PDA

Bekijk Volledige Versie : mark61 + Couscousje...



mrz
24-09-04, 14:27
http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=111237

ZbaqZbaq
24-09-04, 15:07
Moeten we nu gaan kijken naar een bullshit discussie over een persoon die denkt dat DE Moslims niet van honden houden en een ander die claimt dat DE Moslims niets tegen honden hebben maar geen hond in huis nemen omdat ze onrein zouden zijn ?

Of iemand die met allerlij vreemde onderbouwing probeert te vertellen dat honden onrein zijn maar alleen voor een bepaald doel door Moslims gehouden mogen worden ?

Goodnight
24-09-04, 15:16
Geplaatst door ZbaqZbaq
Moeten we nu gaan kijken naar een bullshit discussie over een persoon die denkt dat DE Moslims niet van honden houden en een ander die claimt dat DE Moslims niets tegen honden hebben maar geen hond in huis nemen omdat ze onrein zouden zijn ?

Of iemand die met allerlij vreemde onderbouwing probeert te vertellen dat honden onrein zijn maar alleen voor een bepaald doel door Moslims gehouden mogen worden ?

ow je hebt dus de hele discussie gevolgd....

Kom jij dan eens met iets beters!

ZbaqZbaq
24-09-04, 15:22
een hond is zo schoon of vies als zijn baas.....

een hond is een "natuurlijk huisdier"....hij hoeft niet alleen voor jacht of bewaking gehouden te worden.....maar kan ook als gezelschapsdier gehouden worden.

Vreemde hadith's over de onreinheid van honden, of dat er zogenaamd geen engelen je huis betreden als je een hond hebt zijn onzin.

denk aan de vers in de Koran van die mensen in die grot met hun hond

Goodnight
24-09-04, 15:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
een hond is zo schoon of vies als zijn baas.....

een hond is een "natuurlijk huisdier"....hij hoeft niet alleen voor jacht of bewaking gehouden te worden.....maar kan ook als gezelschapsdier gehouden worden.

Vreemde hadith's over de onreinheid van honden, of dat er zogenaamd geen engelen je huis betreden als je een hond hebt zijn onzin.

denk aan de vers in de Koran van die mensen in die grot met hun hond

dan moet je bij die vier scholen zijn die van meningen verschillen.

Bovendien zijn dat geen hadiths, maar de interpetaties van die twee mannen in het stuk.

ER ZIJN IN DE ISLAM vier wetscholen, geografisch verdeeld over de wereld. Elke school interpreteert op eigen wijze de koran en daarom lopen de meningen nogal uiteen waar het de dagelijkse uitvoering van de regels betreft. Tolerante en orthodoxe imams hebben geschrapt en toegevoegd. Het hedendaagse onderscheid tussen Malekitische moslims en Sjafi'itische moslims is er een uitvloeisel van. De Malekitische wetschool, die vanwege het Marokkaanse verspreidingsgebied in Nederland het meest wordt aangehangen, benadrukt het praktische nut van de hond in haar exegese. De schriftstellende imam Malik beoordeelde het dier met een relatief milde blik. Hij regelde dat het redden van een hondeleven ook uitzicht ging bieden op een plaats in de hemel. De bijbehorende overlevering is die van een hoer die, door God verlaten, dagen zonder drinken door de woestijn moet zwerven alvorens ze een put ontdekt. De hond die haar achterna is komen lopen is zo mogelijk nog dorstiger. Als de hoer in de put is afgedaald en haar dorst gelest heeft, vult ze haar sokken met water, redt de hond, en vindt genade.

DE HOND WORDT door imam Malik niet direct als een onrein dier opgevat. Malik maakte ook onderscheid tussen honden onderling. Afgerichte honden die goed luisteren mogen onder strenge voorschriften in sommige gevallen wel in huis. Hoewel het de islamiet een mensenleven kost om een hond geheel in die lijn af te richten. Likken en op de bank springen zijn uit den boze. Als gebruiksaanwijzing wordt de Tarbiyyatul Hayawan (opvoeding van dieren) aanbevolen. In drie overleveringen wordt uit de doeken gedaan hoe de volwaardige kelb (hond) te kweken is.
Van de Sjafi'itische wetschool, in Nederland iets minder in zwang, was imam Sichi bepalend. Hij leefde rond het jaar 900 en legde zich toe op de beschrijving van het begrip 'reinheid'. Hij had een minder gematigde kijk op honden en wilde er te allen tijde van verschoond blijven.
Het is echter onder allerlei voorbehoud toegestaan een hond als waker te houden. Het dier moet dan wel in een hok verblijven, ver van het woonhuis vandaan. Imam Sichi was ook degene die de minder kozende vertelling van de hond als engelenverschrikker in omloop bracht.
In Nederland zijn de Sjafi'itische opvattingen over de hond gemeengoed, ook onder de Malevieten. Dat verklaart ook de eendrachtige visie van Belkasem (Malekiet) en Ibrahim (Sjafi'iet). De situatie hier heeft de moslims gedwongen één front te vormen. Het praktische nut van een hond in Holland weegt bij lange na niet op tegen de bezwaren van het reukslijmvlies op de schelpen van zijn neus.

mark61
24-09-04, 15:32
Geplaatst door Goodnight
ow je hebt dus de hele discussie gevolgd....

Maar niet zo goed. Ik heb niet beweerd dat moslims niet van honden houden, integendeel. Jij hebt een onderbouwing aangehaald die mij heel correct lijkt. Tot Zbaq2 kan aantonen dat die malekitische en sjafi'itische argumenten verzonnen zijn.

mrz
24-09-04, 15:36
Hoe ben je eigenlijk een moslim als je het verschil tussen mensen en honden niet weet? :confused:

Sorry dat ik het zeg, maar ik ben dus nou niet echt zo'n grote hondenliefhebber namelijk... :watte?:

RinC
24-09-04, 15:42
Geplaatst door mark61
Maar niet zo goed. Ik heb niet beweerd dat moslims niet van honden houden, integendeel. Jij hebt een onderbouwing aangehaald die mij heel correct lijkt. Tot Zbaq2 kan aantonen dat die malekitische en sjafi'itische argumenten verzonnen zijn.

ZZ is een Koraniet. :)

Rabi'ah.
24-09-04, 16:09
Weer eens much ado about nothing. :moe:

Er zijn mensen die niet van honden houden en mensen die wel van honden houden.

Veel is ook cultuurgebonden en heeft te maken met het welvaartsniveau.

Bij ons in Suriname gebruiken creolen honden ook alleen als waakdier, is er ook niet zo'n huisdierknuffelcultuur als in NL en is "hond" ook een veelgehoord scheldwoord.

Honden krijgen daar geen hoogwaardig, speciaal op het dier afgestemde voedsel, maar de restjes van de maaltijd, simpelweg omdat veel mensen zelfs nauwelijks te eten hebben.

Heeft niks met geloof maken, gewoon met cultuur.

Verder zie ik niet in waarom bij zo'n futiele kwestie als wel of geen hond in huis er 4 wetsscholen bijgesleept moeten worden. :moe:

In de islam is het afgeraden om iets te doen wat slecht voor je gezondheid is, dus ook het houden van huisdieren die ziektes overbrengen.

Maar aangezien zowat alles staat of valt bij de verzorging van het dier en, zoals Tomas uitlegde, vogels nog meer ziektes overbrengen dan honden, zie ik het probleem in deze discussie niet en zie ik de afkeer die sommige moslims hebben van honden als volkomen onterecht.


Groetjes,

Rabiah.

sylvester
24-09-04, 16:27
Ja inderdaad ook ik vind het een stomme topic!

Maar uhh geld dat ook voor mensen?
Ik bedoel die kunnen ook vreselijke ziektes meenemen en overbrengen.
Neem b.v. luizen.
En wat ziektes betreft:
Aids
griep
Soa's :rolleyes:

mark61
24-09-04, 16:35
Geplaatst door RinCoonie
ZZ is een Koraniet. :)

Hé Rab, je bent niet de enige :)

mark61
24-09-04, 16:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Weer eens much ado about nothing. :moe:

Groetjes,

Rabiah.

Dank u ma'am. Is toch gewoon leuk om een keer uit te zoeken? Zie niet in wat daar vervelend aan is.

twee wetsscholen

vlegeltje
24-09-04, 17:00
Iemand in de straat hier heeft een hond die heet Pasha.

Pasha is Turks voor generaal.

Mijn Turkse buurman vindt dit zeer beledigend.

Ik denk dat die naamgeving nog uit de tijd stamt dat de Turken Wenen belegerden.

Rabi'ah.
24-09-04, 17:36
Geplaatst door mark61
Dank u ma'am. Is toch gewoon leuk om een keer uit te zoeken? Zie niet in wat daar vervelend aan is.

twee wetsscholen

Het gaat erom dat ik al zo'n vermoeden heb welke kant deze discussie uitgaat............:moe:

En daar heb ik dus ff geen zin in. :moe:

Dutchguy
24-09-04, 18:48
Geplaatst door vlegeltje
Iemand in de straat hier heeft een hond die heet Pasha.

Pasha is Turks voor generaal.

Mijn Turkse buurman vindt dit zeer beledigend.

Ik denk dat die naamgeving nog uit de tijd stamt dat de Turken Wenen belegerden.

Zo heette onze hond ook vroeger. En 't was ook een echte generaal. Mijn ouders konden mij als baby rustig in de tuin laten liggen in een wieg want de generaal hield de wacht en er moest niemand proberen om in de buurt te komen. Heb ik nog leuke foto's van.

Zwarte Schaap
24-09-04, 18:55
Geplaatst door vlegeltje
Iemand in de straat hier heeft een hond die heet Pasha.

Pasha is Turks voor generaal.

Mijn Turkse buurman vindt dit zeer beledigend.

Ik denk dat die naamgeving nog uit de tijd stamt dat de Turken Wenen belegerden.

Een homo, in een cafe waar ik kom heeft een hond die hij omar genoemd heeft.

Ik heb hem wel eens gevraagd hoe hij erop kwam om zijn hond omar te noemen maar dan doet hij geheimzinnig en houdt ie zijn lippen stijf op elkaar.

Dutchguy
24-09-04, 19:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Een homo, in een cafe waar ik kom heeft een hond die hij omar genoemd heeft.

Ik heb hem wel eens gevraagd hoe hij erop kwam om zijn hond omar te noemen maar dan doet hij geheimzinnig en houdt ie zijn lippen stijf op elkaar.

Don't ask me! :p

vlegeltje
24-09-04, 19:17
Geplaatst door Dutchguy
Heb ik nog leuke foto's van.

Laat eens zien dan :D

Pasha is een zeer gebruikelijke naam voor een hond.
Omar heb ik nog nooit van gehoord.

Fikkie komt geloof ik uit een of andere roman uit de 18e eeuw.

Maar de hondenamen Brutus en Bello (romeinse godin van de oorlog) zouden die idd al 2000 jaar gebruikt worden?

Dutchguy
24-09-04, 19:41
Geplaatst door vlegeltje
Laat eens zien dan :D

Pasha is een zeer gebruikelijke naam voor een hond.
Omar heb ik nog nooit van gehoord.

Fikkie komt geloof ik uit een of andere roman uit de 18e eeuw.

Maar de hondenamen Brutus en Bello (romeinse godin van de oorlog) zouden die idd al 2000 jaar gebruikt worden?

Ik heb helaas geen scanner maar ik herinner me die hond ook niet echt, ik was veel te jong.
Wel leuke foto's.

Ik ken ook een 'meneer Janssen'.

vlegeltje
24-09-04, 19:48
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb helaas geen scanner maar ik herinner me die hond ook niet echt, ik was veel te jong.
Wel leuke foto's.

Ik ken ook een 'meneer Janssen'.

Hier is een hele lijst:

hondennamen (http://users.pandora.be/pkdli/kunos/pages/Honden_Namen.htm)

Omar staat er idd bij.

Maar wie noemt z'n hond nou "eikel"? :D

Dutchguy
24-09-04, 20:41
Geplaatst door vlegeltje


Maar wie noemt z'n hond nou "eikel"? :D

Nou ja, misschien als ie pertinent niet luistert? :D

answering
24-09-04, 22:30
Geplaatst door vlegeltje
Iemand in de straat hier heeft een hond die heet Pasha.

Pasha is Turks voor generaal.

Mijn Turkse buurman vindt dit zeer beledigend.

Ik denk dat die naamgeving nog uit de tijd stamt dat de Turken Wenen belegerden.

Rond 1900 was Turk een veel gebruikte hondennaam, zie bijvorbeeld Dik Trom. Waarschijnlijk zat de angst voor de Turken er toen nog diep in.

Rabi'ah.
25-09-04, 11:17
Geplaatst door vlegeltje

Maar de hondenamen Brutus en Bello (romeinse godin van de oorlog) zouden die idd al 2000 jaar gebruikt worden?

De Romeinse godin van de oorlog heette Bellona. :student:

:wink:

Zwarte Schaap
25-09-04, 11:30
Geplaatst door vlegeltje
Hier is een hele lijst:

hondennamen (http://users.pandora.be/pkdli/kunos/pages/Honden_Namen.htm)

Omar staat er idd bij.

Maar wie noemt z'n hond nou "eikel"? :D


Op die lijst kwam de volgende naam voor: Harros (uitspraak: Harrosch)

Zo noemden we vrijwel al onze honden in Marokko. Had niet verwacht dat ze die naam hier ook kennen.


Anyhow de naam samira en sheik komen er ook in voor en nog veel meer gewone mensennamen. Het is denk ik niet echt een hondennamenlijst.

vlegeltje
25-09-04, 11:48
Geplaatst door Rabi'ah.
De Romeinse godin van de oorlog heette Bellona. :student:

:wink:

Betweter :mad:

vlegeltje
25-09-04, 11:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is denk ik niet echt een hondennamenlijst.

idd ik zie nu dat ook de hondennaam: "Poes" er tussen staat.

:confused:

Rabi'ah.
25-09-04, 11:53
Geplaatst door vlegeltje
Betweter :mad:

:p



:engel: