PDA

Bekijk Volledige Versie : Honden ruiken kanker



Bofko
24-09-04, 09:19
PARIJS - Britse wetenschappers hebben honden getraind om kanker op te sporen. De viervoeters kunnen blaaskanker ontdekken door aan urine te ruiken.
De reukzin van honden is in staat de uiterst zwakke, maar karakteristieke geur van tumoren te onderscheiden, melden de onderzoekers in het vakblad British Medical Journal. Zij stellen dat de reukmethode in de toekomst mogelijk een alternatief kan zijn voor de huidige, vaak ingrijpende methodes om kanker op te sporen.
De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen.

De inspiratie voor het experiment vonden de wetenschappers in een ingezonden brief in het vaktijdschrift The Lancet van vijftien jaar geleden.
Britse dermatologen beschreven het geval van een bezorgde hond die hardnekkig een plekje op een been van zijn bazin besnuffelde. Een arts ontdekte dat het om huidkanker in een beginfase ging. De vrouw kon met succes worden behandeld.

www.nu.nl

Cub
24-09-04, 09:41
Erg frappant. Vooral dat laatste stuk over de hond die beginnende huidkanker opspeurde bij zijn bazin. Geweldig. Ik weet dat moslims niet zo van honden houden (ik ben er zelf ook niet zo gek op, wel van wilde hondachtigen zoals wolven maar niet hond als huisdier, ben meer een kattenmens) maar julllie moeten toegeven dat honden toch wel opmerkelijke talenten hebben. Blindegeleidehonden en speurhonden bij politiezaken vind ik ook echt super.

Couscousje
24-09-04, 09:43
Hoezo houden moslims niet van honden?

Je bedoelt dat moslims honden niet in hun huis houden in verband met hygiëne, dat is heel wat anders.

:moe:

Cc

Tomas
24-09-04, 09:50
Geplaatst door Couscousje
Hoezo houden moslims niet van honden?

Je bedoelt dat moslims honden niet in hun huis houden in verband met hygiëne, dat is heel wat anders.

:moe:

Cc

Ik zie het tegenwoordig niet meer, maar vroeger kon je nog wel eens zien dt zo'n Msolimmoeke met haar kroost angstvallig een hond probeerde te ontwijken.

Couscousje
24-09-04, 09:51
Geplaatst door Tomas
Ik zie het tegenwoordig niet meer, maar vroeger kon je nog wel eens zien dt zo'n Msolimmoeke met haar kroost angstvallig een hond probeerde te ontwijken.

Heeft dat te maken met haar religie of met het feit dat ze gewoon bang is voor die beesten?

Cc

Cub
24-09-04, 09:52
Ik dacht echt dat moslims honden onrein vinden en er dus niet van houden (gaat toch meestal samen?). Ook bij varkens is dat zo toch?

deleted user
24-09-04, 09:52
Geplaatst door Tomas
Ik zie het tegenwoordig niet meer, maar vroeger kon je nog wel eens zien dt zo'n Msolimmoeke met haar kroost angstvallig een hond probeerde te ontwijken.

Dat komt omdat de honden in Marokko te duur zijn om ze net zo te verwennen als dat in NL gebeurt. :knipoog:

Tomas
24-09-04, 09:54
Geplaatst door Couscousje
Heeft dat te maken met haar religie of met het feit dat ze gewoon bang is voor die beesten?

Cc

Moet ik dat weten, ik zeg wat mij opvalt met vroeger en nu. Nu ziek ik het nagenoeg niet meer, maar ook dat kan diverse redenen hebben. Oa. da'k geen hond meer heb.

Couscousje
24-09-04, 09:58
Geplaatst door Cub
Ik dacht echt dat moslims honden onrein vinden en er dus niet van houden (gaat toch meestal samen?). Ook bij varkens is dat zo toch?

Nee, dat gaat niet meestal samen.

Ik merk dat je de moslims probeert af te schilderen als dierenhaters etc., maar niets is minder waar.

Honden worden gewoon niet binnenshuis gehouden, simpelweg omdat het geen "schone" dieren zijn.

Katten daarentegen weer wel, om de tegenovergestelde reden.

Heel simpel.

Probeer er niet meer van te maken dan het is.

Cc

Tomas
24-09-04, 10:03
Geplaatst door Couscousje

Probeer er niet meer van te maken dan het is.


En jij niet minder, want volgens mij speelt het wel degelijk mee. Zo heb ik hier ook wel eens het argument van hygiene in de zin van ziekte verspreiders gelezen. Dat zijn toch echt argumenten die gezocht moeten worden om iets te verklaren, want dezelfde persoon vond vogels als huisdier wel weer normaal. En als er een diersoort is die ziektes verspreid is dat wel de gedomesticeerde vogel. En trouwens honden hoeven niet vies te zijn. Dat ligt aan je eigen keuze. En ook kan het niet zo zijn dat er zoveel autochtonen geen bezwaar hebben tegen de "viesheid" van een hond en geen enkele allochtoon.

Cub
24-09-04, 10:08
Geplaatst door Couscousje
Nee, dat gaat niet meestal samen.

Ik merk dat je de moslims probeert af te schilderen als dierenhaters etc., maar niets is minder waar.

Honden worden gewoon niet binnenshuis gehouden, simpelweg omdat het geen "schone" dieren zijn.

Katten daarentegen weer wel, om de tegenovergestelde reden.

Heel simpel.

Probeer er niet meer van te maken dan het is.

Cc

Couscousje, neem ff een slokje water. Ik wil moslims helemaal niet afschilderen als dierenhaters. Niet zo houden van een bepaalde diersoort wil toch niet zeggen dat je het meteen haat? Ik hou ook niet zo van slangen, denk je dan meteen dat ik alle slangen iets wil aandoen ofzo? Wat een onzin zeg.

Couscousje
24-09-04, 10:10
Geplaatst door Tomas
En jij niet minder, want volgens mij speelt het wel degelijk mee. Zo heb ik hier ook wel eens het argument van hygiene in de zin van ziekte verspreiders gelezen. Dat zijn toch echt argumenten die gezocht moeten worden om iets te verklaren, want dezelfde persoon vond vogels als huisdier wel weer normaal. En als er een diersoort is die ziektes verspreid is dat wel de gedomesticeerde vogel. En trouwens honden hoeven niet vies te zijn. Dat ligt aan je eigen keuze. En ook kan het niet zo zijn dat er zoveel autochtonen geen bezwaar hebben tegen de "viesheid" van een hond en geen enkele allochtoon.

Ik denk niet dat het er wat toe doet wat volgens jou, een niet-moslim, mee speelt.

Leer eens een keer niet voor anderen te spreken.

Ik kom jou ook niet vertellen wat er in het christendom of atheïsme, of wat jij ook mag aanhangen, meespeelt.

Cc

Tomas
24-09-04, 10:12
Geplaatst door Couscousje
Ik denk niet dat het er wat toe doet wat volgens jou, een niet-moslim, mee speelt.

Leer eens een keer niet voor anderen te spreken.

Ik kom jou ook niet vertellen wat er in het christendom of atheïsme, of wat jij ook mag aanhangen, meespeelt.

Cc

En nu gaat het schelden beginnen.

Cub
24-09-04, 10:12
Geplaatst door Tomas
En trouwens honden hoeven niet vies te zijn. Dat ligt aan je eigen keuze. En ook kan het niet zo zijn dat er zoveel autochtonen geen bezwaar hebben tegen de "viesheid" van een hond en geen enkele allochtoon.

Ik als autochtoon vind honden als huisdier ook een beetje 'vies'. Dat komt vooral door de hondepoep. Bij katten is dat makkelijker op te ruimen, gewoon een kwestie van de kattebak om de zoveel tijd legen. Ook wassen katten zich vaker.

Tomas
24-09-04, 10:13
Geplaatst door Cub
Ik als autochtoon vind honden als huisdier ook een beetje 'vies'. Dat komt vooral door de hondepoep. Bij katten is dat makkelijker op te ruimen, gewoon een kwestie van de kattebak om de zoveel tijd legen. Ook wassen katten zich vaker.

Ik ook, maar ik ken ook andere meningen.

Couscousje
24-09-04, 10:16
Geplaatst door Cub
Couscousje, neem ff een slokje water. Ik wil moslims helemaal niet afschilderen als dierenhaters. Niet zo houden van een bepaalde diersoort wil toch niet zeggen dat je het meteen haat? Ik hou ook niet zo van slangen, denk je dan meteen dat ik alle slangen iets wil aandoen ofzo? Wat een onzin zeg.

Doe niet net of ik hier opgewonden zit te raken, want dat is gewoon niet zo. Ik wijs je gewoon op iets, probeer de rollen niet om te draaien door mij af te schilderen als iemand die hysterisch begint te worden, omdat ze jou terechtwijst. En je afkeer van slangen zal vast niets te maken hebben met je religie, waarom is iemands afkeer van honden opeens wel gestaafd op religieuze redenen?

Ga toch weg.

:zwaai:

Cc

Couscousje
24-09-04, 10:17
Geplaatst door Tomas
En nu gaat het schelden beginnen.

Dat is bij jou niet nodig.

Cc

Cub
24-09-04, 10:32
Geplaatst door Couscousje
Doe niet net of ik hier opgewonden zit te raken, want dat is gewoon niet zo. Ik wijs je gewoon op iets, probeer de rollen niet om te draaien door mij af te schilderen als iemand die hysterisch begint te worden, omdat ze jou terechtwijst. En je afkeer van slangen zal vast niets te maken hebben met je religie, waarom is iemands afkeer van honden opeens wel gestaafd op religieuze redenen?


Het spijt me, maar je bent wel hysterisch. Jammer dat er geen normale discussie met je te voeren valt over dit onderwerp. Op andere topics heb ik je veel rationeler en normaler meegemaakt, helaas op dit topic totaal niet. Waarom is een raadsel. Ik breng mijn mening gewoon rustig en open naar voren. Maar misschien ben jij iemand die niet goed kan toegeven dat ze het ff fout had. Jammer.

Trouwens een afkeer hebben van een diersoort om religieuze redenen vind ik niet eens erg ofzo.

Kortom: waar maak je je druk om????????

Tomas
24-09-04, 10:37
Geplaatst door Cub
Het spijt me, maar je bent wel hysterisch. Jammer dat er geen normale discussie met je te voeren valt over dit onderwerp. Op andere topics heb ik je veel rationeler en normaler meegemaakt, helaas op dit topic totaal niet. Waarom is een raadsel. Ik breng mijn mening gewoon rustig en open naar voren. Maar misschien ben jij iemand die niet goed kan toegeven dat ze het ff fout had. Jammer.

Don't.

Maargoed, je kent Cc blijkbaar nog niet. je komt er wel achter.

Cub
24-09-04, 10:59
Geplaatst door Tomas
Don't.

Maargoed, je kent Cc blijkbaar nog niet. je komt er wel achter.

Hmmm, is dat zo? Misschien verwar ik Couscousje met iemand anders dan. Zou kunnen. Ik ben in ieder geval benieuwd of Couscousje nou wel of niet rationeel kan zijn.

:hihi:

Couscousje
24-09-04, 11:08
Geplaatst door Cub
Het spijt me, maar je bent wel hysterisch. Jammer dat er geen normale discussie met je te voeren valt over dit onderwerp. Op andere topics heb ik je veel rationeler en normaler meegemaakt, helaas op dit topic totaal niet. Waarom is een raadsel. Ik breng mijn mening gewoon rustig en open naar voren. Maar misschien ben jij iemand die niet goed kan toegeven dat ze het ff fout had. Jammer.

Trouwens een afkeer hebben van een diersoort om religieuze redenen vind ik niet eens erg ofzo.

Kortom: waar maak je je druk om????????

Doe alsjeblieft niet net of je me kent, met je mislukte Dr.Phil act.

Je kunt het niet verkroppen dat ik je terechtwijs op een punt waar je overduidelijk geen kaas van hebt gegeten. Vervolgens probeer je nu het feit dat jij de plank volledig misslaat nu in mijn schoenen te schuiven. En ik leen me daar gewoonweg niet voor. Blijf vooral vasthouden aan je ontkenning, mij heb je er in ieder geval niet mee. Je laat alleen maar zien dat je gewoon een bekrompen, autochtone Nederlander met nul komma nul kennis over de Islam danwel de moslims bent.

En daar hebben we er hier wel meer van, dus speciaal ben je ook al niet.

:zwaai:

Cc

Couscousje
24-09-04, 11:09
Geplaatst door Tomas
Don't.

Maargoed, je kent Cc blijkbaar nog niet. je komt er wel achter.

En jij kent Couscousje al helemaal niet.

Dus blijf vooral de Maroc.NL Hofnar uithangen.

Ridicuul zijn is het enige waar jij het zonder problemen goed van af brengt.

Cc

Tomas
24-09-04, 11:09
Geplaatst door Cub
Ik ben in ieder geval benieuwd of Couscousje nou wel of niet rationeel kan zijn.


Eventjes.

Couscousje
24-09-04, 11:11
Geplaatst door Tomas
Eventjes.

:moe:

Alsof het niet achterlijk genoeg is dat atheïsten zoals jij mensen even komen vertellen wat de Islam inhoudt en waar moslims voor staan, voelen jij en je maatje Cub jullie ook nog geroepen om mij even te vertellen hoe ik in elkaar zit.

Kortom, sommige mensen kunnen overduidelijk hun plaats niet.

Ga vooral zo door.

Cc

Cub
24-09-04, 11:30
Geplaatst door Tomas
Eventjes.

Ja? Wanneer? Vertel! Dat moet ik zien!

Couscousje: wie is hier nou bekrompen. Lees mijn bijdragen eerst (dus ook op andere topics), voordat je met een oordeel komt over hoe ik over de islam denk. Maar je bent lui volgens mij, je wilt meteen oordelen, dus geef ik je wel een stukje dat ik schreef over Samir A. en de islam:

'Als je de verhalen leest van buitenlandse hulpverleners en journalisten over de Iraakse bevolking, dan komt er een beeld naar voren van een hartelijk, gastvrij, zeer beleefd volk, dat zelfs onder zware omstandigheden vriendelijk blijft naar westerlingen (ik heb het nu over de gewone Irakezen, niet de terroristen). Terwijl zij alle redenen hebben westerlingen te wantrouwen.

Eerst maar zien wat Samir A's drijfveren zijn. Heeft hij een bepaald doel, bijv meer steun van de regering aan de Palestijnen, of wil hij de vernietiging van de Nederlandse staat zoals hij nu is. In beide gevallen is het niet goed te praten, maar in het eerste geval is het iets minder ernstig. Ik denk namelijk dat dat het is: een soort overidentificatie met de Palestijnen, erg begaan zijn met hen (op zich begrijpelijk), gecombineerd met een extreem gevoel van machteloosheid en waarschijnlijk een persoonlijkheidsstoornis (mogelijk een lage eigenwaarde).'

nard
24-09-04, 11:34
Geplaatst door Cub
Ik als autochtoon vind honden als huisdier ook een beetje 'vies'. Dat komt vooral door de hondepoep. Bij katten is dat makkelijker op te ruimen, gewoon een kwestie van de kattebak om de zoveel tijd legen. Ook wassen katten zich vaker.


Mag ik even opmerken dat ik bezig ben met het opnieuw straten van mijn tuin en het poten van bloembollen.
Is dat genoeg gezegd?

:kwaad: smerige gluiptijgers........


Doe mij dan maar een hond. ;)

Cub
24-09-04, 11:42
Geplaatst door nard

:kwaad: smerige gluiptijgers........


:haha:
Die gaan lekker graven idd. Ik ben gek op katten.

Helaas zijn sommige eigenaren nogal aso, laten ze overal rondlopen. Onze katten komen nooit buiten onze tuin.

nard
24-09-04, 11:46
Geplaatst door Cub
:haha:
Die gaan lekker graven idd. Ik ben gek op katten.

Helaas zijn sommige eigenaren nogal aso, laten ze overal rondlopen. Onze katten komen nooit buiten onze tuin.

Ik meende dat katten nogal zelfstandige zo niet eigengereide persoonlijkheden hebben?
Lukt t jou om ze binnen te houden dan?

Bij ons in de buurt zijn aardig wat gezinnen met een kat, maar echt allemaal door de buurt dwalen.
Zelfs bij ons binnen..... één keertje maar hoor ;)

Couscousje
24-09-04, 11:46
Geplaatst door Cub
Ja? Wanneer? Vertel! Dat moet ik zien!

Couscousje: wie is hier nou bekrompen. Lees mijn bijdragen eerst (dus ook op andere topics), voordat je met een oordeel komt over hoe ik over de islam denk. Maar je bent lui volgens mij, je wilt meteen oordelen, dus geef ik je wel een stukje dat ik schreef over Samir A. en de islam:

'Als je de verhalen leest van buitenlandse hulpverleners en journalisten over de Iraakse bevolking, dan komt er een beeld naar voren van een hartelijk, gastvrij, zeer beleefd volk, dat zelfs onder zware omstandigheden vriendelijk blijft naar westerlingen (ik heb het nu over de gewone Irakezen, niet de terroristen). Terwijl zij alle redenen hebben westerlingen te wantrouwen.

Eerst maar zien wat Samir A's drijfveren zijn. Heeft hij een bepaald doel, bijv meer steun van de regering aan de Palestijnen, of wil hij de vernietiging van de Nederlandse staat zoals hij nu is. In beide gevallen is het niet goed te praten, maar in het eerste geval is het iets minder ernstig. Ik denk namelijk dat dat het is: een soort overidentificatie met de Palestijnen, erg begaan zijn met hen (op zich begrijpelijk), gecombineerd met een extreem gevoel van machteloosheid en waarschijnlijk een persoonlijkheidsstoornis (mogelijk een lage eigenwaarde).'

Ik lees je hele lap tekst niet.

Je bent wat mij betreft afgeschreven, simpelweg omdat je een bericht over kanker en honden tot een discussie over Islam maakt. Dat zegt genoeg over jouw intenties en jouw bekrompenheid. Het lezen van jouw "argumentatie" is dan ook het allerlaatste waar ik mijn tijd in zal steken.

Dag dag. :zwaai:

Cc

Cub
24-09-04, 12:12
Geplaatst door Couscousje
Ik lees je hele lap tekst niet.


Jeez, een paar regeltjes tekst, je bent nog luier dan ik dacht.
Best hoor, maar wees dan consequent en oordeel niet zo belachelijk snel.



Omdat je een bericht over kanker en honden tot een discussie over Islam maakt. [/B]

Helemaal niet over de islam, maar over honden en wat mensen (moslims en niet-moslims) daarvan vinden. Het was een OPEN vraag. Pff, ooit gehoord van HUMOR, een beetje prikkelen???



Dag dag. :zwaai:
Cc [/B]

Dag hoor, meiske. Ik hoop dat je ondanks het leed dat je is aangedaan toch nog een fijne dag hebt. Al vrees ik het ergste.

mark61
24-09-04, 12:20
Geplaatst door Couscousje
Hoezo houden moslims niet van honden?

Je bedoelt dat moslims honden niet in hun huis houden in verband met hygiëne, dat is heel wat anders.

:moe:

Cc

Vandaar dat Samir A. 'niet met honden praat'. Toch nauwelijks anders op te vatten dan als negatief beeld van honden. En niet-moslims natuurlijk.

'Kelb' is geen scheldwoord?

mark61
24-09-04, 12:23
Geplaatst door deleted user
Dat komt omdat de honden in Marokko te duur zijn om ze net zo te verwennen als dat in NL gebeurt. :knipoog:

Honden genoeg in Marokko. In Turkije begint het in de mode te raken.

mark61
24-09-04, 12:25
Geplaatst door Bofko
De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen.

41% lijkt me slechter dan een random kans van 50% dat je het goed hebt. Maar goed, ik heb van kansberekening nooit wat begrepen.

Couscousje
24-09-04, 12:26
Geplaatst door mark61
Vandaar dat Samir A. 'niet met honden praat'. Toch nauwelijks anders op te vatten dan als negatief beeld van honden. En niet-moslims natuurlijk.

'Kelb' is geen scheldwoord?

Gaat dit over Samir A.?

Nee.

De term "he is a dog" in het Amerikaans-Engels, heeft dat ook iets te maken met het christendom, danwel het atheïsme?

Vast niet.

Dus donderstraal ff op met je op weinig intelligente argumenten gestaafde redenering.

:moe:

Cc

Tomas
24-09-04, 12:27
Geplaatst door mark61
41% lijkt me slechter dan een random kans van 50% dat je het goed hebt. Maar goed, ik heb van kansberekening nooit wat begrepen.

Je hebt gewoon gelijk, tenzij (wat er niet bij staat) het om een heel klein aantal met blaaskanker ging in een grote groep.

Babyface
24-09-04, 12:27
Mijn vader had een hondje, maar dat was in de bergen. Lang geleden...

Doe mij maar katten, al zit ik onder de schrammen...

mark61
24-09-04, 12:37
Geplaatst door Couscousje
Gaat dit over Samir A.?
Nee.

Nee, maar het is een illustratie, die als argument kan dienen. Het kan zijn dat Samir A. persoonlijk een hondenhater is, maar het kan ook zijn dat hij als moslim-extra aan het woord een extra betekenis hecht.


De term "he is a dog" in het Amerikaans-Engels, heeft dat ook iets te maken met het christendom, danwel het atheïsme?

Ik ken die uitdrukking niet. Doe s een woordenboek waar dat in staat. Het is zeker zo dat ook in het westen een negatieve connotatie bestaat bij honden, afgezien van een positieve. Maar die negatieve verwijst dan vaak naar de hond als slachtoffer (to treat like a dog). Hoe dan ook, in de islamitische landen die ik ken is 'hond' (net als 'ezel') een veel verschrikkelijker scheldwoord dan hier.

Waarmee inderdaad nog niet het verband tussen godsdienst en hond gelegd is. Dus vraag ik me af of het woord 'hond' in de koran of in hadiths voorkomt. Ken alleen een hadith over de liefde van de profeet voor katten.


Dus donderstraal ff op met je op weinig intelligente argumenten gestaafde redenering.

Wat daarentegen wel wetenschappelijk en met argumenten gestaafd kan worden, is dat jij niet zonder schelden en beledigen kan.

mark61
24-09-04, 12:38
Geplaatst door Tomas
Je hebt gewoon gelijk, tenzij (wat er niet bij staat) het om een heel klein aantal met blaaskanker ging in een grote groep.

Dat zal ook wel, maar krantenartikelen met cijfers erin zijn altijd zo wezenloos incorrect, onvolledig en chaotisch.

Tomas
24-09-04, 12:41
Geplaatst door mark61
Dat zal ook wel, maar krantenartikelen met cijfers erin zijn altijd zo wezenloos incorrect, onvolledig en chaotisch.

Dat zal dan wel liggen aan het feit dat journalist zo'n beroep is wat je wordt omdat niks anders haalbaar bleek.

SalmayaSale
24-09-04, 12:41
Geplaatst door mark61
Vandaar dat Samir A. 'niet met honden praat'. Toch nauwelijks anders op te vatten dan als negatief beeld van honden. En niet-moslims natuurlijk.

'Kelb' is geen scheldwoord?


:haha: :haha:

Couscousje
24-09-04, 12:42
Geplaatst door mark61
Nee, maar het is een illustratie.



Ik ken die uitdrukking niet. Doe s een woordenboek waar dat in staat. Het is zeker zo dat ook in het westen een negatieve connotatie bestaat bij honden, afgezien van een positieve. Maar die negatieve verwijst dan vaak naar de hond als slachtoffer (to treat like a dog). Hoe dan ook, in de islamitische landen die ik ken is 'hond' (net als 'ezel') een veel verschrikkelijker scheldwoord dan hier.

Waarmee inderdaad nog niet het verband tussen godsdienst en hond gelegd is. Dus vraag ik me af of het woord 'hond' in de koran of in hadiths voorkomt. Ken alleen een hadith over de liefde van de profeet voor katten.



Wat daarentegen wel wetenschappelijk en met argumenten gestaafd kan worden, is dat jij niet zonder schelden en beledigen kan.

Ik heb alle recht om iedereen te beledigen die mij beledigt.

Onwetende niet-moslims zoals jij en Cub vallen daar ook onder.

Ik ben het een beetje beu dat iedere halve gare schijnt te kunnen denken dat deze zomaar van alles over de Islam kan lopen verkondigen, zonder dat er ook maar enige blijk van kennis is over deze religie.

Wie denk je wel niet dat je bent?

Het feit dat je Nederlands bent, geeft je nog niet het recht om voor een religie te spreken, omdat dit toevallig op een "Nederlands" forum besproken wordt.

Denk daar maar eens over na, wellicht dat je dan ziet wie hier echt de ander beledigt.

Vooralsnog kun je gewoon opsodemieteren.

Dat gezeur en gejank over dat zogenaamde "schelden" komt altijd van diegene die zich gewoonweg niet kan verweren met argumenten, dan vallen ze altijd in het zogenaamde slachtofferrolletje en proberen ze van mij de boeman te maken. De werkelijkheid ligt echter heel anders.

Cc

mark61
24-09-04, 12:46
Geplaatst door Tomas
Dat zal dan wel liggen aan het feit dat journalist zo'n beroep is wat je wordt omdat niks anders haalbaar bleek.

:hihi: Geeft ook te denken over de kwaliteit van artikelen waar geen getallen in voorkomen.

mark61
24-09-04, 12:47
Geplaatst door SalmayaSale
:haha: :haha:

Hé, een moslima-hondenliefhebster.

Tomas
24-09-04, 12:48
Geplaatst door mark61
:hihi: Geeft ook te denken over de kwaliteit van artikelen waar geen getallen in voorkomen.

Yep. En angezien dat toch meestal de basis is van ieder topic hiero, hebben we het eigenlijk helemaal nergens over.

Bofko
24-09-04, 12:50
" De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen" .



Geplaatst door mark61
41% lijkt me slechter dan een random kans van 50% dat je het goed hebt. Maar goed, ik heb van kansberekening nooit wat begrepen.

Je interpreteert de cijfers niet goed.
Je weet namelijk niet op voorhand wie op een bepaald moment kanker heeft en wie niet.
Stel dat zijn er gemiddeld 1 op 100 in Nederland en jij moet iemand random aanwijzen wie dat heeft, dan is de kans dat jij de ´goede´aanwijst 1%.
Als de getrainde hond iemand aanwijst dan heeft hij het in 41% van de gevallen goed. Verduidelijking van wat Tomas ook bedoelde.

SalmayaSale
24-09-04, 12:51
Geplaatst door mark61
Hé, een moslima-hondenliefhebster.




Mis, ik vind ze wel lief maar niet in mijn huis, het heeft niks met geloof te maken maar ze zijn gewoon vies.
Al is een hond heel schoon dan ruikt het nog vies.
Volgens mij ben je net zo minder gek op honden als ik.

Goodnight
24-09-04, 12:52
Ik hou niet van honden.
En ik wordt eerlijk gezegd een beetje onpasselijk van de topic titel.
moet denken aan een hond van de receptioniste die had kanker.
Zag er onsmakelijk en smerig uit.

Wordt er echt misselijk van.

Maar mark61 iemand uitschelden voor hond is van alle culturen.
Ook in het Nederlands kan je iemand uitschelden voor hond hoor.

Dat moslims geen honden in huis mogen houden betekent niet dat ze honden haten of een hekel er aan hebben.

Alleen ik mag ze zelf niet, ik heb liever van die schattige lieve poezelige kattjes.

en babyface...als je nagels knipt heb je ook geen schrammen.

mark61
24-09-04, 12:52
Geplaatst door Couscousje
Ik heb alle recht om iedereen te beledigen die mij beledigt.

Onwetende niet-moslims zoals jij en Cub vallen daar ook onder.

Niemand beledigt jou. Cub zou zich kunnen vergissen, misschien ook niet. Hoe heb ik jou precies beledigd? En warrants dat al de scheldwoorden waar je meteen weer mee komt?


Ik ben het een beetje beu dat iedere halve gare schijnt te kunnen denken dat deze zomaar van alles over de Islam kan lopen verkondigen, zonder dat er ook maar enige blijk van kennis is over deze religie.

Wat heb ik over de islam beweerd? En wat is daar incorrect aan?


Het feit dat je Nederlands bent, geeft je nog niet het recht om voor een religie te spreken, omdat dit toevallig op een "Nederlands" forum besproken wordt.

Wie spreekt hier voor een religie? Of is over een religie spreken ook verboden? Ik heb jou vaak genoeg in discussies met andere moslims verzeild zien raken, waarbij jullie allemaal claimden voor de religie te spreken, maar het toch laaiend oneens waren. Dus?


Vooralsnog kun je gewoon opsodemieteren.

??


Dat gezeur en gejank over dat zogenaamde "schelden" komt altijd van diegene die zich gewoonweg niet kan verweren met argumenten, dan vallen ze altijd in het zogenaamde slachtofferrolletje en proberen ze van mij de boeman te maken. De werkelijkheid ligt echter heel anders.

Zogenaamd schelden? Verweren? Ik voel me niet eens aangevallen. Voel me ook geen slachtoffer, why thank you.

mark61
24-09-04, 12:53
Geplaatst door SalmayaSale
Mis, ik vind ze wel lief maar niet in mijn huis, het heeft niks met geloof te maken maar ze zijn gewoon vies.
Al is een hond heel schoon dan ruikt het nog vies.
Volgens mij ben je net zo minder gek op honden als ik.

Twas een grapje, dear. Ik vind honden smerig. En heel lief, op 10 km afstand.

mark61
24-09-04, 12:58
Geplaatst door Goodnight
Maar mark61 iemand uitschelden voor hond is van alle culturen.
Ook in het Nederlands kan je iemand uitschelden voor hond hoor.

Das beslist waar. Toch denk ik dat de impacten van 'hond', 'dog', 'chien' en 'kelb' roepen tegen de spreker van de desbetreffende taal heel verschillend zijn en heel verschillende reacties oproepen. Vooral een Fransman kijkt dan ws. erg verbaasd.


Dat moslims geen honden in huis mogen houden betekent niet dat ze honden haten of een hekel er aan hebben.

Dit impliceert, misschien onbedoeld, dat er inderdaad iets is met honden en islam. Ik weet het niet, ik vraag het maar? En probeer het uit te vinden.

Wat het antwoord ook blijkt te zijn, dat maakt me niet uit hoor. Zoals gezegd, ik vind honden smerig. En de Nederlandse hondenliefde komt me mijn neus uit. Brrrrr.

Cub
24-09-04, 13:00
Couscousje, als ik je beledigd heb dan spijt me dat. Dat was absoluut niet de bedoeling. Ik dacht dat een beetje milde humor wel kon, het onderwerp is tenslotte 'licht', niet over Irak ofzo. SalmayaSale en Goodnight reageren bijvoorbeeld relaxed. Maar jij hebt duidelijk geen greintje humor in je donder.

Tomas
24-09-04, 13:03
Geplaatst door Cub
Maar jij hebt duidelijk geen greintje humor in je donder.

Laten we het erop houden dat ie "anders" is. Maargoed, te laat. Dat zal je wel weer merken, eigenwijs. Vrouwen...

Cub
24-09-04, 13:03
Geplaatst door mark61

Wat het antwoord ook blijkt te zijn, dat maakt me niet uit hoor. Zoals gezegd, ik vind honden smerig. En de Nederlandse hondenliefde komt me mijn neus uit. Brrrrr.

Haha, dat vind ik dus ook! Die hondenpoep op de kinderspeelplaatsen, asociaal gewoon!

Goodnight
24-09-04, 13:05
Geplaatst door mark61




Dit impliceert, misschien onbedoeld, dat er inderdaad iets is met honden en islam. Ik weet het niet, ik vraag het maar? En probeer het uit te vinden.



ow is heel simpel hoor: honden mogen om hygienische redenen niet.
Ze schijnen bepaalde schadelijke bacterien bij zich te dragen die bijv. katten weer niet hebben.
Niet dat je honden moet haten ofzo, maar geen hond als huisdier.
En een bord waar een hond uit heeft gegeten moet je geloof ik een aantal keren gewassen hebben eer het bacterie vrij is.

Maar meer weet ik er niet van.
Ik vind zelf honden gewoon vies....hoe schattig sommigen er ook uitzien.

Tomas
24-09-04, 13:06
Geplaatst door Cub
Haha, dat vind ik dus ook! Die hondenpoep op de kinderspeelplaatsen, asociaal gewoon!

Het fietspad vanuit onze wijk naar de lagere scholen (trouwens inclusief een islamitische school sinds kort) ligt iedere morgen weer bezaaid met hondedrollen. Fantastisch cultuur verschijnsel. Maar zoals Nard al aangaf, persoonlijk hebben wij meer last van de kattendrollen in onze eigen tuin. En wat te denken van de kinderen in de openbare kattenbakken? Ik bedoel zandbakken? 't is allemaal wat.

Max Stirner
24-09-04, 13:09
Geplaatst door Couscousje
Ik heb alle recht om iedereen te beledigen die mij beledigt.

Onwetende niet-moslims zoals jij en Cub vallen daar ook onder.

Ik ben het een beetje beu dat iedere halve gare schijnt te kunnen denken dat deze zomaar van alles over de Islam kan lopen verkondigen, zonder dat er ook maar enige blijk van kennis is over deze religie.

Wie denk je wel niet dat je bent?

Het feit dat je Nederlands bent, geeft je nog niet het recht om voor een religie te spreken, omdat dit toevallig op een "Nederlands" forum besproken wordt.

Denk daar maar eens over na, wellicht dat je dan ziet wie hier echt de ander beledigt.

Vooralsnog kun je gewoon opsodemieteren.

Dat gezeur en gejank over dat zogenaamde "schelden" komt altijd van diegene die zich gewoonweg niet kan verweren met argumenten, dan vallen ze altijd in het zogenaamde slachtofferrolletje en proberen ze van mij de boeman te maken. De werkelijkheid ligt echter heel anders.

Cc


Duidelijk een geval van met veel woorden uitgeluld zijn......

Je weerlegt helemaal niets van Marks` redenatie, je bent alleen beledigd. :D

Tomas
24-09-04, 13:12
Geplaatst door Goodnight
ow is heel simpel hoor: honden mogen om hygienische redenen niet.
Ze schijnen bepaalde schadelijke bacterien bij zich te dragen die bijv. katten weer niet hebben.
Niet dat je honden moet haten ofzo, maar geen hond als huisdier.
En een bord waar een hond uit heeft gegeten moet je geloof ik een aantal keren gewassen hebben eer het bacterie vrij is.

Maar meer weet ik er niet van.
Ik vind zelf honden gewoon vies....hoe schattig sommigen er ook uitzien.

En hoe kom je dan aan dat verhaal van die bacterie?

Gewoon interesse. Echt. Meer niet. Als blijkt dat ik de Islam er flink mee kan afzeiken is dat puur toeval.

Goodnight
24-09-04, 13:16
Geplaatst door Tomas
En hoe kom je dan aan dat verhaal van die bacterie?

Gewoon interesse. Echt. Meer niet. Als blijkt dat ik de Islam er flink mee kan afzeiken is dat puur toeval.

algemene islamitische kennis :ego:

zeik je maar suf :rolleyes:

Couscousje
24-09-04, 13:16
Geplaatst door mark61
Niemand beledigt jou. Cub zou zich kunnen vergissen, misschien ook niet. Hoe heb ik jou precies beledigd? En warrants dat al de scheldwoorden waar je meteen weer mee komt?



Wat heb ik over de islam beweerd? En wat is daar incorrect aan?



Wie spreekt hier voor een religie? Of is over een religie spreken ook verboden? Ik heb jou vaak genoeg in discussies met andere moslims verzeild zien raken, waarbij jullie allemaal claimden voor de religie te spreken, maar het toch laaiend oneens waren. Dus?



??



Zogenaamd schelden? Verweren? Ik voel me niet eens aangevallen. Voel me ook geen slachtoffer, why thank you.

Ik hang deze religie aan, ik heb alle recht om ervoor te spreken.

Wat is jouw recht?

Geen 1.

Hou je dan ook afzijdig, dat zou je erg sieren, dan hoef je daarna niet een heel betoog te gaan houden om je er onder uit te lullen. Heel simpel gezegd: bemoei je niet met dingen waar je geen kennis over hebt, behalve als je oprecht iets wilt weten. Met nadruk op iets willen weten. Dingen voor een moslim of over de Islam verkondigen, terwijl je geen moslim bent is werkelijk ongehoord.

Cc

Tomas
24-09-04, 13:16
Geplaatst door Goodnight
algemene islamitische kennis :ego:


Serieus?

Couscousje
24-09-04, 13:17
Geplaatst door Max Stirner
Duidelijk een geval van met veel woorden uitgeluld zijn......

Je weerlegt helemaal niets van Marks` redenatie, je bent alleen beledigd. :D

Dat mag je vinden, maar jij staat niet voor niets bekend als Islamhater op dit forum, dus ik zal je "deskundige mening" met de bijbehorende desinteresse en minachting behandelen.

:zwaai:

Cc

Couscousje
24-09-04, 13:20
Geplaatst door Cub
Couscousje, als ik je beledigd heb dan spijt me dat. Dat was absoluut niet de bedoeling. Ik dacht dat een beetje milde humor wel kon, het onderwerp is tenslotte 'licht', niet over Irak ofzo. SalmayaSale en Goodnight reageren bijvoorbeeld relaxed. Maar jij hebt duidelijk geen greintje humor in je donder.

Zei je wat?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een excuses die gepaard gaat met een belediging ook echt door iemand serieus genomen zal worden. Nu komt mijn gevoel voor humor om het hoekje kijken. Je bent een lachertje, but that's the story of your life.

:zwaai:

Cc

mark61
24-09-04, 13:20
Geplaatst door Bofko
Je interpreteert de cijfers niet goed.
...Als de getrainde hond iemand aanwijst dan heeft hij het in 41% van de gevallen goed. Verduidelijking van wat Tomas ook bedoelde.

Jah, maar er staat niet hoe de verhouding in de monsters lag. Het is niet dat ik de cijfers niet goed interpreteer, het is dat er geen cijfers genoemd worden. Jij gaat er nu vanuit dat in de test de verhouding 'zieke' monsters <> 'gezonde' monsters gelijk was aan het voorkomen van de ziekte in de gehele bevolking. Dat zal ook wel, maar dat staat er niet.

