PDA

Bekijk Volledige Versie : Daar gaan we weer: Burka symbool onderdrukking vrouw



Joepie
24-09-04, 10:31
Minister: Burka symbool onderdrukking vrouw

Uitgegeven: 24 september 2004 10:43
Laatst gewijzigd: 24 september 2004 10:43

BRUSSEL - In België laait de discussie over de burka, het gewaad dat het gezicht en lichaam van islamitische vrouwen volledig bedekt, weer op. Vlaams regionaal minister van Binnenlandse Zaken en Inburgering Keulen noemde vrijdag de burka "een onaanvaardbaar symbool van onderdrukking van vrouwen."

Keulen gaat nog niet zo ver dat hij het dragen van de burka wil verbieden, maar hij steunt wel een Vlaamse burgemeester die zo'n verbod overweegt. "Een burka kan niet beschouwd worden als een normaal religieus symbool en ook niet als een vorm van vrije meningsuiting", aldus Keulen vrijdag in de Vlaamse krant Het Laatste Nieuws.


www.nu.nl

Tomas
24-09-04, 10:33
Gezeik weer. Ik vind persoonlijk ook de Burqa een ongezonde ontwikkeling. Maar dat zijn wel meer zaken, die we niet kunnen of willen verbieden.

Mill
24-09-04, 10:41
Geplaatst door Tomas
Gezeik weer. Ik vind persoonlijk ook de Burqa een ongezonde ontwikkeling. Maar dat zijn wel meer zaken, die we niet kunnen of willen verbieden.

Klopt als een bus. Niemand hoeft het leuk te vinden, maar dat betekent niet dat je je er mee mag bemoeien hoe iemand zich uitdost. Overigens, volgens mij heeft de burka-draagster vooral zichzelf ermee.

Rabi'ah.
24-09-04, 10:49
Ik ben het helemaal met Mill en Tomas eens. :strik:

Dutchguy
24-09-04, 11:01
Ik ben ook geen burqa liefhebber. Je laat weten schijt aan de omgeving te hebben, dat straal je uit en krijg je terug. Maar punkers straalden hetzelfde uit en niemand vond dat dat verboden moest worden.

Trouwens, hoe sla je een burqababe in de boeien? Lijkt me nogal lastig. :D

plexus
24-09-04, 11:06
Geplaatst door Dutchguy


Trouwens, hoe sla je een burqababe in de boeien? Lijkt me nogal lastig. :D


ehh..gewoon met een lasso..

Rabi'ah.
24-09-04, 11:10
Geplaatst door plexus
ehh..gewoon met een lasso..

:haha:

Tomas
24-09-04, 11:19
Geplaatst door plexus
ehh..gewoon met een lasso..

Zo'n dingetje zou dan handiger zijn:

http://www.gopla.nl/media/garbie.jpg

Maar Dutch, waarom is eigenlijk de eerste vraag die bij je opkomt hoe je zo iemand in de boeien moet slaan?

Dutchguy
24-09-04, 11:28
Geplaatst door Tomas
Zo'n dingetje zou dan handiger zijn:

http://www.gopla.nl/media/garbie.jpg

Maar Dutch, waarom is eigenlijk de eerste vraag die bij je opkomt hoe je zo iemand in de boeien moet slaan?

Fantasie ging met me op de loop. :fpiraat:

Rabi'ah.
24-09-04, 11:35
Geplaatst door Dutchguy
Fantasie ging met me op de loop. :fpiraat:

Foei, fantaseren over het boeien van een eerbare gesluierde dame! :mad:


:zweep:












:D :engel:

Dutchguy
24-09-04, 11:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Foei, fantaseren over het boeien van een eerbare gesluierde dame! :mad:


:zweep:












:D :engel:

Ik ben onschuldig, in mijn fantasie lukte het namelijk niet. :o

Rabi'ah.
24-09-04, 11:42
Geplaatst door Dutchguy
Ik ben onschuldig, in mijn fantasie lukte het namelijk niet. :o

En in het echt wel? :stout:


:p

Cub
24-09-04, 11:58
Waarom is dat nou weer meteen gezeik? Het is toch ook een naar gezicht? Ik krijg meteen visioenen van dat afgrijselijke Taliban regime. Het komt inderdaad als onderdrukking op me over.

Het past gewoon niet in onze open maatschappij. Bovendien: wat nou als ze een misdaad begaat, iemand berooft of klappen uitdeelt ofzo? Dan is er geen signalement, het bemoeilijkt dus ook de opsporing.

Ik ben niet per definitie voor een verbod (is moeilijk ivm vrijheid van meningsuiting plus godsdienst), maar om het meteen af te doen als gezeik slaat nergens op.

Tomas
24-09-04, 12:05
Geplaatst door Cub
Waarom is dat nou weer meteen gezeik? Het is toch ook een naar gezicht? Ik krijg meteen visioenen van dat afgrijselijke Taliban regime. Het komt inderdaad als onderdrukking op me over.

Het past gewoon niet in onze open maatschappij. Bovendien: wat nou als ze een misdaad begaat, iemand berooft of klappen uitdeelt ofzo? Dan is er geen signalement, het bemoeilijkt dus ook de opsporing.

Ik ben niet per definitie voor een verbod (is moeilijk ivm vrijheid van meningsuiting plus godsdienst), maar om het meteen af te doen als gezeik slaat nergens op.

Omdat zoals je zelf al zegt en verbod niet serieus te overwegen is. Dus hou op met zeiken. Jij hebt alle recht om te vertellen wat je tegenstaat in de burqa's en daar meot je het dan maar mee doen.

Inhoudelijk op je argumenten:

De emoties die het bij jou oproept, zijn jouw probleem. Net zoals je dergelijke emoties kunt ervaren bij het zien van een kale kop, londsdale kolere, een tatoe, een piercing, een zwarte kous, een bikini etc.

Het past juist wel in onze maatschappij, omdat wij een open-liberale maatschappij hebben waarin iedereen zichzelf kan denken te zijn, zolang een ander er maar geen schade van ondervindt. En dat zijn dus niet de emoties die je ondergaat, want die zijn van jou persoonlijk en vooral veroorzaakt door jezelf en je persoonlijk ervaringen elders.

Het punt van diefstal ben ik met je eens. Ik ben tegen het onherkenbaar maken van jezelf. Dat maakt crimineel gedrag makkelijker. En da's niet goed.

mark61
24-09-04, 12:05
Geplaatst door Cub
Het past gewoon niet in onze open maatschappij. Bovendien: wat nou als ze een misdaad begaat, iemand berooft of klappen uitdeelt ofzo? Dan is er geen signalement, het bemoeilijkt dus ook de opsporing.


Vrouwen die zo vroom zijn plegen geen misdaden.

mark61
24-09-04, 12:06
Geplaatst door Dutchguy
Ik ben ook geen burqa liefhebber. Je laat weten schijt aan de omgeving te hebben, dat straal je uit en krijg je terug. Maar punkers straalden hetzelfde uit en niemand vond dat dat verboden moest worden.

Trouwens, hoe sla je een burqababe in de boeien? Lijkt me nogal lastig. :D

Geen schijt maar scheiding. 'Ik wil niets met mannen te maken hebben.'

Cub
24-09-04, 12:17
Geplaatst door mark61
Geen schijt maar scheiding. 'Ik wil niets met mannen te maken hebben.'

Nee hoor ook met vrouwen. Ik ga niet zo makkelijk een praatje maken met zo iemand op het schoolplein ofzo, als je wacht om je kinderen op te halen. Ik denk dat veel mensen dat hebben.

mark61
24-09-04, 12:28
Geplaatst door Cub
Nee hoor ook met vrouwen. Ik ga niet zo makkelijk een praatje maken met zo iemand op het schoolplein ofzo, als je wacht om je kinderen op te halen. Ik denk dat veel mensen dat hebben.

Jij, ja. Maar hoe weet je dat zij dat ook niet wil? Niet projecteren. De bedoeling van een burqa is purdah, scheiding van mannen en vrouwen (in huis). In dit geval mobiele purdah.

Cub
24-09-04, 12:37
Geplaatst door mark61
Jij, ja. Maar hoe weet je dat zij dat ook niet wil? Niet projecteren. De bedoeling van een burqa is purdah, scheiding van mannen en vrouwen (in huis). In dit geval mobiele purdah.

Zeker weten doe ik het niet idd. Maar zij moeten toch ook wel weten dat ze ook naar vrouwen toe onbenaderbaarheid uitstralen. Als purdah zo belangrijk voor ze is moeten ze het doen, maar het blijft jammer, voor zowel de maatschappij als henzelf, is mijn persoonlijke mening.

Maar wie weet beginnen die vrouwen vanonder hun burka wel een gesprek. Wie weet beppen minirokje en burka over 10 jaar gezellig samen op het schoolplein. Het lijkt me sterk, maar goed.

