PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘En ik ben niet eens een moslim‘



Orakel
22-09-04, 21:28
Dedemsvaartse jeugd belaagt enige Turkse gezin na terreuraanvallen in Madrid en Beslan

‘En ik ben niet eens een moslim‘
door Jelle Boonstra

22 SEPTEMBER 2004 - DEDEMSVAART - Commotie in Dedemsvaart. Na de aanslag in Madrid werd de (enige) Turkse familie er belaagd door dertig boze jongeren die riepen: ‘Vuile moslims, we maken jullie dood‘. Na de bloedige gijzeling in Beslan werd het 5 - jarige dochtertje Seyda het slachtoffer. Ze werd aangevallen door vier jongens en met een stok in het oog geprikt. Om een derde keer te voorkomen zoekt vader Zeki Canakci de publiciteit. ‘Ik snap niet wat ze bij ons moeten, ik ben niet eens een moslim‘.

Hij zette een opmerkelijke stap: bij de directies van twee basisscholen en een regionale school voor voortgezet onderwijs pleit hij voor meer informatie over allochtonen. ‘Als de jeugd op deze manier bij mijn huis komt roepen, dan herhalen ze waarschijnlijk wat er thuis over buitenlanders wordt gezegd. Wie weet is dat met hulp van de school te veranderen‘.

VAN SLAG

Het gezin is sinds de gebeurtenis van vorige week volledig van slag: het dochtertje was met de fiets in de speeltuin. ‘Ze werd donderdag aangevallen door vier jongens van een jaar of twaalf. Ze is met een 60 centimeter lange stok geslagen, ze zijn op haar gaan zitten, eentje legde z‘n handen om haar nek, een ander maakte zijn broekriem los. Toen is Seyda hard gaan gillen. Dat was haar geluk, anders hadden ze haar misschien kwaad gedaan, ze lag een meter van de vijver, wees blij dat ze haar daar niet in hebben geduwd, zei de politie‘. De huisartsenpost constateerde een ontstoken linkeroog, waar pus uitkwam en kwetsuren aan haar benen.Politiewoordvoerder Rein Kloppenburg zegt dat ook bij de politie de verwondingen zijn geconstateerd. Omdat pas gistermorgen aangifte werd gedaan is nog niet in de zaak gedoken, maar de politie zegt de mishandeling ‘serieus te nemen‘.

HUILBUIEN

Slapeloze nachten, nachtmerries, huilbuien: het waren gevolgen van de druk die vader en moeder Canakci inmiddels in de Dedemsvaartse Adelaarweg voelen. Dat onderstreept maatschappelijke werker W. van Amstel ook in een brief aan de woningbouwvereniging.

Aanvankelijk werd in verkassen een oplossing gezien. Nu niet meer. ‘Best kans dat de problemen daar dan terugkomen‘, zegt Canakci. ‘Het is toch vooral de sfeer, die blijkbaar ontstaat als het economisch slechter gaat en de allochtonen de schuld krijgen van wat er elders in de wereld gebeurt. In een klein dorp als het onze pakt het vervolgens zo uit dat dat de jeugd buitenlanders gaat discrimeren en een meisje van vijf in elkaar slaat‘.

‘Het erge is, we begrijpen het ook niet, ikzelf ben christen - we wonen hier tien jaar, hebben nooit met iemand een probleem gehad‘, zegt hij, ‘en we bedanken altijd God, Jezus en de overheid dat we hier mogen wonen‘.

Ingeburgerd is er ook genoeg, denken ze. Tussen portretten van vader en moeder in Turkije, een waardig echtpaar op een kleurrijke bank, hangt prominent een Delftsblauw tegeltje met een Nederlandse molen.

Dat de media in een conflict als dit worden gemobiliseerd kan een vergrotende werking hebben; het maakt het soms alleen maar erger.

Maar daar is vader Zeki niet bang voor. ‘Het gaat me erom dat iedereen weet wat er speelt. Dat na deze twee ernstige incidenten niet nog een derde komt. Dat ook autoriteiten op de hoogte zijn‘.

‘O ja‘, zegt Zeki. ‘Natuurlijk wil ik op de scholen zelf komen vertellen als de directie de moeite nemen om de leerlingen meer voor allochtonen te interesseren. Ik denk dat ik ze dan vertel over respect en liefde voor elkaar. Als dat er is, dan past alles best mooi naast elkaar‘.

Max Stirner
22-09-04, 21:34
Achterlijke provincialen....... :mad:

Tomas
22-09-04, 21:41
Geplaatst door Max Stirner
Achterlijke provincialen....... :mad:

Groningers.

Niet iedereen over 1 kam scheren graag.

Max Stirner
22-09-04, 21:46
Geplaatst door Tomas
Groningers.

Niet iedereen over 1 kam scheren graag.

Sorry, I didn`t care ....... :)

barfly
22-09-04, 21:52
Geplaatst door Orakel
Dedemsvaartse jeugd belaagt enige Turkse gezin na terreuraanvallen in Madrid en Beslan

‘En ik ben niet eens een moslim‘
door Jelle Boonstra

22 SEPTEMBER 2004 - DEDEMSVAART - Commotie in Dedemsvaart. Na de aanslag in Madrid werd de (enige) Turkse familie er belaagd door dertig boze jongeren die riepen: ‘Vuile moslims, we maken jullie dood‘. Na de bloedige gijzeling in Beslan werd het 5 - jarige dochtertje Seyda het slachtoffer. Ze werd aangevallen door vier jongens en met een stok in het oog geprikt. Om een derde keer te voorkomen zoekt vader Zeki Canakci de publiciteit. ‘Ik snap niet wat ze bij ons moeten, ik ben niet eens een moslim‘.

Hij zette een opmerkelijke stap: bij de directies van twee basisscholen en een regionale school voor voortgezet onderwijs pleit hij voor meer informatie over allochtonen. ‘Als de jeugd op deze manier bij mijn huis komt roepen, dan herhalen ze waarschijnlijk wat er thuis over buitenlanders wordt gezegd. Wie weet is dat met hulp van de school te veranderen‘.

VAN SLAG

Het gezin is sinds de gebeurtenis van vorige week volledig van slag: het dochtertje was met de fiets in de speeltuin. ‘Ze werd donderdag aangevallen door vier jongens van een jaar of twaalf. Ze is met een 60 centimeter lange stok geslagen, ze zijn op haar gaan zitten, eentje legde z‘n handen om haar nek, een ander maakte zijn broekriem los. Toen is Seyda hard gaan gillen. Dat was haar geluk, anders hadden ze haar misschien kwaad gedaan, ze lag een meter van de vijver, wees blij dat ze haar daar niet in hebben geduwd, zei de politie‘. De huisartsenpost constateerde een ontstoken linkeroog, waar pus uitkwam en kwetsuren aan haar benen.Politiewoordvoerder Rein Kloppenburg zegt dat ook bij de politie de verwondingen zijn geconstateerd. Omdat pas gistermorgen aangifte werd gedaan is nog niet in de zaak gedoken, maar de politie zegt de mishandeling ‘serieus te nemen‘.

HUILBUIEN

Slapeloze nachten, nachtmerries, huilbuien: het waren gevolgen van de druk die vader en moeder Canakci inmiddels in de Dedemsvaartse Adelaarweg voelen. Dat onderstreept maatschappelijke werker W. van Amstel ook in een brief aan de woningbouwvereniging.

Aanvankelijk werd in verkassen een oplossing gezien. Nu niet meer. ‘Best kans dat de problemen daar dan terugkomen‘, zegt Canakci. ‘Het is toch vooral de sfeer, die blijkbaar ontstaat als het economisch slechter gaat en de allochtonen de schuld krijgen van wat er elders in de wereld gebeurt. In een klein dorp als het onze pakt het vervolgens zo uit dat dat de jeugd buitenlanders gaat discrimeren en een meisje van vijf in elkaar slaat‘.

‘Het erge is, we begrijpen het ook niet, ikzelf ben christen - we wonen hier tien jaar, hebben nooit met iemand een probleem gehad‘, zegt hij, ‘en we bedanken altijd God, Jezus en de overheid dat we hier mogen wonen‘.

