PDA

Bekijk Volledige Versie : Wahhabisme VS Shîsme



Afrux
23-09-04, 22:25
Waarom worden door de wahhabiten alle andere moslims gezien als ketters en heidenen.

Met name de Shiîa en soufi's worden als de grootste vijanden gezien.

Wie heeft het programma vanavond gezien (zembla)? En wat vonden jullie ervan?

barneveld
23-09-04, 22:33
Geplaatst door Afrux
Waarom worden door de wahhabiten alle andere moslims gezien als ketters en heidenen.

Met name de Shiîa en soufi's worden als de grootste vijanden gezien.

Wie heeft het programma vanavond gezien (zembla)? En wat vonden jullie ervan?
ik zie Ali B niet als vketter

Bofko
23-09-04, 22:57
Geplaatst door Afrux
Waarom worden door de wahhabiten alle andere moslims gezien als ketters en heidenen.

Met name de Shiîa en soufi's worden als de grootste vijanden gezien.

Wie heeft het programma vanavond gezien (zembla)? En wat vonden jullie ervan?

Ik heb het programma gezien. Ik vond het wel een hoopgevend programma. Liet toch zien dat de weerstand in Saudi Arabie tegen het moslimextremisme flink gegroeid is na de laatste aanslagen in Ryad. Ook het toenemende bewustzijn bij met name de jongeren binnen de 4000 leden tellen Saudisch koningshuis voor noodzakelijke hervormingen , het beter verdelen van de rijkdommen in de nabije toekomst , de eerste democratische verkiezingen binnenkort op gemeente-niveau zijn hoopgevende tekenen. Ook de vrouwen die aangaven dat die veranderingen er moesten komen maar wel langzaam en in een zelf bepaald tempo en niet via een revolutie.
Er werd ook keihard opgetreden tegen haatpredikende geestelijken. Een paar honderd zijn er al gevangen gezet.

Rabi'ah.
24-09-04, 12:24
Geplaatst door Afrux
Waarom worden door de wahhabiten alle andere moslims gezien als ketters en heidenen.

Omdat wahabi's monomane, obscurantistische fundamentalisten die denken dat zij de wijsheid en de waarheid in pacht hebben.


Geplaatst door Afrux

Met name de Shiîa en soufi's worden als de grootste vijanden gezien.

Vergeet niet de moslims die alleen in de Qor'an geloven.


Geplaatst door Afrux

Wie heeft het programma vanavond gezien (zembla)? En wat vonden jullie ervan?

Ik heb helaas maar een klein stukje gezien, mijn maag ging namelijk een beetje raar doen toen ik die lui van dat Saudische koningshuis zag. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Afrux
24-09-04, 12:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat wahabi's monomane, obscurantistische fundamentalisten die denken dat zij de wijsheid en de waarheid in pacht hebben.



Vergeet niet de moslims die alleen in de Qor'an geloven.



Ik heb helaas maar een klein stukje gezien, mijn maag ging namelijk een beetje raar doen toen ik die lui van dat Saudische koningshuis zag. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Ik hoor steeds dat deze stroming meer terrein wint dankzij miljarden olie gelden die beschikbaar zijn ter verspreiding door Saudi Arabia.

Is de Islamitische wereld LIga een onderdeel van de wahhabisme verspreiders?

Hoe groot is deze stroming binnen de islam?

Rabi'ah.
24-09-04, 12:33
Geplaatst door Afrux
Ik hoor steeds dat deze stroming meer terrein wint dankzij miljarden olie gelden die beschikbaar zijn ter verspreiding door Saudi Arabia.

Ja, dat is zo. En vergeet de persoonlijke rijkdom in S-A ook niet.

Met hun geld financieren ze boeken, websites, moskeëen, lezingen, etc. over de islam via welke hun gedachtegoed verspreid wordt.


Geplaatst door Afrux

Is de Islamitische wereld LIga een onderdeel van de wahhabisme verspreiders?

Dat weet ik niet zeker, het is wel wat vaak gezegd wordt.



Geplaatst door Afrux

Hoe groot is deze stroming binnen de islam?

Een kleine, in de achttiende eeuw bedachte splintergroepering die helaas gestaag groeiende is.


Groetjes,

Rabiah.

Afrux
24-09-04, 12:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Ja, dat is zo. En vergeet de persoonlijke rijkdom in S-A ook niet.

Met hun geld financieren ze boeken, websites, moskeëen, lezingen, etc. over de islam via welke hun gedachtegoed verspreid wordt.



Dat weet ik niet zeker, het is wel wat vaak gezegd wordt.




Een kleine, in de achttiende eeuw bedachte splintergroepering die helaas gestaag groeiende is.


Groetjes,

Rabiah.

Dankjewel voor de informatie.

Weet jij misschien wat de essentiele verschillen zijn met de andere soenniten?

Rabi'ah.
24-09-04, 12:49
Geplaatst door Afrux
Dankjewel voor de informatie.

Weet jij misschien wat de essentiele verschillen zijn met de andere soenniten?

Hmz, da's een moeilijkere vraag, ik ben geen expert op dit gebied, dus houd me ten goede. :wink:

Maar volgens mij is het grootste verschil dat de wahabi's sterk politiek geëngageerd zijn en niet 1 bepaalde madhab aanhangen.

Verder wensen zij terug te keren naar de tijd van de profeet (as), terwijl het gewone sunnisme zich iig totdat de poort van ijtihad werd gesloten, verder heeft ontwikkeld.

Zij wensen precies zo te leven als de "vrome voorgangers" (selef us sali) en zien dus iedere vorm van herinterpretatie en aanpassing van de islam aan onze tijd als bid'a.

Ik zal eens kijken of ik wat links voor je kan vinden, hold on.


Groetjes,

Rabiah.