PDA

Bekijk Volledige Versie : Samir A. in de ban van Allah



EL MOKHTARI
23-09-04, 12:39
Samir A. in de ban van Allah

ROTTERDAM - Voor het eerst sinds het terreuralarm dat hij deze zomer veroorzaakte, is de beeltenis van Samir A. (18) bekend. Op een schoolfoto, die gisteren in handen kwam van De Telegraaf, oogt A. als een gewone puber.

http://img47.exs.cx/img47/9726/samir.jpg
Samir A.

Deze moslimjongen, die vandaag voor de rechter staat, wordt echter verdacht van het voorbereiden van een bomaanslag. Tot zijn mogelijke doelwitten behoorden Schiphol, de Tweede Kamer en de kerncentrale in Borssele. Vanuit de cel blijkt A. gedichten te hebben gestuurd naar medestanders in de moslimwereld. Daarin maakt hij duidelijk dat hij zich volledig heeft onderworpen aan de wil van Allah. A., die kort voor zijn arrestatie vader werd van een zoontje, verlangt naar het paradijs en hoopt ooit in de weelderige tuinen van Allah te mogen wonen: "In de tuinen der oprechten. Vrij van de zondaars en de slechten". Verder schrijft hij dat justitie alleen maar voor uitstel van zijn plannen heeft gezorgd: " Jullie hebben mij in een wachtruimte gestopt naar het Ware Leven." Ook laat hij weten te zullen blijven zwijgen: "Ieder verhoor houd ik mijn mond. Want praten doe ik niet tegen een hond." De Rotterdamse rechtbank heeft gisteren besloten dat A. in het openbaar terecht moet staan.

Omdat hij nog minderjarig was ten tijde van zijn arrestatie had de strafzaak achter gesloten deuren kunnen worden behandeld, maar de rechtbank heeft het belang van de openbaarheid zwaarder laten wegen.

De proforma-behandeling vindt vanmiddag plaats in de extra beveiligde zittingszaal van de rechtbank.

deleted user
23-09-04, 12:42
Ik blijf het jammer vinden. Onwetendheid is een slechte raadgever, geldt ook voor jou hoor, aangezien je de AEL propageert. Chauvinisme zal op den duur altijd tegen je werken.

Goodnight
23-09-04, 12:48
Geplaatst door deleted user
Ik blijf het jammer vinden. Onwetendheid is een slechte raadgever, geldt ook voor jou hoor, aangezien je de AEL propageert. Chauvinisme zal op den duur altijd tegen je werken.

wat blijf je jammer vinden?

deleted user
23-09-04, 12:59
Geplaatst door Goodnight
wat blijf je jammer vinden?

Dat het zo heeft moeten aflopen voor die jongetje.

Goodnight
23-09-04, 13:07
Geplaatst door deleted user
Dat het zo heeft moeten aflopen voor die jongetje.

ja idd...het is echt heel triest...
Hij is nog zo jong...een kind in principe.

deleted user
23-09-04, 13:10
Geplaatst door Goodnight
ja idd...het is echt heel triest...
Hij is nog zo jong...een kind in principe.

Nou dat ook weer niet, hetgeen hem overkomen is kan een ouder iemand ook overkomen. Het punt is, dat het een vrij intelligente jongen is, daarom vind ik het jammer.

Goodnight
23-09-04, 13:14
Geplaatst door deleted user
Nou dat ook weer niet, hetgeen hem overkomen is kan een ouder iemand ook overkomen. Het punt is, dat het een vrij intelligente jongen is, daarom vind ik het jammer.

ow ik ken hem natuurlijk niet.
Maar als ik bep. dingen over hem lees waar hij nu al mee te maken mee heeft en ik zie dat kindergezichtje breekt mijn moederhart toch wel een beetje.

En ja dat kan ook een volwassene overkomen,maar hij is maar een paar jaar ouder dan mijn zoon en als ik er aan denk dat hij op die leeftijd al zoveel bagage zou hebben.......nee...ik blijf het triest vinden....


weliswaar om een andere reden dan jij :wink:

Cub
23-09-04, 15:15
Geplaatst door Goodnight

Maar als ik bep. dingen over hem lees waar hij nu al mee te maken mee heeft en ik zie dat kindergezichtje breekt mijn moederhart toch wel een beetje.

En ja dat kan ook een volwassene overkomen,maar hij is maar een paar jaar ouder dan mijn zoon en als ik er aan denk dat hij op die leeftijd al zoveel bagage zou hebben.......nee...ik blijf het triest vinden....



Wat heeft hij allemaal meegemaakt dan?
Kan nooit genoeg zijn voor wat hij van plan was trouwens. Ik vind het maar een zielig geval eerlijk gezegd. Zo intelligent, en dan toch zo gestoord.

Als je een KERNCENTRALE wil aanvallen en een nieuw Tsjernobyl wil veroorzaken, ben je nog minder dan de kindermoordenaars van Beslan.

Cub
23-09-04, 18:00
Wat zou hij ermee willen bereiken? Dat Nederland uit Irak vertrekt en zich meer pro-Palestijns toont? Op deze manier gaat dat niet lukken.

Het creeert alleen maar meer aversie tegen de islam, brengt zijn geloofsgenoten alleen maar in gevaar. O wacht, dat wil hij natuurlijk: wederzijdse haat en dan een totale escalatie in Nederland. Wat een afgrijselijk losertje.

Seif
23-09-04, 18:28
Gadverdamme! Hoe kan iemand nou medelijden hebben met zo'n monstertje?

observer
23-09-04, 21:51
zag nog op tv wat, neem ik aan, vrienden ed van hem weglopen

lekker stel

barfly
23-09-04, 22:18
Een jochie van 18 waar praten we nou over? Jammer dat hij geen familie en vrienden had om 'em te beschermen tegen idioten.

~Panthera~
23-09-04, 22:58
Als je 18 bent, net vader bent geworden, en het huidige met het hiernamaals wil ruilen, mankeer je toch wel iets in je bovenkamer, denk ik.
Er staat nl, volgens mij, niets in de Koran dat zegt dat je dat moet doen.
Een Riaggje lijkt me wel op zijn plaats.
:jammer:

Cub
23-09-04, 23:04
Ik wil nog steeds graag weten wat hij dan heeft meegemaakt. Van de Netwerk reportage kreeg ik juist het idee dat hij lange tijd veel vrienden had, waaronder ook niet-moslims. Pas later, na Tsjetsjenie, ging hij alleen nog maar met ouderen om.
Ik vind het eng dat iemand zich zo anders kan voordoen over zoiets wezenlijks als religie en hoe je tegen andersdenkenden aankijkt. Hij blijkt niet-moslims honden te vinden, terwijl hij dus lange tijd niet-moslims als vrienden had.

Als zelfs zo iemand (gymnasium, arts in spe, gematigd islamitische familie, mix van vrienden) zo extreem kan denken en dat zo goed kan verbergen, is dat voor mij als niet-moslim angstaanjagend.

Ik dacht altijd dat alleen zeer geisoleerde personen aan de onderkant van de samenleving zo zouden kunnen denken. Maar dat iemand die in potentie succesvol kan zijn, en die ook contact heeft met andersgelovigen, dat allemaal wil weggooien om lekker te kunnen haten en moorden, dat vind ik zeer wrang.

nard
24-09-04, 07:32
Integendeel Cub, praktijk wijst uit dat dit soort jongens vrijwel altijd intelligent en ontwikkeld is en zij sociaal vaak bovengemiddeld functioneren.

Daar past deze knaap gewoon in.
Dat maakt het probleem van de terreur bijzonder lastig te "pakken". Want inderdaad als je de foto hierboven ziet van die bakvis met de nog maar net gestoffeerde bovenlip, dan kan ik me (puur gevoelsmatig) wel voorstellen wat Goodnight hierboven zegt; "..... ik zie dat kindergezichtje breekt mijn moederhart toch wel een beetje".

Dat is nou precies een belangrijk deel van het probleem; het zijn jongens (en meiden) die onder "ons" verkeren. Het kunnen onze vrienden, kennissen (van vrienden), buurjongens en -meiden zijn ...... Wie zal t zeggen?
Het probleem zit'm in beginsel niet bij Samir zelf, maar bij de mensen die hem gevormd hebben. Ik zou het toch zoeken bij zijn ouders en de geestelijke, godsdienstige invloeden die hij heeft ondergaan. Ik bedoel; de kennis die hij heeft vergaard en de keuzen die hij recent heeft gemaakt, contrair zijn normale gedragslijn, moeten ergens vandaan gekomen zijn. De batterij moet ergens opgeladen zijn. Toch een latent anti-westers gevoel? Toch in fundament een houding dat alles wat niet-moslim is, is in kwaliteit per definitie minder? Maar door wie, wanneer en waar is dat dan gebeurd? Dat soort dingen.

Het moge duidelijk zijn dat die basishouding bij veel meer moslims voorkomt dat slechts bij extremiteiten, in weerwil van wat men ons wil laten geloven.
Daarom ben ik voor een veel sterkere censurering van datgene wat binnen de moskee gebeurd.
Daarom ben ik geneigd om voorstander te zijn van het afschaffen van bijzonder onderwijs (hoewel ik me bewust ben van het feit dat ik daarmee ook mezelf zwaar in de vingers snij).
Er moet veel vroeger en korter op die bal worden gespeeld; dit soort basishoudingen en sentimenten wordt aangeleerd als de kinderen in hun vroege jaren zijn.

Goodnight
24-09-04, 07:39
Geplaatst door Cub
Wat heeft hij allemaal meegemaakt dan?
Kan nooit genoeg zijn voor wat hij van plan was trouwens. Ik vind het maar een zielig geval eerlijk gezegd. Zo intelligent, en dan toch zo gestoord.

Als je een KERNCENTRALE wil aanvallen en een nieuw Tsjernobyl wil veroorzaken, ben je nog minder dan de kindermoordenaars van Beslan.

Dan is het toch nog steeds niet gek dat je medelijden met zo'n iemand hebt.
Je gaat je toch afvragen hoe iemand zo ver komt.Je zegt zelf hij is intelligent ( dat weet ik niet ken hem verders ook niet).
Maar geen enkele moeder wil dat haar kind zo terecht komt, iedere moeder wil dat haar kind dingen doet waar ze trots op kan zijn.
En dat wekt mijn medelijden op.Want niemand weet hoe zijn kinderen terecht komen hoe goed je opvoeding ook was en hoe goed je je best ook hebt gedaan.
Andere factoren spelen ook vaak een rol en dat vergeet men gemakshalve.

Tomas
24-09-04, 07:41
Geplaatst door Goodnight
Dan is het toch nog steeds niet gek dat je medelijden met zo'n iemand hebt.
Je gaat je toch afvragen hoe iemand zo ver komt.Je zegt zelf hij is intelligent ( dat weet ik niet ken hem verders ook niet).
Maar geen enkele moeder wil dat haar kind zo terecht komt, iedere moeder wil dat haar kind dingen doet waar ze trots op kan zijn.
En dat wekt mijn medelijden op.Want niemand weet hoe zijn kinderen terecht komen hoe goed je opvoeding ook was en hoe goed je je best ook hebt gedaan.
Andere factoren spelen ook vaak een rol en dat vergeet men gemakshalve.

Hier spreekt de onzekerheid van iedere ouder.

nard
24-09-04, 07:41
Geplaatst door Tomas
Hier spreekt de onzekerheid van iedere ouder.

Zekers

Goodnight
24-09-04, 07:45
Geplaatst door Cub
Ik wil nog steeds graag weten wat hij dan heeft meegemaakt. Van de Netwerk reportage kreeg ik juist het idee dat hij lange tijd veel vrienden had, waaronder ook niet-moslims. Pas later, na Tsjetsjenie, ging hij alleen nog maar met ouderen om.
Ik vind het eng dat iemand zich zo anders kan voordoen over zoiets wezenlijks als religie en hoe je tegen andersdenkenden aankijkt. Hij blijkt niet-moslims honden te vinden, terwijl hij dus lange tijd niet-moslims als vrienden had.

Als zelfs zo iemand (gymnasium, arts in spe, gematigd islamitische familie, mix van vrienden) zo extreem kan denken en dat zo goed kan verbergen, is dat voor mij als niet-moslim angstaanjagend.

Ik dacht altijd dat alleen zeer geisoleerde personen aan de onderkant van de samenleving zo zouden kunnen denken. Maar dat iemand die in potentie succesvol kan zijn, en die ook contact heeft met andersgelovigen, dat allemaal wil weggooien om lekker te kunnen haten en moorden, dat vind ik zeer wrang.

denk je nu werkelijk dat je aan de hand van een reportage hele achtergrond van die jongen komt te weten.
ben je werkelijk zo naief om te slikken wat je voorgeschoteld wordt?
Journalisten hebben heus niet de waarheid in pacht en vaak lopen ze net als iedereen met de massa mee.
Ze kunnen niet iedere moment van zijn leven belichten en weten ook niet hoe die contacten waren met niet-moslims.
Je weet ook niet wat hem tot zoiets bewogen heeft, eigenlijk weet je verder niets dan wat je op tv ziet en in de kranten leest.
Dus laten we niet doen alsof we weten hoe die jongen leefde en hoe hij dacht.
iemand kan intellegent zijn maar ook een enorme kronkel in het hoofd hebben.

Couscousje
24-09-04, 07:51
Geplaatst door Couscousje
Afschieten die hap.

Wat dit soort geschifte randdebielen zich niet realiseren, is dat er een gigantische Islamitische gemeenschap in het Westen leeft. Met dit soort praktijken treffen ze niet alleen hun zogenaamde "vijanden", maar ook mij, als Westerse moslima zijn. Mijn vrienden zijn de dupe, mijn collega's of misschien zelfs mijn ouders of mijn familie of mijn eigen persoontje, daar wij hier met zijn allen ook wonen en werken. Of krijgen wij soms een teken van God dat wij als de wiedeweerga weg moeten wezen van de plek die door dit soort achterlijke malloten opgeblazen gaat worden?

:kotsen:

Ik walg van dit soort praktijken.

Walg.

Cc

Cub
24-09-04, 08:21
Geplaatst door Goodnight
denk je nu werkelijk dat je aan de hand van een reportage hele achtergrond van die jongen komt te weten.
ben je werkelijk zo naief om te slikken wat je voorgeschoteld wordt?
Journalisten hebben heus niet de waarheid in pacht en vaak lopen ze net als iedereen met de massa mee.
Ze kunnen niet iedere moment van zijn leven belichten en weten ook niet hoe die contacten waren met niet-moslims.
Je weet ook niet wat hem tot zoiets bewogen heeft, eigenlijk weet je verder niets dan wat je op tv ziet en in de kranten leest.
Dus laten we niet doen alsof we weten hoe die jongen leefde en hoe hij dacht.
iemand kan intellegent zijn maar ook een enorme kronkel in het hoofd hebben.

Daarom zei ik ook 'ik krijg het idee' en niet 'ik weet'. En daarom vroeg ik ook om nieuwe info aan onder andere jou. Ik kreeg nl. het idee dat jij meer over zijn achtergrond wist, omdat je zo met hem begaan was. Maar uit je andere stukje van vanochtend begrijp ik dat dat niet zo is en dat je bedoelt dat je medelijden hebt met hem over hoe hij geworden is, dat hij zo'n kronkel heeft. Niet om iets specifieks dat hij heeft meegemaakt.
De Volkskrant van vanochtend brengt trouwens meer info:

Gevreesde terrorist in rechtszaal frêle jongeman
Van onze verslaggeefster Janny Groen

ROTTERDAM - In het testament van Samir A. staat dat ook zijn zoontje volgens de jihad moet gaan leven. Mo zelf, denkt justitie, wil strijden voor de islam tot de dood erop volgt.
Als Samir A. de rechtszaal binnenkomt, steekt hij triomfantelijk een duim omhoog naar de publieke tribune. Daar zitten zijn vrienden, zijn schoonmoeder en een in niqaab gehulde vrouw, vermoedelijk zijn echtgenote. De jongen uit Amsterdam-West, die in juli pas achttien is geworden, is al drie keer in verband gebracht met terrorisme. Zijn arrestatie op 30 juni en de vondst in zijn huis van plattegronden van onder andere de Tweede Kamer en Schiphol, waren voor de regering (mede) aanleiding om een terrorisme-alarm af te kondigden.
De gevreesde terrorist is een frêle jongeman, gekleed in smetteloos wit, een bruin-witte Marokkaanse jas met puntmuts en bruine sloffen. Hij maakt een aanzienlijk oudere indruk dan op de schoolfoto die is genomen toen hij, nog maar twee jaar geleden, op het Amsterdamse Cartesius Lyceum het vwo volgde.

Sinds mei heeft A., alias Mo, een zoontje. De baby, zo staat in een door Samir ondertekend testament dat tijdens de huiszoeking is gevonden in zijn woning, moet in de geest van de jihad (de heilige oorlog) gaan leven. Net als Mo zelf die, daar is de AIVD van overtuigd, op Allah heeft gezworen de strijd te voeren tot de dood erop volgt. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem ervan voorbereidingen te hebben getroffen voor aanslagen 'op overheidsgebouwen of plekken waar dagelijks veel mensen samenkomen'.

Mo doet er het zwijgen toe. Hij zit drie maanden vast, maar wil niets zeggen over de plattegronden, noch over de gevonden wapens of de gewapende overval van 8 april op een filiaal van de Edah in Rotterdam waar hij, volgens het OM, bij betrokken was.

De Raad van de Kinderbescherming en de Forensisch Psychiatrische Dienst schetsen Mo als een jongen die langzamerhand in de ban is geraakt van de radicale islam. Zijn religie wordt overal in de wereld onderdrukt, constateerde hij tot zijn grote woede, en zijn voornemen daar wat aan te doen werd steeds vastberadener. Mo ging steeds slechter presteren op het gymnasium. Hij spijbelde en vertrok begin 2003 samen met een maatje naar Tsjetsjenië om zijn moslimsbroeders bij te staan in de strijd tegen de Russen. Hij kwam niet verder dan de grens en keerde naar Nederland terug.

