannen bevolkt terras van Hotel Café Les Négociants te Marraaksj vroeg ik me zomaar af waarom bij mijn weten in alle culturen ter wereld vrouwen niet mogen roken. Of koffie drinken op een terrasje.

Het enige antwoord dat ik kon bedenken is dat vrouwen niet mogen genieten.

Iemand een idee?

Khalil El Moumni over roken:

Vraagsteller 26: Hoe luidt het oordeel van de Islamitische wet over roken?

antwoord: De gangbare stelling bij de vroegere en latere godsdienstgeleerden is dat tabak en roken verboden zijn. Het past nimmer bij de reine nette moslim. Daarbij komt nog dat roken de oorzaak is van de ondergang van het lichaam, geest en vermogen. De schade die roken kan veroorzaken is niet langer meer verborgen en onbekend.

In de hele wereld rapporteren artsen luidkeels het percentage slachtoffers van roken aan de mensen. Maar de mensheid wil alleen maar zichzelf eigenhandig vernietigen, uit arrogantie, koppigheid en om verderf te zaaien op aarde.

De godsdienstsgeleerden van de Islamitische gemeenschap hebben echter verschillende congressen georganiseerd , ten eindede thema's roken en tabak te bestuderen en het standpunt van de islamitische Wet daarover te bepalen, zowel in de stad van Gods gezant als elders . Zij hebben fatwa's uitgebracht omtrent dit onderwerp. Ze zeiden tegen alle mensen dat roken verboden is in de Islamitische Wet.

Maar tevergeefs want nog steeds wordt tabak verkocht naast de moskee van de gezant en tegenover de heilige moskee in het gezegende Mekka. Gelijk heeft hij die gezegd heeft: ''God bedwingt door middel van de staatsmacht wat hij niet door de Koran kan beteugelen'' (Uitspraak van Uthman ibn Affan).

Moge God de islamitische gemeenschap genadig zijn door deze Koranische staatsmacht. Amen Maar God weet dit het best.

mark61
23-09-04, 00:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Khalil El Moumni over roken:

Das de welbekende theorie. Nu even de praktijk van het mensdom. Maar goed, jij bent nummer zoveel die niet serieus op de vraag wenst in te gaan. Blijkbaar is het een taboe, erger dan welke sexuele aberratie ook. Want onbespreekbaar.

TonH
23-09-04, 00:25
Geplaatst door mark61
Das de welbekende theorie. Nu even de praktijk van het mensdom. Maar goed, jij bent nummer zoveel die niet serieus op de vraag wenst in te gaan. Blijkbaar is het een taboe, erger dan welke sexuele aberratie ook. Want onbespreekbaar.

http://proto2.thinkquest.nl/~jrd096/geschiedenis.htm

Leuke blz over roken. Maar nog geen antwoorden.

Een Griekse vriend keek me vanavond áán toen ik vroeg wat hij er van dacht. Hij zette meteen de fles weg :duivels:

kleine toevoeging:

In de 18de eeuw stoppen alle heren die zich “heren” willen noemen, zich de neus vol in Europa, want een pijp vinden ze te ordinair . De pijp is vooral geliefd bij zeelui, alhoewel op zee niet wordt gerookt.

nl-x
23-09-04, 00:39
Ik denk dat Freya toch al een heel eind is hoor met haar uitleg. Niet dat ik daar expert op bent, maar toen ik het las kwam het heel logisch over.

Daarnaast vind ik het nog steeds niet de moeite waard om het nou over roken te hebben. Roken is slecht ... punt. Of het nou bezorgzaamheid, onderdrukking of simpelweg mannelijkheid is dat vrouwen weerhoudt van roken... Laat ze blij zijn dat ze niet roken. En hopen op de tijd dat mannen zelf ook niet roken.