Ingeburgerd is er ook genoeg, denken ze. Tussen portretten van vader en moeder in Turkije, een waardig echtpaar op een kleurrijke bank, hangt prominent een Delftsblauw tegeltje met een Nederlandse molen.

Dat de media in een conflict als dit worden gemobiliseerd kan een vergrotende werking hebben; het maakt het soms alleen maar erger.

Maar daar is vader Zeki niet bang voor. ‘Het gaat me erom dat iedereen weet wat er speelt. Dat na deze twee ernstige incidenten niet nog een derde komt. Dat ook autoriteiten op de hoogte zijn‘.

‘O ja‘, zegt Zeki. ‘Natuurlijk wil ik op de scholen zelf komen vertellen als de directie de moeite nemen om de leerlingen meer voor allochtonen te interesseren. Ik denk dat ik ze dan vertel over respect en liefde voor elkaar. Als dat er is, dan past alles best mooi naast elkaar‘.

Die man is geeneens moslim, er wordt die familie groot onrecht aangedaan. :maf:

Dutchguy
22-09-04, 22:09
Mag hopen dat de ouders die eikels even flink de teugels aantrekken. Flink corrigeren lijkt me hier hard nodig.

Orakel
22-09-04, 22:16
Geplaatst door barfly
Die man is geeneens moslim, er wordt die familie groot onrecht aangedaan. :maf:

:hihi: sharp thinking Vlieg.

deleted user
22-09-04, 22:17
:zegniets:

Marsipulami
22-09-04, 23:38
Geplaatst door Orakel
Dedemsvaartse jeugd belaagt enige Turkse gezin na terreuraanvallen in Madrid en Beslan

‘En ik ben niet eens een moslim‘
door Jelle Boonstra

22 SEPTEMBER 2004 - DEDEMSVAART - Commotie in Dedemsvaart. Na de aanslag in Madrid werd de (enige) Turkse familie er belaagd door dertig boze jongeren die riepen: ‘Vuile moslims, we maken jullie dood‘. Na de bloedige gijzeling in Beslan werd het 5 - jarige dochtertje Seyda het slachtoffer. Ze werd aangevallen door vier jongens en met een stok in het oog geprikt. Om een derde keer te voorkomen zoekt vader Zeki Canakci de publiciteit. ‘Ik snap niet wat ze bij ons moeten, ik ben niet eens een moslim‘.

Hij zette een opmerkelijke stap: bij de directies van twee basisscholen en een regionale school voor voortgezet onderwijs pleit hij voor meer informatie over allochtonen. ‘Als de jeugd op deze manier bij mijn huis komt roepen, dan herhalen ze waarschijnlijk wat er thuis over buitenlanders wordt gezegd. Wie weet is dat met hulp van de school te veranderen‘.

VAN SLAG

Het gezin is sinds de gebeurtenis van vorige week volledig van slag: het dochtertje was met de fiets in de speeltuin. ‘Ze werd donderdag aangevallen door vier jongens van een jaar of twaalf. Ze is met een 60 centimeter lange stok geslagen, ze zijn op haar gaan zitten, eentje legde z‘n handen om haar nek, een ander maakte zijn broekriem los. Toen is Seyda hard gaan gillen. Dat was haar geluk, anders hadden ze haar misschien kwaad gedaan, ze lag een meter van de vijver, wees blij dat ze haar daar niet in hebben geduwd, zei de politie‘. De huisartsenpost constateerde een ontstoken linkeroog, waar pus uitkwam en kwetsuren aan haar benen.Politiewoordvoerder Rein Kloppenburg zegt dat ook bij de politie de verwondingen zijn geconstateerd. Omdat pas gistermorgen aangifte werd gedaan is nog niet in de zaak gedoken, maar de politie zegt de mishandeling ‘serieus te nemen‘.

HUILBUIEN

Slapeloze nachten, nachtmerries, huilbuien: het waren gevolgen van de druk die vader en moeder Canakci inmiddels in de Dedemsvaartse Adelaarweg voelen. Dat onderstreept maatschappelijke werker W. van Amstel ook in een brief aan de woningbouwvereniging.