Om daar, in de gaten gehouden door de geheime dienst, zijn strijd voort te zetten. In oktober 2003 werd hij met vier medeverdachten opgepakt met een Dirk-tas vol spullen, die volgens het OM bedoeld waren om een bom te maken en vervolgens een aanslag mee te plegen. Hij werd, wegens gebrek aan bewijs, vrijgelaten.

Van het Cartesius Lyceum kreeg Mo na zijn Tsjetjenië-avontuur een tweede kans. Maar hij bleef spijbelen en haalde zijn toetsen niet. Hij trouwde met de 23-jarige Abida, ex-woordvoerster van het Al Aqsa-fonds, waarvan de tegoeden zijn bevroren wegens vermeende financiering van terroristische activiteiten.

Mo verliet Amsterdam, woonde tijdelijk in Den Haag en schreef zich uiteindelijk in op de islamitische scholengemeenschap Ghaldoun in Rotterdam, waar hij de havo-4-klas volgde. Hij had een bijbaantje als vakkenvuller bij de Edah. Na school en zijn werk bij de supermarkt was hij, volgens het OM, bezig voorbereidingen te treffen voor aanslagen. Zo werd hij, door bewakingscamera's van de AIVD, op 7 juni rond 21.20 uur gesignaleerd bij het gebouw van de geheime dienst in Leidschendam. 'Het hek gaat automatisch open en dicht', zo staat vermeld op de plattegrond van de dienst die bij hem is aangetroffen.

Volgens officier van justitie Lambrichts is Samir A. 'een jongeman die recht op zijn doel af koerst en dat is: het uitvoeren van een aanslag'. Hij denkt goed over de dingen na, staat op een volwassen manier in het leven en komt onverschrokken en fatalistisch over. Het is een jongen die strijdt voor een hoger doel, concludeerde de psychiater.

Tijdens de pro-forma-zitting zegt Mo donderdag alleen dat hij op geen enkele manier zal meewerken aan het onderzoek in het Pieter Baan Centrum, dat hij van de Rotterdamse rechtbank moet ondergaan. Hij zal, ook daar, zwijgen als het graf.

Goodnight
24-09-04, 08:45
Geplaatst door Cub
Daarom zei ik ook 'ik krijg het idee' en niet 'ik weet'. En daarom vroeg ik ook om nieuwe info aan onder andere jou. Ik kreeg nl. het idee dat jij meer over zijn achtergrond wist, omdat je zo met hem begaan was. Maar uit je andere stukje van vanochtend begrijp ik dat dat niet zo is en dat je bedoelt dat je medelijden hebt met hem over hoe hij geworden is, dat hij zo'n kronkel heeft. Niet om iets specifieks dat hij heeft meegemaakt. nee, ik ken hem niet.Ik ben altijd begaan met mensen die misstappen in hun leven nemen.Zeker op jonge leeftijd.Ik vraag me namelijk af hoe zo'n iemand over 10 jaar zal denken over de dingen die hij heeft gedaan.Een paar dingen geven mij de indruk dat ondanks zijn vermeende intelligentie totaal in de war is en misschien dat er een kink in zijn kabels zit.Ik vraag me af of ie wel beseft wat ie teweeg wilde brengen en hoeveel mensen hij in de ellende wilde storten.Inclusief zijn geloofsgenoten.


De Volkskrant van vanochtend brengt trouwens meer info:

Gevreesde terrorist in rechtszaal frêle jongeman
Van onze verslaggeefster Janny Groen

ROTTERDAM - In het testament van Samir A. staat dat ook zijn zoontje volgens de jihad moet gaan leven. Mo zelf, denkt justitie , wil strijden voor de islam tot de dood erop volgt.
Als Samir A. de rechtszaal binnenkomt, steekt hij triomfantelijk een duim omhoog naar de publieke tribune. Daar zitten zijn vrienden, zijn schoonmoeder en een in niqaab gehulde vrouw, vermoedelijk zijn echtgenote. De jongen uit Amsterdam-West, die in juli pas achttien is geworden, is al drie keer in verband gebracht met terrorisme. Zijn arrestatie op 30 juni en de vondst in zijn huis van plattegronden van onder andere de Tweede Kamer en Schiphol, waren voor de regering (mede) aanleiding om een terrorisme-alarm af te kondigden.
De gevreesde terrorist is een frêle jongeman, gekleed in smetteloos wit, een bruin-witte Marokkaanse jas met puntmuts en bruine sloffen. Hij maakt een aanzienlijk oudere indruk dan op de schoolfoto die is genomen toen hij, nog maar twee jaar geleden, op het Amsterdamse Cartesius Lyceum het vwo volgde.

Sinds mei heeft A., alias Mo, een zoontje. De baby, zo staat in een door Samir ondertekend testament dat tijdens de huiszoeking is gevonden in zijn woning, moet in de geest van de jihad (de heilige oorlog) gaan leven. Net als Mo zelf die, daar is de AIVD van overtuigd , op Allah heeft gezworen de strijd te voeren tot de dood erop volgt. Het Openbaar Ministerie verdenkt hem ervan voorbereidingen te hebben getroffen voor aanslagen 'op overheidsgebouwen of plekken waar dagelijks veel mensen samenkomen'.

Mo doet er het zwijgen toe. Hij zit drie maanden vast, maar wil niets zeggen over de plattegronden, noch over de gevonden wapens of de gewapende overval van 8 april op een filiaal van de Edah in Rotterdam waar hij, volgens het OM , bij betrokken was.

De Raad van de Kinderbescherming en de Forensisch Psychiatrische Dienst schetsen Mo als een jongen die langzamerhand in de ban is geraakt van de radicale islam. Zijn religie wordt overal in de wereld onderdrukt, constateerde hij tot zijn grote woede, en zijn voornemen daar wat aan te doen werd steeds vastberadener. Mo ging steeds slechter presteren op het gymnasium. Hij spijbelde en vertrok begin 2003 samen met een maatje naar Tsjetsjenië om zijn moslimsbroeders bij te staan in de strijd tegen de Russen. Hij kwam niet verder dan de grens en keerde naar Nederland terug.

Om daar, in de gaten gehouden door de geheime dienst, zijn strijd voort te zetten. In oktober 2003 werd hij met vier medeverdachten opgepakt met een Dirk-tas vol spullen, die volgens het OM bedoeld waren om een bom te maken en vervolgens een aanslag mee te plegen. Hij werd, wegens gebrek aan bewijs, vrijgelaten .

Van het Cartesius Lyceum kreeg Mo na zijn Tsjetjenië-avontuur een tweede kans. Maar hij bleef spijbelen en haalde zijn toetsen niet. Hij trouwde met de 23-jarige Abida, ex-woordvoerster van het Al Aqsa-fonds, waarvan de tegoeden zijn bevroren wegens vermeende financiering van terroristische activiteiten.

Mo verliet Amsterdam, woonde tijdelijk in Den Haag en schreef zich uiteindelijk in op de islamitische scholengemeenschap Ghaldoun in Rotterdam, waar hij de havo-4-klas volgde. Hij had een bijbaantje als vakkenvuller bij de Edah. Na school en zijn werk bij de supermarkt was hij, volgens het OM, bezig voorbereidingen te treffen voor aanslagen . Zo werd hij, door bewakingscamera's van de AIVD, op 7 juni rond 21.20 uur gesignaleerd bij het gebouw van de geheime dienst in Leidschendam. 'Het hek gaat automatisch open en dicht', zo staat vermeld op de plattegrond van de dienst die bij hem is aangetroffen.

Volgens officier van justitie Lambrichts is Samir A. 'een jongeman die recht op zijn doel af koerst en dat is: het uitvoeren van een aanslag' . Hij denkt goed over de dingen na, staat op een volwassen manier in het leven en komt onverschrokken en fatalistisch over. Het is een jongen die strijdt voor een hoger doel, concludeerde de psychiater.

Tijdens de pro-forma-zitting zegt Mo donderdag alleen dat hij op geen enkele manier zal meewerken aan het onderzoek in het Pieter Baan Centrum, dat hij van de Rotterdamse rechtbank moet ondergaan. Hij zal, ook daar, zwijgen als het graf.

dat zijn ook dingen die me aan het denken zetten ( dus de dikgedrukte interpetaties)

Tomas
24-09-04, 08:48
Geplaatst door Goodnight

dat zijn ook dingen die me aan het denken zetten ( dus de dikgedrukte interpetaties)

Je gaat me toch niet vertellen als de krant alles als "absolute waarheden" had geschreven dat je geen eigen vraagtekens had geplaatst? Alles is subjectief, alles is "iemands mening". Niks is absoluut. Zelfs wat de jongen van zichzelf vind is slechts een subjectieve mening.

ninaroos
24-09-04, 09:10
Sorry hoor,

Jullie denken toch niet dat dit allemaal waar is? Er zijn zoveel dingen die niet kloppen aan het verhaal??

De politiek, de AIVD, de media en justitie in Nederland zijn doordrenkt van amateurisme. Als ze maar hun loon aan het eind van de maand gestort krijgen. Nederland hoopt op een aanslag en hoopt dat het aandacht gaat krijgen van terroristen, want hiermee zal Nederland op de wereldlijke tribune staan, in de spotlights!!!!
Ze hebben nu veel geluk dat onze vermeende terrorist zwijgt, want zo kan een ieder lekker z'n gang gaan.

Over een aantal maanden zal blijken dat er van alles is misgegaan en dan worden er weer kamervragen gesteld, met vage antwoorden!!

Ik bedoel als de hoge heer Remkes beweert dat er 2 dreigbrieven
gestuurd zijn vanuit Al Qaeda en Bin Laden, en daar niets van waar blijkt te zijn...........

Sorry hoor, Samir A. een van de zovele lachertjes............

Tomas
24-09-04, 09:14
Geplaatst door ninaroos
De politiek, de AIVD, de media en justitie in Nederland zijn doordrenkt van amateurisme. Als ze maar hun loon aan het eind van de maand gestort krijgen. Nederland hoopt op een aanslag en hoopt dat het aandacht gaat krijgen van terroristen, want hiermee zal Nederland op de wereldlijke tribune staan, in de spotlights!!!!
Ze hebben nu veel geluk dat onze vermeende terrorist zwijgt, want zo kan een ieder lekker z'n gang gaan.


Wat is het nu? Amateurisme of een subtiele edoch proffesionele poging om de clash-of-civilisations op te peppen?

En waarom is het gewoon onmogelijk dat het hier echt een gestoorde maar wel gevaarlijke jngeman gaat?

Goodnight
24-09-04, 09:14
Geplaatst door Tomas
Je gaat me toch niet vertellen als de krant alles als "absolute waarheden" had geschreven dat je geen eigen vraagtekens had geplaatst? Alles is subjectief, alles is "iemands mening". Niks is absoluut. Zelfs wat de jongen van zichzelf vind is slechts een subjectieve mening.

dat is wel vaak wat er gebeurt.Je weet volgens mij ook wel dat de meesten dit als absolute waarheid zien.Hij is een terorrist, de bewijzen zijn geleverd en iedereen weet ook hoe hij zo is geworden.
Zo wordt het ook gepresenteerd.

En idd alles is subjectief, maar de meeste mensen geloven toch echt nog steeds dat bijv. de kranten, het OM, AIVD objectief zijn.

Tomas
24-09-04, 09:20
Geplaatst door Goodnight
dat is wel vaak wat er gebeurt.Je weet volgens mij ook wel dat de meesten dit als absolute waarheid zien.Hij is een terorrist, de bewijzen zijn geleverd en iedereen weet ook hoe hij zo is geworden.
Zo wordt het ook gepresenteerd.

En idd alles is subjectief, maar de meeste mensen geloven toch echt nog steeds dat bijv. de kranten, het OM, AIVD objectief zijn.

Ik weet niet wat anderen allemaal geloven, maar ik werk zelf met het mechanisme van aanemelijkheid. Wat in diverse relatieve gradiaties bestaat. Deze aannamelijkheid is afhankelijk van wie het zegt en hoe logisch verhaal klinkt binnen mijn referentiekader en ervaring en de daarbij gehanteerde feiten en last-but-not-least het erkennen van de lacunes wat betreft de niet verklaarde feiten. Dat komt er op neer dat ik iets wat het OM beweert in eerste instantie aannemelijker vind dan wat Zagbag of en ninaroos beweert.

Cub
24-09-04, 09:27
Geplaatst door nard
Het moge duidelijk zijn dat die basishouding bij veel meer moslims voorkomt dat slechts bij extremiteiten, in weerwil van wat men ons wil laten geloven.
Daarom ben ik voor een veel sterkere censurering van datgene wat binnen de moskee gebeurd.
Daarom ben ik geneigd om voorstander te zijn van het afschaffen van bijzonder onderwijs (hoewel ik me bewust ben van het feit dat ik daarmee ook mezelf zwaar in de vingers snij).
Er moet veel vroeger en korter op die bal worden gespeeld; dit soort basishoudingen en sentimenten wordt aangeleerd als de kinderen in hun vroege jaren zijn.

Niet mee eens. Als je de verhalen leest van buitenlandse hulpverleners en journalisten over de Iraakse bevolking, dan komt er een beeld naar voren van een hartelijk, gastvrij, zeer beleefd volk, dat zelfs onder zware omstandigheden vriendelijk blijft naar westerlingen (ik heb het nu over de gewone Irakezen, niet de terroristen). Terwijl zij alle redenen hebben westerlingen te wantrouwen.

Je gaat veel te hard. Eerst maar zien wat Samir A's drijfveren zijn. Heeft hij een bepaald doel, bijv meer steun van de regering aan de Palestijnen, of wil hij de vernietiging van de Nederlandse staat zoals hij nu is. In beide gevallen is het niet goed te praten, maar in het eerste geval is het iets minder ernstig. Ik denk namelijk dat dat het is: een soort overidentificatie met de Palestijnen, erg begaan zijn met hen (op zich begrijpelijk), gecombineerd met een extreem gevoel van machteloosheid en waarschijnlijk een persoonlijkheidsstoornis (mogelijk een lage eigenwaarde).

Ook ben ik benieuwd naar zijn netwerk. Hoe groot, wel of geen banden met Al Qaida, etc.

Cub
24-09-04, 09:32
Geplaatst door Tomas
Ik weet niet wat anderen allemaal geloven, maar ik werk zelf met het mechanisme van aanemelijkheid. Wat in diverse relatieve gradiaties bestaat. Deze aannamelijkheid is afhankelijk van wie het zegt en hoe logisch verhaal klinkt binnen mijn referentiekader en ervaring en de daarbij gehanteerde feiten en last-but-not-least het erkennen van de lacunes wat betreft de niet verklaarde feiten. Dat komt er op neer dat ik iets wat het OM beweert in eerste instantie aannemelijker vind dan wat Zagbag of en ninaroos beweert.

Zo denk ik er ook over. Trouwens het is nog steeds 'onschuldig tot de schuld bewezen is' hoor.

Hij heeft wel erg de schijn tegen, meerdere malen betrapt, de reis naar Tsjetsjenie etc.

Tomas
24-09-04, 09:35
Geplaatst door Cub
Zo denk ik er ook over. Trouwens het is nog steeds 'onschuldig tot de schuld bewezen is' hoor.

Hij heeft wel erg de schijn tegen, meerdere malen betrapt, de reis naar Tsjetsjenie etc.

Ik ben geen rechter dus niemand is afhankelijk van mijn voorlopige mening. Die kan zelfs wel eens afwijken van wat een rechtbank uiteindelijk stelt. Maar niemand die daar wakker van ligt hoor.

Goodnight
24-09-04, 09:40
Geplaatst door Cub
Je gaat veel te hard. Eerst maar zien wat Samir A's drijfveren zijn. Heeft hij een bepaald doel, bijv meer steun van de regering aan de Palestijnen, of wil hij de vernietiging van de Nederlandse staat zoals hij nu is. In beide gevallen is het niet goed te praten, maar in het eerste geval is het iets minder ernstig. Ik denk namelijk dat dat het is: een soort overidentificatie met de Palestijnen, erg begaan zijn met hen (op zich begrijpelijk), gecombineerd met een extreem gevoel van machteloosheid en waarschijnlijk een persoonlijkheidsstoornis (mogelijk een lage eigenwaarde).

Ook ben ik benieuwd naar zijn netwerk. Hoe groot, wel of geen banden met Al Qaida, etc.
hier sluit ik me helemaal bij aan.

Bofko
24-09-04, 09:57
Dat intelligente, depressieve jongemannen meeslepende dingen willen doen is geen onbekend verschijnsel.Het zijn in feite figuren die makkelijk door 'geleerden' geinspireerd kunnen worden en zich uitverkoren gaan voelen om 'grootse' daden te verrichten.

Dat het doel een terroristische daad is waarbij zoveel mogelijk Nederlanders mee de dood ingejaagd moeten worden om het allerhoogste martelarendom te bereiken is GODSGEKLAAGD.
Een intensief deprogrammerings-traject is heel erg noodzakelijk om dit soort megalomane sekte-verschijnselen te bestrijden.Naast de normale bestraffing uiteraard.

Goodnight
24-09-04, 10:16
Vroeger was ik besluiteloos, maar nu ben ik daar niet zo zeker meer van.

:hihi:

Marsipulami
24-09-04, 10:28
Die jongen is ziek en een ernstig gevaar voor de samenleving. Ik betwijfel of een psychiatrische behandeling tot enig resultaat zou leiden. Hij is vastgelopen in zijn eigen religieuze waanzin, een kooi waaruit niemand hem kan bevrijden.

Voor zover ik hier lees zijn er gewoonweg geen anderen bij betrokken en hoeft men zijn evolutie ook niet toe te schrijven aan de islam en evenmin aan de meest radicale variant daarvan, ook niet aan zijn opvoeding of zijn vrienden.

Van alle gekken zijn godsdienstgekken de gevaarlijksten omdat die alles en iedereen die hen uit hun zelfgeconstrueerde visie op de werkelijkheid willen bevrijden zullen beoordelen als trawanten van de Satan waar ze zich tegen moeten verzetten. Hoe meer ze zich aangevallen voelen hoe sterker ze vasthouden aan hun imaginaire voorstelling van de werkelijkheid.

Er lopen veel zulke (godsdienst-) gekken rond, maar hun gefantaseerde visie op de werkelijkheid is meestal niet gericht op het plegen van aanslagen. Meestal is het allemaal veel onschuldiger. In dit geval en op basis van de huidige info pleit ik voor levenslange TBS.

(tot zover amateur-psycholoog Mars)

Tomas
24-09-04, 10:30
Geplaatst door Marsipulami

(tot zover amateur-psycholoog Mars)

Ik geloof er niks van. Volgens mij is hij best wel te genezen.

En dat is maar te hopen ook, want een erg lange straf zal ie nooit kunnen krijgen op basis van de gegeven feiten.

Marsipulami
24-09-04, 10:39
Geplaatst door Tomas
Ik geloof er niks van. Volgens mij is hij best wel te genezen.

Nee, ik denk het niet. Hij doet me denken aan een aantal casussen waar ik ooit over gelezen heb. Maar ik hoop het voor hem natuurlijk. Maar zijn fantasieën zijn van die aard dat het niet geoorloofd is om veel risico's te nemen.



En dat is maar te hopen ook, want een erg lange straf zal ie nooit kunnen krijgen op basis van de gegeven feiten.

Tja een straf moet hij niet krijgen, hij is ziek. In België bestaat het systeem van internering. Dat is in principe een levenslange maatregel waarbij men ontoerekeningsvatbare personen onder begeleiding plaatst, maar ook telkens terug kan opsluiten als men het nodig acht. (Ook zonder dat er dus nieuwe strafbare feiten gepleegd werden)

Tomas
24-09-04, 10:41
Geplaatst door Marsipulami

Tja een straf moet hij niet krijgen, hij is ziek. In België bestaat het systeem van internering. Dat is in principe een levenslange maatregel waarbij men ontoerekeningsvatbare personen onder begeleiding plaatst, maar ook telkens terug kan opsluiten als men het nodig acht. (Ook zonder dat er dus nieuwe strafbare feiten gepleegd werden)

Dat hebben we hier ook, maar volgens mij hangt dat wel samen met de zwaarte van de gepleegde feiten. en voorzover ik kan nagaan heeft hij helemaal niks gedaan.

Marsipulami
24-09-04, 10:53
Geplaatst door Tomas
Dat hebben we hier ook, maar volgens mij hangt dat wel samen met de zwaarte van de gepleegde feiten. en voorzover ik kan nagaan heeft hij helemaal niks gedaan.

Internering (per definitie levenslang dus) kan bij ons ook naar aanleiding van heel lichte feiten. Het is geen straf, maar een maatregel die de rechtbank kan opleggen om de samenleving te beschermen.

In theorie is ons systeem een heel goed systeem, maar in de praktijk geeft het aanleiding tot allerlei soms hallucinante wantoestanden.

Zie bv deze topic: Erik kwijnt weg in de cel :

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=106729&highlight=Erik

Tomas
24-09-04, 10:56
Geplaatst door Marsipulami
Internering (per definitie levenslang dus) kan bij ons ook naar aanleiding van heel lichte feiten. Het is geen straf, maar een maatregel die de rechtbank kan opleggen om de samenleving te beschermen.

In theorie is ons systeem een heel goed systeem, maar in de praktijk geeft het aanleiding tot allerlei soms hallucinante wantoestanden.

Zie bv deze topic: Erik kwijnt weg in de cel :

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=106729&highlight=Erik

Ik weet er het fijne neit van, maar volgens mij hebben wij in NL ook zo een paar feitelijk levenslanggestraften dankzij dit systeem. Maar dat zijn volgens mij allemaal echte moordenaars enzo. echt gevaarlijke gekken. Een Dutroux zegmaar. Watr wel regelmatig in het nieuws komt is dat er weer eens en kinderverkrachter tegen het advies van de kliniek in wordt vrijgelaten om weer wat verse kindertjes te mogen verkrachten.

Cub
24-09-04, 11:07
Geplaatst door Tomas
Watr wel regelmatig in het nieuws komt is dat er weer eens en kinderverkrachter tegen het advies van de kliniek in wordt vrijgelaten om weer wat verse kindertjes te mogen verkrachten.

Dat komt omdat die worden voorbereid om weer terug te keren naar de maatschappij. Die hebben dus geen levenslang gekregen. Pas tijdens de behandeling blijkt dan dat sommigen niet meer te behandelen zijn en niet meer terug kunnen keren naar de maatschappij. Die komen dan terecht op de zogenaamde 'longstay' afdelingen en krijgen uiteraard ook geen verlof meer. Op zich wel een goed systeem alleen moet veel sneller onderkend worden dat iemand naar de longstay moet. Psychiaters geven ze keer op keer een kans en dat is slecht.

Marsipulami
24-09-04, 11:11
Geplaatst door Tomas
Ik weet er het fijne neit van, maar volgens mij hebben wij in NL ook zo een paar feitelijk levenslanggestraften dankzij dit systeem. Maar dat zijn volgens mij allemaal echte moordenaars enzo. echt gevaarlijke gekken. Een Dutroux zegmaar. Watr wel regelmatig in het nieuws komt is dat er weer eens en kinderverkrachter tegen het advies van de kliniek in wordt vrijgelaten om weer wat verse kindertjes te mogen verkrachten.

Tja de beslissing nemen om iemand vrij te laten. Dat is koffiedik kijken en waarzeggerij. Niemand kan beoordelen of zo'n crimineel gaat hervallen of niet. Mensen hebben een veel te rooskleurig beeld van de psychiatrie alsof die voor elk probleem een oplossing zouden hebben en/of zouden kunnen voorspellen of iemand zal hervallen. Die modderen ook maar wat aan. Je hebt dan psychiaters die voor zichzelf geen risico willen nemen en zoveel mogelijk negatief adviseren inzake ontslag of invrijheidstelling en je hebt de meer moedige psychaters die hun verantwoordelijkheid nemen en hun cliënt na een aantal jaren een nieuwe kans willen geven. De tweede categorie psychiaters komt in opspraak als het dan fout loopt, de eerste categorie houdt mensen opgesloten waarvoor het niet nodig is.

Tomas
24-09-04, 11:16
Geplaatst door Marsipulami
Tja de beslissing nemen om iemand vrij te laten. Dat is koffiedik kijken en waarzeggerij. Niemand kan beoordelen of zo'n crimineel gaat hervallen of niet. Mensen hebben een veel te rooskleurig beeld van de psychiatrie alsof die voor elk probleem een oplossing zouden hebben en/of zouden kunnen voorspellen of iemand zal hervallen. Die modderen ook maar wat aan. Je hebt dan psychiaters die voor zichzelf geen risico willen nemen en zoveel mogelijk negatief adviseren inzake ontslag of invrijheidstelling en je hebt de meer moedige psychaters die hun verantwoordelijkheid nemen en hun cliënt na een aantal jaren een nieuwe kans willen geven. De tweede categorie psychiaters komt in opspraak als het dan fout loopt, de eerste categorie houdt mensen opgesloten waarvoor het niet nodig is.

Ik kan alleen niet echt wakker liggen van het feit dat er zo nu en dan een klinderverkrachter misschien wat onnodig lang vast zit.

nard
24-09-04, 11:18
Geplaatst door Marsipulami
Tja de beslissing nemen om iemand vrij te laten. Dat is koffiedik kijken en waarzeggerij. Niemand kan beoordelen of zo'n crimineel gaat hervallen of niet. Mensen hebben een veel te rooskleurig beeld van de psychiatrie alsof die voor elk probleem een oplossing zouden hebben en/of zouden kunnen voorspellen of iemand zal hervallen. Die modderen ook maar wat aan. Je hebt dan psychiaters die voor zichzelf geen risico willen nemen en zoveel mogelijk negatief adviseren inzake ontslag of invrijheidstelling en je hebt de meer moedige psychaters die hun verantwoordelijkheid nemen en hun cliënt na een aantal jaren een nieuwe kans willen geven. De tweede categorie psychiaters komt in opspraak als het dan fout loopt, de eerste categorie houdt mensen opgesloten waarvoor het niet nodig is.


Tja, "waarvoor het niet nodig is" weet je dus nooit. Dat blijkt pas als je t geprobeerd hebt. Vergeet niet dat het om reeds veroordeelden gaat. Het kruispunt om iemand te laten gaan of niet, wordt nooit meer een helemaal neutraal punt, lijkt me.

Een ander aspect is die van het belang van de slachtoffers.
Bij de eerste categorie psychs vallen geen nieuwe slachtoffers, bij de tweede categorie wel. Is wel interessant naar die anonieme potentiele groep toekomstige slachtoffers.

Het is maar welk belang je centraal stelt.

Marsipulami
24-09-04, 11:23
Geplaatst door Tomas
Ik kan alleen niet echt wakker liggen van het feit dat er zo nu en dan een klinderverkrachter misschien wat onnodig lang vast zit.

Als je zekerheid wil hebben moet je ontzettend veel meer mensen levenslang opsluiten dan nu gebeurt. Het gaat over duizenden mensen die ooit voor dergelijke feiten zijn opgesloten. In België zit 10% van de gedetineerden voor zedendelicten in de gevangenis. Dat zijn er ongeveer duizend (momentopname). Er zijn er veel meer die terug vrijgelaten zijn en de meesten zorgen nooit meer voor problemen. Zoveel mensen opsluiten kost pakken geld. Een alternatief is het invoeren van de doodstraf, dat is goedkoper.

Tomas
24-09-04, 11:25
Geplaatst door Marsipulami
Als je zekerheid wil hebben moet je ontzettend veel meer mensen levenslang opsluiten dan nu gebeurt. Het gaat over duizenden mensen die ooit voor dergelijke feiten zijn opgesloten. In België zit 10% van de gedetineerden voor zedendelicten in de gevangenis. Dat zijn er ongeveer duizend (momentopname). Er zijn er veel meer die terug vrijgelaten zijn en de meesten zorgen nooit meer voor problemen. Zoveel mensen opsluiten kost pakken geld. Een alternatief is het invoeren van de doodstraf, dat is goedkoper.

Volgens mij is uit recentelijk onderzoek gebleken dat kinderverkrachters bijna altijd terugvallen in hun oude gewoonte.

Marsipulami
24-09-04, 11:30
Geplaatst door Tomas
Volgens mij is uit recentelijk onderzoek gebleken dat kinderverkrachters bijna altijd terugvallen in hun oude gewoonte.

Chemische castratie is ook een mogelijke optie.

Tomas
24-09-04, 11:33
Geplaatst door Marsipulami
Chemische castratie is ook een mogelijke optie.

Dat is in NL geloof ik een taboe. Voor je't weet schrijft het vaticaan weer een stukje over de nazi-praktijken in NL. Daar zijn we heel gevoelig voor, weet je.

Cub
24-09-04, 11:36
Geplaatst door Marsipulami
Chemische castratie is ook een mogelijke optie.

Die pillen moeten ze dan wel hun hele leven blijven slikken, in 1 keer castreren wordt nooit gedaan. Vertrouw jij erop dat ze dat blijven doen? Ik niet zomaar. Sommigen willen echt van hun ziekte afkomen, maar anderen zijn onverschilliger.

Levenslang opsluiten lijkt me het beste. Dan maar duur. Als samenleving moeten we maar bereid zijn voor zoiets wezenlijks als de rechtsstaat te betalen. De doodsstraf herinvoeren gaat niet lukken.

Marsipulami
24-09-04, 11:48
Geplaatst door Tomas
Dat is in NL geloof ik een taboe. Voor je't weet schrijft het vaticaan weer een stukje over de nazi-praktijken in NL. Daar zijn we heel gevoelig voor, weet je.

Het gaat om precies dezelfde behandeling die veelvuldig wordt toegepast op patiënten met prostaatkanker. Het wordt dus nu al volop toegepast in Nederland. Alleen bestaat er een meer academische omschrijving voor die ingreep.

Tomas
24-09-04, 11:54
Geplaatst door Marsipulami
Alleen bestaat er een meer academische omschrijving voor die ingreep.

Denk je dat het vaticaan daar in trapt, dan?

Marsipulami
24-09-04, 11:59
Geplaatst door Tomas
Denk je dat het vaticaan daar in trapt, dan?

Volgens mij hebben ze daar ook wel een aantal mensen die last hebben van prostaat.