Max Stirner
24-09-04, 13:23
Geplaatst door Couscousje
Dat mag je vinden, maar jij staat niet voor niets bekend als Islamhater op dit forum, dus ik zal je "deskundige mening" met de bijbehorende desinteresse en minachting behandelen.

:zwaai:

Cc


Ik ben geen Islamhater en heb ook geen deskundige mening. Stel je niet zo aan.

mark61
24-09-04, 13:24
Geplaatst door Goodnight
ow is heel simpel hoor: honden mogen om hygienische redenen niet.
Ze schijnen bepaalde schadelijke bacterien bij zich te dragen die bijv. katten weer niet hebben.
Niet dat je honden moet haten ofzo, maar geen hond als huisdier.
En een bord waar een hond uit heeft gegeten moet je geloof ik een aantal keren gewassen hebben eer het bacterie vrij is.

Maar meer weet ik er niet van.
Ik vind zelf honden gewoon vies....hoe schattig sommigen er ook uitzien.

Das technisch niet waar. Zoals ik dacht Tomas al zei, vogels zijn veel gevaarlijker; die brengen ziektes over op mensen (vogelpest, maar ook andere). De pest werd dacht ik overgebracht door kattenvlooien. Geen hond heeft bij mijn weten ooit een mens besmet met wat dan ook. Dus geloof ik toch dat er een andere verklaring is voor het 'vies' zijn van honden. Behalve dus het gewone 'vies'-zijn dat ik ook vies vind.

Jah ik weet het, je gaat nu afhaken :hihi:. Prettige dag verder.

Goodnight
24-09-04, 13:25
Geplaatst door Tomas
Serieus?

natuurlijk, of dacht je dat wij moslims geen algemene kennis werd bijgebracht?

Couscousje
24-09-04, 13:25
Geplaatst door Max Stirner
Ik ben geen Islamhater en heb ook geen deskundige mening. Stel je niet zo aan.

Ik maak zelf uit of ik me "aanstel" of niet.

In dit geval doe ik het niet.

Als jij dat ervan wilt maken, prima.

Dan noem ik jou toch fijn een Islamhater in de tussentijd?

Daa-haag!

:zwaai:

Cc

Tomas
24-09-04, 13:28
Geplaatst door Goodnight
natuurlijk, of dacht je dat wij moslims geen algemene kennis werd bijgebracht?

Doe nou 's serieus. Is dat van die bacterie nou echt waar ofnie?

mark61
24-09-04, 13:29
Geplaatst door Tomas
Gewoon interesse. Echt. Meer niet. Als blijkt dat ik de Islam er flink mee kan afzeiken is dat puur toeval.

:hihi:

wat ben je soms toch grappig, werkelijk, ik wou dat ik het kon.

Tomas
24-09-04, 13:31
Geplaatst door mark61
:hihi:

wat ben je soms toch grappig, werkelijk, ik wou dat ik het kon.

Wacht maar, het gaat je uiteindelijk toch vervelen.

Cub
24-09-04, 13:31
Geplaatst door Tomas
Maar zoals Nard al aangaf, persoonlijk hebben wij meer last van de kattendrollen in onze eigen tuin. En wat te denken van de kinderen in de openbare kattenbakken? Ik bedoel zandbakken? 't is allemaal wat.

Katten moeten gewoon in hun tuin blijven. Het is prima te doen mits je de tuin goed afschermt. En alleen volwassen katten kunnen los in de tuin. Jonge poesjes zijn te wild, proberen hun territorium uit te breiden en gaan dus de buurt verkennen. Die mogen alleen de tuin in als iemand erbij is, of aan een kittenlijn. Zo is het prima te doen. Een beetje jammer voor de kitten maar het is niet anders.

Helaas lopen er altijd katten weg en raken verwilderd. Dat is een probleem maar die worden vaak schuw en mijden de mens. Die zullen niet zo snel in zandbakken kakken.

Overlast door katten is dus makkelijk te vermijden, die door honden helaas niet: ze moeten elke dag hun behoefte buitenshuis doen.

Goodnight
24-09-04, 13:31
Geplaatst door Tomas
Doe nou 's serieus. Is dat van die bacterie nou echt waar ofnie?

De Groene Amsterdammer van 17 december 1997

De angst van de turk voor de teckel

Moslims hebben traditioneel een hondenfobie. Met verbijstering zien ze hoe Nederlanders hun trouwe viervoeter behandelen als een volwaardig gezinslid. Hoe gematigde en orthodoxe islamieten elkaar vinden in de strijd tegen een gemeenschappelijke vijand. 'Je slaapt toch ook niet met een varken?'

door Joris van Casteren



IN HET PARK lopen Belkasem (26) en Ibrahim (49) met een grote boog om een teckeltje heen. Omzichtig, want ze willen het baasje niet beledigen. Die zegt: 'Hij doet niks, hoor. Aai hem maar eens lekker over zijn kop.' Ze geven er geen gehoor aan. Het geloof zegt dat ze contact zoveel mogelijk moeten vermijden. Met name snuit en omstreken vormen een groezelige bron. Een eeuwenoude islamitische traditie druist in tegen de Hollandse gewoonte die wil dat het gezin de hond als een roedel omgeeft.
Het is niet zo dat moslims een hond iets zouden aandoen. De koran verbiedt dierenbeulerij ten strengste. Hondenbezit is niet haram (verboden), zoals alcohol, maar ook zeker niet sunna (aanbevelenswaardig). Het dier gezellig naast je op de bank is al een stap te ver. Laat staan dat je er je sponde mee zou delen. Een hond hoort in een hok op het erf. Daar waakt en jaagt hij. Verder niets.
Dierenwinkel, trimsalon, uitlaatcentrale, hondenshow en vitaminebrokken op televisie; de Nederlander lijkt wel gek geworden. Overdreven dierenliefhebberij is in de islamitische opvatting uit den boze. Moslims kunnen zich nauwelijks voorstellen dat Nederlanders zo met hun viervoeters bezig zijn. Met verbazing en soms met afgrijzen zien ze hoe het dier een volwaardige positie inneemt binnen het gezin.
Ibrahim Spalburg, studieleider aan de Academie voor Theologie en Levensbeschouwing: 'De hond heeft in Nederland een overdreven status. Hem zo verheffen is absurd. Dat beest slaapt bij de mensen in bed en eet terwijl zij eten. Laat er geen misverstand over bestaan: ook moslims verzorgen de honden. Maar in Nederland gaat die verzorging te ver. Ik ken in Nederland niet één moslimfamilie met een hond.'
Belkasem Anouz, student: 'Een hond voor de gezelligheid? Nee, dat is niet islamitisch. Het Nederlandse respect voor dieren waarderen wij. Maar het is te ver doorgeschoten. Je slaapt toch ook niet met een varken? Nederlanders nemen net zo gemakkelijk een hond als een kind of een vrouw. De hond krijgt menselijke eigenschappen toegedicht. Ik had een buurman met een Deense dog. Dat beest kwijlde verschrikkelijk. Die man droeg altijd een zakdoek bij zich waarmee hij het schuim van de snuit veegde. Vervolgens snoot hij zijn eigen neus erin! Een gruwel voor de moslim. Hondespeeksel is zo onrein als maar kan.'

DE WOORDEN VAN Belkasem en Ibrahim onderstrepen het antropocentrische karakter van de islam. Alles wat Allah naast de mens geschapen heeft, moet economisch dienen. In geen enkel opzicht kan het dier gelijk zijn aan de mens. Liefde als voor een medemens zal een moslim dan ook niet opbrengen voor een hond.
Belkasem: 'Als een wilde herder mij besnuffelt, probeer ik hem af te houden. Zie ik in de tram een hond, dan ga ik een stuk verderop zitten. Ik probeer ze te vermijden, maar regelmatig word ik toch besnuffeld. Op straat passeer ik een hond met een omtrekkende beweging. Vaak zegt zo'n baas dan: hij doet je niks, hoor. Ik wil die baas niet beledigen, maar ik ga er niet op in.'
Ibrahim: 'Ik heb wel eens geprobeerd het uit te leggen, maar mijn ervaring is dat de mensen het al snel weer vergeten zijn. Het misverstand tussen baas en moslim doet zich dagelijks voor. Koren op de molen voor kortzichtigen. Ik wil de hondenbezitters niet kwetsen, maar ik vind wel dat ze naar de moslims toe een zekere verantwoordelijkheid hebben.'

MARTIN GAUS, vaderlands hondenminner, reageert onthutst: 'Moet een hond dan aangelijnd worden zodra er een moslim opduikt? Dat kan toch niet! Mijn ervaring is dat veel baasjes het niet eens weten. Regelmatig hoor ik ze klagen over de islamiet die zo raar reageerde. Dan probeer ik ze uit te leggen van die traditie. Dat heb ik geleerd op een voorlichtingsdag in de Bijlmer. Minachting voor de hond wordt een islamiet met de paplepel ingegoten. Ik noem dat vooringenomenheid. Zij zouden eerder verdraagzaam moeten zijn. Daar heb ik nog niks van gemerkt. In mijn shows, zowel Natte neuzen als Dierenmanieren, is nog nooit een allochtoon of een islamitische hondenvereniging te gast geweest.'
Het kan volgens het Amsterdamse Islamitisch Sociaal en Cultureel Centrum nooit de bedoeling zijn dat een autoriteit als Martin Gaus zo in beroering wordt gebracht. Woordvoerder Abderrahim Arrikani: 'Het is een heikel punt. Dagelijks wordt de imam over deze kwestie geraadpleegd door verontruste moslims die met een hond geconfronteerd zijn. De imam raadt ze aan vooral rustig en beleefd te blijven tegen de baas. Ook al heeft zijn hond hun kleding verontreinigd. De Nederlandse normen en waarden moeten nou eenmaal gerespecteerd worden.'

EEN MOSLIM op weg naar de moskee is extra behoedzaam als een hond zijn pad kruist. Wanneer het dier zijn broekspijp (zelfs maar vluchtig) besnuffelt, kan hij het bidden wel vergeten. De broek is dan onrein en moet met water en zand gezuiverd worden. De wasmachine is niet afdoende. Sommigen werpen het kledingstuk weg.
Ibrahim: 'Moslims reageren in het algemeen panisch op honden. Niet voor niets hebben velen het bordje "verboden voor honden" naast de deurbel hangen. Je ziet vreemde taferelen op straat. Een moslim op weg naar het godshuis deinst terug bij elke viervoeter. Logisch. Hij wil zich spiritueel gaan reinigen. Ook als hij ergens op bezoek gaat waar een hond is, zal hij zich gereserveerd gedragen om te voorkomen dat het beest bij hem op schoot springt. Vaak zal hij vragen of de hond niet even in de gang kan. Nee, de eigenaar is niet onrein. En nogmaals, we kunnen heus wel vertederd zijn door een pup. Soms zullen we zelfs lijdzaam ondergaan dat het beest tegen ons opspringt. Maar thuis wel direct schone kleren aan.'
Belkasem: 'Het is niet zo dat de hond gediscrimineerd wordt. Hij heeft gewoon de pech onrein te zijn. Bij mij zal er nooit een over de vloer komen. Het hele huis zou ontwijd zijn. Engelen zijn om ons heen. Wanneer een hond verschijnt, zijn de engelen verdwenen. De profeet heeft het gezegd. Een hond in de moskee? Dat zou een ramp zijn. Er zitten onreine bacteriën in het speeksel. Daarom ook zei Mohammed: als een hond van een bord likt, moet het bord zeven keer gereinigd worden. Met zand. Als een kat van een bord likt, dan hoeft dat niet. Een kat reinigt zichzelf voortdurend.'

