PDA

Bekijk Volledige Versie : België is mekka van familiehereniging’



amadeus
23-09-04, 11:32
België is mekka van familiehereniging’





BRUSSEL Eigen berichtgeving Sybille Decoo
SOEPELE PROCEDURE LOKT ‘NIEUWE NEDERLANDERS’ NAAR ANTWERPEN
‘Nieuwe Nederlanders’ komen zich in Antwerpen vestigen om van de soepele Belgische procedure voor de familiehereniging te kunnen genieten, een gevolg van de verstrengde wetgeving in Nederland.

Ook Pakistaanse, Nepalese en Indiase mannen hebben de piste ontdekt.

Ze combineren Europa’s goede maar ook zwakke kanten, en eindigen in België. ‘Wij moesten die misbruiken eens uitschreeuwen’, zegt Iris Ceulemans, hoofd van de dienst Vreemdelingenzaken van Antwerpen.

Dat Mieke Vogels (Groen!) het heeft aangedurfd de schrijnende toestanden en misbruiken omtrent de familiehereniging aan te klagen, en minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael heeft aangekondigd de schijnhuwelijken te zullen aanpakken, waren voor de Antwerpse dienst Vreemdelingenzaken het signaal om ook eens in de pen te kruipen en misbruiken aan te klagen.

Net als Mieke Vogels “uit bezorgdheid” voor schrijnende toestanden en ongewilde overlast, zegt diensthoofd Iris Ceulemans.

In een open brief die naar de media en een aantal gezagsdragers is gestuurd windt de dienst er geen doekjes om. “België is verworden tot het mekka van de familiehereniging”, zo staat er.

Nieuw is de komst van de ‘nieuwe Nederlanders’. Omdat in Nederland de wet over de familiehereniging verstrengd werd onder de regering-Balkenende, komen tot Nederlander genaturaliseerde migranten het proberen in België. In Nederland mogen enkel de echtgeno(o)t(e) en kinderen tot achttien jaar overkomen, en duurt het twee jaar voor de procedure rond is.

In België mogen ook meerderjarige kinderen, grootouders en kleinkinderen overkomen en is de procedure soms al binnen de maand rond. “Meer en meer nieuwe Nederlanders komen zich in Antwerpen vestigen. Sinds het einde van de vakantie, altijd een piekperiode voor aanvragen voor familiehereniging, krijgen we elke dag tien aanvragen binnen.” Nederland lijkt zelfs een bewuste uitstootpolitiek te voeren: “We horen van onze klanten dat de stadhuizen in Nederland aanraden om naar België te trekken”, zegt Ceulemans, die vooral naar Rotterdam wijst.

Het gaat zo: iemand met de Nederlandse nationaliteit en werk of een uitkering in Nederland kan hier een vestigingsrecht bekomen, de blauwe kaart voor EUonderdanen.

De overgekomen familieleden krijgen daardoor ook dat recht onder de vorm van de gele kaart die hen gelijkschakelt met EU-burgers. Vermoedelijk krijgt Antwerpen ermee te maken omdat de stad dicht bij de grens ligt. Voor zover bekend is er nog niemand teruggekeerd.

Maar het fenomeen reikt nog verder. Veelal Pakistaanse mannen die illegaal zijn of een precair verblijfsrecht hebben zoe ken in Portugal een vrouw, trekken met haar naar Dene marken of Zweden omdat het daar gemakkelijker is om te trouwen, en komen dan naar België om via hun nieuwe echtgenote, die een EU-onderdaan is, een permanent verblijf te verzilveren. “Ik heb 50 dergelijke dossiers op mijn bureau liggen”, zegt Ceulemans.

Omdat de vrouw in kwestie moet kunnen aantonen dat ze werkt, wordt ze door de Aziati sche gemeenschap tewerkge steld in de Pakistaanse nachtwinkels of telefoonhuizen. Ze krijgt een blauwe kaart, wat haar Pakistaanse man een gele kaart en een permanent verblijfsrecht in de EU oplevert.

Het ziet ernaar uit dat het verhaal dan voor de vrouwen stopt.

Volgens Iris Ceulemans krijgen ze vaak slechts tijdelijk werk. “We zien de eerste Portugese vrouwen bij het OCMW aankloppen omdat ze door hun mannen aan hun lot zijn overgelaten.” Doorgaans zijn het “erg jonge (achttien of negentien jaar) of licht mentaal gehandicapte vrouwen”, die niet doorhebben dat ze in een wel heel bizar verhaal terechtkomen. “Een collega die Portugees kent heeft met enkele vrouwen gesprekken aangeknoopt.

Telkens zie je die mannen heel kwaad worden, de vrouwen zijn heel schichtig”, zegt Ceulemans. Volgens haar duikt het fenomeen ook in Limburg op met Nepalezen en Indiërs.

De Antwerpse dienst Vreemdelingenzaken roept de bevoegde politici op iets aan de misbruiken te doen. “België heeft de meest coulante wetgeving inzake familiehereniging, natuurlijk dat er dan toerisme ontstaat.

Iedereen moet even streng of even soepel zijn”, aldus Ceulemans, die beseft dat dit probleem slechts op Europees niveau opgelost kan worden.

Burgemeester Patrick Janssens heeft voor vandaag een vergadering laten bijeenroepen over schijnhuwelijken en familiehereniging.

Vertegenwoordigers van de dienst Vreemdelingenzaken zullen een gesprek hebben met schepen Pairon, OCMWvoorzitter De Coninck en de kabinetschef van de burgemeester.

‘Er is een carrousel ontstaan waarbij Pakistaanse mannen met een Portugese vrouw in Denemarken huwen en dan in België een beroep doen op onze soepele familiehereniging’



uit De Morgen


-------------

allez hop hop! allen daarheen! :wohaa:

Bofko
23-09-04, 11:48
Ik denk dat Mars in zijn sas is met het feit dat Belgie het meest humane familieherenigings-beleid van Europa heeft.

Marsipulami
23-09-04, 12:07
Geplaatst door Bofko
Ik denk dat Mars in zijn sas is met het feit dat Belgie het meest humane familieherenigings-beleid van Europa heeft.

Ja hoor, gezinshereniging is een mensenrecht. Wie dat zijn medemens niet gunt moet maar naar Nederland verhuizen.

Goodnight
23-09-04, 12:07
[

allez hop hop! allen daarheen! :wohaa: [/B]

Nah, bedankt maar het bevalt ons hier prima :strik:

mark61
23-09-04, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
Ja hoor, gezinshereniging is een mensenrecht. Wie dat zijn medemens niet gunt moet maar naar Nederland verhuizen.

Dan wordt het hier nog overvol met Belgen. Als ze hun frietkotten maar meenemen.

Marsipulami
23-09-04, 14:11
Geplaatst door mark61
Dan wordt het hier nog overvol met Belgen. Als ze hun frietkotten maar meenemen.

Wees maar gerust, er zijn veel meer Nederlanders die in België komen wonen dan omgekeerd.

Als een Belg de keuze krijgt tussen een Pakistaan als buur of naar Nederland verhuizen, dan is wat hem betreft de keuze snel gemaakt hoor.

Mark van Peel voormalig voorzitter van 's lands grootste politieke partij zei ooit dat hij liever met twee Marokkanen dan met twee Nederlanders op een eiland zou zitten.

En dan is er nog Herman de Croo, kamervoorzitter en eerste burger van het land.

"Onlangs verscheen er in HP/De Tijd een zes bladzijden lang pleidooi voor nauwere samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. De Standaard vroeg de mening hierover van Herman De Croo, Eerste burger van België.

[I],,Dan verhuis ik naar Wallonië''


31/05/2001


BRUSSEL -- Kamervoorzitter Herman De Croo mag er niet aan denken: Vlaanderen en Nederland onder één vlag? ,,Dan verhuis ik nog liever naar Wallonië, want wij hebben niets gemeen.''


,,Die Hollanders zijn zeker op hun hoofd gevallen'', roept de kamervoorzitter uit als hij over het Nederlandse pleidooi voor een Groot-Nederland hoort. ,,Nu, ik heb wel wat afstandelijke bewondering voor de calvinistische vingerwijzerij en hun koopmansgeest. En ik heb ook wel wat vrienden in Nederland. Maar ermee samenleven, bespaar me dat.''

,,Die valse nederigheid, die vermeende efficiëntie, die verbale truut die je over je hoofd krijgt, dat mag je Vlaanderen niet aandoen. Ik heb niet veel zin in mentale kolonisatie. En dan nog die hypocrisie. Intussen is toch gebleken dat België een betere regeling heeft voor de opslag van vuurwerk en dat we drie keer meer bedden in brandwondencentra hebben.''

,,Ik heb trouwens nog niet veel gemerkt van die Nederlandse pogingen om Vlaanderen op te vrijen. We mogen nog geen specie aarde uit de Schelde baggeren of ze maken al moeilijkheden. De IJzeren Rijn, die het goederenvervoer van Antwerpen naar Duitsland mogelijk moet maken, mag er niet komen omdat er ochot wat vogels en mollen in de weg liggen. We zijn concurrenten, niet meer dan dat.''

,,Ik zou er niets op tegen hebben als de Nederlanders Zeeuws-Vlaanderen, een stuk van Zuid-Brabant en Limburg aan ons zouden afstaan. Maastricht, dat is toch een Vlaamse stad. Wij Vlamingen hebben ook een pedagogische rol te spelen in Nederland, bijvoorbeeld om het Hollandse uitgaansleven wat te verantwerpsen. Hoognodig.''

,,De keuze van het volk is duidelijk. Hoeveel Vlamingen wonen tegen hun goesting in Nederland? En hoeveel Nederlanders wonen met hun zin in Vlaanderen? Wel dan.'' (wwi)



©Copyright De Standaard

mark61
23-09-04, 14:30
Geplaatst door Marsipulami
Wees maar gerust, er zijn veel meer Nederlanders die in België komen wonen dan omgekeerd....,,De keuze van het volk is duidelijk. Hoeveel Vlamingen wonen tegen hun goesting in Nederland? En hoeveel Nederlanders wonen met hun zin in Vlaanderen? Wel dan.'' (wwi)
[/I]

:hihi: Ruuustig maar. 'Nog liever in Wallonië' is niet bepaald flatteus voor die landgenoten. Ik adviseer niet meer HP/De Tijd te lezen. Dat doet hier ook niemand.

Marsipulami
23-09-04, 14:33
Geplaatst door mark61
:hihi: Ruuustig maar. 'Nog liever in Wallonië' is niet bepaald flatteus voor die landgenoten. Ik adviseer niet meer HP/De Tijd te lezen. Dat doet hier ook niemand.

Ik wil wel naar Wallonië verhuizen. De walen zijn de alleraardigste soort Europeanen die ik ken.

mark61
23-09-04, 14:36
Geplaatst door Marsipulami
Ik wil wel naar Wallonië verhuizen. De walen zijn de alleraardigste soort Europeanen die ik ken.

Ze zijn wel aardig, maar wel een beetje sullig vinnik. Hoewel ik meer Duitstalige Walen ken. Oeps, zo noemen de Walen ze. Zelf zijn ze daar erg boos over.