(Zie je wel dat ik niet moslimvrouwonvriendelijk ben ... Ik help ze! (door ze te onderdrukken) © Nederlandse overheid )

Siah
23-09-04, 00:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Khalil El Moumni over roken:

Vraagsteller 26: Hoe luidt het oordeel van de Islamitische wet over roken?

antwoord: De gangbare stelling bij de vroegere en latere godsdienstgeleerden is dat tabak en roken verboden zijn. Het past nimmer bij de reine nette moslim. Daarbij komt nog dat roken de oorzaak is van de ondergang van het lichaam, geest en vermogen. De schade die roken kan veroorzaken is niet langer meer verborgen en onbekend.

In de hele wereld rapporteren artsen luidkeels het percentage slachtoffers van roken aan de mensen. Maar de mensheid wil alleen maar zichzelf eigenhandig vernietigen, uit arrogantie, koppigheid en om verderf te zaaien op aarde.

De godsdienstsgeleerden van de Islamitische gemeenschap hebben echter verschillende congressen georganiseerd , ten eindede thema's roken en tabak te bestuderen en het standpunt van de islamitische Wet daarover te bepalen, zowel in de stad van Gods gezant als elders . Zij hebben fatwa's uitgebracht omtrent dit onderwerp. Ze zeiden tegen alle mensen dat roken verboden is in de Islamitische Wet.

Maar tevergeefs want nog steeds wordt tabak verkocht naast de moskee van de gezant en tegenover de heilige moskee in het gezegende Mekka. Gelijk heeft hij die gezegd heeft: ''God bedwingt door middel van de staatsmacht wat hij niet door de Koran kan beteugelen'' (Uitspraak van Uthman ibn Affan).

Moge God de islamitische gemeenschap genadig zijn door deze Koranische staatsmacht. Amen Maar God weet dit het best.

:roken:

mark61
23-09-04, 00:42
Geplaatst door TonH
Een Griekse vriend keek me vanavond áán toen ik vroeg wat hij er van dacht. Hij zette meteen de fles weg :duivels:

:hihi: Nou sorry hoor. Is het nog goed gekomen?


In de 18de eeuw stoppen alle heren die zich “heren” willen noemen, zich de neus vol in Europa, want een pijp vinden ze te ordinair . De pijp is vooral geliefd bij zeelui, alhoewel op zee niet wordt gerookt.

Ach, je hebt natuurlijk ook van die opiumpaffende Chinesen danwel Birmesen. Tegenwoordig stoppen heren ook hun neus vol. Maar met wat anders. Maar dat is ook al ordinair geworden. Wat moet een heer van stand nog?

Maar toch.

Zwarte Schaap
23-09-04, 00:48
Geplaatst door mark61
Das de welbekende theorie. Nu even de praktijk van het mensdom. Maar goed, jij bent nummer zoveel die niet serieus op de vraag wenst in te gaan. Blijkbaar is het een taboe, erger dan welke sexuele aberratie ook. Want onbespreekbaar.

Ik snap jou gewoon niet. Waar ik vandaan kom en waar mijn opvoeding op gebasseerd is wordt roken geassocieerd met dom zijn. We hadden zelfs een liedje voor mensen die rookten: ''Lekra3 barr barro ba3 yemmah ou chra elgharrou.''

Mischien zijn mannen dommer dat ze meer roken en drinken.

mark61
23-09-04, 00:53
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik snap jou gewoon niet. Waar ik vandaan kom en waar mijn opvoeding op gebasseerd is wordt roken geassocieerd met dom zijn. We hadden zelfs een liedje voor mensen die rookten: ''Lekra3 barr barro ba3 yemmah ou chra elgharrou.''

Mischien zijn mannen dommer dat ze meer roken en drinken.

Ik vind het prachtig, maar met jouw intelligentie en kennis moet het toch mogelijk zijn om vast te stellen dat in de meeste bekende culturen vrouwen niet worden geacht te roken. Y compris het westen, waar rokende vrouwen nog geen halve eeuw fatsoenlijk zijn, en in sommige kringen nog niet. Dus om dan met theorie en uitzonderingen aan te komen, is om de hete brij heendraaien.

TonH
23-09-04, 00:54
Geplaatst door mark61
:hihi: Nou sorry hoor. Is het nog goed gekomen?

Nee, vanavond niet, maar over een dag of wat drinken we een kop koffie en steken er een op :D


Een catalogus van de "vreselijke" gevolgen van het koffiedrinken uit de 18e eeuw doet ons vandaag de dag eerder grinniken: "Per slot van rekening worden de meeste ziekten toegeschreven aan het frequent drinken van koffie. Dat leidt tot aambeien, langdurige zenuwtoestanden, frequente misgeboorten, overvloedig maandelijks bloeden bij zeer veel vrouwen, het vele bloed spuwen van beide geslachten op jeugdige leeftijd, het vroegtijdig opwekken van de geslachtsdrang, bangheid en hartkloppingen." Angsten die net zo goed op de gebrekkige medische kennis van die tijd gebaseerd waren bijvoorbeeld de "Petitie van de vrouwen tegen koffie", waarin de dames van de Londense maatschappij 300 jaar geleden hun beklag deden dat koffie hun mannen onvruchtbaar maakte. Tegenover het contra van de koffietegenstanders stond destijds natuurlijk ook het onbeperkte pro van zijn aanhangers. Zo werd koffie in de 17e eeuw eerst in apotheken verkocht en werd hij door zijn vrienden beschouwd als een universeel geneesmiddel dat een heilvolle invloed had op hart en maag, op de spijsverteringsorganen en de menstruatiecyclus.


Als men eens zou nagaan wat voor soort 'luxe goederen' de Industriële Revolutie binnen het bereik van de arbeidersklasse bracht, dan betekent dit in feite een vernietigende veroordeling van het prekapitalistische stelsel . Al wat de vrouwen verlangden waren zulke 'weeldeartikelen' als schoenen in plaats van klompen, hoeden in plaats van sjaals, 'delicatessen' (zoals koffie, thee en suiker) in plaats van 'gewoon voedsel'.

mark61
23-09-04, 00:57
Geplaatst door TonH


Zo te lezen ligt koffiedrinken niet ver van zelfbevlekking.

TonH
23-09-04, 01:02
Geplaatst door mark61
Zo te lezen ligt koffiedrinken niet ver van zelfbevlekking.

En Klassestrijd niet te vergeten :D

Kende je deze al?

1453: Coffee is introduced to Constantinople by Ottoman Turks. The world's first coffee shop, Kiva Han, open there in 1475. Turkish law makes it legal for a woman to divorce her husband if he fail to provide her with her daily quota of coffee.

mark61
23-09-04, 01:07
Geplaatst door TonH
En Klassestrijd niet te vergeten :D

Kende je deze al?

1453: Coffee is introduced to Constantinople by Ottoman Turks. The world's first coffee shop, Kiva Han, open there in 1475. Turkish law makes it legal for a woman to divorce her husband if he fail to provide her with her daily quota of coffee.

Nee, die kende ik nog niet. Wat zijn het toch een beschaafde, geëmancipeerde lui, die Tourkoi.

Zwarte Schaap
23-09-04, 01:11
Geplaatst door mark61
Ik vind het prachtig, maar met jouw intelligentie en kennis moet het toch mogelijk zijn om vast te stellen dat in de meeste bekende culturen vrouwen niet worden geacht te roken. Y compris het westen, waar rokende vrouwen nog geen halve eeuw fatsoenlijk zijn, en in sommige kringen nog niet. Dus om dan met theorie en uitzonderingen aan te komen, is om de hete brij heendraaien.

Waarom mogen vrouwen wel huilen en hun emoties tonen maar mannen niet?

Kennelijk is er een vrouwenwereld en een mannewereld met elk hun eigen activiteiten. Vrouwen worden anders aangekeken als ze dronken zijn dan een man.

Waarom wordt voetballen als een mannensport gezien en ballet een vrouwensport?

Kennelijk ontwikkelen mannen en vrouwen toch hun specifieke eigen activiteiten. Maar de meeste activiteiten zijn niet geslachtspecifiek.

mark61
23-09-04, 01:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Waarom mogen vrouwen wel huilen en hun emoties tonen maar mannen niet?Kennelijk ontwikkelen mannen en vrouwen toch hun specifieke eigen activiteiten. Maar de meeste activiteiten zijn niet geslachtspecifiek.

Ja kom nou, drinken en roken zijn geen geslachtsspecifieke bezigheden, die worden verboden door mannen. It's as simple as that. De vraag is, waarom?

Maar als ik nou alcohol erbij haal kom jij weer met el-Moumni, hoewel de Koran in deze ook al volstaat. Mij ging het dus om de praktijk van mannen die vrouwen geneugten verbieden die ze zichzelf wel toestaan.

Tis toch een hele simpele vraag, maar als je ziet in welke bochten mensen zich wringen om, nog afgezien van het antwoord, de vraag te ontlopen...

~Panthera~
23-09-04, 01:22
Onder het genot van een kopje koffie, steek ik er, heel langzaam, nog heerlijk 1 op. :roken:


:fpuh:

mark61
23-09-04, 01:24
Geplaatst door ~Panthera~
Onder het genot van een kopje koffie, steek ik er, heel langzaam, nog heerlijk 1 op. :roken:


:fpuh:

Hoe durf je? Het is ongezond, het mag niet van el-Moumni, het is onvrouwelijk, en te sensueel voor de tere mannenziel.

Maar heb jij een echt antwoord?

mark61
23-09-04, 01:26
Geplaatst door answering
In bepaalde orthodox protestantse groepen is roken voor mannen toegestaan maar wordt het als onvrouwelijk beschouwd. Men ziet het daar als streven naar emancipatie.

Hoe weten ze dat het onvrouwelijk is? Ik neem aan dat de Schrift ook geen uitsluitsel biedt.

~Panthera~
23-09-04, 01:30
Geplaatst door mark61
Hoe durf je? Het is ongezond, het mag niet van el-Moumni, het is onvrouwelijk, en te sensueel voor de tere mannenziel.

Maar heb jij een echt antwoord?
-----------------

A: ik laat me niet onderdrukken, dus ik rook. :D'

B: ik denk dat het iets basaals is, dat mannen eigenlijk gewoon niet
willen, dat vrouwen iets doen wat hun doen.
Whatever de fuck dat "iets" dus ook is.

Zwarte Schaap
23-09-04, 01:33
Geplaatst door mark61
Ja kom nou, drinken en roken zijn geen geslachtsspecifieke bezigheden, die worden verboden door mannen. It's as simple as that. De vraag is, waarom?

Maar als ik nou alcohol erbij haal kom jij weer met el-Moumni, hoewel de Koran in deze ook al volstaat. Mij ging het dus om de praktijk van mannen die vrouwen geneugten verbieden die ze zichzelf wel toestaan.

Tis toch een hele simpele vraag, maar als je ziet in welke bochten mensen zich wringen om, nog afgezien van het antwoord, de vraag te ontlopen...

Het is niet zo zwart wit als dat jij het stelt. Het is een aflopende schaal waarbij vrouwen beschermender worden bejegend.

Verder is het een Men's world.

~Panthera~
23-09-04, 01:36
Geplaatst door mark61
Ja kom nou, drinken en roken zijn geen geslachtsspecifieke bezigheden, die worden verboden door mannen. It's as simple as that. De vraag is, waarom?
---------------

Mannen kunnen zelf niet genieten, dus mag niemand het. :moe:

mark61
23-09-04, 01:52
Geplaatst door ~Panthera~
B: ik denk dat het iets basaals is, dat mannen eigenlijk gewoon niet
willen, dat vrouwen iets doen wat hun doen.
Whatever de fuck dat "iets" dus ook is.

Geen genotverbod?

mark61
23-09-04, 01:54
Geplaatst door ~Panthera~
Geplaatst door mark61
Ja kom nou, drinken en roken zijn geen geslachtsspecifieke bezigheden, die worden verboden door mannen. It's as simple as that. De vraag is, waarom?
---------------

Mannen kunnen zelf niet genieten, dus mag niemand het. :moe:

Zeg Nicotineke, zeker nog nooit een man tevreden aan zijn cigaret zien lurken? Ik geniet me gek. Hmm, vandaar zeker dat anderen het ook mogen.

Niet kunnen genieten is dacht is niet geslachtsspecifiek.

~Panthera~
23-09-04, 02:32
Geplaatst door mark61
Zeg Nicotineke, zeker nog nooit een man tevreden aan zijn cigaret zien lurken? Ik geniet me gek. Hmm, vandaar zeker dat anderen het ook mogen.

Niet kunnen genieten is dacht is niet geslachtsspecifiek.
--------------------

zijksijs. :hihi: lurk ze.




En ja, verbod dus. lijkt me duidelijk.

Ik ga ff verder genieten in mijn bed. :nijn:

:zwaai:

mark61
23-09-04, 02:34
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------

zijksijs. :hihi: lurk ze.
En ja, verbod dus. lijkt me duidelijk.

Ik ga ff verder genieten in mijn bed. :nijn:

:zwaai:

Geniet ze.

Goodnight
23-09-04, 07:46
Een vrouw die sigaretten rookt en die in een cafe kahwa gaat drinken is in sommige delen van Marokko not done.
Hier is roken door meisjes ook not done, heb tot nu toe geen marokkaans meisje buiten een sigaret zien op steken.Maar op marokkaanse feesten stond de toiletten blauw van de rook.De beveiliging moest er vaak aan te pas komen.

Ik denk dat men een vrouw die rookt ziet als een lichtekooi.En een vrouw die naar een cafe gaat om daar wat te drinken is op zoek naar mannen.
Zo wordt het gezien en niet anders.

Ik vind roken per definitie ongezond, ik ben zuinig op mijn lichaam en zie niet wat roken toevoegt.Ik snap werkelijk niet wat er lekker is aan rook inhaleren en weer uitblazen.Het schijnt ontspannend te zijn.
Ga dan lekker ff hardlopen zou ik zeggen, is ook superontspannend.

Ik denk dat er geen onderscheid is tussen het roken van een man en van een vrouw.Althans Allah zal de vrouw niet harder straffen dan de man denk ik.

maar goed das mijn mening.

mark61
23-09-04, 11:55
Geplaatst door Goodnight
Een vrouw die sigaretten rookt en die in een cafe kahwa gaat drinken is in sommige delen van Marokko not done.
Hier is roken door meisjes ook not done, heb tot nu toe geen marokkaans meisje buiten een sigaret zien op steken.Maar op marokkaanse feesten stond de toiletten blauw van de rook.De beveiliging moest er vaak aan te pas komen.

In Nederland? Interessant. Ben je dan ook een lichtekooi? Of niet, omdat je het in afzondering doet? Dan kan het nog net?

Ik denk dat men een vrouw die rookt ziet als een lichtekooi.En een vrouw die naar een cafe gaat om daar wat te drinken is op zoek naar mannen.
Zo wordt het gezien en niet anders.


En een man die naar een café gaat? Das een rokkenjager op zoek naar vrouwen?


Ik vind roken per definitie ongezond, ik ben zuinig op mijn lichaam en zie niet wat roken toevoegt.Ik snap werkelijk niet wat er lekker is aan rook inhaleren en weer uitblazen.Het schijnt ontspannend te zijn.
Ga dan lekker ff hardlopen zou ik zeggen, is ook superontspannend.

Ja Mama.


Ik denk dat er geen onderscheid is tussen het roken van een man en van een vrouw.Althans Allah zal de vrouw niet harder straffen dan de man denk ik.

maar goed das mijn mening.

Jah dat moest er nog bijkomen :)