Aanvankelijk werd in verkassen een oplossing gezien. Nu niet meer. ‘Best kans dat de problemen daar dan terugkomen‘, zegt Canakci. ‘Het is toch vooral de sfeer, die blijkbaar ontstaat als het economisch slechter gaat en de allochtonen de schuld krijgen van wat er elders in de wereld gebeurt. In een klein dorp als het onze pakt het vervolgens zo uit dat dat de jeugd buitenlanders gaat discrimeren en een meisje van vijf in elkaar slaat‘.

‘Het erge is, we begrijpen het ook niet, ikzelf ben christen - we wonen hier tien jaar, hebben nooit met iemand een probleem gehad‘, zegt hij, ‘en we bedanken altijd God, Jezus en de overheid dat we hier mogen wonen‘.

Ingeburgerd is er ook genoeg, denken ze. Tussen portretten van vader en moeder in Turkije, een waardig echtpaar op een kleurrijke bank, hangt prominent een Delftsblauw tegeltje met een Nederlandse molen.

Dat de media in een conflict als dit worden gemobiliseerd kan een vergrotende werking hebben; het maakt het soms alleen maar erger.

Maar daar is vader Zeki niet bang voor. ‘Het gaat me erom dat iedereen weet wat er speelt. Dat na deze twee ernstige incidenten niet nog een derde komt. Dat ook autoriteiten op de hoogte zijn‘.

‘O ja‘, zegt Zeki. ‘Natuurlijk wil ik op de scholen zelf komen vertellen als de directie de moeite nemen om de leerlingen meer voor allochtonen te interesseren. Ik denk dat ik ze dan vertel over respect en liefde voor elkaar. Als dat er is, dan past alles best mooi naast elkaar‘.

Volgens mij grote kans dat we hier te maken hebben met een allochtone zeurpiet. Ik vraag me af wat de auteur bezielt om zo'n volstrekt oncontroleerbaar verhaal in de krant te zetten.

Tomas
22-09-04, 23:40
Geplaatst door Marsipulami
Volgens mij grote kans dat we hier te maken hebben met een allochtone zeurpiet. Ik vraag me af wat de auteur bezielt om zo'n volstrekt oncontroleerbaar verhaal in de krant te zetten.

't zijn wel grunningers, hoor.

Marsipulami
22-09-04, 23:42
Geplaatst door Tomas
't zijn wel grunningers, hoor.

Geef eens een definitie van dat volkje.

Doe ook nog effe een antwoord in die vergeef-topic.

Tomas
22-09-04, 23:44
Geplaatst door Marsipulami
Geef eens een definitie van dat volkje.

Doe ook nog effe een antwoord in die vergeef-topic.

Grunningers zijn ras-communisten. Dat zeg denk ik genoeg over hun kroost ofnie dan?

Marsipulami
22-09-04, 23:49
Geplaatst door Tomas
Grunningers zijn ras-communisten. Dat zeg denk ik genoeg over hun kroost ofnie dan?

Als jij het zegt zal het zo wel zijn. Ik ben nog nooit zo ver geweest in dat kikkerland van jullie.

Tomas
22-09-04, 23:50
Geplaatst door Marsipulami
Als jij het zegt zal het zo wel zijn. Ik ben nog nooit zo ver geweest in dat kikkerland van jullie.

Ik ook niet, maar dat zeggen ze. Er staat zelfs ergens een beeld van lenin.

Marsipulami
22-09-04, 23:58
Geplaatst door Tomas
Ik ook niet, maar dat zeggen ze. Er staat zelfs ergens een beeld van lenin.

Ik denk eerder dat SGP daar de plak zwaait.

Zwarte Schaap
23-09-04, 09:29
Geplaatst door Dutchguy
Mag hopen dat de ouders die eikels even flink de teugels aantrekken. Flink corrigeren lijkt me hier hard nodig.

Opvoedcursus voor kinderen en ouders en als dat niet helpt gewoon nationaliteit afnemen en het land uitzetten.

nard
23-09-04, 09:53
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk eerder dat SGP daar de plak zwaait.

:D

Je bent hier inderdaad onvoldoende geweest ......
ALs er ergens geen SGP-ers zitten, is het in Groningen.

Maar altijd makkelijk natuurlijk. Incidenten van racisme? Segregatie? Rukken de SGP even uit de kast...