HET IS OPMERKELIJK hoezeer Mohammed van katten hield. In de biografie van Karen Armstrong staat een verhaal waarin de profeet op zijn mantel een vredig spinnende kat aantreft. Hij is zo vertederd dat hij het niet over zijn hart kan verkrijgen het diertje te verjagen. Direct spreekt hij een vloek uit over iedereen die het mishandelen zal. Mohammed kon zijn voorliefde delen met Abdur Rahman Ibnsahar, bijgenaamd Abu Huraira (Vadertje Kat). Deze wijze zou veel katminnende tradities overleveren.
Abderrahim (van het Centrum): 'In de tijd van Mohammed is al bewezen dat er in het speeksel van de hond een hardnekkige bacterie voorkomt. Daarom is die zevenmaalse reiniging vereist. Verder is bekend dat er in de lever van de hond een wormpje huist, in de traditie omschreven als "douda alcharitia", dat, eenmaal genesteld in de mens, ongeneeslijke ziekten veroorzaakt. Dat tref je bij katten niet aan.'
Ibrahim: 'Zie je wel. Die onreinheid is niet uit de lucht gegrepen. Er zijn in de traditie talrijke aanwijzingen te vinden. En waarom denk je dat die beesten hondsdol kunnen zijn? Bij de kat speelt dat allemaal niet. Een kat is hygiënisch.'
Martin Gaus: 'Dat slaat nergens op. Weet je wel wat een infecties je oploopt als je een haal krijgt van een kat? Ze zouden die kat dan óók moeten afschaffen. Niet alleen de hond als zwarte piet. Dat doet me weer denken aan de vakantie. Ik was in Maleisië en heb de islam aan den lijve mogen ondervinden. Het is ongehoord zoals ze daar met honden omgaan. Het zijn verschoppelingen, die af en toe een afgekloven kippebot krijgen toegeworpen. Vaak zijn ze ziek. In die omstandigheden is de kans op hondsdolheid aardig groot. In ons land toch niet. Toen ik een Maleisiër vertelde dat ik een dierenasiel beheer met tweehonderdvijftig honden, keek hij me aan alsof ik gek was. Ook zei ik dat de honden wel eens bij me in bed slapen. Zijn mond viel wagenwijd open.'
Hoewel aan onze oostgrens nog wel eens een ree of een vos met schuim op de bek wordt gesignaleerd, heeft Martin Gaus gelijk als hij zegt dat hondsdolheid in Nederland, in tegenstelling tot in warme landen, allang geen reële bedreiging meer vormt. 'Desondanks moeten we er, alleen al op hygiënische gronden, naar blijven streven dat de hond waarmee we regelmatig in contact komen, gezond is en gezond blijft', schrijft Jan van Rheenen in zijn standaardwerk Meer kennis van uw hond. 'Het is tenslotte een onomstotelijk feit dat iedere zieke hond een potentieel gevaar voor zijn omgeving betekent. Hoe nauwer het contact dat we met het dier onderhouden, hoe intiemer wij ermee omgaan, des te groter het gevaar. Dit geldt in de eerste plaats voor kinderen die door hun geringe hoogte en hun spelen op de vloer zeer intensief in aanraking komen met het dier. Maar het geldt in niet mindere mate voor de volwassenen die hun dieren knuffelen en zoenen en zelfs in hun bed laten slapen. Door zijn voorkeur voor lekkernijen als aas en uitwerpselen brengt hij gemakkelijk ziektekiemen over. Daarom doen we er verstandig aan onafgebroken in het oog te houden dat onze hond geen mens is maar een hond, en hem als zodanig te behandelen.'

ER ZIJN IN DE ISLAM vier wetscholen, geografisch verdeeld over de wereld. Elke school interpreteert op eigen wijze de koran en daarom lopen de meningen nogal uiteen waar het de dagelijkse uitvoering van de regels betreft. Tolerante en orthodoxe imams hebben geschrapt en toegevoegd. Het hedendaagse onderscheid tussen Malekitische moslims en Sjafi'itische moslims is er een uitvloeisel van. De Malekitische wetschool, die vanwege het Marokkaanse verspreidingsgebied in Nederland het meest wordt aangehangen, benadrukt het praktische nut van de hond in haar exegese. De schriftstellende imam Malik beoordeelde het dier met een relatief milde blik. Hij regelde dat het redden van een hondeleven ook uitzicht ging bieden op een plaats in de hemel. De bijbehorende overlevering is die van een hoer die, door God verlaten, dagen zonder drinken door de woestijn moet zwerven alvorens ze een put ontdekt. De hond die haar achterna is komen lopen is zo mogelijk nog dorstiger. Als de hoer in de put is afgedaald en haar dorst gelest heeft, vult ze haar sokken met water, redt de hond, en vindt genade.

DE HOND WORDT door imam Malik niet direct als een onrein dier opgevat. Malik maakte ook onderscheid tussen honden onderling. Afgerichte honden die goed luisteren mogen onder strenge voorschriften in sommige gevallen wel in huis. Hoewel het de islamiet een mensenleven kost om een hond geheel in die lijn af te richten. Likken en op de bank springen zijn uit den boze. Als gebruiksaanwijzing wordt de Tarbiyyatul Hayawan (opvoeding van dieren) aanbevolen. In drie overleveringen wordt uit de doeken gedaan hoe de volwaardige kelb (hond) te kweken is.
Van de Sjafi'itische wetschool, in Nederland iets minder in zwang, was imam Sichi bepalend. Hij leefde rond het jaar 900 en legde zich toe op de beschrijving van het begrip 'reinheid'. Hij had een minder gematigde kijk op honden en wilde er te allen tijde van verschoond blijven.
Het is echter onder allerlei voorbehoud toegestaan een hond als waker te houden. Het dier moet dan wel in een hok verblijven, ver van het woonhuis vandaan. Imam Sichi was ook degene die de minder kozende vertelling van de hond als engelenverschrikker in omloop bracht.
In Nederland zijn de Sjafi'itische opvattingen over de hond gemeengoed, ook onder de Malevieten. Dat verklaart ook de eendrachtige visie van Belkasem (Malekiet) en Ibrahim (Sjafi'iet). De situatie hier heeft de moslims gedwongen één front te vormen. Het praktische nut van een hond in Holland weegt bij lange na niet op tegen de bezwaren van het reukslijmvlies op de schelpen van zijn neus.

HOEWEL ZE BIJ het Islamitisch Centrum denken dat het zo'n vaart niet zal lopen voorspelt Hans Bouma, auteur van Het dier in de wereldreligies, dat het snel over zal zijn met de islamitische hondenfobie in Nederland. 'De angst komt in wezen voort uit een lang vervlogen nomadenbestaan. De hond was daar een aaseter, die allerlei ziekten overbracht. Een verspreider van ongeneeslijke ziekten is de hond vandaag de dag allang niet meer. De hedendaagse fobie is een traditioneel overblijfsel. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is daar weinig religie mee gemoeid. Het gebod stond in dienst van het voortbestaan. Nu dat niet meer nodig is, zal het langzaam verdwijnen. Je ziet het aan de jongste generatie. Die schaft aarzelend honden aan.'
Martin Gaus belooft dat hij de eerste islamitische hondensportvereniging hartelijk zal ontvangen.

Max Stirner
24-09-04, 13:32
Geplaatst door Couscousje
Ik maak zelf uit of ik me "aanstel" of niet.

In dit geval doe ik het niet.

Als jij dat ervan wilt maken, prima.

Dan noem ik jou toch fijn een Islamhater in de tussentijd?

Daa-haag!

:zwaai:

Cc

OK

Goodnight
24-09-04, 13:32
De hond onrein?
Waarom is de hond als dier onrein verklaard?
Wa-'Alaikum Salaam,

De hond als dier is niet onrein verklaard (wel haram natuurlijk om te eten), maar de speeksel ervan is 'onrein'. Dat wil zeggen dat als het speeksel in aanraking komt met je kleding, je dat specifieke gedeelte van je kleding moet wassen (water eroverheen) totdat er geen waarneembare speeksel meer te vinden is.

Ter aanvulling nog de opmerking: als een hond je kleding aanraakt (dus met de vacht, en niet de snuit/ bek), dan hoef je dus niets te doen! Je kleding is gewoon nog steeds rein en je kunt ermee bidden!

Verder is het toegestaan om een hond als huisdier te houden, vooropgesteld dat het een doel dient: waakhond of als jachthond.

Wassalaam,

Tomas
24-09-04, 13:33
Geplaatst door Cub
Katten moeten gewoon in hun tuin blijven. Het is prima te doen mits je de tuin goed afschermt. En alleen volwassen katten kunnen los in de tuin. Jonge poesjes zijn te wild, proberen hun territorium uit te breiden en gaan dus de buurt verkennen. Die mogen alleen de tuin in als iemand erbij is, of aan een kittenlijn. Zo is het prima te doen. Een beetje jammer voor de kitten maar het is niet anders.

Helaas lopen er altijd katten weg en raken verwilderd. Dat is een probleem maar die worden vaak schuw en mijden de mens. Die zullen niet zo snel in zandbakken kakken.

Overlast door katten is dus makkelijk te vermijden, die door honden helaas niet: ze moeten elke dag hun behoefte buitenshuis doen.

In tegenstelling tot katten zijn honden goed uit te laten en kan je hun afval envoudig opruimen.

Dus mijn mening is dat het volledig aan de eigenaar ligt. En die zijn in een groot aantal gevallen behoorlijk asociaal. Zowel katten als honden eigenaren.

mark61
24-09-04, 13:36
Geplaatst door Couscousje
Ik hang deze religie aan, ik heb alle recht om ervoor te spreken.

Dat recht wordt je anders door veel moslims op dit forum betwist. Ik denk ook niet dat 1 miljard mensen noodzakelijkerwijs dezelfde meningen en inzichten hebben als jij. Of blij zijn dat jij het woord voor hen doet.


Wat is jouw recht? Geen 1.

Mijn recht is het recht op vrijheid van meningsuiting. Het recht om over alles te spreken waar ik zin in heb, met inachtneming van fatsoensnormen. Nou heb ik hier nog niet eens een mening geventileerd, ik heb een vraag gesteld en een veronderstelling gedaan. Heel netjes. Waarop vooralsnog alleen Goodnight antwoord heeft gegeven. En wel bevestigend. Namelijk dat de islam honden als onrein ziet.


Hou je dan ook afzijdig, dat zou je erg sieren, dan hoef je daarna niet een heel betoog te gaan houden om je er onder uit te lullen. Heel simpel gezegd: bemoei je niet met dingen waar je geen kennis over hebt, behalve als je oprecht iets wilt weten. Met nadruk op iets willen weten. Dingen voor een moslim of over de Islam verkondigen, terwijl je geen moslim bent is werkelijk ongehoord.

Daar gaat ie weer. Ik wil oprecht iets weten. Wat heb ik verkondigd? Ik heb overigens wel degelijk enige kennis van de islam. Wat weet jij daar eigenlijk van, van mijn kennis?

Zie je, het kan best, prikken zonder te schelden.

mark61
24-09-04, 13:37
Geplaatst door Max Stirner
Ik ben geen Islamhater en heb ook geen deskundige mening. Stel je niet zo aan.

Aardig van je hoor, maar je ziet het resultaat.

Tomas
24-09-04, 13:40
Geplaatst door Goodnight
De hond onrein?
Waarom is de hond als dier onrein verklaard?
Wa-'Alaikum Salaam,

De hond als dier is niet onrein verklaard (wel haram natuurlijk om te eten), maar de speeksel ervan is 'onrein'. Dat wil zeggen dat als het speeksel in aanraking komt met je kleding, je dat specifieke gedeelte van je kleding moet wassen (water eroverheen) totdat er geen waarneembare speeksel meer te vinden is.

Ter aanvulling nog de opmerking: als een hond je kleding aanraakt (dus met de vacht, en niet de snuit/ bek), dan hoef je dus niets te doen! Je kleding is gewoon nog steeds rein en je kunt ermee bidden!

Verder is het toegestaan om een hond als huisdier te houden, vooropgesteld dat het een doel dient: waakhond of als jachthond.

Wassalaam,

Nou bedankt. Als jij dit geen onzin vind en dat lange stuk wat ik maar even vluchtig heb doorgelezen, dan zou dat de verklaring kunnen zijn. Ik neem aan dat het wijsheden uit de ahadith zijn, dan?

Cub
24-09-04, 13:40
Geplaatst door Tomas
In tegenstelling tot katten zijn honden goed uit te laten en kan je hun afval envoudig opruimen.


Toch gebeurt dat opruimen bij honden vaak niet. Bij katten kan je niet anders. Dat is het grote verschil.

Tomas
24-09-04, 13:45
Geplaatst door Cub
Toch gebeurt dat opruimen bij honden vaak niet. Bij katten kan je niet anders. Dat is het grote verschil.

Volgens mij zit er meer kattenpoep in het millieu dan hondenpoep. Het verschil is dat kattenpoep niet opvalt, pas als je er naar graaft. Dat doen wij in onze eigen tuin wel eens en kinderen in de zandbak. Dat is echt een hele hoop poep hoor. Het is volgens mij een relatief kleine groep kattenbezitters die hun kat niet buiten laten schijten. Of er zijn gewoon heelveel katten. Meer als je denkt. Of ik in ieder geval.

Goodnight
24-09-04, 13:49
[QUOTE][i] 'In de tijd van Mohammed is al bewezen dat er in het speeksel van de hond een hardnekkige bacterie voorkomt. Daarom is die zevenmaalse reiniging vereist. Verder is bekend dat er in de lever van de hond een wormpje huist, in de traditie omschreven als "douda alcharitia", dat, eenmaal genesteld in de mens, ongeneeslijke ziekten veroorzaakt.
'Desondanks moeten we er, alleen al op hygiënische gronden, naar blijven streven dat de hond waarmee we regelmatig in contact komen, gezond is en gezond blijft', schrijft Jan van Rheenen in zijn standaardwerk Meer kennis van uw hond. 'Het is tenslotte een onomstotelijk feit dat iedere zieke hond een potentieel gevaar voor zijn omgeving betekent. Hoe nauwer het contact dat we met het dier onderhouden, hoe intiemer wij ermee omgaan, des te groter het gevaar. Dit geldt in de eerste plaats voor kinderen die door hun geringe hoogte en hun spelen op de vloer zeer intensief in aanraking komen met het dier. Maar het geldt in niet mindere mate voor de volwassenen die hun dieren knuffelen en zoenen en zelfs in hun bed laten slapen. Door zijn voorkeur voor lekkernijen als aas en uitwerpselen brengt hij gemakkelijk ziektekiemen over. Daarom doen we er verstandig aan onafgebroken in het oog te houden dat onze hond geen mens is maar een hond, en hem als zodanig te behandelen.'


ja thomas, als je te lui bent om iets te lezen dan wordt het maar ff voor je ingekort.
Maar je vroeg wat, je krijgt een antwoord moet je ook niet zeuren.

Couscousje
24-09-04, 13:50
Geplaatst door mark61
Dat recht wordt je anders door veel moslims op dit forum betwist. Ik denk ook niet dat 1 miljard mensen noodzakelijkerwijs dezelfde meningen en inzichten hebben als jij. Of blij zijn dat jij het woord voor hen doet.



Mijn recht is het recht op vrijheid van meningsuiting. Het recht om over alles te spreken waar ik zin in heb, met inachtneming van fatsoensnormen. Nou heb ik hier nog niet eens een mening geventileerd, ik heb een vraag gesteld en een veronderstelling gedaan. Heel netjes. Waarop vooralsnog alleen Goodnight antwoord heeft gegeven. En wel bevestigend. Namelijk dat de islam honden als onrein ziet.



Daar gaat ie weer. Ik wil oprecht iets weten. Wat heb ik verkondigd? Ik heb overigens wel degelijk enige kennis van de islam. Wat weet jij daar eigenlijk van, van mijn kennis?

Zie je, het kan best, prikken zonder te schelden.

Je beroept je op je recht van vrijheid van meningsuiting.

Je uit echter niet je mening, maar je presenteert het als een feit.

Dat is het verschil.

Beroep jij je ff op je recht van vrijheid van meningsuiting, maar hou het ff bij je mening.

Je mening.

Had ik al gezegd dat je je mening diende te geven als je je op vrijheid van meningsuiting beroept?

Gelul van jou loopt de spuigaten uit.

Doe eens een keer wat je zegt, kneus.

:moe:

Cc

P.S.: Je bedoelt dat Goodnight een antwoord heeft gegeven dat jij bevredigend vindt. Helaas draait de wereld niet om jou. En laat dat denigrerende toontje even achterwege, voor een kleuter van 20 jaar heb je verre van het recht om op die manier te praten tegen iemand die jou overduidelijk de oren wast, kindje.

Goodnight
24-09-04, 13:51
Geplaatst door Tomas
Nou bedankt. Als jij dit geen onzin vind en dat lange stuk wat ik maar even vluchtig heb doorgelezen, dan zou dat de verklaring kunnen zijn. Ik neem aan dat het wijsheden uit de ahadith zijn, dan?

nee vind het geen onzin.

Vind jij het onzin dat jou wordt geadviseerd om bedorven melk niet te nuttigen omdat het je ziek kan maken?

Of vlees wat niet in een koeling heeft gezeten.

of dat kip snel vol zit met bacterien...

Of de salmonella bacterie.

daar houd je toch rekening mee?
Of wil je zeggen dat je bewijzen hebt?

Tomas
24-09-04, 13:53
Geplaatst door Goodnight

ja thomas, als je te lui bent om iets te lezen dan wordt het maar ff voor je ingekort.
Maar je vroeg wat, je krijgt een antwoord moet je ook niet zeuren.

Je weet heus wel dat ik lange stukken niet lees.

Weet je dat alweer een hele tijd geleden is aangetoond dat het speeksel van honden juist er ontsmettend werkt? Als je een wondje hebt en een hond likt daaraan... (Geen half dode zieke natuurlijk) ...dan geneest dat sneller. Maar je hoeft dat niet zo te vinden hoor.

~Panthera~
24-09-04, 13:56
Mijn katten schijten al 31 binnen en blijven ook in de tuin. :D
Anders worden ze gejat. :moe:

SalmayaSale
24-09-04, 13:56
wat een hondens verhaal zeg.
Heeft Bofkont zeker niet op gerekend toen hij een wetenschappelijke onderzoek onder de aandacht wou brengen. :boogjes:
Maar grappige reacties allemaal.

mark61
24-09-04, 13:58
Geplaatst door Goodnight
Ik ken in Nederland niet één moslimfamilie met een hond.'

In Turkije daarentegen zijn er vele. Ga s in Istanboel kijken. Ik weet het al, Turken zijn kafirs. http://www.havhav.com/ (woefwoef.com)


DE WOORDEN VAN Belkasem en Ibrahim onderstrepen het antropocentrische karakter van de islam. Alles wat Allah naast de mens geschapen heeft, moet economisch dienen.

Dit is nou weer anti-islamgelul. In het christendom staat de mens zeker niet centraal? Wat was er ook weer met het gedierte des velds, dat de mens mag benutten?


HET IS OPMERKELIJK hoezeer Mohammed van katten hield. In de biografie van Karen Armstrong staat een verhaal waarin de profeet op zijn mantel een vredig spinnende kat aantreft. Hij is zo vertederd dat hij het niet over zijn hart kan verkrijgen het diertje te verjagen. Direct spreekt hij een vloek uit over iedereen die het mishandelen zal.

In de versie die ik ken knipt hij het deel van de mantel af waarop de kat ligt. Zodat hij zelf weg kan.


Abderrahim (van het Centrum): 'In de tijd van Mohammed is al bewezen dat er in het speeksel van de hond een hardnekkige bacterie voorkomt.

Sorry hoor, mag ik veronderstellen dat in de tijd van de profeet het verschijnsel bacterie onbekend was? Wat is 'bacterie' in het Arabisch? Komt het voor in koran of hadith? Hoe hadden ze die ontdekt? Waarom is daar later nooit wat van vernomen, hoewel in het westen zowat alles wat uit het MO kwam is vertaald?


In die omstandigheden is de kans op hondsdolheid aardig groot. In ons land toch niet.

Oh ja, dat was ik even vergeten. Hondsdolheid wordt natuurlijk wel op mensen overgebracht.


ER ZIJN IN DE ISLAM vier wetscholen, geografisch verdeeld over de wereld. ... Die schaft aarzelend honden aan.'
Martin Gaus belooft dat hij de eerste islamitische hondensportvereniging hartelijk zal ontvangen.

Kijk, das nou allemaal erg interessant. Bedankt Goodnight!

En kijk Koeskoes, zo hebben we allebei gelijk. Honden zijn wel degelijk onrein in de islam, maar op een afstandje zijn ze toch wel leuk. Afijn, dat vond ik ook.

Goodnight
24-09-04, 14:05
Geplaatst door Tomas
Je weet heus wel dat ik lange stukken niet lees.

Weet je dat alweer een hele tijd geleden is aangetoond dat het speeksel van honden juist er ontsmettend werkt? Als je een wondje hebt en een hond likt daaraan... (Geen half dode zieke natuurlijk) ...dan geneest dat sneller. Maar je hoeft dat niet zo te vinden hoor.

:hihi:

ik gebruik wel ontsmettingsspul als het nodig is.

Hoorde ook laatst dat urine ontsmettend is.

Allemaal vreemde zaken als je besft dat je tig verschillende ontsmettingsmiddelen hebt tegenwoordig.

Maar ik hou gewoon niet van honden dus dat zal het wel wezen.

Couscousje
24-09-04, 14:05
Geplaatst door mark61
In Turkije daarentegen zijn er vele. Ga s in Istanboel kijken. Ik weet het al, Turken zijn kafirs. http://www.havhav.com/ (woefwoef.com)



Dit is nou weer anti-islamgelul. In het christendom staat de mens zeker niet centraal? Wat was er ook weer met het gedierte des velds, dat de mens mag benutten?



In de versie die ik ken knipt hij het deel van de mantel af waarop de kat ligt. Zodat hij zelf weg kan.



Sorry hoor, mag ik veronderstellen dat in de tijd van de profeet het verschijnsel bacterie onbekend was? Wat is 'bacterie' in het Arabisch? Komt het voor in koran of hadith? Hoe hadden ze die ontdekt? Waarom is daar later nooit wat van vernomen, hoewel in het westen zowat alles wat uit het MO kwam is vertaald?



Oh ja, dat was ik even vergeten. Hondsdolheid wordt natuurlijk wel op mensen overgebracht.



Kijk, das nou allemaal erg interessant. Bedankt Goodnight!

En kijk Koeskoes, zo hebben we allebei gelijk. Honden zijn wel degelijk onrein in de islam, maar op een afstandje zijn ze toch wel leuk. Afijn, dat vond ik ook.

Je hebt geen gelijk, maar je mag wel doen alsof, daar een discussie met jou toch onmogelijk is.

Fijne avond verder.

Ik heb mijn punt betreffende je manier van discussieren al gemaakt.

:zwaai:

Cc

Cub
24-09-04, 14:09
Geplaatst door Goodnight
[QUOTE][i] [B] Door zijn voorkeur voor lekkernijen als aas en uitwerpselen brengt hij gemakkelijk ziektekiemen over.


Gatver, is dat zo? Heb ik nooit gehoord. Misschien in extreme omstandigheden, als ie anders verhongert ofzo? Als iemand een hond uitwerpselen heeft zien eten, vertel het. Dan wil ik dus echt geen hond. Mijn man zit te zeuren om een hond maar dat gaat dan dus echt niet door.

mark61
24-09-04, 14:10
Geplaatst door Couscousje
Je beroept je op je recht van vrijheid van meningsuiting.

Je uit echter niet je mening, maar je presenteert het als een feit.

Dat is het verschil.

Vandaar dat Samir A. 'niet met honden praat'. Toch nauwelijks anders op te vatten dan als negatief beeld van honden. En niet-moslims natuurlijk.

'Kelb' is geen scheldwoord?

en

Waarmee inderdaad nog niet het verband tussen godsdienst en hond gelegd is. Dus vraag ik me af of het woord 'hond' in de koran of in hadiths voorkomt. Ken alleen een hadith over de liefde van de profeet voor katten.

Welke als feit vermomde meningen presenteer ik hier? Kan je ook op mijn andere vragen antwoord geven?


Gelul van jou loopt de spuigaten uit.

Doe eens een keer wat je zegt, kneus.

Je houdt dat niet-schelden helaas niet lang vol. En waarom je dat doet is mij een raadsel.


P.S.: Je bedoelt dat Goodnight een antwoord heeft gegeven dat jij bevredigend vindt. Helaas draait de wereld niet om jou. En laat dat denigrerende toontje even achterwege, voor een kleuter van 20 jaar heb je verre van het recht om op die manier te praten tegen iemand die jou overduidelijk de oren wast, kindje.

Goodnight geeft een antwoord dat ongetwijfeld voor veel mensen (gedeeltelijk) bevredigend is. Voor jou niet? Wat is dan wel het antwoord? Je hebt het zo druk met schelden dat je aan inhoudelijk op de vraag ingaan niet meer toekomt. Wat weet jij van mijn leeftijd? Vanwaar die onophoudelijke zucht om mensen te beledigen, of althans een gemankeerde poging daartoe te doen?

mark61
24-09-04, 14:12
Geplaatst door SalmayaSale
wat een hondenverhaal zeg.
Heeft Bofkont zeker niet op gerekend toen hij een wetenschappelijke onderzoek onder de aandacht wou brengen. :boogjes:
Maar grappige reacties allemaal.

Woef

mark61
24-09-04, 14:14
Geplaatst door Couscousje
Je hebt geen gelijk, maar je mag wel doen alsof, daar een discussie met jou toch onmogelijk is....

Jij bent nog niet eens begonnen met discussiëren. Ik heb gelijk met mijn veronderstelling dat honden onrein zijn in de islam. Jij hebt gelijk, omdat moslims honden evengoed waarderen.

Het is middag.

mark61
24-09-04, 14:16
Geplaatst door Cub
Gatver, is dat zo? Heb ik nooit gehoord. Misschien in extreme omstandigheden, als ie anders verhongert ofzo? Als iemand een hond uitwerpselen heeft zien eten, vertel het. Dan wil ik dus echt geen hond. Mijn man zit te zeuren om een hond maar dat gaat dan dus echt niet door.

Ja, dat is zo. In uitwerpselen zit ammoniak, dat een hond voor de spijsvertering gebruikt. Of zoiets. Vraag het Martin Gaus. Hoewel, die vind ik zelf ook een beetje viezig. :hihi:

Cub
24-09-04, 14:35
Geplaatst door mark61
Ja, dat is zo. In uitwerpselen zit ammoniak, dat een hond voor de spijsvertering gebruikt. Of zoiets. Vraag het Martin Gaus. Hoewel, die vind ik zelf ook een beetje viezig. :hihi:

Bahhh! :D
Martin Gaus: :maf3:

Couscousje
24-09-04, 14:37
Geplaatst door mark61
Vandaar dat Samir A. 'niet met honden praat'. Toch nauwelijks anders op te vatten dan als negatief beeld van honden. En niet-moslims natuurlijk.

'Kelb' is geen scheldwoord?

en

Waarmee inderdaad nog niet het verband tussen godsdienst en hond gelegd is. Dus vraag ik me af of het woord 'hond' in de koran of in hadiths voorkomt. Ken alleen een hadith over de liefde van de profeet voor katten.

Welke als feit vermomde meningen presenteer ik hier? Kan je ook op mijn andere vragen antwoord geven?



Je houdt dat niet-schelden helaas niet lang vol. En waarom je dat doet is mij een raadsel.



Goodnight geeft een antwoord dat ongetwijfeld voor veel mensen (gedeeltelijk) bevredigend is. Voor jou niet? Wat is dan wel het antwoord? Je hebt het zo druk met schelden dat je aan inhoudelijk op de vraag ingaan niet meer toekomt. Wat weet jij van mijn leeftijd? Vanwaar die onophoudelijke zucht om mensen te beledigen, of althans een gemankeerde poging daartoe te doen?

Waarom blijf je doorzeuren?

Als je werkelijk een punt had gemaakt, jongetje, dan was het niet nodig geweest om ellenlange teksten te schrijven over hoe jij het dan wel bedoeld hebt en wat jouw achterliggende redenering is en wat jij niet begrijpt aan mijn reactie op jou.

Zie nou eens in dat je je bek moet houden over de Islam voor zover je geen moslim bent, tenzij je een vraag hebt erover of je mening wilt uiten. Maar kom hier niets presenteren als een feit of een kennisgeving, daar jij als niet-moslim daar gewoonweg niets over te melden hebt.

Ga een betoog schrijven over je eigen religie of het gebrek eraan, in plaats van dag in dag uit te janken over hoe je het "bedoelde", want daar zit ik echt niet op te wachten. Dan had je maar moeten leren communiceren, nee, sterker nog, dan had je maar daadwerkelijk een punt moeten maken.

Cc

Couscousje
24-09-04, 14:38
Geplaatst door mark61
Het is middag.

:rolleyes:

Anders ga je ff mierenneuken over iets anders, omdat je inhoudelijk niet kunt erkennen dat je je plaats niet kent.

Cc

mark61
24-09-04, 14:43
Geplaatst door Couscousje
Waarom blijf je doorzeuren?
...
Dan had je maar moeten leren communiceren, nee, sterker nog, dan had je maar daadwerkelijk een punt moeten maken.

Cc

Je vervalt in herhalingen, gaat niet op het onderwerp in en geeft geen antwoord op mijn vragen.

mark61
24-09-04, 14:44
Geplaatst door Couscousje
:rolleyes:

Anders ga je ff mierenneuken over iets anders, omdat je inhoudelijk niet kunt erkennen dat je je plaats niet kent.

Cc

Je bent nog niet inhoudelijk geweest.

Wortel
24-09-04, 14:47
Onze drie honden en dertien katten leven vredig tezamen onder een en hetzelfde dak. Hygiene is daarbij eerste vereeiste, maar het gaat perfecto. :Iluvu:

Cub
24-09-04, 14:51
Geplaatst door Wortel
Onze drie honden en dertien katten leven vredig tezamen onder een en hetzelfde dak. Hygiene is daarbij eerste vereeiste, maar het gaat perfecto. :Iluvu:

Klinkt gesjellig! :blij:

Goodnight
24-09-04, 14:52
Geplaatst door Wortel
Onze drie honden en dertien katten leven vredig tezamen onder een en hetzelfde dak. Hygiene is daarbij eerste vereeiste, maar het gaat perfecto. :Iluvu:

:schok:

Couscousje
24-09-04, 14:52
Geplaatst door mark61
Je vervalt in herhalingen, gaat niet op het onderwerp in en geeft geen antwoord op mijn vragen.

Het onderwerp is honden en kanker.

Waar ben jij op dat onderwerp ingegaan, want je hebt het nog steeds over Islam.

Rot toch op, kneus.

Cc

Wortel
24-09-04, 14:52
Issutook, Cub :)

Moet je daarvan schrikken, Goodnight? Het is heel relaxt en vredig, hoor. Maar nogmaals: hygiene staat bovenaan, dus schept zo'n biotoopje ook zo zijn verplichtingen.

Couscousje
24-09-04, 14:53
Geplaatst door mark61
Je bent nog niet inhoudelijk geweest.

Ik hoef dat niet, jij reageerde namelijk op mij.

Cc

Cub
24-09-04, 15:00
Geplaatst door Wortel
Issutook, Cub :)


Liefff! :verliefd: (Ben gek op poezen)

Maar geen problemen onderling? Geen territoriumdrift? Ze zijn toch vrij solitair dacht ik?

Goodnight
24-09-04, 15:09
Geplaatst door Wortel
Issutook, Cub :)

Moet je daarvan schrikken, Goodnight? Het is heel relaxt en vredig, hoor. Maar nogmaals: hygiene staat bovenaan, dus schept zo'n biotoopje ook zo zijn verplichtingen.

ik zit al te dubben en te twijfelen over 1 lullig miezerig katje.En jij hebt er gewoon 13!!!!!
Ja ik moest ff van de schok bekomen ja.

Maar wel lief.

sjaakie
24-09-04, 15:17
make my day (http://www.pedigree.nl/nl-nl/wad/wad.asp)

Wortel
24-09-04, 15:32
Maar geen problemen onderling? Geen territoriumdrift? Ze zijn toch vrij solitair dacht ik?

Ze hebben binnen het huis ieder zo hun eigen territorium en subgroepje. Evengoed moet je, om er wel de discipline in te houden, wel steeds laten merken dat jij, vanuit hun beleving, de opperkat bent. Dat geldt uiteraard nog meer voor de honden. Baas en bazin moeten altijd alfa-teef of alfa-reu zijn. (Alfa-teef klinkt een beetje als een scheldwoord voor machtsbeluste schooljuffrouwen, maar dat is nou eenmaal de technische term).
Het solitaire bij katten valt in ons geval wel mee, omdat ze al met zijn allen zijn, en allemaal trekken ze ook naar ons toe. Errug lief, inderdaad.
Dus al met al zeker geen problemen onderling. Uiteindelijk is het een kwestie van wat je uitstraalt. Straal je rust uit dan krijg je die terug. Doe jij opgefokt, dan zijn zij het ook. En het is zoals Panthera zegt: "Cats leave footprints on your heart". :tik:

Enneh, Goodnight. Ieder heeft zo zijn liefhebberij, natuurlijk. Er zijn meer mensen die met de ogen knipperen, als we over onze dertien katten beginnen. ;)

Cub
24-09-04, 15:45
Geplaatst door Wortel
En het is zoals Panthera zegt: "Cats leave footprints on your heart". :tik:


Ech wel. :blij:
Lief hoor, die beschrijving van hoe het bij jou thuis aan toegaat.

Zwarte Schaap
24-09-04, 17:57
Geplaatst door Cub
Gatver, is dat zo? Heb ik nooit gehoord. Misschien in extreme omstandigheden, als ie anders verhongert ofzo? Als iemand een hond uitwerpselen heeft zien eten, vertel het. Dan wil ik dus echt geen hond. Mijn man zit te zeuren om een hond maar dat gaat dan dus echt niet door.

Ik heb het gezien in een situatie dat een hond onder normale omstandigheden verkeerde.

Zwarte Schaap
24-09-04, 18:05
Wat is hygiënischer: een vaatdoekje of een hondentong?

Een hond likt alles schoon met zijn tong, maar dat vinden wij niet zo fris. Een huisvrouw /man heeft niet zo'n tong, maar, in plaats daarvan heeft ze een vaatdoekje. Deze vergelijking trok Midas Dekkers eens...... Radar test diverse vaatdoekjes en een hondentong.. Dw heer R. Beumer van TNO onderzocht 12 vaatdoekjes : 100 miljoen bacteriën na één dag en toch was dat het 'schoonste' doekje omdat het geen 'ziekteverwekkers' bevatte. De in sommige doekjes gevonden listeriabacterie kan gevaarlijk zijn voor zwangeren en bejaarden. De tong van hond Nanny (zie foto) bevatte de minste bacteriën: slechts 5000. 'Iedere dag een nieuwe ' kan klachten voorkomen in de vorm van steenpuisten, misselijkheid en overgeven.

Bron: http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/9/169/dossier

Orakel
24-09-04, 18:05
Geplaatst door Bofko
PARIJS - Britse wetenschappers hebben honden getraind om kanker op te sporen. De viervoeters kunnen blaaskanker ontdekken door aan urine te ruiken.
De reukzin van honden is in staat de uiterst zwakke, maar karakteristieke geur van tumoren te onderscheiden, melden de onderzoekers in het vakblad British Medical Journal. Zij stellen dat de reukmethode in de toekomst mogelijk een alternatief kan zijn voor de huidige, vaak ingrijpende methodes om kanker op te sporen.
De wetenschappers oefenden ruim zes maanden lang met zes teven en reuen van verscheidene soorten en leeftijden. Uiteindelijk behaalden de honden een score van 41 procent bij het onderscheiden van urinemonsters van patiënten met blaaskanker van urine van andere kankerpatiënten en gezonde personen.

De inspiratie voor het experiment vonden de wetenschappers in een ingezonden brief in het vaktijdschrift The Lancet van vijftien jaar geleden.
Britse dermatologen beschreven het geval van een bezorgde hond die hardnekkig een plekje op een been van zijn bazin besnuffelde. Een arts ontdekte dat het om huidkanker in een beginfase ging. De vrouw kon met succes worden behandeld.

www.nu.nl

Mooi! Honden zijn mooie en erg slimme dieren.
Er is wel es onderzoek gedaan naar de vraag hoe het kan dat ze weten dat hun baasje thuiskomt, terwijl die nog een blok van huis verwijderd is. Kweenie meer wat de uitkomst was.
Kweetwel dat ze het aanvoelen als hun baas ziek is of verdriet heeft. Vriendin van mij was een ernstig ziek. DIe hond heeft dagenlang binnen een halve meter van d'r verbleven en was er niet weg te krijgen. Bleek later dat ze een ernstige vorm van Crohn had.

Zwarte Schaap
24-09-04, 18:20
Geplaatst door Cub
Erg frappant. Vooral dat laatste stuk over de hond die beginnende huidkanker opspeurde bij zijn bazin. Geweldig. Ik weet dat moslims niet zo van honden houden (ik ben er zelf ook niet zo gek op, wel van wilde hondachtigen zoals wolven maar niet hond als huisdier, ben meer een kattenmens) maar julllie moeten toegeven dat honden toch wel opmerkelijke talenten hebben. Blindegeleidehonden en speurhonden bij politiezaken vind ik ook echt super.

Toen ik nog in Marokko woonde hadden wij 2 honden, sterker nog, elke huishouden heeft tenminste 1 hond in het ''dorpje'' waar ik woonde.

De honden komen de woonvertrekken niet in, absoluut verboden. Mijn lievelingshond is later door gendarme doodgeschoten, ik weet dat ik er om gehuild heb.

Maar wij zijn boeren wij hielden heel veel van onze dieren. Mijn vader vertelt nog vaak verhalen die hij beleefde met zijn lievelingshond. Ik heb laatst een mooie docu gezien op National Geographic, ik heb er zelfs hier een topic over geopend, waar de marokkaanse slouki centraal stond. De honden werden door hun eigenaars niet anders behandelt dan Martin Gaus.

In Nederland hebben we geen honden en zullen we ook nooit nemen. Om de doodeenvoudige reden dat honden lees meeste dieren niet schoon zijn in de menselijke maat. Zelfs katten zullen we hier niet nemen, ook om de reden dat je dieren dier moet laten en niet een surrogaatkind of knuffel dat tussen 4 muren vastzit.

Zwarte Schaap
24-09-04, 18:35
Geplaatst door Tomas
Ik zie het tegenwoordig niet meer, maar vroeger kon je nog wel eens zien dt zo'n Msolimmoeke met haar kroost angstvallig een hond probeerde te ontwijken.

In mijn buurt had je een oudere jongen (die mij in mijn jonge jaren alles leerde over white power/ nazi-symbolen, racistische partijen etc..., later is ie getrouwd met een surinaamse meisje uit de buurt) die zijn hond zo getraind had dat ie bij het woord turk meteen de aanvalshouding nam en vervaarlijk ging blaffen.

In mijn eigen ervaring zie ik dat de hond best wel vaak wordt gebruikt om op schijnheilige wijze allochtonen te intimideren.

Cub
24-09-04, 19:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toen ik nog in Marokko woonde hadden wij 2 honden, sterker nog, elke huishouden heeft tenminste 1 hond in het ''dorpje'' waar ik woonde.

De honden komen de woonvertrekken niet in, absoluut verboden. Mijn lievelingshond is later door gendarme doodgeschoten, ik weet dat ik er om gehuild heb.

Maar wij zijn boeren wij hielden heel veel van onze dieren. Mijn vader vertelt nog vaak verhalen die hij beleefde met zijn lievelingshond. Ik heb laatst een mooie docu gezien op National Geographic, ik heb er zelfs hier een topic over geopend, waar de marokkaanse slouki centraal stond. De honden werden door hun eigenaars niet anders behandelt dan Martin Gaus.

In Nederland hebben we geen honden en zullen we ook nooit nemen. Om de doodeenvoudige reden dat honden lees meeste dieren niet schoon zijn in de menselijke maat. Zelfs katten zullen we hier niet nemen, ook om de reden dat je dieren dier moet laten en niet een surrogaatkind of knuffel dat tussen 4 muren vastzit.

Thanx voor je verhaal, leuk te lezen.
Rot dat je lievelingshond werd doodgeschoten. Waarom was dat? Per ongeluk?

Wat zijn Slouki, is dat die berbergroep die vaak op National Geographic komt? Met die mystieke bruiden? Bestaat die cultuur nog? Ik hoop van wel.

Mis je je dorp? Kan me voorstellen van wel. ik vind het hier zo opeengepakt, ben zelf echt een nature-girl.

Zwarte Schaap
24-09-04, 22:11
Geplaatst door Cub
Thanx voor je verhaal, leuk te lezen.
Rot dat je lievelingshond werd doodgeschoten. Waarom was dat? Per ongeluk?

Wat zijn Slouki, is dat die berbergroep die vaak op National Geographic komt? Met die mystieke bruiden? Bestaat die cultuur nog? Ik hoop van wel.

Mis je je dorp? Kan me voorstellen van wel. ik vind het hier zo opeengepakt, ben zelf echt een nature-girl.

Onze hond was een trouwe hond die mijn opa een dag volgde naar de markt, daar raakte hij in gevecht met een andere hond die hondsdolheid had. De toegesnelde rijkspolitie schoot ze dood.

Sloughi is een Marokkaanse windhond. Hij was bijna door de fransen uitgeroeid. Die kutfransen altijd !!


De Sloughi is de Noord-Afrikaanse verwante van de Saluki. Hij is het meest westelijk verspreid van alle Oosterse windhonden, want hij woont in de Magreb-landen ( Tunesië, Algerije en Marokko ). Het is een prachtige adellijke windhond, met een ultrakorte vacht, anders dan de Afghaan en de Saluki. Ook de Azawakh of Sloughi Azawakh horen waarschijnlijk in deze groep thuis


The exact origins of the breed date too far back to be completely known and remain speculative. Representations of African Sighthound-like dogs go back to the 8th-7th millennium BC. and artifacts of Ancient Egypt show us how valuable straight eared and lop-eared smooth Sighthounds were in those days. The smooth lop-eared Sighthounds of ancient Egypt are thought to have originated from Asia (east of Egypt), but they were also part of tributes to the Pharaohs from Nubia (South of Egypt). This ancient hound resembles today's Sloughi, Saluki, Azawakh and smooth Afghan, and it is impossible without any genetic study to know whether it was a breed of its own, whether it was identical to one of these 4 breeds, or whether it was the ancestor of all lop-eared Sighthounds.

By the beginning of the 20th century, the Sloughi was almost extinct. Political upheavals had disrupted highly sophisticated breeding by leading families. A French law introduced during French occupation which prohibited hunting with Sighthounds had resulted in the shooting on sight of these dogs. Epidemic rabies had further decimated the Sloughi population. In spite of dedicated efforts which started at the end of the 1960ies in Europe, North Africa and the USA, the Sloughi is still not very common, and its breeders have an important responsibility in the conservation of this ancient breed.

The Sloughi's native countries are Morocco, Algeria, Tunisia and Libya. It is the hound of the Berber and Bedouin who have always highly treasured the Sloughi's tremendous hunting skills, beauty and loyalty and treated him like family.

In the old days, the Sloughi used to hunt desert hare, fennec (desert fox), gazelle, large mountain gazelle, hyena, ostrich, and jackal. Today it hunts mainly desert hare, fennec, rarely gazelle, and protects the goat and sheep herds by hunting their predator the jackal. Like all Sighthounds, Sloughis are open space hunters which rely on excellent vision, speed and stamina to catch their prey. They chase on sight anything that moves, however far away. Although the breed hunts mainly by sight, it also relies on scent and sound to do so.

The Sloughi is also an alert watch dog, which remains aloof and cautious with people it does not know. Sloughis take time to warm up to strangers allowed to enter the house, and it is always best to let them do it at their own pace. With its owner the Sloughi is gentle, affectionate and very loyal. Once it has bonded with someone, the Sloughi does not always change owner with ease. Bedouins treasure this attitude and have bred their Sloughis accordingly.

© Dominique Crapon de Caprona

vlegeltje
25-09-04, 00:53
De sloughi:

http://www.thedoghows.com/factory/graphics/dogs/sloughi.JPG

Mooi beest!

deleted user
25-09-04, 01:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Toen ik nog in Marokko woonde hadden wij 2 honden, sterker nog, elke huishouden heeft tenminste 1 hond in het ''dorpje'' waar ik woonde.


:) Ben je ook awajagher?

Zwarte Schaap
25-09-04, 11:13
Geplaatst door deleted user
:) Ben je ook awajagher?

Yep.

deleted user
25-09-04, 11:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
Yep.

Woof! :tik:

Zwarte Schaap
25-09-04, 11:32
Geplaatst door deleted user
Woof! :tik:

3oesh !!

Julien
25-09-04, 13:57
honden zijn wel lief, maar als ik in het park zo'n ouwe vrouw haar hond zie ZOENEN dan krijg ik toch kotsneigingen :D weet je hoeveel bacterien zo'n hondenbek heeft, die heeft in de stront en pis gezeten :D

mijn god, een hond is een BEEST.. hoe ze in sommige Europese landen met honden omgaan is soms echt belachelijk :hihi:

Tomas
25-09-04, 14:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
In mijn buurt had je een oudere jongen (die mij in mijn jonge jaren alles leerde over white power/ nazi-symbolen, racistische partijen etc..., later is ie getrouwd met een surinaamse meisje uit de buurt) die zijn hond zo getraind had dat ie bij het woord turk meteen de aanvalshouding nam en vervaarlijk ging blaffen.

In mijn eigen ervaring zie ik dat de hond best wel vaak wordt gebruikt om op schijnheilige wijze allochtonen te intimideren.

Kan best, maar gezien mijn eigen ervaring met de reactie van de 1e Turken in nl op honden valt dat laatste moeilijk te beoordelen. Al had je niks in de gaten terroriseerde je al iemand.

Maar het valt mij op hoe tegendraads dat dorpje van jouw is. Bestaat het rif uit allerlei kleine subculteren? Komt dat door de bergachtigheid ofzo?

En buiten de grote steden was het in NL ook de gewoonte dat honden en klatten niet in het huis kwamen. Boeren hebben natuurlijk altijd al honden en katten gehouden om diverse praktische redenen en ik ken geen enkele boer die zijn katten of honden binnen liet. Wel stadsmensen die in een ouwe boerderei zijn gaan wonen natuurlijk.

Zwarte Schaap
25-09-04, 14:52
Geplaatst door Tomas
Maar het valt mij op hoe tegendraads dat dorpje van jouw is. Bestaat het rif uit allerlei kleine subculteren? Komt dat door de bergachtigheid ofzo?

Niet alleen in mijn ''dorp'', overal waar ik geweest ben in dorpjes in Marokko is het vrijwel normaal om een hond te hebben.

Jaren geleden in Tanger, een grote stad waar wij ook wonen werd de hond van een vriend van mij overreden, wij hebben de hond naar een dierenarts gebracht en hebben wij zelf de dokter geassisteerd bij het spalken en hechten van de verwondingen.

Tomas
25-09-04, 15:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet alleen in mijn ''dorp'', overal waar ik geweest ben in dorpjes in Marokko is het vrijwel normaal om een hond te hebben.

Jaren geleden in Tanger, een grote stad waar wij ook wonen werd de hond van een vriend van mij overreden, wij hebben de hond naar een dierenarts gebracht en hebben wij zelf de dokter geassisteerd bij het spalken en hechten van de verwondingen.

Maar hoe verklaar je dan die tegengestelde meningen over het Rif? Weet je nog laatst dat jij beweerde dat je nog nooit gehoord had van de gewoonte om het ontmaagdingsbloed in het laken te tonen aan de familie (of zoiets) En dat (ik meen) Democraat evenlater verontwaardigd reageerde op de dames "Wat er dan wel niet mis is met zo'n mooie gewoonte?!" En dan nu de verschillende visies op het hebben van honden.

Nu is het volgens mij in NL ook zo dat als jij met een hondenliefhebber spreekt, hij ook zal beweren dat iedereen in NL een hondenliefhebber is, want anders is het geen echte. Hetzelfde geldt voor kattenliefhebbers denk ik. Het is dat mensen die niet van huisdieren houden hebben weinig in te brengen hebben tegen zoveel feiten op straat. Anders hadden ze denk ik ook glashard beweerd: "Nee, hoor. Ik ken niemand die z'n hond kust. In NL komt dat niet voor."

Zwarte Schaap
25-09-04, 15:40
Geplaatst door Tomas
Maar hoe verklaar je dan die tegengestelde meningen over het Rif? Weet je nog laatst dat jij beweerde dat je nog nooit gehoord had van de gewoonte om het ontmaagdingsbloed in het laken te tonen aan de familie (of zoiets) En dat (ik meen) Democraat evenlater verontwaardigd reageerde op de dames "Wat er dan wel niet mis is met zo'n mooie gewoonte?!" En dan nu de verschillende visies op het hebben van honden.

Nu is het volgens mij in NL ook zo dat als jij met een hondenliefhebber spreekt, hij ook zal beweren dat iedereen in NL een hondenliefhebber is, want anders is het geen echte. Hetzelfde geldt voor kattenliefhebbers denk ik. Het is dat mensen die niet van huisdieren houden hebben weinig in te brengen hebben tegen zoveel feiten op straat. Anders hadden ze denk ik ook glashard beweerd: "Nee, hoor. Ik ken niemand die z'n hond kust. In NL komt dat niet voor."

Marokko is 21 keer groter dan Nederland, van het noordelijkste punt tot aan het zuidelijkste punt is zo +/- 3000 km. Alleen het gebied waar ik vandaan kom is wel 2 keer zo groot als Nederland, We hebben alleen al 3 verschillende Amazighvolkeren met elk hun eigen taal laat staan de verschillende grote steden met hun eigenheid. Binnen mijn eigen Rifvolk hebben we al verschillende dialecten en gebruiken.

Alleen al in Marokko heb ik mij al verschillende keren moeten aanpassen aan de andere Marokkaanse culturen en gebruiken die soms haaks staan op de gebruiken, normen en waarden etc...die ik vanuit mijn achtergrond ken.

Tomas
25-09-04, 15:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko is 21 keer groter dan Nederland, van het Noordelijkset punt tot aan het Zuidelijkste punt is zo +/- 3000 Km. Alleen het gebied waar ik vandaan kom is wel 2 keer zo groot als Nederland, We hebben alleen al 3 verschillende Amazighvolkeren met elk hun eigen taal laat staan de verschillende grote steden met hun eigenheid. Binnen mijn eigen Rifvolk hebben we al verschillende dialecten en gebruiken.

Alleen al in Marokko heb ik mij al verschillende keren moeten aanpassen aan de andere Marokkaanse culturen en gebruiken die soms haaks staan aan de gebruiken, normen en waarden etc...die ik vanuit mijn achtergrond ken.

't valt niet mee om een hollander om daar iedere keer bij stil te staan hoor. Mijn schoonfamilie vindt de afstand waalwijk-gouda eigenlijk al onoverbrugbaar. Maar dat kan ook aan mij liggen.

mark61
25-09-04, 22:09
Ik woon in Leiden en in Katwijk (10 km) zijn ze gek en onverstaanbaar.

SalmayaSale
27-09-04, 09:15
Geplaatst door mark61



Sorry hoor, mag ik veronderstellen dat in de tijd van de profeet het verschijnsel bacterie onbekend was? Wat is 'bacterie' in het Arabisch? Komt het voor in koran of hadith? Hoe hadden ze die ontdekt? Waarom is daar later nooit wat van vernomen, hoewel in het westen zowat alles wat uit het MO kwam is vertaald?




Sorry, Mark maar je veronderstellingen zijn niet juist.
In de tijd van de profeet was het verschijnsel bacterie wel bekend.
Het kwam ook in zijn hadith over een hond (Hij had over 7 bacteriën in de mond van een hond) ook over hoe een vlieg gevaarlijk kan zijn qua bacteriën drager.
Bacterie in het Arabisch is : Djarthouma.
Toen het Westen het woord zeep niet eens kende konden de Arabieren al chirurgische ingrijpen uitvoeren.
:bril: :verward: