PDA

Bekijk Volledige Versie : Nationale Moskeedag, goed idee?



Joesoef
24-09-04, 09:09
Nationale Moskeedag?


Minister Verdonk voor Integratie wil een Nationale Moskeedag in het leven roepen. Goed idee?

Ayhan Tonca, voorzitter Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO): 'Wanneer zou die Nationale Moskeedag dan plaats moeten vinden en wie bepaalt die datum? Verdonk zelf? Zij gaat daar helemaal niet over. Bovendien zijn al zoveel moskeeën die open dagen organiseren. Maar blijkbaar weet Verdonk daar niet van.'

Aziz Achahboun, bestuurslid van Moskee El Fadh in Alphen aan de Rijn: 'Wij zijn twee jaar geleden al begonnen om eens in de twee jaar een open dag in onze moskee te houden. Daarmee wilden we aan onze omgeving laten zien dat we een transparante organisatie zijn en we wilden het contact met de autochtone bewoners van Alphen verbeteren. De eerste open dag trok meer dan tweeduizend bezoekers. Best veel voor een kleine plaats als Alphen. En in het gastenboek dat we bijhielden, hadden we alleen maar positieve reacties.'

Haci Karacer, voorzitter van de Turkse sociaal-culturele vereniging Milli Görüs: 'Natuurlijk kun je het hele jaar bij een moskee terecht, maar dat heeft niet zo'n impact als één nationale dag. Neem alleen alle aandacht van de media. Door voor één datum te kiezen laat je zien dat je moskeeën en wat daar gebeurt belangrijk vindt. Ik denk dat een een open moskeedag louter praktische voordelen kan hebben.'

Nabil Marmouch, voorzitter van de Arabisch Europese Liga Nederland (AEL-NL): 'Ik vind het een vreemde oproep van Verdonk. Zeker omdat het van haar afkomstig is, ben ik sceptisch over haar motieven. Naar mijn weten zijn moskeeën 365 dagen per jaar open voor publiek. Moslim of niet.'

Ali Belhaj, bestuursvoorzitter moskee El Islam in Den Haag: ' In onze moskee organiseren wij het hele jaar door open dagen voor bedrijven, scholen en andere geïnteresseerden. En er zijn meer moskeeën die dat doen, maar niet allemaal. Dat zou wel moeten. Ik denk dat het op dit moment nodig is dat moskeeën hun deuren openzetten. Wij moeten ons gezicht laten zien. Want de islam staat tegenwoordig in een kwaad daglicht.'

Marmouch: 'De zogenaamde angst voor de islam onder de bevolking is denk ik eerder Verdonks motief voor dit voorstel. Maar die wordt gevoed door haarzelf en een paar andere parlementariërs. Niet door moskeeen.'

Belhaj: 'Ik ben ervan overtuigd dat de een open moskeedag daar verandering in kan brengen. Dat zien wij ook bij onze bezoekers. Zij zien dat wij in de moskee niet alleen maar bidden, maar ook huiswerkbegeleiding, computerlessen en naailessen geven. Het is ook een sociale plek waar goede dingen gebeuren. Dat hadden ze anders nooit geweten.'

Karacer: 'Een open dag is geen toverformule om problemen tussen moslims en niet-moslims op te lossen maar een manier om mensen vragen te kunnen laten stellen over de islam en de moskee. Waarom is er een aparte ingang voor vrouwen en mannen? Waarom zijn de minaretten zo hoog? Wat gebeurt er binnen in de moskee? Ik krijg dikwijls mailtjes en telefoontjes van mensen die dit soort vragen stellen.'

Achahboun: 'Eind dit jaar hebben we de tweede open dag. Dus een open dag is zeker aan te raden. Ik ben er wel een voorstander van. Maar het moet geen verplichting worden.'

Belhaj: 'Je kunt je afvragen waarom er geen nationale kerkendag, synagogedagen of tempeldagen moeten komen.'

Karacer 'Kerken en synagogen staan niet ter discussie. Moskeeën wel.'

Tonca: 'Een landelijke moskeeëndag kan daar natuurlijk aan bijdragen, maar wat me eigenlijk een veel beter plan lijkt, is om moskeeën op te nemen in het kerkenpad. Dat zijn routes waarbij mensen kerken kunnen bezichtigen. Waarom daar geen moskeeën bij betrekken?'

Minister Rita Verdonk voor Vreemdelingenzaken en Integratie in een interview met Justitie Magazine: ' Lijkt me fantastisch als zoiets van de grond zou komen! Ik hoop van harte dat van dit soort nieuwe initiatieven een olievlekwerking zal uitgaan, dat ze elkaar kunnen verstevigen.'

De Volkskrant