Tomas
23-09-04, 10:13
Geplaatst door Lewis Moon
Dedemsvaart ligt in Overijssel hoor.

Ontkennen en bagetaliseren, dat kunnen ze die grunningers.

deleted user
23-09-04, 10:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Opvoedcursus voor kinderen en ouders en als dat niet helpt gewoon nationaliteit afnemen en het land uitzetten.

Juist, geef ze maar een enkeltje Palestina. :rolleyes:

Wortel
23-09-04, 11:33
Dedemsvaart ligt inderdaad in Overijssel dicht in de buurt van de grens met Drenthe, maar als het over dit soort dingen gaat vallen de nuances nu eenmaal weg. Je moet eens tegen Bennie Jolink van Normaal zeggen dat hij uit Twente komt. Kijken wat er gebeurt. Dan gebeurt met wat fantasie hetzelfde als wat deze Dedemsvaartse familie is overkomen.

Tomas
23-09-04, 11:35
Tjezus, 't stikt hier opeens van de ontkennende, ontwijkende, afschuivende en bagetaliserende grunningers.

Wortel
23-09-04, 11:50
Thomaas, ie bunt 'n snakkerd. Ie mout ins goud kiek'n woar een mens wegkomt veurdat ie hom een fleer gift. Aans spein zie oe ok vief meter vot.

Een grunneger uut Rotjeknar

Tomas
23-09-04, 12:44
Geplaatst door Wortel
Thomaas, ie bunt 'n snakkerd. Ie mout ins goud kiek'n woar een mens wegkomt veurdat ie hom een fleer gift. Aans spein zie oe ok vief meter vot.

Een grunneger uut Rotjeknar

Nou je bent in ieder geval eerlijk genoeg om toe te geven dat je een grunninger bent. En dat je het dus normaal vind om op basis van iemands afkomst te oordelen. Althans als ik dat taaltje van je goed begrepen heb.

mark61
23-09-04, 13:49
Geplaatst door Tomas
Grunningers zijn ras-communisten.

Dedemsvaart ligt in Overijssel en is christelijk tot op het bot. Communisten en Turken, christen- of anderszins, worden met pek en veren ingesmeerd en de gemeentegrenzen overgewerkt.

Wortel
23-09-04, 14:01
Bovenstaand stukje Gronings was juist bedoeld het tegenovergestelde te benadrukken: Je kunt iemand niet beoordelen op zijn afkomst. Hij die dat wel doet is -met een Gronings woord gezegd- een snakkerd, oftewel een opschepper. "eerlijk genoeg om toe te geven", zeg je; alsof het iets zou zijn om je voor te schamen.
We moeten in deze conversatie de humor natuurlijk ook niet vergeten, alhoewel de directe aanleiding absoluut niet om te lachen is. Dat mechanisme wat die familie is overkomen komt helaas overal en naar alle kanten toe, voor. Mensen in de directe omgeving worden verdrietig genoeg nu eenmaal al gauw een projectiescherm voor onbehagen wat er leven kan, naar aanleiding van dingen die verder weg gebeuren.
Dat heeft met de menselijke neiging tot identificeren van de ene groep tegenover de andere te maken.

Het enige wat daartegen helpt is een dosis gezonde nuchterheid en onderscheidingsvermogen. Om het maar weer op zijn Gronings te zeggen: "Elk denkt dat zien eig'n neus 'n metworst is, moar het is toch moar 'n snotvat als ieder ander".

:wink:

Tomas
23-09-04, 14:49
Geplaatst door mark61
Dedemsvaart ligt in Overijssel en is christelijk tot op het bot. Communisten en Turken, christen- of anderszins, worden met pek en veren ingesmeerd en de gemeentegrenzen overgewerkt.

En nog en grunninger met het afschuif syndroom.

'k zal godomme echt niet toegeven, al wordt morgen heel groningen uitgemoord door de grijze wolven.

mark61
23-09-04, 15:04
Geplaatst door Tomas
En nog en grunninger met het afschuif syndroom.

'k zal godomme echt niet toegeven, al wordt morgen heel groningen uitgemoord door de grijze wolven.

Goh, das nieuws voor mij, dat er nog een Dedemsvaart is. Maar eens een ontdekkingreis naar de outback organiseren. Grijze wolven houden niet van kouwe klei.

Wortel
23-09-04, 15:15
Wat een lollige fotoshop-kaart. Uit welke atlas komt hij?
:)

En Mark, de provincie blijft inderdaad link, hoor. :wink:

mark61
23-09-04, 15:19
http://data.hollandcards.nl/cards/7/8/1/2/002187.jpg

Geen christen, Turk of anderszins, te zien.

mark61
23-09-04, 15:25
Geplaatst door Wortel
Wat een lollige fotoshop-kaart. Uit welke atlas komt hij?
:)

En Mark, de provincie blijft inderdaad link, hoor. :wink:

Mijn vader heeft zijn jeugd in Grunningen doorgebracht. Als zoon van de local imam, pardon dominee.

Tomas
23-09-04, 15:25
Geplaatst door Wortel
Wat een lollige fotoshop-kaart. Uit welke atlas komt hij?


Oh, gaan we het zo spelen?

Tomas
23-09-04, 15:27
Geplaatst door mark61
http://data.hollandcards.nl/cards/7/8/1/2/002187.jpg

Geen christen, Turk of anderszins, te zien.

Maar wel:

http://www.hotspotholland.nl/gr/gr_lenin01.jpg

deleted user
23-09-04, 15:28
Ze hebben brede wegen daaro, en veel groen, als ze ook nog eens wat heuvelachtiger zouden zijn, dan was het net Brussel. Op het platteland gedeelte na.

mark61
23-09-04, 15:31
Geplaatst door deleted user
Ze hebben brede wegen daaro, en veel groen, als ze ook nog eens wat heuvelachtiger zouden zijn, dan was het net Brussel. Op het platteland gedeelte na.

Brussel Brabantstraat of Brussel Wetstraat?

Bofko
23-09-04, 15:34
Geplaatst door mark61
Mijn vader heeft zijn jeugd in Grunningen doorgebracht. Als zoon van de local imam, pardon dominee.

Ah dus de vaders van Set Gaaikema en Freek de Jonge waren zijn ´broeders´.

mark61
23-09-04, 15:35
Geplaatst door Bofko
Ah dus de vaders van Set Gaaikema en Freek de Jonge waren zijn ´broeders´.

*zucht* helaas wel. Maar de broeders waren niet zo broederig. Dr was iets met een bijzondere stroming/sekte. Ik geloof overigens dat mijn opa stierf als ongelovige. Maar ik heb het hem nooit kunnen vragen.

deleted user
23-09-04, 15:35
Geplaatst door mark61
Brussel Brabantstraat of Brussel Wetstraat?

:confused:

mark61
23-09-04, 15:40
Geplaatst door deleted user
:confused:

Ik was onlangs in Brussel en het gebrek aan groen viel me nou net op. Ja, je hebt natuurlijk Tervuren en Laken etc. Maar in de stad...

deleted user
23-09-04, 15:43
Geplaatst door mark61
Ik was onlangs in Brussel en het gebrek aan groen viel me nou net op. Ja, je hebt natuurlijk Tervuren en Laken etc. Maar in de stad...

Ew, toen ik er was kwam ik twee vrij grote parken met zeer hoge bomen tegen. In 1 van die parken stond zelfs een moskee.

Maar ik moet er nu vandoor, ik ga even (uit noodzaak) een paar schoentjes in A'dam kopen.

Tdlz...
:boer:

mark61
23-09-04, 15:45
Geplaatst door deleted user
Ew, toen ik er was kwam ik twee vrij grote parken met zeer hoge bomen tegen. In 1 van die parken stond zelfs een moskee.

Maar ik moet er nu vandoor, ik ga even (uit noodzaak) een paar schoentjes in A'dam kopen.

Tdlz...
:boer:

Ik zal de volgende keer wat meer rondlopen. Veel plezier. Verdwaal niet in het Vondelpark. :boer:

Wortel
23-09-04, 15:55
Met name Oost-Groningen ken ik heel goed, dus dat beeld van Lenin komt me zeer bekend voor. Als zoon van de local Imam heb ik jaren in Finsterwolde gewoond. En daar weten ze heel goed wie Lenin was.