SalmayaSale
24-09-04, 12:37
Het was nooit de bedoeling van de islam om vrouwen in burka te laten lopen. Dat lijk me meer een idee van onzekere en gefrustreerde mannen. :maf3:
Eddine moamal in eerste instantie, htwz. hoe je met mensen omgaat.
Als niemand je gezicht kan zien dan is communicatie toch onmogelijk.
Het is trouwens ook verboden om bij de kaaba met gesluierde gezicht te bidden.
Het is toch niet logisch dat God vrouwen beveelt om hun gezicht te bedekken en daar niet?????????????????? :slaap:

Afrux
24-09-04, 12:54
Geplaatst door Mill
Klopt als een bus. Niemand hoeft het leuk te vinden, maar dat betekent niet dat je je er mee mag bemoeien hoe iemand zich uitdost. Overigens, volgens mij heeft de burka-draagster vooral zichzelf ermee.

Absoluut mee eens, Ik begrijp die vrouwen dan ook niet. Als ik er eentje zie rondlopen dan krijg ik medeleden en denk ik aan de logo van Norton Ghost. Ironisch genoeg heb ik ze nooit rondlopen in de Rif waar ik 22 jaar geleefd heb, maar pas hier in NL. Maar het blijft een persoonlijke keuze... er zijn ook mensne die 10 piercing dragen, voor mij zijn ze net zo afwijkend als Burqa dragers, maar het is hun eigen keuze...

mark61
24-09-04, 13:02
Geplaatst door Cub
Maar wie weet beginnen die vrouwen vanonder hun burka wel een gesprek. Wie weet beppen minirokje en burka over 10 jaar gezellig samen op het schoolplein. Het lijkt me sterk, maar goed.

Dat zou best s kunnen. Tegenwoordig beppen moeders ook met homo-ouders op het schoolplein toch? Om maar wat te noemen...

mark61
24-09-04, 13:03
Geplaatst door Afrux
Absoluut mee eens, Ik begrijp die vrouwen dan ook niet. Als ik er eentje zie rondlopen dan krijg ik medeleden en denk ik aan de logo van Norton Ghost. Ironisch genoeg heb ik ze nooit rondlopen in de Rif waar ik 22 jaar geleefd heb, maar pas hier in NL. Maar het blijft een persoonlijke keuze... er zijn ook mensne die 10 piercing dragen, voor mij zijn ze net zo afwijkend als Burqa dragers, maar het is hun eigen keuze...

Nouw, ik zag in Marokko nogal wat vrouwen met zo'n hoekige sluier + gezichtssluier. Het enige verschil met een burqa was het 'gaasje' voor de ogen. Die gezichtssluier hing ook wel eens onder de neus. Niet zo'n mooi gezicht, maar dat terzijde. Jah het was niet in de Rif, ik geef het onmiddellijk toe.

Cub
24-09-04, 13:09
Geplaatst door mark61
Dat zou best s kunnen. Tegenwoordig beppen moeders ook met homo-ouders op het schoolplein toch? Om maar wat te noemen...

Is natuurlijk wel wat anders. Homo's zijn vaak heel vrolijk, outgoing, etc. Die gaan makkelijk een gesprek aan (beetje stereotiep gezegd, maar goed). Het tegenovergestelde geldt voor het imago van burka-vrouwen.

Afrux
24-09-04, 13:12
Geplaatst door mark61
Nouw, ik zag in Marokko nogal wat vrouwen met zo'n hoekige sluier + gezichtssluier. Het enige verschil met een burqa was het 'gaasje' voor de ogen. Die gezichtssluier hing ook wel eens onder de neus. Niet zo'n mooi gezicht, maar dat terzijde. Jah het was niet in de Rif, ik geef het onmiddellijk toe.

ik weet wat je bedoelt. Ik ben de benaming in het berbers daarvoor vergeten. Ik heb het wel's op tv gezien (marrakkech)... maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het in Arif niet gezien heb, al dragen verhoudingsgewijs veel meer vrouwen een hoofdoek daar dan in de rest van marokko.

Ik vind het ook raar als ik die marokkaanse meisjes met die rare hoofdoekjes over de marokkaanse manier van hoofddoek spreken. Dat zie ik ook niet in Marokko. Het is denk overgewaaid uit het MO. De berber vrouwen dragen met hoofdoek zie je vaak de helft van hun haar (vooral voorhoofd en de staartjes).

Maar waar jij het over hebt verschilt heel veel van de Burqa. Het is in ieder geval niet een kleding stuk. Maar gewoon een aparte hoofdoek dat bij de gewone kleding gedragen wordt. het is ook niet zwart maar je komt alle kleueren tegen.

mark61
24-09-04, 15:23
Geplaatst door Afrux
ik weet wat je bedoelt. ...het is ook niet zwart maar je komt alle kleuren tegen.


De kleuren zijn inderdaad heel mooi. En vaak hetzelfde als de rest van de kleding. Ik ben niet zo goed in kleding, dus ik weet niet uit welke losse onderdelen die bestaat. Vond het ook niet netjes om de dames aan te staren om erachter te komen.


Ik vind het ook raar als ik die marokkaanse meisjes met die rare hoofdoekjes over de marokkaanse manier van hoofddoek zie spreken. Dat zie ik ook niet in Marokko. Het is denk overgewaaid uit het MO. De berber vrouwen dragen met hoofdoek zie je vaak de helft van hun haar (vooral voorhoofd en de staartjes).

O je hebt het over mijn vorige opmerkingen. Ja die hoofddoek met voorhoofdkuif en staart vond ik heel leuk. De NLMaroc-versie heb ik in 3 weken misschien 3 keer gezien.

mark61
24-09-04, 15:24
Geplaatst door Cub
Het tegenovergestelde geldt voor het imago van burka-vrouwen.

Ik weet het niet. Ik heb er nog nooit een gezien/gehoord. Behalve in Afghaanse films.

Marsipulami
24-09-04, 15:43
Italiaanse media meldden dinsdag dat lokale leden van de extreem-rechtse Lega Nord de oorlog hebben verklaard aan de burka. Sommige Italiaanse gemeenten zijn zelfs zo ver gegaan dat ze moslimvrouwen die "betrapt" worden op het dragen ervan, een boete geven.

De aanzet voor de anti-burkacampagne werd gegeven door de burgemeester van het noordelijke dorpje Drezzo, een plaatsje nabij het Como-meer, waar extreem-rechts traditioneel sterk staat. De Italiaanse Sabrina Varroni, getrouwd met een Marokkaan en bekeerd tot de islam, bracht haar kinderen in een burka naar school en kreeg hier tweemaal een geldboete van eenenveertig euro voor.

Als grond voor de sancties werd door de burgemeester een obscure wet uit 1931 aangevoerd. In die tijd was de fascistische dictator Benito Mussolini aan de macht die mensen met deze wet, uit veiligheidsoverwegingen, verbood hun gezichten te verbergen. Enkele gemeenten namen het initiatief van de burgemeester van Drezzo over en nadat ook door enkele leden van het Europese Parlement de steun voor de aanpak werd uitgesproken, werd het een zaak van nationaal belang.

Al3arbi
24-09-04, 16:16
Geplaatst door Mill
Klopt als een bus. Niemand hoeft het leuk te vinden, maar dat betekent niet dat je je er mee mag bemoeien hoe iemand zich uitdost. Overigens, volgens mij heeft de burka-draagster vooral zichzelf ermee.


Word.

sylvester
24-09-04, 16:37
Misschien een tip om de burqa's ook maar in leuke trendy kluertjes te maken????? :rood:

Rabi'ah.
24-09-04, 17:33
Geplaatst door sylvester
Misschien een tip om de burqa's ook maar in leuke trendy kluertjes te maken????? :rood:

Kweetniet of daar een markt voor is. Tvalt te proberen.

Gerard074
24-09-04, 17:47
Geplaatst door Cub
Waarom is dat nou weer meteen gezeik? Het is toch ook een naar gezicht? Ik krijg meteen visioenen van dat afgrijselijke Taliban regime. Het komt inderdaad als onderdrukking op me over.

Het past gewoon niet in onze open maatschappij. Bovendien: wat nou als ze een misdaad begaat, iemand berooft of klappen uitdeelt ofzo? Dan is er geen signalement, het bemoeilijkt dus ook de opsporing.

Ik ben niet per definitie voor een verbod (is moeilijk ivm vrijheid van meningsuiting plus godsdienst), maar om het meteen af te doen als gezeik slaat nergens op.

we hoeven niet te discussieren over een verbod, dan zal eerst de wet moeten worden aangepast, het is namelijk niet eens toegestaan, om behalve met carnaval, je gezicht te bedekken op de openbare weg.

Afrux
24-09-04, 18:16
In een gemiddelde islamitische land zou een erg schaars gekleed man of vrouw (wat hier in het westen erg normaal is als het weer dat toelaat) raar aangekeken worden en zelfs aangevallen. In Iran en Saudi Arabia moeten ook vrouwen een hoofddoek dragen (ongeacht religie).

Wat vinden jullie van het verbod op Burqa door een Italiaanse gemeente?

Rabi'ah.
25-09-04, 11:30
Geplaatst door Afrux
In een gemiddelde islamitische land zou een erg schaars gekleed man of vrouw (wat hier in het westen erg normaal is als het weer dat toelaat) raar aangekeken worden en zelfs aangevallen.

Ja, klopt. Kwestie van xenofobie en misplaatste bemoeizucht met andermans zaken.


Geplaatst door Afrux

In Iran en Saudi Arabia moeten ook vrouwen een hoofddoek dragen (ongeacht religie).

Dat is een slechte zaak, omdat de overheid niet het recht heeft om haar onderdanen bepaalde kleding op te leggen.
Met de islam heeft het ook niks te maken, want in de islam geldt juist de autonomie en vrijheid van het individu.



Geplaatst door Afrux

Wat vinden jullie van het verbod op Burqa door een Italiaanse gemeente?

Ik vind het verbieden van een kledingstuk door de overheid even achterlijk en onterecht als het verplichtstellen ervan.


Groetjes,

Rabiah.

Seif
25-09-04, 11:40
Geplaatst door Rabi'ah.

Met de islam heeft het ook niks te maken, want in de islam geldt juist de autonomie en vrijheid van het individu.

:zozo:

Jouw naiviteit is echt aandoenlijk. :D

Rabi'ah.
25-09-04, 11:58
Geplaatst door Seif
:zozo:

Jouw naiviteit is echt aandoenlijk. :D

:moe:

Dus jij als niet-moslim wil mij als moslima gaan uitleggen wat de islam inhoudt? :rolleyes:

Be my guest. :duivels:

Seif
25-09-04, 12:01
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Dus jij als niet-moslim wil mij als moslima gaan uitleggen wat de islam inhoudt? :rolleyes:

Be my guest. :duivels:

Ik zou niet durven. Ik constateer alleen dat veel moslims daar heeeeel anders over denken.

answering
25-09-04, 12:05
Geplaatst door Rabi'ah.

Met de islam heeft het ook niks te maken, want in de islam geldt juist de autonomie en vrijheid van het individu.

,

Rabiah.

Dat is misschien de theorie, maar in de praktijk werkt het anders. Het zijn tenslotte mensen die de islam in de praktijk moeten brengen en dan blijkt al gauw dat de meeste regels in het nadeel van vrouwen zijn. Maar in dit land heb je ook de vrijheid om onderdrukt te worden.

answering
25-09-04, 12:07
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Dus jij als niet-moslim wil mij als moslima gaan uitleggen wat de islam inhoudt? :rolleyes:

Be my guest. :duivels:

Niet-moslims beoordelen moslims op hetgeen ze zien. En daar wordt je niet altijd vrolijk van.

Autonomie en vrijheid van het individu vindt je volgens mij hoofdzakelijk in het westen.b

Rabi'ah.
25-09-04, 12:07
Geplaatst door Seif
Ik zou niet durven. Ik constateer alleen dat veel moslims daar heeeeel anders over denken.

Sla dan ook niet zo'n hoge toon aan en houd je onzinnige commentaar voor je. :moe:

Siah
25-09-04, 12:26
Geplaatst door answering
Autonomie en vrijheid van het individu vindt je volgens mij hoofdzakelijk in het westen.b

hellOO,
dat bestaat Niet!

Siah
25-09-04, 12:33
Geplaatst door answering
Niet-moslims beoordelen moslims op hetgeen ze zien. En daar wordt je niet altijd vrolijk van.

yup,
op tv meestaal!
.
:boogjes:

Siah
25-09-04, 12:45
Geplaatst door sylvester
Misschien een tip om de burqa's ook maar in leuke trendy kluertjes te maken????? :rood:

cool,
dat gebeurt wel met chador en hoofddoeken.
..

een openbare Ballmasque, :D

Siah
25-09-04, 13:00
,

Afrux
25-09-04, 13:02
sss

Siah
25-09-04, 17:02
Geplaatst door Tomas
Zo'n dingetje zou dan handiger zijn:

http://www.gopla.nl/media/garbie.jpg

Maar Dutch, waarom is eigenlijk de eerste vraag die bij je opkomt hoe je zo iemand in de boeien moet slaan?

Tomas
25-09-04, 18:21
Geplaatst door Siah


Dat mag je niet doen. Zal ik je aangeven?

Siah
25-09-04, 20:41
Geplaatst door Tomas
Dat mag je niet doen. Zal ik je aangeven?


sjsjsj.....
het is niet wat je denkt. :schrik:

Tomas
25-09-04, 20:42
Geplaatst door Siah
sjsjsj.....
het is niet wat je denkt. :schrik:

Wat is het dan?

Siah
25-09-04, 20:54
Geplaatst door Tomas
Dat mag je niet doen. Zal ik je aangeven?

toch mag je dat aangeven.
:fucyc:

keb hier aan de linkerkant 8 studiepunten staan.
dan>16>>24> :fpetaf:



















en dan weer :duivels: