PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mr. Blair, ik wil niet sterven'



ZbaqZbaq
24-09-04, 09:55
'Mr. Blair, ik wil niet sterven'



Van onze redactie buitenland



AMSTERDAM - De Britse gijzelaar Kenneth Bigley heeft per video een beroep gedaan op premier Tony Blair om hem te redden. Maar de Britse regering zegt weinig voor hem te kunnen doen. Een islamitische terreurgroep zegt twee ontvoerde Italiaanse hulpverleensters om het leven te hebben gebracht.

De dood van de Italiaanse vrouwen is niet bevestigd; vooralsnog is slechts een melding beschikbaar op een islamitische website. Daarop meldde de 'Jihad Organisatie' vannacht dat Simona Pari en Simona Torreta zijn gedood.

De twee hulpverleensters werden op 7 september gegijzeld. Zondag dreigden de ontvoerders hen te onthoofden als de regering-Berlusconi niet binnen 24 uur zijn troepen uit Irak zou terugtrekken.

De elf minuten durende video-opname van de 62-jarige Kenneth Bigley heeft in Groot-Brittannië grote indruk gemaakt, temeer omdat de twee Amerikanen met wie hij gegijzeld werd, al zijn onthoofd.

Bigley, gekleed in een oranje overall die de terreurgroep Tahwid en Jihad zijn slachtoffers voor executie pleegt aan te trekken, spreekt premier Tony Blair rechtstreeks toe. ''U bent de enige persoon op Gods aarde die mij kunt helpen. U moet zo meevoelend zijn als u altijd zegt dat u bent. Ik wil niet sterven. Alstublieft, laat de vrouwen vrij die in Iraakse gevangenissen zitten.''

Bigley refereerde daarmee aan de eis van terroristenleider Aboe Moesab al-Zarqawi. De Britse regering zegt uit principe niet met terroristen te kunnen onderhandelen, en dus ook niet met al-Zarqawi.

Overigens is niet geheel duidelijk om welke vrouwelijke gevangenen het zou moeten gaan. Al-Zarqawi noemt de gevangenissen Aboe Ghraib en Oemm Kasr bij naam, maar de Iraakse regering en de Amerikaanse leger zeggen dat daar slechts twee vrouwen worden vastgehouden: voormalige medewerksters van Saddam Hoessein.

Gisteren ontstond verwarring nadat het Iraakse ministerie van Justitie meldde dat één van hen, dr. Rihad Rasjid Taha, vrij zou komen. Een woordvoerder benadrukte dat de maatregel niets te maken had met de eisen van Tawhid en Jihad; de detentie van Taha zou worden 'herzien' omdat zij niet langer een bedreiging voor de nationale veiligheid zou vormen.

De familie van Bigley putte volgens de BBC hoop uit dit bericht, maar de Amerikaanse ambassade in Bagdad ontkende dat een vrijlating aanstaande is. De opmerkingen van het Iraakse ministerie zouden verkeerd zijn geïnterpreteerd.

De familie van Kenneth Bigley dankte de terroristen gisteren voor 'de kans' die hij had gekregen om zijn videoboodschap op te nemen. ''Wees genadig, zoals wij weten dat u kunt zijn,'' verklaarde zijn zoon Craig. ''Laat Ken terugkeren naar zijn vrouw en gezin.''

Nadat eerder op internet al beelden verschenen van de onthoofding van Eugene Armstrong, verschenen gisteren ook opnamen van de executie van mede-Amerikaan Jack Hensley. Ze vertonen hetzelfde patroon: de gijzelaar zit voor vijf gemaskerde mannen, één van hen leest een verklaring voor, daarna snijdt hij het hoofd af. De mannen op de achtergrond reciteren Koranverzen. Het hoofd van het slachtoffer wordt tenslotte op diens rug gelegd.De Jordaniër al-Zarqawi is zelf degene die de moorden uitvoert.


© Het Parool, 23-09-2004

deleted user
24-09-04, 10:02
Geplaatst door Lewis Moon
Horrible!

Is dat frans of engels? :schreeuw:

Couscousje
24-09-04, 10:06
Ik heb hier geen woorden voor.

Cc

Tomas
24-09-04, 10:07
Ik zou graag willen dat we op dit forum hier helemaal geen aandacht aan geven. Het leidt toch tot niets.

Klaassie
24-09-04, 10:08
horror van de bovenste plank!!